Kitab maghazi(peperangan)0001s
بسم الله الرحمن الرحيم
١- باب غَزْوَةِ الْعُشَيْرَةِ أَوِ الْعُسَيْرَةِ:
قَالَ ابْنُ إِسْحَاقَ أَوَّلُ مَا غَزَا النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ الأَبْوَاءَ، ثُمَّ بُوَاطَ، ثُمَّ الْعُشَيْرَةَ.
٦٥-كتاب المغازي
65 — Kitab al-maghazi (Peperangan).
1 — Bab : Ghazwah² Al- Usyairah Atau Al- Usairah. Kata Ibnu Ishaq: Peperangan yang mula-mula disertai oleh Rasulullah s.a.w. ialah al-Abwaa', kemudian Buwaath kemudian
al- Usyairah.³
___________________________________________________________
¹ Al-Maghazi (المغازي) adalah kata jama' kepada . Perkataan المغازي merupakan mashdar mimi atau zaraf makaan bagi perkataan غَزَا يَغْزُو غَزْوا وَمَغْزى. Perkataan ini asalnya bererti menyerang, memerangi, menuju (kepada sesuatu), menghendaki dan memaksudkan. مَغْزَى الْكَلَام bererti maksud percakapan. Tetapi di sini perkataan semestinya dipakai dengan ma'na mashdar miminya semata-mata, iaitu peperangan. Jadi al-Maghazi itu bererti peperangan- peperangan. Apa yang dimaksudkan dengan al-Maghaazi di sini ialah
ما وقع من قصد النبي صلى الله عليه الكفار بنفسه أو بجيش من قبله
Bermaksud: "Peperangan terhadap orang-orang kafir yang dilancarkan oleh Nabi s.a.w. sendiri atau oleh pasukan tentera (Islam) atas arahan Baginda s.a.w." Sama ada peperangan itu berlaku di negeri musuh atau di tempat-tempat lain di mana mereka berada.
Dengan itu termasuklah juga peperangan-peperangan seperti Uhud dan Khandaq di dalam al-Maghaazi.
² Perkataan ghazwah (غَزْوة) atau ghazaah (غَزَاة) dipakai oleh ulama-ulama Sirah dengan erti pasukan tentera yang diikuti dan dipimpin oleh Rasulullah s.a.w. sendiri untuk menghadapi musuh. Sama ada berlaku peperangan atau tidak dengan mereka. Namun begitu, ia bukanlah merupakan suatu kaedah tetap, kerana peperangan Mu'tah dan Bi'ri Ma'unah juga disebut sesetengah ulama Sirah sebagai Ghazwah Mu'tah dan ghazwah Bi'ri Ma'unah. Padahal kedua-duanya hanyalah sariyyah. Kerana Nabi s.a.w. tidak ikut serta dalam peperangan itu dan Baginda s.a.w. tidak secara langsung memimpinnya. Sariyyah (سرية) dan saraaya (سرايا) pula menurut mereka ialah pasukan tentera yang diutus Rasulullah s.a.w. untuk menghadapi musuh Islam. Sama ada berlaku peperangan atau tidak dengan mereka. Baginda s.a.w. tidak turut serta dalam pasukan itu. Sariyyah hanya melibatkan pasukan para sahabat yang dipimpin oleh seorang amir (panglima) yang dilantik Baginda s.a.w. sahaja. Basats (بعث) pula adalah pasukan kecil yang diutus Rasulullah s.a.w. untuk mengajar agama kepada sesuatu kelompok masyarakat, mengintip musuh, berunding dengan pihak musuh atau pihak-pihak yang lain demi kebaikan dan keselamatan negara. Antara Basats yang pernah diutus Rasulullah s.a.w. ialah Ba'ats ar-Rajii. Berdasarkan satu riwayat Bukhari daripada Abi Hurairah, Ba'ats ar-Rajii' ini disebutnya sebagai sariyyah juga. Spesifikasi seperti tersebut ini tidak ada dalam perhitungan Bukhari. Kerana itulah
1
Tiada ulasan:
Catat Ulasan