١٠ - الأذان » ٣٩٠ - الدعاء عند النداء
باب الدُّعَاءِ عِنْدَ النِّدَاءِ
10. Adzan » 390. Do'a setelah (sebaik selesai azan)panggilan adzan
٥٧٩ - حَدَّثَنَا
عَلِيُّ بْنُ عَيَّاشٍ قَالَ حَدَّثَنَا
شُعَيْبُ بْنُ أَبِي حَمْزَةَ عَنْ
مُحَمَّدِ بْنِ الْمُنْكَدِرِ عَنْ
جَابِرِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ
أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
قَالَ مَنْ قَالَ
حِينَ يَسْمَعُ النِّدَاءَ
اللَّهُمَّ رَبَّ هَذِهِ الدَّعْوَةِ التَّامَّةِ وَالصَّلَاةِ الْقَائِمَةِ آتِ مُحَمَّدًا الْوَسِيلَةَ وَالْفَضِيلَةَ وَابْعَثْهُ مَقَامًا مَحْمُودًا الَّذِي وَعَدْتَه
ُ حَلَّتْ لَهُ شَفَاعَتِي يَوْمَ الْقِيَامَةِ
579. Telah menceritakan kepada kami 'Ali bin 'Ayyasy berkata, telah menceritakan kepada kami Syu'aib bin Abu Hamzah dari Muhammad Al Munkadir dari
Jabir bin 'Abdullah,
bahwa Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda: "Barangsiapa berdo'a setelah mendengar adzan: ALLAHUMMA RABBA HAADZIHID DA'WATIT TAMMAH WASHSHALAATIL QAA'IMAH.
AATI MUHAMMADANIL WASIILATA WALFADLIILAH WAB'ATSHU MAQAAMAM MAHMUUDANIL LADZII WA'ADTAH
(Ya Allah. Rabb Pemilik seruan yang sempurna ini, dan Pemilik shalat yang akan didirikan ini, berikanlah wasilah (perantara) dan keutamaan kepada Muhammad. Bangkitkanlah ia pada kedudukan yang terpuji sebagaimana Engkau telah janjikan) '.
Maka ia berhak mendapatkan syafa'atku pada hari kiamat."
👉Kedudukan dan kelebihan doa ini.
ALLAHUMMA RABBA HAADZIHID DA'WATIT TAMMAH WASHSHALAATIL QAA'IMAH.
AATI MUHAMMADANIL WASIILATA WALFADLIILAH WAB'ATSHU MAQAAMAM MAHMUUDANIL LADZII WA'ADTAH
(Ya Allah. Rabb Pemilik seruan yang sempurna ini, dan Pemilik shalat yang akan didirikan ini, berikanlah wasilah (perantara) dan keutamaan kepada Muhammad. Bangkitkanlah ia pada kedudukan yang terpuji sebagaimana Engkau telah janjikan) '.
👉Ini Kelebihan azan.
👉Kelebihan azan juga jawab azan
Bila terkumpul kelebihan ,imam bukhari nak tunjuk amalan itu ada kelebihan.
👉Selepas perkataan عِنْدَsesuai dgn kaedah bahasa arab.
Mmay terjemah باب الدُّعَاءِ عِنْدَ النِّدَاءِ
Bab berdoa sebaik selesai azan.
Berdasarkan mudof selepas عِنْدَ
Perkataan tamam selepas عِنْدَ
Perkataan tamam ditaqdirkan atau diandaikan(anggap) ada.sebab pendengar tidak dituntut berdoa ketika mendengar azan.
Kenapa tak guna perkataan ba'da(kemudian atau selepas)?
Bukan maksud semasa يَسْمَعُ(samak)tak pakai yg zahir
Dua2 حِينَ يَسْمَعُ
Makna kepada حِينَ
Bukan semasa azan tetapi sebaik sj selesai azab berdasarkan tengok hadis lain.
Ejah lagu mn??
Dr hadis nak faham dgn betul?
Kaedah mn?
Ini lagi makna semasa azan حِينَ يَسْمَعُ النِّدَاءَ
Dia faham dgn kaedahnya, ini seperti tengok di byk tempat.
Imam bukhari nak ajar cara faham hadis yg betul bukan ikut zahir hadis shj.
Ada tempat boleh pakai zahir hadis shj.
Kalu ikut zahir hadis ini,berdoa masa azan la!
Pengarang 6 kitab utama ( hadis yg dibuat sukatan pelajaran hadis)
Muatok imam malik
Maani asar
Kitab almukhtar.
Sunan darimi.
Byk bergantung kepada:
Asasnya (ilmu alat seperti nahu ,kukuh atau tidak.
Imam ahmad,guru imam bukhari.
Ali ibnu al madini juga guru imam bukhari
شُعَيْبُ
Bersaorangan meriwayatkan hadis atau ambil hadis
dari مُحَمَّدِ.muntabik adalah orang lain pada peringkat مُحَمَّدِyg meriwayatkannya hadis jabir ini.
Hadis ini gharib tapi tidak dhaif.
Sanad ali sanad yg tinggi bukan dari isi tapi dr segi sanad
Sunnah ghari tasyiriyah dan sunnah tasyiriyah.
Tengok ,orang kafir buat juga atau tidak.
Kalu buat itu sunnah ghairi tasyiriyah.
Minit 42
Tiada ulasan:
Catat Ulasan