Rabu, Disember 09, 2020

Sahih muslim kitab iman sesi 36(089)

Sahih muslim kitab iman sesi 36(089)
___________________________________________________________
itu. Jika hujan dan lain-lain dikaitkan dengan sesuatu tanda berupa "sunnatullah", tidaklah pula ia terlarang. Rasulullah s.a.w. sendiri pemah bersabda: 
إذ نشات بحرية ثم تشاءمت فتلك عين غديقة
Bermaksud: Bila muncul awan dari sebelah lautan dan ia bertiup ke arah Syam, akan berlakulah hujan lebai selama beberapa hari. (Hadits riwayat Imam Malik).

 Menurut Imam Nawawi pula, para 'ulama' berselisih pendapat tentang maksud ''kufur" di dalam hadits ini dan mereka terbahagi kepada dua golongan: 
(1) Golongan yang berpendapat bahawa yang dimaksudkan dengan "kufur" di sini ialah kekufuran kepada Allair s.w.t. yang sebenar, yang menafikan iman dan mengeluarkan seseorang itu daripada agama Islam. Mereka mengatakan bahawa ini benar untuk orang yang beri'tiqad bahawa bintang itulah yang menyebabkan turunnya hujan seper-ti
anggapan orang jahiliyyah. Orang yang beri'tiqad seperti ini memang tidak diragui lagi tentang kekufurannya. Inilah pendapat jumhur 'ulama' termasuklah Imam as-Syafi'e dan inilah juga maksud zahir hadits tersebut. Golongan ini juga mengatakan bahawa orang yang mengatakan "kita mendapat hujan kerana bintang sekian-sekian" dengan beri'tiqad bahawa ia datang daripada Allah s.w.t. dengan rahmaNya, bintang itu pula tidak lebih daripada tanda dan alamatnya berdasarkan kebiasaan dan adat; seolah-olahnya dia mengatakan "kami mendapat hujan pada waktu sekian-sekian", maka ucapan dengan kepercayaan seperti ini tidaklah akan menjadikan
seseorang kafir, cuma mereka berselisih pendapat tentang kemakruhannya. Pendapat yang kuat ialah ia makmh tanzihi dan tidak  endatangkan dosa, sebabnya ialah ungkapan itu juga diucapkan oleh orang kafir,jadi ia kelihatan tidak elok jika diucapkan oleh seorang yang beriman, selain itu ia juga adalah syi'ar orang jahiliyyah dan orang yang setaraf dengan mereka. 
(2) Golongan ini menta'wilkan maksud "kufur" yang dinyatakan di dalam hadits tersebut dengan kufur nikmat Allah s.w.t. kerana membataskan perbuatan menurunkan hujan itu kepada bintang sahaja. Ini benar untuk orang yang tidak beri'tiqad bahawa bintang itu boleh melakukan apa-apapun. Ta'wilan ini disokong oleh riwayat terakhir di dalam bab ini yang menyebutkan: 
إصبح من النس شاكر وكافر
 Bermaksud: Ada di kalangan nanusia yang bersyukur dan ada yang kufur), juga riwayat iain yang menyebutkan: 
ما أنعمت على عبادي من نعمة إلا أصبح فريق منهم بها كافرين 
Bermaksud: tidak ada satu pun ni'mat untuk hamba-hambaKu melainkan ada di kalangan mereka yang jadi kafir kerananya.
Di dalam hadits yang lain pula Rasulullahh s.a.w. bersabda begini: 
ما أنزل الله تعالى من السماء من بركة إلا أصبح فريق من الناس بها كافرين
(bermaksud: "Tidak ada satu pun keberkatan yang diturunkan oleh Allah ta'ala dari langit melainkan ada satu golongan manusia yang menjadi kafir kerananya."
Rirvayat-riwayat ini semuanya menunjukkan bahawa apa yang dimaksudkan dengan kufur itu ialah kufur ni'mat. Antara kesimpulan yang dapat dipetik daripada hadits ini ialah: 
(1)Seseorang yang beriman haruslah menjaga percakapannya kerana adakalanya ia boleh
merosakkan iman. 
(2) Seorang yang beriman seharusnya beri'tiqad bahawa Allah s.w.t. adalahsatu-satunya penyebab kepada apa saja lang berlaku. 
(3) Percakapan atau perbuatan yang mencerminkan 'aqidah  orang kafir mestilah dielakkan agar ia tidak rnenimbulkan rasa was-was di dalam hati, atau rnendatangkan syak wasangka pada orang ramai.
(4) Orang Islam mesti berhati-hati dengan amalan yang sudah menjadi syi'ar orang kafir dan menjauhinya, walaupun pada dasarnya ia harus. 
(5) Orang Islam yang beriman tidak boleh mengelirukan orang ramai tentang pegangan 'aqidahnya. 
(6) Iman seseorang boleh dinilai melalui percakapannya.

89

Tiada ulasan:

Catat Ulasan