Sabtu, Mac 03, 2018

Sahih bukhari kitab maghazi sesi 63.

باب: { لَيْسَ لَكَ مِنَ الأَمْرِ شَيْءٌ أَوْ يَتُوبَ عَلَيْهِمْ أَوْ يُعَذِّبَهُمْ فَإِنَّهُمْ ظَالِمُونَ}:
قَالَ حُمَيْ  دٌ وَثَابِتٌ عَنْ أَنَسٍ شُجَّ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَوْمَ أُحُدٍ
فَ  قَالَ: ((كَيْفَ يُفْلِحُ قَوْمٌ شَجُّوا نَبِيَّهُمْ)).
فَنَزَلَتْ: {لَيْسَ لَكَ مِنَ الأَمْرِ شَيْءٌ}.

4069» حَدَّثَنَا
يَحْيَى بْنُ عَبْدِ اللَّهِ السُّلَمِيُّ أَخْبَرَنَا
عَبْدُ اللَّهِ أَخْبَرَنَا مَعْمَرٌ عَنِ الزُّهْرِيِّ حَدَّثَنِي سَالِمٌ عَنْ أَبِيهِ
أَنَّهُ سَمِعَ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
إِذَا رَفَعَ رَأْسَهُ مِنَ الرُّكُوعِ مِنَ الرَّكْعَةِ الآخِرَةِ مِنَ الْفَجْرِ يَقُولُ: ((اللَّهُمَّ الْعَنْ فُلاَنًا وَفُلاَنًا وَفُلاَنًا)). بَعْدَ مَا يَقُولُ: ((سَمِعَ اللَّهُ لِمَنْ حَمِدَهُ رَبَّنَا وَلَكَ الْحَمْدُ)). فَأَنْزَلَ اللَّهُ: {لَيْسَ لَكَ مِنَ الأَمْرِ شَيْءٌ} إِلَى قَوْلِهِ: {فَإِنَّهُمْ ظَالِمُونَ}.
[أطرافه 4070، 4559، 7346، تحفة 6940].

٤٤ -  المغازي » ٢١٤٥ -  ليس لك من الأمر شيء أو يتوب عليهم أو يعذبهم فإنهم

44. Peperangan »
2145. Firman Allah "Tak ada sedikitpun campur tanganmu dalam urusan mereka itu atau Allah menerima taubat mereka, atau mengazab mereka karena sesungguhnya mereka itu orang-orang yang zalim."

٣٧٦٢ - حَدَّثَنَا يَحْيَى بْنُ عَبْدِ اللَّهِ السُّلَمِيُّ أَخْبَرَنَا عَبْدُ اللَّهِ أَخْبَرَنَا مَعْمَرٌ عَنْ الزُّهْرِيِّ حَدَّثَنِي سَالِمٌ عَنْ أَبِيهِ أَنَّهُ سَمِعَ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِذَا رَفَعَ رَأْسَهُ مِنْ الرُّكُوعِ مِنْ الرَّكْعَةِ الْآخِرَةِ مِنْ الْفَجْرِ يَقُولُ اللَّهُمَّ الْعَنْ فُلَانًا وَفُلَانًا وَفُلَانًا بَعْدَ مَا يَقُولُ سَمِعَ اللَّهُ لِمَنْ حَمِدَهُ رَبَّنَا وَلَكَ الْحَمْدُ فَأَنْزَلَ اللَّهُ { لَيْسَ لَكَ مِنْ الْأَمْرِ شَيْءٌ إِلَى قَوْلِهِ فَإِنَّهُمْ ظَالِمُونَ } وَعَنْ حَنْظَلَةَ بْنِ أَبِي سُفْيَانَ سَمِعْتُ سَالِمَ بْنَ عَبْدِ اللَّهِ يَقُولُ كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَدْعُو عَلَى صَفْوَانَ بْنِ أُمَيَّةَ وَسُهَيْلِ بْنِ عَمْرٍو وَالْحَارِثِ بْنِ هِشَامٍ فَنَزَلَتْ { لَيْسَ لَكَ مِنْ الْأَمْرِ شَيْءٌ إِلَى قَوْلِهِ فَإِنَّهُمْ ظَالِمُونَ }

3762. Telah menceritakan kepada kami Yahya bin Abdullah As Sulami telah mengabarkan kepada kami Abdullah telah mengabarkan kepada kami Ma'mar dari Az Zuhri telah menceritakan kepadaku Salim dari Ayahnya bahwa dia mendengar saat Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam mengangkat kepalanya dari rukuk di rakaat terakhir shalat shubuh, beliau mengucapkan: "Ya Allah, laknatlah fulan, fulan dan fulan, " yaitu setelah beliau mengucapkan: "Sami'allahu liman hamidah, rabbanaa walakalhamdu." Setelah itu Allah menurunkan ayat: '(Tak ada sedikitpun campur tanganmu dalam urusan mereka itu -hingga firmanNya- Sesungguhnya mereka itu orang-orang yang zalim) ' (Qs. Ali Imran: 128).
Dan dari Hanzhalah bin Abu Sufyan aku mendengar Salim bin Abdullah berkata, "Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam pernah mendo'akan (kejelekkan) kepada Shofwan bin Umayyah, Suhail bin 'Amru dan Harits bin Hisyam, lalu turunlah ayat: '(Tak ada sedikitpun campur tanganmu dalam urusan mereka itu -hingga firmanNya- Sesungguhnya mereka itu orang-orang yang zalim) ' (Qs. Ali Imran: 128)

🍉🍉🍉
👉ayat 128,ali imran adalah mengenai perang uhud bukan peristiwa lain sebab imam bukhari diletakan dibawah perang uhud.
Dan secara tak langsung dia nak tolak pendapat yg kata sebab peiristiwa lain.

باب: {لَيْسَ لَكَ مِنَ الأَمْرِ شَيْءٌ أَوْ يَتُوبَ عَلَيْهِمْ أَوْ يُعَذِّبَهُمْ فَإِنَّهُمْ ظَالِمُونَ}:
(Abdullah Muhammad Basmeih)
Engkau tidak berhak sedikitpun (wahai Muhammad) dalam urusan (orang-orang yang ingkar) itu, (kerana urusan mereka tertentu bagi Allah), sama ada dia menerima taubat mereka ataupun Ia menyeksa mereka; kerana sesungguhnya mereka itu orang-orang yang zalim.
-Sura Aal-E-Imran, Ayah 128

قَالَ حُمَيْدٌ وَثَابِتٌ عَنْ أَنَسٍ شُجَّ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَوْمَ أُحُدٍ فَقَالَ:
👉Ini adalah juga sebahagian tarjamatil bab.
Riwayat secara takliq(atau dipanggil riwayat muallaqott imam  bukhari)iaitu riwayat humaid dan anas =sesaorang pengarang mengemukakan sanad dibahagian atas ,riwayat bahagian bawah tiada.
Taklid dr segi hadis, bukan dari bahasa.
Riwayat muallaqot boleh jadi sahih dan boleh jadi tidak sahih.
Tidak sebagaimana hadis yg diriwayat secara sanad lengkap hadasana.atau nama al musnad.
Ini adalah isyarat masa turun ayat quran sebelumnya.

Maksud mengemukan Riwayat takliqot;nak menyatakan:
1.Kedudukan tidak menepati syarat beliau
2.Kedaifannya.@
3.Meringkaskan cerita.

((كَيْفَ يُفْلِحُ قَوْمٌ شَجُّوا نَبِيَّهُمْ))
👉bagaimana boleh ...

👉 Dimana sanadnya yg lengkap,ulamak kemudian mcuba mencarinya.
Atau mungkin ada dlm bukhari sendiri atau  dalam kitab mana?
riwayat ini telah dikemukakan oleh bukhari secara taqlid(makna tidak menyebut sanad dgn lengkap),hanya disebut bahagian atas shj

Riwayat humaid(murid anas) daripada anas  diwasalkan oleh imam ahmad,tirmizi dan nasae.
(Disebutkan sanadnya dgn lengkap atau dipanggil diwasalkan)
Sebut imam ahmad bererti dlm kitab musnab yg mashyur.bukan dlm kitab lain seperti kitab buzuhud.akan disebut ,jika tak sebut kitab bererti kitabnya yg mashyur.
Begitu juga bila tirmizi (dlm kitab sunanya bukan kitab nya yg lain )dan nasae(pun sama) ,kita kira maklum dlm kitabnya yg mashyur .
Riwayat sabit al gunani pula diwasalkan oleh imam muslim dlm sahihnya
Maknanya jika nak tengok sanadnya yg tidak putus atau  bersambung2 lihat dlm kitab sahih muslim.
Contoh imam bukhari ia tak sebut sanad sebab sanadnya tak menepati syaratnya.
Adakah tak sahih?
Sahih.tetapi tidak menepati syaratnya(bukhari).dan jika nak tengok sanadnya yg bersambung boleh cari dlm kitab lain.
Maksud syarat,perawi2nya adalah perawi bukhari juga.
Ada dlm kitab bukhari bukan bererti berada hadis yg riwayat hadasana atau hadis yg tinggi atau yg utama bukan yg sokongan.jadi bila ada dlm bukhari ,ada dibahagian mana?
Jika tak belajar,jika dah ada dlm bukhari,dah sangka bukhari terima .
فَنَزَلَتْ: {لَيْسَ لَكَ مِنَ الأَمْرِ شَيْءٌ}.

