Ahad, Februari 07, 2021

Daurah tafsir 2019 sesi 18(46)nota 14(302-305)s

Daurah tafsir 2019 sesi 18(46)nota 14(302-305)s

Daurah tafsir 2016
Maksud penting ayat 28
فَلَوْلَا نَصَرَهُمُ الَّذِينَ اتَّخَذُوا مِنْ دُونِ اللَّهِ قُرْبَانًا آلِهَةً ۖ بَلْ ضَلُّوا عَنْهُمْ ۚ وَذَٰلِكَ إِفْكُهُمْ وَمَا كَانُوا يَفْتَرُونَ
Maka sepatutnya mereka dibela oleh segala yang mereka sembah yang lain dari Allah sebagai penyembahan untuk mendekatkan diri (kepada Allah)? (Tetapi tidak), 
bahkan segala yang mereka sembah itu telah hilang lenyap dari mereka. Dan demikianlah akibat penyelewengan mereka dan kepercayaan yang mereka telah ada-adakan.

Daurah tafsir 2019
Surah  al ahqaf
Tertib surah 46
Bilangan ayatnya 35
Bilangan rukuk 6
Surah Makkiyah
Tertib turunnya yg ke 66
Bilangan paragrafnya ada 10
Paragraf 1 ayat 1-3 Tujuan العزيزالحكيم menurunkan alQuran
Paragraf 2 ayat 4-6 Musyirikin Mekah yg percaya kepada tauhid خالقية juga dituntut menerima tauhid دعاء dan tauhid ألوهية
Paragraf 3 ayat 7-11 Kritikan orang2 kafir terhadap Muhamad dan alQuran  
Paragraf 4 ayat 12-14 Sudut keserupaan antara kitab Taurat dan alQuran seruan beristiqamah diatas aqidah tauhid.
Paragraf 5 ayat 15-20 Perbezaan sikap  antara si bapa yg berakidah tauhid dan si anak yg kafir ,akibat buruk sifat takabur ,fasiq dan amalan jahat.
Paragraf 6 ayat 21-26 Seruan tauhid oleh Nabi Hud dan penolakan serta olok2an oleh kaum Aad yg musyrik dan jahat
Paragraf 7 ayat 27-28 Keadaan tidak berdaya dan lemahnya tuhan2 yg disembah  oleh orang musyrik ketika mereka dibinasakan.
Paragraf 8 ayat 29-32 Perihal jin yg mendengar al Quran , pendakwah dan penyebar ajaran tauhid dikalangan jin
Paragraf 9 ayat 33-34 Dalil tentang adanya hari akhirat melalui tauhid خالقية
Paragraf 10 ayat 35 Nasihat kepada Rasullah saw supaya sabar dan cekal  disamping ancaman akan binasa kepada orang2 fasiq.

Mesej utama
Setelah percaya kepada alQuran yg diturunkan 
oleh العزيز الحكيم, mendapat pengajaran  daripada akibat buruk yg menimpa kaum Aad yg musyrik, kamu hendaklah menjadi pendakwah kepada alQuran  seperti sikap golongan jin yg beraqidah tauhid.


Zaman Diturunkan Surah Dan Latar Belakangnya.
Surah al-Ahqaaf besar kemungkinan diturunkan bersama Surah al-Jin di suatu tempat bernama Nakhlah ketika Rasulullah s.a.w. pulang dari Tha'if, peristiwa itu berlaku pada bulan Syawwaal tahun ke-10 Kenabian, 3 tahun sebelum berhijrah ke Madinah. Tuduhan sebagai tukang sihir dan pendusta kepada Rasulullah tersebar dengan meluas pada ketika itu. Dari segi tertib kitabi, Surah al-Ahqaaf merupakan surah yang ketujuh dan yang terakhir daripada rangkaian surah-surah حَوامِيم (surah-surah yang dimulakan dengan حم.

Kesinambungan Surah Al-Ahqaaf Dengan Surah Sebelum Dan Selepasnya
1. Di dalam Surah al-Jaatsiyah telahpun dijelaskan punca-punca manusia bersikap seperti Fir'aun,
sombong, takabbur, cintakan dunia, mempertuhankan nafsu dan lain-lain. Di dalam Surah al-Ahqaaf ini
pula dijelaskan sikap negatif kaum'Aad yang sombong.

2. Di dalam Surah al-Ahqaaf disebutkan tentang kaum yang telah dibinasakan oleh Allah secara langsung, sementara di dalam Surah Muhammad yang merupakan salah satu Surah Madaniyyah umat Islam diperintah supaya berjihad menentang pencerobohan orang-orang Quraisy. Dengan cara begitu Allah kadang-kadang membinasakan orang-orang kafir secara tidak langsung.

Beberapa Kata Kunci Dan Tema Utama Surah
1. Di dalam Surah al-Ahqaaf terdapat tema-tema yang membuktikan kebenaran ajaran tauhid, kekarutan
syirik, penjelasan tentang kedudukan dan pangkat kerasulan. Di dalamnya juga terdapat kritikan dan
bantahan yang keras terhadap 'aqidah orang-orang Quraisy tentang keperluan adanya wasilah (orang tengah di antara manusia dan tuhan). Selain itu kelemahan tuhan-tuhan selain Allah juga dinyatakan dengan jelas.

2. Surah ini juga termasuk dalam salah satu surah jalaliyyah, di dalamnya tersebut kisah kebinasaan dan
kemusnahan kaum 'Aad di Wadi Ahqaaf di dalamnya juga dikemukakan beberapa sebab bagi kebinasaan sesuatu kaum. Orang-orang musyrikin Mekah ditegur kerana kesyirikan dan kesombongan mereka dan mereka diancam dengan bencana yang telah menimpa kaum 'Aad dan ayat terakhir surah ini mengandungi ancaman kebinasaan dan kemusnahan kepada kaum yang derhaka. (Ayat:35).


Al-Ahqaf 46:35
فَٱصْبِرْ كَمَا صَبَرَ أُو۟لُوا۟ ٱلْعَزْمِ مِنَ ٱلرُّسُلِ وَلَا تَسْتَعْجِل لَّهُمْۚ كَأَنَّهُمْ يَوْمَ يَرَوْنَ مَا يُوعَدُونَ لَمْ يَلْبَثُوٓا۟ إِلَّا سَاعَةً مِّن نَّهَارٍۭۚ بَلَٰغٌۚ فَهَلْ يُهْلَكُ إِلَّا ٱلْقَوْمُ ٱلْفَٰسِقُونَ 
Maka bersabarlah engkau (Muhammad) sebagaimana kesabaran rasul-rasul yang memiliki keteguhan hati dan janganlah engkau meminta agar azab disegerakan untuk mereka. Pada hari mereka melihat azab yang dijanjikan, mereka merasa seolah-olah mereka tinggal (di dunia) hanya sesaat saja pada siang hari. Tugasmu hanya menyampaikan. Maka tidak ada yang dibinasakan kecuali kaum yang fasik (tidak taat kepada Allah).


3. Manusia dimalukan apabila dikatakan golongan jin lebih baik dari kamu, setelah mereka mendengar al-Qur'an mereka bukan sahaja menjadi orang-orang Islam malah menjadi penda'wah dan pejuang Islam(Ayat:31).

Al-Ahqaf 46:31
يَٰقَوْمَنَآ أَجِيبُوا۟ دَاعِىَ ٱللَّهِ وَءَامِنُوا۟ بِهِۦ يَغْفِرْ لَكُم مِّن ذُنُوبِكُمْ وَيُجِرْكُم مِّنْ عَذَابٍ أَلِيمٍ 
Wahai kaum kami! Terimalah (seruan) orang (Muhammad) yang menyeru kepada Allah. Dan berimanlah kepada-Nya, niscaya Dia akan mengampuni dosa-dosamu dan melepaskan kamu dari azab yang pedih.


4. Beberapa keistimewaan al-Our'an dan seruan tauhidnya.
(a) Qur'an diturunkan oleh Allah yang Maha Perkasa dan Bijaksana العزيز الحكيم (Ayat: 2).

Al-Ahqaf 46:2
تَنزِيلُ ٱلْكِتَٰبِ مِنَ ٱللَّهِ ٱلْعَزِيزِ ٱلْحَكِيمِ 
Kitab ini diturunkan dari Allah Yang Mahaperkasa, Mahabijaksana.


(b) Orang-orang musyrikin telah menuduh al-Qur'an sebagai sihir yang nyata   سِحْرٌ مُّبِينٌ  , mereka juga menuduh Rasulullah s.a.w. telah mengada-adakannya (Ayat: 7 ).

Al-Ahqaf 46:7
وَإِذَا تُتْلَىٰ عَلَيْهِمْ ءَايَٰتُنَا بَيِّنَٰتٍ قَالَ ٱلَّذِينَ كَفَرُوا۟ لِلْحَقِّ لَمَّا جَآءَهُمْ هَٰذَا سِحْرٌ مُّبِينٌ 
Dan apabila mereka dibacakan ayat-ayat Kami yang jelas, orang-orang yang kafir berkata ketika kebenaran itu datang kepada mereka, “Ini adalah sihir yang nyata.”


(c) Orang-orang musyrikin Mekah telah menganggap seruan al-Qur'an sebagai dusta yang lama إِفْكٌ قَدِيمٌ
(Ayat: 11).

Al-Ahqaf 46:11
وَقَالَ ٱلَّذِينَ كَفَرُوا۟ لِلَّذِينَ ءَامَنُوا۟ لَوْ كَانَ خَيْرًا مَّا سَبَقُونَآ إِلَيْهِۚ وَإِذْ لَمْ يَهْتَدُوا۟ بِهِۦ فَسَيَقُولُونَ هَٰذَآ إِفْكٌ قَدِيمٌ 
Dan orang-orang yang kafir berkata kepada orang-orang yang beriman, “Sekiranya Al-Qur'an itu sesuatu yang baik, tentu mereka tidak pantas mendahului kami (beriman) kepadanya.” Tetapi karena mereka tidak mendapat petunjuk dengannya maka mereka akan berkata, “Ini adalah dusta yang lama.”


(d) Terdapat kesamaan di antara al-Qur'an dan Taurat, kedua-duanya diturunkan sebagai rahmat untuk
memimpin manusia (Ayat: 12). Di kalangan Bani Israil ada juga orang yang cerdik, dia meninggalkan agama Yahudi dan memeluk Islam, orang-orang Quraisy pula terus dengan sikap sombongnya (Ayat:11).

Al-Ahqaf 46:12
وَمِن قَبْلِهِۦ كِتَٰبُ مُوسَىٰٓ إِمَامًا وَرَحْمَةًۚ وَهَٰذَا كِتَٰبٌ مُّصَدِّقٌ لِّسَانًا عَرَبِيًّا لِّيُنذِرَ ٱلَّذِينَ ظَلَمُوا۟ وَبُشْرَىٰ لِلْمُحْسِنِينَ 
Dan sebelum (Al-Qur'an) itu telah ada Kitab Musa sebagai petunjuk dan rahmat. Dan (Al-Qur'an) ini adalah Kitab yang membenarkannya dalam bahasa Arab untuk memberi peringatan kepada orang-orang yang zhalim dan memberi kabar gembira kepada orang-orang yang berbuat baik.



5. Beberapa sikap orang-orang musyrikin Mekah.
(a) Di dalam surah ini orang-orang musyrikin Mekah dibantah dan 'aqidah mereka dirobohkan, mereka
dinasihati supaya menerima tauhid seperti golongan jin yang telah menerimanya.

(b) Orang-orang musyrikin Mekah telah menolak seruan tauhid al-Qur'an dengan berpaling belakang dan tidak mempedulikannya (Ayat:3).

Al-Ahqaf 46:3
مَا خَلَقْنَا ٱلسَّمَٰوَٰتِ وَٱلْأَرْضَ وَمَا بَيْنَهُمَآ إِلَّا بِٱلْحَقِّ وَأَجَلٍ مُّسَمًّىۚ وَٱلَّذِينَ كَفَرُوا۟ عَمَّآ أُنذِرُوا۟ مُعْرِضُونَ 
Kami tidak menciptakan langit dan bumi dan apa yang ada di antara keduanya melainkan dengan (tujuan) yang benar dan dalam waktu yang ditentukan. Namun orang-orang yang kafir, berpaling dari peringatan yang diberikan kepada mereka.


(c) Penolakan terhadap syirik dalam bab doa  مِن دُونِ ٱللَّهِ (tuhan-tuhan selain Allah) sampai kiamat tidak akan dapat menjawab seruan dan permintaan manusia kepadanya (Ayat 5).

Al-Ahqaf 46:5
وَمَنْ أَضَلُّ مِمَّن يَدْعُوا۟ مِن دُونِ ٱللَّهِ مَن لَّا يَسْتَجِيبُ لَهُۥٓ إِلَىٰ يَوْمِ ٱلْقِيَٰمَةِ وَهُمْ عَن دُعَآئِهِمْ غَٰفِلُونَ 
Dan siapakah yang lebih sesat daripada orang-orang yang menyembah selain Allah (sembahan) yang tidak dapat memperkenankan (doa)nya sampai hari Kiamat dan mereka lalai dari (memperhatikan) doa mereka?


(d) Orang-orang musyrikin Mekah telah menuduh Rasulullah berdusta (Ayat: 8). Sebagai jawapannya
dikatakan Nabi s.a.w. bukannya orang yang pertama membawa seruan itu (Ayat: 9). Rasulullah s.a.w.
adalah rasul yang terakhir, semua rasul-rasul sebelumnya juga membawa seruan yang sama.

Al-Ahqaf 46:8
أَمْ يَقُولُونَ ٱفْتَرَىٰهُۖ قُلْ إِنِ ٱفْتَرَيْتُهُۥ فَلَا تَمْلِكُونَ لِى مِنَ ٱللَّهِ شَيْـًٔاۖ هُوَ أَعْلَمُ بِمَا تُفِيضُونَ فِيهِۖ كَفَىٰ بِهِۦ شَهِيدًۢا بَيْنِى وَبَيْنَكُمْۖ وَهُوَ ٱلْغَفُورُ ٱلرَّحِيمُ 
Bahkan mereka berkata, “Dia (Muhammad) telah mengada-adakannya (Al-Qur'an).” Katakanlah, “Jika aku mengada-adakannya, maka kamu tidak kuasa sedikit pun menghindarkan aku dari (azab) Allah. Dia lebih tahu apa yang kamu percakapkan tentang Al-Qur'an itu. Cukuplah Dia menjadi saksi antara aku dengan kamu. Dia Maha Pengampun, Maha Penyayang.”

Al-Ahqaf 46:9
قُلْ مَا كُنتُ بِدْعًا مِّنَ ٱلرُّسُلِ وَمَآ أَدْرِى مَا يُفْعَلُ بِى وَلَا بِكُمْۖ إِنْ أَتَّبِعُ إِلَّا مَا يُوحَىٰٓ إِلَىَّ وَمَآ أَنَا۠ إِلَّا نَذِيرٌ مُّبِينٌ 
Katakanlah (Muhammad), “Aku bukanlah Rasul yang pertama di antara rasul-rasul dan aku tidak tahu apa yang akan diperbuat terhadapku dan terhadapmu. Aku hanyalah mengikuti apa yang diwahyukan kepadaku dan aku hanyalah pemberi peringatan yang menjelaskan.”


(e) Doa orang muslim untuk kedua ibu bapanya yang sudah tua dan juga untuk anak-anaknya, reaksi anak yang kafir terhadap kedua ibu bapa. Orang-orang kafir Quraisy diseru supaya meninggalkan pemujaan terhadap nenek moyang dan mereka diminta supaya berfrkir dengan 'aqal yang sejahtera tentang kebenaran seruan tauhid 
(Ayat:15 hingga 20).

Al-Ahqaf 46:15
وَوَصَّيْنَا ٱلْإِنسَٰنَ بِوَٰلِدَيْهِ إِحْسَٰنًاۖ حَمَلَتْهُ أُمُّهُۥ كُرْهًا وَوَضَعَتْهُ كُرْهًاۖ وَحَمْلُهُۥ وَفِصَٰلُهُۥ ثَلَٰثُونَ شَهْرًاۚ حَتَّىٰٓ إِذَا بَلَغَ أَشُدَّهُۥ وَبَلَغَ أَرْبَعِينَ سَنَةً قَالَ رَبِّ أَوْزِعْنِىٓ أَنْ أَشْكُرَ نِعْمَتَكَ ٱلَّتِىٓ أَنْعَمْتَ عَلَىَّ وَعَلَىٰ وَٰلِدَىَّ وَأَنْ أَعْمَلَ صَٰلِحًا تَرْضَىٰهُ وَأَصْلِحْ لِى فِى ذُرِّيَّتِىٓۖ إِنِّى تُبْتُ إِلَيْكَ وَإِنِّى مِنَ ٱلْمُسْلِمِينَ 
Dan Kami perintahkan kepada manusia agar berbuat baik kepada kedua orang tuanya. Ibunya telah mengandungnya dengan susah payah, dan melahirkannya dengan susah payah (pula). Masa mengandung sampai menyapihnya selama tiga puluh bulan, sehingga apabila dia (anak itu) telah dewasa dan umurnya mencapai empat puluh tahun dia berdoa, “Ya Tuhanku, berilah aku petunjuk agar aku dapat mensyukuri nikmat-Mu yang telah Engkau limpahkan kepadaku dan kepada kedua orang tuaku dan agar aku dapat berbuat kebajikan yang Engkau ridhai; dan berilah aku kebaikan yang akan mengalir sampai kepada anak cucuku. Sesungguhnya aku bertobat kepada Engkau dan sungguh, aku termasuk orang muslim.”

Al-Ahqaf 46:16
أُو۟لَٰٓئِكَ ٱلَّذِينَ نَتَقَبَّلُ عَنْهُمْ أَحْسَنَ مَا عَمِلُوا۟ وَنَتَجَاوَزُ عَن سَيِّـَٔاتِهِمْ فِىٓ أَصْحَٰبِ ٱلْجَنَّةِۖ وَعْدَ ٱلصِّدْقِ ٱلَّذِى كَانُوا۟ يُوعَدُونَ 
Mereka itulah orang-orang yang Kami terima amal baiknya yang telah mereka kerjakan dan (orang-orang) yang Kami maafkan kesalahan-kesalahannya, (mereka akan menjadi) penghuni-penghuni surga. Itu janji yang benar yang telah dijanjikan kepada mereka.

Al-Ahqaf 46:17
وَٱلَّذِى قَالَ لِوَٰلِدَيْهِ أُفٍّ لَّكُمَآ أَتَعِدَانِنِىٓ أَنْ أُخْرَجَ وَقَدْ خَلَتِ ٱلْقُرُونُ مِن قَبْلِى وَهُمَا يَسْتَغِيثَانِ ٱللَّهَ وَيْلَكَ ءَامِنْ إِنَّ وَعْدَ ٱللَّهِ حَقٌّ فَيَقُولُ مَا هَٰذَآ إِلَّآ أَسَٰطِيرُ ٱلْأَوَّلِينَ 
Dan orang yang berkata kepada kedua orang tuanya, “Ah.” Apakah kamu berdua memperingatkan kepadaku bahwa aku akan dibangkitkan (dari kubur), padahal beberapa umat sebelumku telah berlalu? Lalu kedua orang tuanya itu memohon pertolongan kepada Allah (seraya berkata), “Celaka kamu, berimanlah! Sesungguhnya janji Allah itu benar.” Lalu dia (anak itu) berkata, “Ini hanyalah dongeng orang-orang dahulu.”

Al-Ahqaf 46:18
أُو۟لَٰٓئِكَ ٱلَّذِينَ حَقَّ عَلَيْهِمُ ٱلْقَوْلُ فِىٓ أُمَمٍ قَدْ خَلَتْ مِن قَبْلِهِم مِّنَ ٱلْجِنِّ وَٱلْإِنسِۖ إِنَّهُمْ كَانُوا۟ خَٰسِرِينَ 
Mereka itu orang-orang yang telah pasti terkena ketetapan (azab) bersama umat-umat dahulu sebelum mereka, dari (golongan) jin dan manusia. Mereka adalah orang-orang yang rugi.

Al-Ahqaf 46:19
وَلِكُلٍّ دَرَجَٰتٌ مِّمَّا عَمِلُوا۟ۖ وَلِيُوَفِّيَهُمْ أَعْمَٰلَهُمْ وَهُمْ لَا يُظْلَمُونَ 
Dan setiap orang memperoleh tingkatan sesuai dengan apa yang telah mereka kerjakan dan agar Allah mencukupkan balasan amal perbuatan mereka dan mereka tidak dirugikan.

Al-Ahqaf 46:20
وَيَوْمَ يُعْرَضُ ٱلَّذِينَ كَفَرُوا۟ عَلَى ٱلنَّارِ أَذْهَبْتُمْ طَيِّبَٰتِكُمْ فِى حَيَاتِكُمُ ٱلدُّنْيَا وَٱسْتَمْتَعْتُم بِهَا فَٱلْيَوْمَ تُجْزَوْنَ عَذَابَ ٱلْهُونِ بِمَا كُنتُمْ تَسْتَكْبِرُونَ فِى ٱلْأَرْضِ بِغَيْرِ ٱلْحَقِّ وَبِمَا كُنتُمْ تَفْسُقُونَ 
Dan (ingatlah) pada hari (ketika) orang-orang kafir dihadapkan ke neraka (seraya dikatakan kepada mereka), “Kamu telah menghabiskan (rezeki) yang baik untuk kehidupan duniamu dan kamu telah bersenang-senang (menikmati)nya; maka pada hari ini kamu dibalas dengan azab yang menghinakan karena kamu sombong di bumi tanpa mengindahkan kebenaran dan karena kamu berbuat durhaka (tidak taat kepada Allah).”

(f) Kesombongan dan takabbur adalah penghalang yang paling besar kepada orang-orang musyrikin Mekah memeluk agama Islam dan sebagai balasan kepadanya mereka akan masuk neraka (Ayat 10).

Al-Ahqaf 46:10
قُلْ أَرَءَيْتُمْ إِن كَانَ مِنْ عِندِ ٱللَّهِ وَكَفَرْتُم بِهِۦ وَشَهِدَ شَاهِدٌ مِّنۢ بَنِىٓ إِسْرَٰٓءِيلَ عَلَىٰ مِثْلِهِۦ فَـَٔامَنَ وَٱسْتَكْبَرْتُمْۖ إِنَّ ٱللَّهَ لَا يَهْدِى ٱلْقَوْمَ ٱلظَّٰلِمِينَ 
Katakanlah, “Terangkanlah kepadaku, bagaimana pendapatmu jika sebenarnya (Al-Qur'an) ini datang dari Allah, dan kamu mengingkarinya, padahal ada seorang saksi dari Bani Israil yang mengakui (kebenaran) yang serupa dengan (yang disebut dalam) Al-Qur'an lalu dia beriman, kamu menyombongkan diri. Sungguh, Allah tidak memberi petunjuk kepada orang-orang yang zhalim.”

(Ayat 20)
فَٱلْيَوْمَ تُجْزَوْنَ عَذَابَ ٱلْهُونِ بِمَا كُنتُمْ تَسْتَكْبِرُونَ فِى ٱلْأَرْضِ بِغَيْرِ ٱلْحَقِّ


Al-Ahqaf 46:20
وَيَوْمَ يُعْرَضُ ٱلَّذِينَ كَفَرُوا۟ عَلَى ٱلنَّارِ أَذْهَبْتُمْ طَيِّبَٰتِكُمْ فِى حَيَاتِكُمُ ٱلدُّنْيَا وَٱسْتَمْتَعْتُم بِهَا فَٱلْيَوْمَ تُجْزَوْنَ عَذَابَ ٱلْهُونِ بِمَا كُنتُمْ تَسْتَكْبِرُونَ فِى ٱلْأَرْضِ بِغَيْرِ ٱلْحَقِّ وَبِمَا كُنتُمْ تَفْسُقُونَ 
Dan (ingatlah) pada hari (ketika) orang-orang kafir dihadapkan ke neraka (seraya dikatakan kepada mereka), “Kamu telah menghabiskan (rezeki) yang baik untuk kehidupan duniamu dan kamu telah bersenang-senang (menikmati)nya; maka pada hari ini kamu dibalas dengan azab yang menghinakan karena kamu sombong di bumi tanpa mengindahkan kebenaran dan karena kamu berbuat durhaka (tidak taat kepada Allah).”

(g) Kepada orang-orang musyrikin Mekah dikatakan bahawa   قُرْبَانًا ءَالِهَةًۢۖ  iaitu tuhan-tuhan yang mereka sembah dan puja dengan tujuan bertaqamrb kepada Allah dan mereka menganggapnya sebagai perantaradan orang tengah di antara manusia dan tuhan sebenarnya terlalu lemah dan tidak berupaya langsung. Ketika bangsa-bangsa musyrik dibinasakar,   قُرْبَانًا ءَالِهَةًۢۖ  itu tidak ada pun yang datang membantu (Ayat:28).

Al-Ahqaf 46:28
فَلَوْلَا نَصَرَهُمُ ٱلَّذِينَ ٱتَّخَذُوا۟ مِن دُونِ ٱللَّهِ قُرْبَانًا ءَالِهَةًۢۖ بَلْ ضَلُّوا۟ عَنْهُمْۚ وَذَٰلِكَ إِفْكُهُمْ وَمَا كَانُوا۟ يَفْتَرُونَ 
Maka mengapa (berhala-berhala dan tuhan-tuhan) yang mereka sembah selain Allah untuk mendekatkan diri (kepada-Nya) tidak dapat menolong mereka? Bahkan tuhan-tuhan itu telah lenyap dari mereka? Dan itulah akibat kebohongan mereka dan apa yang dahulu mereka ada-adakan.


6. Di dalam Surah al-Ahqaaf juga dinyatakan sebab-sebab utama bagi kebinasaan bangsa-bangsa.
(a) Kerana kefasiqan mereka. Dengan menderhakai Allah dan melakukan perbuatan-perbuatan keji yang
dilarang Allah, bangsa-bangsa dibinasakan (Ayat: 35).

Al-Ahqaf 46:35
فَٱصْبِرْ كَمَا صَبَرَ أُو۟لُوا۟ ٱلْعَزْمِ مِنَ ٱلرُّسُلِ وَلَا تَسْتَعْجِل لَّهُمْۚ كَأَنَّهُمْ يَوْمَ يَرَوْنَ مَا يُوعَدُونَ لَمْ يَلْبَثُوٓا۟ إِلَّا سَاعَةً مِّن نَّهَارٍۭۚ بَلَٰغٌۚ فَهَلْ يُهْلَكُ إِلَّا ٱلْقَوْمُ ٱلْفَٰسِقُونَ 
Maka bersabarlah engkau (Muhammad) sebagaimana kesabaran rasul-rasul yang memiliki keteguhan hati dan janganlah engkau meminta agar azab disegerakan untuk mereka. Pada hari mereka melihat azab yang dijanjikan, mereka merasa seolah-olah mereka tinggal (di dunia) hanya sesaat saja pada siang hari. Tugasmu hanya menyampaikan. Maka tidak ada yang dibinasakan kecuali kaum yang fasik (tidak taat kepada Allah).

(b) Orang-orang yang memuja tuhan-tuhan ciptaan mereka sendiri untuk mendekatkan diri kepada tuhan diingatkan bahawa   قُرْبَانًا ءَالِهَةًۢۖ mereka itu begitu lemah dan tidak berdaya sehingga pada ketika pemuja-pemujanya dibinasakan mereka langsung tidak dapat menyelamatkannya (Ayat 28)

(c) Kaum 'Aad adalah satu bangsa yang derhaka, mereka tidak mempercayai ayat-ayat Allah, kerana itu mereka dibinasakan dengan angin yang kencang (Ayat: 24).

Al-Ahqaf 46:24
فَلَمَّا رَأَوْهُ عَارِضًا مُّسْتَقْبِلَ أَوْدِيَتِهِمْ قَالُوا۟ هَٰذَا عَارِضٌ مُّمْطِرُنَاۚ بَلْ هُوَ مَا ٱسْتَعْجَلْتُم بِهِۦۖ رِيحٌ فِيهَا عَذَابٌ أَلِيمٌ 
Maka ketika mereka melihat azab itu berupa awan yang menuju ke lembah-lembah mereka, mereka berkata, “Inilah awan yang akan menurunkan hujan kepada kita.” (Bukan!) Tetapi itulah azab yang kamu minta agar disegerakan datangnya (yaitu) angin yang mengandung azab yang pedih,


Tiada ulasan:

Catat Ulasan