Sahih bukhari kitab azan sesi 040
Bab ke 34
١٠ - الأذان » ٤١٦ - فضل العشاء في الجماعة
باب فَضْلِ الْعِشَاءِ فِي الْجَمَاعَةِ:
10. Adzan » 416. Keutamaan shalat 'Isya' berjama'ah
٦١٧ - حَدَّثَنَا عُمَرُ بْنُ حَفْصٍ قَالَ حَدَّثَنَا أَبِي قَالَ حَدَّثَنَا الْأَعْمَشُ قَالَ حَدَّثَنِي أَبُو صَالِحٍ عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ قَالَ قَالَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ لَيْسَ صَلَاةٌ أَثْقَلَ عَلَى الْمُنَافِقِينَ مِنْ الْفَجْرِ وَالْعِشَاءِ وَلَوْ يَعْلَمُونَ مَا فِيهِمَا لَأَتَوْهُمَا وَلَوْ حَبْوًا لَقَدْ هَمَمْتُ أَنْ آمُرَ الْمُؤَذِّنَ فَيُقِيمَ ثُمَّ آمُرَ رَجُلًا يَؤُمُّ النَّاسَ ثُمَّ آخُذَ شُعَلًا مِنْ نَارٍ فَأُحَرِّقَ عَلَى مَنْ لَا يَخْرُجُ إِلَى الصَّلَاةِ بَعْدُ
617. Telah menceritakan kepada kami 'Umar bin Hafsh berkata, telah telah menceritakan kepada kami Bapakku berkata, telah menceritakan kepada kami Al A'masy berkata, telah menceritakan kepadaku Abu Shalih dari
Abu Hurairah berkata, "Nabi shallallahu 'alaihi wasallam bersabda: "Tidak ada shalat yang lebih berat bagi orang-orang Munafik kecuali shalat shubuh dan 'Isya. Seandainya mereka mengetahui (kebaikan) yang ada pada keduanya tentulah mereka akan mendatanginya walau harus dengan merangkak. SeSungguh, aku berkeinginan untuk memerintahkan seorang mu'adzin(beriqomat) sehingga shalat ditegakkan dan aku perintahkan seseorang untuk memimpin orang-orang shalat, lalu aku menyalakan api dan membakar (rumah-rumah) orang yang tidak keluar untuk shalat berjama'ah (tanpa alasan yang benar)."
١٠ - الأذان » ٤١٧ - اثنان فما فوقهما جماعة
باب اثْنَانِ فَمَا فَوْقَهُمَا جَمَاعَةٌ:
10. Adzan » 417. Dua orang atau lebih sudah cukup untuk mendirikan shalat berjama'ah
٦١٨ - حَدَّثَنَا مُسَدَّدٌ قَالَ حَدَّثَنَا يَزِيدُ بْنُ زُرَيْعٍ قَالَ حَدَّثَنَا خَالِدٌ الْحَذَّاءُ عَنْ أَبِي قِلَابَةَ عَنْ مَالِكِ بْنِ الْحُوَيْرِثِ عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ إِذَا حَضَرَتْ الصَّلَاةُ فَأَذِّنَا وَأَقِيمَا ثُمَّ لِيَؤُمَّكُمَا أَكْبَرُكُمَا
618. Telah menceritakan kepada kami Musaddad berkata, telah menceritakan kepada kami Yazid bin Zurai' berkata, telah menceritakan kepada kami Khalid Al Hadzdza' dari Abu Qilabah dari
Malik bin Al Huwairits dari Nabi shallallahu 'alaihi wasallam, beliau bersabda: "Jika telah datang waktu shalat maka adzan dan iqamatlah, kemudian hendaklah yang mengimami shalat adalah yang paling tua di antara kalian berdua."
Tengok maksud atau tujuan tajuk bab
١٠ - الأذان » ٤١٦ - فضل العشاء في الجماعة
باب فَضْلِ الْعِشَاءِ فِي الْجَمَاعَةِ:
10. Adzan » 416. Keutamaan shalat 'Isya' berjama'ah
👉Kelebihan solat isyak berjemaah .
Sebelum ini,bab kelebihan menunggu solat isyak .
Iltizam atau janji dlm penyusunan kitab imam bukhari agar tak serupa .
Kelebihan isyak sudah ada فَضْلِ الْعِشَاء
Tetapi ini kelebihan solat jemaah.
Solat lain pun berat tetapi solat dua ini lebih berat.
Minit 17
Solat subuh waktu manusia tidur.
Solat isyak waktu nak rehat.
Orang belajar hadis kena bersedia untuk terima berbagai pendapat tidak seperti orang belajar fekah.
Jika tidak bersedia,ada kemungkinan mengeluarkan kata2 yg tak patut.
Ada khilaf dlm perkara waktu solat.
Misalnya.
Mazhab hanafi,Pelik sebab tak serupa dgn kita,solat subuh lewat sehingga hampir cerah bila sudah kerjakannya.
Solat asar lewat.
Magrib pula tiada sunat sebelum(yg ada sudah mansukh bg mereka)
Minit 26
1.Awal,mengantuk tak khusyuk solat lewat segar.
2.Jemaah lebih ramai.
Waktu subuh ada dua.
1.ghalas
2.isfar
Ada ayat quran kelebihan waktu ghalas ?
Kan nabi selalu bc panjang.memang lama..jika solat waktu asfar tak mungkin.
Ini menunjukan nabi solat awal.
Minit 31
Hadis pun menunjukan nabi solat awal.
Pakai cara jamak.solat awal tapi sudah lewat.
Mula pada waktu ghalas dan sudah waktu asfar.
Imam tahawi mazhab hanafi menyetujui cara ini.
Nabi biasa panjang pada waktu subuh dan isyak.
Mengaji quran dgn nabi dgn dengar semasa nabi bc sewaktu solat dan Nabi menangis semasa bc quran dlm solat ,ini (bacaan quran diwaktu malam yg tenang)sangat memberi kesan kepada yg mendengar.ini lah kelebihan solat berjemaah.
Nabi bc kuat pada waktu zohor dan asar untuk diikuti atau memberitahu bacaannya.
Minit 39
Beza sunnah dan hadis.
Sunnah mesti molek dan sahih.
Belajar hadis kena buka fikiran.
Sebut Amin derah dan tak sebut derah ,sunnah dua2.
Orang syafie Angkat tangan semasa nak rukuk.
Orang hanafi tak angkat tangan.
Ada Sunnah yg kadangkala dianggap mansukh.
Kena tahu mana khilaf dan tidak.
Berarak maulud tiada khilaf sebab tiada dalil,tetapi bidah.
Hadis dhaif tidak boleh buat dalil.
Mudahnya ,adakah nabi ,sahabat ,imam2 yg masyhur buat?
Tiada dalil dibuat akan punah ugama.
Tanya dalil tahu ko?
Anak murid memang tak tahu,yg nak dalil tu tok guru atau orang yg mengaji.
Minit 48
Bg ulamak hadis ambil kira semua benda,ini menyebabakan kita selamat.
Orang yg tak pergi berjemaah tanpa sebab adalah munafik.
Benarkah munafik?
Dlm keadaan tiada keuzuran tak solat berjemaah berdosa(lelaki)?
Kebanyakannya untuk solat subuh dan isyak..hafiz ibnu hajar(dia syafie).
Wajib aini ,Zohiri::syarat untuk sah solat berjemaah isyak dan subuh berjemaah.juga salah satu mazhab ahmad bin hambal.
Hanya Syafie ,perempuan sama seperti lelaki dlm solat berjemaah.
Tuduh pendapat tak boleh masuk masjid sebagai wahabi.
Masuk masjid tiada kaitan dgn pemerintah.
Jika berkait dgn pemerintah yg telah menguatkan sesuatu hukum maka kena ikutla.
Mazhab hanafi ramai perempuan yg jahil sebab yg mengajar duk ada dimasjid ini kesan dari mazhab yg tidak benarkan wanita kemasjid.
Mazhab syafie pula ,ada ketika2 tak boleh masuk masjid.
Minit 1:04
Hudud hanafi,orang kafir tak kena.
Hudud syafie ,semua orang kena.
Tuduh pendapat tak boleh masuk masjid sebagai wahabi.
Masuk masjid tiada kaitan dgn pemerintah.
Jika berkait dgn pemerintah yg telah menguatkan sesuatu hukum maka kena ikutla.
Tak ada perintah nabi saw,rakyat malaysia kena ikut mazhab syafie.
Ada yg menyebabkan Islam dilihat mendiskriminasi wanita.
Duduk tahayat
Hanafi,seperti tahayat awal.
Maliki,seperti tahayat akhir.
Setaro mana kena terikat dgn satu2 mazhab?
Bgmn jika perempuan mengandung 9 bulan atau lelaki yg buncit perutnya?
Nabi saw buat semua .Ini adalah kemudahan untuk kita umatnya.
Turun ke sujud? lutut dulu atau tangan dulu?nabi saw buat dua2.
Nombor 4.
Solat berjemaah adalah ferdu kifayah.
Nombor 5
Solat berjemaah adalah sunat muakkadah.
Nombor 6
Solat berjemaah Wajib diperingkat awal shj.
Sebab penting dizaman nabi kerana nak belajar cara solat dan belajar quran.
Agama tak akan dapat disampaikan jika tak pergi solat berjemaah.
Nombor 7
Solat berjemaah sunat .
Imam bukhari kata wajib.tapi boleh fikir sendiri mana yg sesuai dgn masyarakat.
Contoh .
Hanafi tak leh makan sotong.haram,jika makan berdosalah dia.
Ikut syafie dapat dosa bc quran ketika haid.Tapi bukhari tidak. Untuk lebih lanjut lihat nota fikh imam bukhari.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan