Tafsir quran sesi 007
Al-Baqarah 2:6
إِنَّ ٱلَّذِينَ كَفَرُوا۟ سَوَآءٌ عَلَيْهِمْ ءَأَنذَرْتَهُمْ أَمْ لَمْ تُنذِرْهُمْ لَا يُؤْمِنُونَ
Sesungguhnya orang-orang kafir, sama saja bagi mereka, engkau (Muhammad) beri peringatan atau tidak engkau beri peringatan, mereka tidak akan beriman.
Al-Baqarah 2:7
خَتَمَ ٱللَّهُ عَلَىٰ قُلُوبِهِمْ وَعَلَىٰ سَمْعِهِمْۖ وَعَلَىٰٓ أَبْصَٰرِهِمْ غِشَٰوَةٌۖ وَلَهُمْ عَذَابٌ عَظِيمٌ
Allah telah mengunci hati dan pendengaran mereka, penglihatan mereka telah tertutup, dan mereka akan mendapat azab yang berat.
Al-Baqarah 2:8
وَمِنَ ٱلنَّاسِ مَن يَقُولُ ءَامَنَّا بِٱللَّهِ وَبِٱلْيَوْمِ ٱلْءَاخِرِ وَمَا هُم بِمُؤْمِنِينَ
Dan di antara manusia ada yang berkata, “Kami beriman kepada Allah dan hari akhir,” padahal sesungguhnya mereka itu bukanlah orang-orang yang beriman.
Al-Baqarah 2:9
يُخَٰدِعُونَ ٱللَّهَ وَٱلَّذِينَ ءَامَنُوا۟ وَمَا يَخْدَعُونَ إِلَّآ أَنفُسَهُمْ وَمَا يَشْعُرُونَ
Mereka menipu Allah dan orang-orang yang beriman, padahal mereka hanyalah menipu diri sendiri tanpa mereka sadari.
Al-Baqarah 2:10
فِى قُلُوبِهِم مَّرَضٌ فَزَادَهُمُ ٱللَّهُ مَرَضًاۖ وَلَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌۢ بِمَا كَانُوا۟ يَكْذِبُونَ
Dalam hati mereka ada penyakit, lalu Allah menambah penyakitnya itu; dan mereka mendapat azab yang pedih, karena mereka berdusta.
Ayat 11
وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ لَا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ قَالُوا إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ
Dan apabila dikatakan kepada mereka: "Janganlah kamu membuat bencana dan kerosakan di muka bumi", mereka menjawab: " Sesungguhnya kami orang-orang yang hanya membuat kebaikan".
Rosak=tidak duduk dgn nabi shj.
Nasihat para sahabat kepada munafikin.
Mereka jwb ,bukan nak rosak tapi nak mendamaikan.
Nak satukan syirik dgn tauhid.
Ayat 12
أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَلَٰكِنْ لَا يَشْعُرُونَ
Ketahuilah! Bahawa sesungguhnya mereka itulah orang-orang yang sebenar-benarnya membuat bencana dan kerosakan, tetapi mereka tidak menyedarinya.
Ini penegasan Allah.
Jika hawa nafsu tidak boleh dibezakan dgn wahyu .ini tak akan dapat hidayah.
Tahkhaliah,membuang perkara buruk
Tahliah,hiasi dgn perkara baik.
Sahabat2 Beriman sungguh2 dgn hati.
😁😉😁
Al-Baqarah 2:6
إِنَّ ٱلَّذِينَ كَفَرُوا۟ سَوَآءٌ عَلَيْهِمْ ءَأَنذَرْتَهُمْ أَمْ لَمْ تُنذِرْهُمْ لَا يُؤْمِنُونَ
Sesungguhnya orang-orang kafir, sama saja bagi mereka, engkau (Muhammad) beri peringatan atau tidak engkau beri peringatan, mereka tidak akan beriman.
Al-Baqarah 2:7
خَتَمَ ٱللَّهُ عَلَىٰ قُلُوبِهِمْ وَعَلَىٰ سَمْعِهِمْۖ وَعَلَىٰٓ أَبْصَٰرِهِمْ غِشَٰوَةٌۖ وَلَهُمْ عَذَابٌ عَظِيمٌ
Allah telah mengunci hati dan pendengaran mereka, penglihatan mereka telah tertutup, dan mereka akan mendapat azab yang berat.
*Sesungguhnya (ada) orang-orang kafir, sama sahaja kepada mereka, engkau beri peringatan kepadanya atau tidak engkau beri peringatan, mereka tetap tidak akan beriman.'*24 [6]
Allah telah mengunci mati hati dan pendengaran mereka, dan pada penglihatanmereka ada selaput (penutup). Dan untuk mereka (pula disediakan) azab siksa yang amat besar*25[7]
*24.Orang-orang kafir yang tetap tidak akan beriman itu ialah yang sama sahaja kepada mereka, diberi peringatan kepadanya atau tidak. Kedegilan mereka luar biasa. Mereka langsung tidak bersedia mendengar dan berfikir soal kebenaran. Tetapi tidak semua orang-orang kafir begitu, kerana terbukti selepas turun ayat ini sekalipun, sangat ramai di antara mereka yang memeluk agama Islam. Selain mempunyai sifat yang disebutkan di dalam ayatke-6 ini, Allah menyebutkan beberapa lagi sifat orang-orangkafir yang tetap tidak akan beriman hingga mati, melalui ayat di bawah ini:*
Ghafir 40:35
ٱلَّذِينَ يُجَٰدِلُونَ فِىٓ ءَايَٰتِ ٱللَّهِ بِغَيْرِ سُلْطَٰنٍ أَتَىٰهُمْۖ كَبُرَ مَقْتًا عِندَ ٱللَّهِ وَعِندَ ٱلَّذِينَ ءَامَنُوا۟ۚ كَذَٰلِكَ يَطْبَعُ ٱللَّهُ عَلَىٰ كُلِّ قَلْبِ مُتَكَبِّرٍ جَبَّارٍ
Bermaksud: (Iaitu) orang-orang yang memperdebatkan ayat-ayat Allah tanpa alasan yang sampai kepada mereka (dari pihak yang diakui benarirya). Amat besar kemurkaan (terhadap mereka) di sisi Allah dan di sisi orang-orang yang beriman.Demikianlah Allah mengunci mati hati orang yang sombong dan sewenang-wenang.(Ghafir:35).
*25 Ayat ke-7 ini menyatakan akibat bagi sikap orang-orang kafir yang tersebut didalam ayat ke-6 sebelumnya. Ia tidak bercerita tentang semua orang-orang kafir.Kalau semua orang kafirlah yang dimaksudkan, niscaya tidak ada orang kafir dapat memeluk agama Islam hingga kiamat. Sedangkan kenyataan mendustakannya. Ia sekadar menyatakan Sunnatullah tentang orang-orang kafir seperti itu, sama seperti apa yang difirmankan Allah di dalam dua ayat di bawah ini:
Al-Hasyr 59:19
وَلَا تَكُونُوا۟ كَٱلَّذِينَ نَسُوا۟ ٱللَّهَ فَأَنسَىٰهُمْ أَنفُسَهُمْۚ أُو۟لَٰٓئِكَ هُمُ ٱلْفَٰسِقُونَ
Bermaksud: Dan janganlah kamu menjadi seperti orang-orang yang lupa kepada(perintah-perintah) Allah, lalu Allah menjadikan mereka lupa kepada diri merekasendiri. Mereka itulah orang-orang yang fasiq (derhaka).
(al-Hasyr:19).
21
Lupa manusia kepada Allah dan ajaran-ajaranNya mengakibatkan mereka lupa mengerjakan kebaikan yang akan mendatangkan keuntungan kepada diri mereka sendiri. Itulah Sunnatullah.
Al-Ma'idah 5:13
فَبِمَا نَقْضِهِم مِّيثَٰقَهُمْ لَعَنَّٰهُمْ وَجَعَلْنَا قُلُوبَهُمْ قَٰسِيَةًۖ يُحَرِّفُونَ ٱلْكَلِمَ عَن مَّوَاضِعِهِۦۙ وَنَسُوا۟ حَظًّا مِّمَّا ذُكِّرُوا۟ بِهِۦۚ وَلَا تَزَالُ تَطَّلِعُ عَلَىٰ خَآئِنَةٍ مِّنْهُمْ إِلَّا قَلِيلًا مِّنْهُمْۖ فَٱعْفُ عَنْهُمْ وَٱصْفَحْۚ إِنَّ ٱللَّهَ يُحِبُّ ٱلْمُحْسِنِينَ
Bermaksud: Maka dengan sebab mereka mencabuli perjanjian setia mereka, Kami kutuki mereka, dan Kami jadikan hati mereka keras (tidak mahu menerima kebenaran). Mereka sentiasa mengubah kalimah-kalimah (yang ada di dalam kitabTaurat dengan memutarnya) daripada tempat-tempatnya (dan maksudnya) yang sebenar dan mereka melupakan (meninggalkan) sebahagian daripada apa yang diperingatkan mereka dengannya, dan engkau (wahai Muhammad) sentiasa dapat melihat perbuatan khianat yang mereka lakukan, kecuali sedikit dari mereka (yang tidak berlaku khianat). Oleh itu, maafkanlah mereka (jika mereka sedia bertaubat) dan janganlah dihiraukan, kerana sesungguhnya Allah suka kepada orang-orang yang berbuat baik.
(al-Maa'idah: 13)
Orang-orang Yahudi dila'nat oleh Allah dan hati mereka menjadi keras disebabkanmereka telah melakukan kesalahan-kesalahan yang amat berat seperti mencabuli perjanjian setia dengan Allah, menyelewengkan kitab suci Taurat dan meninggalkansebahagian daripada isi kitab yang dijadikan peringatan untuk mereka. Perangai jahatmereka itu berterusan generasi demi generasi hingga ke zaman Rasulullah s.a.w.Semua itulah yang menyebabkan hati mereka menjadi keras dan mereka mendapat kutukan dan la'nat dari Allah. Bukanlah Allah dengan tidak semena-mena mengutuk dan mela'nat mereka. Bukan juga tanpa sebab Allah menjadikan hati mereka keras(tidak mahu menerima kebenaran). Semuanya berlaku menurut Sunnatullah, akibat perbuatan keji mereka.Nifaq dan irtidaad (menjadi murtad) adalah antara penyakit yang boleh mengakibatkan hati manusia terkunci mati dan ia tidak mempunyai kelayakan untuk mendapat petunjuk lagi.
Lihatlah firman Allah di bawah ini sebagai buktinya:
Al-Munafiqun 63:3
ذَٰلِكَ بِأَنَّهُمْ ءَامَنُوا۟ ثُمَّ كَفَرُوا۟ فَطُبِعَ عَلَىٰ قُلُوبِهِمْ فَهُمْ لَا يَفْقَهُونَ
Bermaksud: (Perbuatan buruk) yang demikian itu adalah kerana mereka mengaku beriman (di hadapan orang-orang Islam), kemudian mereka menjadi kafir (lagi) lalu hati mereka dikunci mati; kerana itu mereka tidak dapat memahami (yang mana benar dan yang mana salah).
Al-Munafiqun 3
An-Nisa' 4:137
إِنَّ ٱلَّذِينَ ءَامَنُوا۟ ثُمَّ كَفَرُوا۟ ثُمَّ ءَامَنُوا۟ ثُمَّ كَفَرُوا۟ ثُمَّ ٱزْدَادُوا۟ كُفْرًا لَّمْ يَكُنِ ٱللَّهُ لِيَغْفِرَ لَهُمْ وَلَا لِيَهْدِيَهُمْ سَبِيلًۢا
Bermaksud: Sesungguhnya orang-orang yang beriman, kemudian kafir, kemudian beriman (pula), kemudian kafir lagi, kemudian semakin bertambah-tambah lagi kekufurannya, Allah tidak sekali-kali akan mengampunkan mereka, dan tidak (pula)akan memberi petunjuk kepada mereka ke jalan yang benar. (137)
22
☺
☺
An-Nisa' 4:138
بَشِّرِ ٱلْمُنَٰفِقِينَ بِأَنَّ لَهُمْ عَذَابًا أَلِيمًا
Berilah berita gembira kepada orang-orang munafiq bahawa sesungguhnya disediakan untuk mereka azab siksa yg tidak terperi sakitnya.
An nisa138
Demikianlah sunatullah atau taqdir Allah dalam hal ini.
Jika dilihat dari sudut I'raab pula, maka perkataan و pada firman Allah: وَعَلَىٰ سَمْعِهِمْۖ dan وَعَلَىٰٓ أَبْصَٰرِهِم boleh dii'raab dengan tiga cara.
Cara pertamanya ialah kedua-duanya diterima
sebagai واو العطف dan معطف عليه baginya ialah ُ عَلَىٰ قُلُوبِهِمْ yang tersebut sebelum itu.
Ia akan memberi erti Allah bukan sahaja mengunci mati hati mereka, tetapi pendengaran dan penglihatan mereka juga. Semuanya dikunci mati.
Cara keduanya ialah perkataan و pada firman Allah وَعَلَىٰ سَمْعِهِم
dan وَعَلَىٰٓ أَبْصَٰرِهِمْ diterima sebagai
واو الإستئنف.
Dan َعَلَىٰ سَمْعِهِمْۖ & عَلَىٰٓ أَبْصَٰرِهِمْ serta menjadi خبر مقدم bagi غِشَوَةَ selepasnya yang menjadi مبتدأ مؤخر .
Sebabnya غِشَوَةَ itu dikemudiankan ialah kerana ia isim nakirah.
Antara perkara yang mengharuskan (مسوغ) isim nakirah menjadi mubtada' ialah apabila khabarnya dalam bentuk syibih jumlah ( جا ومجرور)didahulukan. Itulah yang berlaku di sini.
Jika diterima begini, maka firman Allah itu memberi erti yang dikunci mati oleh Allah hanyalah hati mereka. Sementara pendengaran dan penglihatan mereka tidak. Pada kedua-duanya bahkan apa penutup.Penutup itulah yang menyebabkan mereka tidak dapat mendengar dan tidak dapat melihat.
Cara ketiganya ialah seperti cara kedua juga, tetapi yang diterima
sebagai واو الإستئنف hanyalah و
pada وَعَلَىٰٓ أَبْصَٰرِهِمsahaja.
Adapun و pada وَعَلَىٰ سَمْعِهِم maka
itu واو العطف.
معطوف عليه
baginya ialah عَلَىٰ قُلُوبِهِم yang tersebut sebelum itu. Dalam keadaan ini firman Allah ini akan memberi erti Allah mengunci mati hati danpendengaran mereka (sahaja). Adapun penglihatan mereka, maka ia berselaput,menyebabkan mereka tidak nampak.
Antara tiga cara i'raab itu, cara i'raab ketiga inilah yang terbaik kerana ada ayat lain yang menyokong dan menjelaskan demikian.
Lihat ayat berkenaan di bawah ini
Al-Jatsiyah 45:23
أَفَرَءَيْتَ مَنِ ٱتَّخَذَ إِلَٰهَهُۥ هَوَىٰهُ وَأَضَلَّهُ ٱللَّهُ عَلَىٰ عِلْمٍ وَخَتَمَ عَلَىٰ سَمْعِهِۦ وَقَلْبِهِۦ وَجَعَلَ عَلَىٰ بَصَرِهِۦ غِشَٰوَةً فَمَن يَهْدِيهِ مِنۢ بَعْدِ ٱللَّهِۚ أَفَلَا تَذَكَّرُونَ
Bermaksud: Apa katamu tentang orang yang mempertuhankan hawa nafsunya dan Allah membiarkannya sesat sesudah ia tahu (dan sedar), dan Allah (juga) mengunci mati pendengaran serta hatinya, selain menutupi penglihatannya? Siapakah (lagi)yang dapat memberinya petunjuk selain Allah? Tidakkah kamu mahu mengambil pengajaran?
Ayat ini menjelaskan bahawa yang dikunci mati oleh Allah ialah hati dan pendengaran, tidak termasuk penglihatan. Adapun penglihatan, maka ia ditutupi Allah dengan sesuatu tutupan.
Orang-orang yang menerima cara i'raab yang pertama pula boleh berdalil dengan firman Allah berikut:
An-Nahl 16:108
أُو۟لَٰٓئِكَ ٱلَّذِينَ طَبَعَ ٱللَّهُ عَلَىٰ قُلُوبِهِمْ وَسَمْعِهِمْ وَأَبْصَٰرِهِمْۖ وَأُو۟لَٰٓئِكَ هُمُ ٱلْغَٰفِلُونَ
Bermaksud: Mereka itulah orang-orang yang hati, pendengaran dan penglihatannya telah dikunci mati oleh Allah, dan mereka itulah orang-orang yang lalai.
(an-Nahl:108).
23
Di antara manusia ada yang berkata: "Kami beriman kepada Allah dan kepada hari kemudian," padahal mereka sebenarnya tidak beriman*26 ['8]
Mereka hendak menipu Allah *27 dan orang-orang yang beriman, sedangkan mereka tidak menipu melainkan diri mereka sendiri,*28 tetapi mereka tidak sedar.29 191
Ayat ini menunjukkan hati, pendengaran dan penglihatan mereka, ketiga-tiganya dikunci mati oleh Allah.
📣
Perkataan و pada' وَ سَمْعِهِم dan وَأَبْصَٰرِهِمْ adalah واو العطف. Dan معطوف عليه baginya ialah قُلُوبِهِمْ yang tersebut sebelumnya.
Perkataan طَبَعَ yang tersebut di dalam ayat ini seharusnya dipakai sebagai kata seerti (مرادف) bagi perkataan ai didalam ayat ke-7 Surah al-Baqarah yang sedang dibincangkan sekarang
*26. Dpd ayat ke-8 ini bermula pula cerita tentang orang-orang munafiq, iaitu orang-orang yang berpura-pura Islam dan mengaku beriman. Tetapi tidak diperjelaskan siapakah mereka dan di mana mereka berada (semasa hidup nabi s.a.w.).
Firman
Allah di dalam Surah at-Taubah ini menjelaskannya:
At-Taubah 9:101
وَمِمَّنْ حَوْلَكُم مِّنَ ٱلْأَعْرَابِ مُنَٰفِقُونَۖ وَمِنْ أَهْلِ ٱلْمَدِينَةِۖ مَرَدُوا۟ عَلَى ٱلنِّفَاقِ لَا تَعْلَمُهُمْۖ نَحْنُ نَعْلَمُهُمْۚ سَنُعَذِّبُهُم مَّرَّتَيْنِ ثُمَّ يُرَدُّونَ إِلَىٰ عَذَابٍ عَظِيمٍ
Bermaksud: Di antara orang-orang Arab Badwi yang di sekelilingmu itu, ada orang-orang munafiq; dan ("juga) di antara penduduk Madinah. Mereka keterlaluan dalam kemunafiqannya. Engkau (Muhammad) tidak mengetahui mereka, (tetapi) Kamilah yang mengetahui mereka. Nanti mereka akan Kami siksa dua kali, kemudian merekaakan dikembalikan kepada azab yang besar. (Taubah:101).
Di dalam Surah al-Hujuraat pula Allah berfirman:
Al-Hujurat 49:14
قَالَتِ ٱلْأَعْرَابُ ءَامَنَّاۖ قُل لَّمْ تُؤْمِنُوا۟ وَلَٰكِن قُولُوٓا۟ أَسْلَمْنَا وَلَمَّا يَدْخُلِ ٱلْإِيمَٰنُ فِى قُلُوبِكُمْۖ وَإِن تُطِيعُوا۟ ٱللَّهَ وَرَسُولَهُۥ لَا يَلِتْكُم مِّنْ أَعْمَٰلِكُمْ شَيْـًٔاۚ إِنَّ ٱللَّهَ غَفُورٌ رَّحِيمٌ
Bermaksud: Orang-orang Arab Badui itu berkata: "Kami telah beriman". Katakanlah(wahai Muhammad): "Kamu belum beriman, tetapi katakanlah kami telah Islam(tunduk)", kerana iman itu belum masuk ke dalam hatimu; dan jika kamu taat kepadaAllah dan Rasul-Nya (zahir dan batin), Dia (Allah) tidak akan mengurangi sedikitpunpahala amalanmu; sesungguhnya Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang."
(al-Hujuraat:14).
Melalui ayat ini Allah mendedahkan rahsia orang-orang munafiq, bahawa mereka belum beriman, meskipun mulut dan perbuatan mereka menampakkan seolah-olah mereka telah beriman kerana mengamalkan beberapa ajaran Islam yang zahfu. Tetapi Allah tahu apa yang tersimpan di dalam hati mereka.27
Maksud hendak menipu Allah ialah hendak menipu RasulNya dengan berpura-puramenyatakan keimanan mereka kepadanya.
Allah berfirman
Al-Munafiqun 63:1
إِذَا جَآءَكَ ٱلْمُنَٰفِقُونَ قَالُوا۟ نَشْهَدُ إِنَّكَ لَرَسُولُ ٱللَّهِۗ وَٱللَّهُ يَعْلَمُ إِنَّكَ لَرَسُولُهُۥ وَٱللَّهُ يَشْهَدُ إِنَّ ٱلْمُنَٰفِقِينَ لَكَٰذِبُونَ
Bermaksud: Apabila orang-orang munafiq datang kepadamu (wahai Muhammad),mereka berkata: Kami mengakui bahawa sesungguhnya engkau sebenar-benarnya Rasul Allah dan Allah sememangnya mengetahui bahawa engkau ialah RasulNya,serta Allah menyaksikan bahawa sesungguhnya pengakuan mereka adalah dusta.
(al-Munafiqun:1).
Seringkali di dalam Al-Qur'an, sesuatu perkara dikaitkan dengan Allah, padahalsebenarnya ia secara langsung berkait dengan RasulNya. Tujuan dikatakan begitu adalah sebagai isyarat bahawa berurusan dengan rasul bererti berurusan dengan Allah.Taat kepada rasul bererti taat kepada Allah.
Lihat sebagai contohnya dua firman Allah di bawah ini:'
Al-Fath 48:10
إِنَّ ٱلَّذِينَ يُبَايِعُونَكَ إِنَّمَا يُبَايِعُونَ ٱللَّهَ يَدُ ٱللَّهِ فَوْقَ أَيْدِيهِمْۚ فَمَن نَّكَثَ فَإِنَّمَا يَنكُثُ عَلَىٰ نَفْسِهِۦۖ وَمَنْ أَوْفَىٰ بِمَا عَٰهَدَ عَلَيْهُ ٱللَّهَ فَسَيُؤْتِيهِ أَجْرًا عَظِيمًا
Bermaksud: Sesungguhnya orang-orang yang memberi pengakuan taat setia kepadamu (wahai Muhammad untuk berjuang menentang musuh), mereka sebenarnya memberikan pengakuan taat setia kepada Allah; Tangan Altah diatas tangan mereka. Oleh itu, sesiapa yang melanggar janji setianya, niscaya bahayanya hanya akan menimpa dirinya dan sesiapa yang menepati janjinya kepada Allah, maka Allah akan memberi kepadanya pahala yang besar.
(al-Fath:10).
An-Nisa' 4:80
مَّن يُطِعِ ٱلرَّسُولَ فَقَدْ أَطَاعَ ٱللَّهَۖ وَمَن تَوَلَّىٰ فَمَآ أَرْسَلْنَٰكَ عَلَيْهِمْ حَفِيظًا
Bermaksud: Sesiapa yang mentaati Rasul itu, sesungguhnya dia telah mentaati Allah. Dan sesiapa yang berpaling (dari ketaatan itu), maka Kami tidak mengutusmu untuk menjadi penjaga mereka.
(an-Nisaa' : 80).
28
Kerana akibat buruk perbuatan keji mereka hanya menimpa diri mereka sendiri.
Firman Allah:
Fushshilat 41:46
مَّنْ عَمِلَ صَٰلِحًا فَلِنَفْسِهِۦۖ وَمَنْ أَسَآءَ فَعَلَيْهَاۗ وَمَا رَبُّكَ بِظَلَّٰمٍ لِّلْعَبِيدِ
Bermaksud: Sesiapa yang mengerjakan amal soleh maka faedahnya akan terpulangkepada dirinya sendiri dan sesiapa yang berbuat kejahatann maka bahayanya akan menimpa dirinya sendiri dan Tuhanmu tidak sekali-kali berlaku zalim kepadahamba-hambaNya. (Fusshilat: 46).
FirmanNya lagi:
Al-Jatsiyah 45:15
مَنْ عَمِلَ صَٰلِحًا فَلِنَفْسِهِۦۖ وَمَنْ أَسَآءَ فَعَلَيْهَاۖ ثُمَّ إِلَىٰ رَبِّكُمْ تُرْجَعُونَ
Bermaksud: Sesiapa yang mengerjakan amal soleh, maka faedahnya akan terpulangkepada dirinya sendiri dan sesiapa yang berbuat kejahatan, maka bahayanyaakan menimpa dirinya sendiri; kemudian kepada Tuhanmulah kamu dikembalikan.
(al-Jaatsiyah:15)."
29 bahawa mereka dengan perbuatan keji seperti itu membahayakan dan merugikan diri sendiri.
25
Al-Baqarah 2:10
فِى قُلُوبِهِم مَّرَضٌ فَزَادَهُمُ ٱللَّهُ مَرَضًاۖ وَلَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌۢ بِمَا كَانُوا۟ يَكْذِبُونَ
Dalam hati mereka ada penyakit, lalu Allah menambah penyakitnya itu; dan mereka mendapat azab yang pedih, karena mereka berdusta.
Ayat 11
وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ لَا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ قَالُوا إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ
Dan apabila dikatakan kepada mereka: "Janganlah kamu membuat bencana dan kerosakan di muka bumi", mereka menjawab: " Sesungguhnya kami orang-orang yang hanya membuat kebaikan".
Rosak=tidak duduk dgn nabi shj.
Nasihat para sahabat kepada munafikin.
Mereka jwb ,bukan nak rosak tapi nak mendamaikan.
Nak satukan syirik dgn tauhid.
Ayat 12
أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَلَٰكِنْ لَا يَشْعُرُونَ
Ketahuilah! Bahawa sesungguhnya mereka itulah orang-orang yang sebenar-benarnya membuat bencana dan kerosakan, tetapi mereka tidak menyedarinya.
Ini penegasan Allah.
Jika hawa nafsu tidak boleh dibezakan dgn wahyu .ini tak akan dapat hidayah.
Tahkhaliah,membuang perkara buruk
Tahliah,hiasi dgn perkara baik.
Sahabat2 Beriman sungguh2 dgn hati.
Ayat 13
وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ آمِنُوا كَمَا آمَنَ النَّاسُ قَالُوا أَنُؤْمِنُ كَمَا آمَنَ السُّفَهَاءُ ۗ أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاءُ وَلَٰكِنْ لَا يَعْلَمُونَ
Dan apabila dikatakan kepada mereka: "Berimanlah kamu sebagaimana orang-orang itu telah beriman". Mereka menjawab: "Patutkah kami ini beriman sebagaimana berimannya orang-orang bodoh itu?" Ketahuilah! Sesungguhnya merekalah orang-orang yang bodoh, tetapi mereka tidak mengetahui (hakikat yang sebenarnya).
Semakin terserlah kemunafikan dr jawapannya.
Ayat 14
وَإِذَا لَقُوا الَّذِينَ آمَنُوا قَالُوا آمَنَّا وَإِذَا خَلَوْا إِلَىٰ شَيَاطِينِهِمْ قَالُوا إِنَّا مَعَكُمْ إِنَّمَا نَحْنُ مُسْتَهْزِئُونَ
Dan apabila mereka bertemu dengan orang-orang yang beriman, mereka berkata: " Kami telah beriman ", dan manakala mereka kembali kepada syaitan-syaitan mereka, mereka berkata pula:" Sesungguhnya kami tetap bersama kamu, sebenarnya kami hanya memperolok-olok (akan orang-orang yang beriman)".
Sekadar keperluan dunia.hati dan minat mereka adalah belah sana.
Ketua2 munafikin dipanggil شَيَاطِينِهِمْoleh allah,manusia yg telah masuk syaitan.
Ayat 15
اللَّهُ يَسْتَهْزِئُ بِهِمْ وَيَمُدُّهُمْ فِي طُغْيَانِهِمْ يَعْمَهُونَ
Allah (membalas) memperolok-olok, dan membiarkan mereka meraba-raba dalam kesesatan mereka (yang melampaui batas itu).
Di dalam hati mereka ada penyakit,3o lalu ditambah Allah penyakitnyu;31 da,untuk mereka (disediakan) azab yarug amat pedih, disebabkan merekaberdusta.32 [10]
30 Kenapakah manusia melakukan perbuatan keji yang membahaya dan merugikan diri sendiri dan kenapa mereka tidak sedar akan akibat buruknya? Melalui ayat ke-10 ini Allah memberikan jawapannya, iaitu kerana di dalam hati mereka ada penyakit kufur nifaq.
31Kedatangan Al-Qur'an yang sepatutnya menjadi penawar jiwa manusia sebaliknyamenambah parah lagi penyakit jiwa orang-orang munafiq. Itulah yang disebut Allahmelalui firmanNya ini:
Al-Isra' 17:82
وَنُنَزِّلُ مِنَ ٱلْقُرْءَانِ مَا هُوَ شِفَآءٌ وَرَحْمَةٌ لِّلْمُؤْمِنِينَۙ وَلَا يَزِيدُ ٱلظَّٰلِمِينَ إِلَّا خَسَارًا
Bermaksud: Dan Kami turunkan dari Al-Qur'an suatu yang menjadi penawar danrahmat bagi orang-orang yang beriman dan ia (Al-Qur'an itu) tidaklah menambahkepada.orang-orang yang zalim selain kerugian.
(al-Israa' :82).
Antara penyakit yang ditambah Allah kepada orang-orang munafiq ialah sifat-sifat hati yang jelik dan keji seperti perasaan dendam, dengki dan sedih apabila melihat kemenangan, kejayaan dan pertolongan Allah kepada orang-orang mu'min. Itulahyang disebut Allah di dalam ayat di bawah ini:
At-Taubah 9:124
وَإِذَا مَآ أُنزِلَتْ سُورَةٌ فَمِنْهُم مَّن يَقُولُ أَيُّكُمْ زَادَتْهُ هَٰذِهِۦٓ إِيمَٰنًاۚ فَأَمَّا ٱلَّذِينَ ءَامَنُوا۟ فَزَادَتْهُمْ إِيمَٰنًا وَهُمْ يَسْتَبْشِرُونَ
At-Taubah 9:125
وَأَمَّا ٱلَّذِينَ فِى قُلُوبِهِم مَّرَضٌ فَزَادَتْهُمْ رِجْسًا إِلَىٰ رِجْسِهِمْ وَمَاتُوا۟ وَهُمْ كَٰفِرُونَ
Bermaksud: Dan apabila diturunkan sesuatu surah (dari Al-Quran) maka di antaramereka (yang munafiq) ada yang bertanya (secara mengejek): "Siapakah di antarakamu yang imannya bertambah disebabkan oleh surah ini?" Adapun orang-orangyang beriman, maka surah itu menambah imannya, dan mereka bergembira (denganturunnya). (124)Adapun orang-orang yang ada penyakit (kufur) dalam hati mereka, maka surah A1-Quran itu menambahkan kekotoran (kufur) kepada kekotoran (kufur) yang sedia adapada mereka; danmereka mati dalam keadaan kafir. (125).
(at-Taubah:124-125).
32 apabila mereka berkata: "Kami beriman kepada Allah dan kepada hari kemudian".Padahal mereka sebenarnya tidak beriman.26
Dan apabila mereka dinasihatkan "Janganlah kamu melakukan kerosakan dibumi". Mereka menjawab: "sesungguhnya kami orang-orang yang hanya berbuat kebaikan."
[l l]Ketahuilah! Sesungguhnya merekalah orang-orang yang sebenar-benarnya melakukan kerosakan, tetapi mereka tidak sedar' [12]Dan apabila dikatakan kepada mereka:orang itu telah beriman"
.33 Mereka sebagaimana berimannya orang-orang"Berimanlah kamu sebagaimana orang-menjawab: Patutkah kami ini beriman bodoh itu?34
Ketahuilah! Sesungguhnya33
Di dalam Surah al-A'raaf Allah berfirman tentang orang-orang yang tidak beriman begini
Al-A'raf 7:179
وَلَقَدْ ذَرَأْنَا لِجَهَنَّمَ كَثِيرًا مِّنَ ٱلْجِنِّ وَٱلْإِنسِۖ لَهُمْ قُلُوبٌ لَّا يَفْقَهُونَ بِهَا وَلَهُمْ أَعْيُنٌ لَّا يُبْصِرُونَ بِهَا وَلَهُمْ ءَاذَانٌ لَّا يَسْمَعُونَ بِهَآۚ أُو۟لَٰٓئِكَ كَٱلْأَنْعَٰمِ بَلْ هُمْ أَضَلُّۚ أُو۟لَٰٓئِكَ هُمُ ٱلْغَٰفِلُونَ
Bermaksud: Dan sesungguhnya Kami jadikan untuk neraka Jahannam ramai dari kalangan jin dan manusia, mereka mempunyai hati, tetapi tidak dipergunakannyauntuk memahami (ayat-ayat Allah) dan mereka mempunyai mata (tetapi) tidakdipergunakannya untuk melihat (tanda-tanda kekuasaan Allah), dan merekamempunyai telinga (tetapi) tidak dipergunakannya untuk mendengar (ayat-ayatAllah). Mereka itu seperti binatang ternak, bahkan mereka lebih sesat lagi. Merekaitulah orang-orang yang lalai.
(al-A' raaf:179)
Orang-orang yang tidak beriman dikatakan seperti binatang ternak, bahkan mereka lebih sesat lagi daripada binatang ternak.
Di dalam ayat ke-13 Surah al-Baqarah ini pula Allah menggunakan perkataan ,"trll (manusia yang sempurna) untuk orang-orang
yang telah beriman di zaman Rasulullah s.a.w. Mereka ialah para sahabat bagindayang bistari. Secara tersirat ia menyatakan orang-orang yang tidak beriman itu bukan الناس (manusia yang sempurna) dalam erti kata yang sebenarnya''
34 Orang-orang kafir dr zaman Rasulullah s.a.w. mengatakan para sahabat yang telah beriman adalah orang-orang bodoh. Itu juga yang dikatakan oleh orang-orang kafir dizarfla1Nabi Nuh a.s. dahulu kepada para pengikut baginda a.s.
Allah berfirman:
Hud 11:27
فَقَالَ ٱلْمَلَأُ ٱلَّذِينَ كَفَرُوا۟ مِن قَوْمِهِۦ مَا نَرَىٰكَ إِلَّا بَشَرًا مِّثْلَنَا وَمَا نَرَىٰكَ ٱتَّبَعَكَ إِلَّا ٱلَّذِينَ هُمْ أَرَاذِلُنَا بَادِىَ ٱلرَّأْىِ وَمَا نَرَىٰ لَكُمْ عَلَيْنَا مِن فَضْلٍۭ بَلْ نَظُنُّكُمْ كَٰذِبِينَ
Bermaksud: Maka berkatalah ketua-ketua yang kafir dari kaumnya (Nabi Nuh a.s.):Kami tidak memandangmu (wahai Nuh) melainkan sebagai seorang manusia seperti kami dan kami tidak nampak golongan yang mengikutmu melainkan orang-orang kami yang miskin hina, lagi berfikiran singkat dan kami juga tidakmemandang kamu (semua) mempunyai sebarang kelebihan yang mengatasi kami'bahkan kami menganggap kamu orang-orang pendusta. (Huud:27).
27
merekalah sebenarnya orang-orang yang bodoh,35 tetapi mereka tidak mengetahui (hakikat yang sebenarnya;.36 1 I 3 1.Apabila mereka bertemu dengan orang-orang yang beriman, mereka berkata:Kami (iuga) telah beriman", dan apabila mereka pergi secara rahsia kepada syaitan-syaitan mereka,
37 mereka berkata pula: "sesungguhnya kami tetap bersama kamu, kami hanya memperolok-olok (akan orang-orang yatugberiman) sahaja.
[14]Allah (membalas) memperolok-olok mereka3s dan membiarkan merekameraba-raba dalam kesesatan mereka 39
[15] '
35 kerana tidak beriman.
Firman Allah di bawah ini adalah buktinya:
Al-Baqarah 2:130
وَمَن يَرْغَبُ عَن مِّلَّةِ إِبْرَٰهِۦمَ إِلَّا مَن سَفِهَ نَفْسَهُۥۚ وَلَقَدِ ٱصْطَفَيْنَٰهُ فِى ٱلدُّنْيَاۖ وَإِنَّهُۥ فِى ٱلْءَاخِرَةِ لَمِنَ ٱلصَّٰلِحِينَ
Bermaksud: Dan tidak ada yang benci kepada agama Ibrahim (agama Islam),melainkan orang yang memperbodoh dirinya sendiri, dan sesungguhnya Kamitelah memilihnya (sebagai seorang rasul) di dunia dan sesungguhnya dia di akhiratkelak benar-benar termasuk dalam golongan orang-orang yang saleh.
(a1-Baqarah:130).
36
Bagaimana mereka akan mengetahui kalau mereka lalai seperti binatang ternak,bahkan mereka lebih sesat lagi daripada binatang ternak!3'Ketoa-ketua dan pemimpin-pemimpin orang-orang munafiq dan kafir disebut Allah sebagai'syaitan-syaitan, kerana mereka serupa dengan syaitan-syaitan daripada segimenyesatkan pengikut-pengikutnya. Itulah yang difirmankan Allah di dalam ayat yang lain:
Aali-Imran 3:175
إِنَّمَا ذَٰلِكُمُ ٱلشَّيْطَٰنُ يُخَوِّفُ أَوْلِيَآءَهُۥ فَلَا تَخَافُوهُمْ وَخَافُونِ إِن كُنتُم مُّؤْمِنِينَ
Bermaksud: Sesungguhnya mereka itu tidak lain hanyalah syaitan yang menakut-nakutkan (kamu terhadap) pengikut-pengikutnya (orang-orang kafir musyrik). Olehitu janganlah kamu takut kepada mereka, tetapi takutlah kepadaKu, jika betul kamuorang-orang yang beriman.
(Aali'Imraan:175).
38 dengan mendedahkan hakikat mereka yang sebenarnya, serta menghina dan mengutuk mereka di hadapan umum di dalam dunia, seperti tersebut di dalam firmanNya ini:',
Al-Munafiqun 63:4
وَإِذَا رَأَيْتَهُمْ تُعْجِبُكَ أَجْسَامُهُمْۖ وَإِن يَقُولُوا۟ تَسْمَعْ لِقَوْلِهِمْۖ كَأَنَّهُمْ خُشُبٌ مُّسَنَّدَةٌۖ يَحْسَبُونَ كُلَّ صَيْحَةٍ عَلَيْهِمْۚ هُمُ ٱلْعَدُوُّ فَٱحْذَرْهُمْۚ قَٰتَلَهُمُ ٱللَّهُۖ أَنَّىٰ يُؤْفَكُونَ
: Dan apabila engkau melihat mereka, engkau tertarik hati kepada tubuh badan mereka (dan kelalukannya) dan apabila mereka berkata-kata, engkau juga(tertarik hati) mendengar tutur katanya (kerana manis dan fasih. Dalam pada itu
28
Mereka adalah seperti batang-batang kayu yang tersandar (tidak terpakai kerana tidakada padanya kekuatan yang dikehendaki). Mereka (kerana merasai bersalah, sentiasa dalam keadaan cemas sehingga) menyangka tiap-tiap jeritan (atau riuh-rendah yangmereka dengar) adalah untuk membahayakan mereka.
Mereka itulah musuh yang sebenar-bertanya, maka berjaga-jagalah engkau terhadap mereka. Semoga Allah membinasa dan menyingkirkan mereka dari rahmatNya. (Pelik sungguh!) Bagaimana mereka dipalingkan (oleh hawa nafsunya dari kebenaran)?
(al-Munafiqun:4).
Di akhirat pula keadaan mereka seperti digambarkan oleh Allah di dalam beberapaayat di bawah ini:
Al-Hadid 57:13
يَوْمَ يَقُولُ ٱلْمُنَٰفِقُونَ وَٱلْمُنَٰفِقَٰتُ لِلَّذِينَ ءَامَنُوا۟ ٱنظُرُونَا نَقْتَبِسْ مِن نُّورِكُمْ قِيلَ ٱرْجِعُوا۟ وَرَآءَكُمْ فَٱلْتَمِسُوا۟ نُورًا فَضُرِبَ بَيْنَهُم بِسُورٍ لَّهُۥ بَابٌۢ بَاطِنُهُۥ فِيهِ ٱلرَّحْمَةُ وَظَٰهِرُهُۥ مِن قِبَلِهِ ٱلْعَذَابُ
Al-Hadid 57:14
يُنَادُونَهُمْ أَلَمْ نَكُن مَّعَكُمْۖ قَالُوا۟ بَلَىٰ وَلَٰكِنَّكُمْ فَتَنتُمْ أَنفُسَكُمْ وَتَرَبَّصْتُمْ وَٱرْتَبْتُمْ وَغَرَّتْكُمُ ٱلْأَمَانِىُّ حَتَّىٰ جَآءَ أَمْرُ ٱللَّهِ وَغَرَّكُم بِٱللَّهِ ٱلْغَرُورُ
Al-Hadid 57:15
فَٱلْيَوْمَ لَا يُؤْخَذُ مِنكُمْ فِدْيَةٌ وَلَا مِنَ ٱلَّذِينَ كَفَرُوا۟ۚ مَأْوَىٰكُمُ ٱلنَّارُۖ هِىَ مَوْلَىٰكُمْۖ وَبِئْسَ ٱلْمَصِيرُ
Bermaksud: Pada hari (kiamat) ketika orang-orang munafiq laki-laki dan perempuan(yang sedang meraba-raba dalam gelap-gelita), berkata kepada orang-orang yangberiman: "Tunggulah kami, biarlah kami mengambil sedikit dari cahaya kamu".(Maka) Dikatakan (kepada mereka secara memperolok-olok): "Kembalilah kamu kebelakang dan carilah (sendiri) cahaya (untukmu)". Lalu diadakanlah di antara mereka(yang beriman dan yang munafiq itu) tembok yang mempunyai pintu. Di sebelahdalamnya ada rahmat (Syurga dan ni'mat) dan di sebelah luarnya, dari situ ada siksa.(13)Orang-orang munafiq itu memanggil mereka (orang-orang mukmin) seraya berkata:"Bukankah kami dahulu bersama-sama dengan kamu?" Mereka (orang-orangmukmin) menjawab: "Benar, tetapi kamu mencelakakan dirimu sendiri (denganperbuatan munafiq) dan menunggu (kehancuran kami umat Islam) dan kamu pularagu-ragu (terhadap perkara-perkara agama) serta tertipu oleh angan-angan kosong(untuk mencapai maksud kamu) sehingga datanglah ketetapan Ailah (kematianmu);dan kamu telah tertipu terhadap Allah oleh (syaitan) yang amat penipu. (1a)Maka pada hari ini tidak diterima tebusan dari kamu dan tidak pula dari orang-orangkafir. Tempat tinggal kamu ialah neraka. Nerakalah tempat berlindungmu. Dan ia adalah seburuk-buruk tempat kembali." ( 1 5).
(al-Hadid: 1 3- 1 5).
3e s.rpaya semakin banyak dosa dan semakin jauh mereka daripada Allah. Itulahakibatnya apabila Allah membiarkan manusia meraba-raba dalam kesesatan. Perkaraini disebut Allah di dalam firmanNya ini:
Aali-Imran 3:178
وَلَا يَحْسَبَنَّ ٱلَّذِينَ كَفَرُوٓا۟ أَنَّمَا نُمْلِى لَهُمْ خَيْرٌ لِّأَنفُسِهِمْۚ إِنَّمَا نُمْلِى لَهُمْ لِيَزْدَادُوٓا۟ إِثْمًاۚ وَلَهُمْ عَذَابٌ مُّهِينٌ
Bermaksud: Dan janganlah sekali-kali orang-orang kafir menyangka, bahawa Kami membiarkan (mereka hidup lama) itu lebih baik bagi diri mereka; keranasesungguhnya Kami biarkan mereka hanyalah supaya semakin bertambah dosamereka (di dunia); dan mereka pula beroleh azab siksa yang menghinakan (di akhiratkelak).
