Sahih bukhari kitab azan sesi 063(1545-1551)s
٤٨-باب مَنْ دَخَلَ لِيَؤُمَّ النَّاسَ فَجَاءَ الإِمَامُ الأَوَّلُ فَتَأَخَّرَ الأَوَّلُ أَوْ لَمْ يَتَأَخَّرْ جَازَتْ صَلاَتُهُ:
فِيهِ عَائِشَةُ عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ.
48-Bab:Orang Yang Mengimami Orang Ramai Bershalat, Lalu Imam Sebenar(Imam Ratib) Datang, Imam Yang Pertama Boleh Saja Mundur Atau Tidak,Shalat Tetap Sah. Berhubung Dengan Masalah Ini Ada Riwayat Aaishah Daripada Nabi S.A.W.¹⁷⁸⁷
٦٧٤ - حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ يُوسُفَ قَالَ أَخْبَرَنَا مَالِكٌ عَنْ أَبِي حَازِمِ بْنِ دِينَارٍ عَنْ سَهْلِ بْنِ سَعْدٍ السَّاعِدِيِّ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ذَهَبَ إِلَى بَنِي عَمْرِو بْنِ عَوْفٍ لِيُصْلِحَ بَيْنَهُمْ فَحَانَتْ الصَّلَاةُ فَجَاءَ الْمُؤَذِّنُ إِلَى أَبِي بَكْرٍ فَقَالَ أَتُصَلِّي لِلنَّاسِ فَأُقِيمَ قَالَ نَعَمْ فَصَلَّى أَبُو بَكْرٍ فَجَاءَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَالنَّاسُ فِي الصَّلَاةِ فَتَخَلَّصَ حَتَّى وَقَفَ فِي الصَّفِّ فَصَفَّقَ النَّاسُ وَكَانَ أَبُو بَكْرٍ لَا يَلْتَفِتُ فِي صَلَاتِهِ فَلَمَّا أَكْثَرَ النَّاسُ التَّصْفِيقَ الْتَفَتَ فَرَأَى رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَأَشَارَ إِلَيْهِ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَنْ امْكُثْ مَكَانَكَ فَرَفَعَ أَبُو بَكْرٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ يَدَيْهِ فَحَمِدَ اللَّهَ عَلَى مَا أَمَرَهُ بِهِ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مِنْ ذَلِكَ ثُمَّ اسْتَأْخَرَ أَبُو بَكْرٍ حَتَّى اسْتَوَى فِي الصَّفِّ وَتَقَدَّمَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَصَلَّى فَلَمَّا انْصَرَفَ قَالَ يَا أَبَا بَكْرٍ مَا مَنَعَكَ أَنْ تَثْبُتَ إِذْ أَمَرْتُكَ فَقَالَ أَبُو بَكْرٍ مَا كَانَ لِابْنِ أَبِي قُحَافَةَ أَنْ يُصَلِّيَ بَيْنَ يَدَيْ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مَا لِي رَأَيْتُكُمْ أَكْثَرْتُمْ التَّصْفِيقَ مَنْ رَابَهُ شَيْءٌ فِي صَلَاتِهِ فَلْيُسَبِّحْ فَإِنَّهُ إِذَا سَبَّحَ الْتُفِتَ إِلَيْهِ وَإِنَّمَا التَّصْفِيقُ لِلنِّسَاءِ
684-'Abdullah bin Yusuf meriwayatkan kepada kami, katanya: Malik meriwayatkan kepada kami daripada Abi Haazim (Salamah) bin Dinar daripada Sahal bin Sa'ad as-Saa'idi bahawa (pada suatu hari) Rasulullah s.a.w. pergi¹⁷⁸⁸ ke daerah Bani 'Amar bin 'Auf¹⁷⁸⁹ untuk menyelesaikan masalah di antara mereka. Kemudian tiba waktu shalat('Ashar), lalu mu'adzdzin datang menemui Abu Bakar seraya berkata, “Apakah engkau bersedia memimpin shalat berjama'ah? Kalau bersedia maka aku akan melaungkan iqamat.”¹⁷⁹⁰ Abu Bakar menjawab, “Ya.” Maka Abu Bakar memimpin shalat. Tidak lama kemudian datang Rasulullah s.a.w. ketika itu orang-orang sedang melaksanakan shalat . Lalu Baginda menyusup masuk ke dalam shaf ¹⁷⁹¹Terus para jama`ah bertashfiq (menepuk satu tapak tangan ke belakang tangan yang satu lagi). Abu Bakar biasanya tidak berpaling ketika bershalat¹⁷⁹². Tetapi setelah mendengar suara tepukan semakin banyak,beliau berpaling, terus beliau nampak Rasulullah s.a.w. (ada di belakangnya).
Rasulullah s.a.w. memberi isyarat yang maksudnya: “Tetaplah kamu pada kedudukanmu". Lantas Abu Bakar mengangkat kedua tangannya lalu memuji Allah¹⁷⁹³
kerana perintah Rasulullah s.a.w. itu.' Kemudian Abu Bakar mundur dan masuk ke dalam shaf (pertama), Rasulullah s.a.w. pula maju ke hadapan dan meneruskan shalat
(sebagai imam). Setelah selesai bershalat, Baginda bersabda: “Wahai Abu Bakar, apa yang menghalangimu ketika aku perintahkan agar kamu tetap pada kedudukanmu?” Abu Bakar menjawab,“Tidaklah patut bagi anak Abi Quhaafah¹⁷⁹⁴ memimpin shalat dihadapan Rasulullah”.¹⁷⁹⁵ Maka Rasulullah s.a.w. pun bersabda: “Mengapa kamu tadi banyak bertepuk tangan? Sesiapa menjadi ma'mum lalu ia merasa ada sesuatu yang tidak kena dalam shalat, ia hendaklah bertasbih. Kerana apabila ia bertasbih, imam akan memperhatikannya. Sesungguhnya bertashfiq (bertepuk tangan) itu untuk wanita (menarik perhatian seseorang di luar shalat).”¹⁷⁹⁶
__________________
¹⁷⁸⁷ Di dalam tajuk bab ke-48 ini perkataan الأول (yang pertama) tersebut pada dua tempat.
Pertama, pada kata Imam Bukhari: فَجَاءَ الإِمَامُ الأَوَّلُ. Yang dimaksudkan dengannya ialah imam ratib atau imam sebenar.
Keduanya, pada kata beliau:فَتَأَخَّرَ الأَوَّلُ. Di sini pula yang dimaksudkan dengan الأَوَّلُ ialah naib imam iaitu orang yang diminta menjadi imam sementara oleh imam sebenar atau imam ratib.
Kesimpulannya ialah jika imam ratib kerana sesuatu sebab hendak pergi ke mana-mana dan ia menugaskan seseorang sebagai penggantinya menjadi imam jama'ah untuk sesuatu sembahyang ketika ketiadaannya, tiba-tiba ia datang semasa penggantinya sedang memimpin shalat. apakah langkah yang harus diambil dalam keadaan itu?
Imam Bukhari mengemukakan dua langkah yang boleh diambil dalam keadaan itu:
(1)Naib imam mundur ke shaf di belakangnya. Sementara imam ratib atau imam sebenar pula naik menggantikannya.Alasannya ialah naib imam ditugaskan memimpin shalat semasa ketiadaan imam sebenar sahaja. Sekarang imam sebenar sudah ada, maka habislah kuasa mengganti imam sebenar yang ada pada naib imam.
(2) Apabila naib imam telah memulakan shalat jama'ah dengan izin imam sebenar,dia tidak perlu mundur ke belakang lagi, walaupun imam sebenar datang pada masa itu. Apa yang harus dilakukan oleh imam sebenar hanyalah mengikutnya seperti ma'mum-ma'mum yang lain.
Bagi Bukhari kedua-dua cara itu boleh dipilih. Sembahyang orang-orang yang mengikut salah satu daripada dua cara itu sah.
Alasan Bukhari ialah dua hadits:
Pertama ialah hadits 'Aaishah (Lihat hadits ke-683) yang telah dikemukakan di bawah bab sebelum ini (Lihat bab ke-47). Di dalamnya tersebut:
فَلَمَّا رَآهُ أَبُو بَكْرٍ اسْتَأْخَرَ فَأَشَارَ إِلَيْهِ أَنْ كَمَا أَنْتَ
(Bila Abu Bakar nampak Rasulullah s.a.w. datang, dia pun hendak mundur. Tetapi Rasulullah s.a.w. mengisyarat kepadanya supaya terus berada pada kedudukannya).
Daripada isyarat Rasulullah s.a.w. supaya Abu Bakar terus berada pada kedudukannya dapat difahami bahawa naib imam tidak perlu mundur walaupun imam ratib telah datang dan telah berada di belakangnya.Apa yang harus dilakukannya ialah terus menjadi imam hingga ke akhir.
Di dalamnya juga tersebut:
فَجَلَسَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ حِذَاءَ أَبِي بَكْرٍ إِلَى جَنْبِهِ
(Lalu Rasulullaln sa.w. duduk di samping Abu Bakar sejajar dengan kedudukannya). Daripada kenyataan ini dapat difahami bahawa imam ratib juga boleh naik ke hadapan untuk menggantikan naibnya. Dalam keadaan ini naib imam hendaklah mundur ke shaf di belakangnya untuk menjadi ma'mum seperti orang-orang lain.
Dengan hadits itu terbukti mazhab Bukhari bahawa kedua-dua cara tersebut dibolehkan.
Kedua ialah hadits ke-684 di bawah bab ke-48 ini. Peristiwa yang tersebut di dalam hadits ke-684 di bawah bab ini telah berlaku pada tahun ke-3 Hijrah.
Ini bererti dalam masalah ini Imam Bukhari sependapat dengan Imam Syafi'e dan at-Thabari. Mereka juga mengharuskan kedua-dua cara tersebut. Tetapi jumhur 'ulama' yang terdiri daripada kalangan Hanafiyyah, Malikiyyah,Hanaabilah dan lain-lain tidak membenarkan imam ratib menjadi imam menggantikan naibnya. Malah ia hendaklah menjadi ma'mum seperti orang-orang lain di belakang naibnya. Kecuali berlaku sesuatu keuzuran syar'i pada naib imam. Dalam keadaan itu bolehlah ia mundur ke belakang dan bolehlah imam sebenar mengambil alih tempatnya. Jumhur 'ulama' menta'wilkan hadits-hadits yang dikemukakan oleh Bukhari dan orang-orang yang sependapat dengannya sebagai dalil itu dengan tiga ta'wilan berikut:
(1) la khusus dengan Rasulullah s.a.w.Tidak boleh diqiaskan orang-orang lain dengan Rasulullah s.a.w. Kerana itulah lbnu 'Abdil Barr berkata:
Bermaksud: Adapun mundurnya Abu Bakar dan naik Rasulullah s.a.w. ke tempatnya, itu adalah suatu yang khusus (dengan Nabi s.a.w.) menurut majoriti 'ulama'. Semua mereka tidak membenarkan dua imam dalam satu shalat, kecuali kalau shalat imam terbatal kerana berhadats.
(Lihat al-Istidzkaar j.2 m/s311, at-Tamhid j.21 m/s 104).
(2)Mundurnya Abu Bakar ke belakang adalah kerana telah ada keuzuran padanya. Keuzurannya ialah kehadhiran Rasulullah s.a.w. Beliau terus menjadi kaku dan kelu sebaik sahaja menyedari kehadhiran Rasulullah s.a.w.Jiwanya yang lembut dan kehebatan Rasulullah s.a.w. yang
memenuhi hatinya membuatkan beliau tidak tergamak untuk terus berada di tempat imam. Itulah jiwa yang digambarkan oleh 'Aaishah apabila Nabi s.a.w. memerintahkan supaya disuruh Abu Bakar menjadi imam di akhir hayat Baginda. Kata `Aaishah:
إن أبا بكر رجل حصر ومتى ما لا يراك الناس يبكون
Bermaksud: “...Sesungguhnya Abu Bakar adalah seorang yang tidak akan dapat membaca, dan bila orang ramai tidak melihatmu mereka akan menangis...”
(Hadits riwayat Ahmad).
Di dalam riwayat Ibnu Majah pula tersebut begini kata-katanya:
إِنَّ أَبَا بَكْرٍ رَجُلٌ رَقِيقٌ حَصِرٌ وَمَتَى لَا يَرَاكَ يَبْكِي وَالنَّاسُ يَبْكُونَ فَلَوْ أَمَرْتَ عُمَرَ يُصَلِّي بِالنَّاسِ
Bermaksud::...Wahai Rasulalah. sesungguhnya Abu Bakar adalah seorang yang lembut hatinya dan tidak akan dapat membaca. Bila dia tidak nampak engkau, dia akan menangis. Orang ramai (juga) akan menangis.Bagaimana kalau engkau suruh saja 'Umar memimpin orang ramai bershalat...”
(3) Abu Bakar takut jika ia terus menjadi imam dalam keadaan ada Rasulullah bersama, ia akan termasuk dalam umum larangan Allah yang tersebut di dalam ayat berikut:
Al-Hujurat 49:1
يَٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُوا۟ لَا تُقَدِّمُوا۟ بَيْنَ يَدَىِ ٱللَّهِ وَرَسُولِهِۦۖ وَٱتَّقُوا۟ ٱللَّهَۚ إِنَّ ٱللَّهَ سَمِيعٌ عَلِيمٌ
Bermaksud:Hai orang-orang yang beriman, janganlah kamu mendahului Allah dan Rasulnya dan bertaqwalah kamu kepada Allah. Sesungguhnya Allah Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui. (al-Hujuraat:1).
Itulah sebabnya apabila Rasulullah bertanya Abu Bakar setelah selesai bershalat begini:
يا أبا بكر ما منعك أن تثبت إذ أمرتك
(Wahai Abu Bakar, apa yang menghalangimu bila aku perintahkan agar kamu tetap pada kedudukanmu?),
Abu Bakar terus menjawab:
ما كان لابن أبي قحافة يصلي بين يدي رسول الله صلى الله عليه ؤسلم
(Tidaklah patut bagi anak Abi Quhaafah memimpin shalat di hadapan Rasulullah).
Di dalam sesetengah riwayat bahkan tersebut perkataan dalam jawapan Abu Bakar. Lihat sebagai contohnya riwayat Ahmad berikut
ما كان لابن أبي قحلفة أن يتقدم أمام رسول الله صلى الله عليه وسلم
Bermaksud: Tidaklah patut bagi anak Abi Quhaafah berada di hadapan Rasulullah s.a.w. (dalam shalat).
Imam Bukhari dan orang-orang yang sependapat dengannya pula mengatakan, ia tidak khusus dengan Rasulullah s.a.w. Abu Bakar pula telah mundur dengan kehendak dan pilihannya sendiri. Tidak ada apa-apa keuzuran padanya.
¹⁷⁸⁸ Bersama beberapa orang sahabatnya setelah selesai bersembahyang Zohor.
¹⁷⁸⁹ bin Malik. Mereka dari kalangan puak Aus. Aus adalah salah satu daripada dua qabilah Anshaar. Daerah mereka terletak di Qubaa'.
¹⁷⁹⁰ Mu'adzdzin yang dimaksudkan di sini ialah Bilal. Perginya Bilal kepada Abu Bakar adalah dengan perintah Rasulullah s.a.w.sendiri berdasarkan satu riwayat yang dikemukakan oleh at-Thabaraani, juga daripada Abi Haazim bin Dinar daripada Sahal bin Sa'ad as-Saa'idi, Baginda saw bersabda:
يَا بِلالُ إنْ حَضَرَتِ العِعْرُ وَلَمْ آتِكَ فَمُرْ أَبَا بِكّرٍ فَلْيُصَلِّ بِالنَّاسِ
Bermaksud :Jika masuk waktu `Ashar dan aku belum juga sampai kepadamu, maka suruhlah Abu Bakar, biar dia yang menjadi imam kepada orang ramai.”
(Lihat hadits ini selengkapnya di dalam al-Mu' jamu al-Kabir j.6 m/s 182).
¹⁷⁹¹Hingga ke shaf pertama di belakang Abu Bakar. Perbuatan meredah masuk melalui celah-celah shaf untuk sampai ke shaf pertama seperti ini harus kepada imam.Tetapi ia makruh kepada orang-orang lain. Di dalam riwayat Muslim tersebut:
فَخَرَقَ الصُّفُوفَ حَتَّى قَامَ عِنْدَ الصَّفِّ الْمُقَدَّمِ
Bermaksud;Lalu Baginda membelah shaf-shaf sehingga berdiri pada shaf pertama.
¹⁷⁹² Aaishah meriwayatkan bahawa dia pernah bertanya Rasulullah s.a.w.tentang berpaling ketika bershalat, maka Baginda bersabda:
هُوَ اخْتِلَاسٌ يَخْتَلِسُهُ الشَّيْطَانُ مِنْ صَلَاةِ الْعَبْدِ
Bermaksud:Itu adalah peluang meragut yang diperolehi syaitan daripada shalat seseorang hamba(Allah).
(Hadits riwayat Bukhari,Ahmad,Tirmidzi,Abu Daud, Nasaa'i, Ibnu Khuzaimah,Ibnu Hibbaan,Abu Ya'la dan lain-lain).
Abu Bakar juga tentu sekali telah mengetahui tentangnya,kerana itu beliau tidak berpaling ketika bershalat.
¹⁷⁹³ Kerana itu bererti restu Allah dan RasulNya buat dirinya.
¹⁷⁹⁴Abi Quhaafah adalah nama panggilan (kuniah) ayahanda Abu Bakar. Nama sebenarnya ialah `Utsman bin 'Aamir. Beliau memeluk agama Islam pada tahun pembukaan Mekah. Dan meninggal dunia pada tahun 14 Hijrah di zaman pemerintahan Saiyyidina 'Umar. Abu Bakar tidak menyebut namanya, sebaliknya mengatakan anak Abi Quhaafah, semata-mata untuk merendah diri kepada Rasulullah s.a.w. dan memperlekeh kedudukannya berbanding kedudukan seorang nabi. Begitulah adab Abu Bakar dengan Rasulullah s.a.w.
¹⁷⁹⁵ Dan Rasulullah s.a.w. pula menjadi ma'mumnya! Satu persoalan timbul di sini bahawa bagaimana Abu Bakar boleh menyalahi perintah Rasulullah s.a.w. Bukankah Rasulullah telah mengisyaratkan kepadanya supaya terus menjadi imam? Oleh kerana persoalan ini mungkin
timbul dalam benak seseorang dan ia menjadi mangsa prejudis terhadap Abu Bakar, maka Rasulullah s.a.w. sendiri telah bertanya Abu Bakar, kenapa beliau menyalahi perintah Baginda?
Rasulullah s.a.w. mahu Abu Bakar sendiri yang membersih dan membela dirinya.
Kesimpulan yang dapat difahami daripada jawapan Abu Bakar ialah beliau lebih mengutamakan adab dengan Rasulullah s.a.w. daripada yang lain-lain. Memang benar Baginda telah menyuruh beliau meneruskan shalat, tetapi suruhan dan perintah itu tidak difahami Abu Bakar sebagai suruhan dan perintah yang wajib. Ia hanya sebagai penghormatan Baginda s.a.w. kepadanya semata-mata.
Bukti bahawa perintah itu hanya sebagai penghormatan kepadanya ialah perbuatan Rasulullah s.a.w. yang menyusup masuk melalui celah-celah shaf hingga ke shaf pertama. Ia menunjukkan Baginda berhasrat menjadi imam sebenarnya. Cuma sebagai menghormati Abu Bakar Baginda mengisyaratkan kepadanya agar meneruskan shalat. Setelah menghargai penghormatan dan restu
Rasulullah dengan mengangkat tangan memuji Allah, beliau terus mundur. Daripada tindakan Abu Bakar itu para `ulama' menyimpulkan bahawa jika seseorang diperintah oleh orang yang lebih tinggi kedudukan daripadanya supaya melakukan sesuatu, sedang ia memahami perintah itu
tidak lebih daripada menghormatinya semata-mata, maka tidak mestilah ia menurut perintah itu.
Malah tidak menurut perintahnya, itulah yang dianggap sebagai lebih beradab dan lebih matang dalam memahami maksud seseorang. Bagaimanapun, perlu sekali diingat bahawa menjunjung perintah dengan melakukan apa yang disuruh juga suatu yang penting. Kerana itu bila al-
Mughirah bin Syu'bah ditanya, pernahkan rasululllah s.a.w. bersembahyang dengan menjadi ma'mum kepada seseorang selain Abu Bakar? Maka jawab beliau, “Ya, pernah.”Semasa perang Tabuk, pernah Rasulullah terlambat datang bersembahyang Subuh, lalu orang ramai
bersembahyang dengan berimamkan `Abdur Rahman bin `Auf. Setelah menunaikan satu raka'at sembahyang Subuh, aku dan Rasulullah s.a.w.tiba-tiba datang kepada mereka. 'Abdur Rahman mahu mundur, tetapi Rasulullah s.a.w.memerintahkan supaya beliau terus menjadi imam. Maka Abdur Rahman terus menjadi imam hingga akhir. Rasulullah s.a.w. sebagai masbuq telah menambahkan satu raka'at lagi setelah `Abdur Rahman memberi salam. Daripada dua peristiwa itu dapat disimpulkan bahawa dua orang sahabat agung Rasulullah s.a.w.telah mengambil sikap dan langkah yang berbeza terhadap perintah Baginda. 'Abdur Rahman bin 'Auf telah mentarjihkan perintah Rasulullah s.a.w. Abu Bakar pula telah mentarjihkan adab daripada yang lain-lain. Mungkin juga `Abdur Rahman bin `Auf mentarjihkan perintah Baginda kerana beliau telah pun bersembahyang satu raka'at. Mundur ke belakang baginya boleh menimbulkan kecelaruan kepada para ma'mum. Berbeza dengan apa yang berlaku dalam peristiwa Abu Bakar, kerana Rasulullah s.a.w. datang ke masjid ketika beliau baru memulakan shalat.
¹⁷⁹⁶ Antara pengajaran,panduan, pedoman dan hukum yang dapat disimpulkan daripada hadits ini ialah:
(1) Kelebihan menyelesaikan masalah masyarakat dan kelebihan mendamaikan pihak-pihak yang berkelahi dan bertelagah.
(2) Perpaduan masyarakat dan keharmonian ra'yat perlu
diutamakan daripada perkara-perkara lain.
(3) Pemimpin negara sendiri harus berusaha
memulihkan keadaan masyarakat, daripada tidak baik kepada baik dan lebih baik.
(4) Usaha mendamaikan masyarakat lebih diutamakan daripada menjadi imam shalat.
(5) Hadits ini menunjukkan sembahyang fardhu yang sama dalam sesetengah keadaan boleh dipimpin oleh dua
orang imam, seorang lepas seorang.
(6) Imam ratib boleh menugaskan seseorang
menggantikannya untuk memimpin shalat fardhu tertentu semasa ketiadaannya. Jika ia kembali setelah naibnya memulakan shalat, ia boleh memilih sama ada mahu menjadi ma'mumnya atau ia sendiri mengambil alih tempat naibnya, lalu menyambung sembahyang sebagai imam.Naibnya pula akan menjadi ma'mum seperti ma'mum-ma'mum yang lain tanpa memutuskan shalat.
Walaupun begitu,shalat semua mereka tetap sah.
(7) Kelebihan Abu Bakar daripada sekalian
sahabat yang lain.
(8) Melaungkan iqamat dan bertanya imam tentang kesediaannya untukmemulakan shalat berjama'ah adalah termasuk tugas muadzdzin. Itulah yang terbaik.Walaupun
boleh juga orang lain beriqamat.
(9) Keharusan bertasbih (mengucapkan dan bertahmid
(mengucapkan سبحان الله) ketika bershalat, kerana ia juga termasuk dalam mengingati Allah.
(10)Keharusan berpaling sedikit kerana sesuatu sebab atau keperluan ketika bershalat,dengan syarat dada tidak beralih dari qiblat.
(11)Keharusan menggantikan imam dalam bershalat jama'ah apabila imam mengalami sesuatu yang memestikan ia diganti.
(12)Keharusan meredah shaf-shaf untuk sampai ke shaf pertama. Tetapi ia khusus dengan imam. Adapun bukan imam, maka makruh berbuat begitu.
(13)Keharusan imam mafdhul (imam yang kurang daripada ma mumnya daripada segi kelayakan) memimpin shalat berjama ah.
(14) Pemimpin hendaklah bertanya orang bawahannya tentang kenapa ia tidak menurut perintah yang diberikan kepadanya sebelum menempelak dan memarahinya.(15)Memuliakan orang yang lebih tua dengan memanggilnya menggunakan nama panggilan (kuniah) yang elok-elok.
(16) Pergerakan yang sedikit dalam shalat tidak membatalkannya.
(17) Mengutamakan orang yang paling layak untuk memegang sesuatu tugas dan kerja.
(18) Mengangkat tangan ketika shalat tidak membatalkannya.
(19) Ma'mum yang merasakan ada sesuatu yang tidak kena pada imam atau ia mahu menegur dan menarik perhatian imam dalam shalat, hendaklah bertasbih.
(20) Imam Malik berpendapat, perempuan juga seperti lelaki perlu bertasbih, bukan bertashfiq apabila mahu menegur imam. Beliau berpegang dengan perkataan ْمَن yang tersebut di dalam hadits ini. Ia umum merangkumi lelaki dan perempuan. Tashfiq (menepuk tangan dalam shalat) dimansukhkan dengan sabda Rasulullah s.a.w.: a (Sesiapa menjadi ma'mum lalu ia merasa ada sesuatu yang tidak kena dalam shalat, ia hendaklah bertasbih).
(21) Keelokan bersyukur kepada Allah apabila anda dijadikanNya seorang yang mempunyai kelebihan dalam agama.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan