Mishkat al-masabih kitab iman sesi 4 ms037
Misykatul masabiih kitab Iman
matan hadis sesi 1
24 feb 13
عَنْ عُمَرَ بْنِ الْجَطَابِ رَضِيَ اللهُ عَنْهُ قَالَ بَيْنَمَا نَحْنُ عِنْدَ رَسُوْلِ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ذَاتَ يَوْمٍ إِذْ طَلَعَ عَلَيْنَا رَجُلٌ شَدِيْدُ بَيَاضِ الشِّيَابِ شَدِيْدُ سَوَادِ الشَّعَرِ لا يُرَى عَلَيْهِ أَثَرُ السَّفَرِ وَلا يَعْرِفُهُ مِنًّا أَحَدٌ حَتَّى جَلَسَ إِلَى النَّبِي صَلَّى اللهُ عِلَيهِ وَسَلَّمَ فَأَسْنَدَ رَكْبَتَيْهِ إِلَى رُكَبَتَيْهِ وَوَضَعَ كَفَّيْهِ عَلَى فَخِذَيْهِ وَقَالَ يَا مُحَمَّدُ أَخْبِرْنِى عَنِ الاسْلامُ فَقَالَ رَسُولُ الله صَلَّى عَلَيْهِ وَسَلَّم أَلاسْلَمُ أَنْ تَشْهَدُ أَنْ لا اله الا اللهُ وَاَنْ مُحَمَّدًا رَسُولُ اللهِ صَلَّى عَلَيْهِ وَسَلَّم أَلاسْلَمُ
وَتُقِيمَ الصَّلاةَ وَتُؤتِيَ الزَّكَاة وَتصُومُ رَمَضَانَ وَتَحُجَّ الْبَيْت إِنِ اسْتَطَعْتَ اِلَيْهِ سَبِيْلا قَالَ صَدَقْتَ قَالَ فَعَجِبْنَالَهُ وَيُصَدِّقُهُ قَالَ فَأَخْبِرْنِي عَنِ الايِمَانِ قَالَ أَنْ تُؤْمِنَ بِا الله وَمَلائكَتِهِ وَكُتُبِهِ وَرُسُلِهِ وَالْيَوْمِ الاخِرِ وَتُؤْمِنَ بِالقَدَرِخَيْرهِ وَشَرِّهِ قَالَ صَدَقْدَ فَأَخْبِرْنِى عَنِ الاحْسَانِ قَالَ اَنْ تَعْبُدَ الله كَانَكَ تَرَاهُ فَانْ لَمْ تَكُنْ تَرَاهُ فَأنَّهُ يَرَاكَ قَالَ فَأَخْبِرْنِى عَنِ السَّاعَةِ قَالَ مَا المُسؤُلُ عَنْهَا بِأعْلَمَ مِنَ السَّائلِ قَالَ فَأخْبِرْنِى عَنِ أَمَارَتِهَا قَالَ أَنْ تَلِدَ الامَةُ رَبَّتَهَا وَأَنْ تَرَى الْحُفَاةَ الْعُرَاةَ الْعَالَةَ رِعَاء الشَّاءِ يَتَطَاوَلوُنَ فِى الْبُنْيَا قَالَ ثُمَّ انْطَلَقَ فَلَبِثْتُ مَلِيَّا ثُمَّ قَالَ لِى يَاعُمَرُا تَدْرِى مَنِ السَّائلُ قُلْتُ الله وَرَسُولُهُ اعلم قَالَ فَاِنَّهُ جِبْرِيْلُ أَتَاكُمْ يَعْلَمُكُمْ دِيْنَكُمْ
رَوَاهُ مُسْلِم
وَرَوَاهُ أَبُو هُرِيرَة مِعَ اخْتِلَافٍ وَفِيهِ : " وَإِذَا رِأَيْتَ الْحُفَاةِ الْعُرَاة الصَّمَ الْبُكْمُ مُلُوكَ الأَرْضِ فِي خَمْسٍ لَا يِعْلِمُهُنْ إِلَّا الله . ثُمَّ قَرَأَ إِنَّ اللهَ عِنْدَهُ عِلْمُ السَّاعَة وَيُنَزِلُ الغَيْث الآية . مُتَفَقٌ عَلَيه
Misykatul Masabiih syarah hadis kitab iman sesi 1
24 feb 13
Misykatul masabiih 37
1-'Umar bin al-Khaththaab r.a. meriwayatkan, katanya: "Pernah pada suatu hari ketika kami sedang duduk di samping Rasulullah s.a.w., tiba-tiba datang³⁸ seorang lelaki dengan
___________________________________________________________
³⁸ Perkataan datang ini boleh juga ditukarkan dengan perkataan muncul sebagai terjemahan kepada perkataan طلع . Bahkan perkataan muncul mungkin lebih sesuai diguna, memandangkan malaikat adalah makhluk halus yang diciptakan daripada cahaya. 'Aaisyah meriwayatkan, katanya
خُلِقَتِ المَلائِكَةُ مِنْ نُورِ وِخُلقَ الجَانٌ من مَارِجٍ من نَارٍ وَخَلِقَ اَدَمٌ وُصِفَ لَكَم
Bermaksud: Malaikat dijadikan daripada cahaya. Jin dijadikan dåripada Iidah api yang menjulang-julang. Adam (pula) dijadikan daripada tanah seperti mana telah diceritakan (oleh Allah) kepada kamu (di dalam al-Qur'an) (Muslim, Ahmad, 'Abd bin Humaid, Ibnu Hibbaan, Baihaqi, Ishaq bin Rahawaih dan lain-lain).
Selain itu, di dalam bahasa 'Arab perkataan sering diguna untuk menyatakan kemunculan jisim-jisim yang bercahaya sepertiطَلَعَ الْبَدْرُ، طَلَعَتِ الشَّمْسُ dan sebagainya. Maka penggunaan perkataan oleh perawi di sini amat tepat sekali. Kedatangan Jibril dalam rupa manusia adalah untuk memudahkan pengajaran dan pembelajaran. Kerana proses pengajaran dan pembelajaran lebih sukar diterima daripada orang yang berlainan jenis. Berdasarkan riwayat Ibnu Mandah di dalam Kitab al-Iman dengan isnadnya yang menepati syarat Muslim, kedatangan Jibril kali ini adalah selepas semua hukum-hakam agama selesai diturunkan, sebagai pengesahan dan rumusan kepada ajaran-ajaran agama yang telah disampaikan Baginda s.a.w. secara terpisah-pisah sebelum itu. la dirumuskan dalam satu majlis supaya senang dihafal dan dan dikuasai inti pati ajarannya. Sebab wurud hadits ini ialah seperti tersebut di dalam Sahih Muslim, bahawa setelah Rasulullah s.a.w. bersabda: "Tanyalah aku." Mereka (para sahabat) berasa gerun untuk bertanya Baginda s.a.w. Tiba-tiba datanglah -seorang lelaki lalu duduk dekat dua lutut Nabi s.a.w. . .. Di penghujungnya Nabi s.a.w. bersabda:
هَذَا جِبْرِيلُ أَرَادَ أَنْ تُعَلَّمَوا لَمْ تَسْالُوا
(Itu Jibril, oleh kerana kamu tidak bertanya, dia hendak kamu tetap mendapat ilmu). Hadits ini dikenali sebagai hadits Jibril kerana orang yang datang bertanya Nabi s.a.w. itu adalah Jibril. la juga dikenali sebagai ibu
37
Tiada ulasan:
Catat Ulasan