Isnin, April 27, 2020

Tips kawal anak kerap bergaduh semasa pkp.

Tips kawal anak kerap bergaduh semasa pkp.
Ilmu parenting.
Cara kawal emosi parents.

Apa parents perlu ada untuk hadapi situasi anak bergaduh?
Perkara yg semua ibubapa kena tahu.
Kajian 93% anak2 akan bergaduh.
Bila bergaduh akan 2 pihak.
Satu pihak yg membuli.
Kedua pihak yg kena buli.
%Kes buli budak yg tingkatan 5 semakin kurang  berbanding budak tingkatan 3.
Semakin berumur semakin kurang.
Setiap 10 saat budak darjah satu akan mengadu..cikgu dia buat saya..
Bergaduh ini adalah sangat fitrah.
Dan mustahil tak bergaduh.
Ini yg kita nak mindset.
Bergaduh ada normal.
Cuma bila anak bergaduh kita juga perlu faham sebenarnya  ia menyentuh otak paling bawah(primitif brain).
Otak ini untuk bertahan.
Bila orang kacau..tengah makan airkrim abang ambil..mesti ada reaksi.
Reaksi atas gangguan adalah untuk dia jaga dari ancaman untuk pertahankan dirinya dgn  tindakan sama ada dia lawan fizikal atau tak lawan tapi melepas seperti menjerit contohnya.
Ibubapa juga akan emosi.
Tindakan emosi ibubapa tidak membantu otak anak bergerak dari primitif brain kepada otak thinking(otak berfikir)sedang anak yg berumur 1ke 2 tahun sudah boleh berfikir.
Bermaksud kita respon sama macam dia.
Dia primitif kita pun primitif.
Primitif ini macam ayam atau dinosaur,bila kacau anak ayam,mak dia marah.
Kita marah bila ancaman ,anak belajar bila ada konfliks reaksi dia adalah dia juga kena marah. Dia juga kena jerit.
Jadi kita tak bantu dia  banyak.dia kekal di otak primitif .
Sebenarnya dalam konteks kita nak respon kita kena respon yg tegas tapi tenang.
Bila kita tegas dan tenang ,kita bawa otaknya pergi otak yg rasional dia akan banyak.
Kita pun belajar banyak bila anak bergaduh skil mengurus pergaduhan.
Puan maznah banyak melihat orang dewasa yg bergaduh ,samada dia lawan mulut atau dia lawan fizikal atau pasif tak lawan dia akan terus dibuli.
Yg mana puan maznah utarakan 
Konsep pasif yg tidak bagus kerana dia akan terus dibuli.
Contoh kawan tempat kerja kata ,kau ni baik sangatla tolong punchkan kad aku.Dia pun baiklah.maka dia pun akan dibuli.
Respon yg kedua iaitu  lawan.jawab tak nak lah.marah atau bebel.juga respon yg negatif.dia pun belajar ,asa dia kecil2 .
Kita tak nak anak yg agresif tetapi kita nak anak yg pertengahan maknanya kita nak dalam konfliks tu kita nak anak beritahu disamping dia jerit dan nangis.
Saya kata kakak tak perlu jerit kuat tetapi kakak beritahu abang kakak tak tak suka  apa yg abang buat.
Sebab abang dia memang  saja2.
Kenapa saja?
Ada 3 sebab:
1.kerana lapar.bila lapar dia buat hal.bising2  dia kacau adik dia.
2.dia nak stimulasi.dia bosan dan dia nak stimulasi otak dia.dia kena kacau orang sebab dia nak aktif.
3.dia nak perhatian dan pengiktirafan.
Kita kena puji...nampaknya fatin banyak tenaga ,mari kta cipta atau apa2 permainan yg berkaitan dengan minda.
Minda dgn minda ..amat keras..

Soalan ..bila mereka sedang bergaduh secara fizikal apa patut ibubapa buat?
Memang semasa  mereka sedang bereaksi kita tak boleh campur.
Sebaiknya kita asingkan mereka.
Kita terus salurkan  tindakahlaku selamat.
Kalu siku2 sikit tu tak mengapa.kita tunggu sehingga mereka "melepas" .
Atau kita nak tengok selepas itu apa yg terjadi.
Memang kita kena bantu sebab kita nak mereka belajar sesuatu.
Dimana apa yg abang buat tu tak wajar .adik kecil lagi.
Adik pun tak perlula nak lawan.
Anak yg setahun lebih pun boleh pelempang abang dia.
Jadi kita cakap pada abang.
Bila kita pisahkan ,kita akan ajar yg besar sebab yg besar berhadapan dengan situasi orang kacau atau dia terancam.
Kita cakap adik tu baru satu tahun,abang 5 tahun.
Abang ingat dia 5 tahun ke?
Kalu abang 8 tahun,kata abang ingat adik tu 8tahun ke?
Puan maznah bagi dia anak fikir.sebab anak dia dah besar.
Tapi kalu anak dia yg 5 tahun buat dan dibuli oleh adik yg umur 1 tahun.dia akan jerit .puan maznah akan cakap .kakak tak perlu menjerit tetapi kakak kena beritahu adik.adik tak boleh buat macam tu kakak terasa sakit.
Kita ajar anak beritahu dia punya keperluan.
Kat situ dari  bahan bacan puan maznah dlm isu ini,sebenarnya anak perlu  belajar untuk meletakkan  perkataan iaitu nak bawa emosi kepada otak yg berfikir.
Otak yg berfikir kena ada perkataan .
Kalu anak2 tiada perkataan dia akan bertindak secara fizikal.
Jadi yg lebih besar yg dah boleh bercakap diajar untuk berkomunikasi.
Adik akan dengar dan rakam dan ada perbendaharaan kata yg dia belajar.o abang tak selesa.
Nanti bila adik boleh bercakap ,kita akan terkejut sebab perbendaharaan dia sangat hebat.
Anak puan maznah yg dua tahun bercakap 5 perkataan satu ayat sebab dia selalu beritahu apa perkataan untuk emosi terhadap tingkah laku abang pukul,tingkah laku adik tarik rambut dan rasa seperti rasa sakit.rasa marah.kita sebut je.satu hari dia akan sebut balik perkataan itu.
Contoh yg  anak puan yg tidak beritahu tapi dia bertindak dengan perbuatan kita kena asingkan dan beritahu abang yg adik tu 1 tahun bukan 5 tahunbg abang fikir.wajarkah abang buat macam tu pada adik?jadi abang akan cakap adik buat begitu begini.lepas tu kita kata kat abang jika adik buat lagi ,abang bagi tau adik tak boleh buat macam tu,abang tak suka.makna dia tahu perasaan kita.
Itu adalah kemahiran yg sangat penting.
Orang dewasa pun,gaduh suamiisteripun.
Dia tak cakap dia rasa apa?
Sebenarnya dia penat dan tak nak memasak.dia tak cakap.
Abang boleh tak saya tak masak kita order makanan?contoh.
Bila tak cakap dia terjemah melalui tindakan dengan marah2.marah anak dan bebel kemudian dia baru cakap .
Manusia akan banyak masalah bila dia tidak komunikasikan perasaan dan keperluan dia seperti dia perlukan rehat perlukan giliran,perlukan sokongan.
Itu yg nak ajar anak.
Jika anak diajar dia akan mampu kendalikan konfliksnya nanti dengan baik.

Bgmn tegur adik ,bawah 3 tahun?
Kita terus modelkan tingkah laku yg selamat.
Contoh jika adik tarik rambut kakak.kakak nangis.
Kita akan terus ambil tangan adik  dan kata tak boleh.ini bermakna alihkan badan nya supaya dia buat tingkah laku yg selamat dan bagi tahu tak adik tak boleh buat macam tu sebab kakak rasa sakit.
Ini bermakna anak yg berumur bawah 3 tahun kita terus saluekan tingkah laku dia kepada tingkah laku  yg selamat.sambil bagi tahu.kasihan kakak sakit.
Ringkas sahaja..adik tak boleh tarik rambut kakak tetapi usap.
Yaitu beritahu anak supaya ganti perbuatan itu.
Contoh pukul ayah .
Beritahu,adik jangan pukul ayah tetapi usap.
Kita bawa tangan dia,kita ajar dia usap.
Kalu dia tarik rambut kakak suruh dia urut rambut kakak.
Dia sebenarnya sedang menilai tingkah laku yg  membuli tadi  dan tingkah alaku selamat mana satu yg lebih baik.
Tetapi dia belum buat keputusan sebab dia seronok taeik rambut dan pukul ada reaksi.
Minit 20.






1.Fahami fitrah anak kenapa bergaduh.
2.bg masa anak bertindak.
3. Bg sebab supaya rasional


Peraturan 1 dan 5.
1 buat salah kena buat baik 5 kali.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan