Isnin, Februari 20, 2017

Daurah tafsir 2016 sesi 75 10:34-56

Surah Yunus ada byk teguran dan sangat berat untuk orang yg mensyirikkan Allah dan bayak syikayah(rungutan diatas kedegilan manusia)

Ayat 34
قُلْ هَلْ مِنْ شُرَكَائِكُمْ
مَنْ يَبْدَأُ الْخَلْقَ
ثُمَّ يُعِيدُهُ ۚ
قُلِ اللَّهُ يَبْدَأُ الْخَلْقَ ثُمَّ يُعِيدُهُ ۖ
فَأَنَّىٰ تُؤْفَكُونَ

Bertanyalah (kepada mereka wahai Muhammad): "Adakah di antara makhluk-makhluk yang kamu sekutukan dengan Tuhan itu,
sesiapa yang mula menciptakan sesuatu kejadian
kemudian ia mengembalikan adanya semula (pada hari kiamat)?
"Katakanlah: Allah jualah yang mula menciptakan sekalian makhluk kemudian Ia mengembalikan adanya semula (untuk menerima balasan);
oleh itu, mengapa kamu rela dipalingkan (kepada menyembah yang lain)?
👉Zajrun,(teguran demi teguran)
Bg orang beraqidah syirik,betapa teruknya dia kerana surah bg tau tentangnya.
Sedang orang mekah tahu hanya Allah yg mampu melakukan.

Ayat 35
قُلْ هَلْ مِنْ شُرَكَائِكُمْ مَنْ يَهْدِي إِلَى الْحَقِّ ۚ
قُلِ اللَّهُ يَهْدِي لِلْحَقِّ ۗ
أَفَمَنْ يَهْدِي إِلَى الْحَقِّ أَحَقُّ أَنْ يُتَّبَعَ أَمَّنْ لَا يَهِدِّي إِلَّا أَنْ يُهْدَىٰ ۖ
فَمَا لَكُمْ كَيْفَ تَحْكُمُونَ

Bertanyalah (wahai Muhammad): "Adakah di antara makhluk-makhluk: yang kamu sekutukan dengan Tuhan itu, sesiapa yang dengan memberi petunjuk kepada kebenaran?
"Katakanlah: "Allah jualah yang memberi hidayah petunjuk kepada kebenaran; (kalau sudah demikian) maka adakah yang dapat memberi hidayah petunjuk kepada kebenaran itu,
lebih berhak diturut,
ataupun yang tidak dapat memberi sebarang petunjuk melainkan sesudah ia diberi hidayah petunjuk?
Maka apakah alasan sikap kamu itu ?
Bagaimana kamu sanggup mengambil keputusan (dengan perkara yang salah, yang tidak dapat diterima oleh akal)?"
👉tanya lagi.

Ayat 36
وَمَا يَتَّبِعُ أَكْثَرُهُمْ إِلَّا ظَنًّا ۚ
إِنَّ الظَّنَّ لَا يُغْنِي مِنَ الْحَقِّ شَيْئًا ۚ
إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ بِمَا يَفْعَلُونَ

Dan kebanyakan mereka, tidak menurut melainkan sesuatu sangkaan sahaja,
(padahal) sesungguhnya sangkaan itu tidak dapat memenuhi kehendak menentukan sesuatu dari kebenaran (iktiqad).
Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui akan apa yang mereka lakukan.
👉Allah bg tau

Ayat 37
وَمَا كَانَ هَٰذَا الْقُرْآنُ أَنْ يُفْتَرَىٰ مِنْ دُونِ اللَّهِ
وَلَٰكِنْ تَصْدِيقَ الَّذِي بَيْنَ يَدَيْهِ
وَتَفْصِيلَ الْكِتَاب
ِ لَا رَيْبَ فِيهِ مِنْ رَبِّ الْعَالَمِينَ

Dan bukanlah Al-Quran ini sesuatu yang boleh diada-adakan oleh yang lain dari Allah;
tetapi Al-Quran itu diturunkan oleh Allah untuk membenarkan Kitab-kitab yang diturunkan sebelumnya, dan untuk menjelaskan satu persatu hukum-hukum Syarak yang diwajibkan (atas kamu);
tidak ada sebarang syak dan ragu-ragu pada Al-Quran itu tentang datangnya dari Allah,
Tuhan yang mencipta dan mentadbirkan sekalian alam.
👉Allah bagi tau yg bukan Quran itu hanyalah khayalan, shj. khayalan tak sama dgn Quran.
Maulana Hadi minta nak belajar Takhusus hadis.
Malangnya guru takhasus hadis, Abdul Rasyid Nukmani ,di sekolah Maulana Hadi telah berhenti.
Mudir  Maulana, Dr.Habibullah Mokhtar ketika ditanya Maulana Hadi,tempat mana paling baik untuk belajar takhsus hadis,mudir tu bg tau Maulana Hadi ,setakat yg dia tahu yg mahir dlm hadis di Paskistan  adalah seorang itu shj.iaitu AbdulRasyid Nukmani.Yg Lain2 syeikhul hadis belaka.Syeikhul hadis maknanya orang mengajar hadis dari  segi fekah dalam hadis bukan ngajar hadis nak sabit hadis ni sahih atau doif.Bhg sahih doif ini dipanggil muhadis.
Muhadis ,yg mampu mengangkat Sahih doif hadis.
DrHabibullah Mokhtar ajar Maulana Hadi ,hadis Bukhari.
Dr.Halim jushdi (diantara pengarang kitab muqadimah misykatul musobih dan pernah mengajar di Afrika selama 10 tahun di universiti )adik Abdul rasyid  ganti tempatnya ngajar disekolah Maulana hadi.m asa Maulana Hadi tanya dr.halim,dia jawab kat Maulana Hadi abang dia yg sangat alim  dan dia pun belajar dgn abangnya.Jadimdia tak syor Maulan ahadi belajar dgnnya tapi belajarlah dgn abangnya sendiri.J Adi Maulana Hadi pergi belajar dgn AbdulRasyid Nukmani yg duduk dgn anaknya dikaraci yg jauhnya 172km dari tempat tinggal Maulana Hadi. Maulana Hadi kesana setiap Jumaat untuk belajar selama satu jam setiap minggu.Abdul Rasyid Nukmani ini seorang profesor hadis di universiti karaci
menurut Maulana Hadi lagi bila habis belajar daurah tafsir baru dia sedar dia  tak pandai tafsir dr segi aqidah.jalalain dan  baidowi serta satu lagi....dah ada sanad dan dah rasa pandai dan dah dapat nombor satu dlm peperiksaan tafsir Quran. sebelum ini sehingga dah tak mahu belajar tafsir lagi.dlm pembelajaran tafsir ,tiada aqidah tapi fekah biasanya.
Ketika nak belajar hadis ni Maulana Hadi kerap mimpi ayat 37ini. kmdn semasa berulang alik belajar hadis ada orang sindi ajak g ngaji daurah  tafsir.
Jadi ketika ini Maulana Hadi belajar daurah tafsir
Mula belajar Surah Dukhan.yg kelas telah bermula
Dan tahun berikutnya Maulana hadi belajar betul2.
Sudut paling penting tafsir adalah segi aqidah.
Manusia kenal Tuhan melalui aqidah tauhid yg ada dlm Quran.ini perkara yg sangat penting.
Membenarkan kitab terdahulu وَتَفْصِيلَmenunjukan Quran adalah terkini.

Ayat 38
أَمْ يَقُولُونَ افْتَرَاهُ ۖ
قُلْ فَأْتُوا بِسُورَةٍ مِثْلِهِ
وَادْعُوا مَنِ اسْتَطَعْتُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ إِنْ كُنْتُمْ صَادِقِينَ

(Orang-orang kafir tidak mengakui hakikat yang demikian itu) bahkan mereka mengatakan:
"Dia lah (Muhammad) yang mengada-adakan Al-Quran menurut rekaannya".
Katakanlah (wahai Muhammad): "Kalau demikian, datangkanlah satu surah yang sebanding dengan Al-Quran itu,
dan panggilah siapa sahaja yang kamu dapat memanggilnya, yang lain dari Allah (untuk membantu kamu), jika betul kamu orang-orang yang benar!".
👉Allah cabar.

Ayat 39
بَلْ كَذَّبُوا بِمَا لَمْ يُحِيطُوا بِعِلْمِهِ
وَلَمَّا يَأْتِهِمْ تَأْوِيلُهُ ۚ
كَذَٰلِكَ كَذَّبَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ ۖ
فَانْظُرْ كَيْفَ كَانَ عَاقِبَةُ الظَّالِمِينَ

Bahkan mereka pula terburu-buru mendustakan Al-Quran yang fahaman mereka tidak dapat meliputi segala isi pengetahuannya,
dan belum datang kepada mereka kenyataan yang menjelaskan kebenarannya.
Demikianlah juga orang-orang sebelum mereka mendustakan (Kitab-kitab Allah yang diturunkan kepada mereka).
Maka lihatlah bagaimana akibat orang-orang yang zalim itu (berakhir dengan berbagai bencana yang membinasakan mereka).
👉ini zajrun.

Ayat 40
وَمِنْهُمْ مَنْ يُؤْمِنُ بِهِ
وَمِنْهُمْ مَنْ لَا يُؤْمِنُ بِهِ ۚ
وَرَبُّكَ أَعْلَمُ بِالْمُفْسِدِينَ

Dan di antara mereka ada yang beriman kepada Al-Quran,
dan ada di antaranya yang tidak beriman langsung kepadanya;
dan (ingatlah), Tuhanmu lebih mengetahui akan orang-orang yang melakukan kerosakan.
👉tasliyah.kesudahanya

Ayat 41
وَإِنْ كَذَّبُوكَ
فَقُلْ لِي عَمَلِي وَلَكُمْ عَمَلُكُمْ ۖ
أَنْتُمْ بَرِيئُونَ مِمَّا أَعْمَلُ
وَأَنَا بَرِيءٌ مِمَّا تَعْمَلُونَ

Dan jika mereka terus-menerus mendustakanmu (wahai Muhammad),
maka katakanlah: "Bagiku amalku, dan bagi kamu pula amal kamu.
Kamu tidak bertanggungjawab akan apa yang aku kerjakan,
dan aku juga tidak bertanggungjawab akan apa yang kamu kerjakan".
👉zajrun

Ayat 42
وَمِنْهُمْ مَنْ يَسْتَمِعُونَ إِلَيْكَ ۚ
أَفَأَنْتَ تُسْمِعُ الصُّمَّ
وَلَوْ كَانُوا لَا يَعْقِلُونَ

Dan di antara mereka (yang ingkar) itu, ada yang datang mendengar ajaranmu (dengan tidak mendapat faedah sedikitpun sebagai orang pekak);
maka engkau (wahai Muhammad) tidak berkuasa menjadikan orang-orang yang pekak itu mendengar,
juga kalau mereka menjadi orang-orang yang tidak mahu memahami perkara yang didengarnya.
👉zajrun lagi.
Telinga Dengar tapi hati tak dengar ,munafikin dimadinah,musyrikin di Mekah.
Pekak asli الصُّمَّ

Ayat 43
وَمِنْهُمْ مَنْ يَنْظُرُ إِلَيْكَ ۚ
أَفَأَنْتَ تَهْدِي الْعُمْيَ
وَلَوْ كَانُوا لَا يُبْصِرُونَ

Dan di antara mereka pula ada yang memandang kepada perkara-perkara yang engkau tunjukkan (tetapi mereka tidak nampak kebenarannya sebagai orang buta);
maka engkau (wahai Muhammad) tidak berfaedah menunjuk jalan kepada orang-orang yang buta,
juga kalau mereka menjadi orang-orang yang tidak mahu melihat (perkara yang engkau tunjukkan itu).
👉

Ayat 44
إِنَّ اللَّهَ لَا يَظْلِمُ النَّاسَ شَيْئًا
وَلَٰكِنَّ النَّاسَ أَنْفُسَهُمْ يَظْلِمُونَ

Sesungguhnya Allah tidak menganiaya manusia sedikitpun, akan tetapi manusia jualah yang menganiaya diri mereka sendiri.
👉manusia yg syirik sendiri yg zalim.allah dah bg berbagai kemudahan.

Ayat 45
وَيَوْمَ يَحْشُرُهُمْ كَأَنْ لَمْ يَلْبَثُوا
إِلَّا سَاعَةً مِنَ النَّهَارِ
يَتَعَارَفُونَ بَيْنَهُمْ ۚ
قَدْ خَسِرَ الَّذِينَ كَذَّبُوا بِلِقَاءِ اللَّهِ
وَمَا كَانُوا مُهْتَدِينَ

Dan (ingatlah) masa Tuhan himpunkan mereka (pada hari kiamat kelak),
dengan keadaan mereka merasai seolah-olah mereka tidak tinggal di dunia melainkan sekadar satu saat sahaja dari siang hari.
Mereka akan berkenal-kenalan sesama sendiri. Sesungguhnya rugilah orang-orang yang telah mendustakan hari menemui Allah untuk menerima balasan,
dan yang tidak mendapat petunjuk (ke jalan mencari untung semasa hidup di dunia).
👉

Ayat 46
وَإِمَّا نُرِيَنَّكَ بَعْضَ الَّذِي نَعِدُهُمْ
أَوْ نَتَوَفَّيَنَّكَ فَإِلَيْنَا مَرْجِعُهُمْ
ثُمَّ اللَّهُ شَهِيدٌ عَلَىٰ مَا يَفْعَلُونَ

Dan jika Kami perlihatkan kepadamu (wahai Muhammad) akan sebahagian dari balasan azab yang Kami janjikan kepada mereka,
atau jika Kami wafatkan engkau sebelum itu,
maka kepada Kamilah tempat kembali mereka;
kemudian Allah yang memberi keterangan mengenai apa yang mereka lakukan.
👉Takhwif duniawi.

Ayat 47
وَلِكُلِّ أُمَّةٍ رَسُولٌ ۖ
فَإِذَا جَاءَ رَسُولُهُمْ قُضِيَ بَيْنَهُمْ بِالْقِسْطِ
وَهُمْ لَا يُظْلَمُونَ

Dan bagi tiap-tiap satu umat ada seorang Rasul (yang diutuskan kepadanya); setelah datang Rasul masing-masing (menerangkan apa yang mesti diterangkan) maka hukuman pun dijalankan di antara mereka dengan adil dan mereka tetap tidak dianiaya.

Ayat 48
وَيَقُولُونَ مَتَىٰ هَٰذَا الْوَعْدُ
إِنْ كُنْتُمْ صَادِقِينَ

Dan mereka (yang kafir) bertanya: "Bilakah berlakunya azab yang telah dijanjikan itu,
jika betul kamu orang-orang yang benar?"
👉Syikayah lagi.

Ayat 49
قُلْ لَا أَمْلِكُ لِنَفْسِي ضَرًّا وَلَا نَفْعًا
إِلَّا مَا شَاءَ اللَّهُ ۗ
لِكُلِّ أُمَّةٍ أَجَلٌ ۚ
إِذَا جَاءَ أَجَلُهُمْ فَلَا يَسْتَأْخِرُونَ سَاعَةً ۖ
وَلَا يَسْتَقْدِمُونَ

Katakanlah (wahai Muhammad): "Aku tidak berkuasa menolak mudarat dan tidak juga berkuasa mendatangkan manfaat bagi diriku
kecuali apa yang dikehendaki Allah.
Bagi tiap-tiap umat ada tempoh yang ditetapkan; maka apabila tempohnya,
tidak dapat mereka melambatkannya sesaatpun,
dan tidak dapat mereka menyegerakannya".
👉jawap dan syikayah

Ayat 50
قُلْ أَرَأَيْتُمْ إِنْ أَتَاكُمْ عَذَابُهُ بَيَاتًا
أَوْ نَهَارًا مَاذَا يَسْتَعْجِلُ مِنْهُ الْمُجْرِمُونَ

Katakanlah: "Sudahkah kamu nampak jalan keluar jika datang kepada kamu azab Tuhan itu, pada waktu malam atau pada waktu siang?
"Azab manakah yang orang-orang berdosa itu minta disegerakan (sedang sebarang azab wajib ditakuti)?
👉zajrun dan Takhwif duniawi.

Ayat 51
أَثُمَّ إِذَا مَا وَقَعَ آمَنْتُمْ بِهِ ۚ
آلْآنَ وَقَدْ كُنْتُمْ بِهِ تَسْتَعْجِلُونَ

Patutkah (kamu mengingkari azab itu), kemudian apabila ia menimpa kamu, kamu mengakui benarnya? (Sedang pengakuan pada masa itu tidak diterima bahkan dikatakan kepada kamu):
"Sekarangkah baharu kamu mengakui benarnya, padahal sebelum ini kamu telah menunjukkan keingkaran dengan meminta disegerakan kedatangannya?"
👉istim aadiyah.

Ayat 52
ثُمَّ قِيلَ لِلَّذِينَ ظَلَمُوا ذُوقُوا عَذَابَ الْخُلْدِ
هَلْ تُجْزَوْنَ
إِلَّا بِمَا كُنْتُمْ تَكْسِبُونَ

Kemudian dikatakan lagi kepada orang-orang yang berlaku zalim itu: "Rasakanlah azab yang kekal.
Tidaklah kamu dibalas
melainkan dengan apa yang kamu usahakan (di dunia)".
👉

Ayat 53
وَيَسْتَنْبِئُونَكَ أَحَقٌّ هُوَ ۖ
قُلْ إِي وَرَبِّي إِنَّهُ لَحَقٌّ ۖ
وَمَا أَنْتُمْ بِمُعْجِزِينَ

Dan mereka (yang meminta disegerakan azab) itu akan bertanya kepadamu (wahai Muhammad):
"Adakah kedatangan azab yang dijanjikan itu benar? "Jawablah: "Ya, demi Tuhanku! Sesungguhnya adalah ia benar!
Dan kamu tidak sekali-kali berkuasa menahan kedatangannya".
👉zajrun ,takhwif ukhrowi dan syikayah

Ayat 54
وَلَوْ أَنَّ لِكُلِّ نَفْسٍ ظَلَمَتْ مَا فِي الْأَرْضِ لَافْتَدَتْ بِهِ ۗ
وَأَسَرُّوا النَّدَامَةَ لَمَّا رَأَوُا الْعَذَابَ ۖ
وَقُضِيَ بَيْنَهُمْ بِالْقِسْطِ ۚ
وَهُمْ لَا يُظْلَمُونَ

Dan pada masa itu sekiranya tiap-tiap seorang yang berlaku zalim (kepada dirinya sendiri atau kepada orang lain) itu mempunyai segala yang ada di bumi,
tentulah ia rela menebus dirinya dengan semuanya itu (dari azab yang akan menimpanya);
dan mereka tetap akan merasa sesal serta kecewa manakala mereka melihat azab itu;
dan Allah putuskan hukum di antara mereka dengan adil serta mereka tidak akan dianiaya dengan keputusan itu.
👉

Ayat 55
أَلَا إِنَّ لِلَّهِ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ ۗ
أَلَا إِنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقٌّ
وَلَٰكِنَّ أَكْثَرَهُمْ لَا يَعْلَمُونَ

Ingatlah! Sesungguhnya segala yang ada di langit dan di bumi adalah kepunyaan Allah.
Awaslah! Sesungguhnya janji Allah itu adalah benar, tetapi kebanyakan manusia tidak mengetahui.
👉

Ayat 56
هُوَ يُحْيِي وَيُمِيتُ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ

Dia lah yang menghidupkan dan yang mematikan,
dan kepadaNyalah kamu akan dikembalikan untuk menerima balasan.
👉

Tiada ulasan:

Catat Ulasan