Khamis, Julai 28, 2016

Sahih Bukhari : Kitab Mandi (Sesi 1 - 4)

Sesi 1
1/11
Kitab mandi janabah atau juga dipanggil mandi wajib
Bab mandi janabah
Pada kebiasaan orang melayu Mandi wajib adalah mandi disebabkan haid dan khusus untuk wanita shj.
Kitab mandi ini adalah khusus untuk mandi janabah dan melibatkan lelaki dan perempuan

Al maidah ayat 6
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا قُمْتُمْ إِلَى الصَّلَاةِ
فَاغْسِلُوا وُجُوهَكُمْ وَأَيْدِيَكُمْ إِلَى الْمَرَافِقِ وَامْسَحُوا بِرُءُوسِكُمْ وَأَرْجُلَكُمْ إِلَى الْكَعْبَيْنِ ۚ

وَإِنْ كُنْتُمْ جُنُبًا فَاطَّهَّرُوا ۚ

وَإِنْ كُنْتُمْ مَرْضَىٰ أَوْ عَلَىٰ سَفَرٍ أَوْ جَاءَ أَحَدٌ مِنْكُمْ مِنَ الْغَائِطِ أَوْ لَامَسْتُمُ النِّسَاءَ فَلَمْ تَجِدُوا مَاءً

فَتَيَمَّمُوا صَعِيدًا طَيِّبًا فَامْسَحُوا بِوُجُوهِكُمْ وَأَيْدِيكُمْ مِنْهُ ۚ مَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيَجْعَلَ عَلَيْكُمْ مِنْ حَرَجٍ وَلَٰكِنْ يُرِيدُ لِيُطَهِّرَكُمْ وَلِيُتِمَّ نِعْمَتَهُ عَلَيْكُمْ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ

Wahai orang-orang yang beriman, apabila kamu hendak mengerjakan sembahyang (padahal kamu berhadas kecil)

maka (berwuduklah) iaitu basuhlah muka kamu, dan kedua belah tangan kamu meliputi siku, dan sapulah sebahagian dari kepala kamu, dan basuhlah kedua belah kaki kamu meliputi buku lali;

dan jika kamu junub (berhadas besar) maka bersucilah(tidak jelas maksudnya)dengan mandi wajib;

dan jika kamu sakit (tidak boleh kena air), atau dalam pelayaran, atau salah seorang dari kamu datang dari tempat buang air, atau kamu sentuh perempuan, sedang kamu tidak mendapat air (untuk berwuduk dan mandi),

maka hendaklah kamu bertayamum dengan tanah - debu yang bersih, iaitu: sapulah muka kamu dan kedua belah tangan kamu dengan tanah - debu itu. Allah tidak mahu menjadikan kamu menanggung sesuatu kesusahan (kepayahan), tetapi Ia berkehendak membersihkan (mensucikan) kamu dan hendak menyempurnakan nikmatNya kepada kamu, supaya kamu bersyukur.

An nisa 43
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَقْرَبُوا الصَّلَاةَ وَأَنْتُمْ سُكَارَىٰ حَتَّىٰ تَعْلَمُوا مَا تَقُولُونَ وَلَا جُنُبًا إِلَّا عَابِرِي سَبِيلٍ حَتَّىٰ تَغْتَسِلُوا ۚ وَإِنْ كُنْتُمْ مَرْضَىٰ أَوْ عَلَىٰ سَفَرٍ أَوْ جَاءَ أَحَدٌ مِنْكُمْ مِنَ الْغَائِطِ أَوْ لَامَسْتُمُ النِّسَاءَ فَلَمْ تَجِدُوا مَاءً فَتَيَمَّمُوا صَعِيدًا طَيِّبًا فَامْسَحُوا بِوُجُوهِكُمْ وَأَيْدِيكُمْ ۗ إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَفُوًّا غَفُورًا

Wahai orang-orang yang beriman, janganlah kamu hampiri sembahyang (mengerjakannya) sedang kamu dalam keadaan mabuk, hingga kamu sedar dan mengetahui akan apa yang kamu katakan. Dan janganlah pula (hampiri masjid) sedang kamu dalam keadaan Junub (berhadas besar) - kecuali kamu hendak melintas sahaja - hingga kamu mandi (lebih jelas). Dan jika kamu sakit, atau sedang dalam musafir, atau salah seorang di antara kamu datang dari tempat buang air, atau kamu bersentuh dengan perempuan, kemudian kamu tidak mendapat air (untuk mandi atau berwuduk), maka hendaklah kamu bertayamum dengan tanah - debu, yang suci, iaitu sapukanlah ke muka kamu dan kedua tangan kamu. Sesungguhnya Allah Maha Pemaaf, lagi Maha Pengampun.

باب الْوُضُوءِ قَبْلَ الْغُسْلِ:
Bab Berwudlu' sebelum mandi

«248» حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ يُوسُفَ قَالَ: أَخْبَرَنَا مَالِكٌ عَنْ هِشَامٍ عَنْ أَبِيهِ عَنْ عَائِشَةَ زَوْجِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ كَانَ إِذَا اغْتَسَلَ مِنَ الْجَنَابَةِ بَدَأَ فَغَسَلَ يَدَيْهِ، ثُمَّ يَتَوَضَّأُ كَمَا يَتَوَضَّأُ لِلصَّلاَةِ، ثُمَّ يُدْخِلُ أَصَابِعَهُ فِي الْمَاءِ، فَيُخَلِّلُ بِهَا أُصُولَ شَعَرِهِ ثُمَّ يَصُبُّ عَلَى رَأْسِهِ ثَلاَثَ غُرَفٍ بِيَدَيْهِ، ثُمَّ يُفِيضُ الْمَاءَ عَلَى جِلْدِهِ كُلِّهِ.
[طرفاه 262، 272، تحفة 17164].
Telah menceritakan kepada kami 'Abdullah bin Yusuf berkata, telah mengabarkan kepada kami Malik dari Hisyam bin 'Urwah dari Bapaknya dari

'Aisyah isteri Nabi shallallahu 'alaihi wasallam, bahwa jika Nabi shallallahu 'alaihi wasallam mandi karena janabat, beliau memulainya dengan mencuci kedua telapak tangannya, kemudian berwudlu sebagaimana wudlu untuk shalat, kemudian memasukkan jari-jarinya ke dalam air lalu menggosokkannya ke kulit kepalanya, kemudian menyiramkan air ke atas kepalanya dengan cidukan kedua telapak tangannya sebanyak tiga kali, kemudian beliau mengalirkan air ke seluruh kulitnya."

«249» حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ يُوسُفَ قَالَ: حَدَّثَنَا سُفْيَانُ عَنِ الأَعْمَشِ عَنْ سَالِمِ بْنِ أَبِي الْجَعْدِ عَنْ كُرَيْبٍ عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ عَنْ مَيْمُونَةَ زَوْجِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَتْ تَوَضَّأَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وُضُوءَهُ لِلصَّلاَةِ غَيْرَ رِجْلَيْهِ، وَغَسَلَ فَرْجَهُ، وَمَا أَصَابَهُ مِنَ الأَذَى، ثُمَّ أَفَاضَ عَلَيْهِ الْمَاءَ، ثُمَّ نَحَّى رِجْلَيْهِ فَغَسَلَهُمَا، هَذِهِ غُسْلُهُ مِنَ الْجَنَابَةِ.
[أطرافه 257، 259، 260، 265، 266، 274، 276، 281، تحفة 18064].
Telah menceritakan kepada kami Muhammad bin Yusuf berkata, telah menceritakan kepada kami Sufyan dari Al A'masy dari Salim bin Abu Al Ja'd dari Kuraib dari

Ibnu 'Abbas dari

Maimunah isteri Nabi shallallahu 'alaihi wasallam, ia berkata, "Nabi shallallahu 'alaihi wasallam berwudlu sebagaimana wudlunya untuk shalat, kecuali kedua kakinya. Beliau lalu mencuci kemaluan dan apa yang terkena kotoran (mani), kemudian menyiramkan air ke atasnya(tubuhnya) kemudian mengakhirinya dengan menyela dan mencuci kedua kakinya. Itulah cara beliau mandi dari janabat."

Bab 2 sesaorang mandi bersama isterinya

باب غُسْلِ الرَّجُلِ مَعَ امْرَأَتِهِ:

«250» حَدَّثَنَا آدَمُ بْنُ أَبِي إِيَاسٍ قَالَ: حَدَّثَنَا ابْنُ أَبِي ذِئْبٍ عَنِ الزُّهْرِيِّ عَنْ عُرْوَةَ عَنْ عَائِشَةَ قَالَتْ كُنْتُ أَغْتَسِلُ أَنَا وَالنَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مِنْ إِنَاءٍ وَاحِدٍ مِنْ قَدَحٍ يُقَالُ لَهُ الْفَرَقُ.
[أطرافه 261، 263، 273، 299، 5956، 7339، تحفة 16620].

Telah menceritakan kepada kami Adam bin Abu Iyas berkata, telah menceritakan kepada kami Ibnu Abu Dzi'b dari Az Zuhri dari 'Urwah dari 'Aisyah berkata, "Aku pernah mandi bersama Nabi shallallahu 'alaihi wasallam dari satu ember terbuat dari tembikar yang disebut Al Faraq."

Toharoh sugra/kecil atau toharoh kubra/besar
Toharoh sugra =wuduk.

Kitab wuduk sebelum ini dan ini kitab mandi janabah.
Toharoh sugra adalah kitab wuduk.
Toharoh kubra adalah kitab janabah,kena basuh semua badan kita.
Jika telah mandi ,tak payah dah ambil wuduk .cuma ambil wuduk dipermulaan wuduk.
Dlm toharoh kubra,Air adalah bahan bersuci yg utama atau sempurna
Bagi orang islam kesucian adalah termasuk batin atau hiisi.

2/11
Suci ada dua yg lahir dan maknawi/batin
Seperti tangan kaki tiada apa,tapi bersuci juga.
Bila berjunub zahirnya tidak nampak kotor
Bersuci bukan sekadar suci dr bau atau yg nampak.tetapi juga yg batin
Islam agama fitrah sesuai dgn kejadian asal kita.
Binatang pun akan mandi/berguling dlm tanah selepas mengawan,itu semulajadi.binatang tidak ditaklifkan.
Dan mandi boleh memberi kesegaran.
Hikmah mandi wajib adalah byk.
Kajian ada menunjukan ,Penyakit Harorohghairitisiyah/kepanasan dlm tubuh  boleh sembuh dgn persetubuhan dan kemudian mandi.jika tak mandi, toksid yg keluar boleh masuk balik dan bahaya.
Mandi juga tanda kesukaan dan kesyukuran.
Air mani itu besar ertimya dan adalah nikmat. Isyarat airmani sangat besar nikmat,disuruh mandi isyarat syukur iaitu kelayakan mendapat anak.
Naluri keibuan dan kebapaan ada pada setiap manusia
Mandi berkait dgn nikmat dan untuk bersyukur.
Selepas beranak pun mandi
Hari raya pun mandi juga tanda syukur

3/11
Kalu awal kebiasaannyaakan dimulakan dgn ayat quran
Asas hukum adalah al quran .hadis sebagai penjelas.
bini nabi disuruh bg tau apa yg nabi buat.
Punca hukum adalah dari allah.
Jika hadis asas,quran adalah asas kepada asas.
Dua ayat quran
Almaidah,6
An nisa,43
Sedang ikut tertib turun dan susunan dlm mashaf an nisa dulu. kenapa imam bukhari tukar tertib.

Imam bukhari nak karang kitab ugama lebih dari kitab hadis.
Diberi faham yg mendalam dlm agama ,maknanya kena faham quran dan hadis.
Jika kamu berjunub ,bersuci dgn sebaik2nya.bersuci macammn?

4/11
Sehinggalah kamu mandi حَتَّىٰ تَغْتَسِلُوا
Terjemahan arrahman bersuci
menyentuh tafsir arrahman
tapi maksud bersetubuh أَوْ لَامَسْتُمُ النِّسَاء

Ayat pertama tak jelas /mujmal
Ayat kedua jelas/kamu mandi,menjelaskannya
Kata hafiz ibnu hajar(hanafi)

Badarudin aini(syafie)
Dah jelas,sebab ayat yg pertama lebih kuat/jelas فَاطَّهَّرُوا
Ni mandi janabah
Wajib hisab air ko hidung
Tahu macam mn?tu tengok فَاطَّهَّرُوا

Bersuci dgn sebaik2nya وَإِنْ كُنْتُمْ جُنُبًا فَاطَّهَّرُوا

5/11
Dibawah setiap bulu ada janabah dan dibawah setiap kulit ada janabah.bg hanifah dlm hidung ada bulu jadi kena bg lalu air

Bersuci dgn sebaik2nya وَإِنْ كُنْتُمْ جُنُبًا فَاطَّهَّرُوا
Yathurnar=cuci dgn sendiri
Sebab yg kuat ,ayat dlm surah al maidah dulu.
Bg mazhab hanafi,mandi tak payah niat.
أَوْ لَامَسْتُمُ النِّسَاءَ فَلَمْ تَجِدُوا مَاءً فَتَيَمَّمُوا صَعِيدًا طَيِّبًا
kamu sentuh perempuan, sedang kamu tidak mendapat air (untuk berwuduk dan mandi), maka hendaklah kamu bertayamum dengan tanah - debu yang bersih

6/11
Mendekati tu adalah bersetubuh
Juga bersentuh kulit juga makna setubuh.
"kamu sentuh perempuan"=menyetubuhi
Ayat ringkas tetapi menyeluruh.
Nak mengangkat hadas besar dan kecil ,jika tiada air kena tayamun.
Hukum Berjunub lebih kemas yg bukhari punya.
Jgn mernyempitkan yg luas.
Seperti badwi yg doa agar rahmat diberi pada nya dan nabi shj,nabi larang
Bukhari juga mujtahid mutlak setaraf dgn syafie dll.
Mandi bukan untuk menyusahkan tapi supaya suci dan menyempurnakan nikmat

7/11


باب الْوُضُوءِ قَبْلَ الْغُسْلِ:
Bab Berwudlu' sebelum mandi

Alif lam nampak macam kecil je.

Dgn aliflam kita boleh tahu itu adalah mandi janabah

Ada 12ال
Aliflamhakikat(kekayaan sejati,adalah kekayaan jiwa)
Lilahdizihni/mandi yg khusus dan ore islam maklum
iwat
Yg ini menunjukan mandi wajib adalah ال

Alif lam hakikat
Kekayaan yg sejati bukanlah byknya harta tetapi kekayaan yg sebenar adalah kaya jiwa.

Nabi shallallahu 'alaihi wasallam berwudlu sebagaimana wudlunya untuk shalat, wuduk sebelum mandi
Wuduk(lughawi)=membersihkan diri
Wuduk untuk solat=wuduk syarii,sebelum mandi.
Maksud imam bukhari buat tajuk ini?
1.Khilaf hukum dlm mandi junub dgn berwuduk,sekurang2nya disunatkan.puak zohiri kata wajib
2.wuduk,ada yg kata sebhg dan ada yg kata asing  dr mandi junub.
3.menyatakan tertibnya.sepatutnya wuduk yg terkemudian tetapi sunnah nabi tidak begitu.pah bukan kena gosok  sana sini/jika batal sentuh kemaluan maka tentulah nabi ambil lagi wuduk tapi tidak.
4.wuduk yg diambil itu sama dgn wuduk yg nak solat.
5.kaifiat wuduk

8/11
5.kaifiat wuduk
Mufasal
Mujmal
Hadis maimunah lebih terperinci/jelas,tapi kaki basuh kemudian
Tapi tak jelas dlm hadis aisyah
Ini menunjukan berturut2/muawalat tak wajib, ini buktinya.
Bila nabi buat menunjukan boleh.
Tapi hadis ni tak kuat mn.
Cerita macam ni hanya isteri yg boleh bgtau.
Nabi ni cermat
Kena rata,syarat mandi wajib
Nabi ceduk air guna tangan,menunjukan tangan orang yg berjunub tidak najis.jika tangan kotor br kotor.bukhari ada buat tajuk bab merecik tak mengapa.

9/11
Orang mazhab syafie yg byk was2
Nak takbir tak masuk.masuk bila imam nak rukuk.mana dia tahu masa tu baru betul takbirnya.
Ada yg was2 ketika berwuduk sehingga menyelam dlm kolam
Bila belajar bukhari ,mesti adil jgn ditarik kepada mazhab lain.

Cara faham hadis .hadis ini adalah sokongan shj.
Nabi sendiri yg membasuh kemaluan selepas berwuduk.
Sentuh kemaluan tak batal solat.
Bg umar pegang kemaluan seperti pegang anggota badan yg lain.
Jgn keliru,wuduk dulu sebelum mandi.
Wuduk kemudian dgn sengaja tak boleh sebab nabi tak buat.kecuali mandi dah habis  dia terkentut baru kena ambil balik.hanya zohiri yg kata tak sah jika tak ambil wuduk walaupun dah mandi wajib
Untuk ikut sunnah adalah wuduk dulu baru mandi.

Ada yg kata sebab tempat yg nabi duduk

Yg membantah hadis ini telah diubah oleh perawi.

Inilah cara nabi mandi wajib ,basuh kaki terakhir sekali
Ramai yg beritahu tentang cara nabi mandi

Ada hadis lain yg kata basuh kemaluan kmdn ambil wuduk.jadi hadis yg mn yg diubah

Wa atof tidak menunjuk dgn pasti yg awal dibuat dulu,tidak.begitu juga dgn somma.
Kalu fa baru boleh kata awal .

10/11
Jadi hadis guna fa ,menunjukkan tertib basuh kemaluan dulu baru wuduk.jadi hadis itu hanya sokongan
Bg bukhari sentuh perempuan dan kemaluan tidak batal.
Ibnu masud juga
Saidina ali juga.
Wuduk kemudian boleh?
Tidak boleh jika sengaja
Ikut nabi ,dapat pahala.
Jika terkentut ,boleh ambil wuduk kemudian.
Mandi junub ,tak payah ambil wuduk sebab sudah termasuk kecuali pendapat Zohiri
Nabi seorang yg sangat sihat.selepas mandi dia tidak terkentut atau terkencing.
Kalih kaki?
Sebab nabi duduk tempat yg leceh.

11/11
Ukan sebab leceh ,tapi ini cara nabi buat.
Dan nabi suruh bg tau kepada orang ramai.
Berbeza dgn lelaki bukan nabi,Luar serupa dgn dlm rumah ,maka dia adalah sebaik lelaki dan boleh dijadikan contoh.
Sebaik2 orang adalah orang yg paling baik terhadap isteri dan nabi adalah orang yg paling  terhadap isterinya.

💟💟💟
Sesi 2
1/11
Bab 2 sesaorang mandi bersama isterinya
باب غُسْلِ الرَّجُلِ مَعَ امْرَأَتِهِ:

«250» حَدَّثَنَا آدَمُ بْنُ أَبِي إِيَاسٍ قَالَ: حَدَّثَنَا ابْنُ أَبِي ذِئْبٍ عَنِ الزُّهْرِيِّ عَنْ عُرْوَةَ عَنْ عَائِشَةَ قَالَتْ كُنْتُ أَغْتَسِلُ أَنَا وَالنَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مِنْ إِنَاءٍ وَاحِدٍ مِنْ قَدَحٍ يُقَالُ لَهُ الْفَرَقُ.
[أطرافه 261، 263، 273، 299، 5956، 7339، تحفة 16620].

Telah menceritakan kepada kami Adam bin Abu Iyas berkata, telah menceritakan kepada kami Ibnu Abu Dzi'b dari Az Zuhri dari 'Urwah dari 'Aisyah berkata, "Aku pernah mandi bersama Nabi shallallahu 'alaihi wasallam dari satu ember terbuat dari tembikar yang disebut Al Faraq."

-Penting untuk memahami tajuk kerana disitu kebijaksaan fekah dan ijtihad boleh didapati
-Ada yg berpendapat tidak boleh mandi bersama isteri.dan syeikh waliyuallah kata bukhari nak tolak pendapat itu
-tujuan bukhari buat tajuk ni ,suami isteri saling boleh melihat aurat/kemaluan   dan bersentuhan kulit suami isteri tidak membatalkan wuduk.

2/11
-Nabi mandi dengan isteri2nya.
-Bg iman ahmad berpendapat tak boleh seorang lelaki menggunakan lebihan orang perempuan begitu bg perempuan dan imam bukhari nak tolak pendapat tok gurunya secara halus(imam ahmad)
-jadi ketika nabi mandi bersama isteri boleh berlaku berbagai kemungkinan.
-imam bukhari byk membela orang perempuan.seperti perempuan boleh baca quran masa haid.perempuan juga dapat pahala masa tak solat sebab ia ikut perintah tuhan.
-kepada yg berpendapat islam menindas wanita,maka pendapat bukhari  terbukti tidak demikian.

Imam ahmad membawa Hadis yg memotong solat
1.anjing
2.perempuan
3.keldai/himar
Imam bukhari membawa hadis yg mengatakan aisyah tidur depan rasullah saw ketika rasullah solat.
Tapi yg boleh menganggu solat bukan hanya 3perkara itu.

3/11
-Anak2 kecil boleh menganggu atau mengalih perhatian ketika solat.itulah maksudnya
-aisyah pernah kata adakah perempuan sama dengan himar.
-perempuan boleh mandi bersama suami,byk yg nak beritahu
1.air lebihan perempuan boleh digunakan.byk imam yg berpendapat begitu. najis pada wanita haid hanya najis hukumi.
Bg orang Ngaji fekah shj, byk tak tau hadis.bila persoalan timbul, islam memandang rendah pada perempuan tak boleh jawab.
2.nabi nak menunjukan hubungan mesra suami isteri sehingga mandi bersama.
Jgn mesra/rapat semasa muda shj .aisyah tidur atas perut nabi.nabi mati dlm dakapan aisyah.nak suruh umat dia tahu kemesraan suami isteri.ikut nabi dlm hal seronok pun dapat pahala.seperti dia tanya isteri ,ada apa yg nak dimakan.isteri kata cuma ada.lalu nabi jawab cuka pun boleh nabi makan sebagai lauk bila tiada lauk lain,bukan tersilap masak terus buang.nabi suka tolong isteri termasuk menjahit .nabi dah nampak syurga tapi nak tunjuk contoh kemesraan dgn bini.bukan contoh nabi ni hanya nikah lebih sj.
sebaik2 orang yg paling ramai bini maksud hadis itu adalah nabi sendiri.ini menunjukan nabi seorang yg sangat bertanggungjawab.bukan mesti umatnay berkahwin ramai isteri.jika orang bukan nabi itu adalah orang yg sangat bertanggungjawab terhadap isteri yg ramai itu.penuh tanggungjawab itubaru bagus jika beristeri ramai.

4/11
Seperti berniaga,modal besar rugi pun besar begitulah bila mempunyai ramai isteri , kerenah pun byk.
2.Menolak  pendapat yg kata tak boleh mandi bersama isteri
3.untuk menyatakan boleh tengok aurat masing walaupun  mandi telanjang?
Pakai kain basahan pun boleh.telenjang pun boleh.bila boleh bersetubuh boleh  tengok.ada yg kata nak tengok kemaluan sendiri pun tak boleh.
Ada yg kata tengok kemaluan sendiri pun tak boleh
Seperti ali karromahallahhuwajha  tu sebab tak tengok kemaluan sendiri atau tak pernah sembah berhala .tak betul.ada yg sangat sayang dan ada yg terlalu benci.aswj sederhana.
Jika tak boleh tengok tentu nabi akan memberitahu.
4.boleh bersentuhan suamiisteri,tidak membatalkan wuduk

5/11
Nabi shallallahu 'alaihi wasallam berwudlu sebagaimana wudlunya untuk shalat, kecuali kedua kakinya. Beliau lalu mencuci kemaluan dan apa yang terkena kotoran (mani), kemudian menyiramkan air ke atasnya(tubuhnya) kemudian mengakhirinya dengan menyela dan mencuci kedua kakinya. Itulah cara beliau mandi dari janabat."

Mandi bersama ini menunjukan dan bersentuhan atau bertelanjang boleh tidak membatalkan wuduk
Bg Assindi,nabi dan aisyah menggunaka air  dr bekas yg sama,mn dalil mandi bersama.ada riwayat lain.
قَالَتْ كُنْتُ أَغْتَسِلُ أَنَا وَالنَّبِيُّ صَلَّى
Riwayat ni tak kuat .
Riwayat lain memberitahu,hadis riwayat muslim.
Tangan kami bersilang selisih untuk mengambil air,kata aisyah.dan tiada hadis ygmemberitahu nabi ambil wuduk balik.ini menunjukan tak batal wuduk suami isteri bersentuhan
Bg syafie tak boleh .menyentuh dan disentuh tidak boleh
Bg imam malik ,ada nafsu baru batal dan ada pengecualian.
Ada Hadis :Nabi cium bini dan keluar tanpa ambil wuduk lagi untuk solat.paling kemuncak dekat allah tetap boleh bermesra dgn perempuan isteri sekadar itu.
Bg hanafi tak batal wuduk.

6/11
Yg ini  mudah,mesra dan nabi amalkan.
Ini dalil yg kuat.jadi mesti yakin dgn yg lebih kuat.
Kalu sakit lagi memerlukan cara ini.
Pasangan biasanya yg akan sentiasa bersama.bukan ibubapa atau adik beradik.bg syafie tetap batal walaupun sakit.
Nabi akan pilih yg mudah
Kami diutuskan untuk memudahkan.
Tuhan nak mudahkan untuk kamu
Hadis yg dipakai adalah hadis yg lebih kemas

Bukhari faham bersama dgn isteri tu macam mn yg dia buat tajuk bab ini باب غُسْلِ الرَّجُلِ مَعَ امْرَأَتِهِ
Dlm hadis kata wa dgn maksud dan .
Dan (wa)tidak menunjukan bersama
Wa maiyah br makna bersama
Imam bukhari faham bersama itu dr wa maiyah(wa bersama) tapi anni yu kena baca annabiya jika wa maiyah. قَالَتْ كُنْتُ أَغْتَسِلُ أَنَا وَالنَّبِيُّ صَلَّى tapi ini  yg kuat adalah bg sindi,wa atof lebih kuat pah tu ia ada dhomir ana yg menunjuk wa atof lebih kuat

7/11
Wa atof lebih kuat
Bila ada dhomir fasal,wa atof lebih kuat
Alfiah ibnu malik,orang sepanyol,dia tuli nahu arab dlm btk syair....
Bab atof nasab...
وَالنَّبِيُّ   
Jika engkau atof kan sesuatu kpd dhomir marfuk muttasil           
أَغْتَسِلُ

أَنَاdhomir fasil
Maka wa maiyah yg lemah
قَالَتْ كُنْتُ أَغْتَسِلُ أَنَا وَالنَّبِيُّ صَلَّى

Wa atof lebih kuat,bukhari guna yg lemah.apakah dia tak tahu nahu?Kot mn bukhari ambil dimn?kecuali bukhari ambil hadis lain br makna bersama bukan merujuk kepada nahu.
Disini boleh pakai.kuat.sebab ada dalil
Lemah kalu tiada dalil,tetapi ini dalil sokongannya sudah ada ,jadi kuat.

Tajuk nya penuh ilmu

aku sendiri أَنَا yg mandi,yakin,kerana pengalaman "aku" sendiri lebih yaki (aisyah)jadi dgn ada hadis lain yg jelas wa maa maka hadis ini jadi kuat
Bekas alfarak tu
Hanafi bekas yg berisi 2gantang air
Syafie bekas yg berisi 3gantang air

8/11
Mandi wajib hanya sedikit shj guna الْفَرَقُ,dah boleh walaupun air sedikit.tapi jika air mewah maka boleh juga cuma jgn membazir dan melampaui batas dan was2.islam untuk semua .untuk sikaya nak guna byk asal tak melampau ,boleh. dan simiskin nak guna sedikitpun boleh asal rata diseluruh badan.
Yg penting mengangkat hadas.cara nya meratakan keseluruh badan.jika merecik tak mengapa bg bukhari.nabi sendiri guna cebuk air dgn tangan
Bg syafie air mustakmal ,bila telah merecik dan berdasarkan ijtihad nya dan tiada  hadis tentang ini.tapi syafie sendiri mengatakan jika ada hadis yg sahih itulah mazhab ku.
Pendapat Syafie dlm soal ini ganjil,seperti bc bismillah kuat masa baca fatihah.lebih byk tak bc kuat walaupun kedua2 ada nabi buat.

Baca kuat bismillah dlm solat secara kuat itu pendapat yg ganjil tapi ramai kita rasa itu yg paling kuat.nabi lebih banyak tak baca kuat ,baca perlahan pun ada tapi sedikit.

Majoriti kata air yg telah terpercik tidak jadi mustamal.
Air yg diturunkan ada suci,ini Sighahmubalaghoh tidak menunjukan hanya guna sekali.tohuuro,byk kali boleh menyuci.
Qaul qadim syafie pun kata boleh.

Perbezaan mazhab tidak mungkin menyebabkan pergaduhan dan kebencian jika belajar dgn cara yg betul.
Ijtihad seperti rumah yg telah siap.jika tak mahu pakai tak apa,tapi jangan taksub.

9/11
Nabi dlm perjln,air sedikit kenapa tak guna air yg sedikit tu byk kali
Imam malik kata ayat quran tohuur,byk kali

Alasan syafie berbeza dan dia telah  tinggalkan qaul qadim, ambil tayamun  dan tidak guna air byk kali

Berpegang dgn keterlaluan dgn mazhab dan menyesatkan mazhab lain ini adalah suatu kesalahan.

Taksub  suatu penyakit sehingga hadis sahih ada pun tak mahu pakai akibat terlalu nak berpegang pada satu mazhab.

Contob,
Jual beli bersyarat ,mazhab syafie tak boleh.tapi bukhari boleh, asal tidak menganiayai mana2 pihak.

begitu juga memberi  cengkeram contoh untuk jahit baju,bg syafie juga haram.

tapi kita buat macam secara tak sedar dah tak ikut mazhab syafie.

Wali2 yg besar juga ada dlm mazhab lain seperti
Syeikh abdul kadir jailani,mazhab ahmad
Taasub penyakit yg berat.kena buang penyakit ini.
Tiada qunut dituduh sesat.ini keterlaluan.
Imam syafie sendiri kata,jika ada hadis yg sahih itulah sunnahku.
Akan Rugi orang islam yg bersikap taasub.
Terbyk kekeliruan dan taasub mazhab satu dari kekliruan
Sihah sittah,untuk sukatan pengajian bukan menunjuk hadis yg paling tinggi kesahihannya
Mujtahid mutlak  ada beribu2 orang.
Sufian atsauri
Daud zohiri
Mn yg sahih itu yg utama

Bukan mesti lagu ni,cuma nak tunjuk ringkas,sudah boleh dan mencukupi.
Farok ni kira satu gantang

Sesi soal jawab.
Boleh mandi telanjang.
Syaratnya rata air keseluruh badan
Wuduk pun boleh telanjang tetapi nabi ambil wuduk dulu baru mandi.yg penting rata.
Mazhab malik kena gosok itu syaratnya.

10/11
Boleh posa hari ke9 zulhijjah.
Lepas terbit matahari,boleh...
Solat sunat boleh qada.waktu yg haram solat masih khilalaf.

11/11

باب الْغُسْلِ بِالصَّاعِ وَنَحْوِهِ:
Mandi dengan air sebanyak satu sha' atau seukuran dengan itu

«251» حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ مُحَمَّدٍ قَالَ: حَدَّثَنِي عَبْدُ الصَّمَدِ قَالَ: حَدَّثَنِي شُعْبَةُ قَالَ: حَدَّثَنِي أَبُو بَكْرِ بْنُ حَفْصٍ قَالَ: سَمِعْتُ أَبَا سَلَمَةَ يَقُولُ: دَخَلْتُ أَنَا وَأَخُو عَائِشَةَ عَلَى عَائِشَةَ فَسَأَلَهَا أَخُوهَا عَنْ غُسْلِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَدَعَتْ بِإِنَاءٍ نَحْوًا مِنْ صَاعٍ، فَاغْتَسَلَتْ وَأَفَاضَتْ عَلَى رَأْسِهَا، وَبَيْنَنَا وَبَيْنَهَا حِجَابٌ. قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ قَالَ يَزِيدُ بْنُ هَارُونَ وَبَهْزٌ وَالْجُدِّيُّ عَنْ شُعْبَةَ قَدْرِ صَاعٍ.
[تحفة 17792].
Telah menceritakan kepada kami 'Abdullah bin Muhammad berkata, telah menceritakan kepadaku 'Abdush Shamad berkata, telah menceritakan kepadaku Syu'bah berkata, telah menceritakan kepadaku Abu Bakar bin Hafsh berkata, aku mendengar Abu Salamah berkata, "Aku dan saudara 'Aisyah menemui 'Aisyah, lalu saudaranya bertanya kepadanya tentang cara Nabi shallallahu 'alaihi wasallam mandi (dari janabat). 'Aisyah lalu minta diambilkan satu bejana air setara dengan ukuran satu sha'. Kemudian mandi dan menuangkan air ke atas kepalanya, sementara antara kami dengannya terhalang oleh hijab." Abu 'Abdullah berkata, Yazid bin Harun dan Bahz dan Al Juddi menyebutkan dari Syu'bah, "Sekadar satu sha'."

«252» حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ مُحَمَّدٍ قَالَ: حَدَّثَنَا يَحْيَى بْنُ آدَمَ قَالَ: حَدَّثَنَا زُهَيْرٌ عَنْ أَبِي إِسْحَاقَ قَالَ: حَدَّثَنَا أَبُو جَعْفَرٍ أَنَّهُ كَانَ عِنْدَ جَابِرِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ هُوَ وَأَبُوهُ، وَعِنْدَهُ قَوْمٌ فَسَأَلُوهُ عَنِ الْغُسْلِ. فَقَالَ يَكْفِيكَ صَاعٌ. فَقَالَ رَجُلٌ مَا يَكْفِينِي. فَقَالَ جَابِرٌ كَانَ يَكْفِي مَنْ هُوَ أَوْفَى مِنْكَ شَعَرًا، وَخَيْرٌ مِنْكَ، ثُمَّ أَمَّنَا فِي ثَوْبٍ.
[طرفاه 255، 256، تحفة 2641- 73/ 1].
Telah menceritakan kepada kami 'Abdullah bin Muhammad berkata, telah menceritakan kepada kami Yahya bin Adam berkata, telah menceritakan kepada kami Zuhair dari Abu Ishaq berkata, telah menceritakan kepada kami Abu Ja'far bahwasanya ia berada di sisi Jabir bin 'Abdullah -dia dan ayahnya (Ali bin Al Hasan) -, dan di dekat Jabir juga ada sekelompok orang yang bertanya kepadanya tentang cara mandi. Jabir bin Abdullah lalu menjawab, "Cukup bagimu dengan satu sha' air." Tiba-tiba ada seorang yang berkata, "Bagiku tidak cukup!" Maka Jabir pun berkata, "Seukuran itu cukup buat orang yang lebih lebat rambutnya darimu, dan yang lebih baik darimu."

«253» حَدَّثَنَا أَبُو نُعَيْمٍ قَالَ: حَدَّثَنَا ابْنُ عُيَيْنَةَ عَنْ عَمْرٍو عَنْ جَابِرِ بْنِ زَيْدٍ عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ أَنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَمَيْمُونَةَ كَانَا يَغْتَسِلاَنِ مِنْ إِنَاءٍ وَاحِدٍ. قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ كَانَ ابْنُ عُيَيْنَةَ يَقُولُ أَخِيرًا عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ عَنْ مَيْمُونَةَ، وَالصَّحِيحُ مَا رَوَى أَبُو نُعَيْمٍ.
[تحفة 5380].
Telah menceritakan kepada kami Abu Nu'aim berkata, telah menceritakan kepada kami Ibnu 'Uyainah dari 'Amru dari Jabir bin Zaid dari Ibnu 'Abbas, bahwa Nabi shallallahu 'alaihi wasallam dan Maimunah mandi bersama dari satu ember." Abu 'Abdullah berkata, "Terakhir Ibnu 'Uyainah meriwayatkan dari Ibnu Abbas dari Maimunah, padahal yang benar adalah apa yang diriwayatkan oleh Abu Nu'aim."

اب مَنْ أَفَاضَ عَلَى رَأْسِهِ ثَلاَثًا:
Orang yang mandi menyiram kepalanya tiga kali

«254» حَدَّثَنَا أَبُو نُعَيْمٍ قَالَ: حَدَّثَنَا زُهَيْرٌ عَنْ أَبِي إِسْحَاقَ قَالَ: حَدَّثَنِي سُلَيْمَانُ بْنُ صُرَدٍ قَالَ: حَدَّثَنِي جُبَيْرُ بْنُ مُطْعِمٍ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: ((أَمَّا أَنَا فَأُفِيضُ عَلَى رَأْسِي ثَلاَثًا)). وَأَشَارَ بِيَدَيْهِ كِلْتَيْهِمَا.
[تحفة 3186].
Telah menceritakan kepada kami Abu Nu'aim berkata, telah menceritakan kepada kami Zuhair dari Abu Ishaq berkata, telah menceritakan kepadaku Sulaiman bin Shurad berkata, telah menceritakan kepadaku Jubair bin Muth'im berkata, "Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda: "Aku

«255» حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ بَشَّارٍ قَالَ: حَدَّثَنَا غُنْدَرٌ قَالَ: حَدَّثَنَا شُعْبَةُ عَنْ مِخْوَلِ بْنِ رَاشِدٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ عَنْ جَابِرِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ قَالَ: كَانَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يُفْرِغُ عَلَى رَأْسِهِ ثَلاَثًا.
[طرفاه 252، 256، تحفة 2642].
Telah menceritakan kepada kami Muhammad bin Basyar berkata, telah menceritakan kepada kami Ghundar berkata, telah menceritakan kepada kami Syu'bah dari Mikhwal bin Rasyid dari Muhammad bin 'Ali dari Jabir bin 'Abdullah berkata, "Nabi shallallahu 'alaihi wasallam menguyurkan air ke atas kepala sebanyak tiga kali."

«256» حَدَّثَنَا أَبُو نُعَيْمٍ قَالَ: حَدَّثَنَا مَعْمَرُ بْنُ يَحْيَى بْنِ سَامٍ حَدَّثَنِي أَبُو جَعْفَرٍ قَالَ: قَالَ لِي جَابِرٌ أَتَانِي ابْنُ عَمِّكَ يُعَرِّضُ بِالْحَسَنِ بْنِ مُحَمَّدٍ ابْنِ الْحَنَفِيَّةِ قَالَ كَيْفَ الْغُسْلُ مِنَ الْجَنَابَةِ فَقُلْتُ كَانَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَأْخُذُ ثَلاَثَةَ أَكُفٍّ وَيُفِيضُهَا عَلَى رَأْسِهِ، ثُمَّ يُفِيضُ عَلَى سَائِرِ جَسَدِهِ. فَقَالَ لِي الْحَسَنُ إِنِّي رَجُلٌ كَثِيرُ الشَّعَرِ. فَقُلْتُ كَانَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَكْثَرَ مِنْكَ شَعَرًا.
[طرفاه 252، 255، تحفة 2643].

Telah menceritakan kepada kami Abu Nu'aim berkata, telah menceritakan kepada kami Ma'mar bin Yahya bin Sam telah menceritakan kepadaku Abu Ja'far berkata, Jabir bin 'Abdullah berkata kepadaku, "Anak pamanmu telah datang kepadaku -mengisahkan Hasan bin Muhammad bin Al Hanafiah-, ia bertanya, "Bagaimana cara mandi janabat? Aku menjawab, "Nabi shallallahu 'alaihi wasallam mengambil air dengan tiga ciduk telapak tangannya lalu menyiramkannya ke atas kepalanya, kemudian menyiramkan ke seluruh tubuh." Al Hasan lalu berkata kepadaku, "Aku adalah seorang laki-laki yang rambutnya lebat!" Aku lalu menjawab, "Nabi shallallahu 'alaihi wasallam rambutnya lebih lebah dari rambutmu."

💚💚💚💚
Sesi 3
1/9
باب الْغُسْلِ بِالصَّاعِ وَنَحْوِهِ:
Mandi dengan air sebanyak satu sha' atau seukuran dengan itu

Farok=segantang air
Boleh jadi kurang atau lebih asalkan rata air keseluruh tubuh.
Kira2 satu gantang وَنَحْوِهِ
Imam bukhari faham dr mn?

2/9
Ada ygTerlalu menekan sbgmn nabi buat.
Tapi ianyabukan sesuatu yg mesti,cuma tunjukan air yg sedikit telah memadai.
Ini ada lah kadar yg mencukupi bukan syarat.

Alfarok?
Secupak ketika berwuduk dan segantang untuk mandi bukAsan syarat

«251» حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ مُحَمَّدٍ قَالَ: حَدَّثَنِي عَبْدُ الصَّمَدِ قَالَ: حَدَّثَنِي شُعْبَةُ قَالَ: حَدَّثَنِي أَبُو بَكْرِ بْنُ حَفْصٍ قَالَ: سَمِعْتُ أَبَا سَلَمَةَ يَقُولُ: دَخَلْتُ أَنَا وَأَخُو عَائِشَةَ عَلَى عَائِشَةَ فَسَأَلَهَا أَخُوهَا عَنْ غُسْلِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَدَعَتْ بِإِنَاءٍ نَحْوًا مِنْ صَاعٍ، فَاغْتَسَلَتْ وَأَفَاضَتْ عَلَى رَأْسِهَا، وَبَيْنَنَا وَبَيْنَهَا حِجَابٌ. قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ قَالَ يَزِيدُ بْنُ هَارُونَ وَبَهْزٌ وَالْجُدِّيُّ عَنْ شُعْبَةَ قَدْرِ صَاعٍ.
[تحفة 17792].
Telah menceritakan kepada kami 'Abdullah bin Muhammad berkata, telah menceritakan kepadaku 'Abdush Shamad berkata, telah menceritakan kepadaku Syu'bah berkata, telah menceritakan kepadaku Abu Bakar bin Hafsh berkata, aku mendengar Abu Salamah berkata, "Aku dan saudara 'Aisyah menemui 'Aisyah, lalu saudaranya bertanya kepadanya tentang cara Nabi shallallahu 'alaihi wasallam mandi (dari janabat). 'Aisyah lalu minta diambilkan satu bejana air setara dengan ukuran satu sha'. Kemudian mandi dan menuangkan air ke atas kepalanya, sementara antara kami dengannya terhalang oleh hijab." Abu 'Abdullah berkata, Yazid bin Harun dan Bahz dan Al Juddi menyebutkan dari Syu'bah, "Sekadar satu sha'."

«252» حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ مُحَمَّدٍ قَالَ: حَدَّثَنَا يَحْيَى بْنُ آدَمَ قَالَ: حَدَّثَنَا زُهَيْرٌ عَنْ أَبِي إِسْحَاقَ قَالَ: حَدَّثَنَا أَبُو جَعْفَرٍ أَنَّهُ كَانَ عِنْدَ جَابِرِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ هُوَ وَأَبُوهُ، وَعِنْدَهُ قَوْمٌ فَسَأَلُوهُ عَنِ الْغُسْلِ. فَقَالَ يَكْفِيكَ صَاعٌ. فَقَالَ رَجُلٌ مَا يَكْفِينِي. فَقَالَ جَابِرٌ كَانَ يَكْفِي مَنْ هُوَ أَوْفَى مِنْكَ شَعَرًا، وَخَيْرٌ مِنْكَ، ثُمَّ أَمَّنَا فِي ثَوْبٍ.
[طرفاه 255، 256، تحفة 2641- 73/ 1].
Telah menceritakan kepada kami 'Abdullah bin Muhammad berkata, telah menceritakan kepada kami Yahya bin Adam berkata, telah menceritakan kepada kami Zuhair dari Abu Ishaq berkata, telah menceritakan kepada kami Abu Ja'far bahwasanya ia berada di sisi Jabir bin 'Abdullah -dia dan ayahnya (Ali bin Al Hasan) -, dan di dekat Jabir juga ada sekelompok orang yang bertanya kepadanya tentang cara mandi. Jabir bin Abdullah lalu menjawab, "Cukup bagimu dengan satu sha' air." Tiba-tiba ada seorang yang berkata, "Bagiku tidak cukup!" Maka Jabir pun berkata, "Seukuran itu cukup buat orang yang lebih lebat rambutnya darimu, dan yang lebih baik darimu."

4/9
Yg lebih lebat itu adalah nabi saw.
Satu gtg sudah cukup.bukan betul2 satu gantang tepat.

Abu jaafar (ahlul bait)baik dgn sahabat dan ambil ilmu dr mereka(jabir)
Syiah tuduh ini hadis palsu sebab ahlul bait p belajar dgn sahabat.

5/9
Syiah kaisaniah.
Muhamad bin hanafiah,anak ali bukan dgn fatimah
Abu jaafar,anak ali dgn fatimah.
Boleh diketahui dan difahami nabi seorang berbulu lebat bulu dan rambut.dadanya berbulu.atas belakang dan hidung  tiada bulu dan bertali hingga kepusat,lenggan dan betis juga berbulu,sempurna hiasan bulu sebagai lelaki.umar botak.jadi tiada alasan tak cukup air.

6/9
Jabir solat pakai satu kain shj.
Pakaian yg lengkap cuma yg terbaik.untuk sah sehelai kain sudah memadai.
Imam ahmad,sehelai kain dgn menutup bahu.mazhab lain pusat hingga lutut.
Kena solat dlm semua keadaan.syarat jadi imam adalah pandai bukan pakaian lengkap sebagai syarat.
Nak pada ilmu jgn lihat pakaian.

7/9
Budak jadi tok ime sebab dia paling byk quran
Utama yg alim dr yg sedap bc quran.
Islam mengankat darjat wanita

8/9
Mandi bersama,mengankat darjat wanita.
Ibnu abbas tak tengok sendiri ,tapi ambil dr mak saudaranya maimunah.dan ibnu abbas tak bg tau dia ambil dr maimunah ,dan boleh diterima sebab dia sahabat.

«253» حَدَّثَنَا أَبُو نُعَيْمٍ قَالَ: حَدَّثَنَا ابْنُ عُيَيْنَةَ عَنْ عَمْرٍو عَنْ جَابِرِ بْنِ زَيْدٍ عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ أَنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَمَيْمُونَةَ كَانَا يَغْتَسِلاَنِ مِنْ إِنَاءٍ وَاحِدٍ. قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ كَانَ ابْنُ عُيَيْنَةَ يَقُولُ أَخِيرًا عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ عَنْ مَيْمُونَةَ، وَالصَّحِيحُ مَا رَوَى أَبُو نُعَيْمٍ.
[تحفة 5380].
Telah menceritakan kepada kami Abu Nu'aim berkata, telah menceritakan kepada kami Ibnu 'Uyainah dari 'Amru dari Jabir bin Zaid dari Ibnu 'Abbas, bahwa Nabi shallallahu 'alaihi wasallam dan Maimunah mandi bersama dari satu ember." Abu 'Abdullah(imam bukhari sendiri) berkata, "Terakhir Ibnu 'Uyainah meriwayatkan dari Ibnu Abbas dari Maimunah, padahal yang benar adalah apa yang diriwayatkan oleh Abu Nu'aim."

Ini seperti hadis aisyah.
Mandi dgn isteri2 termasuk maimunah yg terakhir dikahwini,ajaran nabi mesra dgn isteri sehingga tua.

Ajaran yahudi ,perempuan tidak boleh dok satu tikar.
Nasrani pula semua boleh,islam dtg dok tengah2

باب مَنْ أَفَاضَ عَلَى رَأْسِهِ ثَلاَثًا:
Orang yang mandi menyiram kepalanya tiga kali

«254» حَدَّثَنَا أَبُو نُعَيْمٍ قَالَ: حَدَّثَنَا زُهَيْرٌ عَنْ أَبِي إِسْحَاقَ قَالَ: حَدَّثَنِي سُلَيْمَانُ بْنُ صُرَدٍ قَالَ: حَدَّثَنِي جُبَيْرُ بْنُ مُطْعِمٍ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: ((أَمَّا أَنَا فَأُفِيضُ عَلَى رَأْسِي ثَلاَثًا)). وَأَشَارَ بِيَدَيْهِ كِلْتَيْهِمَا.
[تحفة 3186].
Telah menceritakan kepada kami Abu Nu'aim berkata, telah menceritakan kepada kami Zuhair dari Abu Ishaq berkata, telah menceritakan kepadaku Sulaiman bin Shurad berkata, telah menceritakan kepadaku Jubair bin Muth'im berkata, "Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda: "Aku

«255» حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ بَشَّارٍ قَالَ: حَدَّثَنَا غُنْدَرٌ قَالَ: حَدَّثَنَا شُعْبَةُ عَنْ مِخْوَلِ بْنِ رَاشِدٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ عَنْ جَابِرِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ قَالَ: كَانَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يُفْرِغُ عَلَى رَأْسِهِ ثَلاَثًا.
[طرفاه 252، 256، تحفة 2642].
Telah menceritakan kepada kami Muhammad bin Basyar berkata, telah menceritakan kepada kami Ghundar berkata, telah menceritakan kepada kami Syu'bah dari Mikhwal bin Rasyid dari Muhammad bin 'Ali dari Jabir bin 'Abdullah berkata, "Nabi shallallahu 'alaihi wasallam menguyurkan air ke atas kepala sebanyak tiga kali."

«256» حَدَّثَنَا أَبُو نُعَيْمٍ قَالَ: حَدَّثَنَا مَعْمَرُ بْنُ يَحْيَى بْنِ سَامٍ حَدَّثَنِي أَبُو جَعْفَرٍ قَالَ: قَالَ لِي جَابِرٌ أَتَانِي ابْنُ عَمِّكَ يُعَرِّضُ بِالْحَسَنِ بْنِ مُحَمَّدٍ ابْنِ الْحَنَفِيَّةِ قَالَ كَيْفَ الْغُسْلُ مِنَ الْجَنَابَةِ فَقُلْتُ كَانَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَأْخُذُ ثَلاَثَةَ أَكُفٍّ وَيُفِيضُهَا عَلَى رَأْسِهِ، ثُمَّ يُفِيضُ عَلَى سَائِرِ جَسَدِهِ. فَقَالَ لِي الْحَسَنُ إِنِّي رَجُلٌ كَثِيرُ الشَّعَرِ. فَقُلْتُ كَانَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَكْثَرَ مِنْكَ شَعَرًا.
[طرفاه 252، 255، تحفة 2643].

Telah menceritakan kepada kami Abu Nu'aim berkata, telah menceritakan kepada kami Ma'mar bin Yahya bin Sam telah menceritakan kepadaku Abu Ja'far berkata, Jabir bin 'Abdullah berkata kepadaku, "Anak pamanmu telah datang kepadaku -mengisahkan Hasan bin Muhammad bin Al Hanafiah-, ia bertanya, "Bagaimana cara mandi janabat? Aku menjawab, "Nabi shallallahu 'alaihi wasallam mengambil air dengan tiga ciduk telapak tangannya lalu menyiramkannya ke atas kepalanya, kemudian menyiramkan ke seluruh tubuh." Al Hasan lalu berkata kepadaku, "Aku adalah seorang laki-laki yang rambutnya lebat!" Aku lalu menjawab, "Nabi shallallahu 'alaihi wasallam rambutnya lebih lebah dari rambutmu."

Bab ke 5
Mandi sekali shj.

باب الْغُسْلِ مَرَّةً وَاحِدَةً:

«257» حَدَّثَنَا مُوسَى قَالَ: حَدَّثَنَا عَبْدُ الْوَاحِدِ عَنِ الأَعْمَشِ عَنْ سَالِمِ بْنِ أَبِي الْجَعْدِ عَنْ كُرَيْبٍ عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ قَالَ قَالَتْ مَيْمُونَةُ وَضَعْتُ لِلنَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مَاءً لِلْغُسْلِ، فَغَسَلَ يَدَيْهِ مَرَّتَيْنِ أَوْ ثَلاَثًا، ثُمَّ أَفْرَغَ عَلَى شِمَالِهِ فَغَسَلَ مَذَاكِيرَهُ، ثُمَّ مَسَحَ يَدَهُ بِالأَرْضِ، ثُمَّ مَضْمَضَ وَاسْتَنْشَقَ وَغَسَلَ وَجْهَهُ وَيَدَيْهِ، ثُمَّ أَفَاضَ عَلَى جَسَدِهِ، ثُمَّ تَحَوَّلَ مِنْ مَكَانِهِ فَغَسَلَ قَدَمَيْهِ.
[أطرافه 249، 259، 260، 265، 266، 274، 276، 281، تحفة 18064].

249. Telah menceritakan kepada kami Musa bin Isma'il berkata, telah menceritakan kepada kami 'Abdul Wahid dari Al A'masy dari Salim bin Abu Al Ja'd dari Kuraib dari Ibnu 'Abbas berkata, Maimunah berkata, "Aku menyiapkan air mandi untuk Nabi shallallahu 'alaihi wasallam, beliau mencuci kedua telapak tangannya dua atau tiga kali. Kemudian beliau menuangkan air ke telapak tangan kirinya dan membasuh kemaluannya, kemudian beliau usapkan tangannya ke tanah, kemudian berkumur dan memasukkan air ke dalam hidung, lalu membasuh wajah dan kedua tangannya. kemudian beliau mengguyur seluruh tubuhnya. Setelah itu beliau bergeser dari tempatnya semula, lalu mencuci kedua kakinya."

💝💝💝💝💝💝
Sesi 4

1/12
باب مَنْ أَفَاضَ عَلَى رَأْسِهِ ثَلاَثًا:
Orang yang mandi menyiram kepalanya tiga kali

-isyarat dr bukhari menggosok tubuh adalah khilaf.
-dalil أَفَاضَaku melimpahkan bukan erti gosok,tapi maksud curah air keseluruh tubuh.
-wuduk pun begitu juga anggota yg dibasuh,lebih sempurna gosok ,tapi bukan wajib.
-3Xisyarat yg sempurna.yg wajib cuma sekali

2/12
Air Wuduk yg kedua air tidak lagi mustamal.yg mustamal hanya air wuduk yg pertama.
-melimpah,mencurah bukan dgn maksud gosok.
-dalil tak gosok lebih kuat.


«255» حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ بَشَّارٍ قَالَ: حَدَّثَنَا غُنْدَرٌ قَالَ: حَدَّثَنَا شُعْبَةُ عَنْ مِخْوَلِ بْنِ رَاشِدٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ عَنْ جَابِرِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ قَالَ: كَانَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يُفْرِغُ عَلَى رَأْسِهِ ثَلاَثًا.
[طرفاه 252، 256، تحفة 2642].
Telah menceritakan kepada kami Muhammad bin Basyar berkata, telah menceritakan kepada kami Ghundar berkata, telah menceritakan kepada kami Syu'bah dari Mikhwal bin Rasyid dari Muhammad bin 'Ali dari Jabir bin 'Abdullah berkata, "Nabi shallallahu 'alaihi wasallam menguyurkan air ke atas kepala sebanyak tiga kali."

«256» حَدَّثَنَا أَبُو نُعَيْمٍ قَالَ: حَدَّثَنَا مَعْمَرُ بْنُ يَحْيَى بْنِ سَامٍ حَدَّثَنِي أَبُو جَعْفَرٍ قَالَ: قَالَ لِي جَابِرٌ أَتَانِي ابْنُ عَمِّكَ يُعَرِّضُ بِالْحَسَنِ بْنِ مُحَمَّدٍ ابْنِ الْحَنَفِيَّةِ قَالَ كَيْفَ الْغُسْلُ مِنَ الْجَنَابَةِ فَقُلْتُ كَانَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَأْخُذُ ثَلاَثَةَ أَكُفٍّ وَيُفِيضُهَا عَلَى رَأْسِهِ، ثُمَّ يُفِيضُ عَلَى سَائِرِ جَسَدِهِ. فَقَالَ لِي الْحَسَنُ إِنِّي رَجُلٌ كَثِيرُ الشَّعَرِ. فَقُلْتُ كَانَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَكْثَرَ مِنْكَ شَعَرًا.
[طرفاه 252، 255، تحفة 2643].

Telah menceritakan kepada kami Abu Nu'aim berkata, telah menceritakan kepada kami Ma'mar bin Yahya bin Sam telah menceritakan kepadaku Abu Ja'far berkata, Jabir bin 'Abdullah berkata kepadaku, "Anak pamanmu telah datang kepadaku -mengisahkan Hasan bin Muhammad bin Al Hanafiah-, ia bertanya, "Bagaimana cara mandi janabat? Aku menjawab, "Nabi shallallahu 'alaihi wasallam mengambil air dengan tiga ciduk telapak tangannya lalu menyiramkannya ke atas kepalanya, kemudian menyiramkan ke seluruh tubuh." Al Hasan lalu berkata kepadaku, "Aku adalah seorang laki-laki yang rambutnya lebat!" Aku lalu menjawab, "Nabi shallallahu 'alaihi wasallam rambutnya lebih lebah dari rambutmu."

-Abu Ja'far ,cucucicit,ali ,
(Bapa sepupu)

3/12
Bin datuk.
Ahmad bin hambal(ini bukan ayah tapi tok dia)ayah di nama muhamad
-ibnu rush,datuk keberapa?3@4?
Ibnu,

,ini menunjukan datuk bukan ayah.بن

Muhamad bin Hanafiah ,anak ali bin abu talib yg paling alim.syaiah kaisaniah anggap dia tokoh syiah.

Hasan bin Muhamad bin Hanafiah,cucu ali.
Hasan ni kata nabi ambil 3 ceduk curahkan dikepala,tiada gosok tu.

4/12
Muwalaq=berturut2
Selepas Faghsilul tu wa,dan wa.wa tidak menunjukan dulu atau kemudian.tertib pada sebutan(ini masalah khilaf)bukan tertib pada perbuatan
Sekali mandi untuk beberapa kali junub adalah memadai
Cara nabi mandi hadis maimunah(terang basuh kemaluan dulu) adalah paksi.
Hadis jabir adalah paksi untuk buat hajji walau byk hadis2 lain.
Hadis maimunah tentang mandi ini jelas tertibnya,basuh kemaluan paling awal dan basuh kaki yg terakhir.
Bg bukhari sebab nabi basuh kaki agak lama selepas itu maka tidak perlu tertib dan mualaq begitu juga dgn imam malik.tetapi eluk je tertib dan muawalaq

5/12
Mandi sekali sudah memadai
Mandi 7Xadalah dhoif dan jika ada telah mansukh.
Hadis itu hadisabu daud,asal solat 50waktu dan mandi junub dancuci kain kena kencing 7X .sebab abu ayub dan seorang lagi perawi dhoif.
Jika mandi bawah paip hujan ,adakah perlu dikalihkan dulu,nabi kalih ada sebab,kalu tak ada sebab tak perlula kalih.
Asal ambil wuduk 7X wajib juga telah mansukh.
Solat jenazah ,nabi pernah takbir 9&5kali tapi telah mansukh.tetapi yg jumhur diterima4 sebab nabi buat paling byk  dan yg terakhir.
Zukur=jamak kemaluan orang lelaki
Maza kiro=jamak bg kemaluan(adakah byk kemaluan??bukan maknanya sekitar zakar)ini adalah kesemua bhg2 kemaluan yg perlu dibasuh.

6/12
Maza kir=jamak bg kemaluan(sekitar bhg zakar)

Nabi tak pakai kain basahan?
Pakai.
Isterinya tengok atau mandi bersama.
Ini adalah panduan untuk kita umatnya.

Bab ke 5

باب الْغُسْلِ مَرَّةً وَاحِدَةً:
Mandi sekali shj.

-mandi/ghusli= الْغُسْلِ
-ghasli makna basuh
Lubsi makna pakai
Labsi makna keliru
Bar makna darat
Bur makna gandum
Bir  makna kebajikan.

«257» حَدَّثَنَا مُوسَى قَالَ: حَدَّثَنَا عَبْدُ الْوَاحِدِ عَنِ الأَعْمَشِ عَنْ سَالِمِ بْنِ أَبِي الْجَعْدِ عَنْ كُرَيْبٍ عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ قَالَ قَالَتْ مَيْمُونَةُ وَضَعْتُ لِلنَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مَاءً لِلْغُسْلِ، فَغَسَلَ يَدَيْهِ مَرَّتَيْنِ أَوْ ثَلاَثًا، ثُمَّ أَفْرَغَ عَلَى شِمَالِهِ فَغَسَلَ مَذَاكِيرَهُ، ثُمَّ مَسَحَ يَدَهُ بِالأَرْضِ، ثُمَّ مَضْمَضَ وَاسْتَنْشَقَ وَغَسَلَ وَجْهَهُ وَيَدَيْهِ، ثُمَّ أَفَاضَ عَلَى جَسَدِهِ، ثُمَّ تَحَوَّلَ مِنْ مَكَانِهِ فَغَسَلَ قَدَمَيْهِ.
[أطرافه 249، 259، 260، 265، 266، 274، 276، 281، تحفة 18064].

249. Telah menceritakan kepada kami Musa bin Isma'il berkata, telah menceritakan kepada kami 'Abdul Wahid dari Al A'masy dari Salim bin Abu Al Ja'd dari Kuraib dari Ibnu 'Abbas berkata, Maimunah berkata, "Aku menyiapkan air mandi untuk Nabi shallallahu 'alaihi wasallam, beliau mencuci kedua telapak tangannya dua atau tiga kali. Kemudian beliau menuangkan air ke telapak tangan kirinya dan membasuh kemaluannya, kemudian beliau usapkan tangannya ke tanah, kemudian berkumur dan memasukkan air ke dalam hidung, lalu membasuh wajah dan kedua tangannya. kemudian beliau mengguyur seluruh tubuhnya. Setelah itu beliau bergeser dari tempatnya semula, lalu mencuci kedua kakinya."

باب مَنْ بَدَأَ بِالْحِلاَبِ أَوِ الطِّيبِ عِنْدَ الْغُسْلِ:
Orang yang sebelum/ketika/selepas mandi memulainya dengan hilab atau wewangian

Pendapat tentang tajuk
1.Bekas yg dibuat perah susu= بِالْحِلاَبِ
Wangian yg diguna selepas mandi= الطِّيبِ
Disini أَوِdgn makna wa@dan
Nabi minta bila nak mandi.
Jika Pewangi adalah yg dipakai pada ketika untuk mewangikan selepas mandi

7/12
2.Pendapat kedua,pewangi yg digunakan semasa mandi erti sabun wangi
Alhilab bukan pewangi tetapi seperti sabun
Ini الطِّيبِ Sabun wangi

3.pendapat yg kata bukhari keliru
Adakah bukhari keliru??? الطِّيبِjika Wangian (seperti air mawar atau lain2)biasanya digunakan selepas mandi.
Ada yg kata bukan Alhilab,algulab(air mawar).
Kenapa minta ketika nak mandi?
Jamin dari domin dari parsi dan dari hindi

4.
5.ada yg kata bukan  makna bekas tetapi air yg ada dlm bekas.

8/12
Ada yg kata air sebab mandi dgn air pun boleh mewangikan badan ,sebut bekas tapi maknanya benda yg ada dlm bekas itu
Alhilab juga air dan attib ( pewangi)ialah air.
Contoh
Cukur kepala,walhal cukur rambut
Lapar perut,walhal lapar nasi.
Asal makna hilab adalah perah atau sesuatu yg dikeluarkan atau diperah sebab kebiasaan  orang arab yg melumurkan sebelum mandi pada badan.adakah ini pasti?tidak ini ijtihad ahli ilmu.

Mandi bunga ,boleh?
Boleh asal tidak berubah sepenuhnya sifat air.

9/12
Inndi boleh makna sebelum,sedang dan selepas mandi.

Assindi(nama negeri),orang kashmir, pakistan yg ada hasiyah/ komentar
Hilab bekas yg pernah digunakan dan ada meninggalkan kesan2 pengunaannya

Bekas yg ada sedikit byk ada bekas wangi atau tak wangi,masih sah untuk mandi wajib.

Mazhab syafie berkehendak air yg betul2  bersih dari sebarang  campuran.

Alhilab adalah bekas dan attib adalah pewangi.

10/12
Alkhitmi(bunga raya-ubat buta),air yg dicampur dgn bunga khitmi.
Jika mandi ,tak hilang air wangi  yg telah dipakai ,mandi janabah tetap sah

Mandi bunga,mandi cara bomoh,hukumnya boleh.

Ada hikmat tuhe ,menyebabkan bintang boleh ditundukan.
Dan ini boleh untuk maksud ttt yg baik seperti berubat tetapi jgn berlebihan.

«258» حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ الْمُثَنَّى قَالَ: حَدَّثَنَا أَبُو عَاصِمٍ عَنْ حَنْظَلَةَ عَنِ الْقَاسِمِ عَنْ عَائِشَةَ قَالَتْ: كَانَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِذَا اغْتَسَلَ مِنَ الْجَنَابَةِ دَعَا بِشَيْءٍ نَحْوَ الْحِلاَبِ، فَأَخَذَ بِكَفِّهِ، فَبَدَأَ بِشِقِّ رَأْسِهِ الأَيْمَنِ ثُمَّ الأَيْسَرِ، فَقَالَ بِهِمَا عَلَى رَأْسِهِ.
[تحفة 17447- 74/ 1].

Telah menceritakan kepada kami Muhammad bin Al Mutsanna berkata, telah menceritakan kepada kami Abu 'Ashim dari Hanzhalah dari Al Qasim dari 'Aisyah berkata, "Jika Nabi shallallahu 'alaihi wasallam mandi janabat, beliau minta diambilkan bejana sebesar bejana yang digunakan untuk memerah susu. Beliau lalu mengambil air dengan telapak tangannya dan mengguyurkannya dimulai dari sisi sebelah kanan lalu sebelah kiri. Kemudian menuangkan dengan keduanya pada bagian tengah kepala."

💝💝💝💝💝
Sesi 5

باب الْمَضْمَضَةِ وَالاِسْتِنْشَاقِ فِي الْجَنَابَةِ:
Berkumur dan memasukkan air ke hidung ketika mandi

«259» حَدَّثَنَا عُمَرُ بْنُ حَفْصِ بْنِ غِيَاثٍ قَالَ: حَدَّثَنَا أَبِي حَدَّثَنَا الأَعْمَشُ قَالَ: حَدَّثَنِي سَالِمٌ عَنْ كُرَيْبٍ عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ قَالَ حَدَّثَتْنَا مَيْمُونَةُ قَالَتْ صَبَبْتُ لِلنَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ غُسْلاً، فَأَفْرَغَ بِيَمِينِهِ عَلَى يَسَارِهِ فَغَسَلَهُمَا، ثُمَّ غَسَلَ فَرْجَهُ، ثُمَّ قَالَ بِيَدِهِ الأَرْضَ فَمَسَحَهَا بِالتُّرَابِ، ثُمَّ غَسَلَهَا، ثُمَّ تَمَضْمَضَ وَاسْتَنْشَقَ، ثُمَّ غَسَلَ وَجْهَهُ، وَأَفَاضَ عَلَى رَأْسِهِ، ثُمَّ تَنَحَّى فَغَسَلَ قَدَمَيْهِ، ثُمَّ أُتِيَ بِمِنْدِيلٍ، فَلَمْ يَنْفُضْ بِهَا.
[أطرافه 249، 257، 260، 265، 266، 274، 276، 281، تحفة 18064].

Telah menceritakan kepada kami 'Umar bin Hafsh bin Ghiyats berkata, telah menceritakan kepada kami Bapakku telah menceritakan kepada kami Al A'masy berkata, telah menceritakan kepadaku Salim dari Kuraib dari Ibnu 'Abbas berkata, telah menceritakan kepada kami Maimunah berkata, "Aku menuangkan air untuk mandi Nabi shallallahu 'alaihi wasallam, lalu dengan tangan kanannya beliau menuangkan air pada tangan kirinya lalu membasuh keduanya. Kemudian mencuci kemaluannya, lalu menyentuhkan tangannya ke bumi dan mengusapnya dengan tanah, lalu mencucinya dengan air. Kemudian berkumur-kumur dan memasukkan air ke hidung, kemudian membasuh muka dan menyiramkan air ke atas kepalanya. Kemudian beliau bergeser untuk mencuci kedua telapak kakinya. Setelahitu beliau diberi handuk, tapi beliau tidak mengeringkan badannya dengan handuk tersebut."

باب مَسْحِ الْيَدِ بِالتُّرَابِ لِيَكُونَ أَنْقَى:
Menggosokkan tangan ke tanah agar lebih bersih

«260» حَدَّثَنَا الْحُمَيْدِيُّ قَالَ: حَدَّثَنَا سُفْيَانُ قَالَ: حَدَّثَنَا الأَعْمَشُ عَنْ سَالِمِ بْنِ أَبِي الْجَعْدِ عَنْ كُرَيْبٍ عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ عَنْ مَيْمُونَةَ أَنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ اغْتَسَلَ مِنَ الْجَنَابَةِ، فَغَسَلَ فَرْجَهُ بِيَدِهِ، ثُمَّ دَلَكَ بِهَا الْحَائِطَ ثُمَّ غَسَلَهَا، ثُمَّ تَوَضَّأَ وُضُوءَهُ لِلصَّلاَةِ، فَلَمَّا فَرَغَ مِنْ غُسْلِهِ غَسَلَ رِجْلَيْهِ.
[أطرافه 249، 257، 259، 265، 266، 274، 276، 281، تحفة 18064].
Telah menceritakan kepada kami 'Abdullah bin Az Zubair Al Humaidi berkata, telah menceritakan kepada kami Sufyan berkata, telah menceritakan kepada kami Al A'masy dari Salim bin Abu Al Ja'd dari Kuraib dari Ibnu 'Abbas dari Maimunah, bahwa Nabi shallallahu 'alaihi wasallam mandi janabat, beliau lalu mencuci kemaluannya dengan tangan, lalu beliau menyentuhkan tangannya ke dinding, lalu mencucinya dengan air. Kemudian berwudlu sebagaimana wudlu untuk shalat, selesai mandi beliau mencuci kedua kakinya."

Tiada ulasan:

Catat Ulasan