٢٤ - اللباس عن رسول الله » ١١٥٠ - ما جاء في الحرير والذهب
باب مَا جَاءَ فِي الْحَرِيرِ وَالذَّهَبِ:
24. Baju » 1150. Sutera dan emas
👉 Bab ini bab pakaian selepas selesai tentang jihad 3bab yg semuanya berkaitan dgn jihad(dgn 3 bahagian iaitu ekspedisi, keutamaan jihad dan jihad).
Setiap pemindahan bab ada munasabahnya.
Selesai berperang ,nak balik.
Pakaian tentera dak tak pakai balik pakai pakaian biasa.
Fai rampasan perang yg diperolehi yg biasanya ada pakaian.
Antara pakaian mewah lelaki adalah sutera atau ada emas.Sebab tu dtgnya tajuk sutera dan emas.
Cincin(perhiasan) ada juga disebut dlm bab ini.
Bab ini bukan tentang pakaian shj tetapi ada juga tentang cincin.
Jadi bab pakaian meliputi juga perhiasan.
Masuk juga bhg ini bab adab.
لَبِسَ يَلْبِسُ
macam perkataan kitab,tapi makna maf'ul iaitu pemakaian atau apa yg dipakai iaitu objek
kalu dgn makna pakai baris bwh.
لَبَسَ يَلْبِسُ
Kalu baris atas makna mencampuraduk.
Pakaian adalah
Surah al araf ayat 26
يَا بَنِي آدَمَ قَدْ أَنْزَلْنَا عَلَيْكُمْ لِبَاسًا يُوَارِي سَوْآتِكُمْ وَرِيشًا ۖ وَلِبَاسُ التَّقْوَىٰ ذَٰلِكَ خَيْرٌ ۚ ذَٰلِكَ مِنْ آيَاتِ اللَّهِ لَعَلَّهُمْ يَذَّكَّرُونَ
Wahai anak-anak Adam! Sesungguhnya Kami telah menurunkan kepada kamu (bahan-bahan untuk) pakaian menutup aurat kamu, dan pakaian perhiasan; dan pakaian yang berupa taqwa itulah yang sebaik-baiknya. Yang demikian itu adalah dari tanda-tanda (limpah kurnia) Allah (dan rahmatNya kepada hamba-hambaNya) supaya mereka mengenangnya (dan bersyukur).
Al-A'raf, Ayah 26
Pengajaran ayat ini:
fungsi
1.pakaian menutup aurat.
2.memelihara drp cuaca
3.bulu burung sebagai kecantikan.
Dlm bab pakaian boleh berhias dan kena dgn uruf.
4.kena jaga pakaian jenis taqwa.
Nombor satu taqwa itu sendiri
Nombor dua,pakaian yg mencerminkan taqwa.
Kena juga ingat peristiwa nabi adam tertanggal pakaian.
Usul pertama,Asal pada benda2nya(atau pakaian) harus atau halal kecuali yg diharam oleh syarak. Seperti ini sutera dan emas.
Usul kedua tak boleh tasyabuh
Usul ketiga tidak boleh membazir.
Pakaian dlm kehidupan manusia sangat memberi pengaruh.
Pakaian boleh menumbuhkan benih2 takabur.pakaian ikut artis pujaan.
Ada pakaian yg melatih kita menjadi tawaduk dan keinsafan.
Ada pakaian yg dapat mendidik akhlaq ,seperti bersih dan selesa.
Ada pakaian yg buka pembaziran yg merampas hak orang.
Pakaian sebenarnya ada sikologinya.
Manusia sukakan kepelbagaian dan islam juga ambil kira kecenderungan manusia.
Islam hanya letak prinsip dlm berpakaian perinciannya masih bebas.
Contoh baju banyak poket.
Fesyen tiada masalah sesuai dgn perkembangan fesyennya.
Nabi sangat terbuka,pakaian dari yaman dan syam pun dia pakai.
Tujuan tutup aurat dan tasamil(ada tujuan untuk berhias)
Nabi pernah tegur sahabat berpakaian ,kamu ada pitihkah?biarlah nampak pada tubuh kami.
Kalu kamu ada harta,belilah pakaian yg sesuai dgn kedudukan kewangan kamu
Minit 43.
Allah taala bila mana dia beri nikmat,allah suka nikmat itu dilihat tanda nikmat tersebut.cuma jgn riak dan menunjuk2 ,haram.
Kamu nak makan atau pakai boleh tetapi jgn boros dan sombong(ini brand..)
Prinsip ke3,tak boleh menyerupai orang kafir.
Iaitu pakaian agamanya ,seperti Pope .
Pakaian yg umum tiada masalah.
Ada had aurat,bg lelaki untuk lelaki .bg perempuan untuk perempuan.
Jantina hdklah nyata.
Seperti sutera yg lembut tak sesuai kepada lelaki.
Terlalu menikmati nikmat dunia ada yg nabi larang,sebab akan nak kepada dunia lagi..unsur pakaian yg mewah..paling besar kebanggaan mereka..sebab tu larang isbat tidak jagok tapi bangga sombong.
Untuk jagok tak apa.
Isbat ,baju celerek.
Dr segi fitrah,isbal tu tidak seduai dgn tujuan menutup aurat,sebab tak perlu dah.
Nabi tak suka pakaian yg dicelup.
Tapi jgn kedekut.
Ukur baju dibadan sendiri.
Kita ada pitih tapi pakai buruk.
Pakai terlalu mewah menyebabkan sifakir pecah hatinya.
١٦٤٢ - حَدَّثَنَا إِسْحَقُ بْنُ مَنْصُورٍ
حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ نُمَيْرٍ
حَدَّثَنَا عُبَيْدُ اللَّهِ بْنُ عُمَرَ عَنْ نَافِعٍ عَنْ سَعِيدِ بْنِ أَبِي هِنْدٍ عَنْ أَبِي مُوسَى الْأَشْعَرِيِّ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ حُرِّمَ لِبَاسُ الْحَرِيرِ وَالذَّهَبِ عَلَى ذُكُورِ أُمَّتِي وَأُحِلَّ لِإِنَاثِهِمْ قَالَ أَبُو عِيسَى وَفِي الْبَاب عَنْ عُمَرَ وَعَلِيٍّ وَعُقْبَةَ بْنِ عَامِرٍ وَأَنَسٍ وَحُذَيْفَةَ وَأُمِّ هَانِئٍ وَعَبْدِ اللَّهِ بْنِ عَمْرٍو وَعِمْرَانَ بْنِ حُصَيْنٍ وَعَبْدِ اللَّهِ بْنِ الزُّبَيْرِ وَجَابِرٍ وَأَبِي رَيْحَانَ وَابْنِ عُمَرَ وَالْبَرَاءِ وَوَاثِلَةَ بْنِ الْأَسْقَعِ قَالَ أَبُو عِيسَى هَذَا حَدِيثٌ حَسَنٌ صَحِيحٌ
1642. Telah menceritakan kepada kami Ishaq bin Manshur berkata, telah menceritakan kepada kami Abdullah bin Numair berkata, telah menceritakan kepada kami Ubaidullah bin Umar dari Nafi' dari Sa'id bin Abu Hind dari
Abu Musa Al Asy'ari bahwa Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda:
"Pakaian sutera dan emas diharamkan bagi umatku yang laki-laki dan dihalalkan bagi yang perempuan."
Abu Isa berkata, "Dalam bab ini juga ada hadits dari Umar, Ali, Uqbah bin Amir, Anas, Hudzaifah, Ummu Hani, Abdullah bin Amru, Imran bin Hushain, Abdullah bin Az Zubair, Jabir, Abu Raihan, Ibnu Umar, Al Bara dan Watsilah Ibnul Asqa'."
Abu Isa berkata, "Hadits ini derajatnya hasan shahih.
١٦٤٣ - حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ بَشَّارٍ حَدَّثَنَا مُعَاذُ بْنُ هِشَامٍ حَدَّثَنَا أَبِي عَنْ قَتَادَةَ عَنْ الشَّعْبِيِّ عَنْ سُوَيْدِ بْنِ غَفَلَةَ عَنْ عُمَرَ أَنَّهُ خَطَبَ بِالْجَابِيَةِ فَقَالَ نَهَى نَبِيُّ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ عَنْ الْحَرِيرِ إِلَّا مَوْضِعَ أُصْبُعَيْنِ أَوْ ثَلَاثٍ أَوْ أَرْبَعٍ قَالَ أَبُو عِيسَى هَذَا حَدِيثٌ حَسَنٌ صَحِيحٌ
1643. Telah menceritakan kepada kami Muhammad bin Basysyar berkata, telah menceritakan kepada kami Mu'adz bin Hisyam berkata, telah menceritakan kepada kami Bapakku dari Qatadah dari Asy Sya'bi dari
Suwaid bin Ghafalah dari
Umar Bahwasanya ia berkhutbah di Jabiyah, ia mengatakan, "Nabi shallallahu 'alaihi wasallam melarang mengenakan sutera kecuali sekadar dua, tiga atau empat jari."
Abu Isa berkata, "Hadits ini derajatnya hasan shahih."
٢٤ - اللباس عن رسول الله » ١١٥١ - ما جاء في الرخصة في لبس الحرير في الحرب
باب مَا جَاءَ فِي الرُّخْصَةِ فِي لُبْسِ الْحَرِيرِ فِي الْحَرْبِ:
👉Bab kelonggaran
24. Baju » 1151. Rukhsah memakai sutera
١٦٤٤ - حَدَّثَنَا مَحْمُودُ بْنُ غَيْلَانَ حَدَّثَنَا عَبْدُ الصَّمَدِ بْنُ عَبْدِ الْوَارِثِ حَدَّثَنَا هَمَّامٌ حَدَّثَنَا قَتَادَةُ عَنْ أَنَسِ بْنِ مَالِكٍ أَنَّ عَبْدَ الرَّحْمَنِ بْنَ عَوْفٍ وَالزُّبَيْرَ بْنَ الْعَوَّامِ شَكَيَا الْقَمْلَ إِلَى النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فِي غَزَاةٍ لَهُمَا فَرَخَّصَ لَهُمَا فِي قُمُصِ الْحَرِيرِ قَالَ وَرَأَيْتُهُ عَلَيْهِمَا قَالَ أَبُو عِيسَى هَذَا حَدِيثٌ حَسَنٌ صَحِيحٌ
1644. Telah menceritakan kepada kami Mahmud bin Ghailan berkata, telah menceritakan kepada kami Abdu Ash Shamad bin Abdul Warits berkata, telah menceritakan kepada kami Hammam berkata, telah menceritakan kepada kami Qatadah dari
Anas bin Malik berkata,
"bahwasanya Abdurrahman bin Auf dan Az Zubair Ibnul Awwam pada suatu peperangan pernah mengeluh kepada Nabi shallallahu 'alaihi wasallam tentang penyakit gatal yang dideritanya, lalu beliau memberi keringanan kepada keduanya untuk mengenakan kain sutera."
Anas berkata, "Dan aku melihat keduanya mengenakan kain tersebut."
Abu Isa berkata, "Hadits ini derajatnya hasan shahih."
١٦٤٥ - حَدَّثَنَا أَبُو عَمَّارٍ حَدَّثَنَا الْفَضْلُ بْنُ مُوسَى عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَمْرٍو حَدَّثَنَا وَاقِدُ بْنُ عَمْرِو بْنِ سَعْدِ بْنِ مُعَاذٍ قَالَ قَدِمَ أَنَسُ بْنُ مَالِكٍ فَأَتَيْتُهُ فَقَالَ مَنْ أَنْتَ فَقُلْتُ أَنَا وَاقِدُ بْنُ عَمْرِو بْنِ سَعْدِ بْنِ مُعَاذٍ قَالَ فَبَكَى وَقَالَ إِنَّكَ لَشَبِيهٌ بِسَعْدٍ وَإِنَّ سَعْدًا كَانَ مِنْ أَعْظَمِ النَّاسِ وَأَطْوَلِهِمْ وَإِنَّهُ بُعِثَ إِلَى النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ جُبَّةٌ مِنْ دِيبَاجٍ مَنْسُوجٌ فِيهَا الذَّهَبُ فَلَبِسَهَا رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَصَعِدَ الْمِنْبَرَ فَقَامَ أَوْ قَعَدَ فَجَعَلَ النَّاسُ يَلْمِسُونَهَا فَقَالُوا مَا رَأَيْنَا كَالْيَوْمِ ثَوْبًا قَطُّ فَقَالَ أَتَعْجَبُونَ مِنْ هَذِهِ لَمَنَادِيلُ سَعْدٍ فِي الْجَنَّةِ خَيْرٌ مِمَّا تَرَوْنَ قَالَ أَبُو عِيسَى وَفِي الْبَاب عَنْ أَسْمَاءَ بِنْتِ أَبِي بَكْرٍ وَهَذَا حَدِيثٌ حَسَنٌ صَحِيحٌ
1645. Telah menceritakan kepada kami Abu Ammar berkata, telah menceritakan kepada kami Al Fadhl bin Musa dari Muhammad bin Amru berkata, telah menceritakan kepada kami
Waqid bin Amru bin Sa'd bin Mu'adz ia berkata, "Saat Anas bin Malik tiba aku mendekatinya hingga ia pun bertanya, "Siapa kamu?"
Aku menjawab, "Aku Waqid bin Amru bin Sa'd bin Mu'adz."
Waqid berkata, "Anas lalu menangis dan berkata, "Sungguh, engkau mirip sekali dengan Sa'd.
Dahulu Sa'd adalah orang yang paling besar dan tinggi (paling berjasa)di antara yang lain. Pernah didatangkan kepada Nabi shallallahu 'alaihi wasallam selendang yang terbuat dari Dibaj bersulamkan benang emas.
Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam kemudian mengenakan kain tersebut lalu naik ke atas mimbar, beliau lantas berdiri -atau duduk- hingga orang-orang pun saling meraba kain tersebut. Mereka berkata, "Kami tidak pernah melihat kain sebagus hari ini!" Beliau lalu bersabda: "Apakah kalian takjub dengan kain ini? sungguh, sapu tangan Sa'ad di surga lebih baik dari apa yang kalian lihat ini." Abu Isa berkata, "Dalam bab ini juga ada hadits dari Asma binti Abu Bakar, dan hadits ini derajatnya hasan shahih."
Tiada ulasan:
Catat Ulasan