Ahad, Disember 08, 2019

Sahih bukhari kitab maghazi sesi 089.

Sahih bukhari kitab maghazi sesi 089.

Pertempuran Dzatur Riqa'
٤٤ -  المغازي » ٢١٥٥ -  غزوة ذات الرقاع
باب غَزْوَةُ ذَاتِ الرِّقَاعِ:
وَهْيَ غَزْوَةُ مُحَارِبِ خَصَفَةَ مِنْ بَنِي ثَعْلَبَةَ مِنْ غَطَفَانَ، فَنَزَلَ نَخْلاً. وَهْيَ بَعْدَ خَيْبَرَ، لأَنَّ أَبَا مُوسَى جَاءَ بَعْدَ خَيْبَرَ.

Bab Ghawah Dzatur Riqa
Iaitu peperangan dengan Muharib Khasah (yakni puak muharib khasafah) yakni Banin  Tsaklabah dari Qabilah Ghatfan,baginda berhenti di Nakhli.
Ia berlaku setelah perang Khaibar kerana Abu Musa datang setelah Khaibar.

44. Peperangan » 2155. Pertempuran Dzatur Riqa`

٣٨١٥ - قَالَ أَبُو عَبْد اللَّهِ و قَالَ لِي عَبْدُ اللَّهِ بْنُ رَجَاءٍ أَخْبَرَنَا عِمْرَانُ الْقَطَّانُ عَنْ يَحْيَى بْنِ أَبِي كَثِيرٍ عَنْ أَبِي سَلَمَةَ عَنْ جَابِرِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمَا أَنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ صَلَّى بِأَصْحَابِهِ فِي الْخَوْفِ فِي غَزْوَةِ السَّابِعَةِ غَزْوَةِ ذَاتِ الرِّقَاعِ قَالَ ابْنُ عَبَّاسٍ صَلَّى النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ الْخَوْفَ بِذِي قَرَدٍ وَقَالَ بَكْرُ بْنُ سَوَادَةَ حَدَّثَنِي زِيَادُ بْنُ نَافِعٍ عَنْ أَبِي مُوسَى أَنَّ جَابِرًا حَدَّثَهُمْ صَلَّى النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ بِهِمْ يَوْمَ مُحَارِبٍ وَثَعْلَبَةَ وَقَالَ ابْنُ إِسْحَاقَ سَمِعْتُ وَهْبَ بْنَ كَيْسَانَ سَمِعْتُ جَابِرًا خَرَجَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِلَى ذَاتِ الرِّقَاعِ مِنْ نَخْلٍ فَلَقِيَ جَمْعًا مِنْ غَطَفَانَ فَلَمْ يَكُنْ قِتَالٌ وَأَخَافَ النَّاسُ بَعْضُهُمْ بَعْضًا فَصَلَّى النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ رَكْعَتَيْ الْخَوْفِ وَقَالَ يَزِيدُ عَنْ سَلَمَةَ غَزَوْتُ مَعَ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَوْمَ الْقَرَدِ

3815. Abu Abdullah dan Abdullah bin Raja' berkata kepadaku; telah mengabarkan kepada kami 'Imran Al Qaththan dari Yahya bin Abu Katsir dari Abu Salamah dari Jabir bin Abdullah radliallahu 'anhuma bahwa Nabi shallallahu 'alaihi wasallam dan para shahabat beliau merasa khawatir (serangan musuh) pada perang ketujuh yaitu perang Dzatur Riqa'. Ibnu 'Abbas berkata; Maka Nabi shallallahu 'alaihi wasallam melaksanakan shalat khauf di Dzi Qarad." Bakr bin Sawadah mengatakan; telah menceritakan kepadaku Ziyad bin Nafi' dari Abu Musa bahwa Jabir menceritakan kepada mereka; Nabi shallallahu 'alaihi wasallam melaksanakan shalat bersama mereka pada perang Muharib dan Tsa'labah". Dan berkata Ibnu Ishaq aku mendengar Wahb bin Kaisan aku mendengar Jabir; Nabi shallallahu 'alaihi wasallam keluar menuju Dzatur Riqa' dan melewati daerah Nakhl. Beliau bertemu dengan rombongan dari suku Ghathafan namun tidak terjadi peperangan, ternyata satu sama lain dari kedua kelompok saling dihinggapi rasa takut. Lalu Nabi shallallahu 'alaihi wasallam melaksanakan shalat khauf dua raka'at." Yazid mengatakan dari Salamah; "Aku ikut perang bersama Nabi shallallahu 'alaihi wasallam saat perang Al Qard."

٤٤ -  المغازي » ٢١٥٥ -  غزوة ذات الرقاع

باب غَزْوَةُ ذَاتِ الرِّقَاعِ:

وَهْيَ غَزْوَةُ مُحَارِبِ خَصَفَةَ مِنْ بَنِي ثَعْلَبَةَ مِنْ غَطَفَانَ، فَنَزَلَ نَخْلاً. وَهْيَ بَعْدَ خَيْبَرَ، لأَنَّ أَبَا مُوسَى جَاءَ بَعْدَ خَيْبَرَ.

Bab Ghawah Dzatur Riqa
Iaitu peperangan dengan Muharib Khasah (yakni puak muharib khasafah) yakni Banin  Tsaklabah dari Qabilah Ghatfan,baginda berhenti di Nakhli.
Ia berlaku setelah perang Khaibar kerana Abu Musa datang setelah Khaibar.

-nombor satu nak bincang,kenapa nama غَزْوَةُ ذَاتِ الرِّقَاعِ: ?
-perkataan الرِّقَاعِ adalah jamak kepada ruk'ah.
-ruk'ah bermakna kain pembalut (luka)
-tak semesti kain yg khusus,mana2 kain yg ada.
-itu asal maknanya.
-bagaimana pun makna غَزْوَةُ ذَاتِ الرِّقَاعِ ada beberapa pendapat.

Pertama.
Yg terbaik dan
paling sahih.
Abu Musa menceritakan kaki mereka itu pecah.
Berjalan diatas batu.
Mereka terpaksa koyak kain kerana banyak berjalan dan sukar.Kaki jadi mengelecek dan luka.
Mereka balut kaki mereka luka dan pecah..itu sebab
dikata غَزْوَةُ ذَاتِ الرِّقَاعِ:

Minit 13

Minit 13
Pendapat ke2
Kerana mereka menampal bendera2 mereka.
Riqaq bermakna bertampung2.
Bendera bermacam warna.
Rujukan albidahayah wanihayah.

Pendapat ke 3
Nama satu bukit dimana berlaku peperangan.
Tanahnya berwarna warni.
Sebab tu nama zaturiqaq.
Rasullah saw berhenti disitu.
D
Ini dlm tabqakot ..

Pendapat ke4
Pendapat Ibnu Hibban.
Kerana kuda yg dibw oleh sahabat bertampung2.
Riwayat yg salah eja..bukan kuda tapi bukit  pendapat ibnu hibban.

Pendapat ke5
Setengah2 ulamak malikiyah.
Sebab sahabat2 bersembahyang bertampung tak menentu.
Solat khauf ini bermula dlm perang ini.
Berbeza solat seperti bertampung2.

Semua  pendapat boleh diterima kecuali kuda yg bertampung.Yg paling baik sahih balut kaki dgn kain.

Kenapa berlaku ziaturiqaq?
Rasullah saw dapat berita dua qabilah banu muharib dan ghatafan duduk kumpul tentera pergi serang.
Jadi sebelum mereka bertindak Rasulllah saw telah bertindak dulu bila tahu.
Sebut ghazwah ,nabi pergi juga?
Ahli sejarah berbeza pendapat.
Ada yg kata tahun yg ke4.
Ada juga yg kata tahun ke5.
Imam bukhari  kata berlaku setelah perang khaibar.
Perang khaibar berlaku tahun ke7.

Minit 26
Abu musa dtg setelah perang khaibar.
Datang dari mn?
Tajuk bab
Minit 28
Dtg dr Habsyah atau Etopia.
Abu Musa orang Yaman  nak ke Madinah tapi kapalnya dipukul ribut pergi ke Habsyah.
Selepas perang Khaibar ada beberapa dalil.
Abu Maksyar kata selepas perang Khandak
Paling tidak selepas tahun 5
Musa bin Ukbah,ahli sirah terkenal yakin berlaku awal lagi ..agak jauh pendapat ini srbab solat khauf tiada.
Kesimpulan imam bukhari ,selepas Khaibar.

Minit 37
Ia tidak  terlibat dlm perang khaibar (th ke 7).
Ia sendiri menyebutkan ia ikut serta dlm perang ini dan perkara kaki pecah dan balut kain perca.

Ahli2 sirah menyebutkan berlaku sebelum khaibar.
Kalu Ibnu Ishak selepas Bani Nadir dihalau dr Madinah tahun ke4.

Abu Musa sebut dengan jelas dia datang selepas perang Khaibar.
Sikap Hafiz Ibnu Hajar,mengutamakan hadis riwayat bukhari.
Ibnu Umar mulai ikut perang Khandak.tahun ke4h.
Itu dalil pertama.

Dalil ke2 ,hadis yg dikemukakan dlm bab ini.hadis yg sanad bersambung.
Sepakat ulamak kata ia berlaku selepas perang khaibar.
Ibnu Qayyim,Taqiyudin,dll.

Minit 50.
Bayangkan,keadaan orang  yg belajar sirah shj bukan melalui hadis2.
Tarikh maulid pun tak kena sebab hanya ambil dr buku sirah tanpa tahkid.
Minit 52.
Asma bt Umais isteri Jaafar bin Abi Talin,yg menyambut kelahiran Hasan pada tahun ke7 bukan tahun ke 3 tahun perkahwinan Ali dan Fatimah.Asma bt Umais balik dari Habsyah tahun ke 7.
Anak Ali dan Fatimah bukan Hasan dan Husin sahaja.
Ummu Kulsum anak sulung Ali dengan Fatimah yg berkahwin dengan Umar.

Minit 1:09

Ummu Fadal,isteri Abbas bin Abdul Mutalib yg mimpi anggota tercabut diribaannya ,dia duduk diMekah tahun ke 4,dia yg jadi bidan sambut Hussin.
Fathi Mekkah tahun ke 8 hijrah,baru Abbas bin  Abdul Mutalib masuk Islam baru  hijrah keMadinah.

Pendapat Bukhari yg berdasarkan hadis dan bercanggah dengan ahli sirah

Byk contoh yg lain yg celaru sirahnya.

STU

Minit 1:18

Ada solat khauf dlm perang ziaturiqaq

Minit
1:25

Yg bukhari,siapa yg belajar kisah sirah dari hadis2 sahih.
Kitab syiah sangat teruk.kata
Faraj yg mula2 sekali dirampas...anak perempuan ali kahwin dengan umar.
Minit 1:20
Kemusykilan..
Jika benar ziaturiqaq sebelum khaibar,kenapa imam bukhari  letak sebelum?
Ini isyarat bukhari kepada khilaf,tetapi pendapatnya adalah selepas.

Minit 1:33
Ghazwah ini  juga dikenal Muharihkhasah

Minit  1:34
Ghazwah ini  juga dikenal Muharihkhasah

وَهْيَ غَزْوَةُ مُحَارِبِ خَصَفَةَ

👈مِنْ بَنِي ثَعْلَبَةَ مِنْ غَطَفَانَ، فَنَزَلَ نَخْلاً. وَهْيَ بَعْدَ خَيْبَرَ، لأَنَّ أَبَا مُوسَى جَاءَ بَعْدَ خَيْبَرَ.
-sepatut waw bukan min.
-disini imam bukhari dikritik
-ini kesilapan tapi kesilapannsiapa tak tahu..sebab dulu kitab hanya disalin..

Ghawah usfan baru ada solat khauf.
Sebab itu zaturiqaq selepas khaibar.

44. Peperangan » 2155. Pertempuran Dzatur Riqa`

٣٨١٥ - قَالَ أَبُو عَبْد اللَّهِ و قَالَ لِي عَبْدُ اللَّهِ بْنُ رَجَاءٍ أَخْبَرَنَا عِمْرَانُ الْقَطَّانُ عَنْ يَحْيَى بْنِ أَبِي كَثِيرٍ عَنْ أَبِي سَلَمَةَ عَنْ جَابِرِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمَا أَنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ صَلَّى بِأَصْحَابِهِ فِي الْخَوْفِ فِي غَزْوَةِ السَّابِعَةِ غَزْوَةِ ذَاتِ الرِّقَاعِ قَالَ ابْنُ عَبَّاسٍ صَلَّى النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ الْخَوْفَ بِذِي قَرَدٍ وَقَالَ بَكْرُ بْنُ سَوَادَةَ حَدَّثَنِي زِيَادُ بْنُ نَافِعٍ عَنْ أَبِي مُوسَى أَنَّ جَابِرًا حَدَّثَهُمْ صَلَّى النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ بِهِمْ يَوْمَ مُحَارِبٍ وَثَعْلَبَةَ وَقَالَ ابْنُ إِسْحَاقَ سَمِعْتُ وَهْبَ بْنَ كَيْسَانَ سَمِعْتُ جَابِرًا خَرَجَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِلَى ذَاتِ الرِّقَاعِ مِنْ نَخْلٍ فَلَقِيَ جَمْعًا مِنْ غَطَفَانَ فَلَمْ يَكُنْ قِتَالٌ وَأَخَافَ النَّاسُ بَعْضُهُمْ بَعْضًا فَصَلَّى النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ رَكْعَتَيْ الْخَوْفِ وَقَالَ يَزِيدُ عَنْ سَلَمَةَ غَزَوْتُ مَعَ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَوْمَ الْقَرَدِ

3815. Abu Abdullah dan Abdullah bin Raja' berkata kepadaku; telah mengabarkan kepada kami 'Imran Al Qaththan dari Yahya bin Abu Katsir dari Abu Salamah dari Jabir bin Abdullah radliallahu 'anhuma bahwa Nabi shallallahu 'alaihi wasallam dan para shahabat beliau merasa khawatir (serangan musuh) pada perang ketujuh yaitu perang Dzatur Riqa'. Ibnu 'Abbas berkata; Maka Nabi shallallahu 'alaihi wasallam melaksanakan shalat khauf di Dzi Qarad." Bakr bin Sawadah mengatakan; telah menceritakan kepadaku Ziyad bin Nafi' dari Abu Musa bahwa Jabir menceritakan kepada mereka; Nabi shallallahu 'alaihi wasallam melaksanakan shalat bersama mereka pada perang Muharib dan Tsa'labah". Dan berkata Ibnu Ishaq aku mendengar Wahb bin Kaisan aku mendengar Jabir; Nabi shallallahu 'alaihi wasallam keluar menuju Dzatur Riqa' dan melewati daerah Nakhl. Beliau bertemu dengan rombongan dari suku Ghathafan namun tidak terjadi peperangan, ternyata satu sama lain dari kedua kelompok saling dihinggapi rasa takut. Lalu Nabi shallallahu 'alaihi wasallam melaksanakan shalat khauf dua raka'at." Yazid mengatakan dari Salamah; "Aku ikut perang bersama Nabi shallallahu 'alaihi wasallam saat perang Al Qard."

Tiada ulasan:

Catat Ulasan