Isnin, Julai 08, 2019

Sahih bukhari kitab azan sesi 041

Sahih bukhari kitab azan sesi 041
١٠ -  الأذان » ٤١٦ -  فضل العشاء في الجماعة
باب فَضْلِ الْعِشَاءِ فِي الْجَمَاعَةِ:

10. Adzan » 416. Keutmaan shalat 'Isya' berjama'ah

٦١٧ - حَدَّثَنَا
عُمَرُ بْنُ حَفْصٍ قَالَ حَدَّثَنَا
أَبِي قَالَ حَدَّثَنَا
الْأَعْمَشُ قَالَ حَدَّثَنِي
أَبُو صَالِحٍ عَنْ
أَبِي هُرَيْرَةَ قَالَ قَالَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
لَيْسَ صَلَاةٌ أَثْقَلَ عَلَى الْمُنَافِقِينَ مِنْ الْفَجْرِ وَالْعِشَاءِ وَلَوْ يَعْلَمُونَ مَا فِيهِمَا لَأَتَوْهُمَا وَلَوْ حَبْوًا لَقَدْ هَمَمْتُ أَنْ آمُرَ الْمُؤَذِّنَ فَيُقِيمَ ثُمَّ آمُرَ رَجُلًا يَؤُمُّ النَّاسَ ثُمَّ آخُذَ شُعَلًا مِنْ نَارٍ فَأُحَرِّقَ عَلَى مَنْ لَا يَخْرُجُ إِلَى الصَّلَاةِ بَعْدُ

617. Telah menceritakan kepada kami
'Umar bin Hafsh berkata, telah telah menceritakan kepada kami
Bapakku berkata, telah menceritakan kepada kami
Al A'masy berkata, telah menceritakan kepadaku
Abu Shalih dari
Abu Hurairah berkata, "Nabi shallallahu 'alaihi wasallam bersabda: "Tidak ada shalat yang lebih berat bagi orang-orang Munafik kecuali shalat shubuh dan 'Isya. Seandainya mereka mengetahui (kebaikan) yang ada pada keduanya tentulah mereka akan mendatanginya walau harus dengan merangkak.
Sungguh, aku berkeinginan untuk memerintahkan seorang mu'adzin sehingga shalat ditegakkan dan aku perintahkan seseorang untuk memimpin orang-orang shalat, lalu aku menyalakan api dan membakar (rumah-rumah) orang yang tidak keluar untuk shalat berjama'ah (tanpa alasan yang benar)."

👉Ada perkataan بَعْدُdiakhir hanya ada sabit berdasar riwayat abu zar(bukan sahabat tetapi pemegang riwayat bukhari)
Minit 16

Sini ada antara benda yg rumit
Labiudrin ganti bakdu.
Cetakan india dinyatakan perbezaan nuskoh2.
Alqastolani ada bahas..
Kitab qastolani..?takdak kulit!.
Bila belajar,jika jumpa kelainan tidak terkejut.
Imam baghawi kata,ayat terakhir diatas ialah biudrin ditempat bakdu.membakar rumah2 yg tak keluar kerana keuzuran!...parok ni!..
Macam mana boleh tersalah....
Ada laa nafi...baru menasabah nak bakar.
Naskah addaudi...
Naskah  ..yakdiru...ini perbezaan qiraat.
Agak berat sikit kepada yg tak biasa.

Ada Yg kata aku nak bakar kerana tiada keuzuran..

Rujuk rakaman dua minggu lepas tentang pendapat kewajipan solat berjemaah
Minit 30
Atau lihat nota sesi 29 yg lalu.
Bg yg wajib hadis ini lah peganganya.
Maaf  jadi berat sebab ada permintaan perbincangan yg ilmiah dan mendalam.a
Itulah agama kita yg rapi dan kemas.

Minit 35

Bab 35.
١٠ -  الأذان » ٤١٧ -  اثنان فما فوقهما جماعة
باب اثْنَانِ فَمَا فَوْقَهُمَا جَمَاعَةٌ:

10. Adzan » 417. Dua orang atau lebih(sudah dikira jemaah) sudah cukup untuk mendirikan shalat berjama'ah

٦١٨ - حَدَّثَنَا مُسَدَّدٌ قَالَ حَدَّثَنَا يَزِيدُ بْنُ زُرَيْعٍ قَالَ حَدَّثَنَا خَالِدٌ الْحَذَّاءُ عَنْ أَبِي قِلَابَةَ عَنْ مَالِكِ بْنِ الْحُوَيْرِثِ عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ إِذَا حَضَرَتْ الصَّلَاةُ فَأَذِّنَا وَأَقِيمَا ثُمَّ لِيَؤُمَّكُمَا أَكْبَرُكُمَا

618. Telah menceritakan kepada kami Musaddad berkata, telah menceritakan kepada kami Yazid bin Zurai' berkata, telah menceritakan kepada kami Khalid Al Hadzdza' dari Abu Qilabah dari
Malik bin Al Huwairits dari Nabi shallallahu 'alaihi wasallam, beliau bersabda: "Jika telah datang waktu shalat maka adzan dan iqamatlah, kemudian hendaklah yang mengimami shalat adalah yang paling tua di antara kalian berdua."

باب اثْنَانِ فَمَا فَوْقَهُمَا جَمَاعَةٌ:
Dua orang atau lebih sudah dikira jemaah.
Perbincangan tajuk sangat penting.
Berikut lafaz  اثْنَانِ فَمَا فَوْقَهُمَا جَمَاعَةٌini adalah lafaz hadis .
Dok mana?
Dlm riwayat dia tak ada.
Sebab tu ada Seratus lebih syarah dia(kitab bukhari).
Antara yg menarik ..
Bincang tajuk bukhari shj ada 5jilid.
Perbincangan tajuk ini ,apa asasnya?
Kenapa tak sebut itu  adalah hadis?
Ini yg orang belajar tentang kitabnya...kitab ajaib..

Lafaz marfuk dr abu musa al asyaari.
قَالَ  رسول صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ اثْنَانِ فَمَا فَوْقَهُمَا جَمَاعَةٌ...sebab sanadnya dhaif jiddan
Beberapa perawinya dhaif.
Tapi bukhari tak buang tapi tak sebut perawinya.
Dhaif jiddan ada kala boleh meningkat naik.
Dhaif dari segi sanad,isi dia tak dhaif...ini yg bukhari nak bg tau,isi betul tapi sanadnya dhaif.

Lafaz darulqutni...betul2..
...
Dua orang atau lebih sudah dikira jemaah...lebih ramai lagi baik..

Imam bukhari nak jadikannya sebagai syahid.
Ada 70 lebih usul nak jadi..
Tajuk ini adalah lafaz hadis dhaif yg sampai kepada kita...
Tetapi ada disana lafaz yg sahih syahidnya..
Syahid hadis yg cerita lebih kurang sama ,lafaz tak  sama syahidnya =hadis yg memberi makna yg sama(nabi suruh dua orang jadi imam)maknanya jadi kuat,sanad dia tetap tak kuat.
Cara bukhari nak bg tau hadis tu dhaif tapi maknanya kuat.
Bukan riwayat itu sj jadi syahid dia.
Ada lagi yg lain.

Rasullah saw nampak solat sendirian...hadis abu said al qudri..

Dalil imam dan makmun tak sama niat ,hadis nabi minta sahabat sedekah dgn berjemaah.
Lafaz ibnu majah tak memenuhi bukhari sebab tu bukhari tak ambil.

Hadis musnad yg lengkap sanandnya
Hadis muaalaq ,hadis yg disebut perawi yg atas shj ,dibawah tiada.

Cara bukhari sangat halus bg tau hadis tu sangat dhaif..buat tajuk bab bgmn pun dia tak abaikan.

Minit 1:05

Latar belakang hadis =ashabul quruk
Kalu ashabul bunzul

Ada lagi satu hadis syaitan kalu pergi seorang diri.... Sebut macam kasar,apa maksud nabi sebenarnya?
Sebenarnya nabi mementingkan keselamatan..
Adakah mutlak tak boleh jln sorang.
Ada hadis Hatim bin Atai.
Bapa tak sempat masuk seorang berani ,pemurah.
Boleh jln dr yaman atau iraq ke hadra maurat naik sekedup pergi kemekah ,akan tiba zaman ,jadi hatim tanya puak2 dia yg merompok

Tiada ulasan:

Catat Ulasan