Sahih bukhari kitab iman sesi 18 & 49
Sesi 18
Perlakuan maksiat adalah cara hidup jahiliyah.
باب الْمَعَاصِي مِنْ أَمْرِ الْجَاهِلِيَّةِ:
الْمَعَاصِيMaksiat
Itu Adalah perkara yg diamal semasa jahiliah dr sebhg cara hidup jahiliah
Jahiliah sebelum islam
وَلاَ يُكَفَّرُ صَاحِبُهَا بِارْتِكَابِهَا إِلاَّ بِالشِّرْكِ
Namun sesaorang tidak boleh dikafirkan ,kecuali orang yg melakukan syirik kepada allah
Tapi kalu menganggap perlakuan maksiat itu kecil barulah ia akan merosakan aqidah.
Menghidangkan arak adalah perlakuan jahiliah.
لِقَوْلِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ: ((إِنَّكَ امْرُؤٌ فِيكَ جَاهِلِيَّةٌ)).
Kerana nabi bersabda,sesungguhnya kamu masih lagi mempunyai sifat jahiliah
«30» حَدَّثَنَا سُلَيْمَانُ بْنُ حَرْبٍ قَالَ
Telah menceritakan kepada kami Sulaiman bin Harb berkata
: حَدَّثَنَا شُعْبَةُ عَنْ وَاصِلٍ الأَحْدَبِ عَنِ الْمَعْرُورِ قَال
telah menceritakan kepada kami Syu'bah dari Washil Al Ahdab dari Al Ma'rur bin Suwaid berkata:
👉ma'rur jumpa abu zar
َ لَقِيتُ أَبَا ذَرٍّ بِالرَّبَذَةِ،
Aku bertemu Abu Dzar di Rabdzah
👉nama Abu zar=jundup bin junadah.
👉ilmu abu zar seperti bekas yg penuh ,byk ilmu.
👉warak=jaga halal dan haram
👉zahid=ambil yg perlu yg lain disedekah ,hidup serba kekurangan.
👉abu seorang yg zahid,suka infaq,tidak kumpul harta ,cukup untuk satu hari
👉mula dok dimadinah ,pah kesyam,kembali semula madinah kmdn ke rabadzah 5km dari madinah,perkampungan yg tidak besar.
👉zaman dia,sahabat ramai yg senang.
👉semasa disyam menimbulkan kesusahan kepada orang lain dan gabenur (muawiyah)dgn sikapnya yg keras
👉osman panggil dia untuk disuruh pergi ke rabadzah.
Bg abu zar yg lebih dari keperluan ,harta jadi selaran api neraka,bg orang lain kalu dah bg yg wajib seperti zakat telah diberi.
👉abu zar dulu seorang penyamun.jadi seoarng yg sangat berani.
وَعَلَيْهِ حُلَّةٌ،
yang saat itu mengenakan pakaian dua lapis,
وَعَلَى غُلاَمِهِ حُلَّةٌ،
begitu juga anaknya,(hamba)
👉pelik nampak bila melihat pakaian abu zar dan hamba dia
👉sebelum islam hamba dilayan sangat teruk.
👉hamba telah diamalkan sebelum islam
👉islam sangat menjaga hamba dan digalakan dimerdekakan.
👉Ada sahabat yg tampar,nabi sungguh merdekakan,maka dimerdekakannya.
👉hamba adalah harta.
👉 iklan aba masud,ketahui allah lebih berkuasa terhadap mu lebih dari kuasa kamu keatas hamba.lalu dia menyesal lalu dimerdekakakan .nabi kata jika tidak dia akan diselar oleh api neraka.
👉diindia ,tiada hamba tapi kelas acut tak boleh bersentuh dgnnya,jadi sial .ini fahaman agama hindu.
Tubuh tuhan bhg kaki yg dipijak.tak mungkin jadi menteri walaupun pandai.seperti jaddiwandra tak boleh naik keatas ,tu dlm sistem sekular diindia sekarang.pi kedai tuan kedai akan pusing muka.
👉hamba hanya boleh disebabkan peperangan dan bergantung kpd orang kafir,jika dia dah tak mahu maka islam tak boleh amalkan.
👉orang gaji lebih kurang hamba tapi bukan hamba,jadi tidak boleh sewenang2nya.
فَسَأَلْتُهُ عَنْ ذَلِكَ،
maka aku tanyakan kepadanya tentang itu,
فَقَالَ: إِنِّي سَابَبْتُ رَجُلاً، فَعَيَّرْتُهُ بِأُمِّهِ،
maka dia menjawab:
Aku telah menghina seseorang dengan cara menghina ibunya,
👉dipercayai adalah bilal
فَقَالَ لِيَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ:
((يَا أَبَا ذَرٍّ أَعَيَّرْتَهُ بِأُمِّه
maka Nabi shallallahu 'alaihi wasallam menegurku:
"Wahai Abu Dzar apakah kamu menghina ibunya
ِ إِنَّكَ امْرُؤٌ فِيكَ جَاهِلِيَّة
Sesungguhnya kamu masih memiliki (sifat) jahiliyyah.
👉walaupun setara abu zar
👉suruh bilal pijak muka.
ٌ، إِخْوَانُكُمْ خَوَلُكُمْ
Saudara-saudara kalian adalah tanggungan kalian,
، جَعَلَهُمُ اللَّهُ تَحْتَ أَيْدِيكُمْ
Saudara-saudara kalian adalah tanggungan kalian,
، فَمَنْ كَانَ أَخُوهُ تَحْتَ يَدِهِ فَلْيُطْعِمْهُ مِمَّا يَأْكُلُ
Allah telah menjadikan mereka di bawah tangan kalian.
Maka siapa yang saudaranya berada di bawah tangannya (tanggungannya) maka jika dia makan berilah makanan seperti yang dia makan,
، وَلْيُلْبِسْهُ مِمَّا يَلْبَسُ،
bila dia berpakaian berilah seperti yang dia pakai,
👉kesan ajaran nabi terhadap abu zar.
Kebanyak ulamak bukan wajib tapi eluk/lebih baik.
👉bukan seperti sangkaan syiah yg kata betapa teruknya sahabat.
وَلاَ تُكَلِّفُوهُمْ مَا يَغْلِبُهُم
janganlah kalian membebani mereka sesuatu yang di luar batas kemampuan mereka
، فَإِنْ كَلَّفْتُمُوهُمْ فَأَعِينُوهُمْ)).
[طرفاه 2545، 6050،
. Jika kalian membebani mereka, maka bantulah mereka".
Tajuk,kekufuran dibawah kekufuran,maknanya ada kekufuran yg kecil.
Kitab iman 2
Bab zulmin ala zulmin
باب ظُلْمٌ دُونَ ظُلْمٍ:
«32» حَدَّثَنَا أَبُو الْوَلِيدِ قَالَ:
Telah menceritakan kepada kami Abu Al Walid berkata,
حَدَّثَنَا شُعْبَةُ (ح) قَال
telah menceritakan kepada kami Syu'bah
dan juga telah meriwayatkan hadits yang serupa ini,
ح= menunjukan dgn sanad yg lain.
َ وَحَدَّثَنِي بِشْرٌ قَال
Telah menceritakan kepadaku Bisyir bin Khalid Abu Muhammad Al 'Asykari berkata,
َ: حَدَّثَنَا مُحَمَّدٌ عَنْ شُعْبَةَ عَنْ سُلَيْمَانَ عَنْ إِبْرَاهِيمَ عَنْ عَلْقَمَةَ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ قَال
telah menceritakan kepada kami Muhammad bin Ja'far dari Syu'bah dari Sulaiman dari Ibrahim dari Alqamah dari Abdullah berkata:
َ لَمَّا نَزَلَتْ: {الَّذِينَ آمَنُوا وَلَمْ يَلْبِسُوا إِيمَانَهُمْ بِظُلْمٍ} قَالَ
أَصْحَابُ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَيُّنَا لَمْ يَظْلِمْ فَأَنْزَلَ اللَّهُ: {إِنَّ الشِّرْكَ لَظُلْمٌ عَظِيمٌ}.
ketika turun ayat: "Orang-orang beriman dan tidak mencampur adukkan iman mereka dengan kezhaliman" para sahabat Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bertanya: "Siapakah diantara kami yang tidak berbuat zhalim? Maka Allah 'azza wajalla menurunkan (firman-Nya): "Sesungguhnya kesyirikan adalah kezhaliman yang besar". (QS. Luqman: 13)
👉Sahabat bimbang kerana mencampuradukkan buat salah/zalim dgn iman lalu allah turunkan firmannya menjelaskan kezaliman yg dimaksudkan.
👉kezaliman yg besar seperti syirik dan ada kezaliman yg kecil seperti melakukan maksiat dan akan dihumbankan keneraka.
👉Kezaliman terhadap orang lain akan menjejaskan atau memberi kesan pada iman
Zalim ada byk peringkat.
Kafir juga ada byk peringkat,
1.zimmi=terima /duduk bwh perintahan
2.
3.
1:10
Supaya dia boleh agama Islam dinegeri yg diziarahinya.
Lawan iman Ada peringkat,maka iman juga Adaڜ peringkat dia.
Pepatah arab;Sesuatu ITU akan dikenal nilainya apabila dikenali lawannya.
Zalim yg paling besar dr segi aqidah adalah syirik.
Zalim lain,boleh syirik?Tak semestinya.
👉bg hindu setiap kelebihan(cantik,suara merdu,susu) adalah jelmaan tuhan.
Sesi 49
باب الْمَعَاصِي مِنْ أَمْرِ الْجَاهِلِيَّةِ:
وَلاَ يُكَفَّرُ صَاحِبُهَا بِارْتِكَابِهَا إِلاَّ بِالشِّرْكِ لِقَوْلِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: ((إِنَّكَ امْرُؤٌ فِيكَ جَاهِلِيَّةٌ)). وَقَوْلِ اللَّهِ تَعَالَى: {إِنَّ اللَّهَ لاَ يَغْفِرُ أَنْ يُشْرَكَ بِهِ وَيَغْفِرُ مَا دُونَ ذَلِكَ لِمَنْ يَشَاءُ}.
«30» حَدَّثَنَا سُلَيْمَانُ بْنُ حَرْبٍ قَالَ: حَدَّثَنَا شُعْبَةُ عَنْ وَاصِلٍ الأَحْدَبِ عَنِ الْمَعْرُورِ قَالَ لَقِيتُ أَبَا ذَرٍّ بِالرَّبَذَةِ، وَعَلَيْهِ حُلَّةٌ، وَعَلَى غُلاَمِهِ حُلَّةٌ، فَسَأَلْتُهُ عَنْ ذَلِكَ، فَقَالَ: إِنِّي سَابَبْتُ رَجُلاً، فَعَيَّرْتُهُ بِأُمِّهِ، فَقَالَ لِيَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: ((يَا أَبَا ذَرٍّ أَعَيَّرْتَهُ بِأُمِّهِ إِنَّكَ امْرُؤٌ فِيكَ جَاهِلِيَّةٌ، إِخْوَانُكُمْ خَوَلُكُمْ، جَعَلَهُمُ اللَّهُ تَحْتَ أَيْدِيكُمْ، فَمَنْ كَانَ أَخُوهُ تَحْتَ يَدِهِ فَلْيُطْعِمْهُ مِمَّا يَأْكُلُ، وَلْيُلْبِسْهُ مِمَّا يَلْبَسُ، وَلاَ تُكَلِّفُوهُمْ مَا يَغْلِبُهُمْ، فَإِنْ كَلَّفْتُمُوهُمْ فَأَعِينُوهُمْ)).
