باب فَضْلِ صَلاَةِ الْجَمَاعَةِ:
وَكَانَ الأَسْوَدُ إِذَا فَاتَتْهُ الْجَمَاعَةُ ذَهَبَ إِلَى مَسْجِدٍ آخَرَ.
وَجَاءَ أَنَسٌ إِلَى مَسْجِدٍ قَدْ صُلِّيَ فِيهِ، فَأَذَّنَ وَأَقَامَ وَصَلَّى جَمَاعَةً.
645» حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ يُوسُفَ قَالَ: أَخْبَرَنَا مَالِكٌ عَنْ نَافِعٍ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عُمَرَ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: ((صَلاَةُ الْجَمَاعَةِ تَفْضُلُ صَلاَةَ الْفَذِّ بِسَبْعٍ وَعِشْرِينَ دَرَجَةً)).
[طرفه 649، تحفة 8367- 166/ 1].
609. Telah menceritakan kepada kami 'Abdullah bin Yusuf berkata, telah mengabarkan kepada kami Malik dari Nafi' dari 'Abdullah bin 'Umar, bahwa Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda: "Shalat berjama'ah lebih utama dibandingkan shalat sendirian dengan dua puluh tujuh derajat."
«646» حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ يُوسُفَ أَخْبَرَنَا اللَّيْثُ حَدَّثَنِي ابْنُ الْهَادِ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ خَبَّابٍ عَنْ أَبِي سَعِيدٍ الْخُدْرِيِّ أَنَّهُ سَمِعَ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ: ((صَلاَةُ الْجَمَاعَةِ تَفْضُلُ صَلاَةَ الْفَذِّ بِخَمْسٍ وَعِشْرِينَ دَرَجَةً)).
[تحفة 4096].
610. Telah menceritakan kepada kami 'Abdullah bin Yusuf telah mengabarkan kepada kami Al Laits telah menceritakan kepadaku Ibnu Al Had dari 'Abdullah bin Khabbab dari Abu Sa'id Al Khudri, bahwa dia mendengar Nabi shallallahu 'alaihi wasallam bersabda: "Shalat berjama'ah lebih utama dibandingkan shalat sendirian dengan dua puluh lima derajat."
«647» حَدَّثَنَا مُوسَى بْنُ إِسْمَاعِيلَ قَالَ: حَدَّثَنَا عَبْدُ الْوَاحِدِ قَالَ: حَدَّثَنَا الأَعْمَشُ قَالَ: سَمِعْتُ أَبَا صَالِحٍ يَقُولُ: سَمِعْتُ أَبَا هُرَيْرَةَ يَقُولُ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: ((صَلاَةُ الرَّجُلِ فِي الْجَمَاعَةِ تُضَعَّفُ عَلَى صَلاَتِهِ فِي بَيْتِهِ وَفِي سُوقِهِ خَمْسًا وَعِشْرِينَ ضِعْفًا، وَذَلِكَ أَنَّهُ إِذَا تَوَضَّأَ فَأَحْسَنَ الْوُضُوءَ، ثُمَّ خَرَجَ إِلَى الْمَسْجِدِ لاَ يُخْرِجُهُ إِلاَّ الصَّلاَةُ، لَمْ يَخْطُ خَطْوَةً إِلاَّ رُفِعَتْ لَهُ بِهَا دَرَجَةٌ، وَحُطَّ عَنْهُ بِهَا خَطِيئَةٌ، فَإِذَا صَلَّى لَمْ تَزَلِ الْمَلاَئِكَةُ تُصَلِّي عَلَيْهِ مَا دَامَ فِي مُصَلاَّهُ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَيْهِ، اللَّهُمَّ ارْحَمْهُ. وَلاَ يَزَالُ أَحَدُكُمْ فِي صَلاَةٍ مَا انْتَظَرَ الصَّلاَةَ)).
[أطرافه 176، 445، 477، 648، 659، 2119، 3229، 4717، تحفة 12437].
611. Telah menceritakan kepada kami Musa bin Isma'il berkata, telah menceritakan kepada kami 'Abdul Wahid berkata, telah menceritakan kepada kami Al A'masy berkata, aku mendengar Abu Shalih berkata, Aku mendengar Abu Hurairah berkata: "Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda: "Shalat seorang laki-laki dengan berjama'ah dibanding shalatnya di rumah atau di pasarnya lebih utama (dilipat gandakan) pahalanya dengan dua puluh lima kali lipat. Yang demikian itu karena bila dia berwudlu dengan menyempurnakan wudlunya lalu keluar dari rumahnya menuju masjid, dia tidak keluar kecuali untuk melaksanakan shalat berjama'ah, maka tidak ada satu langkahpun dari langkahnya kecuali akan ditinggikan satu derajat, dan akan dihapuskan satu kesalahannya. Apabila dia melaksanakan shalat, maka Malaikat akan turun untuk mendo'akannya selama dia masih berada di tempat shalatnya, 'Ya Allah ampunilah dia. Ya Allah rahmatilah dia'. Dan seseorang dari kalian senantiasa dihitung dalam keadaan shalat selama dia menanti pelaksanaan shalat."
