Ahad, Januari 31, 2021

K905.Keistimewaan anak yang tinggi EQ :

K905.Keistimewaan anak yang tinggi EQ : 

- Empati tinggi
- Sikap dan adab yang baik
- Suka membantu orang
- Mudah beradaptasi dengan apa jua keadaan.
- Lebih tenang menghadapi detik sukar. 
- Tidak mudah melatah bila diancam. 
- Mampu mengawal emosi dengan baik. 
- Mempunyai hubungan yang baik dengan orang lain, tak kira peringkat usia.
Bagaimana nak besarkan anak yang tinggi EQ?
Saya kongsikan semula nota dari live Dr Rozanizam Zakaria tahun lalu.
Semoga ilmu ni dapat bantu kita mendidik anak yang tinggi EQ, selari dengan IQ nya.


Bagaimana untuk melatih EQ anak.
R1:Reflection
R2:Relaxation
R3:Regulation
R4:Relationship Building
R5:Respect.



R1:Reflection
Ada kesedaran diri/self awareness.
•Ciri-ciri 
-tahu mengkspresikan diri.
Contoh anak yang kurang self awareness;
•Apabila ditanya "macam mana hari ni?"
Anak tak tahu nak jawab kerana clueless dengan emosi sendiri.
•Apabila anak tidak ada kemahiran mengenali emosi diri sendiri,mereka sukar untuk mengenali emosi orang lain.
Dan mudah bertindak selfish dan kurang commonsense.

10 tips latih EQ dengan teknik Reflection:
1.Be a good role model to our kids.
-anak belajar marah atau respon  sesuatu melalui kita.

2.Allow free time.
-beri anak peluang untuk bosan.
-too preoccupied with others thing(kelas tambahan dan tuisyen)mengurangkan peluangmanak untuk ada masa berfikir dan berkreatif.

3.make time to reflect with family.
- contoh:Amar dan Aqlan rasa ,mama ni macam mana?
-contoh:Cuba kakak cerita 3 benda yang buat kakak gembira?
Dengan cara inim,anak akan sedar kepentingan refleksi.

4.Encourage expression of emotion.
- contoh ekspresi dengan cara verbal:
"Happy tak dapat baju"
"Sedih ke abang rampas mainan"
-Galakan anak  untuk salurkan emosi  melalui  lukisan  dan penulisan jurnal.

5.Give tricky question
Ia memberi peluang untuk anak berfikir.
Sebagai contoh ,nak minta anak berhenti main telepon
Elak:Dah main telepon!Bak sini.X
Cuba:"Kakak rasa,kak main telepon tu lama ke kejap?"
"Ammar rasa,apa perasaan adik tu Ammar marah dia?"

6.Teach gratitude
-Ajar anak senaraikan/sebut benda-benda yang dia ada dan bersyukur dengannya.

7.Belajar untuk stop dan slow down.
-Bila biasa respon marah bila anak buat salah
S-stop
T-take a step back
O-observe
P- proceed
- contoh :lego tak jadi-anak marah-pegang anak berhenti bermain dan bawa ketepi- pegang bahu - ajak bernafas-cakap 
"Adik dah makin marah ni.Kalau marah macam ni macam mana nak jadi lego.Bertenang dulu. dah bertenang ,baru kita sambung buat.

8.Do it again.Do it right
-Anak tak belajar apa-apa bila Dia buat salah ,kita terus hukum.
-Anak belajar sesuatu  bila,Dia buat salah -minta dia buat semula dengan cara yang betul.

9.Puji
-pujian diskriptif : memuji usaha mereka
Kesan  Anak tau pujian itu bersebab -anak usaha(growth mindset)

10.Encourage kids to talk  to themcelves
-anak belajar untuk memujuk diri.
-anak faham  yang dia tak perlukan orang lain/ terapis untuk bantu diri.



R2:Relaxation
▪︎Didik anak supaya BERTENANG
▪︎Guna visual sebagai analogi
-bila fikiran tenang gambar jadi jelas
Bila fikiran tak tenang gambar yang sama nampak tak terang.

8 tips latih EQ dengan teknik relaxition :
1. Deep breathing
-rujuk teknik di youtube dr Rozanizam.

2.progressive muscle relaxition
-rujuk teknik di youtube.

3.Gunakan imaginasi
-imaginasi melibatkan deria.
-pejam mata- cuba bayangkan bunyi laut-cuba imaginasi  texture pasir kat tangan-bayang bau laut tangan pegang pasir.

4.squeeze ball
-bila marah ,otak rasional shut down.Activate parietal lobe kembali dengan squeeze ball,so that otak logik take cpntrol.
- boleh cuba  aktiviti sensori yang lain  seperti melompat atas trampolin(deria vestibular), dengar bunyi air/burung dari youtube(deria auditori) dll.

5.channel emotion  through activity 
- bersenam/melukis/menulis
- take away gadget. Memberi anak gajet sewaktu anak mengamuk membuat anak faham bahawa hanya gajet yang dapat menyelesaikan masalah dia.

6.alternative thoughts
-Ajar anak berfikiran positif
-pattern fikiran normal :bos marah-down-rasa diri tak guna.
-pattern fikiran positif :bos marah -fikirkan 'semalam bos elok je.Hari ni  je marah.Mungkin dia tertekan-cuba baiki diri buat lebih baik.

7. Role model
-anak memerhati cara kita respon terhadap tekanan/masalah.
-tunjuk anak cara handle emosi dengan baik
-contoh :ayah rasa stress la. Jom masak.
Ayah rasa marah ni .nak kena amnil wuduk.

8.Ekspresikan
-galakan anak bercerita.
-contoh :kita rasa down -kita menangis -anak datang tanya -kita mengaku "ya ummi sedih,meh sini ummi cerita kenapa ummi sedih".

R3:Regulation Emotion
▪︎kemampuan untuk kenal pasti dan mengendali emosi
▪︎emosi macam volume radio .otak perlu jadi adjuster yang baik.
▪︎ indikasi regulasi emosi yang tidak baik:changes of emotion  bertukar dengan mendadak . Dan sukar di kawal

8 teknik latih EQ dengan teknik regulation:
R recognise
Kenalpasti perubahan emosi dan tanda-tanda stres anak.

U understand 
Elak kata"apalah itu pun sedih"
Cuba"cuba kakak cerita/lukis how big kakak punya kecewa.

L label & listen 
Dengar apa yang anak perkatakan. Namakan perasaan  anak  supaya anak belajar ekspreikan emosi dalam bentuk perkataan.

E  Ekspress apropriately 
Abang nak marah boleh,tapi  tak boleh pukul adik. Cuba cara ni.

R regulate effectively 
Ajar anak deep breathing/melukis/ bercerita bila marah
In order to listen to your child 
• stop anything else.put down anything that you are holding.
• be there
•nod 
Rephrase your kids story.
• label the emotion.owh kakak sedih sebab...
• ask deeper question 


Cara ini lambat. Tapi lebih berkesan berbanding marah. Bila kita marah  lagi lah panjang cerita. Jenuh nak settle



R4:Relationship Building
•bina hubungan baik dengan anak. Supaya anak belajar  bina hubungan baik dengan orang lain.
•kunci kestabilan emosi  ialah resilent .
• tanda-tanda anak yang resilent  adalah connection dengan ibubapa.
•untuk membina hubungan  yang positif,anak perlu berkemampuan untuk 
1.berkongsi.
2.bekerjasama.
3.mendengar feedback orang lain.
4.mengikut arahan.
5.respect others personal space.
6.eye contact
7.kenal adab/ada common sense/respect orang lain.

•tips didik anak bina hubungan baik dengan orang:
1.beri anak peluang bermain dengan orang (bukan gajet)
2.ajar anak urus emosi.
3.ajar anak empati.(bercerita kesusahan orang lain)
4.tunjuk 'value' pada anak (baguskan uncle tu tolong kita buang sampah)
5.peringatkan anak tentang peraturan dan adab.
Supaya anak tau had sempadan.



R5:Respect.
•9 tips bina respect dalam diri anak.
1.show them we respect them also.
Contoh : bila anak bercakap ,kita tumpu dan dengar.
2. Pandang mata.
Ia kunci kepada meangful relationship.
3.puji anak bila dia berbuat baik.
4.ajar anak untuk ambil pandangan orang lain
Cuba kakak tanya dulu orang lain ok tak  kakak nak tengok channel kakak
"Cuba tanya adik,adik sengaja ke tak ?kalau  sengaja,suruh adik minta maaf. Kalau adik tak sengaja maafkan adik.
5.get to know others,
Cuba tanya ,siapa nama kawan ?
Dia suka tak main mainan Aqlan tu?
6.share.
7.Be thankful.
8.Fahami,kenapa anak jadi disrespectful
9.be thankful.
10.ajar anak untuk minta maaf.
11.ajar anak untuk berterima kasih,
12.ajar anak empati.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan