Jumaat, September 07, 2018

S.bukhari kitab iman sesi61@24&25&26

Sesi 24
Sengaja menjadikan amalan agama susah ,nanti akan dikalah dimana
1.kita cuai atau mengabaikan untuk menunaikan tanggungjawab agama yg lain.
Boleh beramal tetapi jgn lupa asas agama yg mudah.
Contoh buat posa sunat sehingga abaikan tanggunjawab2 yg lain.
2.berlakunya penyelewengan dlm agama sehingga gagal diamalkan dan ditinggalkan
Agama2 nabi dahulu diubah dan menjadikan agama sangat susah sehinggalah agama ditinggalkan
Hidup dlm kependitaan/rohbaniyan yg cipta atau rekakan akibatnya mereka tidak dapat melaksanaan agama.
Contoh agama kristian /sami tidak berkahwin tetapi menyerahkan anak perempuan atau isteri tanpa bernikah.
Ugama buddha dan hindu,yg baik tak leh kahwin.
Akhirnya mereka tidak dapat menjaga
Mengubah atau mereka2 ajaran agama akan menyebabkan manusia tidak boleh bertahan mengikut ajaran agama
Ajaran sikh tak boleh potong rambut,ada sikat,pakai gelang ,bw pedang
mula berubah ,dah boleh makan ikan,ayam dan kambing.
Mati pun senang ,tak memerlukan tanah yg luas atau tanda yg mahal.
Tiada tahlil.
Tunggu kubur sehingga tak pergi solat jumaat.
Mati kerana agama baru patut.
Mati kerana dunia tak padan nyawa sangat berharga.

Seorang sahabat nabi yg pecah kepala,mati disebabkan mandi dgn air,nabi sangat marah dan berkata ubat kepada kejahilan adalah bertanya.
Kesukaran membawa kemudahan

(إِنَّ الدِّينَ يُسْرٌ،
Sesungguhnya agama islam itu mudah,

وَلَنْ يُشَادَّ الدِّينَ أَحَدٌ إِلاَّ غَلَبَه
dan tidaklah seseorang mempersulit agama kecuali dia akan dikalahkan (semakin berat dan sulit)

Kalah dgn maksud terabainya tugas2  lain.

ُ، فَسَدِّدُوا وَقَارِبُوا
Maka berlakulah lurus kalian, mendekatlah (kepada yang benar)

وَأَبْشِرُوا
dan berilah kabar gembira
👉terimalah berita gembira,kerana melakukan amalan yg berkekalan walaupun sedikit.

Berusaha  mencari yg paling tepat dan jika tak dapat sekalipun cubalah mendekatinya
Jika tak boleh solat sambil berdiri maka solatlah sekar yg boleh,pahala tidak akan berkurangan

Nabi seorang yg gagah

، وَاسْتَعِينُوا
Carilah pertolongan allah dgn solat dan sabar

بِالْغَدْوَةِ
👉Pagi
وَالرَّوْحَةِ
👉selepas gelincir matahari hingga tenggelam matahari

وَشَيْءٍ مِنَ الدُّلْجَةِ)).
👉sebahagian kecil drp mlm/magrib

Saling ada kaitan perkara ini.

dan minta tolonglah dengan
Al Ghadwah (berangkat di awal pagi) dan
ar-ruhah (berangkat setelah zhuhur)
dan sesuatu dari ad-duljah ((berangkat di waktu malam)

Ini yg asas,5 waktu solat.buat yg ini pun dah layak terima berita gembira dah boleh jadi wali
Waktu2 solat adalah waktu paling baik.

Kata2 rashid ahmad gamburi(alim besar),hok nabi kata-carilah pertolongan allah pada 3waktu ini akan jadi wali
Selama 30th,selepas saya amalkan segala yg susah jadi mudah.siapa yg nak cubalah .dia akan dikasihi allah,penawar mujarab untuk rohani.

Jumpa bagi salam .
Bila makan baca bismillah,sudah alhamdulillah

Kesimpulan agama ini mudah.
Nak rapat dgn allah ,tak payah buat yg pelik2 atau mengharamkan rezeki yg allah halalkan.

Dgn meminta pertolongan allah dgn solat akan menyebabkan kerja menjadi lebih mudah
Cari pertolongan allah dgn solat dan sabar.
Jgn anggap solat sebagai beban
Roh dunia adalah orang menyebut nama allah/orang solat.kira setiap detik ada orang yg solat diseluruh dunia
Kedudukan solat yg menguatkan jantung alam.
Berkat ,masa sedikit tapi boleh buat byk kebaikan sebab dpt pertolongan allah.

Hadis,jika berlaku kiamat ditangan ku ada biji buah kurma,aku akan tanamnya.
Beberapa makna antara:
1.jangan bila dah nak qiamat dah tak mahu buat kerja.
2.
Tak boleh nak ambil buku hadis secara semborono tanpa takhrij=sanad dia  lagu mn,dok dlm kitab mn

Azimah=cara biasa
Menjunjung perintah walaupun meninggalkan perintah allah pun boleh pahala.

Ruhksoh=kemudahan yg diberi oleh agama

📏📏
Sesi 25
Bab 30
M/s 36(dlm terjemahan)
Ini pula tarjamatulbab
باب الصَّلاَةُ مِنَ الإِيمَانِ:
Bab solat sebhg dari iman

وَقَوْلُ اللَّهِ تَعَالَى: {وَمَا كَانَ اللَّهُ لِيُضِيعَ إِيمَانَكُمْ} يَعْنِي صَلاَتَكُمْ عِنْدَ الْبَيْتِ.
Allah tidak akan mensia2kan iman kamu iaitu solat kamu yg berhampiran dibaitulaah.

Perkaitan/munasabah bab ini bab sebelumnya.
Perkaitan ayat dgn satu ayat.
Lihat hujung hadis,suruh cari pertolongan allah di3waktu.
Ini ialah solat.

Minta tolong dgn allah secara mendirikan solat
Solat adalah cara pertama meminta tolong dr allah
Bab addinyusron adalah selingan.sebelum tu berat jadi ugama ni mudah.
Iman ada 3,tasdik dgn hati,ikral dgn lidah dan amalan dgn perbuatan,ini adalah hasil/kesan/akibat/cerah lampu,tasdik dgn hati tu adalh iman dan yg menyempurnakan yg 2tu.
Contoh durian tapi tiada buah.
Sebut banyak ,makna sebhg

👉iman dgn makna solat,tiada siapa yg tidak bersetuju,betapa pentingnya solat dianggap solat sebagai iman
👉Juzuk2 iman.
Imam bukhari nak tolong golongan murjiah atau libril,(murjiah zaman moden-berlakon sembah berhala pun boleh,kahwin dgn bukan islam pun boleh)
👉Abu hafinah tiada juzuk yg lain pelengkap shj.
Contoh hakikat pokok durian.
👉Kiblat ke baitul maqdis adalah ujian untuk islam pada masa tu.
  👈 عِنْدَ الْبَيْتِ
Maksudnya dekat baitullah.
Solat dekat baitillah
Tapi penukaran kiblat semasa dimadinah.
Ada yg kata ila baitillah

Beberapa pendapat
1.tersalah tulis.
Sepatut lighairilbait/bukan( baitul maqdis)
2.inda dgn ila
Baitil dgn baitilmaqdis

1.membelakang cucur/saluran emas.
2.nabi dok belah yamani.
Solat yg membelakangkan kaabah,solat tetap tidak disia2kan,kerana itu juga perintah allah apalagi yg mengadap baitulllah
panggil Baitul maqoddis(rumah yg mensucikan) adalah salah
3.ilal baitil maqdis,ini maksud iman bukhari,indal bait =kawasan di sekitar mekah
Sebelum kemadinah,boleh mengadap kaabah.tapi bila tidak boleh/susah maka lebih2 lagilah tuhan tidak akan mensia2kan solat sebab itu bukhari letak indal.

Ada yg kata mansuh ni 2kali dan ada yg kata hanya sekali

Yahudi hanya berdasarkan bangsa.
Alam batin juga perlukan air,iaitu airnya adalah ugama.

Kaabah lebih dulu dibina dari baitul maqdis.
Air untuk kehidupan rohani
Rumah ibadah yg mula2 dibina untuk manusia adalah kaabah.
Kedudukan baitullah yg dberkati,punca petunjuk,penegak kepada kehidupan manusia dibumi.

Kafir quraisy juga beribadah kepada kaabah.
Jadi lebih mudah untuk mereka menerima ajaran islam

Inilah sebabnya ,nabi lebih cenderung untuk mengadap kiblat.
Sahabat telah tahu nabi sangat suka kalau dialihkan kiblat dan sememangnya mereka sedang ternanti2.

Seperti masalah pengharaman arak,mereka tertunggu2.
Akhirnya ayat pengharaman pun turun.

Telah ada isyarat kaabah akan menjadi kiblat.
Dan nabi dok berdoa dan mendongak kelangit.
Kenapa nabi suka kaabah.?
Orang islam semakin ramai ,bermacam bangsa.memang allah yg nak kaabah jadi kiblat.yahudi adalah ugama depa adalah bangsa.
Telaga zamzan dok ada dimekah.yg menghidupkan bumi.tiada air bumi takkan hidup begitulah kehidupan jiwa yg memerlukan air juga  iaitu ugama .

Sesuatu yg pelik allah jadikan tempat yg kering kontang ada punca air yg begitu baik,ajaran yg tak putus2,nabi pun dtg dr situ
Rumah yg mula2 dibina untuk kerohanian manusia adalah kaabah
Bekalan punca kehidupan /air yg besar /air yg lebih dr yg lain.disitulah bermulanya tamaddun yg besar disitu,sebab itu nabi cenderung kesitu.
Nabi lahir disitu.
Kedudukan baitullah.
Punca petunjuk sekalian manusia.
Orang yg mula2 diseru adalah puak arab yg dok dimekah yg juga memuliakan kaabah.

Allah tak mensia2kan solat dekat baitullah,cerita ini dimadinah.yg baitullah tak musykil.
Jadi patut solat kamu yg dok adap kebaitulmaqdis.kalu ini terang.
Tiba2 kata baitullah.
Jadi ada yg kata hadis ini musohah/tersalah tulis.sepatutnya tulis lighairilbait/bukan baitullh(baitulmaqdis)
Ada dalil ke salah?semua salinan tak ada.jadi macam mn?maka ini telah ditinggalkan.

Ada yg inda adalah ila dan baitul adalah baitulmaqdis
Baitulmaqdis
Baitul Moqodas
Xbaitulmuqoddis
Ketika dimekah adap kemn?
Sebelum kemadinah telah adap baitulmaqdis tapi boleh juga adap kaabah
Tapi bila ke madinah hanya adap baitulmaqdis
Dlm keadaan adap baitulmaqdis dan hanya ada kemungkinan ttt allah tak sia2kan.apalagi ketika mungkin langsung boleh adap kiblat tentulah allah tak sia2kan solat itu.
Kerana adap ikut baitulmaqdis tu ikut perintah allah juga
INI kaedah MIM BABIL AULA
Musykil:adalah Allah akan mensia2kan?

Tak dak wahyu/Wahyu khairul matlu@wahyu khofi,  tidak boleh dibc dlm solat sebab bukan ayat quran/berdasarkan wahyu yg lain/yg allah tentukan jadi hadis juga adalah wahyu.
Dalam quran melalui malaikat atau jibrail.

Dari balik tabir=dgn bahasa atau kalam yg sebenar
Seperti nabi musa cakap dgn allah.

Manusia hanya dapat ilham
Nabi dapat wahyu gharil matlul/wahyukhofi istilah ulamak.
Macam mn tahu?nabi yg bg tahu.

Bab mansuh nasakh.
Adap kiblat mansuh 2kali dan ada yg kata sekali.
Ibnul arobi rahimallah.Allah telah mansuh:
Kiblat 2X
Nikah mutah 2X
Haram himar kampung 2X
Ambil wuduk balik ketika makan yg dimasak dgn api.kmdn dimansuhkan setengah ulamak kata mansuh 2X
ta hanya5shj ,kemudian tiada yg batal

Beberapa kali dimansuhkan kiblat ?
2X
Nikah mut'ah 2kali.

