Isnin, Mei 04, 2020

Qawaid tafsir 2018 sesi 02(e2)


Qawaid tafsir 2018 sesi 02(e2)

قاعدة 7 إذَا تَعَقَبَتِ الضَّمَائِرُ فَالْأَصْلُ اَنْ يَتَّحِدَ مَرْجِعُهَا
Kaedah 7 
Apabila beberapa dhamir datang selepas sesuatu isim, maka pada asalnya isim itulah merupakan marji' (tempat rujukan atau tempat kembali dhamir)bagi dhamir-dhamir tersebut.

-marji sama walaupun beberapa dhamir.

Qaedah ini berlaku apabila tidak ada qarinah(petunjuk)yang menunjukkan dhamir-dhamir itu
kembali kepada marji' yang berlainan, dan kembalinya kepada marji' yang sama pula
tidak menjejaskan kefasihan bahasa. Dalam keadaan ada qarinah dan menjejaskan
kefasihan bahasa, boleh saja dhamir-dhamir itu kembali kepada marji'-marji' yang
berlainan.

Qaedah 7 ini boleh diaplikasikan(tengok kegunaan-tatbik) pada beberapa firman Allah berikut:

(1)
 Annisa 157-159
وَقَوۡلِهِمۡ إِنَّا قَتَلۡنَا ٱلۡمَسِیحَ عِیسَى ٱبۡنَ مَرۡیَمَ رَسُولَ ٱللَّهِ وَمَا قَتَلُوهُ وَمَا 
صَلَبُوهُ وَلَـٰكِن شُبِّهَ لَهُمۡۚ وَإِنَّ ٱلَّذِینَ ٱخۡتَلَفُوا۟ فِیهِ لَفِی شَكٍّ مِّنۡهُۚ مَا لَهُم بِهِۦ مِنۡ عِلۡمٍ إِلَّا ٱتِّبَاعَ ٱلظَّنِّۚ وَمَا قَتَلُوهُ یَقِینَۢا(157)
بَل رَّفَعَهُ ٱللَّهُ إِلَیۡهِۚ وَكَانَ ٱللَّهُ عَزِیزًا حَكِیمًا(158)
وَإِن مِّنۡ أَهۡلِ ٱلۡكِتَـٰبِ إِلَّا لَیُؤۡمِنَنَّ بِهِۦ قَبۡلَ مَوۡتِهِۦۖ وَیَوۡمَ ٱلۡقِیَـٰمَةِ یَكُونُ عَلَیۡهِمۡ شَهِیدًا(159)
157. Dan juga (disebabkan) dakwaan mereka dengan mengatakan: Sesungguhnya
kami telah membunuh Al-Masih Isa Ibni Mariam, Rasul Allah. Padahal mereka tidak
membunuhnya dan tidak memalangnya (di kayu palang salib), tetapi diserupakan bagi
mereka (orang yang mereka bunuh itu seperti Nabi Isa) dan Sesungguhnya orang-
orang yang telah berselisih faham, mengenai Nabi Isa, sebenarnya mereka berada dalam keadaan syak (ragu-ragu) tentang menentukan (pembunuhannya). Tiada
sesuatu pengetahuan pun bagi mereka mengenainya selain daripada mengikut sangkaan semata-mata dan mereka tidak membunuhnya dengan yakin.
158. Bahkan Allah telah mengangkat Nabi Isa kepadaNya dan adalah Allah Maha
Kuasa, lagi Maha Bijaksana.
159.Dan tidak ada seorang pun dari kalangan ahli Kitab melainkan ia akan beriman kepada Nabi Isa sebelum matinya dan pada hari kiamat kelak Nabi Isa akan menjadi saksi terhadap mereka.

Di dalam tiga ayat di atas terdapat lapan dhamir yang kembali kepada Al-Masih Isa
Ibni Mariam.

وَقَوۡلِهِمۡ إِنَّا قَتَلۡنَا ٱلۡمَسِیحَ عِیسَى ٱبۡنَ مَرۡیَمَ رَسُولَ ٱللَّهِ وَمَا قَتَلُوهُ 1وَمَا صَلَبُوهُ 2وَلَـٰكِن شُبِّهَ 3لَهُمۡۚ وَإِنَّ ٱلَّذِینَ ٱخۡتَلَفُوا۟ فِیهِ 4لَفِی شَكٍّ مِّنۡهُۚ 5مَا لَهُم بِهِ6مِنۡ عِلۡمٍ إِلَّا ٱتِّبَاعَ ٱلظَّنِّۚ وَمَا قَتَلُوهُ 7یَقِینَۢا(157)

بَل رَّفَعَهُ8 ٱللَّهُ إِلَیۡهِۚ وَكَانَ ٱللَّهُ عَزِیزًا حَكِیمًا ُ(158)

وَإِن مِّنۡ أَهۡلِ ٱلۡكِتَـٰبِ إِلَّا لَیُؤۡمِنَنَّ بِهِ9ۦ قَبۡلَ مَوۡتِهِۦۖ 10وَیَوۡمَ ٱلۡقِیَـٰمَةِ یَكُونُ عَلَیۡهِمۡ شَهِیدًا(159)

-dhamir مَوۡتِهِۦۖ  ni ada 2 pendapat ,ada yg berpendapat  kembali kepada nabi isa dan ada yg kata kepada ahli kitab. khilaf.
-kalu nya kembali kepada nabi Isa ,ini bererti nabi Isa belum mati.satu pendapat.
Satu lagi tuhan tunjuk kepada ahli kitab  sebelum mati ,nabi Isa itu Islam.
-yg jadi mufasir kena tahu perkara ini.



(2)
أَنِ ٱقۡذِفِیهِ فِی ٱلتَّابُوتِ فَٱقۡذِفِیهِ فِی ٱلۡیَمِّ فَلۡیُلۡقِهِ ٱلۡیَمُّ بِٱلسَّاحِلِ یَأۡخُذۡهُ عَدُوٌّ لِّی وَعَدُوٌّ لَّهُۥۚ وَأَلۡقَیۡتُ عَلَیۡكَ مَحَبَّةً مِّنِّی وَلِتُصۡنَعَ عَلَىٰ عَیۡنِیۤ

39. Letakkanlah anakmu di dalam peti, kemudian lepaskanlah peti itu ke laut, maka biarlah laut itu membawanya terdampar ke pantai, supaya dipungut oleh musuhKu dan musuhnya dan Aku telah tanamkan dari kemurahanKu perasaan kasih sayang orang terhadapmu dan supaya engkau dibela dan dipelihara dengan pengawasanKu.(Thaha:39).

أَنِ ٱقۡذِفِیهِ1 فِی ٱلتَّابُوتِ فَٱقۡذِفِیهِ 2فِی ٱلۡیَمِّ فَلۡیُلۡقِهِ3 ٱلۡیَمُّ بِٱلسَّاحِلِ یَأۡخُذۡه4
ُ عَدُوٌّ لِّی وَعَدُوٌّ لَّهُۥ5ۚ وَأَلۡقَیۡتُ عَلَیۡكَ 6مَحَبَّةً مِّنِّی وَلِتُصۡنَعَ 7عَلَىٰ عَیۡنِیۤ

Di dalam ayat ini pula terdapat tujuh dhamir yang kembali kepada (Nabi) Musa yang tersebut di dalam ayat sebelumnya.

Contoh dhamir-dhamir yang kembali kepada marji' yang berlainan pula dapat dilihat
pada firman Allah di bawah ini:
Al-Kahf:22
سَیَقُولُونَ ثَلَـٰثَةٌ رَّابِعُهُمۡ كَلۡبُهُمۡ وَیَقُولُونَ خَمۡسَةٌ سَادِسُهُمۡ كَلۡبُهُمۡ رَجۡمَۢا بِٱلۡغَیۡبِۖ وَیَقُولُونَ سَبۡعَةٌ وَثَامِنُهُمۡ كَلۡبُهُمۡۚ قُل رَّبِّیۤ أَعۡلَمُ بِعِدَّتِهِم مَّا یَعۡلَمُهُمۡ إِلَّا قَلِیلٌۗ فَلَا تُمَارِ فِیهِمۡ إِلَّا مِرَاۤءً ظَـٰهِرًا وَلَا تَسۡتَفۡتِ فِیهِم مِّنۡهُمۡ أَحَدًا

22. (Sebahagian dari) mereka akan  berkata: Ashabul Kahfi itu tiga orang,
yang keempatnya ialah anjing mereka dan setengahnya pula berkata: Bilangan mereka
lima orang, yang keenamnya ialah anjing mereka secara meraba-raba dalam gelap
akan sesuatu yang tidak diketahui dan sesetengah yang lain berkata: Bilangan mereka
tujuh orang dan yang kedelapannya ialah anjing mereka. Katakanlah (wahai
Muhammad): Tuhanku lebih mengetahui akan bilangan mereka, tiada yang
mengetahui bilangannya melainkan sedikit. Oleh itu, janganlah engkau berbahas
dengan sesiapapun mengenai mereka melainkan dengan bahasan (secara sederhana)
yang nyata (keterangannya di dalam Al-Quran) dan janganlah engkau meminta penjelasan mengenai hal mereka kepada seseorangpun dari golongan (yang
membincangkannya). 
(al-Kahf:22)

سَیَقُولُونَ ثَلَـٰثَةٌ رَّابِعُهُمۡ كَلۡبُهُمۡ وَیَقُولُونَ خَمۡسَةٌ سَادِسُهُمۡ كَلۡبُهُمۡ رَجۡمَۢا بِٱلۡغَیۡبِۖ وَیَقُولُونَ سَبۡعَةٌ وَثَامِنُهُمۡ كَلۡبُهُمۡۚ قُل رَّبِّیۤ أَعۡلَمُ بِعِدَّتِهِم مَّا یَعۡلَمُهُمۡ إِلَّا قَلِیلٌۗ فَلَا تُمَارِ فِیهِمۡ👉 إِلَّا مِرَاۤءً ظَـٰهِرًا وَلَا تَسۡتَفۡتِ فِیهِم👉 مِّنۡهُمۡ👉 أَحَدًا
Marji' dhamir pada فيهم ialah Ashaabul Kahfi. Sementara marji' dhamir pada منهم pula
adalah orang-orang Yahudi.

- ini kita akan selalu bertemu dalam alquran.

قاعدة 8

إِذَا جَاءَتْ مِنْ قَبْلَ الْمُبْتَدَإ، أَوِ الْفَاعِلِ، أَوِ الْمَفْعُوْلِ، فِهِيَ لِتَأْكِيْدِ النَّفْيِ وَزِيَادَةِ   التَّنْكِيْرِ،وَالتَّنْصِيْصِ فِي الْعُمُوْمِ

Kaedah 8
Apabila ada perkataan min sebelum mubtadak atau fail atau maful ,maka ia menguatkan ma'na nafi .Ia juga menjadikan ma'na nakirah pada sesuatu isim lebih kuat dan jelas lebih umum.

-ini juga kita akan selau bertemu.
-ini ilmu maani.ilmu mengenai makna.

Contoh perkataan مِنْ sebelum mubtada' (subjek)ialah firman Allah ini.

Al-An'am 6:38
وَمَا مِن دَآبَّةٍ فِى ٱلْأَرْضِ وَلَا طَٰٓئِرٍ يَطِيرُ بِجَنَاحَيْهِ إِلَّآ أُمَمٌ أَمْثَالُكُمۚ مَّا فَرَّطْنَا فِى ٱلْكِتَٰبِ مِن شَىْءٍۚ ثُمَّ إِلَىٰ رَبِّهِمْ يُحْشَرُونَ 
Dan tidak seekor pun binatang yang melata di bumi dan tidak seekor pun burung yang terbang dengan kedua sayapnya, melainkan mereka umat-umat seperti kamu.Tiada Kami tinggalkan sesuatu pun di dalam kitab Al-Quran ini; kemudian mereka semuanya akan dihimpunkan kepada Tuhan mereka (untuk dihisab dan menerima balasan). (al-An' aam:38).

- Disini mubtada'nya(subjeknya)دَآبَّةٍ
Tapi mubtada' zahirnya nampak majrul.
Sebelum mubtada' ini ada مِن tapi dia kena dlm ayat manfi.
Ayat manfi ini ada مَا sebelumnya(makna ada makna tidak)
Jika ayat musbat tidak boleh.mesti ayat manfih. Maka مِن yg duduk maka sebelum mubtadak memberi makna umum dan kekuatan pada nafi itu.Tidak disitu bukan main2 ..tidak segoti.Sebab itu diterjemahkan tidak seekorPUN(dari perkataan مِن)
Menafikan semua tiada kecuali.

Contoh perkataan  مِنْ sebelum fa'il ialah firman Allah berikut:
Al-Ma'idah 5:19
يَٰٓأَهْلَ ٱلْكِتَٰبِ قَدْ جَآءَكُمْ رَسُولُنَا يُبَيِّنُ لَكُمْ عَلَىٰ فَتْرَةٍ مِّنَ ٱلرُّسُلِ أَن تَقُولُوا۟ 
مَا جَآءَنَا مِنۢ بَشِيرٍ وَلَا نَذِيرٍۖ فَقَدْ جَآءَكُم بَشِيرٌ وَنَذِيرٌۗ وَٱللَّهُ عَلَىٰ كُلِّ شَىْءٍ قَدِيرٌ 

Wahai Ahli Kitab! Sesungguhnya telah datang kepada kamu Rasul kami(Muhammad, s.a.w) yang menerangkan kepada kamu (akan syariat Islam) ketika terputusnya (kedatangan) Rasul-rasul (yang diutus), supaya kamu tidak(berdalih) dengan berkata (pada hari kiamat): Tidak datang kepada kami seorang (Rasul) pun pembawa berita gembira dan juga pembawa amaran (yang mengingatkan kami . Kerana sesungguhnya telah datang kepada kamu seorang (rasul) pembawa berita gembira dan juga pembawa amaran dan (ingatlah) Allah Maha Kuasa atas tiap-tiap sesuatu. (al-Maa'idah:19).

يَٰٓأَهْلَ ٱلْكِتَٰبِ قَدْ جَآءَكُمْ رَسُولُنَا يُبَيِّنُ لَكُمْ عَلَىٰ فَتْرَةٍ مِّنَ ٱلرُّسُلِ أَن تَقُولُوا۟ 
👈مَا جَآءَنَا 👈مِنۢ بَشِيرٍ وَلَا نَذِيرٍۖ فَقَدْ جَآءَكُم بَشِيرٌ وَنَذِيرٌۗ وَٱللَّهُ عَلَىٰ كُلِّ شَىْءٍ قَدِيرٌ 
Perkataanبَشِيرٍ ini fail walaupun selepas مِنۢ
Dan ayat ini ayat manfi kerana sebelumnya adaمَا nafi
Terjemah jadi :Tidak ada seorang rasulPUN.


Dan contoh perkataan مِنْ sebelum maf'ul pula ialah firman Allah di bawah ini:
Maryam 19:98
وَكَمْ أَهْلَكْنَا قَبْلَهُم مِّن قَرْنٍ هَلْ تُحِسُّ مِنْهُم مِّنْ أَحَدٍ أَوْ تَسْمَعُ لَهُمْ رِكْزًۢا 
Dan amatlah banyaknya Kami telah binasakan umat-umat sebelum mereka;Adakah kamu melihat seorangpun dari mereka atau kamu dengar suara mereka yang samar-samar?! (Maryam:98). 

وَكَمْ أَهْلَكْنَا قَبْلَهُم👈 مِّن قَرْنٍ هَلْ تُحِسُّ مِنْهُم مِّنْ أَحَدٍ أَوْ تَسْمَعُ لَهُمْ رِكْزًۢا 

Perkataanقَرْنٍ ini maful walaupun ianya majrul.
Kalu kira mansub pada ma hal.
Jadi قَرْنٍ ini jadi maful kepada أَهْلَكْنَا
Maknanya :Tiada satu PUN  bangsa golongan manusia boleh dengar suara sayu pada hal sebelumnya beribu2 ada menggunakanya...


Tiada ulasan:

Catat Ulasan