Kecacatan('Ilal)hadis sesi 041 p14 (91-96)19/6/22
Perkara ke-empat belas:
Berkenaan dengan para perawi mukhtalaf fih
(yang diperselisihkan oleh para 'ulama' sama ada periwayatannya boleh diterima atau tidak)
Kecacatan('Ilal)hadis sesi 041 p14 (91)19/6/22
berhenti meriwayatkan hadits daripada mereka. Kemudian beliau meriwayatkan daripada orang-orang yang lebih rendah kedudukannya daripada mereka itu, baik
daripada segi ingatan atau daripada segi `adālahnya.
Beliau (Syu`bah) meriwayatkan hadits daripada Jābir al-Ju`fi, Ibrahim bin Muslim al-Hajari,¹⁴² Muhammad bin `Ubaidillah al-`Arzami¹⁴³ dan bukan seorang dari kalangan orang-orang yang dianggap dha`if dalam hadits.
💦Mmay mula baca
(وبه قال) حَدثنَا مُحَمَّد بن عَمْرو بن نَبهَان بن صَفْوَان الْبَصْرِيّ حَدثنَا أُميَّة بن خَالِد قَالَ قلت لشعبة تدع عبد الْملك بن أبي سُلَيْمَان ونحدث عَن مُحَمَّد بن عبيد الله الْعَرْزَمِي قَالَ نعم قَالَ أَبُو عِيسَى وَقد كَانَ شُعْبَة حدث عَن عبد الْملك بن أبي سُلَيْمَان ثمَّ تَركه وَيُقَال إِنَّمَا تَركه لما تفرد بِالْحَدِيثِ الَّذِي روى عَن عَطاء بن أبي رَبَاح عَن جَابر بن عبد الله عَن النَّبِي صلى الله عَلَيْهِ وَسلم قَالَ الرجل أَحَق بشفعته ينْتَظر بِهِ وَإِن كَانَ غَائِبا إِذا كَانَ طريقهما وَاحِدًا وَقد ثَبت عَن غير وَاحِد من الْأَئِمَّة وَحَدثُوا عَن أبي الزبير وَعبد الْملك بن أبي سُلَيْمَان وَحَكِيم بن جُبَير
(1) Tentang `Abdul Malik Bin Abi Sulaiman
-perenggan ini, Imam Tirmizi bincangkan tentang perawi utamanya.
____________________________
Aku pernah bertanya Yahya bin Sa`id tentangnya. Maka kata Yahya, “Berapa banyak (sangat) dia telah meriwayatkan (hadits)? Dia telah meriwayatkan sedikit sahaja hadits.” Abu Zur`ah berkata, “Dia seorang yang benar in sya’ Allah.” Hafiz Ibnu Hajar pula berkata tentangnya,
“Perawi dhaif yang dituduh berfahaman Syi`ah, dari thabaqah ke-5. (Lihat Tahdzīb at-Tahdzīb j.2 m/s 383, Taqrīb at-Tahdzīb m.s 186).
¹⁴² Al-`Abdi. Abu Ishaq adalah kuniahnya. Yahya dan an-Nasā’i berkata, “Perawi yang lemah haditsnya.” Sufyan bin `Uyainah mendhaifkannya. Ali bin al-Junaid berkata, “Matrūk.” Al-Azdi pula berkata, “Dia perawi shadūq, suka memarfū`kan hadits dan banyak waham.”
(Lihat Ibnu al-Jauzi – ad-Dhu`afā’ Wa al-Matrūkīn j.1 m/s 53).
¹⁴³ Beliau ialah Muhammad bin `Ubaidillah bin Abi Sulaiman al-`Arzami al-Fazāri al-Kūfi. Abu `Abdir Rahman adalah kuniahnya.
Kata Ahmad, “Orang ramai meninggalkan (tidak mahu menerima) haditsnya.” Kata Yahya bin Ma`īn, “Langsung tidak bernilai. Tidak boleh ditulis haditsnya.”
Kata al-Bukhari, “Ibnu al-Mubārak dan Yahya tidak mahu menerima haditsnya.”
Kata Wakī`, “Al-`Arzami sebenarnya adalah seorang yang shaleh. Oleh kerana kitab-kitabnya telah hilang, dia hanya meriwayatkan hadits berdasarkan ingatannya semata-mata, maka banyaklah perkara mungkar dikemukakannya.” Muhammad bin `Ubaidillah al-`Arzami meninggal dunia pada tahun seratus lima puluhan Hijrah.
(Lihat Tahdzīb al-Kamāl j.26 m/s 43-44, Taqrīb at-Tahdzīb m.s 494).
91
Tengok kitab tirmizi
Kecacatan('Ilal)hadis sesi 041 p14 (92)19/6/22
Bermaksud: Muhammad bin Amar bin Nabhān bin Shafwān al-Bashri meriwayatkan kepada kami, katanya: Umaiyyah bin Khālid¹⁴⁴ meriwayatkan kepada kami, katanya:
Aku berkata kepada Syu`bah, “Engkau meninggalkan `Abdul Malik bin Abi Sulaiman dan meriwayatkan hadits daripada Muĥammad bin `Ubaidillah al-`Azrami?” Jawab Syu`bah, “Ya”.
(Disini kita berhenti dulu)
#Kata Abu `Isa
-ini kata2 tuan diri sendiri atau mungkin muridnya
, “Syu`bah sebenarnya pernah meriwayatkan (hadits) daripada `Abdul Malik bin Abi Sulaiman, tetapi kemudian tidak mahu meriwayatkan daripadanya.
- perawi mukhtalafih yang di jarh atau takdil dan menjejaskannya
- tajrih(kritikannya) Syu'bah tidak menjejaskannya.
Dikatakan Syu`bah sebenarnya tidak mahu meriwayatkan lagi hadits daripada `Abdul Malik bin Abi Sulaiman disebabkan ia bersendirian
- bersendirian iaitu tafaruf
dalam meriwayatkan hadits daripada `Athā’ bin Abi Rabāĥ daripada Jābir bin Abdillah daripada Nabi s.a.w. Baginda bersabda: “Seseorang itu lebih berhak mensyuf`ah, ia ditunggu kerananya, walaupun ketika ketiadaannya, jika jalan mereka sama.”¹⁴⁵
Diriwayatkan daripada `Abdullah bin al-Mubārak, kata beliau, Sufyan ats-Tsauri selalu berkata: “Abdul Malik bin Abi Sulaiman adalah neraca dalam ilmu ini (ilmu hadits).”
-inilah riwayat menyebabkan Syubah ragu dan tak mahu menerimanya.
Bukan seorang dua imam-imam hadits menganggap `Abdul Malik seorang perawi yang kuat. Mereka meriwayatkan hadits daripada Abi az-Zubair, `Abdul Malik bin Abi Sulaiman dan Ĥakīm bin Jubair.
________________________
¹⁴⁴ Beliau ialah Umaiyyah bin Khalid bin al-Aswad al-Qaisi al-Bashri. Abu `Abdillah adalah kuniahnya. Beliau saudara (abang) Hudbah. Abu Zur`ah, Abu Ĥātim, Tirmidzi dan al-`Ijli mengatakan beliau tsiqah. Daaraquthni berkata, “Aku tidak mengetahui dia melainkan sebagai seorang yang baik.” Hafiz Ibnu Hajar pula berkata, “Perawi shadūq, dari thabaqah ke-9. Umaiyyah meninggal dunia pada tahu 200 atau 201 Hijrah.
(Lihat Tahdzīb at-Tahdzīb j.1 m/s 324, Taqrīb at-Tahdzīb m.s 114).
Zulizi nordin baca
¹⁴⁵ Hadits ini diriwayatkan oleh Tirmidzi di dalam Sunannya dengan lafaz: الجار أحق بالشُفْعة
( jiran mempunyai hak syuf`ah melebihi orang-orang lain).
Setelah mengemukakannya Imam Tirmidzi berkata, “Ini adalah hadits gharib.
Minit 11
Tiada siapa pun meriwayatkannya selain `Abdul Malik bin Abi Sulaiman daripada `Athā’ daripada Jābir. Syu`bah mentajrīĥkan `Abdul Malik bin Abi Sulaiman kerana hadits ini. Sedangkan `Abdul Malik adalah seorang tsiqah lagi ma’mūn di sisi Ahlul Hadits. Kita tidak mengetahui ada sesiapa mempertikaikannya kerana hadits ini selain Syu`bah. Wakī` telah meriwayatkan hadits ini daripada Syu`bah daripada`Abdul Malik bin Abi Sulaiman.”
Oleh kerana kebanyakan imam mujtahidin, termasuk Imam Malik, Syafie dan Ahmad tidak menerima hak syuf`ah jiwār,
riwayat `Abdul Malik pula bercanggah dengan pandangan mereka, maka Syu`bah yang terpengaruh dengan pandangan mereka mempertikaikan riwayat `Abdul Malik.
-hanya kerana dia cenderung kepada imam tertentu.
Padahal ada juga imam-imam mujtahid yang menerima hak syuf`ah jiwār itu.
Antaranya ialah Imam Abu Hanifah. Atas alasan hadits yang menyabitkan hak syuf`ah itu hanya diriwayatkan oleh `Abdul Malik sahaja, Syu`bah mengetepikannya. Sedangkan `Abdul Malik adalah seorang perawi tsiqah. Tidak ada orang yang mendhaifkannya selain Syu`bah.
- inilah dipanggil perawi mukhtalafih
-riwayat Abdul Malik bin Abu Sulaiman
-terlebih dahulu kena tahu fekah undang2 Islam
-kita perlu tahu syuf`ah jiwār , syuf`ah jiwār ialah hak membatalkan penjualan dan boleh membeli dengan harga yang sama kerana dia salah seorang ahli kongsi(syarikat) syarat sanggup membeli harga yang sama. Itulah hak syuf`ah.
- satu lagi tentang hadits syuf`ah jiwār, mengenai jiran yang berkongsi jalan antara mereka.
- tak boleh jual kepada orang lain jika jiran yang berkongsi itu boleh bayar harga yang sama yang ingin dijual.
- jadi perlu tanya jirannya kerana ada hak ini.
- orang yang tak mahu terima mereka kata hadis ini tak kuat.
- muawatok imam malik...hak jiran.
- muawatok imam muhamad...
- jika jalan telah jelas pembahagian, tiadalah hak berkongsi.
-kita sini dipanggil istilah pecah lot, geran telah ada tiadalah perkongsian.
Minit 29
- jika saluran atau apa2 yang dikongsipun dipanggil syuf'ah
- lihat hadits
١٢ - الأحكام عن رسول الله » ٩٢١ - ما جاء في الشفعة للغائب
12. Hukum-hukum » 921. Syuf'ah bagi orang yang tidak ada
١٢٩٠ - حَدَّثَنَا قُتَيْبَةُ حَدَّثَنَا خَالِدُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ الْوَاسِطِيُّ عَنْ عَبْدِ الْمَلِكِ بْنِ أَبِي سُلَيْمَانَ عَنْ عَطَاءٍ عَنْ جَابِرٍ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ الْجَارُ أَحَقُّ بِشُفْعَتِهِ يُنْتَظَرُ بِهِ وَإِنْ كَانَ غَائِبًا إِذَا كَانَ طَرِيقُهُمَا وَاحِدًا قَالَ أَبُو عِيسَى هَذَا حَدِيثٌ غَرِيبٌ وَلَا نَعْلَمُ أَحَدًا رَوَى هَذَا الْحَدِيثَ غَيْرَ عَبْدِ الْمَلِكِ بْنِ أَبِي سُلَيْمَانَ عَنْ عَطَاءٍ عَنْ جَابِرٍ 👈وَقَدْ تَكَلَّمَ شُعْبَةُ فِي عَبْدِ الْمَلِكِ بْنِ أَبِي سُلَيْمَانَ مِنْ أَجْلِ هَذَا الْحَدِيثِ وَعَبْدُ الْمَلِكِ هُوَ ثِقَةٌ مَأْمُونٌ عِنْدَ أَهْلِ الْحَدِيثِ وَلَا نَعْلَمُ أَحَدًا تَكَلَّمَ فِيهِ غَيْرَ شُعْبَةَ مِنْ أَجْلِ هَذَا الْحَدِيثِ وَقَدْ رَوَى وَكِيعٌ عَنْ شُعْبَةَ عَنْ عَبْدِ الْمَلِكِ بْنِ أَبِي سُلَيْمَانَ هَذَا الْحَدِيثَ وَرُوِي عَنْ ابْنِ الْمُبَارَكِ عَنْ سُفْيَانَ الثَّوْرِيِّ قَالَ عَبْدُ الْمَلِكِ بْنُ أَبِي سُلَيْمَانَ مِيزَانٌ يَعْنِي فِي الْعِلْمِ وَالْعَمَلُ عَلَى هَذَا الْحَدِيثِ عِنْدَ أَهْلِ الْعِلْمِ أَنَّ الرَّجُلَ أَحَقُّ بِشُفْعَتِهِ وَإِنْ كَانَ غَائِبًا فَإِذَا قَدِمَ فَلَهُ الشُّفْعَةُ وَإِنْ تَطَاوَلَ ذَلِكَ
1290. Telah menceritakan kepada kami Qutaibah, telah menceritakan kepada kami Khalid bin Abdullah Al Wasithi dari 👉Abdul Malik bin Abu Sulaiman dari 'Atha` dari Jabir ia berkata; Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda: "Tetangga lebih berhak dengan syuf'ahnya (tetangga dengan tetangga), hal itu tetap ditunggu sekalipun ia tidak ada di tempat jika jalan yang mereka berdua lalui itu satu."
Abu Isa berkata; Hadits ini gharib dan kami tidak mengetahui seorang pun yang meriwayatkan hadits ini selain Abdul Malik bin Abu Sulaiman dari 'Atha` dari Jabir, 👉sementara Syu'bah
-Syubah bukan imam mujtahid
telah mengomentari Abdul Malik bin Abu Sulaiman dari sisi hadits ini. Abdul Malik adalah tsiqah lagi terpercaya menurut ulama hadits, namun kami tidak mengetahui seorang pun mengomentarinya (mempertikaikannya) selain Syu'bah dari sisi hadits ini. Waki' telah meriwayatkan hadits ini dari Syu'bah dari Abdul Malik bin Abu Sulaiman dan telah diriwayatkan dari Ibnu Al Mubarak dari Sufyan Ats Tsauri ia berkata; Abdul Malik bin Abu Sulaiman adalah seimbang yakni dalam masalah ilmu.
-seorang yang dianggap neraca tidak diterima oleh Syu'bah.
- tetapi dia tetap diterima kerana hanya Syu'bah yang mengkritiknya.
- inilah yang dikatakan perawi mutalakhfih
- Syu'bah yang terkeliru, inilah ilatnya.
Minit 46
- ini menunjukan belum tentu imam hadits membuat keputusan yang tepat .
- Inilah imam tirmizi nak ingatkan kita tentang ilat.
- tanah yang dikongsi juga ada hak syuf'ah.
-tiada alasan untuk dijual kepadanya dengan harga yang sama jika dijual kepada orang lain.
- pandangan tokoh tidak mesti sentiasa betul
Hadits ini menjadi pedoman amal menurut para ulama, bahwa seseorang lebih berhak dengan syuf'ahnya meskipun ia tidak ada di tempat, jika ia datang maka baginya syuf'ah meskipun dalam waktu yang lama.
92
Kecacatan('Ilal)hadis sesi 041 p14 (93)19/6/22
حَدثنَا أَحْمد بن منيع حَدثنَا هِشَام حَدثنَا حجاج وَابْن أبي ليلى عَن عَطاء بن أبي رَبَاح قَالَ كُنَّا إِذا خرجنَا من عِنْد جَابر بن عبد الله تَذَاكرنَا حَدِيثه وَكَانَ أَبُو الزبير أحفظنا للْحَدِيث (وبه قال) حَدثنَا مُحَمَّد بن يحيى بن أبي عمر الْمَكِّيّ حَدثنَا سُفْيَان بن عُيَيْنَة قَالَ قَالَ أَبُو الزبير كَانَ عَطاء يقدمني إِلَى جَابر بن عبد الله أحفظ لَهُم الحدي (وبه قال )حَدثنَا بن أبي عمر حَدثنَا سُفْيَان قَالَ سَمِعت أَيُّوب السّخْتِيَانِيّ يَقُول حَدثنِي أَبُو الزبير وَأَبُو الزبير وَأَبُو الزبير قَالَ سُفْيَان بِيَدِهِ يقبضهَا قَالَ أَبُو عِيسَى إِنَّمَا يَعْنِي بِهِ الإتقان وَالْحِفْظ ويروى عَن عبد الله بن الْمُبَارك قَالَ كَانَ سُفْيَان الثَّوْريّ يَقُول كَانَ عبد الْملك بن أبي سُلَيْمَان ميزانا فِي الْعلم
Minit 50
(Perawi mukhatalafih-Perawi yang ada ulamak rijal nentadilkannya dan ada yang menjarhkan. Dan jarh tidak menjejaskannya)
Minit 56
(2) Tentang Abu Az-Zubair
Bermaksud: Ahmad bin Manī` meriwayatkan kepada kami, katanya: Husyaim¹⁴⁶ meriwayatkan kepada kami, katanya: Ĥajjāj¹⁴⁷ dan Ibnu Abi Laila meriwayatkan
_________
Zulhizi sambung lagi baca
¹⁴⁶ Beliau ialah Husyaim bin Basyīr bin al-Qāsim bin Dīnār as-Sulami al-Wāsithi. Abu Mu`āwiah adalah kuniahnya. Husyaim tinggal di Baghdād. Beliau menyebarkan ilmu di sana di samping telah mengarang beberapa buah buku.
Ya`qub ad-Dauraqi berkata, “Husyaim mempunyai dua puluh ribu hadits.” Kata adz-Dzahabi, dia merupakan puncak dalam hafalan. Tetapi terkenal sebagai perawi yang banyak melakukan tadlis. Yazid bin Harun berkata, “Tidak pernah ku lihat sesiapa pun yang lebih kuat ingat hadits
daripada Husyaim selain Sufyan – insya’ Allah.
Ahmad bin `Abdillah al-`Ijli berkata, “Husyaim tsiqah, terbilang sebagai salah seorang hafiz (hadits), tetapi ia selalu melakukan tadlis.” Abu Haatim pernah ditanya tentang Husyaim, maka beliau menjawab, “Tidak perlu ditanya tentang kebenarannya, amanahnya dan kelayakannya.”
Abdullah bin al-Mubārak pula berkata tentang Husyaim, “Peredaran masa mengubah ingatan kebanyakan orang, namun ia tidak mengubah ingatan Husyaim.”
(Lihat Siyar A`lām an-Nubalā’ j.8 m/s 289-294).
-perawi dalam sanad imam tirmizi
1jam 02minit
¹⁴⁷ Beliau ialah Ĥajjāj bin Arthāt bin Tsaur bin Hubairah an-Nakha`i al-Kūfi. Kuniahnya ialah Abu Arthāt. Ĥajjāj pernah menyandang jawatan mufti di `Iraq dan beliau terbilang sebagai salah seorang tokoh fuqaha’ di zamannya. Walaupun Ĥajjāj disebut sebagai gedung ilmu, namun beliau tidak dianggap teguh dalam meriwayatkan hadits. Melakukan tadlis adalah kebiasaannya.
Abu Haatim berkata, “Ĥajjāj perawi shadūq yang melakukan tadlis daripada perawi-perawi dha`if. Kalau ia berkata حدثنا maka tidak diragui tentang kebenarannya.” Kata an-Nasā’i, “Tidak kuat.” Kata Ibnu `Adi, “Orang ramai tidak menyenanginya kerana ia meriwayatkan secara tadlis
daripada az-Zuhri dan lain-lain. Kadang-kadang tersilap dalam periwayatannya. Namun tidaklah ia dengan sengaja berdusta. Ia termasuk dalam perawi-perawi yang boleh ditulis
93
Kecacatan('Ilal)hadis sesi 041 p14 (94)19/6/22
kepada kami daripada `Athā’ bin Abi Rabāĥ, kata beliau: “Kami apabila keluar dari sisi Jābir berbincang (bermuzakarah) tentang hadits-haditsnya, Abu az-Zubair adalah yang paling ingat hadits di antara kami.¹⁴⁸
Muhammad bin Yahya bin Abi `Umar al-Makki meriwayatkan kepada kami, katanya: Sufyan bin `Uyainah meriwayatkan kepada kami, katanya: Kata Abu az-Zubair,
“`Athā’ sering menyuruh aku berada di hadapan Jābir bin `Abdillah, tujuannya ialah supaya aku menghafal haditsnya untuk mereka.”
Ibnu Abi `Umar meriwayatkan hadits kepada kami, katanya: Sufyan meriwayatkan hadits kepada kami, katanya: Aku mendengar Ayyub as-Sakhtiāni berkata, “Abu az-Zubair meriwayatkan kepadaku, Abu az-Zubair dan Abu az-Zubair, sambil Sufyan mengisyaratkan dengan tangannya yang tergenggam. Kata Abu `Isa, “Sesungguhnya beliau bermaksud (dengan menggenggam tangannya itu) menyatakan keteguhan Abu az-Zubair dan kekuatan hafalannya.¹⁴⁹
(وبه قال) حَدثنَا أَبُو بكر عَن عَليّ بن عبد الله قَالَ سَأَلت يحيى بن سعيد عَن حَكِيم بن جُبَير فَقَالَ تَركه شُعْبَة من أجل الحَدِيث الَّذِي روى فِي الصَّدَقَة يَعْنِي حَدِيث عبد الله بن مَسْعُود عَن النَّبِي صلى الله عَلَيْهِ وَسلم قَالَ من سَأَلَ النَّاس وَله مَا يُغْنِيه كَانَ يَوْم الْقِيَامَة خموشا فِي وَجهه قيل يَا رَسُول الله وَمَا يُغْنِيه قَالَ خَمْسُونَ درهما أَو قيمتهَا من الذَّهَب قَالَ عَليّ قَالَ يحيى وَقد حدث عَن حَكِيم بن جُبَير سُفْيَان الثَّوْريّ وزائدة قَالَ عَليّ وَلم ير يحيى بحَديثه بَأْسا
(وبه قال) حَدثنَا مَحْمُود بن غيلَان حَدثنَا يحيى بن آدم عَن سُفْيَان الثَّوْريّ عَن حَكِيم بن جُبَير بِحَدِيث الصَّدَقَة قَالَ يحيى بن آدم قَالَ عبد الله بن عُثْمَان صَاحب شُعْبَة لِسُفْيَان الثَّوْريّ لَو غير حَكِيم حدث بِهَذَا فَقَالَ لَهُ سُفْيَان وَمَا لحكيم لَا يحدث عَنهُ شُعْبَة
قَالَ نعم فَقَالَ سُفْيَان الثَّوْريّ سَمِعت زبيدا يحدث بِهَذَا عَن مُحَمَّد بن عبد الرَّحْمَن بن يزِيد
________
haditsnya.” Ĥajjāj meninggal dunia pada tahun 149 Hijrah. (Lihat Tadzkiratu al-Ĥuffāzh j.1 m/s 140, Tahdzīb at-Tahdzīb j.2 m/s 173-174).
¹⁴⁸ Riwayat ini menunjukkan Abu az-Zubair bukan sahaja seorang hafiz hadits, malah beliau juga adalah orang yang paling banyak menghafal (ingat) hadits-hadits Jābir.
¹⁴⁹ Kesimpulannya ialah Abu az-Zubair adalah perawi tsiqah yang tinggi kedudukannya di sisi sekian ramai ulama Rijāl. Jarĥ (kritikan) Syu`bah terhadapnya tidak boleh dianggap mu`tabar.
94
Kecacatan('Ilal)hadis sesi 041 p14 (95)19/6/22
(3) Tentang Ĥakīm Bin Jubair
Bermaksud: Abu Bakar meriwayatkan kepada kami daripada `Ali bin `Abdillah, katanya: Aku bertanya Yahya bin Sa`id tentang Ĥakīm bin Jubair. Jawab beliau,
“Syu`bah meninggalkannya kerana hadits yang diriwayatkannya tentang sedekah, iaitu hadits Ibnu Mas`ud daripada Nabis.a.w. Baginda bersabda: “Sesiapa meminta sedekah daripada manusia, padahal ada padanya kadar yang mencukupi (keperluannya), niscaya pada hari kiamat kelak permintaannya itu akan bertukar menjadi kesan cakaran di mukanya.” (Maka) Ada yang bertanya, “Wahai Rasulallah! Sebanyak manakah kadar yang mencukupinya itu?” Jawab Baginda, “Lima puluh dirham atau sama dengan nilainya daripada emas.”
Kata `Ali, Yahya berkata: “Sufyan ats-Tsauri dan Zā’idah meriwayatkan (hadits) daripada Ĥakīm bin Jubair.” Kata `Ali lagi, “Yahya tidak menganggap haditsnya bermasalah.”
Mahmud bin Ghailan meriwayatkan kepada kami, katanya: Yahya bin Adam meriwayatkan kepada kami daripada Sufyan ats-Tsauri daripada Ĥakīm bin Jubair hadits sedekah. Kata Yahya bin Adam, “Maka berkatalah `Abdullah bin `Utsman murid Syu`bah kepada Sufyan ats-Tsauri, “Kalaulah bukan Ĥakīm yang meriwayatkan hadits ini (alangkah baiknya)! Lantas Sufyan berkata kepadanya, “Kenapanya dengan Ĥakīm?
Adakah kerana Syu`bah tidak mahu meriwayatkan (hadits) daripadanya?” Jawab `Abdullah bin `Utsman, “Ya”. Maka berkata (pula) Sufyan, “Aku telah mendengar Zubaid meriwayatkan hadits ini daripada Muhammad bin `Abdir Rahman bin Yazid.”¹⁵⁰
zulhizi sambung baca
______________
¹⁵⁰ Maksud Sufyan ialah bukan Ĥakīm bin Jubair sahaja meriwayatkan hadits itu, Zubaid juga turut meriwayatkannya. Aku sendiri telah mendengar Zubaid meriwayatkan hadits ini daripada Muhammad bin `Abdir Rahman bin Yazid. Kesimpulannya ialah Ĥakīm tidak bersendirian dalam meriwayatkannya daripada Muhammad bin `Abdir Rahman bin Yazid. Zubaid merupakan mutābi`nya.
Menurut Syu`bah, lima puluh dirham atau emas (dinar) yang senilai dengannya merupakan satu jumlah wang yang agak besar. Sedangkan jumlah yang lebih sedikit lagi daripada itu pun sudah boleh menjadi penghalang bagi seseorang daripada mengemis. Pada fikiran Syu`bah, mungkin
ada sst yang tak kena pada riwayat Ĥakīm tersebut.
Sebenarnya wang sejumlah itu bukanlah terlalu besar, terutamanya apabila diambil kira tempat dan zaman yang sentiasa berbeda-beda. Wang sejumlah itu hanyalah mencukupi untuk perbelanjaan sehari sahaja kepada sesetengah keluarga.
95
Kecacatan('Ilal)hadis sesi 041 p14 (96)19/6/22
___________________________
Memandangkan Zubaid juga meriwayatkan hadits itu daripada Muhammad bin `Abdir Rahman bin Yazid, dan beliau boleh dikira sebagai mutābi` Ĥakīm, maka keraguan Syu`bah terhadapnya tidak mempunyai apa-apa nilai lagi.
1jam 20 minit
Sesi soal jawab
1jam 31 minit jawab soalan ilal kabir
Ilal Kabir adalah kitab yang mengumpulkan semua komentar Imam Tirmizi terhadap perawi dan kedudukan hadits-hadits didalam Sunan Tirmizi.
Ia juga sebahagian dari Sunan Tirmizi.
Juga ada tambahan ulamak2 lain.
Tengok
Kitab hadis
Tirmizi ada
Nasaipun ada
Sunan Kubra pun ada
Habis 19/6/22
Tiada ulasan:
Catat Ulasan