Tafsir quran dgn quran sesi 001.
Kaedah@usul tafsir quran dgn quran.
Mmay jangka 2 minggu.
Kitab yg digunakan
tafsir quran bilquran min ab wa il bayan
karangan a syeh al alaamah muhamad al amin bin muhamad mokhtar a syeh maukiiti yg terkenal itu ,
tafsir abwa il bayan.
Tafsir abwa il bayan ini banyak iaitu 10 jilid dan ini bahagian tafsir quran dgn quran.
Dia ambil buat suku.Jadi satu jilid.kalu kita tengok sini mukasuratnya ada 1,490 untuk bahagian tafsir quran dgn quran shj.
Ini adalah satu rujukan mmay dan insyallah dan akan ada nota juga bila masuk surah fatihah.
Dan satu lagi rujukannya
tafsir al quran bi qalami rahman
karangan a syeh al jalil wal mu fa sir an nabi abil wafat sana hullah al hindi(orang india).
Terkenal dgn tafsir Sa na i.tafsir sa na i ada 3 jilid.
Tafsir dia menjawab kritikan dan tomahan ajaran kristian dan yahudi. Tafsir sa na ini dalam bahasa urdu.
Tapi tafsir quran dgn quran dlm bahasa arab.
Dia terkenal dizamannya dlm menentang penjajah dan pendita yg menyebarkan ajaran kristian.
Dan satu lagi
kitab,al mu ha ful mu wa sar
karangan syeh abdul jalil isa anak murid syeh muhamad abduh.
Bezanya tafsir abdul jalil isa ini,dia tak bg nama surah.
Dia bg nombor ayat dan muka surat dlm kitab yg sebutir tu.
Cuba tengok surah al fatihah .tapi kena royat kaedah dulu.kaedah ini payah sedikit .
Sebab kalu tiada landasan atau panduan dia boleh jadi gelecuh alah ko lain.
Ada dakwaan tafsir quran dgn quran tetapi gelecuh ko lain.
Minit 7
Usul nombor satu.tafsir quran dgn quran.
Beberapa kaedah seringkasnya.
Jenis2 tafsir
Satu kata nama ada beberapa makna ,makna mana yg dimaksudkan disitu.boleh tengok ayat lain.
Contoh kata nama ada beberapa makna.
Seperti perkataan kita Abang.
Abang dgn makna suami atau abang kandung
surah al baqarah 228
وَٱلۡمُطَلَّقَـٰتُ یَتَرَبَّصۡنَ بِأَنفُسِهِنَّ
👈ثَلَـٰثَةَ قُرُوۤءٍۚ
وَلَا یَحِلُّ لَهُنَّ أَن یَكۡتُمۡنَ مَا خَلَقَ ٱللَّهُ فِیۤ أَرۡحَامِهِنَّ إِن كُنَّ یُؤۡمِنَّ بِٱللَّهِ وَٱلۡیَوۡمِ ٱلۡـَٔاخِرِۚ وَبُعُولَتُهُنَّ أَحَقُّ بِرَدِّهِنَّ فِی ذَٰلِكَ إِنۡ أَرَادُوۤا۟ إِصۡلَـٰحًاۚ وَلَهُنَّ مِثۡلُ ٱلَّذِی عَلَیۡهِنَّ بِٱلۡمَعۡرُوفِۚ وَلِلرِّجَالِ عَلَیۡهِنَّ دَرَجَةٌۗ وَٱللَّهُ عَزِیزٌ حَكِیمٌ
Dan isteri-isteri yang diceraikan itu hendaklah menunggu dengan menahan diri mereka (dari berkahwin)
👉selama tiga kali suci (dari haid).
Dan tidaklah halal bagi mereka menyembunyikan (tidak memberitahu tentang) anak yang dijadikan oleh Allah dalam kandungan rahim mereka, jika betul mereka beriman kepada Allah dan hari akhirat. Dan suami-suami mereka berhak mengambil kembali (rujuk akan) isteri-isteri itu dalam masa idah mereka jika suami-suami bertujuan hendak berdamai. Dan isteri-isteri itu mempunyai hak yang sama seperti kewajipan yang ditanggung oleh mereka (terhadap suami) dengan cara yang sepatutnya (dan tidak dilarang oleh syarak); dalam pada itu orang-orang lelaki (suami-suami itu) mempunyai satu darjat kelebihan atas orang-orang perempuan (isterinya). Dan (ingatlah), Allah Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana.
-jadi قُرُوۤءٍۚ ini musytarak makna dia ada dua sekurang2nya
1.suci.
2.haid.
-hak ni allah taala ada isyarat tempat lain
bahawa ثَلَـٰثَةَ قُرُوۤءٍۚ ini dipakai dgn makna suci atau haid.
Hadis nabi marah cerai isteri ketika haid.
Bukti dr segi bhs
Yg dimaksudkan disini berdasarkan ayat lain praqul eddah yakni kira edah iaitu suci sebab apa tengok firman allah ayat
1.
2.dr segi bahasa salasata..kalu quru dgn makna haid salaquruk ini bermakna suci bukan haid...kaedah...
Antara lagi contoh berkongsi makna
Surah al haj ayat 29
ثُمَّ لۡیَقۡضُوا۟ تَفَثَهُمۡ وَلۡیُوفُوا۟ نُذُورَهُمۡ وَلۡیَطَّوَّفُوا۟ بِٱلۡبَیۡتِ
👈ٱلۡعَتِیقِ
"Kemudian hendaklah mereka membersihkan dirinya dan hendaklah mereka menyempurnakan nazar-nazarnya, dan hendaklah mereka tawaf akan
👉 Baitullah (Kaabah) yang tua sejarahnya itu".
-al atiq ٱلۡعَتِیقِ ni ada byk makna?
1.lama
2.pemurah.
Tetapi bila dilihat dalam quran ,atid disini sesuai dgn makna lama.
Rumah ibadat yg paling tua ialah kaabah.
Innaawalabaitinwudialinnas.....kaabah adalah baitilatiq...rumah ibadah yg paling tua.
وَٱلَّیۡلِ إِذَا یَغۡشَىٰ
Demi malam apabila ia menyelubungi segala-galanya (dengan gelap-gelitanya),
-Sura Al-Layl, Ayah 2
Al mudasir..
Tetapi yg biasa dlm quran ,bila Allah bersumpah dgn malam makna biasa adalah dtg atau menjelma.
Dan jika fajar
وَٱلَّیۡلِ إِذۡ أَدۡبَرَ
Dan malam apabila ia balik melenyapkan diri,
-Sura Al-Muddaththir, Ayah 33
-pakai atau pilih yg kebanyakan digunakan
Walailiiazaasas..makna datang atau pergi.... أَدۡبَرَ
Yg mana?
Maknanya pergi
Contoh berkongsi makna pada feel lagi.
Birobihim yakdilun surah al anam ayat 1
ٱلۡحَمۡدُ لِلَّهِ ٱلَّذِی خَلَقَ ٱلسَّمَـٰوَٰتِ وَٱلۡأَرۡضَ وَجَعَلَ ٱلظُّلُمَـٰتِ وَٱلنُّورَۖ ثُمَّ ٱلَّذِینَ كَفَرُوا۟
👈بِرَبِّهِمۡ یَعۡدِلُونَ
Segala puji tertentu bagi Allah yang menciptakan langit dan bumi, dan menjadikan gelap dan terang; dalam pada itu, orang-orang kafir
👉menyamakan (sesuatu yang lain) dengan tuhan mereka.
Kata orang arab ...menyamakan sesuatu dengan sesuatu yg lain
Syair..
Adala dgn makna
1.menyamakan.
2.condong
3.menghalang.
Bahasa arab...
Firman Allah ..ada manusia mengambil tuhan2 lain dgn Allah..
Contoh borong pada haraf
Khatamallah ...al baqarah ayat 7
خَتَمَ ٱللَّهُ عَلَىٰ قُلُوبِهِمۡ
👈وَعَلَىٰ سَمۡعِهِمۡۖ
👈وَعَلَىٰۤ أَبۡصَـٰرِهِمۡ غِشَـٰوَةٌۖ وَلَهُمۡ عَذَابٌ عَظِیمٌ
(Dengan sebab keingkaran mereka), Allah mematerikan atas hati mereka
serta pendengaran mereka, dan pada penglihatan mereka ada penutupnya; dan bagi mereka pula disediakan azab seksa yang amat besar.
-Engkau akan lihat jawapan kepada an nahl.
-antara contoh isytirok pada haraf lagi...arrosiqhinafil ilm
-ada beberapa petunjuk wau itu bukan atof
-wau itu kalu wau atof kepada isim sebelumnya .
-Boleh jadi juga wau istiklam,ayat tu bermula dgn dia.
-ini وَعَلَىٰۤ أَبۡصَـٰرِهِمۡ غِشَـٰوَةٌۖadalah jumlah mustaknadah walkhobar...
-quran dan quran adalah bahasa arab..
-wau istiklam.
-ayat lain minit 30.
أَفَرَءَیۡتَ مَنِ ٱتَّخَذَ إِلَـٰهَهُۥ هَوَىٰهُ وَأَضَلَّهُ ٱللَّهُ عَلَىٰ عِلۡمٍ وَخَتَمَ عَلَىٰ سَمۡعِهِۦ وَقَلۡبِهِۦ
👈وَجَعَلَ عَلَىٰ بَصَرِهِۦ غِشَـٰوَةً فَمَن یَهۡدِیهِ مِنۢ بَعۡدِ ٱللَّهِۚ أَفَلَا تَذَكَّرُونَ
Dengan yang demikian, bagaimana fikiranmu (wahai Muhammad) terhadap orang yang menjadikan hawa nafsunya: tuhan yang dipatuhinya, dan ia pula disesatkan oleh Allah kerana diketahuiNya (bahawa ia tetap kufur ingkar), dan
👉dimeteraikan pula atas pendengarannya dan hatinya, serta diadakan lapisan penutup atas penglihatannya? Maka siapakah lagi yang dapat memberi hidayah petunjuk kepadanya sesudah Allah (menjadikan dia berkeadaan demikian)? Oleh itu, mengapa kamu (wahai orang-orang yang ingkar) tidak ingat dan insaf?
-Sura Al-Jathiya, Ayah 23
Antara contoh istirok pada haraf..Pada wau..
هُوَ ٱلَّذِیۤ أَنزَلَ عَلَیۡكَ ٱلۡكِتَـٰبَ مِنۡهُ ءَایَـٰتٌ مُّحۡكَمَـٰتٌ هُنَّ أُمُّ ٱلۡكِتَـٰبِ وَأُخَرُ مُتَشَـٰبِهَـٰتٌۖ فَأَمَّا ٱلَّذِینَ فِی قُلُوبِهِمۡ زَیۡغٌ فَیَتَّبِعُونَ مَا تَشَـٰبَهَ مِنۡهُ ٱبۡتِغَاۤءَ ٱلۡفِتۡنَةِ وَٱبۡتِغَاۤءَ تَأۡوِیلِهِۦۖ وَمَا یَعۡلَمُ تَأۡوِیلَهُۥۤ إِلَّا ٱللَّه
👈ُۗ وَٱلرَّٰسِخُونَ فِی ٱلۡعِلۡمِ یَقُولُون
👈ءَامَنَّا بِهِۦ كُلٌّ مِّنۡ عِندِ رَبِّنَاۗ وَمَا یَذَّكَّرُ إِلَّاۤ أُو۟لُوا۟ ٱلۡأَلۡبَـٰبِ
Dia lah yang menurunkan kepadamu (wahai Muhammad) Kitab Suci Al-Quran. Sebahagian besar dari Al-Quran itu ialah ayat-ayat "Muhkamaat" (yang tetap, tegas dan nyata maknanya serta jelas maksudnya); ayat-ayat Muhkamaat itu ialah ibu (atau pokok) isi Al-Quran. Dan yang lain lagi ialah ayat-ayat "Mutasyaabihaat" (yang samar-samar, tidak terang maksudnya). Oleh sebab itu (timbulah faham yang berlainan menurut kandungan hati masing-masing) - adapun orang-orang yang ada dalam hatinya kecenderungan ke arah kesesatan, maka mereka selalu menurut apa yang samar-samar dari Al-Quran untuk mencari fitnah dan mencari-cari Takwilnya (memutarkan maksudnya menurut yang disukainya). Padahal tidak ada yang mengetahui Takwilnya (tafsir maksudnya yang sebenar) melainkan Allah.
👉Dan orang-orang yang tetap teguh serta mendalam pengetahuannya dalam ilmu-ilmu ugama, berkata:" Kami beriman kepadanya, semuanya itu datangnya dari sisi Tuhan kami" Dan tiadalah yang mengambil pelajaran dan peringatan melainkan orang-orang yang berfikiran.
-Sura Aal-E-Imran, Ayah 7
Wau boleh jadi wau atof
Tetapi ,
Minit 32
Wau itu istiknah berdasarkan beberapa bukti,hanya Allah shj yg tahu makna ayat muasyabihat.
Ayat yg menunjukan bukti Allah shj.
Sudut bahasa ada beberapa petunjuk dari ibnu qadamah.
Wakat kat تَأۡوِیلَهُۥۤ إِلَّا ٱللَّه
Tiada wau pada یَقُولُونَ ءَامَنَّا بِهِۦ
Kerana ayat ni nak keji bukan puji.
Makna serah ءَامَنَّا بِهِۦ
Lagu Haraf
یَـٰۤأَیُّهَا ٱلَّذِینَ ءَامَنُوۤا۟ إِذَا قُمۡتُمۡ إِلَى ٱلصَّلَوٰةِ فَٱغۡسِلُوا۟
👈 وُجُوهَكُمۡ وَأَیۡدِیَكُمۡ إِلَى ٱلۡمَرَافِقِ
👈 وَٱمۡسَحُوا۟ بِرُءُوسِكُمۡ وَأَرۡجُلَكُمۡ إِلَى ٱلۡكَعۡبَیۡنِۚ وَإِن كُنتُمۡ جُنُبًا فَٱطَّهَّرُوا۟ۚ وَإِن كُنتُم مَّرۡضَىٰۤ أَوۡ عَلَىٰ سَفَرٍ أَوۡ جَاۤءَ أَحَدٌ مِّنكُم
👈 مِّنَ ٱلۡغَاۤىِٕطِ أَوۡ لَـٰمَسۡتُمُ ٱلنِّسَاۤءَ فَلَمۡ تَجِدُوا۟ مَاۤءً فَتَیَمَّمُوا۟
👈 صَعِیدًا طَیِّبًا
فَٱمۡسَحُوا۟ بِوُجُوهِكُمۡ وَأَیۡدِیكُم مِّنۡهُۚ
مَا یُرِیدُ ٱللَّهُ لِیَجۡعَلَ عَلَیۡكُم
👈 مِّنۡ حَرَجٍ
وَلَـٰكِن یُرِیدُ لِیُطَهِّرَكُمۡ
وَلِیُتِمَّ نِعۡمَتَهُۥ عَلَیۡكُمۡ لَعَلَّكُمۡ تَشۡكُرُونَ
Wahai orang-orang yang beriman, apabila kamu hendak mengerjakan sembahyang (padahal kamu berhadas kecil), maka (berwuduklah) iaitu basuhlah muka kamu, dan kedua belah tangan kamu meliputi siku, dan sapulah sebahagian dari kepala kamu,
👉dan basuhlah kedua belah kaki kamu meliputi buku lali;
👉dan jika kamu junub (berhadas besar) maka bersucilah dengan mandi wajib;
dan jika kamu sakit (tidak boleh kena air), atau dalam pelayaran, atau salah seorang dari kamu datang dari tempat buang air, atau kamu sentuh perempuan, sedang kamu tidak mendapat air (untuk berwuduk dan mandi), maka hendaklah kamu bertayamum dengan
👉tanah - debu yang bersih,
iaitu: sapulah muka kamu dan kedua belah tangan kamu dengan tanah - debu itu.
👉 Allah tidak mahu menjadikan kamu menanggung sesuatu kesusahan (kepayahan),
tetapi Ia berkehendak membersihkan (mensucikan) kamu dan hendak menyempurnakan nikmatNya kepada kamu, supaya kamu bersyukur.
-Sura Al-Ma'idah, Ayah 6
Minit 43
فَتَلَقَّىٰۤ ءَادَمُ مِن رَّبِّهِۦ
👈 كَلِمَـٰتٍ فَتَابَ عَلَیۡهِۚ إِنَّهُۥ هُوَ ٱلتَّوَّابُ ٱلرَّحِیمُ
Kemudian Nabi Adam menerima dari Tuhannya beberapa kalimah (kata-kata pengakuan taubat yang diamalkannya), lalu Allah menerima taubatnya; sesungguhnya Allah, Dia lah yang Maha Pengampun (Penerima taubat), lagi Maha Mengasihani.
-Sura Al-Baqarah, Ayah 37
قَالَا رَبَّنَا ظَلَمۡنَاۤ أَنفُسَنَا وَإِن لَّمۡ تَغۡفِرۡ لَنَا وَتَرۡحَمۡنَا لَنَكُونَنَّ مِنَ ٱلۡخَـٰسِرِینَ
Mereka berdua merayu: "Wahai Tuhan kami, kami telah menganiaya diri kami sendiri, dan kalau Engkau tidak mengampunkan kami dan memberi rahmat kepada kami, nescaya menjadilah kami dari orang-orang yang rugi".
-Sura Al-A'raf, Ayah 23
-doa ini adalah kalimat كَلِمَـٰتٍ
-termasuk dlm ni juga isim jenis mufrad.tadi termasuk isim jenis jamak beberapa kalimat atau perkataan.
وَأَوۡرَثۡنَا ٱلۡقَوۡمَ ٱلَّذِینَ كَانُوا۟ یُسۡتَضۡعَفُونَ مَشَـٰرِقَ ٱلۡأَرۡضِ وَمَغَـٰرِبَهَا ٱلَّتِی بَـٰرَكۡنَا فِیهَاۖ وَتَمَّتۡ
👈كَلِمَتُ رَبِّكَ ٱلۡحُسۡنَىٰ عَلَىٰ بَنِیۤ إِسۡرَٰۤءِیلَ بِمَا صَبَرُوا۟ۖ وَدَمَّرۡنَا مَا كَانَ یَصۡنَعُ فِرۡعَوۡنُ وَقَوۡمُهُۥ وَمَا كَانُوا۟ یَعۡرِشُونَ
Dan Kami wariskan kepada kaum (Bani Israil) yang telah tertindas itu akan daerah-daerah timur bumi (Palestin) dan daerah-daerah baratnya, yang Kami telah melimpahkan berkat padanya.
👉 Dan telah sempurnalah Kalimah Allah (janjiNya) yang baik kepada kaum Bani Israil kerana kesabaran mereka (semasa mereka ditindas oleh Firaun), dan Kami telah hancurkan apa yang telah dibuat oleh Firaun dan kaumnya dan apa yang mereka telah dirikan (dari bangunan-bangunan yang tinggi)
-Sura Al-A'raf, Ayah 137,ini mubham(samar)
-kalimat كَلِمَتُ ini tak jamak.
-gapo dia kalimah tuhan tu!
- وَنُرِیدُ أَن نَّمُنَّ عَلَى ٱلَّذِینَ ٱسۡتُضۡعِفُوا۟ فِی ٱلۡأَرۡضِ وَنَجۡعَلَهُمۡ أَىِٕمَّةً وَنَجۡعَلَهُمُ ٱلۡوَٰرِثِینَ
Dan Kami hendak berihsan dengan memberikan pertolongan kepada kaum yang tertindas di negeri itu, dan hendak menjadikan mereka pemimpin-pemimpin, serta hendak menjadikan mereka orang-orang yang mewarisi (apa yang dimiliki oleh Firaun dan kaumnya).
-Sura Al-Qasas, Ayah 5
وَنُمَكِّنَ لَهُمۡ فِی ٱلۡأَرۡضِ وَنُرِیَ فِرۡعَوۡنَ وَهَـٰمَـٰنَ وَجُنُودَهُمَا مِنۡهُم مَّا كَانُوا۟ یَحۡذَرُونَ
Dan Kami hendak memberi mereka kedudukan yang kukuh di negeri itu, serta hendak memperlihatkan kepada Firaun dan Haman bersama-sama tentera mereka apa yang mereka bimbangkan dari golongan yang bertindas itu.
-Sura Al-Qasas, Ayah 6
-kalimah itu adalah tuhan NAK bg ayat 5&6.
Kalimah tu azab.
Surah sajadah 13
وَلَوۡ شِئۡنَا لَـَٔاتَیۡنَا كُلَّ نَفۡسٍ هُدَىٰهَا وَلَـٰكِنۡ حَقَّ ٱلۡقَوۡلُ مِنِّی لَأمۡلَأنَّ جَهَنَّمَ مِنَ ٱلۡجِنَّةِ وَٱلنَّاسِ أَجۡمَعِینَ
Dan (bagi menolak rayuan itu Allah Taala berfirman): "Kalaulah Kami telah tetapkan persediaan (memberikan hidayah petunjuk untuk beriman dan beramal soleh kepada tiap-tiap seorang dengan ketiadaan usaha dari masing-masing), nescaya Kami berikan kepada tiap-tiap seorang akan hidayah petunjuknya (sebelum masing-masing meninggal dunia, supaya tidak terkena azab di akhirat); tetapi telah tetap hukuman seksa dariKu: `
👉Demi sesungguhnya! Aku akan memenuhi neraka Jahannam dengan semua jin dan manusia (yang pada masa hidupnya tidak berusaha untuk beriman dan beramal soleh)".
-Sura As-Sajdah, Ayah 13
-ini kalimah azab surah azzumar ayat 71
وَسِیقَ ٱلَّذِینَ كَفَرُوۤا۟ إِلَىٰ جَهَنَّمَ زُمَرًاۖ حَتَّىٰۤ إِذَا جَاۤءُوهَا فُتِحَتۡ أَبۡوَٰبُهَا وَقَالَ لَهُمۡ خَزَنَتُهَاۤ أَلَمۡ یَأۡتِكُمۡ رُسُلٌ مِّنكُمۡ یَتۡلُونَ عَلَیۡكُمۡ ءَایَـٰتِ رَبِّكُمۡ وَیُنذِرُونَكُمۡ لِقَاۤءَ یَوۡمِكُمۡ هَـٰذَاۚ قَالُوا۟ بَلَىٰ وَلَـٰكِنۡ حَقَّتۡ
👈كَلِمَةُ ٱلۡعَذَابِ عَلَى ٱلۡكَـٰفِرِینَ
Dan orang-orang kafir akan dihalau ke neraka Jahannam dengan berpasuk-pasukan, sehingga apabila mereka sampai ke neraka itu dibukakan pintu-pintunya dan berkatalah penjaga-penjaganya kepada mereka: Bukankah telah datang kepada kamu Rasul-rasul dari kalangan kamu sendiri, yang membacakan kepada kamu ayat-ayat Tuhan kamu dan memperingatkan kamu akan pertemuan hari kamu ini?" Mereka menjawab: "Ya, telah datang! Tetapi telah ditetapkan hukuman azab atas orang-orang yang kafir.
-Sura Az-Zumar, Ayah 71
Minit 47
Contoh lagi
یَـٰبَنِیۤ إِسۡرَٰۤءِیلَ ٱذۡكُرُوا۟ نِعۡمَتِیَ ٱلَّتِیۤ أَنۡعَمۡتُ عَلَیۡكُمۡ
👈 وَأَوۡفُوا۟ بِعَهۡدِیۤ،أُوفِ بِعَهۡدِكُمۡ وَإِیَّـٰیَ فَٱرۡهَبُونِ
Wahai Bani Israil! Kenangkanlah kamu akan segala nikmat yang telah Kuberikan kepada kamu, dan
👉sempurnakanlah
perjanjian (kamu) denganKu, supaya Aku sempurnakan perjanjianKu dengan kamu; dan kepada Akulah sahaja hendaklah kamu merasa gerun takut, (bukan kepada sesuatu yang lain).
-Sura Al-Baqarah, Ayah 40
۞ وَلَقَدۡ أَخَذَ ٱللَّهُ مِیثَـٰقَ بَنِیۤ إِسۡرَٰۤءِیلَ وَبَعَثۡنَا مِنۡهُمُ ٱثۡنَیۡ عَشَرَ نَقِیبًاۖ وَقَالَ ٱللَّهُ إِنِّی مَعَكُمۡۖ لَىِٕنۡ أَقَمۡتُمُ ٱلصَّلَوٰةَ وَءَاتَیۡتُمُ ٱلزَّكَوٰةَ وَءَامَنتُم بِرُسُلِی وَعَزَّرۡتُمُوهُمۡ وَأَقۡرَضۡتُمُ ٱللَّهَ قَرۡضًا حَسَنًا
👈 لَّأُكَفِّرَنَّ عَنكُمۡ سَیِّـَٔاتِكُمۡ وَلَأُدۡخِلَنَّكُمۡ جَنَّـٰتٍ تَجۡرِی مِن تَحۡتِهَا ٱلۡأَنۡهَـٰرُۚ فَمَن كَفَرَ بَعۡدَ ذَٰلِكَ مِنكُمۡ فَقَدۡ ضَلَّ سَوَاۤءَ ٱلسَّبِیلِ
Dan demi sesungguhnya! Allah telah mengambil perjanjian setia Bani Israil (supaya mereka menjunjung perintahNya dan menjauhi laranganNya), dan Kami telah utuskan dari kalangan mereka dua belas ketua (untuk memimpin golongan masing-masing); dan Allah berfirman (kepada mereka): "Bahawa Aku adalah beserta kamu (memerhati segala-galanya). Demi sesungguhnya jika kamu dirikan sembahyang, serta kamu tunaikan zakat, dan kamu beriman dengan segala Rasul (utusanku) serta menolong bantu mereka (dalam menegakkan ugama Allah), dan kamu pinjamkan Allah (dengan sedekah dan berbuat baik pada jalanNya) secara pinjaman yang baik (bukan kerana riak dan mencari keuntungan dunia),
👉sudah tentu Aku akan ampunkan dosa-dosa kamu, dan Aku akan masukkan kamu ke dalam Syurga yang mengalir di bawahnya beberapa sungai. Oleh itu, sesiapa yang kufur ingkar di antara kamu sesudah yang demikian, maka sesungguhnya sesatlah ia dari jalan yang betul"
-Sura Al-Ma'idah, Ayah 12
Lagi contoh
وَلَمَّا بَلَغ
👈َ أَشُدَّهُۥ وَٱسۡتَوَىٰۤ ءَاتَیۡنَـٰهُ حُكۡمًا وَعِلۡمًاۚ وَكَذَٰلِكَ نَجۡزِی ٱلۡمُحۡسِنِینَ
Dan ketika Musa sampai ke peringkat umurnya yang cukup kekuatannya dan sempurna, Kami beri kepadanya kebijaksanaan serta ilmu pengetahuan; dan demikian Kami membalas orang-orang yang berusaha memperbaiki amalannya.
-Sura Al-Qasas, Ayah 14
وَٱبۡتَلُوا۟ ٱلۡیَتَـٰمَىٰ حَتَّىٰۤ إِذَا بَلَغُوا۟ ٱلنِّكَاحَ فَإِنۡ ءَانَسۡتُم مِّنۡهُمۡ رُشۡدًا فَٱدۡفَعُوۤا۟ إِلَیۡهِمۡ أَمۡوَٰلَهُمۡۖ وَلَا تَأۡكُلُوهَاۤ إِسۡرَافًا وَبِدَارًا أَن یَكۡبَرُوا۟ۚ وَمَن كَانَ غَنِیًّا فَلۡیَسۡتَعۡفِفۡۖ وَمَن كَانَ فَقِیرًا فَلۡیَأۡكُلۡ بِٱلۡمَعۡرُوفِۚ فَإِذَا دَفَعۡتُمۡ إِلَیۡهِمۡ أَمۡوَٰلَهُمۡ فَأَشۡهِدُوا۟ عَلَیۡهِمۡۚ وَكَفَىٰ بِٱللَّهِ حَسِیبًا
Dan ujilah anak-anak yatim itu (sebelum baligh) sehingga mereka
👉cukup umur (dewasa). Kemudian jika kamu nampak dari keadaan mereka (tanda-tanda yang menunjukkan bahawa mereka) telah cerdik dan berkebolehan menjaga hartanya, maka serahkanlah kepada mereka hartanya; dan janganlah kamu makan harta anak-anak yatim itu secara yang melampaui batas dan secara terburu-buru (merebut peluang) sebelum mereka dewasa. Dan sesiapa (di antara penjaga harta anak-anak yatim itu) yang kaya maka hendaklah ia menahan diri (dari memakannya); dan sesiapa yang miskin maka bolehlah ia memakannya dengan cara yang sepatutnya. Kemudian apabila kamu menyerahkan kepada mereka hartanya, maka hendaklah kamu adakan saksi-saksi (yang menyaksikan penerimaan) mereka. Dan cukuplah Allah sebagai Pengawas (akan segala yang kamu lakukan).
-Sura An-Nisa', Ayah 6
Contoh ijmal pada isim jamak
Minit 51
Surah Ad dukhan
Kauman aa khori
كَمۡ تَرَكُوا۟ مِن جَنَّـٰتٍ وَعُیُونٍ
Banyak sungguh kebun-kebun dan matair, mereka tinggalkan,
-Sura Ad-Dukhan, Ayah 25
وَزُرُوعٍ وَمَقَامٍ كَرِیمٍ
Dan juga berbagai jenis tanaman serta tempat-tempat kediaman yang indah - mulia,
-Sura Ad-Dukhan, Ayah 26
وَنَعۡمَةٍ كَانُوا۟ فِیهَا فَـٰكِهِینَ
Dan juga kemewahan hidup, yang mereka sekian lama menikmatinya.
-Sura Ad-Dukhan, Ayah 27
كَذَٰلِكَۖ وَأَوۡرَثۡنَـٰهَا
👈 قَوۡمًا ءَاخَرِینَ
Demikianlah keadaannya (hukum Kami ke atas orang-orang yang derhaka); dan Kami jadikan semua peninggalan Firaun dan orang-orangnya: milik kaum yang lain (kaum Bani Israil).
-Sura Ad-Dukhan, Ayah 28
Minit 54
Surah assyuara..kaum itu bani Israel
كَذَٰلِكَۖ وَأَوۡرَثۡنَـٰهَا بَنِیۤ إِسۡرَٰۤءِیلَ
Demikianlah keadaannya; dan Kami jadikan semua peninggalan Firaun dan tenteranya milik Bani Israil sebagai pusaka.
-Sura Ash-Shu'ara, Ayah 59
👈وَصَدَّهَا مَا كَانَت تَّعۡبُدُ مِن دُونِ ٱللَّهِۖ إِنَّهَا كَانَتۡ مِن قَوۡمٍ كَـٰفِرِینَ
Dan ia dihalangi (daripada memeluk Islam pada masa yang lalu): apa yang ia pernah menyembahnya (dari benda-benda) yang lain dari Allah; sesungguhnya adalah ia (pada masa itu) dari puak yang kafir.
-Sura An-Naml, Ayah 43
-siapa kah dia itu?nama apa? وَصَدَّهَا
Puak kafir mana قَوۡمٍ كَـٰفِرِینَ?tak jelas
Jelas melalui surah Saba'
فَمَكَثَ غَیۡرَ بَعِیدٍ
👈فَقَالَ أَحَطتُ بِمَا لَمۡ تُحِطۡ بِهِۦ وَجِئۡتُكَ مِن سَبَإِۭ بِنَبَإٍ یَقِینٍ
Burung belatuk itu tidak lama ghaibnya selepas itu, lalu datang sambil berkata (kepada Nabi Sulaiman): "Aku dapat mengetahui secara meliputi (habis)akan perkara yang engkau tidak cukup mengetahuinya, dan aku datang kepadamu dari negeri Saba' dengan membawa khabar berita yang diyakini kebenarannya.
-Sura An-Naml, Ayah 22
-Kata burung belatuk dgn penuh yakin.
إِنِّی وَجَدتُّ ٱمۡرَأَةً تَمۡلِكُهُمۡ وَأُوتِیَتۡ مِن كُلِّ شَیۡءٍ وَلَهَا عَرۡشٌ عَظِیمٌ
"Sesungguhnya aku dapati seorang perempuan memerintah mereka dan ia telah diberikan kepadanya (serba sedikit) dari tiap-tiap sesuatu (yang diperlukan) dan ia pula mempunyai singgahsana yang besar.
-Sura An-Naml, Ayah 23
-cu tengok ha وَصَدَّهَا adalah raja dinegeri Saba'
-ada kaitan antara satu sama lain.
-tuhan nak kita bc bg habis quran
Minit 58
Silah mausul.yg dibc kepada kamu.
م
-apa yg dibaca....tak jelas dl surah al maidah
یَـٰۤأَیُّهَا ٱلَّذِینَ ءَامَنُوۤا۟ أَوۡفُوا۟ بِٱلۡعُقُودِۚ أُحِلَّتۡ لَكُم بَهِیمَةُ ٱلۡأَنۡعَـٰمِ إِلَّا
👈مَا یُتۡلَىٰ عَلَیۡكُمۡ
غَیۡرَ مُحِلِّی ٱلصَّیۡدِ وَأَنتُمۡ حُرُمٌۗ إِنَّ ٱللَّهَ یَحۡكُمُ مَا یُرِیدُ
Wahai orang-orang yang beriman, penuhi serta sempurnakanlah perjanjian-perjanjian. Dihalalkan bagi kamu (memakan) binatang-binatang ternak (dan sebagainya), kecuali apa yang akan dibacakan (tentang haramnya) kepada kamu. (Halalnya binatang-binatang ternak dan sebagainya itu) tidak pula bererti kamu boleh menghalalkan perburuan ketika kamu dalam keadaan berihram. Sesungguhnya Allah menetapkan hukum apa yang Ia kehendaki.
-Sura Al-Ma'idah, Ayah 1
-ayat mana yg dibaca kepada kamu,tak jelas?
-tetapi ditempat lain jelas..hurimatalaikum
حُرِّمَتۡ عَلَیۡكُمُ
👈ٱلۡمَیۡتَةُ
👈 وَٱلدَّمُ وَلَحۡمُ ٱلۡخِنزِیرِ وَمَاۤ أُهِلَّ لِغَیۡرِ ٱللَّهِ بِهِۦ وَٱلۡمُنۡخَنِقَةُ وَٱلۡمَوۡقُوذَةُ وَٱلۡمُتَرَدِّیَةُ وَٱلنَّطِیحَةُ وَمَاۤ أَكَلَ ٱلسَّبُعُ إِلَّا مَا ذَكَّیۡتُمۡ وَمَا ذُبِحَ عَلَى ٱلنُّصُبِ وَأَن تَسۡتَقۡسِمُوا۟ بِٱلۡأَزۡلَـٰمِۚ ذَٰلِكُمۡ فِسۡقٌۗ ٱلۡیَوۡمَ یَىِٕسَ ٱلَّذِینَ كَفَرُوا۟ مِن دِینِكُمۡ فَلَا تَخۡشَوۡهُمۡ وَٱخۡشَوۡنِۚ ٱلۡیَوۡمَ أَكۡمَلۡتُ لَكُمۡ دِینَكُمۡ وَأَتۡمَمۡتُ عَلَیۡكُمۡ نِعۡمَتِی وَرَضِیتُ لَكُمُ ٱلۡإِسۡلَـٰمَ دِینًاۚ فَمَنِ ٱضۡطُرَّ فِی مَخۡمَصَةٍ غَیۡرَ مُتَجَانِفٍ لِّإِثۡمٍ فَإِنَّ ٱللَّهَ غَفُورٌ رَّحِیمٌ
Diharamkan kepada kamu (memakan) bangkai (binatang yang tidak disembelih), dan darah (yang keluar mengalir), dan daging babi (termasuk semuanya), dan binatang-binatang yang disembelih kerana yang lain dari Allah, dan yang mati tercekik, dan yang mati dipukul, dan yang mati jatuh dari tempat yang tinggi, dan yang mati ditanduk, dan yang mati dimakan binatang buas, kecuali yang sempat kamu sembelih (sebelum habis nyawanya), dan yang disembelih atas nama berhala; dan (diharamkan juga) kamu merenung nasib dengan undi batang-batang anak panah. Yang demikian itu adalah perbuatan fasik. Pada hari ini, orang-orang kafir telah putus asa (daripada memesongkan kamu) dari ugama kamu (setelah mereka melihat perkembangan Islam dan umatnya). Sebab itu janganlah kamu takut dan gentar kepada mereka, sebaliknya hendaklah kamu takut dan gentar kepadaKu. Pada hari ini, Aku telah sempurnakan bagi kamu ugama kamu, dan Aku telah cukupkan nikmatKu kepada kamu, dan Aku telah redakan Islam itu menjadi ugama untuk kamu. Maka sesiapa yang terpaksa kerana kelaparan (memakan benda-benda yang diharamkan) sedang ia tidak cenderung hendak melakukan dosa (maka bolehlah ia memakannya), kerana sesungguhnya Allah maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.
-Sura Al-Ma'idah, Ayah 3
-ini jelas
Lagi silah mausul ayat 7 surah fatihah
صِرَٰطَ
👈ٱلَّذِینَ أَنۡعَمۡتَ عَلَیۡهِمۡ
غَیۡرِ ٱلۡمَغۡضُوبِ عَلَیۡهِمۡ وَلَا ٱلضَّاۤلِّینَ
Iaitu jalan orang-orang yang Engkau telah kurniakan nikmat kepada mereka, bukan (jalan) orang-orang yang Engkau telah murkai, dan bukan pula (jalan) orang-orang yang sesat.
-Sura Al-Fatihah, Ayah 7
-siapa ٱلَّذِینَ أَنۡعَمۡتَ عَلَیۡهِمۡ ?tak jelas!
-tempat lain dijelaskan
وَمَن یُطِعِ ٱللَّهَ وَٱلرَّسُولَ فَأُو۟لَـٰۤىِٕكَ مَعَ
👈ٱلَّذِینَ أَنۡعَمَ ٱللَّهُ عَلَیۡهِم مِّنَ ٱلنَّبِیِّـۧنَ وَٱلصِّدِّیقِینَ وَٱلشُّهَدَاۤءِ وَٱلصَّـٰلِحِینَۚ وَحَسُنَ أُو۟لَـٰۤىِٕكَ رَفِیقًا
Dan sesiapa yang taat kepada Allah dan RasulNya, maka mereka akan (ditempatkan di syurga) bersama-sama orang-orang yang telah dikurniakan
👉 nikmat oleh Allah kepada mereka, iaitu Nabi-nabi, dan orang-orang Siddiqiin, dan orang-orang yang Syahid, serta orang-orang yang soleh. Dan amatlah eloknya mereka itu menjadi teman rakan (kepada orang-orang yang taat).
-Sura An-Nisa', Ayah 69
Contoh lagi..kamu sembunyikan apa nyata!
وَإِذۡ تَقُولُ لِلَّذِیۤ أَنۡعَمَ ٱللَّهُ عَلَیۡهِ وَأَنۡعَمۡتَ عَلَیۡهِ أَمۡسِكۡ عَلَیۡكَ زَوۡجَكَ وَٱتَّقِ ٱللَّهَ وَتُخۡفِی فِی نَفۡسِكَ
👈 مَا ٱللَّهُ مُبۡدِیهِ وَتَخۡشَى ٱلنَّاسَ وَٱللَّهُ أَحَقُّ أَن تَخۡشَىٰهُۖ فَلَمَّا قَضَىٰ زَیۡدٌ مِّنۡهَا وَطَرًا زَوَّجۡنَـٰكَهَا لِكَیۡ لَا یَكُونَ عَلَى ٱلۡمُؤۡمِنِینَ حَرَجٌ فِیۤ أَزۡوَٰجِ أَدۡعِیَاۤىِٕهِمۡ إِذَا قَضَوۡا۟ مِنۡهُنَّ وَطَرًاۚ وَكَانَ أَمۡرُ ٱللَّهِ مَفۡعُولًا
Dan (ingatlah wahai Muhammad) ketika engkau berkata kepada orang yang telah dikurniakan oleh Allah (dengan nikmat Islam) dan yang engkau juga telah berbuat baik kepadanya: "Jangan ceraikan isterimu itu dan bertaqwalah kepada Allah", sambil engkau
👉menyembunyikan dalam hatimu perkara yang Allah akan menyatakannya; dan engkau pula takut kepada (cacian manusia padahal Allah jualah yang berhak engkau takuti (melanggar perintahNya). Kemudian setelah Zaid selesai habis kemahuannya terhadap isterinya (dengan menceraikannya),
👉Kami kahwinkan engkau dengannya supaya tidak ada keberatan atas orang-orang yang beriman untuk berkahwin dengan isteri-isteri anak-anak angkat mereka, apabila anak-anak angkat itu telah selesai habis kemahuannya terhadap isterinya (lalu menceraikannya). Dan sememangnya perkara yang dikehendaki Allah itu tetap berlaku.
-Sura Al-Ahzab, Ayah 37
-ada yg tafsir dogeng ,nabi saw jatuh cinta....tidak sahih dan tak betul.
Contoh ibhan pada makna haraf...belanjakanlah sebahagian yg kami kurniakan sebagai rezeki kepada kamu
وَأَنفِقُوا۟
👈مِن مَّا رَزَقۡنَـٰكُم مِّن قَبۡلِ أَن یَأۡتِیَ أَحَدَكُمُ ٱلۡمَوۡتُ فَیَقُولَ رَبِّ لَوۡلَاۤ أَخَّرۡتَنِیۤ إِلَىٰۤ أَجَلٍ قَرِیبٍ فَأَصَّدَّقَ وَأَكُن مِّنَ ٱلصَّـٰلِحِینَ
Dan belanjakanlah (dermakanlah)
👉sebahagian dari rezeki yang Kami berikan kepada kamu sebelum seseorang dari kamu sampai ajal maut kepadanya, (kalau tidak) maka ia (pada saat itu) akan merayu dengan katanya: " Wahai Tuhanku! Alangkah baiknya kalau Engkau lambatkan kedatangan ajal matiku - ke suatu masa yang sedikit sahaja lagi, supaya aku dapat bersedekah dan dapat pula aku menjadi dari orang-orang yang soleh ".
-Sura Al-Munafiqun, Ayah 10
-belanja bukan semua tapi sebahagian.
-maksud sebahagian tu lagu mana?tak jelas
-jelas dlm ayat lain,yg lebih dari keperluan kita
Minit 1:07
وَإِنَّهُۥ عَلَىٰ ذَٰلِكَ لَشَهِیدٌ
Dan sesungguhnya ia (dengan bawaannya) menerangkan dengan jelas keadaan yang demikian;
-Sura Al-Adiyat, Ayah 7
-ia tu sapa?
-dhamir ini ada kemungkinan kembali kepada manusia atau tuhan manusia yg tersebut dlm firman sebelum tu.
إِنَّ ٱلۡإِنسَـٰنَ لِرَبِّهِۦ لَكَنُودٌ
Sesungguhnya manusia sangat tidak bersyukur akan nikmat Tuhannya.
-Sura Al-Adiyat, Ayah 6
-dhamir وَإِنَّهُۥ nak balik ke manusia atau tuhan manusia?
-kalu diperhatikan ,dhamir itu eluk kembali kepada manusia.bukan kepada rab.
Siyak dan sibak nya ,balik kepada manusia lebih baik.
Sebab ayat selepasnya
وَإِنَّهُۥ لِحُبِّ ٱلۡخَیۡرِ لَشَدِیدٌ
Dan sesungguhnya ia melampau sangat sayangkan harta (secara tamak haloba).
-Sura Al-Adiyat, Ayah 8
-tak Allah yg sayang harta.
-jadi dhamir وَإِنَّهُۥbalik kepada manusia.selesai masalah.
Minit 1:11
-Maksud alamin yg tak jelas dlm surah fatihah
-dijelas ditempat lain dgn dialog nabi musa dan firaun tanya.alamin adalah langit dan bumi juga apa yg ada diantara keduanya.
-maksud yaymuddin
-jawapan bentuk dialog ,hari yg kepada Allah pergi semua urusan.
Ayat cerai....
Sekali dengar macam talaq ada dua,tapi tengok ayat selepasnya tahu talaq itu 3.
Harta anak yatim...cara baik ...sehingga umur baligh.selepas itu boleh tak baik...tidak...maksudnya bila dah cukup umur bagilah balik hartanya.
##
1. TAFSIR AL-QURAN DENGAN AL-QURAN
Usul pertama yang perlu dipakai dalam mentafsir al-Qur’an untuk mendapat kefahaman yang betul dan selamat ialah mentafsir al-Qur’an sendiri.
Antara sebab kenapa usul ini perlu dipakai ialah kerana : (a) Orang yang bercakap lebih mengetahui tentang apa yang dikehendakinya dengan percakapannya. Dialah yang orang paling patut diutamakan untuk anda mengetahui maksud percakapannya.
(b) Al-Qur’an kadang-kadang menyebutkan sesuatu secara ijmal(umum). Kadang-kadang pula secara tafshil(perinci)
(c) Tidak ada sebarang pertentangan di dalam al-Qur’an, sama ada antara perkataan-perkataannya atau antara ayat-ayatnya. Al-Quran ialah kalam Allah. Ia membenar dan menguatkan satu sama lain. Ia juga mentafsir, menghurai dan menjelaskan satu sama lain.
👉👉👉Ribuan contoh terdapat di dalam al-Qur’an.
Sebagai panduan ambil saja dua daripadanya;
(a) Di dalam ad-Dukhan ayat 3,
إِنَّاۤ أَنزَلۡنَـٰهُ فِی لَیۡلَةٍ مُّبَـٰرَكَةٍۚ إِنَّا كُنَّا مُنذِرِینَ
Sesungguhnya Kami telah menurunkan Al-Quran itu pada malam yang berkat; (Kami berbuat demikian) kerana sesungguhnya Kami sentiasa memberi peringatan dan amaran (jangan hamba-hamba Kami ditimpa azab).
-Sura Ad-Dukhan, Ayah 3
Allah menceritakn bahawa Dia menurunkan al-Qu’ran pada satu malam yang diberkati.
Apakah malam itu? Ia ialah malam Qadar.
(lihat ayat 1 Surah al-Qadr).
إِنَّاۤ أَنزَلۡنَـٰهُ فِی لَیۡلَةِ ٱلۡقَدۡرِ
Sesungguhnya Kami telah menurunkan (Al-Quran) ini pada Malam Lailatul-Qadar,
-Sura Al-Qadr, Ayah 1
Malam Qadr itu terletak dalam bulan apa pula?
Jawapannya di bulan Ramadhan.
lihat ayat 185, Surah al-Baqarah.
شَهۡرُ رَمَضَانَ ٱلَّذِیۤ أُنزِلَ فِیهِ ٱلۡقُرۡءَانُ هُدًى لِّلنَّاسِ وَبَیِّنَـٰتٍ مِّنَ ٱلۡهُدَىٰ وَٱلۡفُرۡقَانِۚ فَمَن شَهِدَ مِنكُمُ ٱلشَّهۡرَ فَلۡیَصُمۡهُۖ وَمَن كَانَ مَرِیضًا أَوۡ عَلَىٰ سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِّنۡ أَیَّامٍ أُخَرَۗ یُرِیدُ ٱللَّهُ بِكُمُ ٱلۡیُسۡرَ وَلَا یُرِیدُ بِكُمُ ٱلۡعُسۡرَ وَلِتُكۡمِلُوا۟ ٱلۡعِدَّةَ وَلِتُكَبِّرُوا۟ ٱللَّهَ عَلَىٰ مَا هَدَىٰكُمۡ وَلَعَلَّكُمۡ تَشۡكُرُونَ
(Masa yang diwajibkan kamu berpuasa itu ialah) bulan Ramadan yang padanya diturunkan Al-Quran, menjadi petunjuk bagi sekalian manusia, dan menjadi keterangan-keterangan yang menjelaskan petunjuk dan (menjelaskan) perbezaan antara yang benar dengan yang salah. Oleh itu, sesiapa dari antara kamu yang menyaksikan anak bulan Ramadan (atau mengetahuinya), maka hendaklah ia berpuasa bulan itu; dan sesiapa yang sakit atau dalam musafir maka (bolehlah ia berbuka, Kemudian wajiblah ia berpuasa) sebanyak hari yang ditinggalkan itu pada hari-hari yang lain. (Dengan ketetapan yang demikian itu) Allah menghendaki kamu beroleh kemudahan, dan Ia tidak menghendaki kamu menanggung kesukaran. Dan juga supaya kamu cukupkan bilangan puasa (sebulan Ramadan), dan supaya kamu membesarkan Allah kerana mendapat petunjukNya, dan supaya kamu bersyukur.
(b) Al-Qur’an beberapa kali menyebutkan manusia akan mendapat balasan dan ganjaran bagi segala usahanya. Kalau dia mahu dunia, dia akan mendapat dunia. Kalau dia mahu akhirat, dia juga akan mendapatnya. Orang-orang Islam diajar supaya meminta dunia dan akhirat, kedua-dua sekali. Sesiapa yang mencari dan meminta dunia sahaja, dia tidak akan mendapat apa-apa di akhirat nanti. Pada Allah ada dunia dan akhirat.
Untuk mendapat apa-apa, sama ada di dunia atau akhirat, perlu ada usaha.
Al-Qur’an menggunakan perkataan untuk usaha pencarian dunia dan akhirat.
Perkataan ‘al-Harts’ baru dapat difahami dengan betul dan lengkap maksudnya apabila anda mengaitkannya juga dengan
ayat 223 di dalam Surah al-Baqarah,
ayat 134 di dalam Surah an-Nisaa’ dan
ayat 20 di dalam Surah as-Syura
نِسَاۤؤُكُمۡ
👈حَرۡثٌ لَّكُمۡ فَأۡتُوا۟ حَرۡثَكُمۡ أَنَّىٰ شِئۡتُمۡۖ وَقَدِّمُوا۟ لِأنفُسِكُمۡۚ وَٱتَّقُوا۟ ٱللَّهَ وَٱعۡلَمُوۤا۟ أَنَّكُم مُّلَـٰقُوهُۗ وَبَشِّرِ ٱلۡمُؤۡمِنِینَ
Isteri-isteri kamu adalah sebagai kebun tanaman kamu, oleh itu datangilah kebun tanaman kamu menurut cara yang kamu sukai dan sediakanlah (amal-amal yang baik) untuk diri kamu; dan bertaqwalah kepada Allah serta ketahuilah sesungguhnya kamu akan menemuiNya (pada hari akhirat kelak) dan berilah khabar gembira wahai Muhammad) kepada orang-orang yang beriman.
-Sura Al-Baqarah, Ayah 223
مَن كَانَ یُرِیدُ
👈حَرۡثَ ٱلۡـَٔاخِرَةِ نَزِدۡ لَهُۥ فِی حَرۡثِهِۦۖ وَمَن كَانَ یُرِیدُ حَرۡثَ ٱلدُّنۡیَا نُؤۡتِهِۦ مِنۡهَا وَمَا لَهُۥ فِی ٱلۡـَٔاخِرَةِ مِن نَّصِیبٍ
Sesiapa yang menghendaki (dengan amal usahanya) mendapat faedah di akhirat, Kami akan memberinya mendapat tambahan pada faedah yang dikehendakinya; dan sesiapa yang menghendaki (dengan amal usahanya) kebaikan di dunia semata-mata, Kami beri kepadanya dari kebaikan dunia itu (sekadar yang Kami tentukan), dan ia tidak akan beroleh sesuatu bahagian pun di akhirat kelak.
-Sura Ash-Shura, Ayah 20
###nak kena ulangkaji tafsir asas quran sesi 1 tentang tafsir quran dgn quran
Tiada ulasan:
Catat Ulasan