[طرفاه 2545، 6050، تحفة 11980].
Jamak, الْمَعَاصِيMaksiat
29. Telah menceritakan kepada kami Sulaiman bin Harb berkata, telah menceritakan kepada kami Syu'bah dari Washil Al Ahdab dari Al Ma'rur bin Suwaid berkata: Aku bertemu Abu Dzar di Rabdzah yang saat itu mengenakan pakaian dua lapis, begitu juga anaknya, maka aku tanyakan kepadanya tentang itu, maka dia menjawab: Aku telah menghina seseorang dengan cara menghina ibunya, maka Nabi shallallahu 'alaihi wasallam menegurku: "Wahai Abu Dzar apakah kamu menghina ibunya? Sesungguhnya kamu masih memiliki (sifat) jahiliyyah. Saudara-saudara kalian adalah tanggungan kalian, Allah telah menjadikan mereka di bawah tangan kalian. Maka siapa yang saudaranya berada di bawah tangannya (tanggungannya) maka jika dia makan berilah makanan seperti yang dia makan, bila dia berpakaian berilah seperti yang dia pakai, janganlah kalian membebani mereka sesuatu yang di luar batas kemampuan mereka. Jika kalian membebani mereka, maka bantulah mereka".
٢ - الإيمان » ٢٢ - وإن طائفتان من المؤمنين اقتتلوا فأصلحوا بينهما فسماهم
2. Iman » 22. Bila dua kelompoik orang beriman berperang maka damaikanlah…
٣٠ - حَدَّثَنَا عَبْدُ الرَّحْمَنِ بْنُ الْمُبَارَكِ حَدَّثَنَا حَمَّادُ بْنُ زَيْدٍ حَدَّثَنَا أَيُّوبُ وَيُونُسُ عَنْ الْحَسَنِ عَنْ الْأَحْنَفِ بْنِ قَيْسٍ قَالَ ذَهَبْتُ لِأَنْصُرَ هَذَا الرَّجُلَ فَلَقِيَنِي أَبُو بَكْرَةَ فَقَالَ أَيْنَ تُرِيدُ قُلْتُ أَنْصُرُ هَذَا الرَّجُلَ قَالَ ارْجِعْ فَإِنِّي سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ إِذَا الْتَقَى الْمُسْلِمَانِ بِسَيْفَيْهِمَا فَالْقَاتِلُ وَالْمَقْتُولُ فِي النَّارِ فَقُلْتُ يَا رَسُولَ اللَّهِ هَذَا الْقَاتِلُ فَمَا بَالُ الْمَقْتُولِ قَالَ إِنَّهُ كَانَ حَرِيصًا عَلَى قَتْلِ صَاحِبِهِ
30. Telah menceritakan kepada kami Abdurrahman bin Al Mubarak Telah menceritakan kepada kami Hammad bin Zaid Telah menceritakan kepada kami Ayyub dan Yunus dari Al Hasan dari Al Ahnaf bin Qais berkata; aku datang untuk menolong seseorang kemudian bertemu Abu Bakrah, maka dia bertanya: "Kamu mau kemana?" Aku jawab: "hendak menolong seseorang" dia berkata: "Kembalilah, karena aku pernah mendengar Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda: "Jika dua orang muslim saling bertemu (untuk berkelahi) dengan menghunus pedang masing-masing, maka yang terbunuh dan membunuh masuk neraka". aku pun bertanya: "Wahai Rasulullah, ini bagi yang membunuh, tapi bagaimana dengan yang terbunuh?" Maka Nabi shallallahu 'alaihi wasallam menjawab: "Dia juga sebelumnya sangat ingin untuk membunuh temannya".
Tiada ulasan:
Catat Ulasan