USUL ke15
Ayat2 muhkamaat(jelas atau tepat) dan ayat2 mu Usul tasyabihat(tidak jelas).
BAB:PERKARA2 YG TERMASUK DIBAWAH DEFINASI MUTASYABIHAAT MENURUT SYAH WALIYULLAH.
Daripada tulisan2 Shah waliyullah dapat disimpulkan bhw pada pandangan beliau perkara2 yg termasuk dlm mutasyabihaat ialah:
(1)Yad(tangan)
(2)Rijl(kaki)--ada dlm hadis
(3)Dhahik (ketawa,
(4)sifat 'Uluw(tinggi)
(5)Sifat besar atau agung
(6)Sifat Rahmat
(7)sifat marah atau murka
(8)sifat murah
(9)Istiwa'
(10)Zat
(11)Sama'
(12)Bashar
(13)Kalam
(14)Qudrat.
Daripada (1)-(14)ini semuanya dikira mutasyabihaat apabila dikaitkan dgn Allah swt.
(15)Timbangan amal
(16)Melintas shirat
(17)Duduknya mayat dlm kubur
(18)Soalan malaikat dlm kubur.
(19)Kubur menjadi luas atau sempit.
(20)Mayat bertempik
(21)Mahsyar
(22)Riwayat2 yg berbeza2 tentang keadaan kebangkitan sesudah mati.
(23)Segala perbandingan dan perumpamaan (khususnya yg berkaitan dgn Allah dan perkara2 ghaib)
(24)Semua sifat Allah selain yg tersebut sebelum ini.
(25)Semua perkara yg berkaitan dgn hari kemudian selain yg tersebut tadi.
Apa yg disebutkan oleh Syah Waliyullah itu boleh diserapkan kedalam dua perkara utama shj sebenarnya ialah
(1)Sifat2 Allah yg boleh mengelirukan keserupaanNya dgn makhlukNya.
(2)Perkara2 yg berkaitan dgn kehidupan sesudah mati.
Secara kasarnya boleh dikatakan dua perkara itu shjlah termasuk dlm mutasyabihaat sebenar2nya menurut pandangan Shah Waliyullah.Adapun selain itu,maka semuanya masih termasuk dlm perkara2 yg diperselisihkan,samada ia termasuk dlm mutasyabihaat atau tidak.
Melihat kepada kepelbagaian takrif yg dikemukakan sebelum ini,masih banyak lagi perkara yg boleh termasuk dlm mutasybihaat.
Dalam perbincangan Shah Waliyullah didlm beberapa buah kitabnya dapat disimpulakan bahawa perkara2 yg termasuk dlm senarai mutasyabihaat itu adalah seperti berikut:
(a)sifat2 Allah yg boleh mengelirukan keserupaanNya dgn makhlukNya.
(b)perkara2 yg berkaitan dgn kehidupan sesudah mati.
(c)lafaz musytarak
(d)'Aam
(e)Majaaz
(f)Kinayah
(g)Ta'ridh
(h)Tempat dimana "dhamir"(gantinama)berkemungkinan kembali kepada dua "marji"(tempat kembali)yg berbeza
(i)Tempat dimana ada kemungkinan sesuau lafaz diathafkan kepada sesuatu yg dekat dan yg jauh daripadanya,kedua-dua sekali.
(j)Tempat dimana ada kemungkinan sesuatu lafaz dipakai sebagai 'athaf dan juga sebagai istinaaf.
(k)Semua perkara yg dikenali dlm istilah ulama2 Hanafi sebagai
(1)Khafi
(2)Musykil dan
(3)Mujmal
Perlu sekali diingat bahawa takwilan2 tentang sifat2 Allah yg dibuat oleh Gambaran sifat tinggi atau sifat ulu bg allah
Tapi tak serupa dgn makhluk.
Makna tuhan turun ke langit dunia.turun bermakna hala kebawah.
Malaikat buat naik amalan kerana tinggi sifatnya.
Naik juga menunjukan keatas.ini menunjukan tinggi.
Sebab tuhan sebut,tinggi zat dan sifatnya.
Maturidiah terima yg 20 sifat shj untuk belajar.semua sifat allah diterima .minit 16 kebanyakan golongan Khalaf itu bukan kerana mereka tidak menganggap sebagai perkara2 yg termasuk dlm mutasyabihaat,tetapi mereka menganggap masih ada ruang keharusan membincangkan tentangnya.Sama ada Salaf atau Khalaf semuanya menerima bhw ayat2 sifat itu memang merupakan ayat2 mutasyabihaat,yg berbeza cuma salaf langsung tidak mentakwilkanya.Sementara Khalaf pula mentakwilkannya secara dzanniعلى سبيل الإحتمالbukan secara pasti atau qathieلاعلى سبيل العلم وألجزم واليقين
🍌🍌🍌🍌
USUL ke15
Ayat2 muhkamaat(jelas atau tepat) dan ayat2 mu Usul tasyabihat(tidak jelas).
BAB:PERKARA2 YG TERMASUK DIBAWAH DEFINASI MUTASYABIHAAT MENURUT SYAH WALIYULLAH.
Daripada tulisan2 Shah waliyullah dapat disimpulkan bhw pada pandangan beliau perkara2 yg termasuk dlm mutasyabihaat ialah:
(1)Yad(tangan)
(2)Rijl(kaki)--ada dlm hadis
(3)Dhahik (ketawa,kah kah tetapi jgn fikir ketawa tuhan seperti makhluk)-ada dlm hadis
Tuhan ketawa pada ahli neraka yg masuk syurga terakhir sekali.
Nabi ketawa sebab Allah juga ketawa.
Ini bermakna Tuhan redho.
Ini hadis ahad. Hadis Ahad yg sahih diterima.
Salafiyah (golongan hadis atau ahlul naqli wal asar)adalah yg menerima pegangan tentang ketuhanan
Asyairah menerima yg mutawatir shj untuk aqidah
Hadis ahad walaupun sahih mereka tak terima dan cederung untuk takwil.
Tapi bg Maturidiah atau Assyairah hanya menerima hadis yg mutawatir shj
Perkataan suka atau ketawa
Tuhan reda atau Tuhan berkenan.
Suka yg layak dgn nya.
Gambaran sifat Tuhan.
(4)sifat 'Uluw(tinggi)
Gambaran sifat tinggi atau sifat ulu bg allah
Tapi tak serupa dgn makhluk.
Makna tuhan turun ke langit dunia.turun bermakna hala kebawah.
Malaikat buat naik amalan kerana tinggi sifatnya.
Naik juga menunjukan keatas.ini menunjukan tinggi.
Sebab tuhan sebut,tinggi zat dan sifatnya.
Maturifiah terima yg 20 sifat shj untuk belajar.semua sifat allah diterima .minit 16
(5)Sifat besar atau agung
Ahli hadis terima sangat sifat ini seperti sifat 20
Tangan dgn makna kuasa tapi Tuhan tidak sama dgn sifat makhluk.
(6)Sifat Rahmat
Dari segi bhs kasihan belas.
Apa kita buat bila kita kasihan?
Nak keluar air mata seperti kita?Tidak ,tapi tuhan akan tolong kita.
(7)sifat marah atau murka
Keduanya adalah sifat marah.
Marah seperti manusia ,tentu tidak.
Orang marah apa dia buat?
Dia akan hukum.
Tuhan,buat apa?
Akan menghukum.bubuh dlm neraka atau disiksa.kesan dari marah dan itu adalah takwil.
Kalu binatang marah anaknya diganggu ,tidak mutasyabihaat sebab kita tahu.
Tapi tuhan marah ,mutasyabihaat.
Muktazilah terlajak atau tersalah sikit.orang ahli sunnah tidak pakai aqal shj.
Semua terima tuhan ada zat dan ada sifat.
Tuhan sendiri itu mutasyabihaat.
Timbang surat ,amalan atau tubuh dia sendiri.
Ibnu Masud,betis nya lebih berat dari bukit dlm timbangan.
Apapun mesti ada asas atau hadisnya walaupun guna aqal.Ada pun muktazilah guna aqal shj.
Belah rambut,laju atas sirot,nak faham susah,ini mutasyabihaat.
Perempuan lebih ramai yg bhg nabi ditunjukan.Apakah perempuan ramai dlm neraka?Ini adalah kesalahan yg banyak menyebabkan perempuan ke neraka.
(8)sifat murah
(9)Istiwa'
(10)Zat
(11)Sama'
(12)Bashar
(13)Kalam
(14)Qudrat.
Daripada (1)-(14)ini semuanya dikira mutasyabihaat apabila dikaitkan dgn Allah swt.
(15)Timbangan amal
(16)Melintas shirat
(17)Duduknya mayat dlm kubur
Gambaran duduk adalah hal orang yg mati.
Yg sebenar tak tahu,mutasyabihaat.
Cuma agak2 seperti mimpi,untuk agak2 faham.yg sebenar tak tahu.ini gambaran alam lain agar kita boleh faham .dan tak perlu pergi lebih jauh .
Gambaran kesakitan berbeza2 bg setiap orang.
Bukan semua terseksa atau sakit kerana bergantung kepada amalan semasa hidup didunia .
Contoh ,dunia ditempat salji,dunia itu putih dan sejuk.betul tapi bukan seluruh dunia begitu.
Ada yg Bau sedap.
(18)Soalan malaikat dlm kubur.ingat contoh mimpi.cuma kena percaya.
Tanya kot arab .bergantung pada iman dan amal
(19)Kubur menjadi luas atau sempit.
Jika digali tengok seperti biasa sj bg orang hidup
(20)Mayat bertempik.
Orang hidup dan jin tak dengar.
Sebab Allah nak kekalkan kepercayaan pada benda ghaib.
Hal orang mati seperti orang dialam mimpi.
Kubur jadi luas atau sempit.
Mayat bertempik.semua dengar kecuali jin dan manusia.nak kekalkan percaya kepada perkara ghaib.
(21)Mahsyar
Maknanya kehidupan selepas mati.bumi lain.
Gambaran kehidupan yg berbeza bergantung kepada amalan ,contoh yg berkereta dan berbasikal dijln raya.
Gambaran boleh ramai dilihat seperti tengok orang dlm tv.
Banyak perkembangan teknologi loni boleh memberi gambaran atau memudahkan pemahaman keadaan dipadang mahsyar nanti.
(22)Riwayat2 yg berbeza2 tentang keadaan kebangkitan sesudah mati.
Juga mutasyabihaat.
(23)Segala perbandingan dan perumpamaan (khususnya yg berkaitan dgn Allah dan perkara2 ghaib).
Tidak tepat hanya mendekatkan shj.agar lebih mudah faham.
Sudah banyak kita tahu bila kita dtg kedlm kehidupan dunia ini berbanding sebelumnya.
Manusia pernah lalui zaman tidak buat apa2.
(24)Semua sifat Allah selain yg tersebut sebelum ini.
(25)Semua perkara yg berkaitan dgn hari kemudian selain yg tersebut tadi.
Tak boleh kata yg mati pecah kepala itu tersiksa sebab itu adalah alam lain.jgn kata.tidak boleh kira yg zahir.
Jika senyum itu eluk ,bgmn dgn sikafir.
Ini mutasyabihaat.
Apapun setiap orang tidak sama.
Apa yg disebutkan oleh Syah Waliyullah itu boleh diserapkan kedalam dua perkara utama shj sebenarnya ialah
(1)Sifat2 Allah yg boleh mengelirukan keserupaanNya dgn makhlukNya.
(2)Perkara2 yg berkaitan dgn kehidupan sesudah mati.
Secara kasarnya boleh dikatakan dua perkara itu shjlah termasuk dlm mutasyabihaat sebenar2nya menurut pandangan Shah Waliyullah.Adapun selain itu,maka semuanya masih termasuk dlm perkara2 yg diperselisihkan,samada ia termasuk dlm mutasyabihaat atau tidak.
Roh mutasyabihaat,boleh bahas, ada yg kata tak boleh.yg dok bincang adalah meta fizik shj.kebebasan berfikir diberi .
Cub pergi ketempat dlm lautan.
Apalagi dialam fikiran.
Yg tak boleh tentang tuhan, tidak boleh.
Melihat kepada kepelbagaian takrif yg dikemukakan sebelum ini,masih banyak lagi perkara yg boleh termasuk dlm mutasybihaat.
Dalam perbincangan Shah Waliyullah didlm beberapa buah kitabnya dapat disimpulkan bahawa perkara2 yg termasuk dlm senarai mutasyabihaat itu adalah seperti berikut:
(a)sifat2 Allah yg boleh mengelirukan keserupaanNya dgn makhlukNya.
(b)perkara2 yg berkaitan dgn kehidupan sesudah mati.
(c)lafaz musytarak(lafaz yg ada beberapa makna)
(d)'Aam(lafaz umum)
(e)Majaaz(bahasa pinjaman,contoh dia tu ular..bukan ular betul ,ini ayat mutasyabihaat juga)
(f)Kinayah(bahasa sindiran,boleh dipakai dgn makna asal pun boleh,dgn makna lain pun boleh.contoh nak ambil bunga dirumah pakcik-bunga sungguh atau nak meminang anak perempuan.ini adalah balaghah)
(g)Ta'ridh(adalah bahasa sindiran atau perli)
(h)Tempat dimana "dhamir"(gantinama)berkemungkinan kembali kepada dua "marji"(tempat kembali)yg berbeza.
(Yg kita bincang dulu)
(i)Tempat dimana ada kemungkinan sesuatu lafaz diathafkan kepada sesuatu yg dekat dan yg jauh daripadanya,kedua-dua sekali.m/s125
(j)Tempat dimana ada kemungkinan sesuatu lafaz dipakai sebagai 'athaf dan juga sebagai istinaaf.
(k)Semua perkara yg dikenali dlm istilah ulama2 Hanafi sebagai
(1)Khafi(dlm istilah usul fekah,peragut dan pencuri diqiaskan)
(2)Musykil (perkataaan yg tak jelas)dan
(3)Mujmal(perkataan solat,masih tak jelas,perlu bukti lain)
Jika perlu fikir dan renung ,cari hujjah lain adalah mutasyabihaat.
Jika duk besar dan bangga badan,akan ditimbang badannya.
Yg mutasybihaat sifat tuhan itu yg pasti tak boleh .
Perlu sekali diingat bahawa takwilan2 tentang sifat2 Allah yg dibuat oleh kebanyakan golongan Khalaf itu bukan kerana mereka tidak menganggap sebagai perkara2 yg termasuk dlm mutasyabihaat,tetapi mereka menganggap masih ada ruang keharusan membincangkan tentangnya.Sama ada Salaf atau Khalaf semuanya menerima bhw ayat2 sifat itu memang merupakan ayat2 mutasyabihaat,yg berbeza cuma salaf langsung tidak mentakwilkanya.Sementara Khalaf pula mentakwilkannya secara dzanniعلى سبيل الإحتمالbukan secara pasti atau qathieلاعلى سبيل العلم وألجزم واليقين
Tiada ulasan:
Catat Ulasan