Sabtu, Mac 10, 2018

Tafsir asas quran sesi 78

USUL KE 17
MENGETAHUI AYAT-AYAT YANG MENASAKHKAN DAN AYAT-AYAT YANG DIMANSUKHKAN MENURUT AHLI TAFSIR MUTAQADDIMIN DAN MUTA'KKHIRIN

M/s 254

الزَّانِي لَا يَنْكِحُ إِلَّا زَانِيَةً أَوْ مُشْرِكَةً وَالزَّانِيَةُ لَا يَنْكِحُهَا إِلَّا زَانٍ أَوْ مُشْرِكٌ ۚ وَحُرِّمَ ذَٰلِكَ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ
(Abdullah Muhammad Basmeih)
Lelaki yang berzina (lazimnya) tidak ingin berkahwin melainkan dengan perempuan yang berzina atau perempuan musyrik; dan perempuan yang berzina itu pula (lazimnya) tidak ingin berkahwin dengannya melainkan oleh lelaki yang berzina atau lelaki musyrik. Dan perkahwinan yang demikian itu terlarang kepada orang-orang yang beriman.
-Sura An-Nur, Ayah 3

وَأَنْكِحُوا الْأَيَامَىٰ مِنْكُمْ وَالصَّالِحِينَ مِنْ عِبَادِكُمْ وَإِمَائِكُمْ ۚ إِنْ يَكُونُوا فُقَرَاءَ يُغْنِهِمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ ۗ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ
(Abdullah Muhammad Basmeih)
Dan kahwinkanlah orang-orang bujang (lelaki dan perempuan) dari kalangan kamu, dan orang-orang yang soleh dari hamba-hamba kamu, lelaki dan perempuan. Jika mereka miskin, Allah akan memberikan kekayaan kepada mereka dari limpah kurniaNya kerana Allah Maha Luas (rahmatNya dan limpah kurniaNya), lagi Maha Mengetahui.
-Sura An-Nur, Ayah 32

👉Berdasar kepada pendapat...
Penafian keharusan.
Apa yg diisyaratkan

Bg orang yg faham ayat 3surah annur mansukh seperti berikut:
Penzina atau orang2 yg pernah berzina haram atau tidak boleh berkahwin dgn irang yg memelihara dirinya   perzinaan..
Perkahwinannya tidak sah.Ia hanya boleh berkahwin dgn penzina atau seumpamanya atau dgn orang musyrik.yakni sebelum pengharaman berkahwin dgn orang musyrik.itulah kebykan ulamak berpendapat perkahwinan orang yg memelihara diri dgn penzina adalah sah sebab ayat tu sudah mansukh.jika tidak haram .
Syah waliyullah antara tokoh tafsir yg mengatakan ayat itu tidak mansukh.makna ayat tu tetap terpakai.sebab jika kita mansukh,dari haram jadi tidak haram.bermakna kita terima kena sa yg sah yg lain tiada dah ruang langsung kita boleh pakai.
Syah waliyullah bg 2 alasan kenapa kita boleh pakai.

1.bukan semua fukahak perkahwinan antara orang memelihara diri dgn penzina adalah sah.bermakna yg tidak sah dulu sudah mansukh.
Ayat 3khusus
Ayat 32umum atau am dan juga mujmal atau tak jelas.
Ayat yg khusus  tidak boleh memansukh ayat yg umum

Bg imam ahmad,bertaubat pun tak boleh.
Tapi ada yg kata  boleh.

Syah waliyullah tak terima mansukh.
Syah waliyullah bukan tak terima nasakh,tapi nasakh dgn makna  itu,nasakh mengikut ulamak salaf.mengikut ulamak  khalaf,ini bukan nasakh.jika hukum haram tidak haram dah.kalu halal jadi haram terus ,ini baru nasakh.

Annur,3
Punca perbezaanya ,disebabkan
Perkataan لَا يَنْكِحُsudah ada beberapa terjemahan
a)tidak boleh berkahwin.
b)tidak akan berkahwin.
c)tidak mahu berkahwin.
d)tidak layak berkahwin.
e)tidak dapat berkahwin.
f)janganlah berkahwin.

Juga makna perkataan لَا يَنْكِحُهَا

Cerita masat dan anaq,anaq ajak masat bemalam.jawap masat,islam tidak membenarkan zina.
Perbuatan berkahwin(zina) itu diharamkan.
Masat tanya rasullah,bolehkah dia mengahwini aqaq?
Rasullah saw jawap penzina hanya boleh mengahwini penzina.jadi masat tidak boleh mengahwini anaq.

b)bukan syarat sah nikah itu berzina .tetapi nabi saw larang berkahwin dgn penzina.jafi orang islam yg benar2 beriman tak akan berkenan dgn penzina
Begitulah berapa byk Khilaf tentang ayat ini.
Semua tentang cerita.
Ayat cerita tak berkait dgn unsur mansukh dan nasakh.

Penafian allah adalah bukan haram tapi tidak harus shj.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan