Qawaid tafsir 2018 kaedah 006
Kaedah 6
قاعدة 6 إذَا اسْتُدِلَّ بِالْفِعْلِ لِشَيْئَيْنِ وَهُوَ فِيْ الحَقِيْقَةِ لِأَحَدِهِمَا يُقْدَّرُِ لِلْآخَرِ فِعْلٌ يُنَاسِبُهُ عَلَى الْأٌصَحِّ
Apabila sesuatu fi'il dikaitkan dengan dua isim, sedangkan fi'il itu hanya layak dikaitkan dengan satu sahaja daripada dua isim tersebut, maka mengikut pendapat yang lebih sahih (rajih), perlulah ditaqdirkan fi'il lain yang sesuai dengan isim yang satu lagi
Qaedah ini boleh diaplikasikan pada firman Allah berikut:
Al-Hasyr 59:9
وَٱلَّذِينَ تَبَوَّءُو ٱلدَّارَ وَٱلْإِيمَٰنَ مِن قَبْلِهِمْ يُحِبُّونَ مَنْ هَاجَرَ إِلَيْهِمْ وَلَا يَجِدُونَ فِى صُدُورِهِمْ حَاجَةً مِّمَّآ أُوتُوا۟ وَيُؤْثِرُونَ عَلَىٰٓ أَنفُسِهِمْ وَلَوْ كَانَ بِهِمْ خَصَاصَةٌۚ وَمَن يُوقَ شُحَّ نَفْسِهِۦ فَأُو۟لَٰٓئِكَ هُمُ ٱلْمُفْلِحُونَ
Dan orang-orang (Ansar) yang mendiami negeri (Madinah) serta beriman sebelum mereka, mengasihi orang-orang yang berhijrah ke negeri mereka dan tidak ada pula dalam hati mereka perasaan berhajatkan apa yang telah diberi kepada orang-orang yang berhijrah itu dan mereka juga mengutamakan orang-orang yang berhijrah itu
lebih daripada diri mereka sendiri, sekalipun mereka dalam keadaan kekurangan dan amat berhajat dan (ingatlah), sesiapa yang menjaga serta memelihara dirinya daripada
dipengaruhi oleh tabi'at bakhilnya, maka merekalah orang-orang yang berjaya.
(al-
hasyr:9).
وَٱلَّذِينَ👈 تَبَوَّءُو ٱلدَّارَ وَٱلْإِيمَٰنَ مِن قَبْلِهِمْ يُحِبُّونَ مَنْ هَاجَرَ إِلَيْهِمْ وَلَا يَجِدُونَ فِى صُدُورِهِمْ حَاجَةً مِّمَّآ أُوتُوا۟ وَيُؤْثِرُونَ عَلَىٰٓ أَنفُسِهِمْ وَلَوْ كَانَ بِهِمْ خَصَاصَةٌۚ وَمَن يُوقَ شُحَّ نَفْسِهِۦ فَأُو۟لَٰٓئِكَ هُمُ ٱلْمُفْلِحُونَ
Perkataan تَبَوَّءُو yang merupakan fi'il itu dikaitkan dengan dua isim sebagai maflulnya ٱلدَّارَ dan َٱلْإِيمَٰنَ , Padahal perkataan ٱلدَّارَ sahaja yang layak dijadikan َ sebagai mafulnya. Maka dalam keadaan ini perlu ditaqdirkan(andaikan ada fiil lain yg sesuai dengan iman itu) f iil lain yang sesuai dengan
َٱلْإِيمَٰنَ sebagai mafulnya. Misalnya ditaqdirka وأخاصوا
Jadi وأخاصوا َٱلْإِيمَٰنَ
Orang2 yg mendiami madinah itu dan mereka ikhlaskan imannya.begitu lah baru sesuai atau makna itulah yg ditaqdirkan.Dalam masalah ini terdapat khilaf di kalangan para'ulama' tentang qaedah taqdirkah yang lebih baik
dipakai atau qaedah tadhmin تَضْمِين . inilah struktur mikro quran.apa fiil yg dibuang.fiil itu apa?yg sesuai itu apa ?
Kalu تَبَوَّءُو tak sesuai.ini struktur mikro.
Apa itu تضمين?dulu sudah bincang.
Ini termasuk dibawah kaedah struktur mikro alquran.
Kalau dipakai qaedah taqdir, maka taqdirnya
adalah seperti yang diberikan tadi. وأخلصوا Dan kalau qaedah tadhmin pula yang dipakai,
maka semestinya perkataan تَبَوَّءُو itu dita'wilkan (tukar)dengan fiil lain yang sesuai menjadikan kedua-dua isim selepasnya sebagai mafulnya. Misalnya perkataan itu
dita'wil (dipakai) dengan ma'na لزموا(melazimi),
maka sesuailah kedua-dua isimyang tersebut selepasnya menjadi maful baginya.
وَٱلَّذِينَ👈 تَبَوَّءُو
-ini ditakwil dengan لَزِمُوا mengikut bahasa arab
maka sesuailah kedua-dua isim
yang tersebut selepasnya menjadi maful baginya.
Maka inilah dipanggil kaedah تضمين
ٱلدَّارَ وَٱلْإِيمَٰنَ مِن قَبْلِهِمْ يُحِبُّونَ مَنْ هَاجَرَ إِلَيْهِمْ وَلَا يَجِدُونَ فِى صُدُورِهِمْ حَاجَةً مِّمَّآ أُوتُوا۟ وَيُؤْثِرُونَ عَلَىٰٓ أَنفُسِهِمْ وَلَوْ كَانَ بِهِمْ خَصَاصَةٌۚ وَمَن يُوقَ شُحَّ نَفْسِهِۦ فَأُو۟لَٰٓئِكَ هُمُ ٱلْمُفْلِحُونَ
Tiada ulasan:
Catat Ulasan