Sesi 40
Bab 42
باب قَوْلِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: ((الدِّينُ النَّصِيحَةُ لِلَّهِ وَلِرَسُولِهِ وَلأَئِمَّةِ الْمُسْلِمِينَ وَعَامَّتِهِمْ))، وَقَوْلِهِ تَعَالَى: {إِذَا نَصَحُوا لِلَّهِ وَرَسُولِهِ}:
Agama adalah nasehat (loyalitas) kepada Allah,Rasul-Nya dan para pemimpin.
Jika dgn nasihat yg difahami oleh orang melayu ,bgmn dgn nasihat kepada allah ,nasihat kepada rasul,sangat pelik kerana tak akan allah yg oerlukan nasihat.
Nasehah =ikhlas.
Hadis ini adalah paksi agama islam.
Kritik golongan murjiah.
Teguran ini adalah ikhlas.
Imanpun kena ikhlas.
Amal hati pun kena ikhlas.
Agama adalah ikhlas
Hadis ini secara mualaq(tiada sanad),kenapa buat begitu sedangkan dah betul hadis ni.
Hubungan dgn bab sebelum ini.
Segala amalan dikira mengikut niat,barulah diterima.apakah roh niat itu?
Ikhlaslah yg penting.
Lillahitaala,maksudnya ikhlas.
Iman adalah amal hati bersama dgn ikhlas.
الدِّينُ النَّصِيحَةُ =agama itu ikhlas
Pentingnya niat sehingga dikatakan setiap amal bergantung kepada niat sedangkan ada amal tak payah niat seperti haji adalah arafah ,pentingnya berada diarafah sedang masih ada lagi perkara lain yg menyempurnakan berada diarafah
Selalu diberi dgn makna nasihat.
Ia salah satu saja dr makna seperti taqwa dgn makna takut.
Silah muataadi =dgn nasihat
Tapi disini li النَّصِيحَةُ لِلَّهِ ini dgn makna ikhlas
النَّصِيحَةُ لِلَّهِini adalah sifat
Byk sifat bukan bererti dia byk.tak contoh kita sifat berjl,berlari,adakah kita ini byk orang,tak?kita cuma satu orang.
Tidak boleh kata ,kalu ngaji ugama nak makan apa?
Allah telah buat setiap manusia ada jaminan rezeki dr allah.syirik khoifi,syirik jali =mensyirikkan allah.
Kasih kepada orang yg allah kasih.dan benci kepada yg allah benci.
Betul dgn allah=ikhlas dgn allah
Ikhlas dgn kitab allah
Kita baca
Kita mengamalkanya
Kita terima sebagai kalam allah
Jaga agar tidak diselewengkan
Mempelajarinya
Nasehah kpd rasul
Apa yg dtg mengenainya mesti dipercayai
Contoh yg hidup.
Kalu bercanggah mesti ditolak
Tidak boleh buat tambahan
Nasehah kpd pemimpin
Teguran jika buat silap dgn cara masing2.
Kadang2 tidak boleh royat,itu hak dia tidak boleh paksa.
Tidak boleh sesuka hati membenci dan menukar pemerintah,tidak boleh bodek,
Ada yg kata pemimpin2=ulamak
َدَّثَنَا مُسَدَّدٌ قَالَ: حَدَّثَنَا يَحْيَى عَنْ إِسْمَاعِيلَ قَالَ: حَدَّثَنِي قَيْسُ بْنُ أَبِي حَازِمٍ عَنْ جَرِيرِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ قَالَ بَايَعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ عَلَى إِقَامِ الصَّلاَةِ، وَإِيتَاءِ الزَّكَاةِ، وَالنُّصْحِ لِكُلِّ مُسْلِمٍ.
[أطرافه 524، 1401، 2157، 2714، 2715، 7204، تحفة 3226].
Telah menceritakan kepada kami Musadda
berkata, telah menceritakan kepada kami Yahya dari Isma'il berkata, telah menceritakan kepadaku Qais bin Abu Hazim dari Jarir bin Abdullah berkata: "Aku telah membai'at Rasulullah untuk menegakkan shalat, menunaikan zakat dan menasehati kepada setiap muslim".
Musadda
Yahya
Isma'il
Qais bin Abu Hazim
Dia tak sempat jumpa nabi.tapi bapanya adalah sahabat.
Nabi mati semasa dia dlm perjlnan untuk berjumpa dgnnya.
Jarir bin Abdullah
-Umar kata,jarir adalah yusuf umat ini.
-ikhlas kepada orang islam.
-ada orang kentut,umar suruh yg berkentut p ambil wuduk,jarir jaga orang islam dgn memberi cadangan alangkah baiknya kita semua p ambil wuduk.umar jawab eluk juga cadangan itu.
-hadis yg diriwayatkan olehnya 100hadis.
«58» حَدَّثَنَا أَبُو النُّعْمَانِ قَالَ: حَدَّثَنَا أَبُو عَوَانَةَ عَنْ زِيَادِ بْنِ عِلاَقَةَ قَالَ: سَمِعْتُ جَرِيرَ بْنَ عَبْدِ اللَّهِ يَقُولُ يَوْمَ مَاتَ الْمُغِيرَةُ بْنُ شُعْبَةَ قَامَ فَحَمِدَ اللَّهَ وَأَثْنَى عَلَيْهِ وَقَالَ عَلَيْكُمْ بِاتِّقَاءِ اللَّهِ وَحْدَهُ لاَ شَرِيكَ لَهُ، وَالْوَقَارِ وَالسَّكِينَةِ حَتَّى يَأْتِيَكُمْ أَمِيرٌ، فَإِنَّمَا يَأْتِيكُمُ الآنَ، ثُمَّ قَالَ اسْتَعْفُوا لأَمِيرِكُمْ، فَإِنَّهُ كَانَ يُحِبُّ الْعَفْوَ. ثُمَّ قَالَ أَمَّا بَعْدُ، فَإِنِّي أَتَيْتُ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قُلْتُ أُبَايِعُكَ عَلَى الإِسْلاَمِ. فَشَرَطَ عَلَيَّ وَالنُّصْحِ لِكُلِّ مُسْلِمٍ. فَبَايَعْتُهُ عَلَى هَذَا، وَرَبِّ هَذَا الْمَسْجِدِ إِنِّي لَنَاصِحٌ لَكُمْ. ثُمَّ اسْتَغْفَرَ وَنَزَلَ.
[تحفة 3210].
Telah menceritakan kepada kami Abu An Nu'man
berkata, telah menceritakan kepada kami Abu 'Awanah dari Ziyad bin 'Alaqah berkata; saya mendengar Jarir bin Abdullah berkata ketika Al Mughirah bin Syu'bah meninggal, sambil berdiri dia memuji Allah dan mensucikan-Nya, berkata: "Wajib atas kalian bertakwa kepada Allah satu-satunya dan tidak menyekutukannya, dan dengan penuh ketundukan dan ketenangan sampai datang pemimpin pengganti, dan sekarang datang penggantinya, " kemudian dia berkata: "Mintakanlah maaf kepada Allah Subhanahu wa Ta'ala buat pemimpin kalian ini (Al Mughirah), karena dia suka memberi maaf." Lalu berkata: "Amma ba'du, sesungguhnya aku mendatangi Nabi shallallahu 'alaihi wasallam kemudian aku berkata: "Aku membai'at engkau untuk Islam". Lalu Nabi shallallahu 'alaihi wasallam memberi syarat dan menasehati kepada setiap muslim, maka aku membai'at Beliau untuk perkara itu, dan demi Pemilik Masjid ini, sungguh aku akan selalu memberi nasihat kepada kalian" Kemudian dia beristighfar lalu turun dari mimbar
Hadis madar/tunjang islam
Paksi kepada semua ajaran islam.
Bab fekah dan apa bab pun masuk dlm hadia ini.
Syarah kitab bukhari dah 100lebih.
Bukhari cakap sedikit sahaja.
Sasaran utamanya adalah puak murjiah.
Abu An Nu'man
Abu 'Awanah
Ziyad bin 'Alaqah
Jarir bin Abdullah
Pengganti mughiroh
Al Mughirah bin Syu'bah mati pd th 50hijrah.pemerintah dikufah.suka memaafkan ore.
Urwah anaknya.naib dia jarir .mughirah dok alik muawiyah,dipandang tak eluk..pada hal ini pun sahabat.
Nguduh ore ko dia,bini 2,000orang.
Kematian al mughiroh isyarat kesudahan .
Sudah mengarang adalah tanda pengakhiran.
Kematian akan menyebabkan bersedia untuk mati
Doa dihujung solat,istighar.
Keluar jamban,istighafar
Lepas wuduk,minamutatohhirin
Surah al fath,was targfir.ab menangis,Ibnu abbas kata tu suruh istighafar tanda penghujung dah bg nabi.
Istighafar tanda kesudahan kerja yg penting.eperti dihujung solat.
Isyarat sudah dah kitabnya
Hidup kita ada permulaan dan pengakhiran.
Bila nak mati ,kita disuruh oleh nabi bykkan istighafar.itu isyarat dr imam bukhari.
Seperti binatang ,sehingga dibw ketempat sembelih pun dia tak sedar lagi .
Setiap yg ada permulaan dan ada penghujungnya.
Kita pun tak faham sebab apa.bila kita nak mati istighafar dan taubat.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan