Kuliah sahih bukhari kitab iman
Sesi 1
Islam adalah ucapan dan perbuatan
ِيَزْدَادُوا إِيمَانًا مَعَ إِيمَانِهِمْ
supaya bertambah keimanan disamping keimanan yg telah ada
وَزِدْنَاهُمْ هُدًى kami tambah petunjuk
وَيَزِيدُ اللَّهُ الَّذِينَ اهْتَدَوْا هُدًى
allah berkehendak menambah hidayah kepada yg telah mendapat hidayah
وَالَّذِينَ اهْتَدَوْا زَادَهُمْ هُدًى وَآتَاهُمْ تَقْوَاهُمْ dan orang mendpt hidayah ditambah hi
وَيَزْدَادَ الَّذِينَ آمَنُوا إِيمَانًا
bertambah iman ulang
، وَقَوْلُهُ: أَيُّكُمْ زَادَتْهُ هَذِهِ إِيمَانًا فَأَمَّا الَّذِينَ آمَنُوا فَزَادَتْهُمْ إِيمَانًا
Siapakah yg bertambah imamnya dgn turun surah ini ada pun yg beriman menambah imannya
وَقَوْلُهُ جَلَّ ذِكْرُهُ: فَاخْشَوْهُمْ فَزَادَهُمْ إِيمَانً
. Orang munafik berkata,takutlah kepada mereka dan kata ini menambah iman mereka.
وَقَوْلُهُ تَعَالَى: وَمَا زَادَهُمْ إِلاَّ إِيمَانًا وَتَسْلِيمًا
Tdklah menambah melainkan kpd mereka keimanan
Bab cinta kerana allah adalah sebhg dari iman.
وَلَكِنْ لِيَطْمَئِنَّ قَلْبِي
شَرَعَ لَكُمْ dia telah memberi mu agama
ِ شِرْعَةً وَمِنْهَاجًا jln dan cara,makna iman kamu
Wahyu
Segala2nya berpunca dari wahyu.
Sah bila terbukti berdasarkan wahyu.
Paling penting kandungan wahyu adalah iman.
Tiada Iman,amal seperti abu,macam fatarmorgana,solat tak diterima,haji tak diterima,
Begitulah amal tanpa imam.
Kita mempunyai hubungan dgn tuhan.
Hubungan dgn allah adalah hubungan rahmat,kasih dan sayang kpd kita.
buktinya Dia bg wahyu.
Islam =selamat,dari tangan dan lidah,beri salam bererti tidak akan ganggu kamu.
Walaupun dah islam,tapi masih bermasalah kerana tidak menepati kehdk islam.
Perkara eluk salah guna,salah faham,salah terima,ada yg palsu.
Belajar quran dan hadis yg menjadi petunjuk.
Bukti nabi saw mikraj dan sampai kesyurga.
Nabi ada mukjizat.
Quran;sidratumuntha,indaha jannatulmakwa.nabi melihat sekali lagi malaikat di sidatulmuntaha yg dekat dgn jannatul makwa yg tempat manusia akan pergi.
Murjiah,ada iman sudah cukup tanpa amal soleh.seperti kafir tiada kesan buat baik,begitulah orang mukmin kesalahan tidak terjejas.pah kenapa nabi sakit pun solat.adalah nabi percaya shj seperti abu talib dan heraklaus hanya percaya
Juzuk yg membentuk iman,juzuk mutamin/yg menyempurnakan bg aswj.bukan tak jadi iman.
Juzuk mukamin,ada saja tapi tak cakap kata iman.
Manusia sentiasa mencari kesempurnaan.
Memandai dlm beribadah,adalah bidaah walau hanya menambah bilangan.
Betul itu ubat kita ,tapi tak boleh ambil lebih.
Seperti tasbih 33Xtak boleh tambah dan seterusnya
Nak tidur Allahhuakbar dulu34X dan dahulu dan seterusnya.
Orang yg ada iman boleh menerima hukum hudud allah,tiada masalah.,praktikal.
Sesi 2
1/12
Islam dibina atas 5 perkara.
Islam adalah perbuatan boleh bertambah dan berkurang.
Ulang sesi 1.
2/12
Murjiah dan Karamiah,mendakwa islam tapi sesat.sebalik orang zaman imam abu hanifa .imam bukhari hidup dizaman ini.
Khawarij dan mutazilah,iman tidak boleh dipisahkan dari amal,kalu dosa besar dah tiada iman.
Bab iman,menyerang murjiah dan karamiah,tak perlu kepada amal,cukup dgn iman
Iman tidak boleh dipisah dari amal,buat dosa besar tiada iman.iman abu hanifa hidup dizaman ini.iman basit satu shj.keadaan iamn berbeza.kesan/hasil iman berbeza.dgn ada amal baru adaiman ini tak kena.
Doa sebagai iman.
3/12
Doa dgn makna iman.
Solat juga sama dgn makna iman.
Sebab itu sama je antara iam abu hanifah dan bukhari sama.tidak tak perlu puasa,walapun iman abu hanifa kata iman itu basit.
Tak dan mengucap ,disisi allah ?cuma menangani orang dizaman masing2
Bagi muktazilah iman adalah Juzuk muqowin=juzuk yg membentuk.,nyawa.
Tapi bg aswj iman adalah mukamil yang menyempurnakan.
Contoh
Tiada tangan,tetapi tetap manusia.
Islam ucapan dan perbuatan,imam bukhari kata.
Islam adalah yg zohir dr iman
Iman tiada erti kalu tiada islam
Pokok ada,buah tiada.
Islam cukup bermakna
Islam adalah yg lahir dgn adanya iman yg ada dlm hati.
Iman tiada erti jika tiada buah,tapi jika tiada buah tiada erti iman.
4/12
Islam cukup bermakna bahkan tidak boleh dipisahkan dgn iman.
Ucapan baru/buat yg zahir jadi apabila ada iman.
Jika tidak tak dikira amal soleh.
Perbuatan yg dilakukan erti orang mukmin terikat,iman dia larang ke tidak.
Iman boleh bertambah dan berkurang.ertinya dia ada juzuk.tidak satu dan serupa bagi bukhari.
Bg abu hanifa yg bertambah dan berkurang adalah
5/12
Petunjuk=iman
Ini menunjukan iman boleh ditambah(kaifiyat/kesan/juzuk dgn amalan).
Ahli sunnah waljamaah sembah patung walaupun hanya berlakon akan merusakan iman.kerana iman adalah tasdik dgn hati ,ikral dgn lidah dan amal dgn perbuatan
6/12
Ada yg jumpa mmay kerana anaknya dah jadi syiah setelah berkahwin dgn syiah.
7/12
Istilah mantik.
8/12
Umar abdul aziz dah dapat rasakan ia dah dekat dgn kematian.
9/12
Cakap pasal iman tapi buat mari dalil tentang islam ,jadi tujuan bukhari nak bg tau islam itu penting membuktikan iman.
Bukti iman,mengucap,solat,posa,zakat dan hajji.
Sesuai dgn orang arab pada masa tu yg hidup dlm khemah yg ada tiang.
Tiang ada 5,binaan paling ringkas bg khemah.
10/12
11/12
12/12
Bertaubat akan beri kesan pada hati.
Buat dosa juga beri kesan pada hati.
Iman bukan hanya dlm hati bahkan lebih dari lebih 60cabang.
Kesimpulan iman tidak boleh dipisahkan dari amal.
Sesi 3
Iman ini murakap(beberapa juzuk)atau basit(tidak berjuzuk)
Kebykan berpendapat murakap.
Pendapat imam abu hanifah ,basit.
Dalil dia ,ialah beberapa ayat dan hadis.
Iman itu lain,tergambar pada ucapan.
1.innalazinaamanu waaminu solihat.
Wa=selepas maktuf dan sebelumnya lain2 hakikatnya.
Amal soleh adalah juzuk kepada iman ,maka tak perlu disebut asing.dah termsk dlm amanu.
Jam,ikut mantik,yg menunjukan waktu,kena ada kedua.pisau alat,mataharipun menunjukan waktu,alat sesuatu yg orang buat.jenis dan fasal,ngaji mantik pula bukan hadis.
Mantik dari Aristotel,manusia adalah binatang yg boleh berfikir.hakikat manusia.
Boleh fikir:::jin,malaikat,
Binatang::::manusia
Amal dgn syarat beriman,
Amal soleh dan beriman.
Orang islam bg makan .
Orang kafir bg makan,
Tetap kenyang .
Iman dan amal soleh perkara yg berlainan.
Iman,Berkait dgn hati
Islam boleh dilihat
Ini menunjukan iman dan islam lain2.
Nabi tanya berkenaan iktiqad,sah dah syarat sbgi m
Hadis diriwayat secara an an,boleh jadi putus sanad jadi dhoif.
Tapi ini tidak putus sanadnya walaupun an an
باب حُبُّ الرَّسُولِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مِنَ الإِيمَانِ:
باب حَلاَوَةِ الإِيمَانِ: bab
Sesi 4
1/13
باب أَيُّ الإِسْلاَمِ أَفْضَلُbab 6
Bab ciri2(ajaran) islam manakah yg paling baik.
Sebab dia cerita tentang islam.
Yg dibuang
2/13
Mengandaikan/takdir(celah)yg dibuang khisol/ajaran
Takdir selalu,kalu islam ,hanya satu shj.
Manakah orang (islam)yg paling baik yg celah antara اى dan الاسلم
Manakah diantara sekian byk ciri islam yg paling afdal?
Islam ada satu sj.sebab tu ulamak takdir selalu,manakah diantara ajaran islam yg sekian byk yg paling afdal.
Orang tanya orang islam manakah kerana nabi jawab,ORANG yg selamat/terpelihara darinya tangan dan lidah,kalu jawab bg makan,buat baik pada ibubapa adalah amal.
Ini lah istimewanya tajuk bab dlm bukhari.
Bab sebelumnya
باب الْمُسْلِمُ مَنْ سَلِمَ الْمُسْلِمُونَ مِنْ لِسَانِهِ وَيَدِهِ:
3/13
Kena belajar tajuk
Ulamak buat asing kitab belajar tajuk
باب أَيُّ الإِسْلاَمِ أَفْضَل
Ada murjiah sebab tak ikut kaedah.
Satu pihak lagi,buat dosa kafir.
Takut orang ambil kesempatan
Sebelum ni nabi kata orang islam,jadi ini yg afdal
Orang islam yg tidak begitu adalah bukan islam oleh khawarij.jadi perlu jaga agar hadis tidak digunakan ,jadi YG LEBIH BAIK.ini menunjukan lebih kurang.
Orang islam yg sempurna.
Syarahan nya beratus
Kitab suci lain tak dak.
Ni setiap zaman,ada yg syarah.ini boleh sikata sebagai satu mukjizat.
Murjiah hdk ditolak oleh bukhari.
Ikut hadis tak berlaku seperti murjiah.
Imam bukhari nak tolak khawarij dan muktazilah,kalu buat dosa besar tidak islam.
Orang islam adalah terpelihara dari gangguan dari tangan dan lidah.kalu tak lagu tu bukan islam.
Manakah orang islam yg lebih baik,kalu tiada pun dah islam tapi tak eluk sj bukan tak islam,bunuh ore bukan tak islam tapi islam yg tak sempurna.
4/13
Bukti orang tanya manakah orang islam yg paling baik.atau paling sempurna,ini secara tak langsung tolak puak2 khawarij dan murjiah.
Afdal lebih sukar باب أَيُّ الإِسْلاَمِ أَفْضَل
Kalu khair,lebih munafaat.
Lebih disukai,berkait hub sesaorang dgn allah
باب مِنَ الإِيمَانِ أَنْ يُحِبَّ لأَخِيهِ مَا يُحِبُّ لِنَفْسِهِ
Manakah orang ialam yg sempurna/paling baik?
Yg khianat orang maka imannya kurang@yg kurang afdal/molek.bukan nak pokok sj,nak buah dia.
Mula2 jgn buat khianat orang.perkataan dan perbuatan
Sekurang2nya tidak buat tak molek.
Bagi makan,meningkat dgn buat baik kpd orang.
Bab seterusnya buat apa yg dia suka untuk orang lain seperti mana yg kita dapat ini sama
Lebih orang lain dari kita iaitu cinta rasullah saw.
Yg sebut afdal,sukar untuk dibuat secara istiqamah.
Yg khair yg lebih dirasai oleh sesaorang.
Lebih disukai oleh allah.
5/13
Jaga waktu solat
Afdal=payah,lidah dan tangan selalu digunakan,nak bg betul sehingga tidak menjejaskan orang islam yg lain.bukan senang
Masing2 jaga selamat.
Zahir menjaga orang islam shj.kalu orang kafir tak pa ,adakah itu maksudnya.kalu kafir boleh pula?
Ugama ni jenis masyarakat.katalah keluarga ,kenapa ambil berat anak sendiri/suami/isteri sendiri.kalu bg lebih pun tak,nak sempurna yg luar kena lah sempurna yg dlm dulu.
Ajak beradab didlm rumah dulu,baru diluar
Amal itu mendekatkan manusia kpd allah
Bg makan adalah ajaran islam
باب إِطْعَامُ الطَّعَامِ مِنَ الإِسْلاَمِ
Payah,selamat lidah dan tangan.nak bg betul dan tidak menjejaskan orang islam yg lain.
Koho sempurna orang lain makin baik islamnya ,masing2 orang selamat.orang kafir ?boleh ke?kenapa muslimun?
Kalu orang kafir boleh?macam tak ada kemanusiaan.
Ugama berkait dgn masyarakat.keluarga .kenapa ambil berat suami atau isteri kita ,kalau bg lebih kat luar kena yg slm mesti sempurna dulu.jadi kena baik dgn kaum kita dulu,baru baik dgn orang lain.islam satu keluarga.
Mesti buat baik dgn sesama islam pah lepas tu baru ambil berat yg lain.bukan boleh buat jahat dgn kafir.
Memberi makan sbhg dari ajaran islam.
6/13
Bg makan,tentu faham bg makan yg eluk bukan racun.
Bg minum,pun termasuk juga.
Bahasa quran dan hadis .quran menafsirkan quran atau hadis menafsirkanya .
Contoh talut jgn minum air kecuali minum secebuk,walamyatamhu untuk minum,guna taam juga untuk minum.
Bahasa hadis.
Bahasa kita,ajak makan mesti bg air tak payah sebut air
Lazim mamzuk benda tak leh pisah,bila bg makan mesti bg minum.
Asal bg makan,bila,terutama ketika orang perlu.bintang ,orang kafir,tak ganggu,dah sempurna ,buat sesuatu yg baik ,bg makan.ada makan rohani dan jasmani.makanan tubuh terhad dan hidup.makanan rohani sampai bila2.
Sebut umum bg makan.
Dan bg salam samada yg engkau kenali Atau tidak.jaminan dia tidak diganggu.
Jahiliah jaminan untuk puaknya shj.
Islam tak untuk semua orang yg kenal dan tak kenal,sedang ada larang bg salam kat orang kafir
Apatah lagi orang lain
Bangsa kita semulajadi.
Islam satu keluarga.
Bukan bererti dgn orang lain boleh buat tak eluk.
7/13
Salam kepada kenal dan tak kenal.pah macam mn nak tau isla atau kafir.
Salam adalah jaminan.
Zaman jahiliyah,tak leh jamin kebaikan,sehingga kena ada sumpah janji/alif untuk tidak ganggu.
Jgn kata kpd orang bg salam,kamu tidak mukmin.
Boleh bg salam cara orang kafir asal tiada unsur syirik.
Namaste/namasyka/ boleh.sikh-sasiraka.
Ramram-hindu, tidak boleh syirik,orang yg dianggap tuhan.
Kena tahu makna dan boleh guna jika tak syirik
Kalu orang kafir bg salam dgn cara yg betul boleh jawab.
Bila diberi penghormatan maka balas lah dgn penghormatan yg lebih baik.
8/13
Ada orang kafir yg tak suka
Kalu kafir bg salam yg asamualaikum,diam lebih baik dr jawab
Kalu dia bg salam eluk,boleh jawab sebagai doa.
Baca salam
وَتَقْرَأُ السَّلاَم
Sesuatu yg telah ditetapkan seolah2 allah bg kat kita bukan rekaan kita.
Assalam,apakah ertinya,kalu lindung pula bg salam pula.
Apa maknanya?
Setiap ajaran bukan zahir shj.ada hikmatnya
Orang azan dpt nikmat lebih dulu dr orang lain.
Azan=menarik@ajak orang pada benda baik.
Bg salam ,tapi tak tanya khabar,tak berapa betul.
3x isyarat rukun taubat.janji dgn sapa tu.
Dok kata sejahtera,tak cukup dgn hanya doa,itu makna baca salam,suruh ambil tahu.
Jiran bermlm dlm keadaan lapar.
9/13
Sesaorang itu tidak beriman
Bg salam,adalah isytihar orang islam ini nak kesejahteraan dan keamanan.
Muslim dr perkataan salam.
Perang tapi bila kata dah islam,maka perang terus dihentikan walaupun tangan telah terpotong.
Boleh jadi orang kafir tak faham,kita kena bg faham.
Sistem islam boleh dipaksa,seperti riba menganiaya semua orang.ugama individu tidak dipaksa
Suka saudaranya dapat apa yg dia suka dapat.
Iman bukan jenis untuk dipaksakan,jadi tidak boleh paksa.
10/13
Dengki,nak bg hilang kelebihan pada orang lain
Apa yg ada pada kita biar juga dia dapat.
Jadi lebih dari ayah,
Sekurang2nya serupa
Suka suami kita,maka bg suami kita,kita nak orang lain dpt isteri macam tu juga.
Apa yg kita tak suka juga tidak suka jika dia dapat.
Bukan maksud @salah terjemah ....
Kalu dia tak suka,maka imannya belum sempurna
Kalu bg makan pun dah boleh bg kesan pada iman.
Kaedah sesuatu yg kurang seperti tiada,kurang iman dikatakan tiada iman.
Suka orang dapat apa yg kita suka.
Orang kafir yg baik
Orang kafir yg sedang mengkaji ugama kmdn mati
Orang kafir yg melihat islam yg keliru,khilaf kekal dlm neraka
Yg jelas kekal dlm neraka,islam sampai kepadanya islam yg baik,kerana jika terima islam hanya akan menghalang diua buat perkara jahat yg dia ingin lakukan,dia enggan menerima islam,contoh tak bg idea dlm mesyuarat.ada seperti tiada.
Dlm hati tu suka kalu dia dapat.
Bg orang makan
Tak ganggu orang/orang berasa aman
Asas ajaran islam,suka untuk orang lain apa yg suka untuk dirinya
Terjemah tak kena=Bukan mencintai orang lain sebagaimana ia mencintai dirinya sendiri.
Suka ilmu byk,hidup senang,sihat,
Tak suka
Jika tak suka,iman tak sempurna,jadi perbuatan tak memberi kesan seperti pendapat murjiah adalah salah.
Kaedah tanzilan masi....,ada seperti tiada.
Iman ada seperti tiada kerana tiada hasil.
يُؤْمِنُ أَحَدُكُمْ حَتَّى يُحِبَّ لأَخِيهِ مَا يُحِبُّ لِنَفْسِهِ
11/13
Islam nak perbuatan zahir dan juga iman
Bantu dr semua orang,orang islam dan bukan islam
Kesan didunia sj jika tiada iman.
Ajaran ikhlas hanya islam,jika tidak berbagai kepentingan mungkin.
Ini pentingnya iman.
Nak guling kerajaan,jel seumur hidup walaupun dia seorang yg baik.
Semua sistem boleh terima.
Komunis dan sosialis
Allah pemerintah seluruh alam,nak gugat kerajaan allah ,sembah selain dr allah
12/13
Bantuan orang islam hingga keakhirat.
Dakwah dan seru supaya orang lain juga boleh masuk kesyurga
يُؤْمِنُ أَحَدُكُمْ حَتَّى يُحِبَّ لأَخِيهِ مَا يُحِبُّ لِنَفْسِهِ
Musykil,orang tak islam tapi baik,
Adakah semata2kafir masuk neraka.
Semata2 kafir kekal dlm neraka,
Tahu islam tapi islam yg menakutkan.
Masuk islam sebab ajaran ,bukan sebab tengok orang islam.
Menolak islam tapi kerana nak buat zalim dan nak ketinggian ,ini akan menyebabkan dia masuk islam.
Saudara=seislam/kemanusiaan/
Maulana elias,pengasas tabligh,kena gocoh.
13/13
Nak royat satu je,selepas kena gocoh.
Jiwa tidak boleh tidur kalu tak ajak pd islam
Tidak boleh tidur,masalah dakwah,nak jawab apa yg telah dilakukan untuk ajak orang kepada agama allah.
Syed qutb sanggup mati ,hanya semata2 untuk menyampaikan islam.
Sesi 5
1/13
Jgn buat tak eluk pd orang
Patut buat baik seperti memberi makan dan salam
Suka untuk saudaranya apa yg dia suka untuk dirinya
Meningkatkan iman dgn cinta dia lebih dari kita
Bab 8
Bab cinta rasul sbhg iman.
باب حُبُّ الرَّسُولِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مِنَ الإِيمَانِ:
Berusaha meningkatkan iman-
1.tak buat benda tak eluk
2.buat benda baik.
3. Suka orang dapat apa yg kita dpat.
4.sukakan rasul,peningkatan iman lagi.
Xamalan tak dak kesan
2/13
Kadang2 dia sebut islam,kadang2 sebut iman.
Dia tukar2 antara iman dan islam.siapa kah yg sepatut kita kena cinta lebih dari diri kita.?
Jadi dikehendaki cinta rasullah lebih dari cinta diri kita.
أَبُو الزِّنَادِ tabiin kecil
Abu zinat/abu abdirahman,terkenal dgn ketokohan sbg iman.
Meninggal pada umur 66th.(117h)
3/13
Tahzibutazib=kitab besar
Hafiz ibnu hajar,siqah,aalim,sabb.
لنَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ (ح) وَحَدَّثَنَا آدَمُ قَالَ: حَدَّ
ح Makna
saluran ke2yg diambil oleh imam bukhari,matan sama ,sanad berbeza,yg atas
dari anas juga(sahabat yg sama),juga ini dipanggil secara mutabaah(perawi atas sekali perawi sama),ada dua naqisoh(kurang sempurna) dan tammmah
4/13
Hadis adalah satu mukjizat.
Nabi kena lebih disayangi dr sekalian yg lain.
Orang biasanya sayang anak dan ayah.sayang ini bersifat tabii.
alhubbutabiii
Nak sayang nabi macam mn lebih dari bapa dan anak?
Alhubbulihsani,cinta kerana budi/jasa/buat baik
Alhubbulkamali,kerana ada kelebihan dan munafaat,rupa tak cantik,kerana pandai,ilmu /kemahiran,
Alhubbuljamali/comel.
5/13
Sukakan taman/zahirnya
Alhubulaqakli/akal,yg didorong oleh aqal.
Contoh sayang kaki tapi diebetes kena kerat kaki.walhal sayang kaki.
Dihya orang yg dikirim nabi untuk membawa surat.
6/13
Kahwin ramai untuk beritahu cara hidup.
Dari sebesar2hingga sekecil2nya,kamal dia keistimewaan dia.
Aqal yg boleh menyebabkan kita cinta pada rasullah.
Semua yg ada pdnya menyebabkan manusia menjadi orang yg sayang
Lebih perlu yg dapat kita ambil dari ayah.orang kafir,ayahnya bg segala2nya tapi tidak selamat diakhirat.
Setiap orang islam mesti sayang rasullah saw kalu tidak tidak beriman.
Maksudnya mesti hubtabiin,macam mn?
Bila ada 2tuntutan
7/13
Dia biadap ,kerika dia menghina asjaran islam lagu mana tabiat dia,adakah dia boleh menerimanya.Jika dia bertindak memarahi atau apa yg menunjukan pertentangan,maka itu sudah cinta tabii.
Sahabat menangis kerana ada satu nyawa shj,tak jadi,dilepaskan
Bab 9
باب حَلاَوَةِ الإِيمَانِ:
Bab 10
باب قول النبي صلى الله عليه وسلم بايعوني على أن لا تشركوا بالله شيئا:
8/13
Cinta kepada rasul akan membawa keselamatan,tidak cinta akan membawa sengsara.
ْ وَالِدِهِ وَوَلَدِهِ=mesti sayang ayah dulu baru sayang anak
2orang penting,kena sayang rasullah saw lebih lagi
Ihsan nabi saw kpd kita.
Sahabat yg cium dahi raja selepas raja membebaskan semua askar
KHubaid bin adi,ganti tempat dgn rasullah saw,kena duri pun dia tak sanggup.
Perempuan,semua kesusahan remeh/kecil kecuali kalu yg mengenai rasullah saw.walaupun yg mati itu suaminya
Ayat quran,jika cinta yg lain tunggulah akan dtg keputusan dari allah.
Tapi cinta tabii mesti dahului cinta akli dulu
Qul in kun tum tuhibunalllah
Betul2 sayang dr dirinya
Ayah dulu disebut.sedang orang lebih menyayangi anak,tapi dikehendaki takzim/hormat lebih ayah.
Sesaorang mesti ada ayah,anak belum tentu lagi.sebab tu nabi sebut ayah dulu.
Kurang kepada yg lebih tinggi.
9/13
Ihsan dan kamal
Sayang anak lebih dari anak saudara.
Qarabah,nabi dgn kita jauh,tapi pengajarannya sangat dekat.
Orang kafir dok kata ,apala nabi dia dok ajar cara buang air kecil,lalu jawab aku bg kamu seperti ayah,ajak buang air kecil.
Ada rasul tiada ibu dan bapa pun boleh hidup dgn baik untuk dpt pengajaran bg anak.ada yg guru tak leh royat.tapi nabi boleh royat.
Yg nabi boleh royat.
Tanda2 qiamat
Perzinaan berlaku ditepi jln.
Hal2 dlm kubur.
10/13
Ibnu umar tak mahu berlawanan dgn rasullah saw walaupun sedikit.
Muarodohsuriah=lawan secara take langsung/zahir shj.
Muarodoh hakikiah= seperti buka aurat/betul2 tak serupa dgn rasullah saw
Tak mesti terikat tetapi sahabat tak canggahi
Kita tak minat janggut kita tak boleh kata.
Apa yg dr nabi semua eluk.
Tak buat benda tak eluk
Buat perkara yg tak eluk
Mengasihi Allah Dan rasul melebihi segalanya
Mencinta sesaorang kerana Allah
Benci kepada kekufuran sebagaimn akan dicampakkan keapi neraka.
11/13
Kasih kepada rasul barulah tahu bgmn nak kasih kepada Allah.
Tampa kasihkan rasul sesairang tak mungkin boleh mengasihi Allah.
Iman adalah sesuatu yg manis.
Amalan mempengaruhi iman.jadi salah pendapat murjiah yg amalan take memberi kesan pada iman.
Sayang kerana Allah boleh walaupun tak kenal tapi sebab dia buat kerja Islam .
Pemberian atau tiada pemberian tidak menambah atau mengurang kasih sayang.
12/13
Perkahwinan yg semata2 tertarik dan tiada dasar kerana Allah ia sangat bahaya kerana ketarikan yg human kerana Allah akan hilang.
Kasih kerana Allah ,Allah suka kita kasih kepada manusia yg lain,dia tak cemburu malah dia suruh kasih kepada manusia la in kerana dia
Kasih kerana Allah tidak menyebabkan cemburu yg tidak munasabah,cinta buta,
Juga tiada pengongkongan sehingga mati pun take nak pasangan berkahwin jika mati.
Ugama lain kahwin main setelah pasangan mati tidak eluk
13/13
Adakah hanya tiga?
Setiap ajaran Islam akan mendtgkan kemanisan iman
Kalu rohani kita rusak bila jadi kafir.
Sesi 6
1/13
Bab 10 Bab cintakan ansar tanda iman dan bencikan ansar tanda nifaq
Cintakan rasul,mesti juga cintakan ansar
Nabi tunjukan bgmn bila cintakan sesaorang maka dia akan cintakan orang yg dikelilingnya juga.
Bab lari dr fitnah adalah ajaran ugama
2/13
Kenapa ansar perlu dicintai?
Sedang dia bukan byk jasa sebgmn muhajirin?
Sebenarnya ansar byk atau besar jasanya,walaupun tidak meninggalkan harta seperti muhajirin.
Jika Tanpa pertolongan ansar mungkin Islam akan mengalami kesukaran until berkembang.
Munafik tidak akan mencintai ansar.atau tanda nifak orang benci ansar dan juga benci Islam naik.
3/13
Orang ansar adalah maidah dan tempat simpanan barang2ku.
Orang ansar sangat istimewa disisi rasullah saw seperti pakaian dlm.
4/13
Pendapat syeikhul hin ,anak murid dia adalah tok khurasan.
Bab Tanpa tajuk.
Kasih tentang orang ansar.
Baiah adalah mengenai dosa2 besar.
Melatih untuk buat kesimpulan.
5/13
Kamu nak letak tajuk apa?
Ini tujuan imam bukhari.
Kita boleh ambil tajuk2 dari isi hadis
Iman bukhari dan mengajar 90,000orang anak murid.dia lupa nak letak tajuk tak munasabah.
Seikhul hinds guru tok khurasan kata imam bukhari nak
Melatih orang belajar pandai menarik kesimpulan.byk hadis sama tapi tajuk yg lain.ini untuk menunjukkan apa yg kita faham dari hadis.
Kasih berlaku dlm hati,tidak boleh dilihat,amal hati yg juga berkait dgn keimanan sesaorang
Jika tidak puak khawarij ambik kesempatan pula
Amal juzuk muqawin =kalu tak solat jadi kafir.
6/13
Maksiat ,boleh jadi allah akan ampunkan dgn syarat masih ada iman
Amal bukan juzuk yg tidak boleh dipisahkan.
Ahli badar boleh buat apa sj kerana allah telah mengampuni mereka kata allah
Contoh hatib bin abi baltaah.pecahkan rahsia nabi nak serang mekah.
Perempuan yg bw surat,akan ditelanjang ali jika tiada,kerana nabi benar,umar nak pancung 2x dia minta tapi nabi ingatkan ia adalah ahli badar.kelebihan ahli badar.
Hatib tulis sebab nak berbudi pada kafir mekah dan dia tiada sesiapa dan kafir akan mengkhianati keluarganya.
Allah kata masuk mekah dgn aman dlm mimpi nabi saw.dan sahabat hatib pula yakin dgn mimpi nabi.
7/13
عُبَادَةَ
Ubadah adalah naqib pada mlm aqobah sebelum hijrah
Orang yg ikut serta dlm aqobah adalah orang yg istimewa juga.
Nak baiah untuk jaga dari dosa besar
اَ تُشْرِكُوا بِاللَّهِ
Telah menceritakan kepada kami Abu Al Yaman berkata, telah mengabarkan kepada kami Syu'aib dari Az Zuhri berkata, telah mengabarkan kepada kami Abu Idris 'Aidzullah bin Abdullah, bahwa 'Ubadah bin Ash Shamit adalah sahabat yang ikut perang Badar dan juga salah seorang yang ikut bersumpah pada malam Aqobah, dia berkata; bahwa Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda ketika berada ditengah-tengah sebagian sahabat: "Berbai'atlah
kalian kepadaku untuk
tidak menyekutukan Allah dengan sesuatu apapun,
tidak mencuri,
tidak berzina,
tidak membunuh anak-anak kalian تَقْتُلُوا أَوْلاَدَكُمْ
(Allah arrozak=pemberi rezeki)
Pembunuhan anak zaman moden.
Kita tidak tahu 10generasi yg akan dtg.jgn memandai untuk menentukan bilangan anak dan bimbang tidak ada duit untuk memberi pendidikan yg tak cukup .
tidak membuat kebohongan yang kalian ada-adakan antara tangan dan kaki kalian, بِبُهْتَانٍ
(Saksi palsu,tak mengaku anak kandungan isteri bukan anak nya-tuduh isteri berzina dosa besar,suami kena sebat kalu tiada saksi atau ber lian dan tidak boleh selamanya)
tidak bermaksiat dalam perkara yang ma'ruf.
(Kena taat kat pemimpin)
Barangsiapa diantara kalian yang memenuhinya maka pahalanya ada pada Allah dan barangsiapa yang melanggar dari hal tersebut lalu Allah menghukumnya di dunia maka itu adalah kafarat baginya, dan barangsiapa yang melanggar dari hal-hal tersebut kemudian Allah menutupinya (tidak menghukumnya di dunia) maka urusannya kembali kepada Allah, jika Dia mau, dimaafkannya atau disiksanya". Maka kami membai'at Beliau untuk perkara-perkara tersebut.
8/13
Baiah untuk taat pada allah swt.,sebagai bekal diakhirat.
Baiah bukan sekali dan berbagai jenis baiah.
Pahala dijamin allah.
ْ فَأَجْرُهُ عَلَى اللَّهِ، terjemah jamin bukan wajib
Ahli sunnah tak kata wajib
Hukuman didunia adalah Kaffarah(penutup doas sehingga tidak disiksa diakhirat).iaitu mengampunkan dia.
Kaffarah juga dgn makna menutup.
tidak menghapuskan kalu dia tak bertaubat,begitu juga dgn jika telah menjalani hukuman .
Bg abu hanifah ,tidak melepaskan dia dari keampunan allah sekadar itu hukuman sj bgnya.
9/13
Baiah satu2 perkara.
Contoh berkata benar.
Pahala dijamin allah,yakin dgn janji allah,allah tak mungkin mungkir janji tapi bukan wajib.
Sesiapa yg melanggar akan dikafarah.
Kafarah dgn makna dgn allah menutup selepas menerima hukuman
Bg imam abu hanifah kafarah tak melepaskan siksa diakhirat kerana dia tak bertaubat.
Bg syafie,jika dah terima hukuman makna dia tak kan dihukum diakhirat nanti
Sahabat minta dihukum menunjukan hukuman boleh menghapuskan dosa,tapi abu hanifah mereka telah bertaubat
10/13
Sahabat dihukum menunjukan hukuman itu praktikal.
Sahabat tidak maksum
Taubat mereka telah terima kerana nabi saw lihat mereka sedang berenang dlm syurga.
11/13
Ada ruang untuk tidak mahu jika ada sebab yg munasabah
12/13
Solat mesti ikut iman.
Hanya syafie walaupun ikut iman mesti baca tak cukup dgn hanya dengar.
13/13.
Ziyad bin abi hi,seorang hebat dan pd mulanya tidak diketahui siapa ayahnya.
Muawiyah kata dia adalah adikberadik dia sebab ayahnya abu suffian pernah dijamu dgn hamba kawannya ketika bertamu dizaman jahiliyah.
Sesi 7
1/13
Bab 12
Bab sebhg dr ajaran agama lari dari berbagai fitnah.
Bab 13
Bab sabda nabi saw,orang paling takut adalah aku.
Bila beriman apa yg mesti ada?
Kasihkan allah dan rasul
Kali ini apa pula yg perlu dijauhkan.
2/13
Buat dan tinggal
Iman ada byk juzuk
Iman /islam/deen/syariat perkara yg sama bg bukhari,zahir solat tapi jika hati tidak tunduk masih kafir
Deen adalah cara hidup.
Semuanya ada juzuk2 dia.
Ugama yg diterima oleh Allah hanya Islam.
Lari=meninggalkan satu tempat
Lari dr sesuatu yg menakutkan.
Lari dgn maksud tidak buat
Fitnah=ujian
Lari dari fitnah yg tiada kena mengena ugama ini tidak termasuk seperti takut nyawa terancam.
Lari kerana buka tudung.
الْفِتَنِ: =(fitnah2(jamak
فتنة=mufrad
3/13
4/13
5/13
Lari fitnah bukan bermakna lari dari tanggungjawab.
Suami suruh gugurkan kandungan kerana tak mahu anak,sedang isteri nak anak.
Suami ikut ajaran sesat,sangkupkah isteri lari dari suami yg demikian.
6/13
Dtg jumpa mmay kerana anak dah kahwin dgn syiah.
Ada dah makan ,jolok bg muntah sebab bg syiah haram makan ikan tenggiri tak dak sisik.
Ujian besar nak lari dari suami/isteri yg sesat.
Ada yg jadi kristian
Lari juga maksud mengajar ajaran yg baik/betul dan belajar agama dgn molek.jika tahu molek tentang islam,maka tak mungkin masuk agama lain.
Jika tak lari dari ajaran selain islam tak dah tak ikut fitrah.
Tak tahu sebab tak mengaji.
Boleh fasakh jika suami ikut syiah.
Atau mungkin dah murtad.
7/13
Berkenalan dgn perawi.
ابْدُ اللَّهِ بْنُ مَسْلَمَةَ
Abdullah bin maslamah alkonawi.
Kunya dia abu abdi rahman.
Kedudukan dia yg tinggi.
Salah seorang perawi imam malik
Muawatok imam malik byk.
Muawatok disusun oleh dia ,murid iman malik juga.
Muawatok yg dia susun sangat diberi keutamaan.
Seorang yg sangat mustajab doa.
orang terbaik dimuka bumi,kata imam malik bila nak sambutnya
عَنْ مَالِكٍ
عَنْ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ أَبِي صَعْصَعَةَ
عَنْ أَبِيهِ
عَنْ أَبِي سَعِيدٍ الْخُدْرِي
Said salah seorang sahabt 10yg dijamin syurga
Dia tahu tanah akan dikalongkan
Khalifah kata cukup dgn itu dan said doakan dia buta jika hanya tuduh.
Arwa,kena doa said.
Jatuh dlm telaga.
Imam malik akan pakai paling comel bila nak mengajar,tak pakai kasut bila jln dimadinah,sangat hormat kepada nabi saw.
8/13
Abu said al kudri,seorang yg hebat.
Eluk lari atau tak lari.sepakat jika diperlukan tak boleh lari.kena duduk .orang yg tiada kena mengena dgn dia .orang ttt je yg boleh lari.
Uzlah= mengasingkan diri.
Jika boleh meningkatkan diri kita ,harus.tapi adakala haram.
Tak padan,ulamak disuruh berdoa untuk brg yg hilang,sedang polis pun boleh buat
Ulamak memerlukan masa untuk byk kerja lain yg orang laintak boleh buat.seperti menulis ilmu2 dia yg telah dipelajari bertahun2.
Disuruh solat hajat,cukur anak,mandi mayat.
Luar negeri boleh menulis dan meninggalkan kitab setelah kematiannya yg merupakan sumbangan besar untuk masyarakat.
Orang macam ni baik dia beruzlah.
9/13
Maulana wahiduzaman,jumpa dia hanya 5minit shj,lebih belah.
Buat qamus dlm bhs urdu.mmay dok guna sampai sekarang.
Sunan sittah pun dia terjemah.
Molek juga tak semua macam tu.
Jalaludin assyuti beratus jilid ,umur 48th sahaja.
Macam mn boleh sampai macam tu?
Umur 40 bersalam dgn semua saudara mara pah sampai mati dah tak jumpa lagi.
Saudara mara tak pelihara pun,walaupun mmay pelera depa.
Imam nawawi juga ,beruzlah.
Jika dok seorang boleh bc quran,berzikir dll,jadi lebih eluk beruzlah tetapi jika bergaul lebih baik dgn menyebarkan atau mengadakan majlis ilmu maka bergaul lebih baik.
Bg yg dah ada cucu,kahwin lagi jena difikirkan adalah berkahwinkah lebih baik atau tak kahwin lebih baik.
10/13
Kadang2 kahwin lebih baik.
Penimbang yg ada setelah belajar itu penting.
Alfiro minal fitan
لْفِرَارُ مِنَ الْفِتَنِ
11/13
12/13
13/13.
Sesi 8
اب قَوْلِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: ((أَنَا أَعْلَمُكُمْ بِاللَّهِ)) وَأَنَّ الْمَعْرِفَةَ فِعْلُ الْقَلْبِ لِقَوْلِ اللَّهِ تَعَالَى: {وَلَكِنْ يُؤَاخِذُكُمْ بِمَا كَسَبَتْ قُلُوبُكُمْ}:
Dan dia mengira apa yg dilakukan dgn sengaja oleh hati2 kamu.
1/11.
Bab sabda nabi saw orang yg paling tahu tentang allah adalah aku.
Telah menceritakan kepada kami
Muhammad bin Salam berkata,
telah mengabarkan kepada kami 'Abdah
dari Hisyam
dari bapaknya
dari Aisyah berkata: "Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bila memerintahkan kepada para sahabat, Beliau memerintahkan untuk melakukan amalan yang mampu mereka kerjakan, kemudian para sahabat berkata; "Kami tidaklah seperti engkau, ya Rasulullah, karena engkau sudah diampuni dosa-dosa yang lalu dan yang akan datang". Maka Beliau shallallahu 'alaihi wasallam menjadi marah yang dapat terlihat dari wajahnya, kemudian bersabda: "Sesungguhnya yang paling taqwa dan paling mengerti tentang Allah diantara kalian adalah aku".
Tajuk yg istimewa,hadis yg berulang dan adanya sanad.
2/11
Tajuknya sangat istimewa.
Orang boleh buat kesimpulan adalah orang mengaji sungguh.
Dlm tajuk ada 2juzuk.
1.ana alamukom billah
Yg paling bertaqwa dan alim
2.makrifah adalah perbuatan hati.
Dalil juzuk yg kedua.
Mana ada sebut iman.yg menunjukan ilmu.apa makna iman bukhari.ulamak pandang berat pada tajuk ini.
Yang paling tahu /kenal allah adalah ilmu yg menyebabkan tahu jadi itulah iman,pergi kepada amalan
Amalan berbeza menunjuka ada kesannya
Bila dibuang tajuk dan sanad serta pengulangan maka akan hilang apa yg bukhari nak sampaikan.
3/11
Amalan ada kesan kepada iman.
Murjiah kata tak dak kesan macm mn?
Makrifat adalah perbuatan hati.
Sesat,jika dah mengucap kalu hati tak terima pun dah islam.ini tertolak kerana iman juga duduk pada hati bg bukhari.ini adalah niat.
Kira salah jika ada usaha dari hati dia,kalu tak sengaja tak kira.
Hati ada amalan yg tersendiri
Kalu dah qasad,dikira ini menolak murjiah yg kata tiada kesan.
Hati pun ada amal.
Tak leh nak buat tapi hati masih ingat allah masih dpt pahala..
Iman ada lebih ,jika amalan baik lebih.
Iman jadi kurang,jika amalan baik kurang?
Amalan hati adalah sesuatu itu dibuat dgn penuh kesedaran.
4/11
Minum arak dgn sedar sebelum minum.
Sebab itu dikira
Muhamad bin salam,kenal 5,000 hadis palsu
5/11
Allah akan suruh hanya mampu dilakukan oleh manusia.
Yg paling disukai adalah amalan yg berterusan walaupun sedikit.
Sesuatu yg tak boleh kita kekalkan kerana hdk menyusahkan diri adalah tidak digalakan
Pensil patah
1dinar=1pensil
Takut tertinggal ,itu cerita muhamad bin salam
Dibahas dgn cermat,sebab perawi hadis,kerana nak jaga hadis.
Satu amalan itu mesti mampu dilakukan manusia.
Kalu ada dikatakan hadis tapi tak mampu dilakukan maka itu bukan hadis yg tak sahih.
Hak sunat yg mampu dilakukan.
Contoh 100x habis quran satu hari,mustahil,walaupun sunat.dlm keadaan biasa mungkin cacat kerana tidak berlaku tartil.
Contoh solat 5xsehari ,kata tak mampu.
Dlm perjln boleh jamak dan qasar
Tak mungkin dilakukan pasti tidak ada.
Yg paling yg allah suka walaupun sedikit.
6/11
Boleh pilih yg mn sesuai dgn diri kita.
Kalu pelajar,sesuaikah solat mlm sehingga mengantuk masa belajar atau tak boleh ulang kaji pelajaran,tpi jgn menafikan kelebihan solat mlm.
Abu hurairah buat solat sebelum tidur,ini satu kemudahan untuk orang tidak sama
Kami tidaklah seperti engkau, ya Rasulullah,
Adakah nabi tidak manusia kah?
Brelewi kata nabi saw nampak semua benda dan tahu belaka atas dunia ni.
7/11
Antara syiah ,sendiri menuduh sesat terhadap ismaili.
Nabi dikatakan tiada bayang.dan brelewi pegang kuat benar kepercayaan nya.pah caya juga nabi tiada bayang.
Brelewi kata dia tak serupa.
Nabi marah bila sahabat kata tak serupa sahabat
Sahabat kata tak serupa nabi maksum dan manusia lain tidak maksum(terpelihara dari melakukan dosa/ismah) termasuk nabi yg lain
Agama yg sampai benar2 terpelihara.
Iman mahadi akan keluar kemudian,kata satu pendapat.
Alasan ada iman12 agama akan terpelihara.
Pah ada teori naib iman pula.
Khomaine adalah naib iman yg ke16.
Ghaib kecil (boleh jumpa)dan ghaib besar(tak boleh jumpa)
Allah ampunkan dosa nabi saw yg sebelum dan kemudian,apa makna?
1.dosa umat engkau
8/11
Bukankah nabi diampunkan sebelum dan selepas.
Sifat Ismah nabi=sifat maksum
Nabi tidak melakukan dosa yg dahulu dan kemudian
Tanda Hadis sahih ,serupa dgn quran,hadis yg sahih.bercanggah dgn quran itu hadis tak sahih.
Guru nanak ,pengikut dia kata dia nabi,tak mungkin jadi nabi,
Harirama harikrisnan ,orang dan mungkin/boleh jadi nabi
Ampun dosa kami tu adalah umat kami itu tidak tepat
Liyudkhilala mukminin.......klygbdulu khusus untuk nabi
Liumatika-kira2 nak disebut begitulah
Nak gi mana?gi ke'dai.ada yg dibuang
Untuk kami apa pula,
Adakah nabi mencuri,tidak.
Adakah nabi minum arak ,tidak.ini maksiat
Maksiat=derhaka
Khotok=
Zam =yg ringan
Kata2 takut dimakan serigala,nabi yaakub
Aku yg paling alim ,kata nabi musa aku tak suka.
Kami tidak seperti engkau,makna nabi telah diampunkan dosa yg telah lalu dan akan dtg.
Persoalan adakah nabi melakukan dosa?
Hadis ,allah mengampunkan,apa maknanya
Ada yg kat itu dosa umat dia,tapi dak.
Ada yg kata nabi juga rasa bersalah ,tapi allah dah dah ampun jika demikian dan dia boleh terus bg syafaat hari qiamat.
9/11
Zam dgn makna bukan dosa .nabi terpelihara dari khotiah dan dosa,ketelanjuran.
Kebajikan pada orang biasa tapi masih dosa pada nabi.
Solat tahajud,dosa bg nabi jika dia tinggalkan,orang biasa tidak dosa
Nabi musa dia yg paling alim,allah tak suka.
Dia sangka allah tidak berkuasa Kami berkuasa untuk bertindak terhadapnya
10/11
Nabi yunus lari kaumnya=zam,merajuk.
Serah ko tuhan.
Lari dari tuan dan kena terjun dlm laut
Umat yg tak dengar nabi tapi tidak dihukum.sebab tidak sempurna kerana rasulnya lari.
Tak bg perhatian pada abdullah bin ummi maktum,turun teguran pada nabi saw.
Qisas,nak pukul nabi sebab nabi pernah bertindak kasar terhadap sahabat-kesilapan itu sj/zam.kerana nak jaga kesucian nabi
4.nampak allah dok tengok dia.
Byk perkara halal tapi nampak kebodohan atau hina /rendahnya kita contoh duduk sekali dgn isteri,seperti binatang.
Buang air ditempat tersermbunyi
Kena buat sesuatu sunnah
Disatu pihak kerendahan kedudukan.
11/11
5.pengistiharan allah didunia,agar diakhirat nabi boleh terus minta syafaat pada allah
6.kesilapan dlm ijtihad/khotok ijtihadi.
Kahwin benih kurma,nabi larang ,hasil kurang eluk
Sesi 9
1/11
Bab 13
باب قَوْلِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: ((أَنَا أَعْلَمُكُمْ بِاللَّهِ)) وَأَنَّ الْمَعْرِفَةَ فِعْلُ الْقَلْبِ لِقَوْلِ اللَّهِ تَعَالَى: {وَلَكِنْ يُؤَاخِذُكُمْ بِمَا كَسَبَتْ قُلُوبُكُمْ}:
Tetapi dia mengirakan kesalahan apa yg dilakukan oleh hati2 kamu
«20» حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ سَلاَمٍ قَالَ: أَخْبَرَنَا عَبْدَةُ عَنْ هِشَامٍ عَنْ أَبِيهِ عَنْ عَائِشَةَ قَالَتْ: كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِذَا أَمَرَهُمْ أَمَرَهُمْ مِنَ الأَعْمَالِ بِمَا يُطِيقُونَ قَالُوا إِنَّا لَسْنَا كَهَيْئَتِكَ يَا رَسُولَ اللَّهِ، إِنَّ اللَّهَ قَدْغَفَرَ لَكَ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِككَ وَمَا تَأَخَّرَ. فَيَغْضَبُ حَتَّى يُعْرَفَ الْغَضَبُ فِي وَجْهِهِ ثُمَّ يَقُولُ: ((إِنَّ أَتْقَاكُمْ واعْلَمَكُمْ بِاللَّهِ أَنَا)).
[تحفة 17074- 12/ 1].
Telah menceritakan kepada kami Muhammad bin Salam berkata, telah mengabarkan kepada kami 'Abdah dari Hisyam dari bapaknya dari Aisyah berkata: "Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bila memerintahkan kepada para sahabat, Beliau memerintahkan untuk melakukan amalan yang mampu mereka kerjakan, kemudian para sahabat berkata; "Kami tidaklah seperti engkau, ya Rasulullah, karena engkau sudah diampuni dosa-dosa yang lalu dan yang akan datang". Maka Beliau shallallahu 'alaihi wasallam menjadi marah yang dapat terlihat dari wajahnya, kemudian bersabda: "Sesungguhnya yang paling taqwa dan paling mengerti tentang Allah diantara kalian adalah aku".
Bab 14
1/11
Kitab tajrik ,kitab yg dibuang sanad.
Mukjam tabrani,kitab besar ada
2/11
حَدَّثَنَا
مُحَمَّدُ بْنُ سَلاَمٍ
Wafat pada th 225h
قَالَ: أَخْبَرَنَا عَبْدَةُ
Wafat pada th
عَنْ هِشَا م
عَنْ أَبِيهِ
عَنْ عَائِشَةَ قَالَتْ: كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إ
Amalan yg mampu dilakukan.
Asbabul khuruk/latarbelakang hadis dikeluarkan.
Hadis sebenarnya pjg.
Ada beberapa sahabat jumpa isteri2 nabi untuk tahu amal nabi saw dirumah.mereka merasa sedikit jadi tak boleh ikut sebab nabi telah diampunkan dosanya.
3/11
Sahabat buat keputusan:
Puasa sepanjang tahun.
Solat sepanjang malam
Tak mahu berkahwin
Nabi larang.
Sekadar yg kita mampu.
Solat
Ada orang sanggup mati untuk perkara yg tak eluk,apalagi untuk jihad
Pengalaman dipakistan,mmay pernah jumpa orang yg sanggup mati syahid.
Sentiasa ada orang yg sanggup.
4/11
5/11
Qias/Kesimpulan nabi tak perlu byk beribadah kerana dosa telah diampunkan/maksum adalah salah
6/11
7/11
Abdullah bin Ibnu Ummi Maktum.
8/11
Kesilapan yg tak disengajakan dan tidak dosa(zam) bg nabi saw.
Jiwa nabi sangat tinggi,jadi macam terpaksa buat untuk buat perkara dunia.
Nabi dah nampak syurga tetapi masih mesti mengambil dunia seperti beristeri dan makan.
Dunia seperti permainan.
Ayah perlu melayan anak2 seperti muawiyah.
اللَّهَ قَدْغَفَرَ لَكَ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِككَ وَمَا تَأَخَّرَ
Supaya dia tiada alasan
Dia mesti buat apa manusia mesti buat,dia rasa macam salah,itu yg allah ampun.
Selagi dia dok dlm dunia,dia perlu buat untuk memberi kasihsayang pada anak.
Khitok tasyrif ,untuk menyatakan nabi berada pada makam yg tinggi,jadi boleh bg syafaat azma sipadang masyar.
Bila manusia p minta syafaat,nabi tak akan kata dia bersalah terus je bg syafaat.
Masalah ijtihat salah tetap dapat pahala.
Mengahwinkan pokok kurma dilarang tetapi hasil tak jadi,jadi nabi dah silap dlm hal dunia,kamu yakin molek boleh buat tak yah tanya nabi.
9/11
Syaikul tafsir.
Tuhan nak tutup dosa,allah membuat kamu maksum
وَأَعْلَمَكُمْ بِاللَّهِ أَنَاtahu juga berkait dgn iman
1.iman semakin
10/11
1.iman semakin bertambah dgn amal yg soleh.
Ada benda boleh byk ada yg tak boleh,nak byk ibadah byk boleh tapi yg dibenarkan.
Amal yg berkekalan/berterusan adalah lebih baik walaupun sedikit.
2.
3.amal yg ada azimah kita terimalah,contoh dia larang tak tidur bila beribadah
4.amalan yg sederhana adalah sebaik2nya
5.semangat kuat
6.marah jika buat tak kena seperti nabi yg tunjuk marah pada sahabat atau pukul
Supaya marah itu menjadi berkesankalu doktor tak bg tau kelebihan ubat pesakit tak akan beli.
7.
8.
11/11
Tiada ulasan:
Catat Ulasan