باب فَضْلِ صَلاَةِ الْجَمَاعَةِ:
وَكَانَ الأَسْوَدُ إِذَا فَاتَتْهُ الْجَمَاعَةُ ذَهَبَ إِلَى مَسْجِدٍ آخَرَ.
وَجَاءَ أَنَسٌ إِلَى مَسْجِدٍ قَدْ صُلِّيَ فِيهِ، فَأَذَّنَ وَأَقَامَ وَصَلَّى جَمَاعَةً.
Ini menunjukan kelebihan solat jamaah
Masjid ada kelebihan tersendiri
Berjemaah ada kelebih tersendiri.
Untuk membuktikan kelebihan solat berjamaah imam bukhari mengemukakan tabiin besar yg sangat terkenal ,beliau adalah Al Aswad bin Yazid An nakhaie(ahli fikh dan ahli hadis yg terkenal)
Al Aswad jika terlepas jamaah disatu masjid akan cepat2 kemasjid yg lain untuk berjemaah.
Kenapa Aswad,jika terlepas solat berjamaah disatu masjid akan ke masjid lain?
Jawabnya kerana besarnya kelebihan solat dgn berjamaah terutama dimasjid.
Atsar al aswad ini dikemukan oleh bukhari secara taaliq.ia diwasalkan oleh ibnu abi syaibah dgn isnad yg sahih . lafaznya
إِذَا فَاتَتْهُ الْجَمَاعَةُ في مسجد قوم ذَهَبَ إِلَى مَسْجِدٍ آخَرَ.
Al Aswad jika terlepas solat ferdu jamaah dimasjid kaumnya akan pergi kemasjid yg lain yakni untuk berjemaah..Ini ada dlm musonad abi syaibah.
Nak royat,imam bukhari bw dalil orang semua orang terima baik dan akui dia sebagai seorang tokoh .dia tak sebut dia.ahli fikh dan ahli hadis yg terkenal.
Al aswad adalah tabiin.
Ini menunjukan amalan tabiin boleh diterima dan boleh dijadikan hujjah atau sandaran .
Ini cara ahli sunnah waljamaah mengemukakan hujjah mereka.
Imam malik dlm kitab muawatok byk benarlah.dan diakui oleh ramai orang.
Demo ni ikutan nabi saw.
Tabiin kena cek dulu ore setara mana tidak seperti sahabat asal pasti sahabat tak payah cek.
Jika imam bukhari telah terima maka menunjukan orang ini boleh diterima.
Huzaifah sahabat nabi saw.
Said bin Jubair adalah tabiin.
Seorang tabiin yg beramal dgn sunnah nabi ,kita boleh la ikut dia.
Iaitu amalan salaf.mereka orang yg dipuji dan disebut oleh nabi saw.
Masjid nabi saw sendiri dikelilingi oleh masjid2 lain.
Dari perbuatan yg begitu, bersusah2 menunjukan kelebihan solat berjamaah.
وَجَاءَ أَنَسٌ إِلَى مَسْجِدٍ قَدْ صُلِّيَ فِيهِ، فَأَذَّنَ وَأَقَامَ وَصَلَّى جَمَاعَةً
Dan Anas apabila datang ke masjid sesudah orang solat dia azan dan iqamat dan solat berjamaah.
Catitan =riwayat secara musnad adalah riwayat yg lengkap sanadnya.
Bahkan jika dia sebut dlm tajuk ,itu adalah isyarat hadis yg tidak menepati syaratnya.
Ini sebut secara umum.tidak tahu masjid mana?
Dlm riwayat baihaqi,tersebut masjid bani rifaah
Mazhab hanafi tak boleh solat jamaah secara masbuk dan bersambung2.
Anas ni anaknya 100orang.
Atsar ini menunjukan boleh solat jamaah yg telah solat jamaah.
Cara bukhari maklum jika dia buat tajuk itu adalah yg jadi pilihan dia.
1.adalah lebih baik jamaah yg pertama dimasjid lain dari jamaah kedua dimasjid yg sama.
2.boleh buat jamaah kedua dimasjid yg sama .
Dia bawa yg ni sebab dia setuju yg ni.
Sejak dizaman sahabat lagi telah berbeza pendapat tentang boleh atau tidak boleh melakukan jamaah yg kedua untuk solat ferdu dlm masjid yg sama.
Imam tirmizi sebut dgn jelas orangnya yg berpendapat ttt.
Yg berpendapat Solat jamaah sunat muaakad tidak boleh buat kali kedua.
Ada yg kata tak payah cari masjid lain.
Jika yg kata boleh jamaah kedua atau ketiga ada syarat?imam tirmizi tidak sampai kesitu.
Apa alasan masing2?
Setengah tak pakai hadis ,tapi pakai tok guru shj.
Mana dalil?
Misalnya dlm masalah ini.
Berikut khilaf ulamak dlm masalah ini:
Ada yg berpendapat diharuskan
Ada yg berpendapat tidak.
Bagaimana pula jika ada yg mendatang tapi terus buat jamaah,adakah dikira jamaah yg pertama?
Tidak.
Nabi saw adakah bg tau jamaah pertama atau kedua ?
Tidak ,cuma bg tau berjamaah shj,tetap dpt pahala jemaah.
Bercanggah dgn roh syariat,nakkan perpaduan,tak eluk ada byk jemaah.
Juga menyebabkan orang akan berlengah2 utk jemaah pertama.
Kemeriahan mungkin akan berkurangan atau lenyap,sedang panggilan azan untuk jemaah yg pertama.
Jadi tengok dr segi hikmat,apa yg nabi saw nak?
Sebaik2 makanan ialah cuka.
Apa maksud sebenar?
Apa hikmahnya?
Imam abu yusuf dan lain2 diharuskan dgn syarat tidqk boleh lebih dr jemaah yg pertama.
Jgn dok tempat tok imam yg sebenar atau diruang utama.
Jgn azan kuat2 atau tak payah azan.
Jgn jadikan satu kebiasaan
Ada yg berpendapat ,Masjid matruk iaitu masjid yg tidak ditetapkan imannya,boleh buat jemaah.
Masjid yg yg tetap ,baru ada khilaf boleh atau tidak.
Demikian pula masjid yg jemaahnya adalah musafir.
Guru Imam tirmizi ,arrohawih
Syarat2 jemaah kedua.
1.
2.jemaah ke2 diharuskan jika tidak semeriah yg pertama.
Jangan lebih besar dr jemaah yg pertama
Imam Abu yusuf dan lain2 diharuskan dgn syarat tidqk boleh lebih dr jemaah yg pertama.
3.Jgn dok tempat tok imam yg sebenar atau diruang utama.
Jgn azan kuat2 atau tak payah azan.
4 .Jgn disengajakan jadikan satu kebiasaan
Kaul qadim imam syafie dok dlm tirmizi.
5.pengecualian(Ada yg berpendapat) ,Masjid matruq iaitu masjid yg tidak ditetapkan imannya,boleh buat jemaah.
Masjid yg yg tetap ,baru ada khilaf boleh atau tidak.
Demikian pula masjid yg jemaahnya adalah musafir.
Masjid yg tak boleh ialah masjid .....atau muhallah.
Imam bukhari bukan sependapat dgn gurunya imam ahmad bin hambal .keharusan berjemaah dgn jemaah ke2.
Guru Imam tirmizi juga arrohawih.
Boleh bukan bererti seperti jemaah pertama dgn azan yg kuat atau lain2.
وَجَاءَ أَنَسٌ إِلَى مَسْجِدٍ قَدْ صُلِّيَ فِيهِ، فَأَذَّنَ وَأَقَامَ وَصَلَّى جَمَاعَةً
Atsar anas ini merupakan salah satu sandaran dan pegangan.
Berikut hujjah yg menunjukan boleh
a)pernah seorang laki2 dtg.
Nabi saw kata ada seorang ingin bersedekah kepadanya.
Maksudnya nak berjamaah dgn nya.
Seorang solat ferdu dan seorang lagi solat sunat.
Sunat rawatid untuk sempurnakan kekurang solat ferdu.nak buat balik solat ferdu tak boleh.
Nabi saw nak umatnya dapat pahala yg banyak.
Ini menunjukan memang boleh. ini bukan atsae ttetapi ini hadis.
Tadi atsar atau maukuf , sahabat tak akan reka2 ibadah.
Kenapa tak bw hadis?
Dah maklum ,ini urusan ibadah.
b)pernah seorang laki2 masuk juga setelah nabi saw sudah berjemaah.
c)ibrahim al nakhaei,orang berpsar seperti aswad..adullah bin yazid,..atsar ibnu abi syaibah
d)atsar ibnu abi syaibah juga
e)Atod pernah diimami salim dimasjid haram jemaah ke2
f)ibnu masud pernah mengimami jemaah ke2
Jadi,Khilaf jemaah ke2,antara makruh dan harus bukan haram.
Jika makruh,mengapa tokoh2 salaf buat?
Alasan2 tidak boleh pula.
a)abi bakroh berkata,nabi saw pulang kerumah solat berjemaah setelah jemaah pertama sudah.
Setaro masjid nabi saw,nabi berjemaah dirumah.
Ulamak hadis sedaya upaya akan kemuka kedua2 keadaan yg ada.
b)hadis abu hurairah.nak bakar rumah yg tak solat jemaah.kira tak ada peluang untuk solat jemaah ke2.
Apa istimewa atsar anas ini.
c)ibnu abi syaibah.
Solat dirumah masing2.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan