Tafsir nota 2(23)
____________________________________________________________________________________________________
Berilah berita gembira kepada orang-orang munafiq bahawa sesungguhnya disediakan untuk mereka azab siksa yang tidak terperi sakitnya. (138).
(an-Nisaa':137-138).
Demikianlah Sunnatullah atau taqdir Allah dalam hal ini.
Cara pertamanya ialah kedua-duanya diterima
sebagai واو العطف .
Dan معطف عليه baginya ialah ُ عَلَىٰ قُلُوبِهِمْ yang tersebut sebelum itu.
Ia akan memberi erti Allah bukan sahaja mengunci mati hati mereka, tetapi pendengaran dan penglihatan mereka juga. Semuanya dikunci mati.
Cara keduanya ialah perkataan و pada
firman Allah وَعَلَىٰ سَمْعِهِم dan وَعَلَىٰٓ أَبْصَٰرِهِمْ diterima sebagaiواو الإستئنف.
Dan َعَلَىٰ سَمْعِهِمْۖ serta عَلَىٰٓ أَبْصَٰرِهِمْ menjadi خبر مقدم bagi غِشَوَةَ selepasnya yang menjadi مبتدأ مؤخر .
Sebabnya غِشَوَةَ (baris depan ta tu)itu dikemudiankan ialah kerana ia isim nakirah.
Antara perkara yang mengharuskan (مسوغ musawik ) isim nakirah menjadi mubtada' ialah apabila khabarnya dalam bentuk syibih jumlah ( جا ومجرور)didahulukan. Itulah yang berlaku di sini.
Jika diterima begini, maka firman Allah itu memberi erti yang dikunci mati oleh Allah hanyalah hati mereka. Sementara pendengaran dan penglihatan mereka tidak. Pada kedua-duanya bahkan apa penutup.Penutup itulah yang menyebabkan mereka tidak dapat mendengar dan tidak dapat melihat.
Cara ketiganya ialah seperti cara kedua juga, tetapi yang diterima
sebagai واو الإستئنف hanyalah و
pada وَعَلَىٰٓ أَبْصَٰرِهِمsahaja.
Adapun و pada وَعَلَىٰ سَمْعِهِم maka
itu واو العطف.
معطوف عليه
baginya ialah عَلَىٰ قُلُوبِهِم yang tersebut sebelum itu. Dalam keadaan ini firman Allah ini akan memberi erti Allah mengunci mati hati danpendengaran mereka (sahaja). Adapun penglihatan mereka, maka ia berselaput,menyebabkan mereka tidak nampak.
Antara tiga cara i'raab itu, cara i'raab ketiga inilah yang terbaik kerana ada ayat lain yang menyokong dan menjelaskan demikian.
Lihat ayat berkenaan di bawah ini
Al-Jatsiyah 45:23
أَفَرَءَيْتَ مَنِ ٱتَّخَذَ إِلَٰهَهُۥ هَوَىٰهُ وَأَضَلَّهُ ٱللَّهُ عَلَىٰ عِلْمٍ وَخَتَمَ عَلَىٰ سَمْعِهِۦ وَقَلْبِهِۦ وَجَعَلَ عَلَىٰ بَصَرِهِۦ غِشَٰوَةً فَمَن يَهْدِيهِ مِنۢ بَعْدِ ٱللَّهِۚ أَفَلَا تَذَكَّرُونَ
Bermaksud: Apa katamu tentang orang yang mempertuhankan hawa nafsunya dan Allah membiarkannya sesat sesudah ia tahu (dan sedar), dan Allah (juga) mengunci mati pendengaran serta hatinya, selain menutupi penglihatannya? Siapakah (lagi)yang dapat memberinya petunjuk selain Allah? Tidakkah kamu mahu mengambil pengajaran?
Ayat ini menjelaskan bahawa yang dikunci mati oleh Allah ialah hati dan pendengaran, tidak termasuk penglihatan. Adapun penglihatan, maka ia ditutupi Allah dengan sesuatu tutupan.
Orang-orang yang menerima cara i'raab yang pertama pula boleh berdalil dengan firman Allah berikut:
An-Nahl 16:108
أُو۟لَٰٓئِكَ ٱلَّذِينَ طَبَعَ ٱللَّهُ عَلَىٰ قُلُوبِهِمْ وَسَمْعِهِمْ وَأَبْصَٰرِهِمْۖ وَأُو۟لَٰٓئِكَ هُمُ ٱلْغَٰفِلُونَ
Bermaksud: Mereka itulah orang-orang yang hati, pendengaran dan penglihatannya telah dikunci mati oleh Allah, dan mereka itulah orang-orang yang lalai.
(an-Nahl:108).
-perkataan طَبَعَ ٱللَّه= خَتَمَ ٱللَّهُ
-perbincangannya banyak lagi...
-cara il
Ikrab pertama ada dalil juga.
23
Tiada ulasan:
Catat Ulasan