Selasa, Julai 20, 2021

Tafsir asas quran nota 9(302)326-357s

Tafsir asas quran nota 9(302)326-357s

Tafsir asas quran nota 9(302)326-336
(20) Bercermat Dalam Tafsir AI-Qur'an Menggunakan Sains Moden.

Usul ke-20 ialah Bercermat Dalam Mentafsir Al-Qur'an Menggunakan Sains Moden.
(الاحتياط في تفسر القرآن عل  ضوء الجديد)

Terdapat ramai sekali pentafsir al-Qur'an di zaman moden ini berkata. "Firman Allah ini tepat sekali dengan penemuan sains moden hari ini". Ramai juga yang berkata, "Penemuan sains yang telah terbukti benar juga menyokong apa yang disebut Allah dalam ayat ini”. Maksud mereka İalah menunjukkan bahawa tidak adanya percanggahan di antara al-Quran yang memang benar dan sains yang telah terbukti dan diakui kebenarannya.
Al-Qur'an adalah kalam Allah. la mengandungi hakikat yang abadi. Sementara sains pula tidak lebih daripada satu usaha kerdil manusia untuk mengetahui dan memahami hakikat alam di sekelilingnya, lalü mengambil sebanyak mungkin faedah daripadanya. Sains boleh berubah. malah sentiasa berubah. Al-Qur'an pula tidak pernah berubah dan tidak akan berubah. Tidak ada satu pun ayat al-Qur'an yang lapuk sehingga ia layak ditinggalkan.

Perlu sekali disedari bahawa Al-Qur'an itü bukan sebuah kitab ilmu sains. Al-Qur'an adalah kitab yang memberikan petunjuk kebenaran kepada umat manusia, baik dalam bentuk teori mahupun praktis dalam mengharungi kehidupan di dunia. Meskipun demikian harus diakui juga bahawa di dalam al-Qur'an terdapat berbagai isyarat dan kenyataan tentang dasar-dasar sains yang meliputi berbagai disiplin ilmu pengetahuan. Oleh kerana al-Quran merupakan kitab petunjuk bagi kebahagian dunia dan akhirat, maka tidak hairan kalau di dalamnya terdapat berbagai petunjuk tersirat dan tersurat yang berkaitan dengan sains, untuk mendukung fungsinya sebagai kitab petunjuk.

Hakikat ilmu al-Quran adalah qath'i dan muthlaq,sedangkan ilmu manusia tidak begitu sifatnya, kerana ia terbatas dengan uji kaji, keadaan, zaman dan tempat di mana ia digunakan. Sifat teori dan penemuan ilmiah sememangnya terdedah kepada keruntuhan. Apabila muncul teori baharu selepasnya. Apabila ia dikaitkan dengan kitab suci al-Qur'an, maka akibatnya ialah kebenaran alQur'an seolah-olahnya dapat dipatahkan oleh teori saintifik yang belum tentü sahihnya. İni adalah suatu yang mustahil diterima, kerana al-Qur'an itü merupakan kitab yang tidak ada sebarang keraguan dan kesilapan padanya. Bagaimana pula ia boleh dibatalkan oleh teori manusia!

Kerana itulah terdapat pro dan kontra di antara para ulama' tentang keharusan mentafsir alQur'an menggunakan sains moden.

Pro Dan Kontra Sekitar Tafsir Saintifik: Antara Pendukung Dan Penentangnya.
Terlebih dahulu perlu diketahui bahawa apa yang dimaksudkan dengan tafsir saintifik di sini ialah memadankan penemuan sains moden dengan dalil-dalil afaaqİ dan dilil-dalil anfusi yang tersebut di dalam al-Quran. sesuai dengan fiman Allah berİkut.

Fussilat 41:53

سَنُرِيهِمْ ءَايَٰتِنَا فِى ٱلْءَافَاقِ وَفِىٓ أَنفُسِهِمْ حَتَّىٰ يَتَبَيَّنَ لَهُمْ أَنَّهُ ٱلْحَقُّۗ أَوَلَمْ يَكْفِ بِرَبِّكَ أَنَّهُۥ عَلَىٰ كُلِّ شَىْءٍ شَهِيدٌ 
Bermaksud: Kami akan memperlihatkan kepada mereka tanda-tanda kekuasaan Kami di merata tempat (dalam alam yang tertentang luas ini) dan pada diri mereka sendirİ. sehingga ternyata jelas kepada mereka bahawa AI-Quran adalah benar.  Belumkah ternyata kepada mereka kebenaran itü dan belumkah cukup (bagi mereka) bahawa Tuhanmu mengetahui dan menyaksikan tiap-tiap sesuatu? (Fusshilat:53).

Ada berbagai penilaian para 'ulama' tentang memahami al-Qur'an melalui pendekatan sains modem. Ada yang menolak dan ada pula yang mendukungnya.

Antara Yang Menolak Tafsir Saintifik Adalah:
(1) Imam Abu Ishaq As-Syathibi (m.790 H)
Asy-Sathibi (Ibrahim bin Musa bin Muhammad al-Lakhmi al-Ghamathi) telah menolak tafsir saintifik dalam kitabnya al-Muwaqat dengan alasan syariat Islam diturunkan pada asalnya kepada masyarakat ummi yang tidak terdedah kepada sains, beliau berpandangan al quran diturunkan bukan untuk menerangkan teori-teori sains, sebaliknya unluk memberi hidayah dan petunjuk kepada manusia.

Dalam memahami al-Quran sesaorang mufassir hendaklah membatasi dirinya dengan menggunakan ilmu bantu yang diketahui oleh masyarakat Arab pada masa turunııya al-Quran dan yang berusaha memahaminya dengan menggunakan ilmu bantu selainnya, maka ia akan sesat atau keliru dalam  hal-hal  yang tidak pernah dimaksudkan oleh Allah.

Asy-Syathibi mencela orang yang berpendapat di dalam al-Quran terdapat ilmu pengetahuan bagi orang-orang terdahulu dan terkemudian.
Menurutnya orang-orang tersebut telah melampaui batas dalam meletakan alQuran. Padahal  para salafus salih 
dari  kalangan sahabat, tabi'in dan para ulama setelah mereka adalah  orang yang Iebih mengerti  tentang al-quran , ilmunya dan hal yang berkaitan dengannya. namun tidak pernah  dijumpai  seorang pun daripada mereka pernah mengemukakan tafsiran saintilik. Andaikata mereka memang mempunyai tafsiran sainifik, tentulah akan sampai kepada kita tafsiran mereka itu namun jelas sekali ia tidak ada.

(2)Bekas Syerikhul Azhar , Syeikh  Mahmud Syaltut 
(m.1383H /1963M)
Dalam muqadimah tafsirnya,  Syeikh Syaltut telah mengencam sekelompok cendekiawan yang menguasai ilmu pengetahuan kontemporari dan teori-teori ilmiah, falsafah, dan sebagainya, kemudian dengan bekal pengetahuan itu mereka menafsirkan ayat-ayat al-Quran dengan kerangka pengetahuan yang ia kuasai itu.

Menurut  Syaltut terdapat dua kelemahan dalam penafsiran ini. Pertama, kerana al-Quran bukanlah kitab suci yang diturunkan untuk memberitahu manusia tentang berbagai disiplin ilmu lengkap berserta teori-teori ilmiahnya, Kedua, penafsiran saintitik seperti ini merupakan penafsiran yang mengabaikan sisi kemukjizatan al-Quran sebagai salah satu nilai paling tinggi. la akan mendorong manusia mentafsirkan alQur'an sesuka hati.

(3) Amin al-KhuIy (m.1385 H/ 1966M)
Penolakan terhadap mereka yang hendak mengeluarkan al-Quran dari garisnya dalam dialek Arab yang mereka fahami dan dari dimensi yang mereka ketahui dari ilmu pengetahuan. la menolak mereka yang mengira bahawa dalam al-Quran memuat semua pengetahuan orang-orang terdahulu dan terkemudian,keagamaan dan keduniaan, syariyah dan 'aqliyah.

(4)Dr. Muhammad   adz-Dzahabi (m.1977M)
Adz-Dzahabi menolak tafsiran dengan pendekatan sains, kerana penafsiran semacam itu keluar dari maksud dan menyimpang dari tujuan alQur'an. Al-Quran tidak diturunkan sebagai sumber berbagai ilmu, kedoktoran, astronotni, matematik, kimia, memanggil arwah dan lain-lain, namun sebagai buku petunjuk bagi rnanusia yang mengeluarkannya dari kegelapan menuju alam terang benderang.

Selain yang tersebut di ata, terdapat beberapa lagi nama-nama lain yang termasuk dalam golongan yang menentang dan tidak bersetuju dengan tafsiran saintitik terhadap al-Quran. Mereka ialah 'Abdul 'Azhim az-Zomaani. 'Anishah binti SAbdir Rahinan yang dikenali juga dengan Bintu as-Syathi, Shubhi as-Shaleh. Muhamad Syakir dan lain-lain.

Alasan Para ' Ulama' Yang Menolak Pentafsiran Saintifik.
Para  ulama' yang menolak pentafsiran saintifik mempunyai alasan tersendiri. Di bawah ini dikemukakan inti patinya:

Pertama, dikhuatiri ayat-ayat al-Qur'an tidak difahami mengikut kaedah yang telah disepakati.
Pentafsiran al-Qur'an sesuai dengan sains moden mungkin terkeluar dari manhaj dan kaedah ahli-ahli tafsir.

Kedua, teori yang dikemukakan boleh berubah dan pada setiap hari akan ada penemuan baharu yang akan menolak penemuan sebelumnya. Jika diikatkan ayat-ayat al-Qur'an dengan teori tertentu maka dikhuatiri akan timbulnya keraguan kepada al-Qur'an setelah terbukti ia tidak benar.

Ketiga, al-Qur'an adalah kitab hidayah dan mukjizat, bukan tugas al-Qur'an menjelaskan masalah-masalah alam semesta dan penemuan sains.

Keempat, al-Qur'an wajib difahami seperti mana yang diturunkan oleh Allah s.w.t. kepada orang Arab pada masa penurunannya. la tidak harus difahami berdasarkan pentafsiran saintifik yang tidak pernah diketahui orang-orang yang menerima al-Qur'an di peringkat permulaan dahulu.

Antara Para Pendukung Tafsir Saintifik
(1) Imam al-Ghazali (450-505 H)
Idea tafsir saintifik secara serius dikembangkan oleh al-Ghazali, beliau menghuraikan secara komprehensif alasan-alasannya dalam Ihya' ' Ulum ad-Din. Menurutnya al-Qur'an merupakan sumber ilmu pengetahuan yang tidak terbatas, Segala jenis ilmu yang terkandung di dalam alQur'an adalah bertujuan menerangkan kekuasaan Allah meliputi zatNya, perbuatanNya dan sifatNya. Ilmu ini pada asasnya tiada penghujungnya. Semakin dikaji semakin berkembang selaras dengan pengetahuan manusia. Justeru segala yang terkandung di dalam al-Quran adalah merupakan rumuz (simbol) dan bukti-bukti serta petunjuk-petunjuk bagi keagungan Allah s.w.t. Al-Ghazali juga merupakan orang pertama yang mengutarakan perkara ini. Dalam kitab tersebut ia mengatakan bahawa semua bentuk pemahaman ilmuwan rasional dan perbedaan pendapat dalam hasil analisis dan hasil rasional, maka dalam al-Qur'an ada beberapa rumusan dan beberapa argumentasi tentangnya yang hanya diketahui oleh orang-orang tertentu. Bahkan dalam buku yang dikarangnya setelah Ihya' Ulum ad-Din iaitu kitab Jawahir al-Qur'an ia mengulang tema yang sama bahkan dengan lebih luas lagi pembahasannya.

(2) Imam Fakhruddin Ar-Raazi (m.606 H)
Di dalam tafsirnya Mafatih al-Ghaib yang juga dikenal dengan at-Tafsir al-Kabir, didapati pembahasan ilmiah berkaitan dengan segala bentuk ilmu pengetahuan, seperti falsafah, teologi, ilmu alam,  astronomi, kedoktoran, dan sebagainya.

Ar-Raazi sependapat dengan al-Ghazali. Beliau menerusi tafsirnya itu dengan tegas menyanggah penolakan golongan yang mengatakan penggunaan kaedah saintifik semasa tidak relevan dalam menafsirkan ayat-ayat al-Qur'an. Menurut beliau, ayat al-Qur'an yang mengandungi elemen saintifik seperti elemen alKawniyyah (alam semesta) perlu difahami berdasarkan konteks sains semasa. Hal ini adalah penting kerana memberikan nilai tambah dalam menyelesaikan kekeliruan di samping menolak dakwaan musuh Islam.

Beberapa 'ulama' yang tidak bersetuju dengannya mengkritik bahawa kitab tafsir beliau itu memuat segala sesuatu kecuali tafsir, kritikan yang sama juga dilontarkan untuk Tafsir Al-Jawahir karangan Syeikh Thanthawi Jauhari.

(3) Imam Jalaluddin As-Suyuthi (m.911 H)
Imam as-Suyuti juga adalah merupakan 'ulama' terawal yang dikenal pasti membahaskan elemen saintifik dalam al-Qur'an menerusi karya beliau berjudul Mu'tarak al-Aqran fi I'jaaz al-Qur'an.
Kajian mendapati, as-Suyuti telah membawa kepelbagaian dalam memahami konteks sebenar sains dalam al-Qur'an.
Beliau telah mendatangkan bukti ilmiah yang tidak pernah dinyatakan oleh sarjana sebelumnya. Beliau juga mengemukakan pendapat-pendapat para 'ulama' yang berbeza pandangan, seterusnya mencari jalan penyelesaian yang sesuai. Selain itu, beliau juga menyarankan agar kajian yang dilakukan hendaklah berdasarkan fakta dan syarat yang telah digariskan oleh para 'ulama', serta sekali-kali tidak mengamalkan sifat taksub terhadap mana-mana teori sebaliknya melakukan pengamatan dan penelitian yang mendalam.
As-Suyuthi memperkuat pendapat-pendapat yang mendukung penafsiran saintifik seperti dapat dilihat dalam dua buah kitabnya yang lain iaitu al-Itqan dan Iklil al-Ta'wil fi Istinbat al-Tanzil.

(4) lbnu Abi al-Fadhl al-Mursi (570-655 H)
Beliau mempunyai pendapat yang sama seperti al-Ghazali sebelumnya. Menurut beliau. Isyarat-isyarat al-Qur'an kepada dasar industrialisasi sememangnya terdapat di dalarn al-Qur'an. Semua ilmu sejak awal hingga ke akhir zaman terkumpul dalam al-Quran, tidak dapat diketahui hakikat kecuali oleh Allah swt dan RasulNya.

(5) Syeikh Muhammad Abduh  (m. 1323H / 1905 M)
Beliau berpandangan al-Qur'an memuat hakikat sains (permasalahan alam semesta, secara empiris mahupun rasional). Boleh dikatakan semua pendukung tafsir saintifik berpegang bahawa alQur'an merupakan kitab yang memuat segala hal di dunia tanpa ada satu pun perkara yang terlepas, sesuai dengan firman Allah bahawa al-Qur'an merupakan kitab suci yang memuat segala perkara tanpa terkecuali.
Al-An'am 6:38
وَمَا مِن دَآبَّةٍ فِى ٱلْأَرْضِ وَلَا طَٰٓئِرٍ يَطِيرُ بِجَنَاحَيْهِ إِلَّآ أُمَمٌ أَمْثَالُكُمۚ مَّا فَرَّطْنَا فِى ٱلْكِتَٰبِ مِن شَىْءٍۚ ثُمَّ إِلَىٰ رَبِّهِمْ يُحْشَرُونَ 
Bermaksud: Dan tidak seekor pun binatang yang melata di bumi dan tidak seekor pun burung yang terbang dengan kedua sayapnya, melainkan mereka umat-umat seperti kamu. Tiada Kami tinggalkan sesuatu pun di dalam kitab Al-Qur'an ini; kemudian mereka semuanya akan dihimpunkan kepada Tuhan mereka (untuk dihisab dan menerima balasan). (al-An'aam:38).

Permasalahan-permasalahan medikal, kosmologi. astronomi, bahkan biologi dan fizik semuanya telah terangkum dengan rapi dalam lipatan-lipatan mushaf.


(6) Syeikh Muhammad Rashid Ridha (m. 1354 H)
Syeikh Rashid Ridha adalah antara murid utama Syeikh Muhammad  Abduh. Belaiu ialah pengarang kitab Tafsir al-Manaar. Rashid Ridha merupakan salah seorang tokoh ulama' moden terawal yang menyeru umat Islam untuk memahami ayat-ayat al-Qur'an menerusi dimensi saintifik, bersesuaian kedudukan beliau sebagai peneraju Islah yang diasaskan oleh Syeikh Muhammad 'Abduh pada ketika itu. Matlamat utama Rashid Ridha ialah untuk meletakkan ajaran Islam yang terkandung di dalam al-Quran mendahului zaman serta memajukan ummah menerusi penekanan memahami ayat-ayat saintifik al-Qur'an.

(7)Syeikh Thanthawi Jauhari (1287 H-1358 H)
Beliau juga merupakan salab seorang murid terpilih Syeikh Muhamad 'Abduh. Dalam menyusun kitab tafsirnya AI-Jawahir, Thanthawi menggunakan metode analisa dengan corak Penafsiran saintifik. Karya tafsirnya berbeda daripada yang lain kerana kebanyakan berkembang pada masanya adalah penafsiran yang lebih menekankan aspek kebahasaan (penjelasan kosa kata, struktur bahasa dan nahunya), sehingga terpaku pada analisa lafaz. Penafsiran seperti itü dikritik Thanthawi kerana lebih banyak melahirkan penghafal daripada pemikir, ia juga mengakibatkan kreativiti manusia terhenti dan mati.

Adapun penafsiran yang dikembangkan Thanthawi adalah lebih menitik-beratkan pada analisis saintifik dan pandangan terhadap al-Qur'an secara menyeluruh, terutamanya yang berkaitan dengan sains (ilmu alam dan sebagainya). Penjelasan lafaz hanya diberikan dalam bentuk ringkas sahaja, beliau menyebutnya dengan 'tafsir lafzi". Ayat-ayat berkenaan dengan sains pula, dibincangkan secara panjang lebar dengan memasukkan perbahasan ilmiah dan teori-teori moden yang diambil dari pemikiran sarjana-sarjana Timur dan Barat untuk menjelaskan kepada seluruh masyarakat muslim ataupun non muslim bahawa al-Qur'an relevan dengan perkembangan sains.
Thanthawi dianggap sebagai orang yang pertama menafsirkan al-Qur'an secara lengkap berdasarkan ilmu pengetahuan modern.

(8) Syeikh Muhammad al-GhazaIi
Dalam membincangkan aspek saintifik al-Qur'an, Muhammad al-Ghazali lebih cenderung membincangkan elemen saintifık yang terdapat dalam ayat-ayat al-Kawniyyah (ayat-ayat yang menyyebutkan tentang alam wujud). Beliau berpendapat I'jaaz al-'ilmi ini merupakan sub-topik I'jaaz al-Qur'an. Beliau menyebut bahawa cara untuk mengenali Tuhan dengan meneliti zatNya memang tidak ada. Jalan untuk mengenali Allah s.w.t. bermula dengan memerhati kejadian alam, dengan berfikir secara waras dalam hidup dan kehidupan, mengikhlaskan hati dan memerhati kejadian bumi dan langit. Melalui kaedah ini kita dapat melihat kebesaran Tuhan yang Maha Tinggi, dan sepatutnya kita menggambarkan kesempurnaan jalan tersebut melalui penerokaan saintifik selaras dengan perkembangan ilmu semasa.

Muhammad al-Ghazali menegaskan bahawa tidak ada pertentangan antara agama dengan sains kerana kedua-duanya dari Allah s.w.t. Jika terdapat perbezaan, maka ia bukan antara sains dengan ugama, sebaliknya antara ugama dengan kejahilan yang memakai nama ugama, atau antara ilmu dengan khayalan yang memakai nama ugama. Muhammad al-Ghazali berpendapat, mukjizat ilmiah merupakan i'jaaz walaupun ia telah diterokai oleh manusia kemudiannya. Sebagai contohnya, ilmu pengetahuan mengenai janin yang baru diketahui manusia setelah mereka mempunyai ilmu pengetahuan tentangnya. Beliau juga mengatakan perkara ini tidak membatalkan mu'jizat dan i'jaaz al-Qur'an.

Pandangan Jumhur 'Ulama' Moden Tentang Tafsiran Saintifik
Pentafsiran saintifik al-Qur'an pada pandangan jumhur  ulama' moden adalah diharuskan. Kerana kepentingan serta faedahnya amat banyak. Antaranya ialah:
Pertama, menambahkan keimanan bahawa al-Qur'an dari Allah s.w.t. Kedua, menolak golongan yang menimbulkan keraguan bahawa agama bercanggah dengan sains. Ketiga, sebagai batu asas bagi kaum Muslimin mengkaji ilmu-ilmu tersebut dengan lebih mendalam dan Keempat, menjadikan I'jaz al-Qur'an sebagai salah satu uslub dan metode yang baharu untuk membawa bukan Islam kepada agama Islam.

Syarat-Syarat Untuk Diterima Tafsiran Saintifik
Para 'ulama' yang membenarkan pentafsiran saintifik al-Qur'an bagaimana pun menetapkan beberapa syarat dan dhawabit (kaedah dan prinsip) bagi keharusan mentafsirkan ayat-ayat alQur'an dengan menggunakan metode dan cara itu. Antaranya ialah:

Pertama, hanya penemuan saintifik yang benar-benar berautoriti sahaja harus dijadikan sandaran apabila berinteraksi dengan ayat-ayat al-Qur'an yang tertentu. Syarat ini menolak dakwaan golongan yang mentafsirkan secara mutlak dan berdasarkan rasional semata-mata.

Kedua, hendaklah memahami ayat-ayat yang berbentuk saintifik daripada al-Qur'an dengan membezakan antara hakikat dan majaz.

Ketiga, ayat-ayat al-Qur'an menerangkan penemuan sąins itu, bukan sains yang menerangkan ayat-ayat al-Qur'an, tetapi sekiranya wujud persepakatan antara zahir ayat dengan hakikat ilmiah maka boleh ditafsirkan kedua- duanya sekali.

Dan keempat, pentafsir hendaklah tidak taksub terhadap pentafsiran saintifik semata-mata sehingga mengabaikan elemen utama yang lain ketika mentafsirkan al-Qur'an.


Alasan Dan Asas Bagi Penerimaan Tafsir Saintifik

(1) Di dalam al-Qur'an terdapat sekitar 750 ayat berkaitan dengan sains, sedangkan ayat-ayat yang berkaatan dengan fiqh hanya sekitar 150 ayat sahaja. Sungguh menghairankan apabila umat Islam mengabaikan ayat-ayat yang berkaitan dengan sains yang tersurat atau tersirat dalam al-Qur'an dan menumpukan sebahagian besar daripada perhatian mereka kepada ayat-ayat hukum yang hanya berjumlah 150 sahaja itu. Terbukti setelah umat Islam memberikan perhatian kepada 150 ayat-ayat hukum. mereka telah dapat menghasilkan perpustakaan yang amat besar di bidang fiqh. Tidak dapat dibayangkan betapa besarnya pula perpustakaan yang akan memuatkan hasil kajian umat ini terhadap 750 ayat berkaitan dengan sains. Tentu sekali berkali-kali ganda lagi besarnya!

(2) Terdapat banyak sekali ayat-ayat al-Qur'an Yang menggesa manusia berfikir tentang alam semesta ciptaan Tuhan, termasuk tentang diri manusia itu sendiri. Tujuannya ialah supaya manusia menerima kewujudan Tuhan yang Maha Esa dan Maha Kuasa. lalu tunduk dan patuh kepadaNya dengan melaksanakan apa yang diperintahNya dan meninggalkan apa yang dilarangNya. Sudah tentulah apabila manusia berfikir, merenung dan mengkajinya mereka akan mendapat ilmu dan ilmu yang akan diperolehi itu tentunya bersifat saintifik. Di bawah ini dikemukakan beberapa ayat al-Qur'an berkenaan:

(a)Aal-e-Imran 3:190
إِنَّ فِى خَلْقِ ٱلسَّمَٰوَٰتِ وَٱلْأَرْضِ وَٱخْتِلَٰفِ ٱلَّيْلِ وَٱلنَّهَارِ لَءَايَٰتٍ لِّأُو۟لِى ٱلْأَلْبَٰبِ 
Bermaksud: Sesungguhnya pada kejadian langit dan bunli dan pada pertukaran malam dan siang, ada tanda-tanda (kekuasaan, kebijaksanaan dan keluasan rahmat Allah) bagi orang-orang yang berakal; (190)
Aal-e-Imran 3:191
ٱلَّذِينَ يَذْكُرُونَ ٱللَّهَ قِيَٰمًا وَقُعُودًا وَعَلَىٰ جُنُوبِهِمْ وَيَتَفَكَّرُونَ فِى خَلْقِ ٱلسَّمَٰوَٰتِ وَٱلْأَرْضِ رَبَّنَا مَا خَلَقْتَ هَٰذَا بَٰطِلًا سُبْحَٰنَكَ فَقِنَا عَذَابَ ٱلنَّارِ 
(laitu) orang-orang yang menyebut dan mengingati Allah semasa mereka berdiri dan duduk dan semasa mereka berbaring mengiring dan mereka puta memikirkan tentang kejadian langit dan bumi (sambil berkata): Wahai Tuhan kami! Tidaklah Engkau menjadikan benda-benda ini dengan sia-sia, Maha Suci Engkau, maka peliharalah kami dari azab Neraka. (191). (Aali 'Imraan: 190-191).

(b)Ar-Ra'd 13:3
وَهُوَ ٱلَّذِى مَدَّ ٱلْأَرْضَ وَجَعَلَ فِيهَا رَوَٰسِىَ وَأَنْهَٰرًاۖ وَمِن كُلِّ ٱلثَّمَرَٰتِ جَعَلَ فِيهَا زَوْجَيْنِ ٱثْنَيْنِۖ يُغْشِى ٱلَّيْلَ ٱلنَّهَارَۚ إِنَّ فِى ذَٰلِكَ لَءَايَٰتٍ لِّقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ 
Ar-Ra'd 13:4
وَفِى ٱلْأَرْضِ قِطَعٌ مُّتَجَٰوِرَٰتٌ وَجَنَّٰتٌ مِّنْ أَعْنَٰبٍ وَزَرْعٌ وَنَخِيلٌ صِنْوَانٌ وَغَيْرُ صِنْوَانٍ يُسْقَىٰ بِمَآءٍ وَٰحِدٍ وَنُفَضِّلُ بَعْضَهَا عَلَىٰ بَعْضٍ فِى ٱلْأُكُلِۚ إِنَّ فِى ذَٰلِكَ لَءَايَٰتٍ لِّقَوْمٍ يَعْقِلُونَ 
Bermaksud: Dan Dialah yang menjadikan bumi terbentang luas dan menjadikan padanya gunung-ganang (terdiri kukuh) serta sungai-sungai (yang mengalir) dan dari tiap-tiap jenis buah-buahan. Dia jadikan padanya pasangan: Dua-dua. Dia juga melindungi siang dengan malam silih berganti. Sesungguhnya semuanya itu mcngandungi tanda-tanda (kekuasaan Allah) bagi kaum yang bertikir. (3).
Dan di bumi ada beberapa potong tanah yang berdekatan (tetapi berlainan keadaannya); dan padanya ada kebun-kebun anggur dan jenis-jenis tanaman serta pohon-pohon tamar (kurma) yang berumpun dan yang tidak berumpun; semuanya disiram dengan air yang sama dan Kami lebihkan buah setengahnya dari setengahnya yang lain (pada bentuk, rasa dan baunya). Sesungguhnya yang demikian itu mengandungi tanda-tanda kekuasaan Allah bagi orang-orang yang ber'aqal, (4) 
(arRad: 3-4).

(c)Al-Jasiyah 45:13
وَسَخَّرَ لَكُم مَّا فِى ٱلسَّمَٰوَٰتِ وَمَا فِى ٱلْأَرْضِ جَمِيعًا مِّنْهُۚ إِنَّ فِى ذَٰلِكَ لَءَايَٰتٍ لِّقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ 
Bermaksud: Dan Dia memudahkan untuk (faedah dan kegunaan) kamu, segala yang ada di langit dan yang ada di bumi, (sebagai rahmat pemberian) daripadaNya; sesungguhnya semuanya itu mengandungi tanda-tanda Cang membuktikan kemurahan dan kekuasaanNya bagi kaum yang berfikir. (al-Jaatsiyah: 13).

(d)An-Nahl 16:12
وَسَخَّرَ لَكُمُ ٱلَّيْلَ وَٱلنَّهَارَ وَٱلشَّمْسَ وَٱلْقَمَرَۖ وَٱلنُّجُومُ مُسَخَّرَٰتٌۢ بِأَمْرِهِۦٓۗ إِنَّ فِى ذَٰلِكَ لَءَايَٰتٍ لِّقَوْمٍ يَعْقِلُونَ 
Bermaksud: Dan Dia menundukkan malam dan siang. matahari dan butan untukmu. Dan bintang-bintang itu ditundukkan (untukmu) dengan perintahNya. Sesungguhnya pada yang demikian itu benar-benar ada tanda-tanda (kekuasaan Allali) bagi kaum yang memahami(nya). (an-Nahl:12).

An-Nahl 16:15
وَأَلْقَىٰ فِى ٱلْأَرْضِ رَوَٰسِىَ أَن تَمِيدَ بِكُمْ وَأَنْهَٰرًا وَسُبُلًا لَّعَلَّكُمْ تَهْتَدُونَ 
An-Nahl 16:16
وَعَلَٰمَٰتٍۚ وَبِٱلنَّجْمِ هُمْ يَهْتَدُونَ 
Bermaksud; Dan Dia mengadakan di bumi gunung-ganang yang menetapnya supaya ia tidak menghayun-hayunkan kamu dan Dia mengadakan sungai-sungai serta jalan-jalan, supaya kamu dapat sampai ke matlamat yang kamu tuju. (15)
Dan (Dia mengadakan) tanda-tanda panduan jalan dan dengan bintang-bintang (pada waktu malam) mereka dapat mengetahui arah yang hendak dituju. (16), 
(an-Nahl: 15-16).

An-Nahl 16:68
وَأَوْحَىٰ رَبُّكَ إِلَى ٱلنَّحْلِ أَنِ ٱتَّخِذِى مِنَ ٱلْجِبَالِ بُيُوتًا وَمِنَ ٱلشَّجَرِ وَمِمَّا يَعْرِشُونَ 
An-Nahl 16:69
ثُمَّ كُلِى مِن كُلِّ ٱلثَّمَرَٰتِ فَٱسْلُكِى سُبُلَ رَبِّكِ ذُلُلًاۚ يَخْرُجُ مِنۢ بُطُونِهَا شَرَابٌ مُّخْتَلِفٌ أَلْوَٰنُهُۥ فِيهِ شِفَآءٌ لِّلنَّاسِۗ إِنَّ فِى ذَٰلِكَ لَءَايَةً لِّقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ 

Bermaksud: Dan Tuhanmu memberi ilham kepada lebah: Hendaklah engkau membuat sarangmu di gunung-ganang dan di pokok-pokok kayu dan juga di tempat-tempat yang dibuat manusia. (68).
Kemudian makanlah dari segala jenis (bunga-bungaan dan) buah-buahan (yang engkau sukai), serta turutlah jalan-jalan peraturan Tuhanmu yang diilhamkan dan dimudahkaNya kepadamu. (Dengan itu) akan keluarlah dari dalam perutnya minuman (madu) yang berlainan warnanya, yang mengandungi penawar bagi manusia (dari berbagai-bagai penyakit). Sesungguhnya pada yang demikian itu, ada tanda (yang membuktikan kemurahan Allah) bagi orang-orang yang mahu berfikir. (69). 
(an-Nahl:68-69).

Al-Insan 76:2
إِنَّا خَلَقْنَا ٱلْإِنسَٰنَ مِن نُّطْفَةٍ أَمْشَاجٍ نَّبْتَلِيهِ فَجَعَلْنَٰهُ سَمِيعًۢا بَصِيرًا 
Bermaksud: Sesungguhnya Kami telah menciptakan manusia dari air mani yang bercampur (dari pati benih lelaki dan perempuan), Kami hendak mengujinya (dengan perintah dan larangan), kerana itu Kami jadikan dia mendengar dan melihat. (al-Insan:2).

Ar-Rum 30:21
وَمِنْ ءَايَٰتِهِۦٓ أَنْ خَلَقَ لَكُم مِّنْ أَنفُسِكُمْ أَزْوَٰجًا لِّتَسْكُنُوٓا۟ إِلَيْهَا وَجَعَلَ بَيْنَكُم مَّوَدَّةً وَرَحْمَةًۚ إِنَّ فِى ذَٰلِكَ لَءَايَٰتٍ لِّقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ 
Bermaksud: Dan di antara tanda-tanda kekuasaan-Nya ialah Dia menciptakan untukmu isteri-isteri dari jenismu sendiri, supaya kamu bersenang hati dan hidup mesra dengannya dan dijadikan-Nya di antaramu (suami isteri) perasaan kasih sapng dan belas kasihan. Sesungguhnya pada yang demikian itü benar-benar terdapat tanda-tanda bagi orang-orang yang berfikir. (ar-Ruum:21 ).


Xxxxxxxxxxx

Tafsir asas quran nota 9(302)337-347
Sambungan 
Az-Zumar 39:6
خَلَقَكُم مِّن نَّفْسٍ وَٰحِدَةٍ ثُمَّ جَعَلَ مِنْهَا زَوْجَهَا وَأَنزَلَ لَكُم مِّنَ ٱلْأَنْعَٰمِ ثَمَٰنِيَةَ أَزْوَٰجٍۚ يَخْلُقُكُمْ فِى بُطُونِ أُمَّهَٰتِكُمْ خَلْقًا مِّنۢ بَعْدِ خَلْقٍ فِى ظُلُمَٰتٍ ثَلَٰثٍۚ ذَٰلِكُمُ ٱللَّهُ رَبُّكُمْ لَهُ ٱلْمُلْكُۖ لَآ إِلَٰهَ إِلَّا هُوَۖ فَأَنَّىٰ تُصْرَفُونَ 
Bermaksud: Dia menciptakan kamu dari diri yang satu (Adam), kemudian Dia menjadikan dari jenisnya, isterinya (Hawwa) dan Dia mengadakan untuk kamu binatang-binatang ternak delapan ekor (Empat pasangan jantan dan betina). Dia menciptakan kamu dalam kandungan ibu kamu (berperingkat-peringkat) dari sanı kejadian ke satu kejadian dalam tiga kegelapan. Yang (berbuat) demikian itü adalah Allah. Tuhan kamu. bagiNyalah kekuasaan yang mutlak: tiada Tuhan melainkan Diaz oleh itü bagaimana kamu dapat dipesongkan (dari mematuhi perintahNya)? (az-Zumar:6).


Al-Anbiya 21:32
وَجَعَلْنَا ٱلسَّمَآءَ سَقْفًا مَّحْفُوظًاۖ وَهُمْ عَنْ ءَايَٰتِهَا مُعْرِضُونَ 
Al-Anbiya 21:33
وَهُوَ ٱلَّذِى خَلَقَ ٱلَّيْلَ وَٱلنَّهَارَ وَٱلشَّمْسَ وَٱلْقَمَرَۖ كُلٌّ فِى فَلَكٍ يَسْبَحُونَ 
Bermaksud: Dan Kami telah menjadikan langit sebagai bumbung yang terpelihara dan terkawal, sedang mereka (yang kafir itu) berpaling tidak memerhatikan tanda-tanda (kekuasaan Kami) yang ada padanya. (32).
Dan Dialah (Tuhan) yang telah menjadikan malam dan siang, serta matahari dan bulan: tiap-tiap satunya beredar terapung-apung di tempat edaran masing-masing (di angkasa lepas). (33). 
(al-Anbiyaa:32-33).

(3)  Tafsiran saintifik membuktikan kebenaran teks al-Qur'an berdasarkan ilmu pengetahuan dan teknologi terkini, sekali gus dapat melahirkan pelbagai bidang pengkajian. Pengkajian teks atau ayat-ayat al-Quran mampu melahirkan teori-teori sains dan teknologi.

(4)  Pentafsiran saintifik al-Qur'an jelas memberikan manfa'at kepada umat Islaın khasnya kerana pengetahuan mereka tentang tabi' i dan jiwa, semakin bertambah.

(5)  Manusia mengetahui sesuatu fakta dari sudut yang berbeza dan menjadi tanggungjawab untuk merumuskan sesuatu persoalan sesuai dengan tahap pengetahuan semasa. Untuk memahami al-Qur'an. tafsiran saintifik tidak boleh diketepikan. Al-Qur'an memang merupakan mu'jizat yang kekal, bukti kebenarannya tidak hanya eksklusif terletak kepada nilai linguistik dan sasteranya semata-mata, tetapi juga kepada hakikat fizikal dan psikologi.

(6)Tafsir saintiflk menjelaskan teks al-Qur'an berpandukan ilmu pengetahuan semasa. Kerana itu ia akan mudah difahami, selain al-Qur'an dapat dihayati sebagai mu'jizat yang kekal buat selamanya.

(7)Tafsir saintifik sebenarnya merupakan i'jaaz al-Qur'an yang tersendiri, ia semakin terserlah dan popular di kalangan umat Islam di zaman moden ini. Anda dapat melihat sekarang ini berlambak-lambak buku yang ditulis khusus mengenainya. Ahli-ahli tafsir moden juga nampaknya semakin menerima baik tafsiran berasaskan sains itu, meskipun mereka mengikatnya dengan syarat-syarat tertentu.

Beberapa Contoh Kecocokan Dan Persamaan Firman Allah Di Dalam Al-Qur'an Dengan Penemuan Sains Moden Yang Berautoriti.

(a) Di Bidang Kaji Hayat (Biologi):
(1) Firman Allah di dalam Surah al-'AIaq, ayat 1-3:
Al-'Alaq 96:1ٱقْرَأْ بِٱسْمِ رَبِّكَ ٱلَّذِى خَلَقَ 
Al-'Alaq 96:2خَلَقَ ٱلْإِنسَٰنَ مِنْ عَلَقٍ 
Al-'Alaq 96:3ٱقْرَأْ وَرَبُّكَ ٱلْأَكْرَمُ

Bermaksud: Bacalah dengan (menyebut) nama Tuhanmu Yang menciptakan (1) Dia telah menciptakan manusia dari segumpal darah (2). Bacalah, dan Tuhanmulah Yang Maha Pemurah.(3) (al-Alaq: 1-3).

Jika kita terus mempelajari fakta-fakta yang dikemukakan dalam al-Qur'an mengenai pembentukan dan kejadian manusia, kita akan menjumpai keajaiban saintifik yang sangat menarik.
Ketika sperma lelaki bergabung dengan sel telur wanita, intisari bayi yang akan lahir terbentuk. Sel tunggal yang dikenal sebagai "zigot" dalam ilmu biologi ini akan segera berkembang biak dengan membelah diri hingga akhirnya menjadi "segumpal daging." Tentu saja hal ini hanya dapat dilihat oleh manusia dengan bantuan mikroskop.

Namun, zigot tersebut tidak melewatkan tahap pertumbuhannya begitu saja. la melekat pada dinding rahim seperti akar yang kukuh menancap di bumi dengan serabutnya. Melalui hubungan ini, zigot mampu mendapatkan zat-zat penting dari tubuh si ibu bagi pertumbuhannya.

Pada tahap ini, satu keajaiban penting dari al-Qur'an terungkap. Ketika meruju' kepada zigot yang sedang tumbuh dalam rahim ibu, Allah menggunakan perkataan "al-'alaq" dalam alQur'an:

"Bacalah dengan (menyebut) nama Tuhanmu yang menciptakan, Dia telah menciptakan manusia dari segumpal darah. Bacalah, dan Tuhanmulah Yang Maha Pemurah." (al-A'laq: 1-3) 

Erti kata "al-' alaq" dalam bahasa Arab adalah "sesuatu yang melekat pada suatu tempat." Perkataan ini secara harfiah digunakan untuk menggambarkan sesuatu seperti lintah yang melekat pada tubuh untuk mengisap darah. Ini kerana al-'alaq juga dalam bahasa Arab bererti lintah atau pacat dan segumpal darah.

Tentunya penggunaan perkataan yang seperti itu tepat sekali untuk zigot yang sedang membesar dan mengembang dalam rahim ibu, ia membuktikan bahawa al-Qur'an merupakan wahyu dari Allah, Tuhan Semesta Alam.

(2) Firman Allah di dalam Surah al-Mu'minun, ayat 14:
'Al-Mu'minun 23:14

ثُمَّ خَلَقْنَا ٱلنُّطْفَةَ عَلَقَةً فَخَلَقْنَا ٱلْعَلَقَةَ مُضْغَةً فَخَلَقْنَا ٱلْمُضْغَةَ عِظَٰمًا فَكَسَوْنَا ٱلْعِظَٰمَ لَحْمًا ثُمَّ أَنشَأْنَٰهُ خَلْقًا ءَاخَرَۚ فَتَبَارَكَ ٱللَّهُ أَحْسَنُ ٱلْخَٰلِقِينَ 
Bermaksud: Kemudian air mani itu Kami jadikan segumpal darah, lalu segumpal darah itu Kami jadikan segumpal daging, dan segumpal daging itu Kami jadikan tulang-tulang, lalu tulang-tulang itu Kami bungkus dengan daging. Kemudian Kami jadikan dia makhluk yang (berbentuk) Iain. Maka Maha sucilah Allah, sebaik-baik Pencipta. (al-Mu'minun: 14).

Firman Allah ini menyebutkan tentang tahap-tahap pembentukan manusia dalam rahim ibu. Disebutkan dalamnya bahawa di dalam rahim ibu, tulang-tulang terbentuk lebih dahulu, kemudian terbentuklah otot yang membungkus tulang-tulang ini.

Embriologi adalah cabang ilmu yang mempelajari perkembangan embrio dalam rahim .Hingga akhir-akhir ini, para ahli embriologi beranggapan bahawa tulang dan embrio terbentuk secara bersama. Kerananya sekian lama, ramai orang mengatakan ayat ini bertentangan dengan sains. Namun, penelitian canggih dengan mikroskop yang dilakukan dengan bantuan teknologi baharu telah membuktikan bahawa pernyataan alQur'an adalah benar kata demi katanya.

Penelitian di peringkat mikroskopik ini menunjukkan bahawa perkembangan dalam rahim ibu terjadi dengan cara seperti yang digambarkan dalam ayat tersebut. Pertama; jaringan tulang rawan embrio mulai mengeras. Kemudian sel-sel otot yang terpilih dari jaringan di sekitar tulang-tulang bergabung dan membungkus tulang-tulang ini.

Peristiwa ini digambarkan dalam sebuah terbitan ilmiah yang berjudul Developing Human dengan kenyataan berikut:
"Dalam minggu ketujuh rangka mulai tersebar ke seluruh tubuh dan tulang-tulang mencapai bentuk yang kita kenal. Pada akhir minggu ketujuh dan selama minggu kelapan, otot-otot menempati kedudukannya di sekeliling bentukan tulang."

Ringkasnya, tahap-tahap pembentukan manusia sebagaimana digambarkan dalam alQur'an, benar-benar sesuai dengan penemuan embriologi moden.

(3) Firman Allah di dalam Surah az Zumar, ayat 6:

Az-Zumar 39:6
خَلَقَكُم مِّن نَّفْسٍ وَٰحِدَةٍ ثُمَّ جَعَلَ مِنْهَا زَوْجَهَا وَأَنزَلَ لَكُم مِّنَ ٱلْأَنْعَٰمِ ثَمَٰنِيَةَ أَزْوَٰجٍۚ يَخْلُقُكُمْ فِى بُطُونِ أُمَّهَٰتِكُمْ خَلْقًا مِّنۢ بَعْدِ خَلْقٍ فِى ظُلُمَٰتٍ ثَلَٰثٍۚ ذَٰلِكُمُ ٱللَّهُ رَبُّكُمْ لَهُ ٱلْمُلْكُۖ لَآ إِلَٰهَ إِلَّا هُوَۖ فَأَنَّىٰ تُصْرَفُونَ 
Bermaksud: Dia menciptakan kamu dari diri yang satu (Adam), kemudian Dia jadikan daripadaGenis)nya isterinya dan Dia menurunkan untuk kamu lapan ekor yang berpasangan dari binatang ternak. Dia menjadikan kamu dalam perut ibumu kejadian demi kejadian dalam tiga kegelapan. Yang (berbuat) demikian itu adalah Allah, Tuhan kamu, Tuhan Yang mempunyai kerajaan (yang mutlaq). Tidak ada Tuhan selain Dia; maka bagaimana kamu dapat dipesongkan (dari mematuhi perintahNya)? (az Zumar: 6).

Demikianlah al-Qur'an memaparkan manusia diciptakan melalui tiga tahap di dalam rahim ibunya.
Ayat ini menunjukkan bahawa seorang manusia diciptakan di dalam tubuh ibunya melalui tiga tahap yang berbeda. Tepat sekali , biologi moden telah menegaskan bahawa pembentukan embrio pada bayi terjadi dalam tiga fasa yang berbeza didalam rahim ibu. Hari ini semua buku pelajaran embriologi yang dipakai fakulti-fakulti perubatan menerimanya sebagai pengetahuan dasar. Misalnya dalam buku Basic Human Embryology sebuah buku rujukan utama dalam bidang embriologi, fakta ini dihuraikan sebagai berikut: "Kehidupan dalam rahim memiliki tiga tahap:
pre-embrionik, dua setengah minggu pertama; embrionik, sampai akhir minggu kelapan; dan fetus atau janin dari minggu kelapan sampai kelahiran.

Fasa-fasa ini merujuk kepada tahap-tahap yang berbeda dari perkembangan bayi.Ringkasnya, ciri-ciri utama tahap perkembangan tersebut adalah sebagai berikut: 

-Tahap Pre-embrionik
Pada tahap pertama ini, zigot tumbuh membesar melalui pembelahan sel, dan terbentuklah segumpalan sel yang kemudian melekatkan diri pada dinding rahím. Seiring pertumbuhan zigot yang semakin besar, sel-sel penyusunnya pun mengatur diri sendiri untuk membentuk tiga lapisan.

-Tahap Embrionik
Tahap kedua ini berlangsung selama lima setengah minggu. Pada masa ini, bayi disebut sebagai "embrio," Pada tahap ini, organ dan sistem tubuh bayi mulai terbentuk dari lapisan-lapisan sel tersebut.

- Tahap Fetus
Dimulai dari tahap ini dan seterusnya, bayi disebut sebagai "fetus." Tahap ini dimulai sejak kehamilan minggu kelapan hingga masa kelahiran. Ciri khusus tahap ini adalah fetus sudah menyerupai manusia dengan wajah, kedua tangan dan kakinya. Meskipun pada awalnya memiliki panjang hanya 3 cm, kesemua organnya sudah jelas. Tahap ini berlangsung selama lebih kurang 30 minggu, dan perkembangan berlanjutan hingga minggu kelahiran.
Informasi mengenai perkembangan bayi dalam rahim ibu, baru diketahui setelah serangkaian pengamatan dengan peralatan moden dilakukan, Namun sebagaimana fakta saintifik lainnya, informasi-infomasi ini disampaikan dalam ayat-ayat al-Qur'an dengan cara yang luar biasa. Fakta bahawa informasi yang sedemikian terperinci dan tepat diberikan dalam al-Qur'an ketika bidang perubatan masih Iagi primitif, merupakan bukti nyata bahawa al-Qur'an bukanlah ucapan manusia melainkan firman Allah.

(4) Firman Allah di dalam Surah al-Qiyamah, ayat 36-40:
Al-Qiyamah 75:36
أَيَحْسَبُ ٱلْإِنسَٰنُ أَن يُتْرَكَ سُدًى 
Al-Qiyamah 75:37
أَلَمْ يَكُ نُطْفَةً مِّن مَّنِىٍّ يُمْنَىٰ 
Al-Qiyamah 75:38
ثُمَّ كَانَ عَلَقَةً فَخَلَقَ فَسَوَّىٰ 
Al-Qiyamah 75:39
فَجَعَلَ مِنْهُ ٱلزَّوْجَيْنِ ٱلذَّكَرَ وَٱلْأُنثَىٰٓ 
Al-Qiyamah 75:40

أَلَيْسَ ذَٰلِكَ بِقَٰدِرٍ عَلَىٰٓ أَن يُحْۦِىَ ٱلْمَوْتَىٰ 
Bermaksud: Apakah manusia mengira, bahawa ia akan dibiarkan begitu saja (tanpa pertanggung jawaban)? (36). Bukankah dia dahulu setetes mani yang ditumpahkan (ke dalam rahim)? (37),
kemudian mani itü menjadi segumpal darah, lalü Allah menciptakannya. dan menyempurnakan kejadiannya (scbagaİ manusia)? (38), lalü Allah menjadikan daripadanya sepasang: laki-laki dan perempuan. (39). Bukankah (Allah yang bcrbuat) demikian berkuasa (pula) menghidupkan orang mati?! (40). (al-Qiyamah, ayat 36-40).

Hingga baru-baru ini, orang mengira bahawa jantina bayi ditentukan oleh sel-sel ibu. Atau setidaknya, dipercayai bahawa jantina ditentukan secara bersama oleh sel-sel lelaki dan perempuan. Tetapi maşlumat yang diperolehi daripada al-Qur'an adalah berbeza. Kerana İa menyatakan bahawa jenis kelamin laki-laki atau perempuan diciptakan "dari air mani apabila dipancarkan”.

An-Najm 53:45
وَأَنَّهُۥ خَلَقَ ٱلزَّوْجَيْنِ ٱلذَّكَرَ وَٱلْأُنثَىٰ 
An-Najm 53:46
مِن نُّطْفَةٍ إِذَا تُمْنَىٰ 
Bermaksud: Dan bahawa sesungguhnya, Dialah yang menciptakan pasangan lelaki danperempuan (45) 
Dari (setitis) air mani ketika dipancarkan (ke dalam rahim); (46). (an-Najm: 45-46)

Ilmu genetik dan biologi moleküler yang berkembang telah membenarkan secara saintifık ketepatan informasi yang diberikan al-Qur'an ini. Kini diketahui bahawa jantina ditentukan oleh sel-sel sperma dari tubuh lelaki, dan bahawa wanita tidak berperanan dalam proses penentuan jantina.

Kromosom adalah unsur utama dalam penentuan jenis kelamin, Dua dari 46 kromosom yang menentukan struktur seorang manusia dikenal pasti sebagai kromosom kelamin.

Dua kromosom ini disebut XY pada lelaki, dan XX pada wanita. Penamaan ini didasarkan pada bentuk kromosom tersebut yang menyerupai bentuk huruf-huruf ini. Kromosom Y membawa gen-gen yang mengekodkan sifat-sifat kelelakian, sedangkan kromosom X membawa gen-gen yang mengekodkan sifat-sifat kewanitaan.

Pembentukan seorang manusia bermula dengan penggabungan silang salah satu dari kromosom ini, yang pada lelaki dan wanita ada dalam keadaan berpasangan. Pada wanita kedua bahagian sel kelamin, yang membelah menjadi dua dalam proses ovulasi (pengovuman), membawa kromosom X. Sebaliknya. sel kelamin seorang lelaki menghasilkan dua sel sperma yang berbeda, satu berisi kromosom X dan yang lainnya berisi kromosom Y. Jika satu sel telur berkromosom X dari wanita ini bergabung dengan sperma yang membawa kromosom Y. maka bayi yang akan lahir berjenis kelamin lelaki. Dengan kata lain jenis kelamin bayi ditentukan oleh jenis kromosom mana dari İelaki yang bergabung dengan sel telur wanita.

Maklumat ini tidak dapat diketahui hingga ia ditemui ilmu / kaji baka (genetics) pada abad ke-20. Bahkan di kalangan masyarakat, diyakini bahawa jantina bayi ditentukan oleh pihak wanita. Itulah sebabnya kenapa kaum wanita dipersalahkan ketika mereka melahirkan bayi perempuan!

Namun, tiga belas abad sebelum penemuan gen manusia, al-Qur'an telah mengemukakan informasi yang menghapuskan keyakinan tahyul ini, dan menyatakan bahawa wanita bukanlah penentu jantina bayi, tetapi air mani dari lelakilah yang menentukannya.

(5) Firman Allah di dalam Surah Luqman, ayat 14:

Luqman 31:14
وَوَصَّيْنَا ٱلْإِنسَٰنَ بِوَٰلِدَيْهِ حَمَلَتْهُ أُمُّهُۥ وَهْنًا عَلَىٰ وَهْنٍ وَفِصَٰلُهُۥ فِى عَامَيْنِ أَنِ ٱشْكُرْ لِى وَلِوَٰلِدَيْكَ إِلَىَّ ٱلْمَصِيرُ 
Bermaksud: Dan Kami wajibkan manusia berbuat baik kepada kedua ibu bapanya; ibunya telah :nengandungnya dengan menanggung kelemahan demi kelemahan (dari awal mengandung hingga akhir menyusunya) dan tempoh menceraikan susunya ialah dalam masa dua tahun; (dengan yang demikian) bersyukurlah kepadaKu dan kepada kedua ibubapamu; dan (ingatlah), kepada Akulah jua tempat kembalimu (untuk menerima balasan). (Luqman: 14).

Firman Allah ini menyatakan tempoh menyusu dan menceraikan penyusuan adalah dalam masa dua tahun. Firman Allah di dalam Surah al-Baqarah, ayat 233 lebih menjelaskan Iagi kedudukannya apabila ia menyatakan tempoh penyusuan selama dua tahun itu adalah tempohnya yang sempurna. Lihat firman Allah berkenaan di bawah ini:
Al-Baqarah 2:233
وَٱلْوَٰلِدَٰتُ يُرْضِعْنَ أَوْلَٰدَهُنَّ حَوْلَيْنِ كَامِلَيْنِۖ لِمَنْ أَرَادَ أَن يُتِمَّ ٱلرَّضَاعَةَۚ وَعَلَى ٱلْمَوْلُودِ لَهُۥ رِزْقُهُنَّ وَكِسْوَتُهُنَّ بِٱلْمَعْرُوفِۚ لَا تُكَلَّفُ نَفْسٌ إِلَّا وُسْعَهَاۚ لَا تُضَآرَّ وَٰلِدَةٌۢ بِوَلَدِهَا وَلَا مَوْلُودٌ لَّهُۥ بِوَلَدِهِۦۚ وَعَلَى ٱلْوَارِثِ مِثْلُ ذَٰلِكَۗ فَإِنْ أَرَادَا فِصَالًا عَن تَرَاضٍ مِّنْهُمَا وَتَشَاوُرٍ فَلَا جُنَاحَ عَلَيْهِمَاۗ وَإِنْ أَرَدتُّمْ أَن تَسْتَرْضِعُوٓا۟ أَوْلَٰدَكُمْ فَلَا جُنَاحَ عَلَيْكُمْ إِذَا سَلَّمْتُم مَّآ ءَاتَيْتُم بِٱلْمَعْرُوفِۗ وَٱتَّقُوا۟ ٱللَّهَ وَٱعْلَمُوٓا۟ أَنَّ ٱللَّهَ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِيرٌ 
Bermaksud: Para ibu hendaklah menyusukan anak-anaknya selama dua tahun penuh, iaitu bagi yang ingin menyempurnakan penyusuan. Dan kewajiban ayah memberi makan dan pakaian kepada para ibu dengan cara ma'ruf. Seseorang tidak dibebani melainkan menurut kadar kesanggupannya. Janganlah seorang ibu menderita kesengsaraan kerana anaknya dan seorang ayah kerana anaknya dan warispun berkewajiban demikian. Apabila keduanya ingin menyapih (sebelum dua tahun) dengan kerelaan keduanya dan pemusyawaratan. maka tidak ada dosa atas keduanya. Dan jika kamu ingin anakmu disusukan oleh orang lain, maka tídak ada dosa bagimu apabila kamu memberíkan pembayaran menurut yang patut. Bertakwalah kamu kepada Allah dan ketahuilah bahawa Allah Maha Melihat apa yang kamu kerjakan (al-Baqarah: 233).

Kedua-dua firman Allah di atas menunjukkan kepentingan dan kelebihan penyusuan dalam tempoh dua tahun. la juga menyatakan kelebihan susu ibu.

Air susu ibu adalah suatu campuran ciptaan Allah yang luar biasa dan merupakan sumber makanan terbaik bagi bayi yang baru lahir, di samping sebagai zat yang meningkatkan kekebalan tubuhnya terhadap penyakit. Bahkan, makanan bayi yang dibuat dengan teknologi masa kini pun tidak mampu menggantikan sumber makanan yang menakjubkan ini.

Setíap hari ditemukan satu khasiat baharu air susu ibu bagi bayi. Salah satu fakta yang ditemui sains tentang air susu ibu adalah bahawa menyusui bayi selama dua tahun setelah kelahiran amat bermanfaat. Allah memberitahu kita maklumat penting ini 14 abad lalu, yang hanya diketahui melalui sains baru-baru ini.

(6) Pendedahan Rahsia Di Sebalik Garis-Garis Yang Terdapat Di Hujung Jari Manusia.

Allah berfirman:
Al-Qiyamah 75:3
أَيَحْسَبُ ٱلْإِنسَٰنُ أَلَّن نَّجْمَعَ عِظَامَهُۥ 
Al-Qiyamah 75:4
بَلَىٰ قَٰدِرِينَ عَلَىٰٓ أَن نُّسَوِّىَ بَنَانَهُۥ 
Bermaksud: Apakah manusia mengira, bahawa Kami tidak akan dapat mengumputkan (kembali) tulang belulangnya(3) 
Bukan demikian, sebenarnya Kami berkuasa menyusun (kembali) jari jemarínya dengan sempuma, (4) 
(al-Qiyamah: 3-4),

Ketika dikatakan dalam al-Quran bahawa mudah bagi Allah untuk menghidupkan manusia setelah kematiannya, penyusunan kembali hujung-hujung jari manusia secara khusus ditekankan:

Bukan demikian. sebenarnya Kami berkuasa menyusun (kembali) hujung-hujung jari-jemarinya dengan sernpuma.(al-Qiyamah: 4),

Penekanan pada hujung-hujung jari memiliki ma'na sangat khusus, kerana hujung jari setiap orang unik bagi dirinya sendiri, Setiap orang yang hidup atau pernah hidup di dunia ini memiliki serangkaian garis-garis jari yang unik, Itulah sebabnya cap ibu jari diterima sebagai bukti pengenalan yang sangat penting bagi pemiliknya dan digunakan untuk tujuan ini di seluruh penjuru dunia.

Apa yang penting ialah keunikan cap jari ini baru diketahui manusia di akhir abad ke-19. Sebelumnya orang menganggap garis-garis di jari langsung tidak bererti. Al-Quran pula sebaliknya datang mengarahkan perhatian kita kepada erti penting di sebaliknya. Keunikan dan kepentingannya baru mampu difahami di zaman kini.

(b) Di Bidang Ilmu Falak Dan Kaji Bintang (Astronomi):
(1) Firman Allah di dalam Surah al-An'aam, ayat 101:

Al-An'am 6:101
بَدِيعُ ٱلسَّمَٰوَٰتِ وَٱلْأَرْضِۖ أَنَّىٰ يَكُونُ لَهُۥ وَلَدٌ وَلَمْ تَكُن لَّهُۥ صَٰحِبَةٌۖ وَخَلَقَ كُلَّ شَىْءٍۖ وَهُوَ بِكُلِّ شَىْءٍ عَلِيمٌ 
Bermaksud: (Dialah) yang menciptakan langit dan bumi. Bagaimana Dia mempunyai anak, sedang Dia tidak mempunyai isteri? Dia menciptakan segala sesuatu dan Dia mengetahui segala sesuatu. (al-An'aam:101 ).

Firman Allah ini menjelaskan tentang kejadian alam semesta.
Maklumat yang diberikan al-Qur'an ini sepenuhnya sesuai dengan penemuan sains moden. Kesimpulan yang dicapai astrofizik sa'at ini adalah bahawa seluruh alam semesta, bersamaan dengan dimensi benda dan waktu, muncul sebagai akibat dari ledakan besar yang terjadi dalam ketiadaan waktu. Peristiwa ini, yang dikenal sebagai 'Big Bang", membuktikan bahawa alam sełnesta telah diciptakan dari ketiadaan sebagai hasil ledakan satu titik tunggal. Kalangan ilmiah moden sependapat bahawa 'Big Bang" adalah satu-satunya penjelasan masuk akal yang dapat dibuktikan untuk permulaan dan pembentukan alam semesta.

Sebelum ”Big Bang", tidak ada benda. Dari kondisi ”ketiadaan” ketika benda, tenaga, bahkan waktu, tidak ada, dan kondisi itu hanya dapat digambarkan secara metafizik benda, tenaga, dan waktu diciptakan. Fakta yang ditemukan baru-baru ini oleh fizik moden telah diumumkan kepada kita dalam al-Quran 1400 tahun lalu.

(2) Firman Allah di dalam Surah adz-Dzariyat ayat 47:

Adh-Dhariyat 51:47
وَٱلسَّمَآءَ بَنَيْنَٰهَا بِأَيْي۟دٍ وَإِنَّا لَمُوسِعُونَ 
Bermaksud: Dan langit itu Kami bangunkan dengan kekuasaan (Kami) dan sesungguhnya Kami benar-benar memperluaskan(nya). (adz-Dzariyaat:4-7).

Perlu diingat, al-Qur'an diturunkan lebih 14 abad lalu, ketika ilmu astronomi masih primitif, ia telah pun menyebutkan tentang perluasan alam semesta melalui ayat ke-47 Surah Adz-Dzariyaat ini.

Perkataan "langit", seperti tersebut dalam ayat ini, digunakan di pelbagai tempat dalam al-Qur'an dengan erti ruang angkasa dan alam semesta. Di sini, perkataan itu juga digunakan dengan erti tersebut. Dengan kata lain, dalam al-Qur'an diungkapkan bahawa alam semesta mengalami "perluasan". Dan ini tepat seperti kesimpulan yang dicapai sains pada masa ini.

Sampai awal abad ke-20, satu-satunya pandangan yang berlaku di dunia sains adalah bahawa "alam semesta mempunyai sifat tetap dan ada sejak waktu tak ber-hingga". Tetapi, penelitian, pengamatan, dan perhitungan yang dilakukan dengan teknologi moden mengungkapkan bahawa alam semesta sesungguhnya mempunyai permulaan, dan bahawa ia secara terus-menerus meluas.

Pada awal abad ke-20, ahli fizik Rusia, Alexander Friedmann, dan ahli kosmologi Belgium, Georges Lemaitre, berdasarkan teori telah menghitung bahawa alam semesta bergerak secara berterusan dan bahawa ia meluas.

Fakta ini telah dibuktikan juga dengan data pengamatan pada tahun 1929. Mengamati langit dengan teropong bintang, Edwin Hubble, ahli astronomi Amerika, menemukan bahawa bintang-bintang dan galaksi-galaksi secara berterusan saling menjauhi. Alam semesta. ketika segalanya bergerak saling menjauhi bererti ia secara berterusan meluas. 

Pengamatan yang dilakukan pada tahun berikutnya memastikan bahawa alam semesta secara berterusan berkembang. Fakta ini telah dijelaskan di dalam al-Qur'an ketika hal itu belum diketahui siapa pun. Ini kerana al-Qur'an adalah firman Allah, Yang Maha Pencipta, dan Maha Menguasai seluruh alam semesta.

(3) Tentang orbit matahari dan bulan, Allah berfirman di dalam Surah al-Anbiyaa', ayat 33:

Al-Anbiya 21:33
وَهُوَ ٱلَّذِى خَلَقَ ٱلَّيْلَ وَٱلنَّهَارَ وَٱلشَّمْسَ وَٱلْقَمَرَۖ كُلٌّ فِى فَلَكٍ يَسْبَحُونَ 
Bermaksud: Dan Dialah (Tuhan) yang telah menjadikan malam dan siang, serta matahari dan bulan; tiap-tiap satunya beredar terapung-apung di tempat edaran masing-masing (di angkasa lepas). (al-Anbiyaa':33).

Dalam ayat lain pula Allah menyebutkan bahawa matahari tidak statik tetapi bergerak dalam orbitnya:
Ya Sin 36:38
وَٱلشَّمْسُ تَجْرِى لِمُسْتَقَرٍّ لَّهَاۚ ذَٰلِكَ تَقْدِيرُ ٱلْعَزِيزِ ٱلْعَلِيمِ 
Bermaksud: Dan matahari beredar ke tempat yang ditetapkan baginya; itu adalah taqdir Tuhan Yang Maha Perkasa, lagi Maha Mengetahui. (Yasiin:38).

Fakta-fakta yang telah disampaikan al-Qur'an ini ditemukan dengan pengamatan ilmu bintang di masa kini. Menurut perhitungan ahli astronomi, matahari bergerak dengan kecepatan sangat tinggi iaitu 720.000 kilometer/jam ke arah bintang Vega dalam orbit tertentu yang disebut Solar Apex. Hal ini bererti bahawa matahari bergerak kira-kira 17.280.000 kilometer/hari. Bersama matahari, semua planet dan satelit di dalam sistem graviti matahari juga menempuh jarak yang sama. Lebih jauh, semua bintang di alam semesta berada dalam gerakan terencana yang sama.
Bahawa seluruh alam semesta dipenuhi jalur dan orbit seperti ini, memang disebutkan dalam alQur'an sebagai berikut:
Adh-Dhariyat 51:7
وَٱلسَّمَآءِ ذَاتِ ٱلْحُبُكِ 
Bermaksud: Demi langit yang mempunyai jalan-jalan yang berbagai bentuk keadaannya. (adzDzariyaat: 7).

Ada sekitar 200 galaksi di alam semesta yang terdiri dari hampir 200 juta bintang pada setiap galaksi. Sebahagian besar bintang mempunyai planet, dan sebahagian besar planet mempunyai satelit. Semua benda luar angkasa ini bergerak dalam orbit yang diperhitungkan dengan tepat. Selama berjuta-juta tahun, setiap benda langit ini "beredar” pada orbitnya sendiri dalam keselarasan dan keteraturan sempurna dengan yang lainnya. Selain itu, komet juga bergerak bersama di orbit-orbit yang ditentukan bagi mereka.

Orbit di alam semesta tidak hanya dimiliki oleh benda angkasa. Galaksi juga berialan dengan kecepatan luar biasa pada orbit yang terencana dan diperhitungkan. Selama pergerakan ini. tidak ada satu pun benda angkasa memotong jalur sesamanya, atau berlanggaran.
Tentu saja pada waktu al-Qur'an diturunkan, umat manusia tidak mempunyai teropong bintang masa kini atau teknologi pengamatan yang maju untuk mengamati jutaan kilometer ruang angkasa, juga tidak mempunyai pengetahuan fizik atau astronomi moden. Kerananya, pada waktu itu, tidak mungkin menentukan secara ilmiah bahawa ruang angkasa "mempunyai jalan-jalan" seperti yang dinyatakan dalam ayat al-Qur'an, Tetapi, ini dinyatakan secara terbuka kepada kita dalam al-Qur'an yang diturunkan pada waktu itu, membuktikan al-Qur'an adalah firman Allah.

Xxxxxxxxxxx

Tafsir asas quran nota 9(302)348-357
Sambungan

(4) Di dalam al-Qur'an, Allah mengarahkan perhatian kita kepada sifat langit yang sangat menarik iaitu langit sebagai atap atau bumbung yang terpelihara:
Al-Anbiya 21:32
وَجَعَلْنَا ٱلسَّمَآءَ سَقْفًا مَّحْفُوظًاۖ وَهُمْ عَنْ ءَايَٰتِهَا مُعْرِضُونَ 
Bermaksud: Dan Kami menjadikan langit itu sebagai atap (bumbung) yang terpelihara, sedang mereka berpaling dari (memerhatikan) tanda-tanda (kekuasaan Kami) yang terdapat padanya. (alAnbiyaa':32).

Sifat langit ini telah dibuktikan dengan penyelidikan saintifik yang dilakukan pada abad ke-20.

Atmosfera yang menyelimuti bumi mempunyai fungsi penting demi kesinambungan kehidupan. Di samping menghancurkan banyak tahi bintang (meteor) besar dan kecil yang mendekati bumi, atmosfera mencegah mereka jatuh ke bumi dan membahayakan makhluk hidup.

Selain itu, atmosfera menyaring cahaya dari luar angkasa yang berbahaya bagi makhluk hidup. Uniknya, atmosfera membiarkan masuk cahaya yang bermanfa'at dan tidak berbahaya, seperti sinar tampak (visible light), sinar ultraviolet-dekat, dan gelombang radio. Semua radiasi ini sangat pentíng bagi kehidupan, Sinar ultraviolet-dekat, yang hanya sebahagian kecil dibiarkan masuk Oleh atmosfera, sangat penting untuk fotosintesis tumbuhan dan untuk pertahanan hidup semua makhluk. kebanyakan sinar ultraviolet yang kuat dari matahari disaring Oleh lapisan ozon atmosfera dan hanya bahagian terbatas dan penting dari spektrum ultraviolet yang mencapai bumi.

Fungsi melindungi atmosfera tidak berakhir di sini. Atmosfera juga melindungi bumi dari kesejukan luar angkasa yang membekukan, iaitu sekitar minus 270 darjah Celcius.

Tidak hanya atmosfera yang melindungi bumi dari efek berbahaya. Selain atmosfera, Sabuk Van Allen - lapisan yang ditimbulkan medan magnet bumi - juga bertindak sebagai perisai terhadap radiasi berbahaya yang mengancam planet kita. Radiasi ini, yang secara berterusan dipancarkan matahari dan bintang Iain, sangat mematikan bagi makhluk hidup. Jika Sabuk Van Allen tidak ada. semburan matahari — ledakan energi sangat dahsyat yang sering terjadi pada matahari — akan menghancurkan semua kehidupan di atas bumi.

Energi yang dipancarkan dari satu semburan yang dapat dikesan baru-baru ini telah dihitung iaitu setara dengan 100 juta kali bom atom yang pernah dijatuhkan di Hiroshima. Lima puluh lapan jam setelah ledakan, diamati bahawa jarum magnet pada kompas menunjukkan pergerakan yang tidak biasa, dan 250 kilometer di atas atmosfera bumi. suhu tiba-tiba meningkat hingga 2,500 darjah Celsius.

Kesimpulannya, sebuah sistem sempurna berkerja di atas bumi. la menyelimuti dunia kita dan melindunginya dari ancaman luar. Para saintis mempelajari tentang hal itu hanya baru-baru ini. Tetapi berabad-abad lalu Allah telah pun memberi tahu kita dalam al-Qur'an tentang atmosfera bumi yang berfungsi sebagai perisai.

(5) Firman Allah berkenaan dengan langit yang
mengembalikan:

Ayat ke-11 Surat at-Thaariq dalam al-Qur'an merujuk kepada fungsi "mengembalikan" yang dimiliki langit:

At-Tariq 86:11
وَٱلسَّمَآءِ ذَاتِ ٱلرَّجْعِ 
"Demi langit yang mempunyai sistem kitaran dan pusingannya." (Ath-Thaariq: 11 ).

"Sistem kitaran" dalam terjemahan al-Qur'an, juga bererti "mengirimkan kembali" atau "mengembalikan".

Sebagaimana diketahui, atmosfera yang melapisi bumi terdiri dari banyak lapisan. Masing-masing lapisan mempunyai fungsi penting demi kelangsungan hidup penyelidikan telah mengungkapkan bahawa lapisan-lapisan ini mempunyai fungsi mengembalikan material atau sinar yang mengenainya ke ruang angkasa atau kembali ke bumi.

 Sekarang, mari kita kaji dengan beberapa contoh fungsi "pengembalian" dari lapisan yang melingkari bumi.

Troposfera, 13-15 kilometer di atas bumi, memungkinkan wap air naik dari permukaan bumi untuk dikondensasikan dan dikembalikan ke bumi sebagai hujan.

Lapisan Ozon, pada ketinggian 25 kilometer, mengembalikan sinar kosmik dan sinar ultraviolet yang berbahaya ke angkasa.

Ionosfera memantulkan siaran gelombang radio dari bumi kembali ke pelbagai tempat lain di bumi, menyerupai satelit komunikasi pasif, dan dengan demikian memungkinkan komnnikasi tanpa kabel. siaran radio dan televisyen jarak jauh.

Lapisan magnetosfera memantulk'an bahan radioaktif berbahaya yang dipancarkan matahari dan bintang lain kembali ke ruang angkasa sebelum menjangkau bumi.

Fakta sifat atmosfera yang baru diketahui belum lama ini telah diumumkan berabad-abad lalu dalam al-Quran, sekali lagi menunjukkan bahasa al-Quran adalah firman Allah s.w.t.

(6) Firman Allah berkenaan dengan Lapisan Atmosfera.
Satu fakta tentang alam semesta yang diungkap dalam ayat-ayat al-Quran adalah bahawa langit terdiri dari tujuh lapisan:
Al-Baqarah 2:29
هُوَ ٱلَّذِى خَلَقَ لَكُم مَّا فِى ٱلْأَرْضِ جَمِيعًا ثُمَّ ٱسْتَوَىٰٓ إِلَى ٱلسَّمَآءِ فَسَوَّىٰهُنَّ سَبْعَ سَمَٰوَٰتٍۚ وَهُوَ بِكُلِّ شَىْءٍ عَلِيمٌ 
Dialah (Allah) yang menjadikan untuk kamu segala yang ada di bumi, kemudian Dia menuju dengan kehendakNya ke arah (bahan-bahan) langit, lalu dijadikanma tujuh langit dengan sempurna dan Dia Maha Mengetahui akan tiap-tiap sesuatu. (al-Baqarah: 29).

Kata "langit" yang muncul dalam banyak ayat al-Quran digunakan untuk merujuk kepada langit di atas bumi, di samping keseluruhan alam semesta. Mengingat erti kata ini, terlihat bahawa langit bumi, atau atmosfera, terdiri dari tujuh lapisan.

Memang sa'at ini diketahui bahawa atmosfera bumi terdiri dari lapisan-lapisan yang berbeda yang letaknya saling bertumpukan. Lebih jauh, langit terdiri dari tujuh lapisan sebagaimana yang digambarkan al-Quran. Dalam sebuah sumber ilmiah, hal ini dihuraikan seperti berikut:

Ilmuwan telah menemukan bahawa atmosfera terdiri dari beberapa lapisan... Setiap lapisan memiliki sifat fizik berbeda seperti tekanan dan jenis gas. Lapisan atmosfera terdekat dengan bumi disebut TROPOSFERA yang mengandung sekitar 90% massa total atmosfera. Lapisan di atas troposfera disebut STRATOSFERA. LAPISAN OZON adalah bahagian dari stratosfera yang menjadi tempat penyerapan Sinar ultraungu. Lapisan di atas stratosfera disebut MESOSFERA. TERMOSFERA berada di atas mesosfera. Gas terionisasi yang membentuk lapisan di dalam termosfera disebut IONOSFERA. Bahagian terluar atmosfera bumi dimulai dari ketinggian sekitar 480 km hingga 960 km. Bahagian ini disebut EKSOSFERA.

Jika kita menghitung jumlah lapisan yang disebutkan sumber ini. kita lihat bahawa atmosfera terdiri tepat tujuh lapisan, sebagaimana dinyatakan dalam ayat di atas: 1.Troposfera 
2.Stratosfera
3.Ozonosfera
4.Mesosfera
5.Termosfera
6.Ionosfera
7.Eksosfcra

Keajaiban penting lainnya dalam hal ini disebutkan dalam pernyataan firman Allah berikut:
Fussilat 41:12
فَقَضَىٰهُنَّ سَبْعَ سَمَٰوَاتٍ فِى يَوْمَيْنِ وَأَوْحَىٰ فِى كُلِّ سَمَآءٍ أَمْرَهَاۚ وَزَيَّنَّا ٱلسَّمَآءَ ٱلدُّنْيَا بِمَصَٰبِيحَ وَحِفْظًاۚ ذَٰلِكَ تَقْدِيرُ ٱلْعَزِيزِ ٱلْعَلِيمِ 
Bermaksud: Lalu Dia menjadikannya tujuh langit, dalam dua masa dan Dia memberitahu kepada tiap-tiap langit akan urusan dan keperluannya masing-masing dan Kami hiasi langit yang dekat (pada pandangan mata penduduk bumi) dengan bintang-bintang yang bersinar cemerlang serta memelihara langit itu dengan sebaik-baiknya. Demikianlah ketentuan Allah Yang Maha Kuasa, Iagi Maha Mengetahui. (Fusshilat: 12).

Dengan kata lain, dalam ayat tersebut, Allah menyatakan bahawa Dia memberi setiap lapisan tugas masing-masing. Sesungguhnya, seperti yang dapat dilihat pada bahagian sebelumnya, setiap lapisan ini mempunyai tugas-tugas utama dan penting demi keuntungan umat manusia dan semua makhluk hidup lainnya di bumi. Setiap lapisan mempunyai fungsi tertentu, dari membentuk hujan hingga mencegah sinar berbahaya, dari memantulkan gelombang radio hingga menolak efek berbahaya meteor.

Merupakan keajaiban besar bahawa fakta-fakta di atas telah dipaparkan dalam al-Qur'an 1400 tahun lalu, padahal pada ketika itu tanpa teknologi abad ke-20 mustahil manusia mengetahuinya.

(c) Di Bidang Kaji Bumi (Geologi) Dan Ilmu Alam (Geografi):
(1) Firman Allah Tentang Fungsi Gunung.

Al-Qur'an mengarahkan perhatian kita pada fungsi geologi yang penting dari gunung. Allah berfirman:
Al-Anbiya 21:31
وَجَعَلْنَا فِى ٱلْأَرْضِ رَوَٰسِىَ أَن تَمِيدَ بِهِمْ وَجَعَلْنَا فِيهَا فِجَاجًا سُبُلًا لَّعَلَّهُمْ يَهْتَدُونَ 
Dan Kami telah menjadikan di bumi gunung-ganang yang menetapkannya, supaya bumi itu tidak menggegar mereka dan Kami jadikan padanya celah-celah sebagai jalan-jalan yang luas, agar mereka mendapat petunjuk. 
(al-Anbiyaa':31 ).

Sebagaimana kita lihat, dinyatakan dalam ayat tersebut bahawa gunung-gunung berfungsi mencegah gegaran di permukaan bumi.

Fakta ini tidak diketahui siapa pun ketika al-Qur'an diturunkan. Bahkan, fakta ini baru terungkap sebagai hasil penemuan geologi moden.

Menurut penemuan ini, gunung-gunung muncul sebagai hasil pergerakan dan perlanggaran dari lempengan- lempengan raksasa yang membentuk kerak bumi. Ketika dua lempengan berlanggar, lempengan yang lebih kuat menyelip di bawah lempengan yang satu lagi, sementara yang di atas melipat dan membentuk dataran tinggi dan gunung. Lapisan bawah bergerak di bawah permukaan dan membentuk perpanjangan yang dalam ke bawah. Ini bererti gunung mempunyai bahagian yang menghunjam jauh ke bawah yang tak kalah besarnya dengan yang tampak di permukaan bumi.

Dengan kata Iain, gunung-gunung mencengkam lempengan-lempengan kerak bumi dengan memanjang ke atas dan ke bawah permukaan bumi pada titik-titik pertemuan lempengan-lempengan ini. Dengan cara ini, mereka memancangkan kerak bumi dan mencegahnya dari terumbang-ambing di atas lapisan magma atau di antara lempengan-lempengannya. Ringkasnya, kita dapat mengumpamakan gunung dengan paku yang menyatukan bilah-bilah papan.

Dalam sebuah ayat, peranan gunung ditunjukkan dengan perumpamaan sebagai 'pasak":
An-Naba' 78:6
أَلَمْ نَجْعَلِ ٱلْأَرْضَ مِهَٰدًا 
An-Naba' 78:7
وَٱلْجِبَالَ أَوْتَادًا 

Bukankah Kami telah menjadikan bumi (terbentang luas) sebagai hamparan? (6) 
Dan gunung-ganang sebagai pancang pasaknya? (7) (an-Naba' :6-7).

Fungsi pemancangan gunung dijelaskan dalam literatur saintifik dengan istilah "isostasi". Isostasi berma'na sebagai berikut:
Kesetimbangan dalam kerak bumi yang terjaga oleh aliran bahan bebatuan di bawah permukaan akibat tekanan graviti.

Peranan penting gunung yang ditemukan oleh ilmu geologi moden dan penelitian gempa telah dinyatakan dalam al-Qur'an berabad-abad lampau sebagai suatu bukti hikmah maha agung dalam ciptaan Allah. Dalam ayat Iain dikatakan pula:

Luqman 31:10
خَلَقَ ٱلسَّمَٰوَٰتِ بِغَيْرِ عَمَدٍ تَرَوْنَهَاۖ وَأَلْقَىٰ فِى ٱلْأَرْضِ رَوَٰسِىَ أَن تَمِيدَ بِكُمْ وَبَثَّ فِيهَا مِن كُلِّ دَآبَّةٍۚ وَأَنزَلْنَا مِنَ ٱلسَّمَآءِ مَآءً فَأَنۢبَتْنَا فِيهَا مِن كُلِّ زَوْجٍ كَرِيمٍ 
Bermaksud: Dia menciptakan langit dengan tidak bertiang sebagaimana yang kamu melihatnya; dan Dia melabuhkan di bumi sauh-sauh yang menetapkannya supaya bumi itu tidak menghayunhayunkan kamu dan Dia biakkan padanya berbagai jenis binatang; dan Kami menurunkan hujan dari langit, lalu Kami tumbuhkan di bumi berbagai jenis tanaman yang memberi banyak manfa'at. (Luqman: 10).

(2) Firman Allah Tentang Pergerakan Gunung.
Dalam sebuah ayat, kita diberitahu bahawa gunung-gunung tidaklah diam sebagaimana kelihatannya, tetapi ia terus-menerus bergerak.
An-Naml 27:88
وَتَرَى ٱلْجِبَالَ تَحْسَبُهَا جَامِدَةً وَهِىَ تَمُرُّ مَرَّ ٱلسَّحَابِۚ صُنْعَ ٱللَّهِ ٱلَّذِىٓ أَتْقَنَ كُلَّ شَىْءٍۚ إِنَّهُۥ خَبِيرٌۢ بِمَا تَفْعَلُونَ 
Bermaksud: Dan engkau melihat gunung-ganang, engkau menyangkanya tetap membeku, padahal ia bergerak cepat seperti bergeraknyæ awan; (demikianlah) perbuatan Allah y:.ng telah membuat tiap-tiap sesuatu dengan serapi-rapi dan sebaik-baiknya; sesungguhnya Dia Amat Mendalam PengetahuanNya akan apa yang kamu lakukan. 
(An-Naml: 88).

Gerakan gunung-gunung ini disebabkan oleh gerakan kerak bumi tempat mereka berada. Kerak bumi ini seakan terbawa hanyut di atas lapisan mantel yang lebih rapat. Pada awal abad ke-20, untuk pertama kalinya dalam sejarah, seorang ilmuwan Jeman bernama Alfred Wegener mengemukakan bahawa benua-benua pada permukaan bumi menyatu pada masa-masa awal bumi, namun kemudian hanyut ke arah yang berbeda-beda sehingga terpisah ketika ia bergerak saling menjauhi.

Para ahli geologi memahami kebenaran pernyataan Wegener baru pada tahun 1980, lima puluh tahun setelah kematiannya. Sebagaimana pernah dikemukakan oleh Wegener dalam sebuah tulisan yang terbit tahun 1915, sekitar 500 juta tahun lalu, seluruh tanah daratan yang ada di permukaan bumi adalah satu kesatuan yang dinamakan Pangaea. Daratan ini terletak di kutub selatan.

Sekitar 180 juta tahun lalu, Pangaea terbelah menjadi dua yang setiap bahagiannya bergerak ke arah yang berbeda. Salah satu daratan atau benua raksasa ini adalah Gondwana, yang meliputi Afrika, Australia, Antartika dan India. Benua raksasa kedua adalah Laurasia. yang terdiri
dari Eropa, Amerika Utara dan Asia, kecuali India. Selama 150 tahun setelah pemisahan ini, Gondwana dan Laurasia terbagi menjadi daratan-daratan yang lebih kecil.

Benua-benua yang terbentuk menyusul terbelahnya Pangaea telah bergerak pada permukaan Bumi secara terus-menerus sejauh beberapa sentimeter per tahun. Peristiwa ini juga menyebabkan perubahan perbandingan luas antara wilayah daratan dan lautan di Bumi.

Pergerakan kerak Bumi ini diketemukan setelah penelitian geologi yang dilakukan di awal abad ke-20. Para saintis menjelaskan peristiwa ini sebagaimana berikut:

Kerak dan bahagian terluar mantel, dengan ketebalan sekitar 100 km, terbahagi atas lapisan-lapisan yang disebut lempengan. Terdapat enam lempengan utama dan beberapa lempengan kecil. Menurut teori yang disebut lempeng tektonik, lempengan-lempengan ini bergerak pada permukaan bumi, membawa benua dan dasar lautan bersamanya. Pergerakan benua telah diukur dan berkecepatan 1 hingga 5 cm per tahun. Lempengan- lempengan tersebut terus-menerus bergerak, dan menghasilkan perubahan pada geografi bumi secara perlahan. Setiap tahun, misalnya, Lautan Atlantik menjadi sedikit lebih lebar.

Ada hal yang sangat penting yang perlu dikemukakan di sini. Dalam ayat tersebut tadi, Allah telah menyebutkan gerakan gunung sebagaimana jalannya awan yang hanyut. (Ilmuwan moden juga menggunakan istilah "continental drift" atau "hanyutan benua" untuk gerakan ini.)

Tidak diragukan lagi, ini merupakan salah satu keajaiban al-Qur'an bahawa fakta ilmiah ini, yang baru-baru saja ditemukan oleh saintis, telah dinyatakan dalam al-Qur'an.

(3) Keajaiban Pada Besi
Besi adalah salah satu unsur yang dinyatakan secara jelas dalam al-Qur'an. Dalam Surat alHadiid, yang bererti "besi", kita diberitahu bahawa:
Al-Hadid 57:25
لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِٱلْبَيِّنَٰتِ وَأَنزَلْنَا مَعَهُمُ ٱلْكِتَٰبَ وَٱلْمِيزَانَ لِيَقُومَ ٱلنَّاسُ بِٱلْقِسْطِۖ وَأَنزَلْنَا ٱلْحَدِيدَ فِيهِ بَأْسٌ شَدِيدٌ وَمَنَٰفِعُ لِلنَّاسِ وَلِيَعْلَمَ ٱللَّهُ مَن يَنصُرُهُۥ وَرُسُلَهُۥ بِٱلْغَيْبِۚ إِنَّ ٱللَّهَ قَوِىٌّ عَزِيزٌ 
Bermaksud: Demi sesungguhnya! Kami telah mengutus Rasul-rasul Kami dengan membawa bukti-bukti dan mukjizat yang jelas nyata dan Kami telah menurunkan bersama-sama mereka Kitab Suci dan keterangan yang menjadi neraca keadilan, supaya manusia dapat menjalankan
keadilan dan kami telah menciptakan besi dengan keadaannya mengandungi kekuatan yang handal serta berbagai faedah lagi bagi manusia, (Dijadikan besi dengan keadaan yang demikian, supaya manusia menggunakan faedah-faedah itu dalam kehidupan mereka sehari-hari) dan
supaya ternyata pengetahuan Allah tentang orang yang (menggunakan kekuatan handalnya itu untuk) menegak dan mempertahankan agama Allah serta menolong Rasul-rasulNya, padahal balasan tidak kelihatan (kepadanya): sesungguhnya Allah Maha Kuat, lagi Maha Kuasa. (al-Hadiid: 25)

Perkataan 'anznlnaa" bererti 'kami turunkan" yang khusus digunakan untuk besi dalam ayat ini, dapat dianggap memiliki erti kiasan untuk menjelaskan bahawa besi diciptakan untuk memberi manfaat kepada manusia. Tetapi jika kita mempertimbangkan ma'na harfiah perkataan ini, dengan erti ''ia memang secara fizikal diturunkan dari langit", kita akan menyedari bahawa ayat ini menyatakan keajaiban saintifik yang sangat signifikan.

Ini kerana penemuan astronomi moden telah mengungkap bahawa logam besi yang terdapat di bumi kita berasal dari bintang-bintang raksasa di angkasa luar.

Logam berat di alam semesta dibuat dan dihasilkan di dalam inti bintang-bintang raksasa. Tetapi sistem surya kita tidak memiliki struktur yang sesuai untuk menghasilkan besi secara sendiri. Besi hanya dapat dibuat dan dihasilkan di dalam bintang-bintang yang jauh lebih besar dari matahari, yang suhunya mencapai beberapa ratus juta darjah. Ketika jumlah besi telah melampaui batas tertentu dalam sebuah bintang. bintang tersebut tidak mampu lagi menanggungnya, dan akhirnya meledak melalui peristîwa yang disebut "nova” atau "supernova” . Akibat ledakan ini, meteor-meteor yang mengandungi besi bertaburan di seluruh penjuru alam semesta dan mereka bergerak melalui ruang hampa sampai ditarik oleh daya graviti benda angkasa.

Semua ini menunjukkan bahawa logam besi tidak terbentuk di bumi tetapi kiriman dari bintang-bintang yang meledak di ruang angkasa melalui meteor-meteor dan ”diturunkan ke bumi", tepat seperti dinyatakan dalam ayat tersebut. Jelas bahawa fakta ini tidak dapat diketahui secara ilmiah pada abad ke-7 ketika al-Qur'an diturunkan.

(4) Angin Yang Mengahwinkan
Dalam sebuah ayat al-Qur'an disebutkan sifat angin yang memindah benih-benih tanaman dan berperanan dalanł pembentukan hujan.

Al-Hijr 15:22
وَأَرْسَلْنَا ٱلرِّيَٰحَ لَوَٰقِحَ فَأَنزَلْنَا مِنَ ٱلسَّمَآءِ مَآءً فَأَسْقَيْنَٰكُمُوهُ وَمَآ أَنتُمْ لَهُۥ بِخَٰزِنِينَ 
Bermaksud: Dan Kami hantarkan angin sebagai pembawa air dan pemindah benih; maka dengan itu Kami menurunkan air (hujan) dari langit, kemudian Kami berikan kamu meminumnya; dan bukanlah kamu yang (berkuasa menarunkannya atau) menyimpannya. (Al Hijr: 22).

Dalam ayat ini ditekankan bahawa fasa pertama dalam pembentukan hujan adalah angin. Hingga awal abad ke-20, satu-satunya hubungan antara angin dan awan. Namun, penemuan ilmu kaji cuaca (meteorologi) telah menunjukkan peranannya dalam pembentukan hujan dan pemindahan benih tanaman.

Fungsi mengawinkan dari angin ini terjadi dengan cara berikut:

Di atas permukaan laut dan samudera, gelembung udara yang tak terhitung jumlahnya terbentuk akibat pembentukan buih. Pada saat gelembung-gelembung ini pecah, ribuan zarah kecil dengan diameter seperseratus milimeler, terlempar ke udara. Zarah-zarah ini, yang dikenal sebagai aerosol, bercampur dengan debu daratan yang terbawa oleh angin dan selanjutnya terbawa ke lapisan atas atmosfera. Zarah-zarah ini dibawa naik lebih tinggi oleh angin dan bertemu dengan wap air di sana. Wap air mengembun di sekitar zarah-zarah ini dan berubah menjadi butiran-butiran air. Butiran-butiran air ini mula-mula berkumpul membentuk awan, kemudian jatuh ke bumi dalam bentuk hujan.

Sebagaimana kita lihat, angin "mengahwinkan" wap air yang melayang di udara dengan zarah-zarah yang dibawanya dari laut dan akhirnya membantu pembentukan awan hujan, angin juga 'mengahwinkan" serbuk sari jantan dengan menerbangkannya kepada serbuk sari betina pada tumbuh-tumbuhan dalam proses pendebungaannya.

Jika angin tidak memiliki sifat ini, butiran-butiran air di atmosfera bahagian atas tidak akan sama sekali terbentuk dan hujan pun tidak akan terjadi.

Apa yang terpenting di sini ialah peranan utama angin dalam pembentukan hujan telah dinyatakan berabad-abad yang lalü dalam sebuah ayat al-Qur'an, pada saat orang hanya mengetahui sedikit saja fenomena alam.

(5) Kadar Hujan
Fakta lain yang diberikan dalam al-Qur'an mengenai hujan adalah bahawa hujan diturunkan ke bumi dalam kadar tertentu. Perkara ini disebutkan dalam Surat az- Zukhruf sebagai berikut:

Az-Zukhruf 43:11
وَٱلَّذِى نَزَّلَ مِنَ ٱلسَّمَآءِ مَآءًۢ بِقَدَرٍ فَأَنشَرْنَا بِهِۦ بَلْدَةً مَّيْتًاۚ كَذَٰلِكَ تُخْرَجُونَ 
Bermaksud: Dan (Dialah) yang menurunkan hujan menurut sukatan yang tertentu, lalü ganti hidupkan dengan hujan itü negeri yang kering tandus tanahnya. Sedemikian itulah pula kamu akan dikeluarkan (hidup semuıa dari kubur). (Az-Zukhruf: 11)

Kuantiti hujan yang sudah ditentukan ini telah ditemukan pula melalui penelitian moden. Diperkirakan dalam satu detik sekitar 16 juta tan air mengwap dari bumi. Angka ini menghasilkan 513 triliun tan air per tahun. Angka ini ternyata sama dengan jumlah hujan yang jatuh ke bumi dalam satu tahun. Ini bererti ini sentiasa berputar dalam suatu pusingan dan kitaran yang seimbang menurut ukuran atau kadar" tertentu. Kehidupan di bumi bergantung pada
pusingan air ini. Bahkan, sekalipun manusia menggunakan semua teknologi yang ada di dunia ini, mereka tidak akan mampu membuat pusingan seperti ini.

Malah, satu penyimpangan kecil saja dari jumlah ini akan segera mengakibatkan ketidakseimbangan ekologi yang mampu mengakhiri kehidupan di bumi. Namun, hal ini tidak pernah terjadi dan hujan sentiasa turun setiap tahun dalam jumlah yang benar-benar sama seperti dinyatakan dalam al-Qur'an.

(6) Laut-Laut Yang Tidak Saling Bercampur
Salah satu sifat lautan yang baru-baru ini ditemukan ialah berkaitan dengan ayat al-Qur'an berikut:

Ar-Rahman 55:19
مَرَجَ ٱلْبَحْرَيْنِ يَلْتَقِيَانِ 

Ar-Rahman 55:20
بَيْنَهُمَا بَرْزَخٌ لَّا يَبْغِيَانِ 
Bermaksud: Dia membiarkan dua lautan mengalir yang keduanya kemudian bertemu. (19) Antara keduanya ada batas yang tidak dilampaui masing-masing. (20) 
(Ar Rahmaan: 19-20).

Sifat lautan yang saling bertemu, tetapi tidak saling bercampur ini telah ditemukan oleh para ahli ilmu alam lautan baru-baru ini. Disebabkan daya fizikal yang disebut ”tegangan permukaan", air dari laut-laut yang saling bersebelahan tidak menyatu. Akibat adanya perbedaan kekentalan air, tegangan permukaan mencegah lautan bercampur satu sama lain, seolah terdapat dinding tipis yang memisahkan mereka.

Sisi menarik dari hal ini adalah bahawa pada ketika manusia tidak memiliki pengetahuan apa pun mengenai fizik, tegangan permukaan, mahupun ilmu kelautan, ia telah pun diungkap dalam al-Qur'an.













Tiada ulasan:

Catat Ulasan