Isnin, Januari 08, 2018

Analisis umur Aisyah ketika berkahwin

KooSIRI PEMURNIAN SEJARAH AWAL ISLAM :
Analisis Umur Aishah r.ha Ketika Berkahwin,
Melalui Neraca Riwayah Dan Dirayah - Sesi 1 dari 2

(Perbincangan Melalui Neraca DIrayah) Maulana Mohd Asri Yusoff Universiti Malaya
2 Dis 2017 RINGKASAN HUJJAH MENGAPA KISAH SAIDATINA AISYAH BERKAHWIN DENGAN NABI S.A.W SEMASA BERUMUR 6 TAHUN TIDAK BENAR
Hujah Pertama – Bertentangan Dengan Fitrah Manusia Hujah Kedua – Bertentangan Dengan Akal Yang Waras Hujah Ketiga – Tiada Contoh Ditemui Di Negara Arab Atau Di Negara Panas Hujah Keempat- Riwayat Ini Bukan Hadis Rasulullah s.a.w.
Hujah Kelima – Riwayat Ini Diriwayatkan Oleh Hisham Selepas Fikirannya Bercelaru
Hujah Keenam – Hanya Perawi Iraq Yang Menukilkan Riwayat Ini
Hujah Ketujuh – Aishah r.ha Masih Ingat Ayat Al-Quran Yang Diturunkan Di Tahun Empat Kerasulan
Hujah Kelapan – Aishah r.ha Masih Ingat Dengan Jelas Peristiwa Hijrah Abu Bakar r.a Ke Habshah
Hujah Kesembilan – Aishah r.ha. Mengelap Luka Dan Hingus Usamah Bin Zaid r.a. Yang Dikatakan Sebaya Dengannya
Hujah Kesepuluh – Ummul Mu’minin r.ha. Turut Serta Di Dalam Peperangan Badar
Hujah Ke-11 – Aishah r.ha Menyertai Perang Uhud Sedangkan Kanak-Kanak Lelaki Berumur Empat Belas Tahun Tidak Dibenarkan Menyertai Perang
Hujah Ke-12 – Aishah r.ha Lebih Muda 10 Tahun Dari Kakaknya Asma, Dan Semasa Peristiwa Hijrah Asma r.ha Berumur 27 Atau 28 Tahun
Hujah Ke-13 – Ahli Sejarah At-Tabari Mengatakan Aishah r.ha Lahir Di Zaman Jahilliyah (Sebelum Kerasulan) Hujah Ke-14 – Aishah r.ha. Adalah Antara Orang-Orang Yang Terawal Memeluk Islam
Hujah Ke-15 – Abu Bakar r.a Bercadang Mengahwinkan Aishah r.a Sebelum Berhijrah Ke Habshah
Hujah Ke-16 – Aishah r.ha Disebut Sebagai Gadis Dan Bukan Kanak-Kanak Semasa Dicadangkan Untuk Bernikah Dengan Rasulullah
Hujah Ke-17 – Rasullulah Tidak Tinggal Bersama Aishah r.ha Kerana Masalah Mendapatkan Mahar, Bukan Kerana Umur Aishah Yang Terlalu Muda
Hujah Ke-18 – Hadis Yang Mensyaratkan Mendapat Persetujuan Seorang Gadis Sebelum Dikahwinkan Memerlukan Gadis Tersebut Telah Cukup Umur
Hujah Ke-19 – Kebolehan Luarbiasa Aishah r.ha Mengingati Syair Yang Biasa Disebut Di Zaman Jahiliyah Membuktikan Beliau r.ha Lahir Di Zaman Jahiliyah
Hujah Ke-20 – Kemahiran Dalam Sastera, Ilmu Salasilah Dan Sejarah Sebelum Islam
Hujah Ke-21 – Keinginan Mendapatkan Anak Dan Naluri Keibuan Tidak Mungkin Timbul Dari Kanak-Kanak Bawah Umur
Hujah Ke-22- Aishah r.ha Sebagai Ibu Angkat Kepada Bashar r.ha. Yang Berumur Tujuh Tahun Selepas Perang Uhud
Hujah Ke-23- Wujudkah Perkahwinan Gadis Bawah Umur Di Tanah Arab Dan Dalam Masyarakat Bertamadun? Hujah Ke-24 – Kesepakatan (Ijmak) Umat Dalam Amalan

Hadis2 itu  sepatutnya diteliti dan dicermati berdasarkan usul2 riwayah dan dirayah.
Ia merupakan usul muktamad dan autentik dan memang dapat menentukan sejauh mana hadis atau  atsar menepati piawaian sebagai hadis yg betul2 sahih dan layak disebut sunnah nabi saw dr semua sudut dinilai dari segi riwayah dan dirayah.
Kadang2 sesuatu hadis dikatakan sahih dari sudut riwayat ,zahir sanadnya tak mengambil kira lagi  beberapa lapisan dibawahnya.
Perbincangan kita ini adalah satu perbincangan ilmiyah dan sangat mencabar.
1.dirayah.
2.riwayat.

Minit 41
Atok bin Abi rabah mengatakan bahawa ummulmukminin adalah seorang ahli fekah yg paling hebat,seorang ulamak  yg palinf tinggi pengetahuannya dan seorang pemikir tinggi tahap pemikiranya.Sampai begitu puji2an.Bukan senang.
Cuba kita tengok,sahabat2 ada masalah pergi tanya dia.
Pernahkah kita dengar,kalau sepatutnya  umur seperti dlm hadis2, tahun ke7 perang khaibar dia duk main anak patung lagi.Dia tahu apa nak tanya.Budak tanya buat apa?Saidina Umar ni orang bijaksana,cendikiawan ,ahli fikir pun tanya dia.Bila dia cerita senyap.Benda tu kena fikir,bukan sj2.Kalau dia jawab semua isteri2 rasullah saw yg lain diam.Kenapa siapa yg bangun dan kata ,kamu tahu apa kamu budak2 lagi.Kami ni yg Rasullah saw bercakap dgn sebagai orang tua.Tak pernah kita jumpa ayat2 seperti itu
Minit 42.

Minit 43
Dia boleh tegur Umar.
Bukti kebenaran tiada pertentangan.
Quran....
Tahun ke7,perang khaibar...main patung?
Aisyah boleh tegur ibnu Umar!
Tokoh wanita yg sangat hebat!.
Salah satu  bukti kebenaran tiada pertentangan.
Satu pihak nampak bodoh dan satu pihak cerdik sangat.
Ini dua perkara yg bertentangan.
Pelakon boleh la.
Terima salah satu.
Dulu pun mmay bw kisah yg itu juga.
Minit 46
Inj Kena baiki...
Abu musa al asyaari berkata jika kami mendapati kesulitan  akan dapat penyelesaian yg mudah dr aisyah.
Minit 47.
Abu Zeenat menceritakan bhw  belum pernah melihat seorang lelaki yg lebih mahir dlm bersyair berbanding dgn Urwah(anak saudara Aisyah).Beliau telah bertanya kepada Urwah..hebat dlm syair.
Musa bin Talhah menceritakan..Aisyah petah berbicara
Urwah tidak heran,  seorang fakih,syair..tetapi heran ilmu perubatannya...
Aisyah mengurus ubat semasa rasullah saw sakit...utusan yg dtg mencadangkan...
Aisyah juga pandai ilmu salsilah.
Aisyah juga pandai ilmu faraid.
Dan mesti cukup berumur..
Sedang Kalau ikut Hisyam dia masih kecil!
Asas2 yg kukuh telah dia dapat dr ayahnya.
Ms 42..
Aisyah kritik atau tegur umar,yg mn menunjukan dia seorang yg hebat,dia boleh istidlal dgn quran dan hadis serta sikap nabi yg menunjukan ilmunya mendalam.
Usul dirayat berpunca dari Aisyah ,Antaranya
1.bila  makna sesuatu hadis bercanggah dgn alquran walau betapa tinggi kedudukan sanadnya ia adalah tertolak.
Prinsip ini digunakan oleh fekah hanafi.
Contoh hadis yg bercanggah dgn quran .
Hadis,Orang mati boleh mendengar.(hanya khusus untuk nabi)
Quran kata orang tidak boleh mendengar.
Minit 54

Minit 54

Umar kata orang mati tersiksa dlm kubur disebabkan tangisan orang hidup.
Aisyah kata tak betul tu, sebab ayat quran ..masing2 menanggung sendiri ,sesaorang tidak menanggung dosa yg dibuat oleh orang lain.
Dia guna usul dirayah,dia kata tidak masuk akal ..
Minit 55

2.Setinggi mana pun kedudukan perawi sesaorang perawi tetap tidak akan diterima sekiranya dia meriwayatkan bercanggah dgn alquran. Tiada siapa yg mencapai kedudukan seumpama saidina umar dan abdullah bin umar apabila ummu mukminin mengutamakan prinsip  bila berdepan dgn peribadi perawi suatu prinsip lain diperkenalkan iaitu bila shj seorang perawi bila shj  dibandingkan dgn satu prinsip,maka perawi itu akan ditolak dan prinsip itulah yg akan dipakai, inilah prinsip dirayah atau quran .kalau bercanggah atau mencemarkan imej nabi,tak boleh kena tolak.
3.kalau sesaorang mengatakan sesuatu yg bercanggah dgn alquran atau prinsip ini beliau dianggap telah tersalah faham.Kalu dia orang baik kita tak kata dia dusta,kita tak kata dia reka hadis ,cuma lebih baik kita kata dia tersalah.sekadar itu.
Nak kata quran salah mana boleh.Nabi salah mana boleh?
Kena jaga itu keutamaan dia.
Atau tidak mengingati peristiwa itu dgn tepat atau mungkin beliau tidak dapat memahami kedudukan sebenar peristiwa itu

Minit 57
Hujjah 20.

Minit 1jam

Bhg ke 2,bhg Allamah Hiburahman tak sebut,dia tak bincangkan ,maka ramai yg keliru.
Ramai yg kata,o duk sebut hadis Hisyam shj,byk lagi mutabaatnya,banyak lagi syawahidnya  dlm kitab itu kitab ini.ya betul .
Habiburahman tak sebut sebab dia tahu dah yg lain tak boleh pegang semuanya.ni sj yg sebenarnya sebab tu dia selalu sebut Hisyam.Dia bukan anti Hisyam pun.
Dia cuma kata Hisyam tersalah.
Lebih baik kita kata dia tersalah daripada Rasullah saw tercemar ,Aisyah jadi bahan ketawa.Jadi permainan musuh Islam.Kalu kita kata dia salah tiada apa,manusia boleh tersalah.Orang pun tersalah juga.Lebih baik.
Dan kalau nak kata riwayat yg boleh pegang itu shj.
Mari kita buktikan sekarang
Jam 1:03

Ia agak menjemukan dan berat.
Ini campur2,terutama Hakim Niaz Ahmad.
Dia pelupur dan disana sini saya(mmay)ada tambah.
Bhg kedua,
Klasifikasi tabaqot perawi menurut ulamak rijal hadis.
Perawi2 ini dia ada byk peringkat.
Dari segi kekuatan dan kelemahanya itu satu sudut.
Sudut generasi kalau kita tarikh tahun2 tu pun dia ada banyak peringkat juga.
Sekarang kita nak tengok dari sudut generasi selepas dari Rasullah saw.
Jam 1:04
Tabaqot 1
Mereka terdiri dr sahabat nabi saw.
Golongan ini dikecualikan dari tindakan jarh dan takdil.
Tiada.Ini mengikut ahli sunnah.
Sebab sudah cukup dan tidak boleh kata apa dah.Terima shj bila Allah swt memuji mereka dgn begitu byk didlm alquran.Siapa kita nak pertikai mereka.Namun begitu sahabat2 bukan bermakna tidak tersalah ,tidak terlupa atu maksum dgn kata lain.Cuma nak kritik hadis dia tak bolehp pakai ,dia lemah wakaupun sahabat tu paling kurang sehingga kita tak tahu nama dia tak kisah asalkan pastikan dia sahabat.
Tetapi kalu orang lain tak boleh.Ni majhul jadi dhaif terus.Dgn sebab seorang shj perawi jadi dhaif.
Sahabat tidak timbul walaupun begitu,ulamak2 hadis bincang ,dia terkeliru,dia tersalah nak buat macam mana sebagai manusia adala macam tu.
Jam 1:05
Tabaqot ke 2

Jam 1:05
Tabaqot ke 2
Mereka terdiri dr kalangan tabiin.
Dari sini bermula tindakan jarh dan takdil.
Termasuk dlm tobaqoh ke2 ini para tabiin besar seperti Said Musayyab.
Urwah bin Azzubair dll.

Tobaqot ke3 dan seterusnya bc sendiri.Sampai kepada 12.

Tertib ini adalah berdasarkan yg dikemukakan oleh Hafiz Ibnu Hajar dlm Taqribultahzib.
Sebab dikalangan ulamak jarh dan takdil ada sedikit2 perbezaan pendapat.itu adalah tetapi yg kita sebut tadi adalah berdasarkan apa yg dikemukan oleh Hafiz Ibnu Hajar dlm Taqribultahzib.
Cuba tengok bermula dari
tabaqot ke2 hingga tobaqot ke6 adalah tabaqot para tabiin.Bermula dari
tobaqot ke7 hingga tobaqot ke 9 adalah tabiin tabiin.
Tobaqot atbat tabiin tabiin bermula dari
tobaqot ke10 hingga tobaqot ke12.
Secara ringkas,bolehlah dikatakan
golongan tabiin berada didlm 5 tobaqot.
golongan tabiin tabiin berada didlm 3 tobaqot dan
golongan atbab tabiin  tabiin  juga  dlm 3 tobaqot .
Ini kesimpulan.
Jam 1:07
Hingga tahu ke100h,semua orang dari tobaqot ke2 meninggal dunia.ini sejarah.
Dari tahun100hijrah hingga 200hijrah,Orang2  dari tobaqot ke2 hingga ke8 semuanya telah meninggal dunia.begitulah kajian sejarah setakat itu shj.
Tobaqot ke9 adalah hingga 12,golongan yg hidup selepas tahun 200hijrah .
Ini kena ingat tobaqot keberapa?
Jika termasuk dlm tobaqot ini
,bererti dia hidup  selepas tahun 200hijrah.
Adanya pengetahuan tobaqot perawi  akan memudahkan kita memahami kedudukan hadis2 berhubungan dgn umur Aisyah ketika berkahwin dgn Rasullah saw dan ketika bersama baginda sebagai suami isteri.
Jam 1:09
Riwayat2 yg saya(mmay) buat.
Riwayat2 umur Aisyah selain dari Hisyam.
Nombor bilangan.
Siapa perawi
Nama kitab
Umur ketika kahwin
Umur ketika bersama sebagai suamiisteri
Umur ketika nabi wafat
Berdasarkan riwayat itu
1.Riwayat Zuhri.

1.Riwayat Zuhri.
Drp Aisyah drp Urwah ,ini bukan Hisyam sanad lain.saluran lain.
Jadi yg ada selain drp Hisyam.
Dalam apa?
Dalam sahih muslim.
Tetapi dia sebut itu jetika kahwin umur 7 tahun.bukan 6 tapi 7.
Dan ketika bersama 9 tahun.
Ketika meninggal dunia umur dia 18 tahun.
Untuk memudahkan kita buat begini nampak terus
2.Abu Muawiyah  daripada Akmasy hingga Aswad.nanti kita tengok ,saya(mmay)bagi  teks dia  kemudian.ini tengok sepintas lalu.ini ada dimana?ada dlm sahih muslim.
Sama seperti biasa.
3.Dari Akmasy hingga Aswad dlm sunan nasaei.
4.Abu Muawiyah hingga Akmasy hingga Aswad dlm musnad Ahmad.maknanya samalah tu.,kitab sahaja lain.
Yg ke
5. Israel drp Abi Ishak,yakni cucu kepada Abu Ishak  hingga Abu Ubaidah hingga iaitu anak kepada Abdullah bin Masud,ini ada dlm sunan ibnu majah.
Disini pun sebut 7tahun,9tahun dan 18tahun ketika meningggal.
Yg ke
6. Mutorif drp Abi Ishak hingga Abu Ubaidah.ini ada dlm sunan nasaei.
Seterusnya yg ke
7.Umaarah bin Ghaziyoh drp Muhamad bin Ibrahim  bin Abi Salamah.Abi Salamah bin Abdirahman bin Auf,anak kepada Abdurahman bin Auf.
Ini ada dlm sunan nasaei.kalu ada lagi selebih ni ,dia tak lari drp ini.
Untuk mudah cerita kita tumpu kesini.
Inilah orang2nya kalu selain drp Hisyam.
Baik,kalu drp Hisyam  pula,12@13 orang perawinya semua drp Hisyam.cuba tengok 12 orang murid Hisyam yg meriwayatkan hadis umur Aisyah drp nya.
1. Ali bin Musheer.ini ada dlm sahih bukhari,sunan ibnu majah dan sunan darimi.
2.Abu Usamah dlm sahih bukhari,sahih muslim,
Sufiyan AtSauri ,
Wahid bin Khalid ,
Yunus bin  yukir,
Abdah bin Sulaiman,
Ahmad bin Zaid,Abu Muawiyah ,
Sufyan bin Uyainah,
Jaafar bin Sulaim,Hammad bin Salamah,
Wakeed bin AlJaaroh.
Ini semua orang2 yg meriwayatkan drp Hisyam.Sebab itu riwayat Hisyam paling kukuh  atau paling kuat dlm bab ini.
Tetapi yg kuat tu nak tau sejauh mana.
Dan yg lain2 tu boleh ke nak jadi penyokong?
Ke sokong membawa rebah?
Itu yg kita nak tahu.
Boleh ke nak  jadi penyokong kepada riwayat Hisyam itu?
Itu soalnya.
Ada orang kata,tak mahu pakai riwayat hisyam,ada riwayat lain tak apa kita tengok lagi.

👪
Jam 1:13
Riwayat pertama bukhari drp  Hisyam begini..
Perincian sanad bukhari
1.Nama Perawi siapa.
2.Tarikh lahirnya.
3.Tarikh wafat
Yg lebih penting perbahasan ulamak ni ialah tarikh wafat.
Kalu tak dak tarikh wafat tarikh lahir pun tak kisah sangat tapi ada tarikh lahir satu kelebihan.
Ya pertama
Aisyah,tabaqot pertama( Mereka terdiri dr sahabat nabi saw.Golongan ini dikecualikan dari tindakan jarh dan takdil.Tiada.
Urwah bin Azzubair
tabaqot kedua.
Taboqot kedua apa maksudnya?kena rujuk kesitu tabaqot ke2 hingga tobaqot ke6 adalah tabaqot para tabiin . Mereka terdiri dr kalangan tabiin.
Dari sini bermula tindakan jarh dan takdil.
Termasuk dlm tobaqoh ke2 ini para tabiin besar seperti Said Musayyab.
Urwah bin Azzubair dll.

1.Nama Perawi = Hisyam
2.Tarikh lahirnya.
3.Tarikh wafat= 58hijrah

Ini tobaqot pertama.
Tobaqot kedua urwah bin azzubair(tadi telah disebut)
Meninggal dunia 93 hijrah.
Tobaqot ke 5, Hisyam bin Urwah bukan tobaqot 3@4 tapi 5.berdasarkan kajian ulamak rijal.tarikh dia 61-146 hijrah.
Tobawot ke8 Ali bin Musheer,115-189hijrah
Tobawot ke10,Farwah bin Abi magkrok,ini guru imam bukhari(imam bukhari ambil drp dia.tidak dapat dipastikan tarikh lahir dia tetapi tarikh meninggal dia
225hijrah.
Tobawot ke11.Imam bukhari sendiri lahir 194 dan meninggal dunia pada tahun 256hijrah ,ini dipanggil abad
Ke3.
Minit 1:15
Riwayat kedua bukhari drp Hisyam.
Ni lafaz dia,dgn sanad
1.Riwayat yg pertama Rasullah mengahwinimu
Perincian sanad macam tadi (tengok sendiri)
Nama kitab
Umur ketika kahwin
Umur ketika bersama sebagai suamiisteri
Umur ketika nabi wafat berdasarkan  riwayat itu.

2.Riwayat kedua
Riwayat daripada Hisyam darp Ayahnya.
Ini riwayat mursal.
Tadi riwayat itu riwayat mausul(sampai kepada perawi paling atas
Ini kepala paling atas.
Urwah tak sempat jumpa perawi paling atas.
Cuba tengok
Jan 1:17
Khadijah  meninggalkan3 tahun sebelum hijrah.
Selepas dua tahun,nabi saw  menikahi Aisyah.

Kalu macam ni  dah macam lain.
Cuba perhati.makna setelah dua tahun kematian.
Yg kata kahwin selama dua tahun  pada umur 6 tahun baru 7 tahun.dh
Jam 1:18

Urwah mencerita nabi mengahwini  aisyah pada umur
Riwayat ketiga drp hisyam mausul (sampai kepada ayah.)
Jam 2
Riwayat drp bapanya daripada hisyam drp bapanya.
Rasullah saw menikahinya.
Ni walaupun mausul dia kait sampai kepada asiyah
Dia kata menikahi aisyah.
Bila selepas khadijah mati atau beberapa tahun?
Jadi tak jelas,terus kahwin.
Tapi tadi tak betul.
Tak keluar 9,dia akan jadi 7
Sini sudah ada percanggahan.

Riwayat ke4
Rasullah saw mengahwininya ketika berumur 6tahun dan bersama  pada umur 9tahun.kata Hisyam diceritakan kepada saya  duduk bersamanya 9tahun.
Jadi sini juga  disebut mengahwininya..
Jadi  hadis yg aisyah  sebut mengahwininya ada berapa?
Satu shj.
Ini dinamakan kaji,kalu baca sekali lalu itu bukan kaji.
Kalu macam tu siapa shj boleh mengajar.
Nak tahkid atau banding biar betul itu bukan kerja orang biasa.sebab itu  kena teliti betul.habis.

Hadis riwayat muslim pertama Hisyam,mausul.
Sama seperti bukhari,rasullah mengahwini saya.

63.riwayat drp muslim,mausul juga.
Rasullah mengahwini saya ketika saya umur 6tahun.

Riwayat ke3zuhni drp muslim,ini tidak melalui hisyam.
Seolah imam muslim mutabik.
Jam 1:24

Ahad, Januari 07, 2018

031.Surah luqman 12-19

وَلَقَدْ آتَيْنَا لُقْمَانَ الْحِكْمَةَ أَنِ اشْكُرْ لِلَّهِ ۚ وَمَنْ يَشْكُرْ فَإِنَّمَا يَشْكُرُ لِنَفْسِهِ ۖ وَمَنْ كَفَرَ فَإِنَّ اللَّهَ غَنِيٌّ حَمِيدٌ

(Abdullah Muhammad Basmeih)
Dan sesungguhnya Kami telah memberi kepada Luqman, hikmat kebijaksanaan, (serta Kami perintahkan kepadanya): Bersyukurlah kepada Allah (akan segala nikmatNya kepadamu)". Dan sesiapa yang bersyukur maka faedahnya itu hanyalah terpulang kepada dirinya sendiri, dan sesiapa yang tidak bersyukur (maka tidaklah menjadi hal kepada Allah), kerana sesungguhnya Allah Maha Kaya, lagi Maha Terpuji.

-Sura Luqman, Ayah 12

وَإِذْ قَالَ لُقْمَانُ لِابْنِهِ وَهُوَ يَعِظُهُ يَا بُنَيَّ لَا تُشْرِكْ بِاللَّهِ ۖ إِنَّ الشِّرْكَ لَظُلْمٌ عَظِيمٌ

(Abdullah Muhammad Basmeih)
Dan (ingatlah) ketika Luqman berkata kepada anaknya, semasa ia memberi nasihat kepadanya:" Wahai anak kesayanganku, janganlah engkau mempersekutukan Allah (dengan sesuatu yang lain), sesungguhnya perbuatan syirik itu adalah satu kezaliman yang besar".

-Sura Luqman, Ayah 13

وَوَصَّيْنَا الْإِنْسَانَ بِوَالِدَيْهِ حَمَلَتْهُ أُمُّهُ وَهْنًا عَلَىٰ وَهْنٍ وَفِصَالُهُ فِي عَامَيْنِ أَنِ اشْكُرْ لِي وَلِوَالِدَيْكَ إِلَيَّ الْمَصِيرُ

(Abdullah Muhammad Basmeih)
Dan Kami wajibkan manusia berbuat baik kepada kedua ibu bapanya; ibunya telah mengandungnya dengan menanggung kelemahan demi kelemahan (dari awal mengandung hingga akhir menyusunya), dan tempoh menceraikan susunya ialah dalam masa dua tahun; (dengan yang demikian) bersyukurlah kepadaKu dan kepada kedua ibubapamu; dan (ingatlah), kepada Akulah jua tempat kembali (untuk menerima balasan).

-Sura Luqman, Ayah 14

وَإِنْ جَاهَدَاكَ عَلَىٰ أَنْ تُشْرِكَ بِي مَا لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ فَلَا تُطِعْهُمَا ۖ وَصَاحِبْهُمَا فِي الدُّنْيَا مَعْرُوفًا ۖ وَاتَّبِعْ سَبِيلَ مَنْ أَنَابَ إِلَيَّ ۚ ثُمَّ إِلَيَّ مَرْجِعُكُمْ فَأُنَبِّئُكُمْ بِمَا كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ

(Abdullah Muhammad Basmeih)
Dan jika mereka berdua mendesakmu supaya engkau mempersekutukan denganKu sesuatu yang engkau - dengan fikiran sihatmu - tidak mengetahui sungguh adanya maka janganlah engkau taat kepada mereka; dan bergaulah dengan mereka di dunia dengan cara yang baik. Dan turutlah jalan orang-orang yang rujuk kembali kepadaKu (dengan tauhid dan amal-amal yang soleh). Kemudian kepada Akulah tempat kembali kamu semuanya, maka Aku akan menerangkan kepada kamu segala yang kamu telah kerjakan.

-Sura Luqman, Ayah 15

يَا بُنَيَّ إِنَّهَا إِنْ تَكُ مِثْقَالَ حَبَّةٍ مِنْ خَرْدَلٍ فَتَكُنْ فِي صَخْرَةٍ أَوْ فِي السَّمَاوَاتِ أَوْ فِي الْأَرْضِ يَأْتِ بِهَا اللَّهُ ۚ إِنَّ اللَّهَ لَطِيفٌ خَبِيرٌ

(Abdullah Muhammad Basmeih)
(Luqman menasihati anaknya dengan berkata): "Wahai anak kesayanganku, sesungguhnya jika ada sesuatu perkara (yang baik atau yang buruk) sekalipun seberat bijih sawi, serta ia tersembunyi di dalam batu besar atau di langit atau pun di bumi, sudah tetap akan dibawa oleh Allah (untuk dihakimi dan dibalasNya); kerana sesungguhnya Allah Maha Halus pengetahuanNya; lagi Amat Meliputi akan segala yang tersembunyi.

-Sura Luqman, Ayah 16

يَا بُنَيَّ أَقِمِ الصَّلَاةَ وَأْمُرْ بِالْمَعْرُوفِ وَانْهَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَاصْبِرْ عَلَىٰ مَا أَصَابَكَ ۖ إِنَّ ذَٰلِكَ مِنْ عَزْمِ الْأُمُورِ

(Abdullah Muhammad Basmeih)
"Wahai anak kesayanganku, dirikanlah sembahyang, dan suruhlah berbuat kebaikan, serta laranglah daripada melakukan perbuatan yang mungkar, dan bersabarlah atas segala bala bencana yang menimpamu. Sesungguhnya yang demikian itu adalah dari perkara-perkara yang dikehendaki diambil berat melakukannya.

-Sura Luqman, Ayah 17

وَلَا تُصَعِّرْ خَدَّكَ لِلنَّاسِ وَلَا تَمْشِ فِي الْأَرْضِ مَرَحًا ۖ إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ كُلَّ مُخْتَالٍ فَخُورٍ

(Abdullah Muhammad Basmeih)
"Dan janganlah engkau memalingkan mukamu (kerana memandang rendah) kepada manusia, dan janganlah engkau berjalan di bumi dengan berlagak sombong; sesungguhnya Allah tidak suka kepada tiap-tiap orang yang sombong takbur, lagi membanggakan diri.

-Sura Luqman, Ayah 18

وَاقْصِدْ فِي مَشْيِكَ وَاغْضُضْ مِنْ صَوْتِكَ ۚ إِنَّ أَنْكَرَ الْأَصْوَاتِ لَصَوْتُ الْحَمِيرِ

(Abdullah Muhammad Basmeih)
"Dan sederhanakanlah langkahmu semasa berjalan, juga rendahkanlah suaramu (semasa berkata-kata), sesungguhnya seburuk-buruk suara ialah suara keldai".

-Sura Luqman, Ayah 19

Jumaat, Januari 05, 2018

Sahih bukhari kitab iman sesi 51

الإيمان » ٢٢ -  وإن طائفتان من المؤمنين اقتتلوا فأصلحوا بينهما فسماهم

2. Iman » 22. Bila dua kelompoik orang beriman berperang maka damaikanlah…

٣٠ - حَدَّثَنَا عَبْدُ الرَّحْمَنِ بْنُ الْمُبَارَكِ حَدَّثَنَا حَمَّادُ بْنُ زَيْدٍ حَدَّثَنَا أَيُّوبُ وَيُونُسُ عَنْ الْحَسَنِ عَنْ الْأَحْنَفِ بْنِ قَيْسٍ قَالَ ذَهَبْتُ لِأَنْصُرَ هَذَا الرَّجُلَ فَلَقِيَنِي أَبُو بَكْرَةَ فَقَالَ أَيْنَ تُرِيدُ قُلْتُ أَنْصُرُ هَذَا الرَّجُلَ قَالَ ارْجِعْ فَإِنِّي سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ إِذَا الْتَقَى الْمُسْلِمَانِ بِسَيْفَيْهِمَا فَالْقَاتِلُ وَالْمَقْتُولُ فِي النَّارِ فَقُلْتُ يَا رَسُولَ اللَّهِ هَذَا الْقَاتِلُ فَمَا بَالُ الْمَقْتُولِ قَالَ إِنَّهُ كَانَ حَرِيصًا عَلَى قَتْلِ صَاحِبِهِ

30. Telah menceritakan kepada kami Abdurrahman bin Al Mubarak Telah menceritakan kepada kami Hammad bin Zaid Telah menceritakan kepada kami Ayyub dan Yunus dari Al Hasan dari Al Ahnaf bin Qais berkata; aku datang untuk menolong seseorang kemudian bertemu Abu Bakrah, maka dia bertanya: "Kamu mau kemana?" Aku jawab: "hendak menolong seseorang" dia berkata: "Kembalilah, karena aku pernah mendengar Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda: "Jika dua orang muslim saling bertemu (untuk berkelahi) dengan menghunus pedang masing-masing, maka yang terbunuh dan membunuh masuk neraka". aku pun bertanya: "Wahai Rasulullah, ini bagi yang membunuh, tapi bagaimana dengan yang terbunuh?" Maka Nabi shallallahu 'alaihi wasallam menjawab: "Dia juga sebelumnya sangat ingin untuk membunuh temannya".

Al adabul mufrad sesi 6 14/02/2015 nasaei hanafi

117. Bercanda -133

 

 

199/264. Dari Anas ibnu Malik berkata,

اتى النبي صلى الله عليه وسلم على بعض نسائه ومعهن أم سليم (وفي طريق أجري عنه: أن ألبراءبن ملك كان يحدوبالرجل،وكان أنبجشة يحدوبالنساء، وكان حسن الصوت/١٢٦٣) فقال يا أنجشة رويدا سوقك بالقوارير قال أبو قلابة فتكلم النبي صلى الله عليه وسلم بكلمة لو تكلم بها بعضكم لعبتموها عليه قوله سوقك بالقوارير

 

"Nabi shallallahu 'alaihi wasallam mengunjungi sebagian istri-istrinya dan Ummu Sulaim bersama mereka (menurut jalan riwayat yang lain dariAnas bahwa Al Barra' ibnu Malik pernah menyanyikan nasyid orang laki-laki dan Anjasyah menyanyikan nasyid untuk orang perempuan, dan dia bagus suaranya /1264). Lalu Nabi shallallahu 'alaihi wasallam bersabda, 'WahaiAnjasyah! pelan-pelan engkau menyanyikan lagu untuk orang-orang perempuan.'Abu Qilabah berkata, 'Lalu Nabi sallallahu 'alaihi wasallam berbicara denganperkataan, "Sekiranya sebagian saudara kalian berbicara, maka niscaya kalian merasa beban (berat) atas orang itu dengan sabda Nabi shallallahu'alaihi wasallam, 'Pelan-pelan engkau menyanyikan lagu untuk orang-orang perempuan."""

Shahih, di dalam kitab Adh-Dhaifah nomor, 6059. (Bukhari, 78-Kitab AlAdah, 90- Bab Ma Yajuzu Minasy-Syar'i war-Rijzi wal Hida’i Muslim, 43- Kitab AlFadha’il, 18- Bab Rahmatun-Nabiyyi shallalahu 'alaihi wasallam Lin-Nisa’i hadits 71).

200/265. Dari Abu Hurairah, mereka berkata,

قالوا  :  يا رسول الله إنك تداعبنا قال إني لا أقول إلا حقا

"Wahai Rasulullah! Sesungguhnya engkau mencandai kami?" Nabishallallahu 'alaihi wasallam bersabda, "Sesungguhnya saya tidak akan berkata kecuali perkataan yang benar."

Shahih, di dalam kitab Takhrijul-Misykah. (Tirmidzi, 25-Kiiab Al Birru wash-Shilah, 57- Bab Ma Ja'a fil-Mizah).

201/226. Dari Bakar ibnu Abdullah berkata,

كان أصحاب النبي صلى الله عليه وسلم يتبادحون بالبطيخ فإذا كانت الحقائق كانوا هم الرجال

"Para sahabat Nabi shallallahu 'alaihi wasallam pernah saling melempar semangka, pada hakikatnya mereka adalah para tokoh-tokoh."

 

Shahih, di dalam kitab Ash-Shahihah - (435).

 

 

202/268. Dari Anas ibnu Malik berkata,

 

جاء رجل إلى النبي صلى الله عليه وسلم يستحمله فقال أنا حاملك على ولد ناقة قال يا رسول الله وما أصنع بولد ناقة فقال رسول الله صلى الله عليه وسلم وهل تلد الإبل إلا النوق

"Seseorang datang kepada Nabi shallallahu 'alaihi wasallam memohon tunggangan, lalu Nabi berkata, 'Saya menaikkanmu di atas anak unta betina!' Orang itu berkata, 'Wahai Rasulullah! apa yang dapat saya lakukan terhadap anak unta betina?' Rasulullah menjawab,' Apakah ada unta yang melahirkan selain anak unta?'

 

Shahih, di dalam kitab Al Misykah (4886). (Abu Daud, 40-Kitab Al Adah,84- Bab Ma Ja’a..., Tirmidzi, 25- Kitab Al Birru wash-Shilah, 57- Bab Ma Ja^afilMizah).

 

118. Bercanda dengan Anak Kecil -134.

203/269. Dari Anas ibnu Malik berkata,

[ان]كان النبي صلى الله عليه وسلم ليخالطنا حتى يقول لأخ لي صغير يا أبا عمير ما فعل النغي

"[Sesungguhnya] Nabi shallallahu 'alaihi wasallam ketika berada di tengah-tengah kami, beliau telah berkata kepada adik saya, 'Wahai AbuUmair! apa yang dilakukan An-Nughair."'

 

Shahih, di dalam kitab Al Misykah (4886). (Bukhari, 78-Kitab Al Adab,18- Bab Al Inbisath Ma'an-Nasi. Muslim, 38-Kitab Al Adab, 5-Bab IstihbabuTahnikil Maulud, hadits 30).

 👉Adik anas=abi umair

119. Akhlak yang Baik -135

204/270. Dari Abu Ad-Darda’ dari Nabi shallallahu 'alaihi wasallam bersabda,

ما من شيء في الميزان أثقل من حسن الخلق

 

"Tidak ada sesuatu yang lebih berat dalam timbangan daripada akhlak yang baik."

 

Shahih, di dalam kitab Ash-Shahihah (876).

 

 

205/271. Dari Abdullah ibnu Amru berkata,

لم يكن النبي صلى الله عليه وسلم فاحشا ولا متفحشا وكان يقول خياركم أحاسنكم أخلاقا

 

"Nabi shallallahu 'alaihi wasallam bukanlah orang yang keji dan bukan pula orang yang memerintahkan perbuatan keji, dan beliau pernah bersabda, 'Sebaik-baiknya diantara kamu adalah yang terbaik akhlaknya."'

 

Shahih, di dalam kitab Ash-Shahihah (286). (Bukhari, 78-Kitab Al Adab, 39- Bab Husnul khuluqi was-sakha’i wa ma yakrahu minal-bukhli. Muslim, 4- KitabFadha^il, 16-Katsratu-hayatihi shallallahu 'alaihi wasallam, hadits 68).

206/272. Dari Amru ibnu Syu'aib, dari bapaknya, dari kakeknya, bahwasanya dia mendengar Nabi shallallahu 'alaihi wasallam bersabda,

أخبركم بأحبكم إلى وأقربكم منى مجلسا يوم القيامة؟ فسكت القوم فأعادها مرتين أو ثلاثا قال القوم نعم يا رسول الله قال أحسنكم خلقا

"Saya memberitahu kalian tentang hal yang paling saya cintai dan yang paling dekat diantara kalian tempatnya dengan saya pada hari kiamat?' Lalu kaum (muslimin) terdiam, kemudian Nabi shallallahu 'alaihi wasallam mengulangi kalimat itu dua atau tiga kali, maka kaum (muslimin) berkata, 'Betul, wahai Rasulullah!.' Rasulullah menerangkan, 'Mereka yang paling baik akhlaknya."'

 

Shahih, di dalam kitab Ash-Shahihah (792).

207/273. Dari Abu Hurairah, bahwa Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallambersabda.

إنما بعثت لأتمم صالحي الأخلاق

"Sesungguhnya saya diutus untuk menyempurnakan akhlak yang baik."

 

Shahih, di dalam kitab Ash-Shahihah (45).

 

 

208/274. Dari Aisyah radhiallahu 'anha, bahwasanya dia berkata,

 ما خير رسول الله صلى الله عليه وسلم بين أمرين إلا اختار أيسرهما ما لم يكن إثما فإذا كان إثما كان أبعد الناس منه وما انتقم رسول الله صلى الله عليه وسلم لنفسه إلا أن تنتهك حرمة الله تعالى فينتقم لله عز وجل بها

      

"Seandainya Rasulullah disuruh memilih diantara dua perkara, maka beliau memilih yang lebih mudah bagi keduanya selama perkara itu bukan perbuatan dosa. Apabila perkara itu adalah perbuatan dosa, maka Rasulullah lebih dahulu dari orang yang menjauhkannya. Rasulullahshallallahu 'alaihi wasallam tidak pernah menyesali diri sendiri kecuali jika larangan Allah dilanggar, maka beliau akan marah dengan hal tersebut karena Allah subhanahu wata’ala."

 

Shahih, di dalam kitab Mukhtasharus Syama^il (300). (Bukhari, 61- KitabAl Manaqib, 23- Bab Shifatun-nabiyyi shallallahu 'alaihi wasallam. Muslim, 431- Kitab Al Fadha’il, 20- Bab Muba'adutuhu shallallahu 'alaihi wasallam lil  'atsam,hadits 77).

 

209/275. Dari Abdullah ibnu Mas'ud berkata,

ان الله تعالى قسم بينكم أخلاقكم كما قسم بينكم أرزاقكم وان الله تعالى يعطي المال من أحب ومن لا يحب ولا يعطي الإيمان إلا من يحب فمن ضن بالمال أن ينفقه وخاف العدو أن يجاهده وهاب الليل أن يكابده فليكثر من قول لا إله إلا الله وسبحان الله والحمد لله والله أكبر

"Sesugguhnya Allah membagi akhlak diantara kalian sebagaimana Allah membagi rezeki diantara kalian dan sesungguhnya Allah Subhanahu waTa'ala memberi rezeki kepada orang yang dicintai dan orang yang tidak dicintai. Allah juga tidak memberikan iman kecuali kepada orang yang dicintai. Barang siapa yang menjaga hartanya, takut diperangi musuh dan takut menderita karena (angin) malam, maka hendaknya memperbanyak ucapan Laa Ilaha Illallahu (tiada Tuhan kecuali Allah), Subhanallah (Maha SuciAllah), Al Hamdulillah (Segala puji bagi Allah), dan Allahu Akbar (Allah Maha Besar)."

 

Shahih mauquf dan hukumnya marfu', di dalam kitab Ash-Shahihah(2714).

 

 

 

Al adabul mufrad sesi 5 14/02/2015 nasaei hanafi

112. Orang yang Diajak Musyawarah adalah Orang

 yang Dipercaya -128

193/256. Dari Abu Hurairah berkata,

 

 قل النبي صلي الله عليه وسلم لأبي الهيشم: هل لك خادم؟ قال لا قال فإذا أتانا سبى فأتنا فأتى النبي صلى الله عليه وسلم برأسين ليس معهما ثالث فأتاه أبو الهيثم قال النبي صلى الله عليه وسلم اختر منهما قال يا رسول الله اختر لي فقال النبي صلى الله عليه وسلم إن المستشار مؤتمن خذ هذا فإني رايته يصلى واستوص به خيرا فقالت امرأته ما أنت ببالغ ما قال فيه النبي صلى الله عليه وسلم إلا أن تعتقه قال فهو عتيق فقال النبي صلى الله عليه وسلم إن الله لم يبعث نبيا ولا خليفة إلا وله بطانتان بطانه تأمره بالمعروف وتنهاه عن المنكر وبطانة لا تألوه خبالا ومن يوق بطانة السوء فقد وقى

 

"Nabi shallallahu 'alaihi wasallam bersabda kepada Abu Al Haitsam,'Apakah engkau mempunyai pelayan? Dia menjawab, Tidak.' Nabi bersabda,'Apabila datang tawanan kepada kami, maka kemarilah (datangi kami).'

Lalu Nabi shallallahu 'alaihi wasallam didatangkan kepadanya dua tawanan, dan tidak ada orang yang ketiga yang menyertai kedua tawanan tersebut. Kemudian Abu Al Haitsam mendatangi Nabi, lalu Nabi shallallahu'alaihi wasallam bersabda, 'Pilihlah salah satu dari keduanya.' Abu Al Haitsammenjawab, "Wahai Rasulullah! pilihkan untuk saya." Lalu Nabi shallallahu'alaihi wasallam bersabda, 'Orang yang diajak musyawarah orang yang dipercaya, ambillah ini, karena saya melihat dia melakukan shalat, danberwasiatlah kebaikan kepadanya.' Kemudian istri Abu Al Haitsam berkata, Tidaklah engkau itu dikatakan orang yang menjalankan kepada perkataan Nabi shallallahu 'alaihi wasallam kecuali engkau memerdekakannya.' Abu AlHaitsam berkata, 'Maka dia (saya) merdekakan.' Kemudian Nabi shallallahu'alaihi wasallam bersabda,' Sesungguhnya Allah tidak mengutus Nabi ataukhalifah, kecuali baginya dua perkara yang mengiringinya. Pengiring yangmemerintahkannya untuk berbuat kebaikan dan mencegah kemunkaran danpengiring yang merusak dirinya. Barang siapa dipelihara dari pengiring yang buruk, maka dia benar-benar terpelihara."'

 

Shahih, di dalam kitab Ash-Shahihah (1641). (Tirmidzi, 34- Kitab Az-Zuhdu, 39- Bab Ma Ja’a fi Ma'isyati Ashabin-Nabiyyi shallallahu 'alaihiwasallam.

 

115.Saling Mencintai Diantara Manusia -131

197/260. Dari Abu Hurairah, dari Nabi shallallahu 'alaihi wasallambersabda,

والذي نفسي بيده لا تدخلوا الجنة حتى تسلموا ولا تسلموا حتى تحابوا وأفشوا السلام تحابوا وإياكم والبغضة فإنها هي الحالقة لا أقول لكم تحلق الشعر ولكن تحلق الدين

 

"Demi Dzat yang jiwa raga saya berada pada kekuasaan-Nya! engkau tidak akan masuk surga sehingga kamu masuk Islam, kamu tidak akan masuk Islam sehingga kamu saling mencintai, sebarluaskan salam, niscaya kamu saling mencintai, dan jauhilah kebencian, karena ia yang mencukur. Saya tidak berkatakepadamu, 'mencukur rambut', tetapi (kebencian itu) mencukur agama.'"

 

Hasan lighairihi di dalam At-Ta'liqu Ar-Raghibu (3/226). (Muslim, KitabAl Iman, 22- Bab Bayanun Annahu la yadkhulul Jannata Illal Mukminuun,hadits 93 sampai ucapannya, Afsyus-Salama bainakum, wa Ma Ba'dahu(sesudahnya) tidak sedikitpun terdapat di dalam Kutubus-Sittah.

117. Bercanda -133

 

 

199/264. Dari Anas ibnu Malik berkata,

اتى النبي صلى الله عليه وسلم على بعض نسائه ومعهن أم سليم (وفي طريق أجري عنه: أن ألبراءبن ملك كان يحدوبالرجل،وكان أنبجشة يحدوبالنساء، وكان حسن الصوت/١٢٦٣) فقال يا أنجشة رويدا سوقك بالقوارير قال أبو قلابة فتكلم النبي صلى الله عليه وسلم بكلمة لو تكلم بها بعضكم لعبتموها عليه قوله سوقك بالقوارير

 

"Nabi shallallahu 'alaihi wasallam mengunjungi sebagian istri-istrinya dan Ummu Sulaim bersama mereka (menurut jalan riwayat yang lain dariAnas bahwa Al Barra' ibnu Malik pernah menyanyikan nasyid orang laki-laki dan Anjasyah menyanyikan nasyid untuk orang perempuan, dan dia bagus suaranya /1264). Lalu Nabi shallallahu 'alaihi wasallam bersabda, 'WahaiAnjasyah! pelan-pelan engkau menyanyikan lagu untuk orang-orang perempuan.'Abu Qilabah berkata, 'Lalu Nabi sallallahu 'alaihi wasallam berbicara denganperkataan, "Sekiranya sebagian saudara kalian berbicara, maka niscaya kalian merasa beban (berat) atas orang itu dengan sabda Nabi shallallahu'alaihi wasallam, 'Pelan-pelan engkau menyanyikan lagu untuk orang-orang perempuan."""

Shahih, di dalam kitab Adh-Dhaifah nomor, 6059. (Bukhari, 78-Kitab AlAdah, 90- Bab Ma Yajuzu Minasy-Syar'i war-Rijzi wal Hida’i Muslim, 43- Kitab AlFadha’il, 18- Bab Rahmatun-Nabiyyi shallalahu 'alaihi wasallam Lin-Nisa’i hadits 71).

200/265. Dari Abu Hurairah, mereka berkata,

قالوا  :  يا رسول الله إنك تداعبنا قال إني لا أقول إلا حقا

"Wahai Rasulullah! Sesungguhnya engkau mencandai kami?" Nabishallallahu 'alaihi wasallam bersabda, "Sesungguhnya saya tidak akan berkata kecuali perkataan yang benar."

Shahih, di dalam kitab Takhrijul-Misykah. (Tirmidzi, 25-Kiiab Al Birru wash-Shilah, 57- Bab Ma Ja'a fil-Mizah).

201/226. Dari Bakar ibnu Abdullah berkata,

كان أصحاب النبي صلى الله عليه وسلم يتبادحون بالبطيخ فإذا كانت الحقائق كانوا هم الرجال

"Para sahabat Nabi shallallahu 'alaihi wasallam pernah saling melempar semangka, pada hakikatnya mereka adalah para tokoh-tokoh."

 

Shahih, di dalam kitab Ash-Shahihah - (435).

 

 

202/268. Dari Anas ibnu Malik berkata,

 

جاء رجل إلى النبي صلى الله عليه وسلم يستحمله فقال أنا حاملك على ولد ناقة قال يا رسول الله وما أصنع بولد ناقة فقال رسول الله صلى الله عليه وسلم وهل تلد الإبل إلا النوق

"Seseorang datang kepada Nabi shallallahu 'alaihi wasallam memohon tunggangan, lalu Nabi berkata, 'Saya menaikkanmu di atas anak unta betina!' Orang itu berkata, 'Wahai Rasulullah! apa yang dapat saya lakukan terhadap anak unta betina?' Rasulullah menjawab,' Apakah ada unta yang melahirkan selain anak unta?'

 

Shahih, di dalam kitab Al Misykah (4886). (Abu Daud, 40-Kitab Al Adah,84- Bab Ma Ja’a..., Tirmidzi, 25- Kitab Al Birru wash-Shilah, 57- Bab Ma Ja^afilMizah).

 

 

Al adabul mufrad sesi 4 14/02/2015 nasaei hanafi

99. Setiap Kebaikan Merupakan Sedekah -115

165/224.  Dari Jabir ibnu Abdullah, dari  Nabi shallallahu  'alaihi wasallam,

كل معروف صدقة

"Setiap kebaikan adalah sadaqah."

 

Shahih, di dalam kitab Ash-Shakihah (2040). (Bukhari, 78-Kitab Al Adah,33- Bab Kullu Ma'rufin Shadaqatun, wa ya'ti bi atamma minhu 304).

166/225.   Abu  Musa  berkata,   "Nabi  shallallahu   'alaihi  wasallambersabda,

على كل مسلم صدقة قالوا فإن لم يجد قال فيعتمل بيديه فينفع نفسه ويتصدق قالوا فإن لم يستطع أو لم يفعل قال فيعين ذا الحاجة الملهوف قالوا فإن لم يفعل قال فيأمر بالخير أو يأمر بالمعروف قالوا فان لم يفعل قال فيمسك عن الشر فإنه له صدقة

 

'Wajib (atas) setiap orang muslim untuk bersadaqah.' Para sahabat berkata, 'Bagaimana jika dia tidak mendapatkan (sesuatu untuk di sadaqahkan)?'Nabi menjawab, 'Hendaknya dia bekerja dengan kedua tangannya, sehingga memberikan kemanfaatan bagi dirinya lalu bersadaqah.' Para sahabat bertanya, 'Jika dia tidak mampu (bekerja) atau tidak dapat melakukannya?' Nabi menjawab, 'Hendaknya dia menolong orang yang sangat membutuhkan bantuan.' Sahabat bertanya, 'Jika dia tidak mampu untuk melakukannya?,' Nabi menjawab, 'Hendaknya dia memerintahkan kebaikan atau memerintahkan yang ma'ruf Sahabat bertanya, 'Jika dia tidak mampu untuk melakukannya?'Nabi menjawab, 'Hendaknya dia menahan diri untuk tidak melakukan kejahatan,maka sesungguhnya hal itu adalah sadaqah baginya."'

 

Shahih, di dalam kitab Ash-Shahihah (573). (Bukhari, 78-Kitab Al Adab,33- Bab Kullu Ma'rufin Sadaqah. Muslim, 12-Kitab Az-Zakat, 16- Bab BayanuAnna ismas-Shadaqati yaqa'u 'ala kulli nau'in minal-ma'ruf, hadits 55).

167/227. Dari Abu Dzar, ia berkata, "Dikatakan,

يا رسول الله ذهب أهل الدثور بالأجور يصلون كما نصلى ويصومون كما نصوم ويتصدقون بفضول أموالهم قال أليس قد جعل الله لكم ما تصدقون إن بكل تسبيحة وتحميدة صدقة وبضع أحدكم صدقة قيل في شهوته صدقة قال لو وضع في الحرام أليس كان عليه وزر فكذلك إن وضعها في الحلال كان له أجر

 

'Wahai Rasulullah!, orang-orang kaya pergi membawa pahalanya. Mereka shalat sebagaimana kita shalat, mereka berpuasa sebagaimana kitaberpuasa, dan mereka bersadaqah dengan kelebihan harta mereka' Nabi menjawab, 'Bukankah Allah telah menjadikan bagi kalian sesuatu yang kalian bisa jadikan sadaqah? Sesungguhnya pada setiap Tasbih (Subhanallah) dan Tahmid (Alhamdulillah) terdapat sadaqah, sampai pada kemaluan salah seorang di antara kalian (bersetubuh dengan istrinya) adalah sadaqah'. Dikatakan kepada Nabi, 'Apakah didalam syahwatseseorang terdapat sedekah?' Nabi menjawab, 'Bagaimana jika diamelampiaskannya didalam yang haram, bukanlah dia akan mendapatkan dosa?,maka demikian pula jika dia menyalurkannya pada yang halal maka baginya pahala."

 

 

Shahih, di dalam kitab Ash-Shahihah (454). (muslim, 12-Kitab Az-Zakat,16- Bab Bayanu Inna ismas-Shadaqati yaqa'u 'ala kulli nau'in minal ma'ruf,hadits 53).

101. Perkataan yang Baik -117

171/231. Dari Abdullah bin Yazid Al Khathmi, ia berkata "Rasulullahshallallahu 'alaihi wasallam bersabda,

كل معروف صدقة

"Setiap kebaikan adalah sadaqah."'

 

Shahih, di dalam kitab Ash-Shahihah (2040), telah disebutkan pada hadits nomor (165) dari Jabir.

 

172/232. Dari Anas berkata, 'Nabi shallallahu 'alaihi wasallam apabiladiberikan sesuatu, maka Nabi berkata,

اذهبوا به إلى فلانة فإنها كانت صديقة خديجة اذهبوا به إلى بيت فلانة فإنها كانت تحب خديجة

'Bawalah ini kepada fulanah, karena dia dahulu temannya Khadijah. Bawalah ini kepada fulanah, karena dia mencintai Khadijah.'"
Hasan, di dalam kitab Ash-Shahihah (2818), di dalam riwayatMuttajaqun 'alaihi, Aisyah meriwayatkannya dengan redaksi yang sama.

173/233. Dari Hudzaifah berkata, "Nabi kalian shallallahu 'alaihi wasallambersabda.

كل معروف صدقة

"Setiap kebaikan adalah sadaqah!"

 

Shahih, di dalam kitab Ash-Shahihah (2040). (Muslim, 12 Kitab Az-Zakat,16- Bab Bayanu Anna ismas-Shadaqati yaqa'u 'ala kulli nau'in minal ma'rufi,hadits 52).

 105. Bermain dan Bercanda yang Tidak Diperbolehkan -121

180/241. Dari Abdullah ibnu As-Sa’ib, dari bapaknya, dari kakeknya, (Yazidbin Said) berkata, "Saya mendengar Rasulullah bersabda,

لا يأخذ أحدكم متاع صاحبه لاعبا ولا جادا فإذا أخذ أحدكم عصا صاحبه فليردها إليه

'Janganlah salah seorang di antara kamu mengambil harta temannya dengan main-main atau dengan sungguh-sungguh. Apabila salah seorang di antara kamu mengambil tongkat temannya, maka hendaknya dia mengembalikan tongkat tersebut kepadanya."

 

Hasan, di dalam kitab Al Innf (1518). (Abu Daud. 40-Kitab Al Adab, 85- Bab Man Ya’khudzus Syafa 'alal Mizah. Tirmidzi, 31- Kitab Al Fitan, 3- Bab  MaJa'a La Yahillu li Muslimiin An Yarwia Muslim

109. Tersenyum -125

187/(1/250). Dari Jarir berkata,

ما رآني رسول الله صلى الله عليه وسلم منذ أسلمت إلا تبسم في وجهي

"Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam tidak melihat saya sejak sayamasuk Islam, kecuali tersenyum di wajah saya."

 

Shahih, di dalam kitab Ash-Shahihah (3193)  

 

 

188/(2/250). Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda,

 

يدخل من هذا الباب رجل من خير ذي يمن على وجهه مسحة ملك فدخل جرير

 

"Masuk dari pintu ini seorang laki-laki yang baik dari Yaman, (terlihat)pada wajahnya usapan malaikat (ketampanan parasnya)." Kemudian Jarir masuk.

 

Shahih, di dalam kitab Ash-Shahihah, (Bukhari, 78- Kitab Al Adab, 68- Bab At-Tabassumu wad-Dhahiku. Muslim, 44- Kitab Fadha ‘ilush-Shahabati, 29- Bab Fi fadha^ili Jarir, hadits 135).

 

Saya berkata, "Pada hadits ini pentakhrijannya dilakukan pada aslinya, maka merupakan satu kesalahan, karena Bukhari dan Muslim tidakmentakhrij hadits ini yang merupakan sabda Nabi shallallahu 'alaihiwasallam. Hal ini diikuti oleh yang menjabarkan kitab Al-Adabul-Mufrad.Semestinya hadits ini diletakkan pada bab sebelumnya."

 

 

189/251. Dari Aisyah, istri Nabi shallallahu 'alaihi wasallam berkata,

 

ما رأيت رسول الله صلى الله عليه وسلم ضاحكا قط حتى أرى منه لهواته إنما كان يتبسم صلى الله عليه وسلم قالت وكان إذا رأى غيما أو ريحا عرف في وجهه (وفي طريق:اذارأي مخيلة دخل وخرج، وأقبل وتغير وجهه، فإذأمطرت اسماء سري عنع ٩٠٨) فقالت يا رسول الله إن الناس إذا رأوا الغيم فرحوا رجاء أن يكون فيه المطر وأراك إذا رأيته عرفت في وجهك الكراهة فقال يا عائشة ما يؤمنى أن يكون فيه عذاب؟ عذب قوم بالريح وقد رأى قوم العذاب فقالوا (هذا عارض ممطرنا) [الأ حقاف.٢٤]. ومن الطريق الأخري: وماأدري لعله كما قل الله عزوجل: (فلم رأوه عارضا مستقبل أوديبهم)الآيه).

 

"Saya tidak pernah melihat Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallamtertawa sama sekali sehingga Saya melihat ditengah candanya, melainkan Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam hanya tersenyum."

Aisyah berkata, "Ketika Rasulullah melihat awan atau angin, maka terlihat diwajahnya (menurut jalan periwayatan lain, Apabila merasakan sesuatu yang tidak enak, maka Rasulullah ke luar masuk, maju-mundur, dan berubah wajahnya, apabila langit menurunkan hujan, maka Rasulullah bergembira 908)." Lalu Aisyah berkata, "Wahai Rasulullah! Sesungguhnya orang-orang apabila melihat awan hitam, mereka bergembira seraya mengharap agar awan tersebut mengandung hujan, tetapi saya melihat jika engkau melihat awan hitam, tampak di wajahmu rasa tidak tenang." Lalu Nabi berkata, "Wahai Aisyah!, yang saya khawatirkan adalah turunnya adzab.Ada kaum yang disiksa dengan angin, sungguh segolongan kaum telah melihat siksa lalu mereka berkata, (Inilah awan yang akan menurunkan hujan kepada kami)" (Al Ahqaaf : 24) Dari jalan periwayatan yang lain, "Aku tidak mengerti, barangkali hujan itu seperti yang difirmankan Allah Azza wa Jalla, (Maka tatkala mereka melihat azab itu berupa awan yang menuju ke lembah-lembah mereka……)

Shahih: Bukhari, 65- At-Tafsir, 46- Surah Al Ahqaaf, 2- Bab (FalammaRa’auhu Aridhan Mustaqbila Audiyatihim). Muslim : 9 -Kitab Al Istisqa\ 3- BabAt-Ta'awwudz 'inda ru’yatirrihi wal Ghaimi, hadits 16)

110. Tertawa -126

190/252. Dari Abu Hurairah berkata,

 

قل النبي صلي الله عليه وسلم: أقل(وفي رواية: لاتكثروا/٢٥٣) الضحك فإن كثرة الضحك تميت القلب

"Nabi shallallahu 'alaihi wasallam bersabda, 'Kurangilah (menurut suatu riwayat, Janganlah engkau berlebihan /253) jika tertawa, karena banyak tertawaakan mematikan hati."'

Hasan, di dalam kitab Ash-Shahihah (506, 930). (Tirmidzi, 34-Kitab Az-Zuhdu, 2- Bab Man it-Taqa Mahariman-Nasi Fahuwa A'badun-Nasi. Ibnu Majah, 371- Kitab Az-Zuhdu, 24-Bab Al Wara' wat-Taqwa, hadits 4217).

 

 

191/254. Dari Abu Hurairah berkata,

خرج النبي صلى الله عليه وسلم على رهط من أصحابه يضحكون ويتحدثون فقال والذي نفسي بيده لو تعلمون ما أعلم لضحكتم قليلا ولبكيتم كثيرا ثم انصرف وأبكى القوم وأوحى الله عز وجل إليه يا محمد لم تقنط عبادي فرجع النبي صلى الله عليه وسلم فقال أبشروا وسددوا وقاربوا

 

"Nabi shallallahu 'alaihi wasallam keluar menghampiri sekelompoksahabatnya yang sedang tertawa-tawa dan berbincang-bincang, lalu Nabi bersabda, 'Demi Dzat yang jiwa ragaku berada pada kekuasaan-Nya ! sekiranyakamu tahu apa yang saya ketahui, niscaya kamu akan sedikit tertawa dan banyak menangis.'

 

Kemudian Nabi meninggalkan tempat tersebut, maka mereka menangis, dan Allah Azza wa Jalla mewahyukan kepadanya, 'WahaiMuhammad! mengapa engkau putuskan harapan hamba-hamba-Ku?' Lalu Nabishallallahu 'alaihi wasallam kembali kemudian bersabda, 'Bergembiralah, bersegeralah, dan dekatkanlah dirimu."'

 

Shahih, didalam kitab Ash-Shahihah (3193).

 


 

 

 

 

 

Al adabul mufrad sesi 3 14/02/2015 nasaei hanafi

Tentang jiran

86. Apabila (Majikan) Tidak Senang Makan Bersama Hamba Sahaya(Pelayan)nya -100

146/198.   Dari  Ibnu  Juraij,  dia  berkata,   "Abu   Zubair  bercerita kepadaku,

  أنه سمعه يسأل جابرا عن خادم الرجل إذا كفاه المشقة والحر أمر النبي صلى الله عليه وسلم أن يدعوه قال نعم فإن كره أحدكم أن يطعم معه فليطعمه أكلة في يده

"Bahwasanya dia mendengar [seorang laki-laki] bertanya kepada Jabir mengenai pelayan seorang, jika dia merasa cukup berat dan kepanasan, maka Nabi shallallahu 'alaihi wasallam memerintahkan agar memanggilnya?"Jabir menjawab, "Ya, jika salah seorang di antara kalian tidak senang makan bersama dia, maka hendaknya dia memberikannya makanan kepadanya dari tangannya (sendiri)."

Shahih kitab Ash-Shahihah (1399, 2569)

87. Apakah (Seorang Majikan) Menyuruh Duduk Pelayannya untuk Makan Bersamanya? -102

 

147/200. Dari Abu Hurairah, dari Nabi shallallahu 'alaihi wasallam, beliau bersabda,

  إذا جاء أحدكم خادمه بطعامه فليجلسه فإن لم يقبل فليناوله منه

 

 

"Apabila salah seorang di antara kalian disediakan oleh pelayannya sambil membawa makanannya, maka hendaknya dia mendudukkannya(bersamanya), jika dia enggan untuk berbuat demikian, maka hendaknya mengambilkan makanan untuk dia dari makanan tersebut."

 

Shahih, di dalam kitab Ash-Shahihah (1927). (Bukhari: 49-Kitab Al Itqu, 18- Bab Idza Atahu Khadimuhu bi Tha'amin. Muslim, 27- Kitab Al Aiman, 10- BabIth'amul Mamluk Mimma Ya'kuluhu, hadits 42)

148/201. Dari Abu Mahdzurah berkata,
كنت جالسا عند عمر رضي الله عنه إذ جاء صفوان بن أمية بجفنه يحملها نفر في عباءة فوضعوها بين يدي عمر فدعا عمر ناسا مساكين وأرقاء من أرقاء الناس حوله فأكلوا معه ثم قال عند ذلك فعل الله بقوم أو قال لحا الله قوما يرغبون عن أرقائهم أن يأكلوا معهم فقال صفوان أما والله ما نرغب عنهم ولكنا نستأثر عليهم لا نجد والله من الطعام الطيب ما نأكل ونطعمهم

"Aku duduk di samping Umar radhiallahu 'anhu, tiba-tiba Shafwan ibnuUmaiyyah datang membawa (makanan) semangkuk besar yang dibawa oleh mereka dengan susah payah dan kelelahan, lalu mereka meletakkan mangkuk besar tersebut di hadapan Umar. Kemudian Umar memanggil-manggil orang miskin dan budak-budak yang berada di sekitarnya, lalu mereka makan bersamanya. Lalu beliau berkata, 'Mudah-mudahan Allah melakukan (siksa) terhadap suatu kaum' Atau dia berkata, 'Mudah-mudahan Allah melaknat suatu kaum yang membenci budak-budak mereka, yaitu yang tidak senang makan dengan mereka.' Lalu Shafwanberkata, 'Sebenarnya, demi Allah!, kami tidak membenci mereka, tetapi kami ingin lebih dahulu atas mereka. Kami tidak menemukan -demi Allah- dari makanan yang baik sesuatu yang kami makan dan kami berikan kepada mereka.'"
Shahih sanadnya.

88. Apabila Seorang Hamba Memberi Nasihat kepada Majikannya -103

 

149/202. Dari Abdullah ibnu Umar, bahwa Rasulullah shallallahu 'alaihiwasallam bersabda,

إن العبد إذا نصح لسيده وأحسن عبادة ربه له أجره مرتين

"Sesungguhnya seorang hamba sahaya apabila memberi nasihat kepada majikannya dan beribadah dengan baik kepada Tuhannya, maka baginya pahala dua kali lipat."

Shahih, di dalam kitab Ash-Shahihah (1616). (Bukhari, 49-Kitab fid Itqu, 16- Bab Al Abdu Idza Ahsana Ibadata Rabbihi wa Nashaha Sayyiduhu. Muslim, 27- Kitab Al Aiman, 11- Bab Tsawabul Abdi wa Ajruhu Idza Nashaha li Sayyidihi,hadits 43).

150/203. Dari Abu Musa,

قال لهم رسول الله صلى الله عليه وسلم  :  ثلاثة لهم أجران رجل من أهل الكتاب آمن بنبيه وآمن بمحمد صلى الله عليه وسلم فله أجران والعبد المملوك إذا أدى حق الله وحق مواليه [وفي روية: حق مليكه الذ يملكه/٢٠٥] ورجل كانت عنده امة يطأها فأدبها فأحسن تأديبها وعلمها فأحسن تعليمها ثم أعتقها فتزوجها فله أجران

وفي روية أخرى عنه قال: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم ألمملوك ألذي يحسن عبادة ويؤدي إلى سيده الذي فرض [عليه من]الطاعة والنسيحة له أجران/٢٠٤
"Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam berkata kepada mereka, 'Ada tiga orang yang mempunyai dua pahala, yaitu seorang ahli kitab yang beriman kepadaNabinya dan beriman kepada Muhammad shallallahu 'alaihi wasallam, maka baginya dua pahala. Seorang hamba sahaya, apabila menunaikan hak Allah dan hak tuannya, (menurut suatu riwayat, Hak pemiliknya yang memiliki dirinya /205). Seorang laki-laki yang menyetubuhi hamba sahaya perempuannya, lalu dia mendidiknya dengan sebaik-baik pendidikan, dan kemudian diamemerdekakannya lalu menikahinya, maka baginya dua pahala.'"

Shahih, di dalam kitab Ash-Shahihah (1153). (Bukhari, 56-Kitab Al Jihad,145-Bab Fadhlu Man Aslama Min Ahlil Kitabain. Muslim, 1-Kitab Al Iman, 68- Bab Wujubul Iman bi Risalati Nabyyina Muhammad shallallahu 'alaihiwasallam.

Menurut riwayat lain dari Abu Musa, berkata "Rasulullah shallallahu 'alaihiwasallam bersabda, 'Budak yang menyembah Tuhannya dengan baik, menunaikan kewajiban (yang dibebankan kepadanya) kepada majikannya yaitu, taat dan memberi nasihat, maka baginya dua pahala / 204."'

Shahih, (Bukhari, 49- Kitab Al Itqu, 17- Bab Karahiyah At-Tathwu' 'Ala Ar-Raqiq).

93. Seorang Lelaki adalah Pemimpin dalam Keluarganya -108

156/213.  Abu Sulaiman Malik ibnu Al Huwairits berkata,

 

أتينا النبي صلى الله عليه وسلم ونحن شببة متقاربون فأقمنا عنده عشرين ليلة فظن أنا اشتهينا أهلينا فسألنا عن من تركنا في أهلينا فأخبرناه وكان رفيقا رحيما فقال ارجعوا إلى أهليكم فعلموهم ومروهم وصلوا كما رأيتمونى أصلى فإذا حضرت الصلاة فليؤذن لكم أحدكم وليؤمكم أكبركم

 

"Kami mendatangi Nabi shallallahu 'alaihi wasallam, sedang kami para pemuda yang tidak berjauhan (umurnya), lalu kami tinggal bersama Nabi selama dua puluh malam. Kemudian Nabi menduga bahwa kami rindu kepada keluarga kami, lalu beliau bertanya tentang keluarga yang kami tinggal? Kemudian kami menceritakan kepadanya, dan ketika itu Nabishallallahu 'alaihi wasallam sangat lembut dan penyayang. Lalu Nabi bersabda, 'Kembalilah kepada keluargamu, lalu ajarkanlah dan perintahkanlahmereka, serta shalatlah kalian sebagaimana kalian melihat aku melaksanakan shalat. Apabila waktu shalat telah tiba, maka hendaklah salah seorang di antarakalian mengumandangkan adzan untuk kalian dan hendaklah orang yang terbesar (yang mulia) di antara kalian menjadi imam.'"

 

Shahih, di dalam kitab Al Irwa" (313). (Bukhari, 10- Kitab Al Adzan, 18- Bab Al Adzan lil Musafir Idza Kanu Jama'atan. Muslim, 5-Kitab Al Masajid, 53- Bab Man Ahaqqu bil Imamah?, hadits 292).

 

 

 

 

 

Al adabul mufrad sesi 2 14/02/2015 nasaei hanafi


Al adabul mufrad sesi 2 14/02/2015 nasaei hanafi

Berbuat baik adalah sebab kecintaan hati tetapi etika hidup bermasyarakat dgn syarat mereka tidak mengeluarkan kamu dari kampung halaman kamu dan tidak memerangi kamu

Sifat takabbur,tak mahu menyayangi budak2.

Al adabul mufrad sesi 1 14/2/2015

Al adabul mufrad sesi 1 14/02/2015 nasaei hanafi

1.aqidah
2.Hukum-hakam
3.Sirah
4.Penyucian jiwa
5.Fadilat

Mufrad=secara berasingan atau spesifik
200 lebih dlm kitab sahihnya.
Sebab pentingnya adab dibuat lagi kitab adab yg mengandungi
1,300 hadis.
200 yg tidak sahih.
Mengapa?....
Untuk memudahkan orang awan.

Berbuat baik kepada ibubapa tiada had?
Ada,tidak melanggar hak allah.