Khamis, Januari 16, 2020

Tafsir quran dgn quran sesi 002

Tafsir quran dgn quran sesi 002

Iaitu setengah ulamak bermaksud

Kitab ini ada dowabit.
Dr segi kaedah.

1.tafsir quran bilquran  min ab wa il bayan
karangan a syeh al alaamah  muhamad al amin bin muhamad mokhtar  a syeh maukiiti yg terkenal itu ,
tafsir abwa il bayan.Tafsir abwa il bayan ini banyak iaitu 10 jilid dan ini bahagian tafsir quran dgn quran.
Dia ambil buat suku.Jadi satu jilid.kalu kita tengok sini mukasuratnya ada 1,490 untuk bahagian tafsir quran dgn quran shj.

2.tafsir al quran bi qalami rahman
karangan a syeh al jalil wal mu fa sir an nabi abil wafat sana hullah al hindi(orang india).
Terkenal dgn tafsir Sa na i.tafsir sa na i ada 3 jilid.
Tafsir dia menjawab kritikan dan tomahan ajaran kristian dan yahudi. Tafsir sa na ini dalam bahasa urdu.
Tapi tafsir quran dgn quran dlm bahasa arab.
Dia terkenal dizamannya  dlm menentang penjajah  dan pendita yg menyebarkan ajaran kristian.

3.kitab,al mu ha ful mu wa sar
karangan syeh abdul jalil isa  anak murid syeh muhamad abduh.
Bezanya tafsir abdul jalil isa ini,dia tak bg nama surah.
Dia bg nombor ayat dan muka surat dlm kitab yg sebutir tu.

Beberapa tempat mmay tak setuju dgn pengarang ini.
Mmay setuju dgn pendapat imam abu hanifah.
Sebab bincang kaedah terpaksa sebut.
Ayat yg tak jelas,tak muktamad.
Contoh pendapat imam abu hanifah...
Orang Islam tidak boleh dibunuh disebabkan membunuh kafir zimmi.
Pengarang ni tak setuju dgn abu hanifah yg tak setuju orang Islam tidak boleh dibunuh balik sebab membunuh kafir zimmi.
Sebelum ni dlm bab tayamun dia tak setuju dgn abu hanifah.

وَكَتَبۡنَا عَلَیۡهِمۡ فِیهَاۤ أَنَّ ٱلنَّفۡسَ بِٱلنَّفۡسِ وَٱلۡعَیۡنَ بِٱلۡعَیۡنِ وَٱلۡأَنفَ بِٱلۡأَنفِ وَٱلۡأُذُنَ بِٱلۡأُذُنِ وَٱلسِّنَّ بِٱلسِّنِّ وَٱلۡجُرُوحَ قِصَاص

ٌۚ فَمَن تَصَدَّقَ بِهِۦ فَهُوَ كَفَّارَةٌ لَّهُۥۚ وَمَن لَّمۡ یَحۡكُم بِمَاۤ أَنزَلَ ٱللَّهُ فَأُو۟لَـٰۤىِٕكَ هُمُ ٱلظَّـٰلِمُونَ

Dan kami telah tetapkan atas mereka di dalam kitab Taurat itu, bahawa jiwa dibalas dengan jiwa, dan mata dibalas dengan mata, dan hidung dibalas dengan hidung, dan telinga dibalas dengan telinga, dan gigi dibalas dengan gigi, dan luka-luka hendaklah dibalas (seimbang).

Tetapi sesiapa yang melepaskan hak membalasnya, maka menjadilah ia penebus dosa baginya; dan sesiapa yang tidak menghukum dengan apa yang telah diturunkan Allah, maka mereka itulah orang-orang yang zalim.
-Sura Al-Ma'idah, Ayah 45

-imam abu hanifah berpegang dgn ayat ini.
-tuhan kata أَنَّ ٱلنَّفۡسَ بِٱلنَّفۡس nyawa .
Tak kira nyawa siapa.
Terbukti maka pembunuh boleh dihukum bunuh.
Pengarang tak setuju sebab..
Tetapi sesiapa yang melepaskan hak membalasnya, maka menjadilah ia penebus dosa baginya...
-pemaafannya menjadi kaffarah atau penghapus dosa...
Ini dalil menunjukan termasuk orang kafir.
Sedekah orang kafir tidak menghapuskan dosanya..
Bg pengarang kitab pula,ayat ini menunjukan orang Islam yg bunuh orang kafir tak dibunuh balik.
-mmay tidak setuju.
-ini kelebihan orang Islam dapat kaffarah.
-adakah ayah orang bukan Islam yg dibunuh tidak boleh memaafkan?
یَـٰۤأَیُّهَا ٱلَّذِینَ ءَامَنُوا۟ كُتِبَ عَلَیۡكُمُ ٱلۡقِصَاصُ فِی ٱلۡقَتۡلَىۖ ٱلۡحُرُّ بِٱلۡحُرِّ وَٱلۡعَبۡدُ بِٱلۡعَبۡدِ وَٱلۡأُنثَىٰ بِٱلۡأُنثَىٰۚ

فَمَنۡ عُفِیَ لَهُۥ مِنۡ أَخِیهِ شَیۡءٌ فَٱتِّبَاعُۢ بِٱلۡمَعۡرُوفِ وَأَدَاۤءٌ إِلَیۡهِ بِإِحۡسَـٰنٍۗ ذَٰلِكَ تَخۡفِیفٌ مِّن رَّبِّكُمۡ وَرَحۡمَةٌۗ فَمَنِ ٱعۡتَدَىٰ بَعۡدَ ذَٰلِكَ فَلَهُۥ عَذَابٌ أَلِیمٌ

Wahai orang-orang yang beriman! Diwajibkan kamu menjalankan hukuman "Qisas" (balasan yang seimbang) dalam perkara orang-orang yang mati dibunuh iaitu: orang merdeka dengan orang merdeka, dan hamba dengan hamba, dan perempuan dengan perempuan.

Maka sesiapa (pembunuh) yang dapat sebahagian keampunan dari saudaranya (pihak yang terbunuh), maka hendaklah orang yang mengampunkan itu) mengikut cara yang baik (dalam menuntut ganti nyawa), dan (si pembunuh pula) hendaklah menunaikan bayaran ganti nyawa itu) dengan sebaik-baiknya. Yang demikian itu adalah suatu keringanan dari Tuhan kamu serta suatu rahmat kemudahan. Sesudah itu sesiapa yang melampaui batas (untuk membalas dendam pula) maka baginya azab seksa yang tidak terperi sakitnya.
-Sura Al-Baqarah, Ayah 178

وَلَا تَقۡتُلُوا۟ ٱلنَّفۡسَ ٱلَّتِی حَرَّمَ ٱللَّهُ إِلَّا بِٱلۡحَقِّۗ وَمَن قُتِلَ مَظۡلُومًا فَقَدۡ جَعَلۡنَا لِوَلِیِّهِۦ سُلۡطَـٰنًا فَلَا یُسۡرِف فِّی ٱلۡقَتۡلِۖ إِنَّهُۥ كَانَ مَنصُورًا

Dan janganlah kamu membunuh diri seseorang manusia yang diharamkan oleh Allah membunuhnya kecuali dengan alasan yang benar. Dan sesiapa yang dibunuh secara zalim, maka sesungguhnya Kami telah menjadikan warisannya berkuasa menuntut balas. Dalam pada itu, janganlah ia melampau dalam menuntut balas bunuh itu, kerana sesungguhnya ia adalah mendapat sepenuh-penuh pertolongan (menurut hukum Syarak).
-Sura Al-Isra', Ayah 33

-siapa wali dia لِوَلِیِّهِۦ سُلۡطَـٰنًا ?orang Islam sahaja ke?
-pahala shj yg tak boleh ,bukan nyawa nya yg murah.

Minit 15
Sama أَنَّ ٱلنَّفۡسَ بِٱلنَّفۡسِ
Bg pengarang tidak sama sebab ayat ni.
یَـٰۤأَیُّهَا ٱلَّذِینَ ءَامَنُوا۟ كُتِبَ عَلَیۡكُمُ ٱلۡقِصَاصُ فِی ٱلۡقَتۡلَىۖ ٱلۡحُرُّ بِٱلۡحُرِّ وَٱلۡعَبۡدُ بِٱلۡعَبۡدِ وَٱلۡأُنثَىٰ بِٱلۡأُنثَىٰۚ فَمَنۡ عُفِیَ لَهُۥ مِنۡ أَخِیهِ شَیۡءٌ فَٱتِّبَاعُۢ بِٱلۡمَعۡرُوفِ وَأَدَاۤءٌ إِلَیۡهِ بِإِحۡسَـٰنٍۗ ذَٰلِكَ تَخۡفِیفٌ مِّن رَّبِّكُمۡ وَرَحۡمَةٌۗ فَمَنِ ٱعۡتَدَىٰ بَعۡدَ ذَٰلِكَ فَلَهُۥ عَذَابٌ أَلِیمٌ
Wahai orang-orang yang beriman! Diwajibkan kamu menjalankan hukuman "Qisas" (balasan yang seimbang) dalam perkara orang-orang yang mati dibunuh iaitu: orang merdeka dengan orang merdeka, dan hamba dengan hamba, dan perempuan dengan perempuan.

-merdeka bunuh hamba,merdeka tak dibunuh...

Maka sesiapa (pembunuh) yang dapat sebahagian keampunan dari saudaranya (pihak yang terbunuh), maka hendaklah orang yang mengampunkan itu) mengikut cara yang baik (dalam menuntut ganti nyawa), dan (si pembunuh pula) hendaklah menunaikan bayaran ganti nyawa itu) dengan sebaik-baiknya. Yang demikian itu adalah suatu keringanan dari Tuhan kamu serta suatu rahmat kemudahan. Sesudah itu sesiapa yang melampaui batas (untuk membalas dendam pula) maka baginya azab seksa yang tidak terperi sakitnya.
-Sura Al-Baqarah, Ayah 178
-Bg Abu hanifah ,ayat ini ada latar belakangnya .
Belajar tafsir tak boleh tengok yg zahir shj.
-latarbelakangnya Quraisy asalnya berasa mereka lebih mulia,tidak boleh seorang dgn hanya seorang shj yg dibunuh balas dgn terbunuhnya seorang orang mereka.
Ayat ini Bukan  menunjukan nilai nyawa bukan Islam kurang .
Baru nampak keadilan agama Islam dan semua akan berpuashati.
Tuhan maaf ,tuhan ampunkan dosa
-ayat ni -Sura Al-Baqarah, Ayah 178 tentang keistimewaan orang Islam.

۞ وَٱتۡلُ عَلَیۡهِمۡ نَبَأَ ٱبۡنَیۡ ءَادَمَ بِٱلۡحَقِّ إِذۡ قَرَّبَا قُرۡبَانًا فَتُقُبِّلَ مِنۡ أَحَدِهِمَا وَلَمۡ یُتَقَبَّلۡ مِنَ ٱلۡـَٔاخَرِ قَالَ لَأقۡتُلَنَّكَۖ قَالَ إِنَّمَا یَتَقَبَّلُ ٱللَّهُ مِنَ ٱلۡمُتَّقِینَ
Dan bacakanlah (wahai Muhammad) kepada mereka kisah (mengenai) dua orang anak Adam (Habil dan Qabil) yang berlaku dengan sebenarnya, iaitu ketika mereka berdua mempersembahkan satu persembahan korban (untuk mendampingkan diri kepada Allah). Lalu diterima korban salah seorang di antaranya (Habil), dan tidak diterima (korban) dari yang lain (Qabil). Berkata (Qabil):" Sesungguhnya aku akan membunuhmu!". (Habil)
menjawab: "Hanyasanya Allah menerima (korban) dari orang-orang yang bertaqwa;
-Sura Al-Ma'idah, Ayah 27
-kata hasan basri(anak adam=manusia).bani israel.
-ibnu adam difahami dua orang manusia.
-pendapat hasan salah sebab ayat tu juga bg tau
فَبَعَثَ ٱللَّهُ غُرَابًا یَبۡحَثُ فِی ٱلۡأَرۡضِ لِیُرِیَهُۥ كَیۡفَ یُوَٰرِی سَوۡءَةَ أَخِیهِۚ قَالَ یَـٰوَیۡلَتَىٰۤ أَعَجَزۡتُ أَنۡ أَكُونَ مِثۡلَ هَـٰذَا ٱلۡغُرَابِ فَأُوَٰرِیَ سَوۡءَةَ أَخِیۖ فَأَصۡبَحَ مِنَ ٱلنَّـٰدِمِینَ

Kemudian Allah hantarkan seekor burung gagak (menyuruhnya) mengorek-ngorek di bumi supaya, diperlihatkan kepada (Qabil) bagaimana cara menimbus mayat saudaranya. (Qabil) berkata: "Wahai celakanya aku! Alangkah lemah serta bodohnya aku, aku tidak tahu berbuat seperti burung gagak ini, supaya aku dapat menimbuskan mayat saudaraku?". Kerana itu menjadilah ia dari golongan orang-orang yang menyesal.
-Sura Al-Ma'idah, Ayah 31

-ini zaman terlalu awal .
-pendapat lain ,ibnu Adam adalah anak adam sengoti.
-perkara ini diambilkira juga tengok selepas tu..
Minit 27.
-bani israel dah tahu byk cara menguburkan mayat tak perlu belajar dr burung gagak

یَـٰۤأَیُّهَا ٱلَّذِینَ ءَامَنُوا۟
👈لَا تَقۡتُلُوا۟ ٱلصَّیۡدَ وَأَنتُمۡ حُرُمٌۚ

👈وَمَن قَتَلَهُۥ مِنكُم مُّتَعَمِّدًا

فَجَزَاۤءٌ
👈مِّثۡلُ مَا قَتَلَ مِنَ ٱلنَّعَمِ یَحۡكُمُ بِهِۦ ذَوَا عَدۡلٍ مِّنكُمۡ هَدۡیَۢا بَـٰلِغَ ٱلۡكَعۡبَةِ أَوۡ كَفَّـٰرَةٌ طَعَامُ مَسَـٰكِینَ أَوۡ عَدۡلُ ذَٰلِكَ صِیَامًا لِّیَذُوقَ وَبَالَ أَمۡرِهِۦۗ عَفَا ٱللَّهُ عَمَّا سَلَفَۚ وَمَنۡ عَادَ فَیَنتَقِمُ ٱللَّهُ مِنۡهُۚ وَٱللَّهُ عَزِیزٌ ذُو ٱنتِقَامٍ

Wahai orang-orang yang beriman! Janganlah kamu membunuh binatang-binatang buruan ketika kamu sedang berihram.

👉Dan sesiapa di antara kamu yang membunuhnya

👉 dengan sengaja, maka dendanya (menggantinya) dengan binatang ternak yang
👉sama dengan binatang buruan yang dibunuh itu, yang ditetapkan hukumnya oleh dua orang yang adil di antara kamu, sebagai hadiah yang disampaikan ke Kaabah (untuk disembelih dan dibahagikan kepada fakir miskin di Tanah Suci), atau
👉bayaran kaffarah, iaitu memberi makan orang-orang miskin, atau berpuasa sebanyak bilangan cupak yang diberikan kepada orang miskin;

-bunuh dgn sengaja tetapi dia terlupa dia dlm ihram
-kalu tak sengaja sebab

👉 supaya dapat ia merasai kesan yang buruk dari perbuatannya.

-akibat dosa yg dilakukan.
-orang yg terlupa tidak melakukan berdosa
-sedang hukum untuk dia merasa sebab buat dosa.sbab itu tafsiran itu tidak tepat.

Allah maafkan apa yang telah lalu; dan sesiapa yang mengulangi (kesalahan itu) maka Allah akan menyeksanya; dan (ingatlah) Allah Maha Kuasa, lagi Berkuasa membalas dengan azab seksa.
-Sura Al-Ma'idah, Ayah 95

-pendapat boleh tidak munasabah....

Minit 30

Lagi silap ,seperti dalam ayat hijab.hanya untuk isteri nabi saw sahaja.
Al ahzab 53

Minit 35

یَـٰۤأَیُّهَا ٱلَّذِینَ ءَامَنُوا۟ لَا تَدۡخُلُوا۟ بُیُوتَ ٱلنَّبِیِّ إِلَّاۤ أَن یُؤۡذَنَ لَكُمۡ إِلَىٰ طَعَامٍ غَیۡرَ نَـٰظِرِینَ إِنَىٰهُ وَلَـٰكِنۡ إِذَا دُعِیتُمۡ فَٱدۡخُلُوا۟ فَإِذَا طَعِمۡتُمۡ فَٱنتَشِرُوا۟ وَلَا مُسۡتَـٔۡنِسِینَ لِحَدِیثٍۚ إِنَّ ذَٰلِكُمۡ كَانَ یُؤۡذِی ٱلنَّبِیَّ فَیَسۡتَحۡیِۦ مِنكُمۡۖ وَٱللَّهُ لَا یَسۡتَحۡیِۦ مِنَ ٱلۡحَق

👈ِّۚ وَإِذَا سَأَلۡتُمُوهُنَّ مَتَـٰعًا فَسۡـَٔلُوهُنَّ مِن وَرَاۤءِ حِجَاب

👈ٍۚ ذَٰلِكُمۡ أَطۡهَرُ لِقُلُوبِكُمۡ وَقُلُوبِهِنَّۚ

وَمَا كَانَ لَكُمۡ أَن تُؤۡذُوا۟ رَسُولَ ٱللَّهِ وَلَاۤ أَن تَنكِحُوۤا۟ أَزۡوَٰجَهُۥ مِنۢ بَعۡدِهِۦۤ أَبَدًاۚ إِنَّ ذَٰلِكُمۡ كَانَ عِندَ ٱللَّهِ عَظِیمًا

Wahai orang-orang yang beriman, janganlah kamu masuk ke rumah Nabi (menunggu makanan masak kerana hendak makan bersama), kecuali kamu dijemput untuk menghadiri jamuan, bukan dengan menunggu-nunggu masa sajiannya; tetapi apabila kamu dijemput maka masuklah (pada waktu yang ditetapkan); kemudian setelah kamu makan maka hendaklah masing-masing bersurai dan janganlah duduk bersenang-senang dengan berbual-bual. Sesungguhnya yang demikian itu menyakiti dan menyusahkan Nabi sehingga ia merasa malu (hendak menyatakan hal itu) kepada kamu, sedang Allah tidak malu daripada menyatakan kebenaran.

👉Dan apabila kamu meminta sesuatu yang harus diminta dari isteri-isteri Nabi maka mintalah kepada mereka dari sebalik tabir.
👉Cara yang demikian lebih suci bagi hati kamu dan hati mereka. Dan kamu tidak boleh sama sekali menyakiti Rasul Allah dan tidak boleh berkahwin dengan isteri-isterinya sesudah ia wafat selama-lamanya. Sesungguhnya segala yang tersebut itu adalah amat besar dosanya di sisi Allah.
Sura Al-Ahzab, Ayah 53.

-allah sebut sebab perlu berhijab
Lebih menyucikan hati,ini hukum
umum untuk semua orang.orang lain tentu lebih2 lagi..
-orang lain tak perlu jaga hati?!
-bg mmay ,kontek ayat ,berkait dgn isteri nabi,tetapi bukan juga bermakna orang lain tak perlu jaga hati?
-kena tengok siyak dan sibak ayat
-bahkan asalnya untuk isteri nabi saw disini.
-konteks ayat,semua mengenai isteri2  nabi disini.

Minit 40






Tiada ulasan:

Catat Ulasan