(Aali' Imraan: 1 78)
29
Al-Baqarah 2:16
أُو۟لَٰٓئِكَ ٱلَّذِينَ ٱشْتَرَوُا۟ ٱلضَّلَٰلَةَ بِٱلْهُدَىٰ فَمَا رَبِحَت تِّجَٰرَتُهُمْ وَمَا كَانُوا۟ مُهْتَدِينَ
Mereka itulah orang-orang yang membeli (menukar) kesesatan dengan hidayah, maka tiadalah beruntung perniagaan mereka dan tidak pula mereka mendapat petunjuk. [16]
Al-Baqarah 2:17
مَثَلُهُمْ كَمَثَلِ ٱلَّذِى ٱسْتَوْقَدَ نَارًا فَلَمَّآ أَضَآءَتْ مَا حَوْلَهُۥ ذَهَبَ ٱللَّهُ بِنُورِهِمْ وَتَرَكَهُمْ فِى ظُلُمَٰتٍ لَّا يُبْصِرُونَ
Perumpamaan mereka seperti orang-orang yang menyalakan api, setelah menerangi sekelilingnya, Allah melenyapkan cahaya (yang menyinari) mereka dan membiarkan mereka dalam kegelapan, tidak dapat melihat.
Al-Baqarah 2:18
صُمٌّۢ بُكْمٌ عُمْىٌ فَهُمْ لَا يَرْجِعُونَ
Mereka tuli, bisu dan buta, sehingga mereka tidak dapat kembali.
Al-Baqarah 2:19
أَوْ كَصَيِّبٍ مِّنَ ٱلسَّمَآءِ فِيهِ ظُلُمَٰتٌ وَرَعْدٌ وَبَرْقٌ يَجْعَلُونَ أَصَٰبِعَهُمْ فِىٓ ءَاذَانِهِم مِّنَ ٱلصَّوَٰعِقِ حَذَرَ ٱلْمَوْتِۚ وَٱللَّهُ مُحِيطٌۢ بِٱلْكَٰفِرِينَ
Atau seperti (orang yang ditimpa) hujan lebat dari langit, yang disertai kegelapan, petir dan kilat. Mereka menyumbat telinga dengan jari-jarinya, (menghindari) suara petir itu karena takut mati. Allah meliputi orang-orang yang kafir.
41 *16
Malah mereka mendapat kerugian yang nyata, seperti apa yarg difirmankan Allah
di dalam dua ayat di bawah ini:
Al-An'am 6:31
قَدْ خَسِرَ ٱلَّذِينَ كَذَّبُوا۟ بِلِقَآءِ ٱللَّهِۖ حَتَّىٰٓ إِذَا جَآءَتْهُمُ ٱلسَّاعَةُ بَغْتَةً قَالُوا۟ يَٰحَسْرَتَنَا عَلَىٰ مَا فَرَّطْنَا فِيهَا وَهُمْ يَحْمِلُونَ أَوْزَارَهُمْ عَلَىٰ ظُهُورِهِمْۚ أَلَا سَآءَ مَا يَزِرُونَ
Bermaksud: Sesungguhnya telah rugilah orang-orang yang mendustakan pertemuan mengadap Allah; sehingga apabila hari kiamat datang kepada mereka secaramengejut, mereka berkata: "Aduhai kesalnya kami atas apa yang telah kami cuaikandalam dunia!", sambil memikul dosa-dosa di atas belakang mereka. Ingatlah, amatlahburuk apa yang mereka pikul itu.
(al-An'aam:31).
Al-Hajj 22:11
وَمِنَ ٱلنَّاسِ مَن يَعْبُدُ ٱللَّهَ عَلَىٰ حَرْفٍۖ فَإِنْ أَصَابَهُۥ خَيْرٌ ٱطْمَأَنَّ بِهِۦۖ وَإِنْ أَصَابَتْهُ فِتْنَةٌ ٱنقَلَبَ عَلَىٰ وَجْهِهِۦ خَسِرَ ٱلدُّنْيَا وَٱلْءَاخِرَةَۚ ذَٰلِكَ هُوَ ٱلْخُسْرَانُ ٱلْمُبِينُ
Bermaksud: Dan ada di antara manusia yang menyembah Allah dengan sikap dan pendirian yang tidak tetap, iaitu kalau dia beroleh kebaikan, senanglah hatinya dengan keadaan itu dan kalau pula dia ditimpa fitnah kesusahan, berbaliklah dia ke belakang(kepada kekufurannya). (Dengan sikapnya itu) rugilah dia di dunia dan di akhirat.Itulah kerugian yang terang nyata.
(al-Hajj: I I ).
41 dalan perniagaan mereka, disebabkan mereka telah menukar sesuatu yang tinggi nilainya dengan sesuatu yang hina. Mereka telah menukar kehidupan yang abadi dengan kehidupan dunia yang sementara. Sedangkan Allah telah pun menyatakan nilai kehidupan dunia berbanding kehidupan akhirat melalui sekian banyak ayat-ayatAl-Qur'an. Salah satunya ialah melalui firman Allah berikut:
Ar-Ra'd 13:26
ٱللَّهُ يَبْسُطُ ٱلرِّزْقَ لِمَن يَشَآءُ وَيَقْدِرُۚ وَفَرِحُوا۟ بِٱلْحَيَوٰةِ ٱلدُّنْيَا وَمَا ٱلْحَيَوٰةُ ٱلدُّنْيَا فِى ٱلْءَاخِرَةِ إِلَّا مَتَٰعٌ
Bermaksud: Allah meluaskan rezeki bagi sesiapa yang dikehendakiNya dan Dia jugayang menyempitkannya. Mereka bergembira dengan kehidupan dunia, padahal kehidupan dunia itu hanyalah kesenangan yang kecil dan tidak kekal berbanding dengan kesenangan hari akhirat.
(ar-Ra' d:26).30
Perumpamaan (keadaan) mereka (golongan munafiq itu) adalah seperti orang yang menyalakan api, apabila api itu menerangi sekelilingnyu,(tiba-tiba)Allah padamkan api (yang menerangi) mereka, dan membiarkan mereka dalamkegelapan, tidak dapat melihat (suatu apa pun).17
Mereka pekak, bisu dan buta [18] dengan keadaan itu mereka tidak dapat kembali(kepada kebenaran).
42 mereka tidak mempedulikannya, mereka tidak berasa perlu pun kepadanya,sehinggalah ia terpadam dengan tiba-tiba.
43 Demikianlah keadaan orang-orang munafiq yang menyaksikan kebenaran ajaran Allah di sebalik ayat-ayatNya yang terang-benderang dan hujah-hujahNya yang kuat,namun mereka tidak mempedulikannya. Sebagai akibatnya, Allah tidak mempedulikan mereka.
Lihatlah akibat buruk sikap mereka pada firman Allah berikut
At-Taghabun 64:6
ذَٰلِكَ بِأَنَّهُۥ كَانَت تَّأْتِيهِمْ رُسُلُهُم بِٱلْبَيِّنَٰتِ فَقَالُوٓا۟ أَبَشَرٌ يَهْدُونَنَا فَكَفَرُوا۟ وَتَوَلَّوا۟ۚ وَّٱسْتَغْنَى ٱللَّهُۚ وَٱللَّهُ غَنِىٌّ حَمِيدٌ
Bermaksud:
(Balasan) yang demikian itu, kerana sesungguhnya mereka pernah didatangi Rasul-rasul (yang diutus kepada) mereka dengan membawa keterangan-keterangan yang jelas nyata, tetapi mereka berkata: "Patutkah manusia (yang seperti kami menjadi Rasul untuk) memberi petunjuk kepada kami?" Lalu mereka kufur ingkar serta berpaling (dari kebenaran), (akibatnya) Allah tidak mempedulikanmereka..(Kerana) Allah Maha Kaya lagi Maha Terpuji.
(at-Taghabun:6).
44 Zahir firman Allah ini menunjukkan orang-orang munafiq itu memang bersifat dengan pekak, tuli dan buta pada fizikalnya. Tetapi di tempat lain di dalam Al-Qur'anAllah menjelaskan bahawa pekak, tuli dan buta itu bukanlah pada fizikal mereka,sebaliknya kerana tidak bergunanya deria pendengaran, penglihatan dan hati mereka dalam menerima kebenaran. Maka mereka laksana orang-orang bisu, tuli dan buta yang tidak berguna kepada mereka segala deria yang tersebut itu. Lihatlah maksud sebenarnya pada firman Allah ini
Al-Ahqaf 46:26
وَلَقَدْ مَكَّنَّٰهُمْ فِيمَآ إِن مَّكَّنَّٰكُمْ فِيهِ وَجَعَلْنَا لَهُمْ سَمْعًا وَأَبْصَٰرًا وَأَفْـِٔدَةً فَمَآ أَغْنَىٰ عَنْهُمْ سَمْعُهُمْ وَلَآ أَبْصَٰرُهُمْ وَلَآ أَفْـِٔدَتُهُم مِّن شَىْءٍ إِذْ كَانُوا۟ يَجْحَدُونَ بِـَٔايَٰتِ ٱللَّهِ وَحَاقَ بِهِم مَّا كَانُوا۟ بِهِۦ يَسْتَهْزِءُونَ
Bermaksud: Dan demi sesungguhnya! Kami telah meneguhkan kedudukan mereka(dengan kekuasaan dan kemewahan) yang tidak Kami berikan kamu menguasainya(wahai kaum musyrik Mekah), dan Kami telah jadikan bagi mereka pendengaran danpenglihatan serta hati; dalam pada itu, pendengaran dan penglihatan serta hati mereka tidak memberikan faedah sedikitpun kepada mereka, kerana mereka sentiasamengingkari ayat-ayat keterangan Allah dan (dengan yang demikian) mereka diliputi oleh azab yang mereka telah ejek-ejek itu.
(al-Ahqaaf:26).31.
Atau (bandingannya) seperti (orang-orang yang ditimpa) hujan lebat dari langit,
46 disertai gelap-gelita dan guruh serta kilat; mereka menyumbat jari-jari. Rahsia mereka menjadi pekak, tidak dapat mendengar kebenaran, bisu, tidak dapat berkata benar, dan buta, tidak nampak kebenaran pula, telah didedahkan oleh Allah didalam ayat di bawah ini sebab-sebabnya
Al-A'raf 7:179
وَلَقَدْ ذَرَأْنَا لِجَهَنَّمَ كَثِيرًا مِّنَ ٱلْجِنِّ وَٱلْإِنسِۖ لَهُمْ قُلُوبٌ لَّا يَفْقَهُونَ بِهَا وَلَهُمْ أَعْيُنٌ لَّا يُبْصِرُونَ بِهَا وَلَهُمْ ءَاذَانٌ لَّا يَسْمَعُونَ بِهَآۚ أُو۟لَٰٓئِكَ كَٱلْأَنْعَٰمِ بَلْ هُمْ أَضَلُّۚ أُو۟لَٰٓئِكَ هُمُ ٱلْغَٰفِلُونَ
Bermaksud: Dan sesungguhnya Kami jadikan untuk neraka Jahannam ramai dari kalangan jin dan manusia, mereka mempunyai hati, tetapi tidak dipergunakannyauntuk memahami (ayat-ayat Allah) dan mereka mempunyai mata (tetapi) tidak dipergunakannya untuk melihat (tanda-tanda kekuasaan Allah), dan mereka mempunyai telinga (tetapi) tidak dipergunakannya untuk mendengar (ayat-ayat Allah). Mereka itu seperti binatang ternak, bahkan mereka lebih sesat lagi. Mereka itulah orang-orang yang lalai.
(al-A' raaf:179).
45 Kerana kemampuan untuknya telah hilang terus daripada mereka. Itulah yang dimaksudkan oleh Allah di dalam ayat berikut:
At-Tin 95:5
ثُمَّ رَدَدْنَٰهُ أَسْفَلَ سَٰفِلِينَ
Bermaksud: Kemudian Kami kembalikannya ke serendah-rendah tahap orang-orangyang rendah.
(at-Tiin:5).
46 Maksud langit (السماء)di dalam Al-Qur'an apabila dikaitkan dengan hujan yang turun darinya ialah awan. Hakikat ini dapat dilihat pada beberapa firman Allah berikut
An-Naba' 78:14
وَأَنزَلْنَا مِنَ ٱلْمُعْصِرَٰتِ مَآءً ثَجَّاجًا
Bermaksud: dan Kami turunkan dari awan air (hujan) yang banyak mencurah-curah.
an-Naba':14)
Al-Waqi'ah 56:68
أَفَرَءَيْتُمُ ٱلْمَآءَ ٱلَّذِى تَشْرَبُونَ
Bermaksud: Selain dari itu, tidakkah kamu melihat air yang kamu minum?
Al-Waqi'ah 56:69
ءَأَنتُمْ أَنزَلْتُمُوهُ مِنَ ٱلْمُزْنِ أَمْ نَحْنُ ٱلْمُنزِلُونَ
Kamukah yang menurunkannya dari awan ataukah Kami yang menurunkan?
(68)Kamukah yang menurunkannya dari awan (sebagai hujan) atau Kami yangmenurunkannya?
(69).
(al-Waaqi' ah:68-69)
Ar-Rum 30:48
ٱللَّهُ ٱلَّذِى يُرْسِلُ ٱلرِّيَٰحَ فَتُثِيرُ سَحَابًا فَيَبْسُطُهُۥ فِى ٱلسَّمَآءِ كَيْفَ يَشَآءُ وَيَجْعَلُهُۥ كِسَفًا فَتَرَى ٱلْوَدْقَ يَخْرُجُ مِنْ خِلَٰلِهِۦۖ فَإِذَآ أَصَابَ بِهِۦ مَن يَشَآءُ مِنْ عِبَادِهِۦٓ إِذَا هُمْ يَسْتَبْشِرُونَ
Bermaksud: Allah jualah yang menghantarkan angin, lalu angin itumenggerakkan awan; kemudian Allah menyebarkan awan itu di langitsebagaimana yang dikehendakiNya dan menjadikannya berkelompok-kelompok; Ialu engkau melihat hujan keluar dari celah-celahnya. Maka apabilaAllah menurunkan hujan itu mengenai sesiapa yang dikehendakiNya dari hamba-hambanya, mereka serta merta bergembira.
(ar-Ruum:48).s633;.1fi "$tt:f7-,i)L
32
mereka ke dalam telinga masing-masing disebabkan bunyi petir, kerana takutmati. (Masakan mereka boleh terlepas), sedang (pengetahuan dan kekuasaan)Allah meliputi orang-oran g y angkafir itu.47
Al-A'raf 7:57
وَهُوَ ٱلَّذِى يُرْسِلُ ٱلرِّيَٰحَ بُشْرًۢا بَيْنَ يَدَىْ رَحْمَتِهِۦۖ حَتَّىٰٓ إِذَآ أَقَلَّتْ سَحَابًا ثِقَالًا سُقْنَٰهُ لِبَلَدٍ مَّيِّتٍ فَأَنزَلْنَا بِهِ ٱلْمَآءَ فَأَخْرَجْنَا بِهِۦ مِن كُلِّ ٱلثَّمَرَٰتِۚ كَذَٰلِكَ نُخْرِجُ ٱلْمَوْتَىٰ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ
Bermaksud: Dan Dialah (Allah) yang menghantarkan angin sebagai pembawaberita yang menggembirakan sebelum kedatangan rahmatnya (hujan), hinggaapabila angin itu membawa awan mendung, Kami halakannya ke negeri yangmati (ke daerah yang kering kontang), lalu Kami turunkan hujan dengan awanitu, kemudian Kami keluarkan dengan air hujan itu berbagai-bagai jenis buah-buahan. Begitulah Kami mengeluarkan (menghidupkan semula) orang-orang yang telah mati, supaya kamu mengambil pelajaran daripadanya.
(al-A'raaf:57)
An-Nur 24:43
أَلَمْ تَرَ أَنَّ ٱللَّهَ يُزْجِى سَحَابًا ثُمَّ يُؤَلِّفُ بَيْنَهُۥ ثُمَّ يَجْعَلُهُۥ رُكَامًا فَتَرَى ٱلْوَدْقَ يَخْرُجُ مِنْ خِلَٰلِهِۦ وَيُنَزِّلُ مِنَ ٱلسَّمَآءِ مِن جِبَالٍ فِيهَا مِنۢ بَرَدٍ فَيُصِيبُ بِهِۦ مَن يَشَآءُ وَيَصْرِفُهُۥ عَن مَّن يَشَآءُۖ يَكَادُ سَنَا بَرْقِهِۦ يَذْهَبُ بِٱلْأَبْصَٰرِ
Bermaksud: Tidakkah engkau melihat bahawasanya Allah mengarahkan awanbergerak perlahan-lahan, kemudian Dia mengumpulkan kelompok-kelompoknya, kemudian Dia menjadikannya tebal berlapis-lapis? Selepas ituengkau melihat hujan turun dari celah-celahnya dan Allah pula menurunkanhujan batu dari langit, dari gunung-ganang (awan) yang ada padanya; lalu Diamenimpakan hujan batu itu kepada sesiapa yang dikehendakiNya, danmenjauhkannya dari sesiapa yang dikehendakiNya. Sinaran kilat yang terpancar dariawan yang demikian keadaannya, hampir-hampir menyarnbar dan menghilangkanpandangan.
(an-Nuur:43).
47 Pengetahuan dan kekuasaan Allah dikatakan meliputi orang-orang yang kafir secarakhusus di sini, semata-mata untuk mengancam mereka. Kerana ilniu dan kuasa Allah bukan sahaja meliputi mereka, malah meliputi sekalian makhluknya. Bukti kekuasaan Allah meliputi sekalian makhluknyaialah firman Allah ini:
Ya Sin 36:83
فَسُبْحَٰنَ ٱلَّذِى بِيَدِهِۦ مَلَكُوتُ كُلِّ شَىْءٍ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ
Bermaksud: Maka Maha Suci (Allah)kekuasaaan atas segala sesuatu dan
(Yasiin:83).
Bukti bahawa kekuasaan Allah dan ilmunya meliputi segala sesuatu juga dapat dilihatpada firman Allah berikut:
33
😉😯😂
At-Thalaq 65:12
ٱللَّهُ ٱلَّذِى خَلَقَ سَبْعَ سَمَٰوَٰتٍ وَمِنَ ٱلْأَرْضِ مِثْلَهُنَّ يَتَنَزَّلُ ٱلْأَمْرُ بَيْنَهُنَّ لِتَعْلَمُوٓا۟ أَنَّ ٱللَّهَ عَلَىٰ كُلِّ شَىْءٍ قَدِيرٌ وَأَنَّ ٱللَّهَ قَدْ أَحَاطَ بِكُلِّ شَىْءٍ عِلْمًۢا
Allah yang menciptakan tujuh langit dan (Dia menciptakan) bumi juga serupa. Perintah Allah berlaku teru nenerus diantara alam langit dan bumi.
Talaq 12...
;gri,b,*ri)air ;k 4 ; " t ;lli ;+4e ;ui$V u * t # 4 ;VtW ",;i :Wi'ivs-,3'*t iW-(r tr!5 ;?JA *3 U aEr ; i{ik o,lu,li : t ;i+tri Lql r i#'U o';* e,* S & Ar 6L " 4 tW ;i3 ' ,Si1iry;dt e ,*,erVrv ittast aifty 'zvi$iVt';.i,:it K U.3rl@oo*wiir,vir+riQ
Kilat itu pula hampir-hampir menyambar (menghilangkar) penglihatanmereka; setiap kali kilat itu menerangi mereka (dengan pancarannya), merekaberjalan dalam cahayanya. Dan apablla gelap menyelubungi mereka,berhentilah mereka (menunggu dengan bingungnya).
48 Jika Allah(Berlakunya yang demikian) supaya kamu mengetahui bahawa sesungguhnya AllahMaha Kuasa atas tiap-tiap sesuatu dan bahawa sesungguhnya Allah ilmu-Nyabenar-benar meliputi segala sesuatu.
(at-Thalaaq: 12).
48 Sebagaimana orang-orang yang ditimpa hujan lebat dari langit, disertai gelap-gelitadan guruh serta kilat kebingungan, begitulah orang-orang munafiq kebingungandalam Islam. Allah berfirman tentang mereka di dalam ayat lain begini:
Al-An'am 6:71
قُلْ أَنَدْعُوا۟ مِن دُونِ ٱللَّهِ مَا لَا يَنفَعُنَا وَلَا يَضُرُّنَا وَنُرَدُّ عَلَىٰٓ أَعْقَابِنَا بَعْدَ إِذْ هَدَىٰنَا ٱللَّهُ كَٱلَّذِى ٱسْتَهْوَتْهُ ٱلشَّيَٰطِينُ فِى ٱلْأَرْضِ حَيْرَانَ لَهُۥٓ أَصْحَٰبٌ يَدْعُونَهُۥٓ إِلَى ٱلْهُدَى ٱئْتِنَاۗ قُلْ إِنَّ هُدَى ٱللَّهِ هُوَ ٱلْهُدَىٰۖ وَأُمِرْنَا لِنُسْلِمَ لِرَبِّ ٱلْعَٰلَمِينَ
Bermaksud: Katakanlah: "Patutkah kita menyeru serta menyembah yang lain dari Allah, sesuatu yang tidak dapat memberi manfa'at kepada kita dan tidak dapat mendatangkan mudharat kepada kita dan (patutkah) kita kembali (berundur) kebelakang (menjadi kafir musyrik), setelah kita diberi petunjuk oleh Allah (dengan agama Islam), seperti orang yang telah disesatkan oleh Syaitan-syaitan di pesawanganyang menakutkan dalam keadaan bingung, sedang dia pula mempunyai sahabat-sahabat yang mengajaknya kepada petunjuk (dengan berkata kepadanya): "Marilahbersama-sama kami." Katakanlah: "Sesungguhnya petunjuk Allah itulah sebenar-benar petunjuk dan kita diperintahkan supaya berserah diri kepada Tuhan yangmemelihara dan mentadbirkan sekalian alam."
(al-An' aam: 71 ).
Allah mengumpamakan Al-Qur'an dan hidayat yang diturunkanNya dengan hujan lebat yang turun dari langit dan kilat di dalam ayat ke-19 dan ke-20. Ia adalah perumpamaab yang dibuat Allah untuk menggambarkan kecelaruan jiwa orang-orang munafiq dalam menghadapinya. Di satu pihak mereka gembira dengan hujan lebat yang turun dan kilat yang menerangi mereka dengan sinar cahayanya, di pihak yang lain pula mereka ketakutan yang amat sangat kerana berada dalam gelap gelita dan sedang menghadapi guruh, petir serta halilintar yang sabung menyabung tanpa henti.Demikianlah keadaan jiwa orang-orang munafiq, mereka hanya bergembira denganayat-ayat Al-Qur'an yang sesuai dengan keinginan dan kehendak hati mereka di
34
menghendaki, niscaya dihilangkanNya pendengaran dan penglihatan mereka;sesungguhnya Allah Maha Kuasa atas segala sesuatu.
[20]
Wahai sekalian manusia! Sembahlah Tuhanmu yang telah menciptakanmu dan orang-orang yang terdahulu daripadamu,o' ,rpuya kamu (menjadi orang-orangyang) bertaqwa.
[21]
Dialah yang menjadikan bumi ini untuk kamu sebagai hamparan dan langit(serta segala isinya) sebagai bangunan (yang dibina dengan kukuhnya) danditurunkanNya air hujan dari langit,
50
lalu dikeluarkanNya dengan air itu berjenis-jenis buah-buahan sebagai rezeki untukmu; maka janganlah kamu samping menguntungkan mereka sahaja. Ayat-ayat yang tidak.bersesuaian dengan kehendak hati mereka dan menuntut pengorbanan serta kesetiaan pula tidak diendahkan, malah mereka berpaling terus daripadanya. Sikap mereka itulah yang didedahkan oleh Allah melalui dua firmanNya di bawah ini:
An-Nur 24:48
وَإِذَا دُعُوٓا۟ إِلَى ٱللَّهِ وَرَسُولِهِۦ لِيَحْكُمَ بَيْنَهُمْ إِذَا فَرِيقٌ مِّنْهُم مُّعْرِضُونَ
An-Nur 24:49
وَإِن يَكُن لَّهُمُ ٱلْحَقُّ يَأْتُوٓا۟ إِلَيْهِ مُذْعِنِينَ
Bermaksud: Apabila mereka diajak kepada Allah (Kitab Allah) dan Rasulnya (SunnahRasulNya) supaya menjadi hakim dalam mengadili (sesuatu perkara) di antaramereka, maka dengan serta-merta sepuak dari mereka berpaling (menolak ajakan itu jika keputusannya tidak menguntungkan mereka).
(48)Dan (sebaliknya) jika keputusan itu menguntungkan mereka, mereka segera datangkepada Rasul dengan patuh (menerima hukumnya) . (49).
(an-Nuur:4 8 -49).
Al-Hajj 22:11
وَمِنَ ٱلنَّاسِ مَن يَعْبُدُ ٱللَّهَ عَلَىٰ حَرْفٍۖ فَإِنْ أَصَابَهُۥ خَيْرٌ ٱطْمَأَنَّ بِهِۦۖ وَإِنْ أَصَابَتْهُ فِتْنَةٌ ٱنقَلَبَ عَلَىٰ وَجْهِهِۦ خَسِرَ ٱلدُّنْيَا وَٱلْءَاخِرَةَۚ ذَٰلِكَ هُوَ ٱلْخُسْرَانُ ٱلْمُبِينُ
Bermaksud: Dan ada di antara manusia yang menyembah Allah dengan sikap dan pendirian yang tidak tetap, iaitu kalau dia beroleh kebaikan, senanglah hatinya dengan keadaan itu dan kalau pula dia ditimpa ujian kesusahan, berbaliklah dia ke belakang(kepada kekufurannya). (Dengan sikapnya itu) rugilah dia di dunia dan di akhirat.Itulah kerugian yang terang nyata.
(
al-Hajj:l l).
49 Sembahlah Tuhan Yang Maha Pencipta, bukan tuhan-tuhan yang tidak menciptaapa-apa pun. Tuhan Yang Maha Pencipta sahajalah yang layak disembah. Allah berfirman:
أَفَمَنْ يَخْلُقُ كَمَنْ لَّا يَخْلُقُ اَفَلَا تَذَكَّرُونَ
Bermaksud: "Apakah (Allah) yang menciptakan itu sama dengan yang tidakmenciptakan (apa-apa)?" Mengapa tidak kamu fikirkan?
50 Seperti telah disebutkan pada nota ke-46 yang lalu, bahawa maksud langit (السماء) didalam Al-Qur'an apabila dikaitkan dengan hujan yang turun darinya ialah awan. Lihat nota ke-46 untuk mendapat dalil-dalilnya daripada Al-Qur'an.
35
mengadakan sekutu-sekutu bagi Allah,
51padahal kamu semua mengetahui(bahawa Allah ialah Tuhan Yang Maha Esa 52 [22]
51dengan menyembahnya selain Allah, atau menyintainya sama seperti menyintaiAllah. Perbuatan seperti itu tidak dilakukan oleh orang-orang yang beriman. A1lah berfirman:
Al-Baqarah 2:165
وَمِنَ ٱلنَّاسِ مَن يَتَّخِذُ مِن دُونِ ٱللَّهِ أَندَادًا يُحِبُّونَهُمْ كَحُبِّ ٱللَّهِۖ وَٱلَّذِينَ ءَامَنُوٓا۟ أَشَدُّ حُبًّا لِّلَّهِۗ وَلَوْ يَرَى ٱلَّذِينَ ظَلَمُوٓا۟ إِذْ يَرَوْنَ ٱلْعَذَابَ أَنَّ ٱلْقُوَّةَ لِلَّهِ جَمِيعًا وَأَنَّ ٱللَّهَ شَدِيدُ ٱلْعَذَابِ
Bermaksud: Di antara manusia ada orang-orang yang menyembah sekutu-sekutu yanglain dari Allah; mereka mencintainya sama seperti mereka mencintai Al1ah. Adapun orang-orang yang beriman amat sangat cintanya kepada Allah. Dan andainya orang-orang yang zahm itu mengetahui ketika mereka melihat azab (pada hari kiamat),bahawa kekuatan itu kepunyaan Allah semuanya, dan bahawa Allah amat kerasazabny a (tentulah mereka tidak mempersekutui Allah).
(al- B aqarah : 165 ).
52 Manusia secara tabi'i dan semula jadinya, apabila berada dalam keadaan sangatterdesak hanya akan memohon pertolongan kepada Allah Tuhan Yang Maha Esa semata-mata. Allah berfirman:
Al-'Ankabut 29:65
فَإِذَا رَكِبُوا۟ فِى ٱلْفُلْكِ دَعَوُا۟ ٱللَّهَ مُخْلِصِينَ لَهُ ٱلدِّينَ فَلَمَّا نَجَّىٰهُمْ إِلَى ٱلْبَرِّ إِذَا هُمْ يُشْرِكُونَ
Bermaksud: Apabila mereka naik kapal (lalu menemui sesuatu bahaya di laut),mereka memohon pertolongan kepada Allah dengan doa yang tulus ikhlas kepadaNya. Kemudian setelah Allah menyelamatkan mereka (naik) ke darat, mereka berlaku syirik kepadaNya.
(al-' Ankabut:65).
Menerusi dua ayat ini (ayat ke-21 dan ke-2}) Allah mengisyaratkan kepada tiga bukti besar daripada bukti-bukti tentang adanya (hari) kebangkitan sesudah mati. Di dalam sekian banyak ayat-ayat yang lain Allah mengemukakannya secara terperinci.
Bukti pertama ialah kejadian dan penciptaan -manusia buat kali pertama. Ia diisyaratkan menerusi firman Allah:
اعْبُدُوْا رَبَّكُمُ الَّذِىْ خَلَقَكُمْ وَالَّذِيْنَ مِنْ قَبْلِكُمْ
kerana kemampuan menciptakan manusia buat kali pertama merupakan bukti bagikemampuan menciptakannya buat kali kedua. Perkara ini diperjelaskan di dalamsekian banyak ayat-ayat yang lain.
Antaranya ialah:
Ar-Rum 30:27
وَهُوَ ٱلَّذِى يَبْدَؤُا۟ ٱلْخَلْقَ ثُمَّ يُعِيدُهُۥ وَهُوَ أَهْوَنُ عَلَيْهِۚ وَلَهُ ٱلْمَثَلُ ٱلْأَعْلَىٰ فِى ٱلسَّمَٰوَٰتِ وَٱلْأَرْضِۚ وَهُوَ ٱلْعَزِيزُ ٱلْحَكِيمُ
Bermaksud: Dan Dialah yang memulakan kejadian manusia, kemudianmengembalikannya (hidup semula sesudah mereka mati), dan menghidupkan kembaliitu adalah lebih mudah bagiNya. Dan bagiNyalah sifat yang tertinggi di langit dan dibumi, dan Dialah Yang Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana.
(ar-Ruum:27).
Al-Anbiya 21:104
يَوْمَ نَطْوِى ٱلسَّمَآءَ كَطَىِّ ٱلسِّجِلِّ لِلْكُتُبِۚ كَمَا بَدَأْنَآ أَوَّلَ خَلْقٍ نُّعِيدُهُۥۚ وَعْدًا عَلَيْنَآۚ إِنَّا كُنَّا فَٰعِلِينَ
Bermaksud: (Ingatlah) hari Kami menggulung langit seperti menggulung lembaran-lembaran kertas. Sebagaimana Kami telah memulai panciptaan pertama, begitulah Kami akan mengulanginya. Itulah suatu janji yang pasti Kami tepati; sesungguhnyaKamilah yang akan melaksanakannya.
(al-Anbiyaa' : 104).
36
Al-Isra' 17:51
أَوْ خَلْقًا مِّمَّا يَكْبُرُ فِى صُدُورِكُمْۚ فَسَيَقُولُونَ مَن يُعِيدُنَاۖ قُلِ ٱلَّذِى فَطَرَكُمْ أَوَّلَ مَرَّةٍۚ فَسَيُنْغِضُونَ إِلَيْكَ رُءُوسَهُمْ وَيَقُولُونَ مَتَىٰ هُوَۖ قُلْ عَسَىٰٓ أَن يَكُونَ قَرِيبًا
Bermaksud: atau suatu makhluk dari makhluk yang tidak mungkin (hidup) menurut fikiranmu". Mereka pula akan bertanya: "Siapa yang akan menghidupkan kita kembali?" Katakanlah: "Yang telah menciptakan kamu pada kali yang pertama". Lalu mereka akan menggeleng-gelengkan kepala mereka kepadamu dan berkata (secara mengejek): "Bila berlakunya?" Katakanlah: "Dipercayai akan berlaku tidak lama lagi! "
(al-Israa' :51).
Ya Sin 36:79
قُلْ يُحْيِيهَا ٱلَّذِىٓ أَنشَأَهَآ أَوَّلَ مَرَّةٍۖ وَهُوَ بِكُلِّ خَلْقٍ عَلِيمٌ
Bermaksud: Katakanlah: Tulang-tulang yang hancur itu akan dihidupkan oleh Tuhanyang telah menciptakannya kali yang pertama. Dia Maha Mengetahui tentang segala keadaan makhluk-makhluk (yang diciptakanNya).
(Yasiin: 79)
Qaf 50:15
أَفَعَيِينَا بِٱلْخَلْقِ ٱلْأَوَّلِۚ بَلْ هُمْ فِى لَبْسٍ مِّنْ خَلْقٍ جَدِيدٍ
Bermaksud: Maka adakah Kami telah letih dengan penciptaan yang pertama?Sebenamya mereka dalam keadaan keliru dan ragu-ragu tentang penciptaan yangbaharu.
(Qaaf:15).
Al-Hajj 22:5
يَٰٓأَيُّهَا ٱلنَّاسُ إِن كُنتُمْ فِى رَيْبٍ مِّنَ ٱلْبَعْثِ فَإِنَّا خَلَقْنَٰكُم مِّن تُرَابٍ ثُمَّ مِن نُّطْفَةٍ ثُمَّ مِنْ عَلَقَةٍ ثُمَّ مِن مُّضْغَةٍ مُّخَلَّقَةٍ وَغَيْرِ مُخَلَّقَةٍ لِّنُبَيِّنَ لَكُمْۚ وَنُقِرُّ فِى ٱلْأَرْحَامِ مَا نَشَآءُ إِلَىٰٓ أَجَلٍ مُّسَمًّى ثُمَّ نُخْرِجُكُمْ طِفْلًا ثُمَّ لِتَبْلُغُوٓا۟ أَشُدَّكُمْۖ وَمِنكُم مَّن يُتَوَفَّىٰ وَمِنكُم مَّن يُرَدُّ إِلَىٰٓ أَرْذَلِ ٱلْعُمُرِ لِكَيْلَا يَعْلَمَ مِنۢ بَعْدِ عِلْمٍ شَيْـًٔاۚ وَتَرَى ٱلْأَرْضَ هَامِدَةً فَإِذَآ أَنزَلْنَا عَلَيْهَا ٱلْمَآءَ ٱهْتَزَّتْ وَرَبَتْ وَأَنۢبَتَتْ مِن كُلِّ زَوْجٍۭ بَهِيجٍ
Bermaksud: Hai manusia, jika kamu dalam keraguan tentang kebangkitan (dari kubur), maka (ketahuilah) sesungguhnya Kami telah menjadikan kamu dari tanah,kemudian dari setetes mani, kemudian dari segumpal darah, kemudian dari segumpal daging yang sempurna kejadiannya dan yang tidak sempurna, agar Kami jelaskankepada kamu (kekuasaan Kami), dan Kami tetapkan dalam rahim, apa yarrg Kamikehendaki sampai waktu yang sudah ditentukan, kemudian Kami keluarkan kamu sebagai bayi, kemudian (dengan beransur-ansur) kamu sampailah kepada kedewasaan,dan di antara kamu ada yang diwafatkan dan (ada pula) di antara kamu yangdipanjangkan umurnya sampai tua nyanyuk, supaya dia tidak mengetahui lagi sesuatupun yang dahulunya telah diketahuinya. Dan kamu lihat bumi ini kering,kemudian apabila Kami turunkan air di atasnya, hiduplah bumi itu dan suburlahdengan menumbuhkan berbagai macam tumbuh-tumbuhan yang indah. (al-Hajj:5).
Al-Waqi'ah 56:62
وَلَقَدْ عَلِمْتُمُ ٱلنَّشْأَةَ ٱلْأُولَىٰ فَلَوْلَا تَذَكَّرُونَ
Bermaksud: Dan Sesungguhnya kamu telah mengetahui penciptaan yang pertama,maka mengapakah kamu tidak mengambil pelajaran (untuk penciptaan yang kedua)?
(al-Waaqiah:62).
37
Itulah sebabnya Allah menyebutkan bahawa orang yang tidak menerima adanya hari kebangkitan sebenarnya ia lupa akan kejadian pertamanya. Lihatlah pula beberapa firman Allah di bawah ini:
Ya Sin 36:78
وَضَرَبَ لَنَا مَثَلًا وَنَسِىَ خَلْقَهُۥۖ قَالَ مَن يُحْىِ ٱلْعِظَٰمَ وَهِىَ رَمِيمٌ
Bermaksud: Ia membuat perumpamaan bagi Kami; dan ia lupa kepada kejadiannya; ia berkata: "Siapakah yang dapat menghidupkan tulang belulang yang telah hancurluluh?"
(Yasiin:78).
Maryam 19:67
أَوَلَا يَذْكُرُ ٱلْإِنسَٰنُ أَنَّا خَلَقْنَٰهُ مِن قَبْلُ وَلَمْ يَكُ شَيْـًٔا
Bermaksud: Tidak ingatkah manusia itu bahawa sesungguhnya Kami telah menciptakannya dahulu, ketika itu, ia tidak ada sama sekali?
(Maryam:67).
Bukti kedua ialah kejadian langit dan bumi yang diisyaratkan dengan firmanNya:(
الَّذِىْ جَعَلَ لَكُمُ الْاَرْضَ فِرَاشًا وَّالسَّاءَ بِمَا ء ً
Kerana kedua-duanya adalah antara kejadian Allahyang sangat besar. Tuhan yang berkuasa menjadikan makhlukNya yang begitu besar,tentu sekali lebih berkuasa menjadikan makhluk-makhluk kerdil seperti manusia.Bukti ini diterangkan oleh Allah pada beberapa tempat di dalam Al-Qur'an.
Antaranya ialah
Ghafir 40:57
لَخَلْقُ ٱلسَّمَٰوَٰتِ وَٱلْأَرْضِ أَكْبَرُ مِنْ خَلْقِ ٱلنَّاسِ وَلَٰكِنَّ أَكْثَرَ ٱلنَّاسِ لَا يَعْلَمُونَ
Bermaksud: Sesungguhnya penciptaan langit dan bumi (dari tiada kepada ada) lebih besar daripada penciptaan manusia (dan menghidupkannya semula sesudah matinya);akan tetapi kebanyakan manusia tidak mengetahui.
(Ghafir:57)
Ya Sin 36:81
أَوَلَيْسَ ٱلَّذِى خَلَقَ ٱلسَّمَٰوَٰتِ وَٱلْأَرْضَ بِقَٰدِرٍ عَلَىٰٓ أَن يَخْلُقَ مِثْلَهُمۚ بَلَىٰ وَهُوَ ٱلْخَلَّٰقُ ٱلْعَلِيمُ
Bermaksud: Bukankah Tuhan yang telah menciptakan langit dan bumi itu berkuasa menciptakan yang serupa dengan itu? Benar, Dia berkuasa. Dan Dialah Maha Pencipta lagi Maha Mengetahui.
(Yasiin:8l).
Al-Ahqaf 46:33
أَوَلَمْ يَرَوْا۟ أَنَّ ٱللَّهَ ٱلَّذِى خَلَقَ ٱلسَّمَٰوَٰتِ وَٱلْأَرْضَ وَلَمْ يَعْىَ بِخَلْقِهِنَّ بِقَٰدِرٍ عَلَىٰٓ أَن يُحْۦِىَ ٱلْمَوْتَىٰۚ بَلَىٰٓ إِنَّهُۥ عَلَىٰ كُلِّ شَىْءٍ قَدِيرٌ
Bermaksud Dan apakah mereka tidak memperhatikan bahawa sesungguhnya Allahyang menciptakan langit dan bumi dan Dia tidak pemah merasa letih keranamenciptakannya, berkuasa (pula) menghidupkan orang-orang mati? Ya (bahkan),sesungguhnya Dia Maha Kuasa atas segala sesuatu.
(al-Ahqaaf:33)
Al-Isra' 17:99
أَوَلَمْ يَرَوْا۟ أَنَّ ٱللَّهَ ٱلَّذِى خَلَقَ ٱلسَّمَٰوَٰتِ وَٱلْأَرْضَ قَادِرٌ عَلَىٰٓ أَن يَخْلُقَ مِثْلَهُمْ وَجَعَلَ لَهُمْ أَجَلًا لَّا رَيْبَ فِيهِ فَأَبَى ٱلظَّٰلِمُونَ إِلَّا كُفُورًا
Bermaksud: Tidakkah mereka mahu memikirkan dan meyakini bahawa Allah yangmenciptakan langit dan bumi, berkuasa menciptakan orang-orang yang seperti mereka(dalam bentuk yang baru), padahal Dia telahpun menentukan bagi mereka tempohyang tidak ada syak padanya? Dalam pada itu, orang-orang yang zalim engganmenerima melainkan kekufuran. (al-Israa' : 99).
ءَأَنتُمْ أَشَدُّ خَلْقًا اَمِ السَّمَاءُ بَنَاهَا. رَفَعَ سَمْكَهَا فَسَوَّهَا
38
Bermaksud Wahai golongan yang ingkar kebangkitan semula! Kamu kah sukar diciptkan atau langit dengan kukuh(27).
Dia meninggikan bangunan langit lalu menyempurnakanya(28)
Bukti ke tiga ialah menghidupkan bumi setelah matinya. Ia adalah sebesar-besar bukti bagi axanya kebangkitan setelah mati. Disini ia diisyaratkan menerusi firman Nya
...... 1
Bukti ini diperkukuhkan lagi dengan beberapa ayat yang lain.
Lihat sebagai contoh ayat2 dibawah ini.
Fusilat 39
Fushshilat 41:39
وَمِنْ ءَايَٰتِهِۦٓ أَنَّكَ تَرَى ٱلْأَرْضَ خَٰشِعَةً فَإِذَآ أَنزَلْنَا عَلَيْهَا ٱلْمَآءَ ٱهْتَزَّتْ وَرَبَتْۚ إِنَّ ٱلَّذِىٓ أَحْيَاهَا لَمُحْىِ ٱلْمَوْتَىٰٓۚ إِنَّهُۥ عَلَىٰ كُلِّ شَىْءٍ قَدِيرٌ
Dan sebagian dari tanda-tanda (kebesaran)-Nya, engkau melihat bumi itu kering dan tandus, tetapi apabila Kami turunkan hujan di atasnya, niscaya ia bergerak dan subur. Sesungguhnya (Allah) yang menghidupkannya pasti dapat menghidupkan yang mati; sesungguhnya Dia Mahakuasa atas segala sesuatu.
Qaaf 11
Qaf 50:11
رِّزْقًا لِّلْعِبَادِۖ وَأَحْيَيْنَا بِهِۦ بَلْدَةً مَّيْتًاۚ كَذَٰلِكَ ٱلْخُرُوجُ
(sebagai) rezeki bagi hamba-hamba (Kami), dan Kami hidupkan dengan (air) itu negeri yang mati (tandus). Seperti itulah terjadinya kebangkitan (dari kubur).
Ruum 19
Ar-Rum 30:19
يُخْرِجُ ٱلْحَىَّ مِنَ ٱلْمَيِّتِ وَيُخْرِجُ ٱلْمَيِّتَ مِنَ ٱلْحَىِّ وَيُحْىِ ٱلْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَاۚ وَكَذَٰلِكَ تُخْرَجُونَ
Dia mengeluarkan yang hidup dari yang mati dan mengeluarkan yang mati dari yang hidup dan menghidupkan bumi setelah mati (kering). Dan seperti itulah kamu akan dikeluarkan (dari kubur).
Al araf 57
Al-A'raf 7:57
وَهُوَ ٱلَّذِى يُرْسِلُ ٱلرِّيَٰحَ بُشْرًۢا بَيْنَ يَدَىْ رَحْمَتِهِۦۖ حَتَّىٰٓ إِذَآ أَقَلَّتْ سَحَابًا ثِقَالًا سُقْنَٰهُ لِبَلَدٍ مَّيِّتٍ فَأَنزَلْنَا بِهِ ٱلْمَآءَ فَأَخْرَجْنَا بِهِۦ مِن كُلِّ ٱلثَّمَرَٰتِۚ كَذَٰلِكَ نُخْرِجُ ٱلْمَوْتَىٰ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ
Dialah yang meniupkan angin sebagai pembawa kabar gembira, mendahului kedatangan rahmat-Nya (hujan), sehingga apabila angin itu membawa awan mendung, Kami halau ke suatu daerah yang tandus, lalu Kami turunkan hujan di daerah itu. Kemudian Kami tumbuhkan dengan hujan itu berbagai macam buah-buahan. Seperti itulah Kami membangkitkan orang yang telah mati, mudah-mudahan kamu mengambil pelajaran.
39
Tiada ulasan:
Catat Ulasan