Tafsir asas quran nota 9(184)12
d. Mernbatalkan sesuatu hukum dan amalan yang telah sedia ada dengan sesuatu hukum syara' berdasarkan dalil dan nas yang ada dan datang kemudian daripadanya.
e. Menurut pendapat Ibnu Al-Hajib, al-Nasakh ialah diangkat dan ditukarnya sesuatu hukum syara' dengan sebab wujud nas syara' yang lain. Untuk itu segala nas tidak boleh dinasakhkan lagi selepas Nabi wafat.
Dalil Berlaku Nasakh Menurut Mereka.
Bagi mereka, Nasakh memang berlaku di dalam al-Qur'an berdasarkan dalil, antaranya ialah:
1. Firman Allah s.w.t. berikut:
Al-Baqarah 2:106
مَا نَنسَخْ مِنْ ءَايَةٍ أَوْ نُنسِهَا نَأْتِ بِخَيْرٍ مِّنْهَآ أَوْ مِثْلِهَآۗ أَلَمْ تَعْلَمْ أَنَّ ٱللَّهَ عَلَىٰ كُلِّ شَىْءٍ قَدِيرٌ
Bermaksud: Ayat mana saja yang Kami nasakhkan, atau Kami jadikan (manusia) lupa kepadanya, Kami datangkan yang lebih baik daripadanya atau yang sebanding dengannya. Tidakkah kamu mengetahui bahawa sesungguhnya Allah Maha Kuasa atas segala sesuatu?
(al-Baqarah: 106).
2. Firman Allah s.w.t.:
An-Nahl 16:101
وَإِذَا بَدَّلْنَآ ءَايَةً مَّكَانَ ءَايَةٍۙ وَٱللَّهُ أَعْلَمُ بِمَا يُنَزِّلُ قَالُوٓا۟ إِنَّمَآ أَنتَ مُفْتَرٍۭۚ بَلْ أَكْثَرُهُمْ لَا يَعْلَمُونَ
Bermaksud: Dan apabila Kami tukarkan satu ayat untuk menggantikan ayat yang lain dan Allah menlang mengetahui akan apa yang Dia turunkan. - berkatalah mereka (yang kafir):Sesungguhnya engkau (wahai Muhammad) hanyalah seorang pendusta; (padahal Nabi Muhammad tidak berdusta) bahkan kebanyakan mereka tidak mengetahui hakikat yang sebenamya. (an-Nahl: 101).
3. Hadits y ang diriwayatkan oleh Bukhari dan Muslim:
أَنِّ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ صَلَّى إِقَامَ يَسْتَقْبِلُ بَيْتِ الْمَقْدِسِ سِتَّةَ عَشَرَ ثُمَّ نُسْخَ ذَلِكَ بِطَلَبِ التَّوَجُّهِ إِلِى الكَعْبَةِ
Bermaksud: Sesungguhnya Nabi pernah mengadap ke arah Baitul Maqdis sebagai qiblat ketika sembahyang selama l6 bulan, selepas itu hukum itu dinasakhkan dan Nabi diarahkan menukar qiblat ke Ka'bah pula.
184
Tiada ulasan:
Catat Ulasan