Sabtu, Oktober 19, 2019

Tafsir nota 1

baiklah kepada ibu bapa, janganlah kamu membunuh anak-anakmu kerana takutkemiskinan, (sebenarnya) Kamilah yang memberi rezeki kepadamu dan kepadamereka, janganlah kamu mendekati perbuatan-perbuatan yang keji, baik yang nampakdaripadanya mahupun yang tersembunyi, dan janganlah kamu membunuh jiwa yangdiharamkan Allah (membunuhnya) melainkan dengan jalan yang hak (menurutsyari'at Islam). Dengan yang demikian itulah Allah perintahkan kamu, supaya kamumemahaminya. (151)Dan janganlah kamu hampiri harta anak yatim melainkan dengan cara yang terbaik(,rntuk mengawal dan mengembangkannya), sehingga dia baligh (dewasa, serta layakmengurus hartanya dengan sendiri). Dan sempurnakanlah sukatan dan timbangandengan adil. Kami tidak memikulkan beban kepada sesorang melainkan sekedarkesanggupannya. Dan apabila kamu berkata, maka hendaklah kamu berlaku adil,sekalipun ia adalah kerabat(mu), dan penuhilah janji Allah. Dengan yang demikianitulah Allah perintahkan kamu, supaya kamu beringat (mematuhiNya). (152)Dan bahawa sesungguhnya inilah jalanKu (agama Islam) yang lurus, makahendaklah kamu menurutnya dan janganlah kamu menurut jalan-jalan (yang lain dariIslam), kerana jalan-jalan (yang lain itu) mencerai-beraikan kamu dari jalan Allah,Dengan yang demikian itulah Allah perintahkan kamu, supaya kamu bertaqwa. (153).(al-An'aam:151-153).Di dalam ayat ke-153 Allah menyebutkan jalan yang lurus itu sebagai jalanKu. Iapada hakikatnya adalah ajaran Islam.r0 Siapakah orang-orang yang Allah telah kurniakan ni'mat kepada mereka? Di dalamSurah an-Nisaa' Allah menjelaskan siapa mereka. Lihat ayat berkenaan di bawah ini:iitr, ^l ei ,y,orlrj qtBermaksud: Orang-orang yang taat kepada Allah dan RasulNya, mereka akan(ditempatkan di Syurga) bersama-sama orang-orang yang telah dikurniakanni'mat oleh Allah, iaitu Nabi-nabi, orang-orang Shiddiqiin, orang-orang yangSyahid dan orang-orang yang saleh. Mereka itulah teman yang sebaik-baiknya. (an-Nisaa':69)." Y*g dimaksudkan dengan mereka yang dimurkai ialah orang-orang Yahudi danorang-orang yang berkelakuan seperti mereka. Walaupun tidak disebutkan denganjelas di sini siapa mereka, tetapi melalui sekian banyak ayat-ayat Al-Qur'an dapatdipastikan merekalah golongan yang paling menepatinya. Ayat-ayat berikut adalahsebahagian contohnya:,Eirr+ iy t\:,:;,i e -4.t, ;,, N Jfr 6 W'ai &fUttH- i'# "*'rrS r::"i., (r)Bermaksud: Alangkah buruknya (hasil perbuatan) mereka yang menjual dirinyasendiri dengan mengkufuri (mengingkari) apa yang telah diturunkan Allah, keranadengki bahawa Allah menurunkan kurniaNya kepada sesiapa yang dikehendakiNyadari kalangan hamba-hambaNya. Maka mereka mendapat kemurkaan demi

9

kemurkaan.Dan untuk orang-orang kafir ada azab siksaan yang menghinakan. (al-Baqarah:90).'gt ?;\iL?t t:rA '&i W) #b +"r,;:- , ',5t1 '^fri d;ilti t*\* ,itl:s ,y h #l J" .ji tzlO;*pi ;Y;,r k&s ug:. f ,4l 6#tBermaksud: Katakanlah: Mahukah aku khabarkan kepadamu tentang orang-orangyang lebih buruk pembalasannya di sisi Allah daripada (orang-orang fasik) itu? Iaituorang-orang yang dila'nat oleh Allah dan dimurkaiNya dan orang-orang yangdijadikan di antaru mereka sebagai kera dan babi dan penyembah Taghut. Merekainilah yang lebih buruk kedudukannya dan yang lebih sesat dari jalan yang lurus. (al-Maa'idah:60).@ e.jfii 69 a$-rVtt i;*'*r Afr>i ,#: C q*b .lw jr1li VEt AJi gt trlBermaksud: Sesungguhnya orang-orang yang menyembah (patung) anak lembu itu,akan mendagat kemurkaan Tuhan dan kehinaan dalam kehidupan dunia. DemikianlahKami membalas orang-orang yang mengada-adakan perkara yang tidak benar. (al-A'raaf:152).Ketiga-tiga ayat yang dikemukakan ini sememangnya mengenai orang-orangYahudi.t' Y*g dimaksudkan dengan mereka yang sesat pula ialah orang-orang Nashara(Kristian). Buktinya dapat dilihat pada firman Allah di bawah ini sebagai contohnya:e\jqygs\j$ b c,jv rsr';''&frWii pl'*'eip Atin.J !.'rtiiJrk.-13@,plrr;Bermaksud: Katakanlah: Wahai Ahli Kitab! Janganlah kamu berlebih-lebihan(melampaui batas) dengan cara tidak benar dalam agamamu. Dan janganlah kamumenurut hawa nafsu suatu kaum yang telah sesat sebelum ini (sebelum kedatanganMuhammad) dan mereka telah menyesatkan ramai manusia, dan juga (sekarang)mereka telah tersesat (auh) dari jalan yang lurus. (a1-Maa'idah:77).'Termasuk juga dalam firman Allah "mereka yang sesat" itu orang-orang kafirseumumnya dan orang-orang yang menyeleweng dan tersasul daripada jalan yanglurus. Lihat firman Allah di bawah ini:@ tid 9,1b'$b fi ttl w et -cj\r7z e;frtLBermaksud: Sesungguhnya orang-orang yang kafir serta menghalang orang-orang laindari jalan Allah (agama Islam), benar-benar telah sesat sejauh-jauhnya. (an-Nisaa':167).oaJtrrf S 4iv,&3pJt*iirs;ip -#y41 ;z efi3LBermaksud: Sesungguhnya orang-orang yang kafir sesudah mereka beriman,kemudian mereka bertambah kufur lagi, tidak sekali-kali akan diterima taubat merekadan mereka itulah orang-orang yang sesat. (Aali 'Imraan:90).@ ti# *b Jb # $\ n$- ui"u ,pr,rfs .ir'r y #j -\'!A,i fri ati 5t

10

Bermaksud: Sesungguhnya Allah tidak mengampuni dosa .mempersekutukan(sesuatu) denganNya (syirik), dan dia mengampuni dosa selain syirik bagi sesiapayang dikehendakiNya. Sesiapa yang mempersekutukan (sesuatu) dengan Allah, makasesungguhnya i a telah terse sat sej auh-j auhnya. (an-Ni s aa' : I 7 6).o6;wai1t *';5t:t+:t e;81;:t +qi u &t o:i,4pq* kJ wBermaksud: Siapakah yang lebih sesat daripada orang yang menyembah (sembahan-sembahan) selain Allah, yang tiada dapat memperkenankan (doa)nya sampai harikiamat, dan apa yang mereka sembah itu tidak sedar (tahu) pun tentang doanya. (al-Ahqaaf:5)6 a* rrtr vs 6.e *W e fivi'ntt i*,:3 y1.t'F, * Aw,J'nlW irfi F'iBermaksud: Sesungguhnya rugilah orang-orang yang membunuh anak-anaknyakerana kebodohan lagi tidak berpengetahuan, dan mereka mengharamkan rezeki yangdiberikan Allah, dengan berdusta terhadap Allah. Sesungguhnya sesatlah mereka dantiadalah mereka mendapat petunjuk. (al-An' aam: 1 40).

11

}dt () H t #U 6 *'d",ri,Jl o &}ii.66i' *a.*,?i5J #tir e4s o,Eire 6 3i A eQ'i a 6 * t- ;i v'eil,;',1)-5 Cr i ir V ; aer i jV a to "; G'it ; 6 o #a oze#lt;ia)ti;'.#)Alif laam miim []Kitab (Al-Qur'an) ini tidak ada sebarang keraguan padanya;" (iu) petunjukrabagi mereka yang bertaqwar5 [2] Iaitu orang-orang yang beriman (percaya)13 tentang ia adalah wahyu yang diturunkan daripada Allah s.w.t. Hakikat inidisebutkan di tempat lain di dalam Al-Qur'an begini:. O t#Ai -j u *;i i :,t{jf j,JsBermaksud: Turunnya Al-Qur'an yang tidak ada sebarang keraguan di dalamnya,(adalah) dari Rabb (Tuhan yang memelihara dan mentadbirkan) semesta alam. (as-Sajdah:2).-j,y *, ;,i "rtli ipis *q i* oil A-+;s di :lti..t i,y ts'fr I :tr,iX rti, |$ v3o &"rriiBermaksud: Dan bukanlah Al-Qur'an ini sesuatu yang boleh diada-adakan oleh yanglain dari Allah; tetapi Al-Qur'an itu diturunkan oleh Allah untuk membenarkan Kitab-kitab yang diturunkan sebelumnya dan untuk menjelaskan satu persatu hukum-hukumyang diwajibkan (atas kamu); tidak ada sebarang keraguan pada Al-Qur'an itu tentangdatangnya dari (Allah), Rabb (Tuhan yang mencipta dan mentadbirkan) sekalianalam. (Yunus:37).ra Maksud petunjuk di sini ialah petunjuk khusus yang berguna dan berfaedah. Iahanya berguna dan berfaedah kepada orang-orang yang bertaqwa. Di tempat lainAllah berfirman begini:O ,ir* tb ly,;g#j.rt\DS $*tn[ G r**: #i p 'Lir'b d * ti 4,st46r"Jt 6.r-l-o&9tcillr.iilriJ,

12

Bermaksud: Dengan kitab (Al-Qur'an) itulah Allah menunjukkan jalan-jalankeselamatan kepada sesiapa yang mengikuti keredhaanNya, dan (dengannya) Allahmengeluarkan mereka dari gelap gelita (kekufuran) kepada cahaya (keimanan) yangterang benderang dengan izinNya, dan (dengannya juga) Allah memimpin mereka kejalan yang lurus. (al-Maa'idah: 1 6).Memanglah Al-Qur'an itu diturunkan sebagai petunjuk bagi sekalian manusia .s-(.ru!I), seperti tersebut di dalam ayat 185 Surah al-Baqarah, tetapi yang benar-benardapat mengambil menafa'at daripadanya hanyalah orang-orang yang bertaqwa. Sifat-sifat orang-orang bertaqwa yang berguna dan berfaedah Al-Qur'an kepadanyadikemukakan oleh Allah dalam dua ayat seterusnya.tt Di siri dengan jelas disebutkan bahawa Al-Qur'an itu memang merupakan petunjukyang berguna dan berfaedah kepada orang-orang yang bertaqwa. Maka secara tersirat(berdasarkan mafhum mukhalafah atau dalil khithabnya) dapat disimpulkan bahawaAl-Qur'an bukan petunjuk bagi orang-orang yang tidak bertaqwa. Malah kadang-kadang ia menambahkan lagi kekufuran, kerugian dan penyakit jiwa manusia.Kebenaran mafhum yang tersirat ini dapat dilihat pada beberapa firman Allah berikut:7 Afrr"M, 6:i1r,tu, b-il'; S'W A*Lu'i^4r, eLii {, lrirr5 WLIEr;|l:ia $ 11@ l-ri {ff u'03:'q o$l';i'rdz'rrrfr'rarsu, AShtBermaksud: Dan kalaulah Al-Qur'an itu Kami jadikan (bacaan) dalam bahasa asing,tentulah mereka akan berkata: "Mengapa tidak dijelaskan ayat-ayatnya (dalam bahasayang kami fahami)?" Patutkah Kitab itu berbahasa asing sedang Rasul yangmembawanya berbangsa Arab? Katakanlah (wahai Muhammad): Al-Qur'an ituadalah petunjuk dan penawar bagi orang-orang yang beriman dan sebaliknyaorang-orang yang tidak beriman, (AL-Quran itu) menjadi sebagai satu penyakityang menyumbat telinga mereka (bukan penawar) dan ia juga merupakangelap-gelita yang menimpa (pandangan) mereka (bukan cahaya yangmenerangi). Mereka itu (dengan perbuatan melarikan diri dari ajaran Al-Qur'an,tidak ubahnya seperti) orang-orang yang diseru dari tempat yang jauh (masakanmereka dapat mendengar dengan betul atau melihat dengan nyata). (Fusshilat:44).Bermaksud: Dan Kami turunkan dari Al-Qur'an suatu yang menjadi penawar danrahmat bagi orang-orang yang beriman dan ia (Al-Qur'an itu) tidaklah menambahkepada orang-orang yang zalim selain kerugian. (al-Israa':82).itbia't, Yl.;)';l:'t1 \;tr, ell €S'u*l r4t'*;r1'rLil i ;i,n # ?, i a i U 6E t,)@ i,s3iu A tlYi'G., [Lw,rM@Bermaksud: Dan apabila diturunkan sesuatu surah (dari Al-Qur'an), maka di antaramereka (yang munafik) ada yang bertanya (secara mengejek): "Siapakah di antarakamu yang imannya bertambah disebabkan oleh surah ini?" Adapun orang-orangyang beriman, maka surah itu menambahkan iman mereka, sedang merekabergembira (dengan turunnya). (l 24)

13

kepada perkara(mendermakan)ghaib16 dansebahagian darimendirikan shalatlT sertarezeki yang Kami berikanmembelanjakankepada mereka.lsDan adapun orang-orang yang ada penyakit (kufur) dalam hati mereka, makasurah Al-Qur'an itu menambahkan kekotoran (kufur) kepada kekotoran(kufur) yang sedia ada pada merekal dan mereka mati dalam keadaan kafir.(125). (at-Taubah :124-t25).r# |':-.#S',J':.I-,:S #-ew#tq & U': e 1;l''**1,nL':i,k irt'4ifll t$ G).,fiBtt 'fi[\*'rrrdi ;;gy's.t^tggr'ait';461iWr* u: n a;ll ;,Jv. rB,@ e) ;5 #{ tl! ku:,"51 A (,y-l,eAt g*1Bermaksud: Dan orang-orang Yahudi itu berkata: Tangan Allah terbelenggu (bakhil,kikir), tangan merekalah yang terbelenggu dan mereka pula dilaknat dengan sebab apayang mereka telah katakan itu, bahkan kedua tangan Allah sentiasa terbuka (ni'matdan kurniaNya luas melimpah-limpah). Dia belanjakan (limpdhkan) sebagaimanayang Dia kehendaki dan demi sesungguhnya, apa yang telah diturunkankepadamu dari tuhanmu itu akan menjadikan ramai dari kalangan merekabertambah derhaka dan kufur dan Kami tanamkan perasaan permusuhan dankebencian di antara mereka hingga hari kiamat. Setiap kali mereka menyalakan apipeperangan, Allah memadamkannya dan mereka pula terus-menerus melakukankerosakan di muka bumi, sedang Allah tidak suka kepada orang-orang yangmelakukan kerosakan. (al-Maa' idah: 64).16 Perkara ghaib ialah apa yang tersembunyi kepada anda dan tidak dapat dikesandengan pancaindera hakikatnya. Termasuklah dalam beriman kepada perkara ghaibitu beriman kepada kewujudan zat, sifat dan aflaal (perbuatan-perbuatan) Allah,malaikat-malaikatNya, ni'mat syurga dan lain-lain. Lihat beberapa firman Allah dibawah ini sebagai bukti dan keterangan tentangnya:o';, *i h *bulv #b y$tri Ji'tt'; t''tBermaksud: Dialah Yang Awal dan Yang Akhir, YangZahir darYang Bathin; danDialah Yang Maha Mengetahui segala sesuatu. (al-Hadid:3).@ rj;;i r*'t'i,."r;; u;4 #i aA $'a<{v:rt t ri- ii e)Bermaksud: (Ingatkanlah) hari mereka nampak malaikat, pada hari itu tiadalahsebarang berita gembira bagi orang-orang yang bersalah, dan mereka akan berkata:"Semoga kita jauh, dijauhkan (dari sebarang keadaan yang buruk)". (al-Furqaan:22).O,iJ:dlj,K\,** #r; Gl d-v #p>ti (g)Bermaksud: Tak seorang pun mengetahui berbagai ni'mat yang dirahsiakan kepadamereka, yang amat indah dipandang, sebagai balasan bagi apa yang mereka telahkerj akan. (as-Sajdah: 1 7).17 Maksud mendirikan shalat ialah mengerjakannya dengan sempurna, dengan segalarukun, syarat dan adabnya, sesuai dengan apa yang diajar dan ditunjukkan olehRasulullah s.a.w. Ini kerana Allah s.w.t. telah berfirman:t4

14

@a'$rq #i dt Ji o nw. i# f")Il,$tlni5';1|9$Bermaksud: (Kami utuskan Rasul-rasul itu) membawa keterangan-keterangan (berupamu'jizat) yang jelas nyata (membuktikan kebenaran mereka) dan Kitab-kitab Suci(yang menjadi panduan); dan kami pula turunkan kepadamu (wahai Muhammad) Al-Qur'an yang memberi peringatan, supaya engkau menerangkan kepada umat manusiaapa yafig telah diturunkan kepada mereka dan supaya mereka memikirkannya. (an-Nahl:44).Antara kaifiat shalat berjama'ah yang diterangkan oleh Rasulullah s.a.w. ialah: llj6)-ll Ltll o.o , i. 11 Bermaksud: Membetulkan saf termasuk salah satu perkara yangmenyempurnakan shalat (berj ama' ah). (Hadits riwayat al-Bukhari).Antara firman Allah yang menerangkan rukun-rukun shalat pula ialah:@ (16 9l'r, ti :lS';$'91 t iro ti::allr:61 <tlBermaksud: Dan dirikanlah shalat, tunaikanlah zakat, dan ruku'lah bersama-samaorang-orang yang ruku'. (al-Baqarah:43).6ru.ifiS$tirtt{f tzlBermaksud: Sekali-kali jangan, janganlah engkau (wahai Muhammad) patuhkepadanya; sebaliknya sujudlah dan dampingkan dirimu (kepada Allah denganta'at dan beramal saleh). (al-'Alaq:19).{ ,l;l'U 6& &fi a;* b ,ft b;q..l;.f;r?tl '",e vJsS r+Y El ;uu ,4 t iA @lo.r{i$bfi f'4d1+o&Bermaksud: (Apakah kamu hai orang musyrik yang lebih beruntung) atau orangyang ta'at beribadat di waktu-waktu malam dengan sujud dan berdiri, sedang iatakut kepada (azab) akhirat dan mengharapkan rahmat Tuhannya? Katakanlah:"Adakah sama orang-orang yang mengetahui dengan orang-orang yang tidakmengetahui?" Sesungguhnya orang yang berakallah yang dapat menerima pelajarandan peringat an. (az-Zumar :9).'*';lai; ,9i :"*: nii:t; bii C'i:"p; ,'*, ,lilr-i,Fi 4 c/ ,i;i i* uf ':;r." 1: oyfqlA;);A,a7r;3 e; 4 3r<.a ri1tli\,i;t;;tiAi\a\L Xv\r][Vi W A r)4 ogt;3 ^i ,fd ,y ;'&,r;iijl {xl rr4r: g t}r '}Lir tF * *i '+ ;:* r.} -e,+) \r* v; VG w} ai\r-;itCI'i.i 3te^iBermaksud: Sesungguhnya Tuhanmu mengetahui bahawasanya kamu berdiri(sembahyang) kurang dari dua pertiga malam, atau seperdua malam atau sepertiganyadan (demikian pula) segolongan dari orang-orang yang bersamamu. Dan Allahmenetapkan ukuran malam dan siang. Allah mengetahui bahawa kamu sekali-kalitidak dapat menentukan batas-batas waktu-waktu itu, maka Dia memberi keringanankepadamu, kerana itu bacalah apa yang mudah (bagimu) dari Al Quroan (dalani

15

shalat). Dia mengetahui bahawaakan ada di antara kamu orang-orangyang sakit danorang-orang yang berjalan di muka bumi mencari sebahagian kurnia Allah; danorang-orangyang lain lagi berperang di jalan Allah, maka bacalah apa yang mudah(bagimu) dari Al-Qur'an (dalam shalat) dan dirikanlah sembahyan5, tunaikanlahzakat dan berikanlah pinjaman kepada Allah pinjaman yang baik. Dan kebaikan apasaja yang kamu perbuat untuk dirimu niscaya kamu memperoleh (balasan)nya di sisiAllah sebagai balasan yang paling baik dan yang paling besar pahalanya. Danmohonlah ampunan kepada Allah; sesungguhnya Allah Maha Pengampun lagi MahaPenyayang . (al-Muzzamrril:20).18 Saluh satu sifat al-muttaqin yang disebutkan di dalam ayat ke-3 Surah al-Baqarahini ialah mereka membelanjakan sebahagian daripada rezeki yang Allah kurniakankepada mereka. Erti sebahagian itu diperolehi daripada perkataan +:;r+{ uF pada L.. Ia menunjukkan Allah tidak hendak semua harta seseorang dibelanjakan ataudidermakan di jalan Allah, sebaliknya sebahagian sahaja daripadanya. Mungkinsebagai zakat yatg difardhukan atau sebagai derma sukarela yang disunatkan. Jikasebagai zakat, maka panduan terperinci mengenainya boleh ditemui di dalam SunnahNabi s.a.w. Dan jika sebagai derma sunat pula apa panduannya? Sebanyak manakahseharusnya dibelanjakan dan sebanyak mana pula harus disimpan, tidak dinyatakan disini. Ia diterangkan pada ayat berikut:"it bi-riy u)rxj't4r*s g'A-W5'rvt'*3ks FLW $"Sy rg ,f iv-fu@lr$,i*,'$,*$i,-J'ei i# G$€1gjBermaksud: Mereka bertanya kepadamu (wahai Muhammad) tentang arak dan judi.Katakanlah: "Pada keduanya terdapat dosa yang besar dan ada pula beberapamanfa'at bagi manusia, tetapi dosa keduanya lebih besar daripada manfa'atnya". Danmereka bertanya pula kepadamu: "Apakah yang mereka harus belanjakan(dermakan)? Katakanlah: "Yang lebih dari keperluan(mu),,. Demikianlah Allahmenerangkan ayat-ayatNya kepadamu supaya kamu berfi kir. (al-Baq arah :219).Ayat ini menyatakan harta yang lebih daripada keperluan dan tanggungan seseorangsahaja dianjurkan supaya dibelanja atau didermakan.Berhubung dengan soal perbelanjaan terdapat beberapa lagi panduan di dalam Al-Qur'an. Sebagai contohnya firman Allah ini:@ yr$ y# '# lx,fi $ \u' g iS et -,tL $tu,j,;; a$- b4 iSBermaksud: Dan janganlah engkau jadikan tanganmu terbelenggu di tengkukmu danjanganlah pula engkau menghulurkannya dengan sehabis-habisnya, kerana akibatnyaakan tinggallah engkau dalam keadaan tercela lagi sengsara. (al-lsraa':29).Firman Allah ini melarang kita menjadi orang kedekut dan boros, kerana kedua-duanya mengakibatkan seseorang jadi tercela dan sengsara.Apa yang dikehendaki Allah sebenarnya ialah bersederhana dalam perbelanjaan.Hakikat ini tersebut dengan jelas di dalam ayat berikut:@ r1!, ay {i+'o1jt }4'Jiti,*?t'rlilrlaftst6

16

[3] Dan juga orang-orungyang beriman kepada apayang diturunkan kepadamu(Wahai Muhammad berupa al-Qur'an)re dan apa yang diturunkanBermaksud: Dan mereka (yang diredhai Allah) itu, apabila membelanjakan hartanya,tiadalah melampaui batas (boros) dan tiada pula bakhil kedekut, sebaliknyapertengahan di antara kedua-dua cara (boros dan bakhil) itu. (al-Furqaan:67).Tempat berbelanja atau kepada siapa elok dibelanjakan harta juga ada panduannya didalam Al-Qur'an. Lihat firman Allah ini sebagai contohnya:gli*W@l cit:,#li #V e"j{V,i41;r i*;i g*u SZrU-ti,y os}iaoiJr +'irt\gfBermaksud: Mereka bertanya kepadamu (wahai Muhammad): "Apakah yang akanmereka belanjakan dan kepada siapakah)? Katakanlah: "Apa jua harta benda yangkamu belanjakan, hendaklah diberikan kepada kedua ibu bapa, kaum kerabat, anak-anak yatim, orang-orang miskin dan orang-orang yang terlantar'dalam perjalanan".Dan (ingatlah), apa jua kebaikan yang kamu buat, maka sesungguhnya Allah sentiasamengetahuinya (dan akan membalas dengan sebaik-baiknya). (al-Baqarah:215).Perbelanjaan yang tidak kena pada tempatnya boleh mengakibatkan penyesalan dikemudian hari. Bukan sekadar itu, malah ia akan membawa pembelanja ke NerakaJahannam. Hakikat ini juga tersebut di dalam Al-Qur'an. Lihat ayat berkenaan dibawah ini:a$sZ# !-;1:;.'# ttH fi qsrl,*7vt,W,r b34 l'iorUlr;u A$ t't@t::H'&+6fY'tuBermaksud: Sesungguhnya orang-orang kafir yang selalu membelanjakan hartamereka . untuk menghalangi (manusia) dari jalan Allah, maka mereka tetapmembelanjakannya, kemudian ia (harta yang dibelanjakan) menyebabkan penyesalankepada mereka, tambahan pula mereka dikalahkan, dan (ingatlah) orang-orang kafiritu (akhirnya) dihimpunkan dalam Neraka Jahannam. (al-Anfaal:36).t' Apu yang diturunkan kepada Nabi Muhammad s.a.w. ialah Kitab Al-Qur'an.Kerana Allah dengan terang telah berfirman:O *;f ttu,irt ii:*s$ UltsL(1)Bermaksud: Sesungguhnya Kami telah menurunkan Al-Qur'an kepadamu (wahaiMuhammad) dengan beransur-ansur. (al-Ins an:23).WUuAv, i4 bt 6 iS# us ira*t+s$f i)''#y,;r;5il itSii aSLUll,$!li e)Ot";&liLBermaksud: Dan (sebagaimana Kami telah menurunkan kitab-kitab agama kepadaRasul-rasul yang telah lalu) demikianlah Kami turunkan pula kepadamu (wahaiMuhammad) Kitab Al-Qur'an ini. Maka orang-orang yang Kami berikan Kitab(Taurat dan Injil) ada yang beriman kepada Al-Qur'an dan juga sebahagian darimereka (orang-orang Mekah) beriman kepadanya, dan tiadalah yang mengingkarit7

17

sebelummu,20 serta mereka yakin akan (adanya) hari akhirat (dengansepenuhny{.2t Vl Mereka22 itulah yang tetap mendapat petunjuk dari Tuhanmereka dan merekalah orang-orang yang berjaya." [5]ayat-ayat keterangan Kami melainkan orang-orang yang berdegil dalamkekufurannya. (al-' Ank abut:47 ).O o,+tf 'J Wni r+$ {Uqn$aJltiii:161Bermaksud: Sesungguhnya Kami menurunkan kepadamu Kitab (Al Qur'an) denganmembawa kebenaran. Maka sembahlah Allah dengan memurnikan ketaatankepadaNya . (az-Zumar :2).O {ijfl. ltt,fii,i)tL w'j\i 1+yBermaksud: Kami tidak menurunkan Al-Qur'an kepadamu (yahai Muhammad)supaya engkau menanggung kesusahan. (Thaha:2).@ 6rfrfi'&W'dLiru .r,ri$ (# f "tt ,lrl1tuiri';-Jb*r;ii, ts)Bermaksud: (Kami utuskan Rasul-rasul itu) membawa keterangan-keterangan (berupamu'jizat) yang jelas nyata (membuktikan kebenaran mereka) dan Kitab-kitab Suci(yang menjadi panduan); dan kami pula turunkan kepadamu (wahai Muhammad) Al-Qur'an yang memberi peringatan, supaya engkau menerangkan kepada umat manusiaapa yatg telah diturunkan kepada mereka dan supaya mereka memikirkannya. (an-Nahl:44).'o Y*g dimaksudkan dengan apa yang diturunkan sebelummu ialah kitab-kitab sucidan suhuf-suhuf yang diturunkan kepada nabi-nabi dan rasul-rasul sebelum nabi KitaMuhammad s.a.w. Ia tersebut dengan jelas di dalam ayat-ayatberikut:t#;,ri cJ$ +d$ o. frs F$ Wl;lzlfiL 6L iJui w-tt i;lq $tlwr,ulj t,l@ i,rt ,in ,ps'e g i* |Ft #S 6 arglorlu5Bermaksud: Katakanlah (wahai orang-orang yang beriman): 'oKami beriman kepadaAllah dan apa yang diturunkan kepada kami (Al-Qur'an), dan apa yang diturunkankepada Ibrahim, Isma'il, Ishaq, Ya'qub serta anak cucunya, dan juga apa yangdiberikan kepada Musa (Taurat) dan Isa (Injil) serta apa yang diberikan kepada nabi-nabi dari Tuhannya. Kami tidak membeza-bezakan antara seseorang dari mereka, dankami hanya tunduk patuh kepadaNya." (al-Baqarah:136).@ efi eiL,+t; @ d-,1( , +Jrt i,v:; $Y127Bermaksud: Sesungguhnya (keterangan-keterangan yang dinyatakan) ini ada(disebutkan) di dalam Kitab-kitab yang terdahulu, (18) (iaitu) Kitab-kitab Ibrahim danMusa. (1 9) (al-A'la: I 8-1 9).'oefit ily, ow-,ss| iF ,yO k,$'aufli,:iv *-aiy-q$rbltU+oS a# Jr, @)18

Bermaksud: Dia menurunkan kepadamu (wahai Muhammad) Kitab Suci (Al-Qur'an)dengan sebenarnya, mengesahkan isi Kitab-kitab Suci yang telah diturunkan dahuludaripadanya dan Dia jugayangmenurunkan Kitab-kitab Taurat dan Injil. (3)sebelum (Al-Qur'an diturunkan), menjadi petunjuk bagi umat manusia, dan Dia jugayang menurunkan Al-Furqan (yang membezakan antara yang benar dengan yangsalah). Sesungguhnya orang-orang yang kafir terhadap ayat-ayat Allah itu, bagimereka azab seksa yang amat berat dan (ingatlah), Allah Maha Perkasa, lagi berhakmembalas dengan azab seksa (kepada golongan yang bersalah). (4) (Aali 'Imraan:3-4)." Apuyang disebut Allah sebagai sifat-sifat orang-orang yang bertaqwa (al-Muttaqin)di dalam ayat ke-3 dan ke-4 Surah al-Baqarah ini, disebut dengan lebih terang danterperinci di dalam ayatke-L77 surah sama. Lihat ayat berkenaan di bawah ini:,4i$lr, $qifg ig iAV fi #r, :i'rtl tAs u,Fi qF &'#*t\jt 6';rt ,i)gtLtl i65 v6)l €; {#?, )"A1 Ab aft-t1 e?, 6}l ,s2i "-- t" Jr:tl ew, 6;ntl3q*rflu afit o{t'ulil w*rA|;tW Aiy.,J;lbf,iu 's1 e*rt };tstggl,irr,@6$:if SBermaksud: Bukanlah kebajikan itu hanya menghadapkan wajahmu ke arah timur danbarat, tetapi kebajikan itu ialah beriman kepada Allah, hari kemudian, malaikat-malaikat, kitab-kitab, nabi-nabi dan mendermakan harta yang disayanginya kepadakaum kerabat, anak-anak yatim, orang-orang miskin, musafir (yang memerlukanpertolongan), orang-orang yang meminta-minta (kerana kesulitan hidup); dan untuk(memerdekakan) hamba sahaya, serta mendirikan shalat, menunaikan zakat; menepatijanjinya apabila berjanji, sabar dalam kesempitan, penderitaan dan dalam peperangan.Mereka itulah orang-orang yang benar (imannya); dan mereka itulah orang-orangyang beitakwa. (al-Baq arah:|7 7).22 Mereka yang sifat-sifatnya tersebut di dalam dua ayat sebelum inilah golonganyang berada di atas petunjuk yang diturunkan dari Tuhan.23 masuk syurga dan dijauhkan dari neraka. Pada tempat yang lain di drlum Al-Qur'anAllah menyatakan sifat-sifat orang-orang mu'min yang berjaya dan kemuncakkejayaan yang diperolehi mereka begini:'o;t$ t(y i a$i O ;r,bF Al * I A$s O (,; rL'$i.b.i p &i1'r6ahisE'f *o,Fi;W &loi O ibk;"'";.g'"o51-i u*u I Asi& {tO t)r*tL'€,r$'i e$i OO 6Jtvpfu & '; airrt @ ;)p5 e*r'#l i afuO ,ir3\ijl 3 at;lrts ,il:lo 614; [., p ,$tffr irj;,1;Iio 'ori)r)l'eBermaksud: Sesungguhnya berjayalah orang-orang yang beriman, (1) iaitu merekayang khusyuk dalam sembahyangnya; (2) mereka yang menjauhkan diri dariperbuatan dan perkataan yang sia-sia; (3) mereka yang menunaikan zakat; (4) Danmereka yang menjaga kehormatawrya; (5) kecuali terhadap isterinya atau hambasahayanya, maka sesungguhnya mereka tidak tercela1' ($) sesiapa yang mencari selaint9

19

-ilari yang demikian, maka merekalah orang-orang yang melampaui batas; (7) Danmereka yang menjaga amanah serta janjinya; (8) Dan mereka yang tetap memeliharasembahyangnya; (9) Mereka itulah orang-orang yang berhak mewarisi; (10) yangakan mewarisi Syurga Firdaus; mereka kekal di dalamnya. (11) (al-Mu'minun:1-11).

Tiada ulasan:

Catat Ulasan