Nasakh kena ambil wuduk bila makan makanan yg dimasak dgn api.

Hukum nasakh dlm bab hukum.
Tiada dlm masalah aqidah atau bilangan isteri nabi ibrahim.
Byk juga hadis yg kata nabi mengadap kaabah.
Tapi Ada yg kata walaupun dia ngadap kaabah sebenarnya dia ngadap kaabah.tapi human berdasarkan Quran yg jelas adalah SATU sahaja.
Ringkas ,mansuh hanya 1X yg lebih sahih tentang kaabah
Jadi perkataan KAMI TENTUKAN ITU adalah had is Dan had is adalah wahyu juga.

👉Hukum nasakh/BATAL,ADA KE?
Manshuk=contoh hadis yg suruh adap baitul maqdis
Nasikh=ayat quran
Hadis Dibatal dgn quran
Hadis kata batal
Dtg hadis lain kata tak batal
Hadis batal dgn hadis
Quran batal dgn quran?TIADA sedang ramai yg kata Ada.
Hadis batal quran?syarat hadis mutawatir
Jalaluddin kata,21ayat quran shj yg batal
Sheh Waliyullah kata tiada ayat quran yg batal/nasikh.
Abdullah sindi tiada yg batal.
Faidul bari ,syarah bukhari,kata tiada yg dikatakan mansuh sehingga tidak boleh dipakai tiada
Ayat hukum hanya sedikit shj

«40» حَدَّثَنَا عَمْرُو بْنُ خَالِدٍ
Telah menceritakan kepada kami 'Amru bin Khalid
قَالَ: حَدَّثَنَا زُهَيْرٌ
berkata, telah menceritakan kepada kami Zuhair
قَالَ: حَدَّثَنَا أَبُو إِسْحَاقَ عَنِ الْبَرَاءِ
berkata, telah menceritakan kepada kami Abu Ishaq dari Al Barro` bin 'Azib
أَنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ كَانَ أَوَّلَ مَا قَدِمَ الْمَدِينَةَ نَزَلَ عَلَى أَجْدَادِهِ- أَوْ قَالَ أَخْوَالِهِ- مِنَ الأَنْصَارِ،
bahwa Nabi shallallahu 'alaihi wasallam saat pertama kali datang di Madinah, singgah pada kakek-kakeknya ('Azib) atau paman-pamannya dari Kaum Anshar,
وَأَنَّهُ صَلَّى قِبَلَ بَيْتِ الْمَقْدِسِ سِتَّةَ عَشَرَ شَهْرًا، أَوْ سَبْعَةَ عَشَرَ شَهْرًا،
dan saat itu Beliau shallallahu 'alaihi wasallam shalat menghadap Baitul Maqdis selama enam belas bulan atau tujuh belas bulan,

وَكَانَ يُعْجِبُهُ أَنْ تَكُونَ قِبْلَتُهُ قِبَلَ الْبَيْتِ،
dan Beliau sangat senang sekali kalau shalat menghadap Baitullah (Ka'bah)

وَأَنَّهُ صَلَّى أَوَّلَ صَلاَةٍ صَلاَّهَا صَلاَةَ الْعَصْرِ،
Shalat yang dilakukan Beliau shallallahu 'alaihi wasallam pertama kali (menghadap Ka'bah) itu adalah shalat 'ashar
وَصَلَّى مَعَهُ قَوْمٌ،
dan orang-orang juga ikut shalat bersama Beliau.
فَخَرَجَ رَجُلٌ مِمَّنْ صَلَّى مَعَهُ،
فَمَرَّ عَلَى أَهْلِ مَسْجِدٍ،
وَهُمْ رَاكِعُونَ
Pada suatu hari sahabat yang ikut shalat bersama Nabi shallallahu 'alaihi wasallam pergi melewati orang-orang di Masjid lain saat mereka sedang ruku',

فَقَالَ أَشْهَدُ بِاللَّهِ لَقَدْ صَلَّيْتُ مَعَ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قِبَلَ مَكَّةَ،
maka dia berkata: "Aku bersaksi kepada Allah bahwa aku ikut shalat bersama Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam menghadap Makkah
فَدَارُوا كَمَا هُمْ قِبَلَ الْبَيْتِ،
maka orang-orang yang sedang (ruku') tersebut berputar menghadap Baitullah dan

وَكَانَتِ الْيَهُودُ قَدْ أَعْجَبَهُمْ إِذْ كَانَ يُصَلِّي قِبَلَ بَيْتِ الْمَقْدِسِ، وَأَهْلُ الْكِتَابِ،
orang-orang Yahudi dan Ahlul Kitab menjadi heran, sebab sebelumnya Nabi shallallahu 'alaihi wasallam shalat menghadap Baitul Maqdis.

فَلَمَّا وَلَّى وَجْهَهُ قِبَلَ الْبَيْتِ أَنْكَرُوا ذَلِكَ
Ketika melihat Nabi shallallahu 'alaihi wasallam menghadapkan wajahnya ke Baitullah mereka mengingkari hal ini.

. قَالَ زُهَيْرٌ حَدَّثَنَا أَبُو إِسْحَاقَ عَنِ الْبَرَاءِ فِي حَدِيثِهِ
هَذَا أَنَّهُ مَاتَ عَلَى الْقِبْلَةِ قَبْلَ أَنْ تُحَوَّلَ رِجَالٌ وَقُتِلُو
Berkata Zuhair Telah menceritakan kepada kami Abu Ishaq dari Al Barro`,
dalam haditsnya ini menerangkan tentang (hukum) seseorang yang meninggal dunia pada saat arah qiblat belum dialihkan dan juga banyak orang-orang yang terbunuh pada masa itu?,

فَلَمْ نَدْرِ مَا نَقُولُ فِيهِمْ،
فَأَنْزَلَ اللَّهُ تَعَالَى: {وَمَا كَانَ اللَّهُ لِيُضِيعَ إِيمَانَكُمْ}.
[أطرافه 399، 4486، 4492، 7252، تحفة 1840- 17/ 1].

kami tidak tahu apa yang harus kami sikapi tentang mereka hingga
akhirnya Allah Ta'ala menurunkan firman-Nya:
"Dan Allah tidaklah akan menyia-nyiakan iman kalian". (QS. Al Baqoroh: 143) 

Sesi 26
Juzuk yg membentuk/mukawinah
Juzuk yg menyempurnakan/mukawilah

Sebut semua tapi maksudnya sebahagian
Contoh bc quran /naik kereta
Sebut iman dengan makna solat kerana solat adalah sbhg dr iman.
Bukan senang melalui setiap ujian iman.
Pertukaran kiblat adalah ujian untuk orang islam.
Orang yahudi menuduh nabi dgn tuduhan yg berat seperti berzina
Bangsa yg muliapun akan dicabut kerana mengingkari perintah nabi mereka.
Yg mati ramai tidak terbukti.yg terbunuh mungkin ada tetapi tak ramai.

Telah menceritakan kepada kami 'Amru bin Khalid berkata, telah menceritakan kepada kami Zuhair berkata, telah menceritakan kepada kami Abu Ishaq dari Al Barro` bin 'Azib bahwa Nabi shallallahu 'alaihi wasallam saat pertama kali datang di Madinah, singgah pada kakek-kakeknya ('Azib) atau paman-pamannya dari Kaum Anshar, dan saat itu Beliau shallallahu 'alaihi wasallam shalat menghadap Baitul Maqdis selama enam belas bulan atau tujuh belas bulan, dan Beliau sangat senang sekali kalau shalat menghadap Baitullah (Ka'bah).

Persoalan?
Apakah solat yg mula2 bila dipalingkan?
Ada khilaf,Ada yg mengatakan zohor Dan Ada yg kata asar.
Dan DIMANA?

Jawapan.
Ikut Wakidi adalah
Dlm solat Zohor di masjid kiblataini.

Macam mn nabi pergi ke situ?,sebab nabi sedang menetap dimadinah ? ,nabi nak ziarah IBU seorang sahabat (bish bin barro)yg sakit .
Depa jamu makan Dan bila masuk waktu zohor,nabi solat zohor.ketika itulah nabi pusing.

Yg kata zohor tu ,adalah hari kedua sebab solat mengadap kaabah sudah sepenuhnya.jadi yg sebenarnya waktu asar ketika  suruhan allah keatas pemindahan kiblat itu.

Solat asar dan di masjid nabawi

Shalat yang dilakukan Beliau shallallahu 'alaihi wasallam pertama kali (menghadap Ka'bah) itu adalah shalat 'ashar dan orang-orang juga ikut shalat bersama Beliau. Pada suatu hari sahabat yang ikut shalat bersama Nabi shallallahu 'alaihi wasallam pergi melewati orang-orang di Masjid lain saat mereka sedang ruku', maka dia berkata: "Aku bersaksi kepada Allah bahwa aku ikut shalat bersama Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam menghadap Makkah, maka orang-orang yang sedang (ruku') tersebut berputar menghadap Baitullah dan orang-orang Yahudi dan Ahlul Kitab menjadi heran, sebab sebelumnya Nabi shallallahu 'alaihi wasallam shalat menghadap Baitul Maqdis. Ketika melihat Nabi shallallahu 'alaihi wasallam menghadapkan wajahnya ke Baitullah mereka mengingkari hal ini. Berkata Zuhair Telah menceritakan kepada kami Abu Ishaq dari Al Barro`, dalam haditsnya ini menerangkan tentang (hukum) seseorang yang meninggal dunia pada saat arah qiblat belum dialihkan dan juga banyak orang-orang yang terbunuh pada masa itu?, kami tidak tahu apa yang harus kami sikapi tentang mereka hingga akhirnya Allah Ta'ala menurunkan firman-Nya: "Dan Allah tidaklah akan menyia-nyiakan iman kalian". (QS. Al Baqoroh: 143)

Sedang rukuk=mungkin sedang solat atau mungkin sedang betul2 rukuk.

Siapa yg bw cerita penukaran kiblat sesudah solat?
Abbad bin bisyar bin nahir

Khabar ahad yg  penuh ada bukti kebenaran,jadi boleh  diterima.
Ayat quran pun dah turun.

Persoalan,bolehkah hanya  saorang yg bg tau?
Bukan seorang yg tahu tukar kiblat,tapi ramai.
Tapi ini khabar wahid yg ada byk bukti2 dia.

Bila pergi ke Quba pada waktu subuh ,maka bgmn dgn solat zohor asar magrib dan isyak yg mengadap baitulmaqdis sedang perintah cuma belum sampai berita perpindahan kiblat.jawapannya tak payah qadak sebab tiada jadispun yg suruh qadak.inilah keindahan ajaran islam yg tidak menkan penganutnya.
Keluar hukum dr peristiwa ini dan sesuai dgn quran,kami tak siksa kalu  tak sampai seruan rasul kami atau sampai  islam yg menakutkan,tidak termasuk kafir yg kekal dlm neraka.

Sebelum berlaku penukaran kiblat,solat yg telah tidak disuruh diulangi.

Penyelewengan dlm kitab mereka termasuklah mengatakan nabi sulaiman adalah anak zina nabi daud dgn askar dia.

Beberapa orang yg mati sebelum perpindahan kiblat.
1.2.3.4.5.6.7.8.9.10.

Orang alim yahudi suka dgn pertukaran kiblat sebab itu adalah satu tanda yg ada diberitahu dlm kitab mereka.

Boleh berhenti solat jika batal sebab kentut dan pi ambil wuduk syarat tak cakap dan boleh sambung balik solat.

Mazhab ahmad ,boleh byk bergerak.
Nabi dilihat menaiki mimbar,mendukung dan meletakan cucu(umamah) ketika   solat.

Ketika umar luka,dia telah memimpin abdurahman bin auf untuk menggantikan tempatnya sebagai imam solat,jadi solat tak putus.
Dlm solat berjemaah ,imam boleh bertukar.

Tanggung najis tak meresap bg mazhab selain syafie boleh ,hukum ikut zahir

Tiada ulasan:

Catat Ulasan