لَيْسَ لَكَ مِنَ الأَمْرِ شَيْءٌ أَوْ يَتُوبَ عَلَيْهِمْ أَوْ يُعَذِّبَهُمْ فَإِنَّهُمْ ظَالِمُونَ}:
(Abdullah Muhammad Basmeih)
Engkau tidak berhak sedikitpun (wahai Muhammad) dalam urusan (orang-orang yang ingkar) itu, (kerana urusan mereka tertentu bagi Allah), sama ada dia menerima taubat mereka ataupun Ia menyeksa mereka; kerana sesungguhnya mereka itu orang-orang yang zalim.
-Sura Aal-E-Imran, Ayah 128

👉Nabi doa laknat dlm qunutnya
Bukan dlm solat subuh.
3orang yg disebut namanya
Sofwan bin Umaiyah
Suhail bin Amar
Al Harist bin Hisyam
Allah menegur nabi kerana nabi berdoa untuk mereka ,jadi ini bukti quran dari rekaan nabi saw.
Ini lah kesilapan yg nabi saw minta maaf,tapi ini bukan dosa.
Seperti kisah abdulla ibnu abi maktum.
Abasawatawalla.
Atau dipanggil kegelinciran .
Apa yg nabi pertimbangan betul tetapi allah tak berkenan an bukti nabi tak tahu perkara ghaib.kerana mereka itu beriman kemudiannya.
Keluasan rahmat allah begitu besar.
Kita tengok alquran sendirilah untuk dapat teguran.
Urusan menentukan syurga atau neraka atau hidayah atau hendak memaafkan atau menyiksa .
Ini pengajaran untuk kitaa jangan menuduh,ilmu kita terlalu cetek.
Sebab tu tawasul menghampiri syirik.
Hadis yg sebut khusu orang yg menyebakan kecederaan nabi saw tidak sahih.
Seperti saudara saad bin abi waqqas (utbah bin abi waqqas)menyebabkan patah gigi nabi saw.
Telan darah tak disentuh api neraka?
Orang pun nak peluang telan darah agar tak disenuh api neraka!
Darah bukan kah haram?
Kalu najis nabi saw suci,kenapa nabi saw pergi jauh2  bila nak buang?
Rambut suci,nabi saw bg.
Jika darah tak najis ,cuma boleh dibawa solat.itu shj.
Ada ketika ttt,doa laknat nabi saw tak dilarang.
Harapan nabi saw dr firman Allah ,nabi saw tak tahu  yg ghaib.
Taubat 3 orang itu diterima oleh  allah.

Shofwan bin Umayyah,
Semasa pembukaan mekah pun islam.
Abbas minta jaminan aman dr nabi saw.
Abbas pujuk shofwan.
Perang thaif
perang hunain.dia masuk walaupun belum islam.
Selepas itu masuk islam.

Suhail bin 'Amru dan

Harits bin Hisyam,adikberadik abu jahal.
Cabut lari dr perang badar.
Nak tuntut bela dlm perang uhud konon.
Masuk islam ,mati kena taun.

Abbas masuk islam sehari sebelum pembukaan mekah.
Abu Suffiyan masuk islam dipujuk oleh Abbas.

Siapa yg masuk rumah abu sufiyan,selamat ,ini untuk memuliakan bapa mertuanya.


4070» وَعَنْ حَنْظَلَةَ بْنِ أَبِي سُفْيَانَ سَمِعْتُ سَالِمَ بْنَ عَبْدِ اللَّهِ يَقُولُ: كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَدْعُو عَلَى صَفْوَانَ بْنِ أُمَيَّةَ وَسُهَيْلِ بْنِ عَمْرٍو وَالْحَارِثِ بْنِ هِشَامٍ فَنَزَلَتْ: {لَيْسَ لَكَ مِنَ الأَمْرِ شَيْءٌ} إِلَى قَوْلِهِ: {فَإِنَّهُمْ ظَالِمُونَ}.
[أطرافه 4069، 4559، 7346، تحفة 18669].

Tiada ulasan:

Catat Ulasan