Sabtu, Mac 10, 2018

Tafsir asas quran sesi 79

USUL KE 17
MENGETAHUI AYAT-AYAT YANG MENASAKHKAN DAN AYAT-AYAT YANG DIMANSUKHKAN MENURUT AHLI TAFSIR MUTAQADDIMIN DAN MUTA'KKHIRIN

Bhg 1
Ibnu Abbas sebagaimana dinukilkan oleh ibnu katsir dan lain2 dgn isnad yg sahih berpendapat ,maksud firman allah لَا يَنْكِحُdan لَا يَنْكِحُهَا dlm ayat 3

الزَّانِي لَا يَنْكِحُ إِلَّا زَانِيَةً أَوْ مُشْرِكَةً وَالزَّانِيَةُ لَا يَنْكِحُهَا إِلَّا زَانٍ أَوْ مُشْرِكٌ ۚ وَحُرِّمَ ذَٰلِكَ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ
(Abdullah Muhammad Basmeih)
Lelaki yang berzina (lazimnya) tidak ingin berkahwin melainkan dengan perempuan yang berzina atau perempuan musyrik; dan perempuan yang berzina itu pula (lazimnya) tidak ingin berkahwin dengannya melainkan oleh lelaki yang berzina atau lelaki musyrik. Dan perkahwinan yang demikian itu terlarang kepada orang-orang yang beriman.
-Sura An-Nur, Ayah 3

ini bukan tidak boleh  atau tidak akan atau bukan tidak layak berkahwin atau dikahwini tetapi bererti tidak akan dapat bersetubuh  atau berzina kecuali dgn penzina juga,sama ada ia muslim (baik lelaki atau perempuan).
Dikalangan tabiin terdapat  agak ramai yg bersependapat  dgn ibnu Abbas .Mereka terdiri drp murid2 beliau sendiri  dan juga bukan murid2 beliau ,seperti
Mujahid ,Ikrimah,Said bin Jubair ,Urwah bin Azzubair ,adh-Dhahhaak ,Muqaril bin Hayyan dll.
Ini kerana orang islam,samada ia penzina atau bukan penzina sememangnya diharamkan berkahwin dgn orang musyrik samaada ia penzina atau bukan penzina.
Jadi apa ertinya Allah berfirman "Penzina laki2 tidak boleh berkahwin kecuali dgn penzina perempuan atau dgn perempuan musyrik?"seolah2nya laki2 muslim yg berzina boleh berkahwin dgn perempuan muslimah yg berzina atau musyrik.
Yg tidak boleh dikahwininya hanyalah   dgn perempuan muslimah yg tidak berzina !
Padahal sesaorang muslim tidak boleh  berkahwin dgn perempuan musyrik dlm apa jua keadaan sekalipun ,sama ada ia penzina atau tidak.Begitu juga perempuan muslimah yg berzina ,ia seolah2 tidak boleh dikahwini melainkan dgn hanya laki2 yg berzina atau laki2 musyrik!
Padahal  bukan kah perempuan muslimah sama ada dia penzina atu tidak,tidak boleh  berkahwin dgn  laki2 musyrik biar bagaimana sekalipun keadaannya!
Tetapi kalu anda mengatakan laki2 muslim tidak boleh bersetubuh atau berzina melainkan dgn penzina juga,samaada ia muslimah atau ia musyrikah,maka keadaan itu boleh berlaku.Demikian juga kalau  anda mengatakan sebaliknya.perempuan muslimah tidak boleh bersetubuh atau berzina  melainkan  dgn penzina juga,samada ia muslim atau musyrik ,maka keadaan itu juga boleh berlaku.
Sebabnya ia tidak ada keperluan untuk seorang penzina mensyaratkan  apa2 agama pasangannyanya!
Berdasarkan pemahaman Ibnu Abbas ini juga tidak wajar dikatakan ayat ke3 surah annur itu mansukh.
Apa yg difahami Ibnu Abbas itu nampaknya bersesuaian dgn sabda Rasullah saw berikut....
Bermaksud ,Tidak berzina sesaorang yg berzina dlm keadaan dia mukmin(sejati)ketika berzina .Tidak mencuri seorang pencuri dlm keadaan dia mukmin (sejati)ketika  mencuri.
Dan tidak minum arak seorang peminum arak dlm keadaan dia mukmin (sejati) ketika ia sedang meminumnya;bagaimanpun pintu taubat sentiasa terbuka sesudah itu.

Bahagian 2.
Semua tafsiran dan pendapat para ulama tafsir tentang firman allah didlm ayat 3surah annur  yg dikemukakan diatas jika dilihat dari sudut ilmu balaghah tidak terlepas drp beberapa bentuk qaedah berikut:

(a) ia dipakai sebagai khabar pada kedua2 lafaz dan maknanya.
Dalam istilahnya ia disebut خبريه لفظا ومعنى.
Inilah pandangan kebanyakan para muhaqqiqin dari kalangan mufasirin, termasuk al Qaffaal,Fakhurudin ar Razi dll.

(b)Ia pada lafaz merupakan khabar ,tetapi pada maknanya adalah insya'.
Dalam istilahnya ia disebut
sebagai خبريه لفظاإنشائةمعنى.

(c)Ia pada lafaz dan maknanya insya'.
Dlm istilahnya ia disebut sebagai   إنشائة لفظا ومعنى
Keadaan ini berlaku apabila anda memakai qiraat (syazzah)yg membaca لاينكحdgn majzun,kerana ia dipakai sebagai fiil nahi.

Mengambil kira qaedah
(a)yg memakai firman allah berkenaan
ayatخبرية لفظا ومعني
(semata2 cerita,sama ada dr sudut lafaz atau maknanya),maka tiada langsung kemungkinan untuk anda mengatakan ia mansukh,kerana ayat cerita  termasuk tidak dlm ruang lingkup perbincangan bab nasakh.Selain dari itu adalah mustahil diterima Allah berdusta dlm mana2 cerita Nya.
Tidak mungkin berlaku pertukaran  dlm suatu cerita yg disampaikan oleh Allah dan Rasullah dengan segala perincianya,tiba2 ia didapati berlainan malah bercanggah dgn apanyg diceritakan oleh Allah  kemudiannya.Tidak mungkin juga berlaku apa yg diceritakan Allah bercanggah dengan kenyataan secara total.
Itulah sebabnya an Nahhaas(Abu Jaafar Ahmad bin Muhamad an Nahhaas an Nawi m 338H berkata ,kalau dlm cerita Allah juga boleh melakukan nasakh,nescaya tidak akan diketahui mana yg benar dan mana yg salah dan banyaklah ajaran Allah akan terbatal(lihat an Nahhaas an -Naasikh wal mansukh m/s 5311)

Walaupun nasakh berkemungkinannberlaku dlm bentuk (b) dan (c),tetapi dlm kenyataan tidak pernah berlaku kepada ayat ke3 surah an nuur berdasarkan dalil berikut.

(1)sekian ramai sahabat agung sehebat abu bakar,umar,ibnu masud ,ibnu abbas,ali,aisyah,jabir,,baraa bin azib dll masih berpegang dgn zahir ayat tersebut selepas kewafatan Nabi  saw .
imam2 mujtahidin sehebat Ahmad bin Hambal juga masih berpegang dengan zahir hadisnya yg menyatakan terlarang,tidak sah dan haramnya perkahwinan diantara penzina dan orang musyrik dengan orang2 mukmin yg memelihara dirinya  dr perbuatan zina.
Ini jelas menunjukan ia tidak mansukh,masakan mereka tidak mengetahuinya.
(2)Dalil2 yg dikemukakan sebagai nasikh oleh pihak yg berpendapat ayat ke3 surah an nuur

الزَّانِي لَا يَنْكِحُ إِلَّا زَانِيَةً أَوْ مُشْرِكَةً وَالزَّانِيَةُ لَا يَنْكِحُهَا إِلَّا زَانٍ أَوْ مُشْرِكٌ ۚ وَحُرِّمَ ذَٰلِكَ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ
(Abdullah Muhammad Basmeih)
Lelaki yang berzina (lazimnya) tidak ingin berkahwin melainkan dengan perempuan yang berzina atau perempuan musyrik; dan perempuan yang berzina itu pula (lazimnya) tidak ingin berkahwin dengannya melainkan oleh lelaki yang berzina atau lelaki musyrik. Dan perkahwinan yang demikian itu terlarang kepada orang-orang yang beriman.
-Sura An-Nur, Ayah 3

itu telah mansukh,sebenarnya tidak mempunyai cukup kekuatan untuk dianggap sebagai nasikh .kerana apa yg didakwa mereka sebagai nasikh itu tidak lebih  daripada cuma dua ayat yg masih dipertikaikan keabsahanya sebagai nasikh,iaitu ayat ke3 surah an nisaa

وَإِنْ خِفْتُمْ أَلَّا تُقْسِطُوا فِي الْيَتَامَىٰ فَانْكِحُوا مَا طَابَ لَكُمْ مِنَ النِّسَاءِ مَثْنَىٰ وَثُلَاثَ وَرُبَاعَ ۖ فَإِنْ خِفْتُمْ أَلَّا تَعْدِلُوا فَوَاحِدَةً أَوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُكُمْ ۚ ذَٰلِكَ أَدْنَىٰ أَلَّا تَعُولُوا
(Abdullah Muhammad Basmeih)
Dan jika kamu takut tidak berlaku adil terhadap perempuan-perempuan yatim (apabila kamu berkahwin dengan mereka), maka berkahwinlah dengan sesiapa yang kamu berkenan dari perempuan-perempuan (lain): dua, tiga atau empat. Kemudian jika kamu bimbang tidak akan berlaku adil (di antara isteri-isteri kamu) maka (berkahwinlah dengan) seorang sahaja, atau (pakailah) hamba-hamba perempuan yang kamu miliki. Yang demikian itu adalah lebih dekat (untuk mencegah) supaya kamu tidak melakukan kezaliman.
-Sura An-Nisa', Ayah 3

dan ayat ke32 surah an nuur
وَأَنْكِحُوا الْأَيَامَىٰ مِنْكُمْ وَالصَّالِحِينَ مِنْ عِبَادِكُمْ وَإِمَائِكُمْ ۚ إِنْ يَكُونُوا فُقَرَاءَ يُغْنِهِمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ ۗ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ
(Abdullah Muhammad Basmeih)
Dan kahwinkanlah orang-orang bujang (lelaki dan perempuan) dari kalangan kamu, dan orang-orang yang soleh dari hamba-hamba kamu, lelaki dan perempuan. Jika mereka miskin, Allah akan memberikan kekayaan kepada mereka dari limpah kurniaNya kerana Allah Maha Luas (rahmatNya dan limpah kurniaNya), lagi Maha Mengetahui.
-Sura An-Nur, Ayah 32

yg dikemukakan sebelum ini
Keabsahan ijma' tergugat disini apabila terdapat sekian ramai  sahabat besar yg menyalahinya.Selain itu para ulama usul berpendapat ,ijma' tidak  dapat menasakhkan ayat al quran dan hadis yg qath'i .sebabnya ia lah ijma' hanya dalil zhanni,sebagaimana ia akan dapat menasakhkan dalil alquran yg qath'i?Ayat ke3 surah an nisaa dan ayat ke32 surah an nuur pula mujmal dan terlalu umum,bagaimana ia akandapat menasakhkan ayat yg mubayyan dan khas?

Qaedah (c) juga tidak sah kerana ia hanya satu yg sabit berdasarkan qiraat yg syazzah .Tentu sekali ia tidak mempunyai kekuatan untuk menasakhkan ayat alquran dan juga hadis yg qath'i(lihat fakhruddin ar razi-tafsir al kabir j.6m/s 259




Selasa, Mac 06, 2018

Jami' tirmizi kitab jihad sesi 14

٢٢ -  فضائل الجهاد عن رسول الله » ١٠٨٥ -  ما جاء في فضل الجهاد
22. keutamaan jihad » 1085. Keutamaan Jihad fi sabilillah

١٥٤٤ - حَدَّثَنَا قُتَيْبَةُ بْنُ سَعِيدٍ حَدَّثَنَا أَبُو عَوَانَةَ عَنْ سُهَيْلِ بْنِ أَبِي صَالِحٍ عَنْ أَبِيهِ عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ قَالَ قِيلَ يَا رَسُولَ اللَّهِ مَا يَعْدِلُ الْجِهَادَ قَالَ إِنَّكُمْ لَا تَسْتَطِيعُونَهُ فَرَدُّوا عَلَيْهِ مَرَّتَيْنِ أَوْ ثَلَاثًا كُلُّ ذَلِكَ يَقُولُ لَا تَسْتَطِيعُونَهُ فَقَالَ فِي الثَّالِثَةِ مَثَلُ الْمُجَاهِدِ فِي سَبِيلِ اللَّهِ مَثَلُ الْقَائِمِ الصَّائِمِ الَّذِي لَا يَفْتُرُ مِنْ صَلَاةٍ وَلَا صِيَامٍ حَتَّى يَرْجِعَ الْمُجَاهِدُ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَفِي الْبَاب عَنْ الشِّفَاءِ وَعَبْدِ اللَّهِ بْنِ حُبْشِيٍّ وَأَبِي مُوسَى وَأَبِي سَعِيدٍ وَأُمِّ مَالِكٍ الْبَهْزِيَّةِ وَأَنَسٍ وَهَذَا حَدِيثٌ حَسَنٌ صَحِيحٌ وَقَدْ رُوِيَ مِنْ غَيْرِ وَجْهٍ عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ

1544. Telah menceritakan kepada kami Qutaibah bin Sa'id berkata, telah menceritakan kepada kami Abu Awanah dari Suhail bin Abu Shalih dari Bapaknya dari Abu Hurairah ia berkata, "Ditanyakan kepada Rasulullah, "Wahai Rasulullah, amalan apa yang bisa menyamai jihad?" beliau menjawab: "Kalian tidak akan mampu." Mereka lalu mengulangi pertanyaan tersebut hingga dua atau tiga kali. Dan setiap itu pula beliau menjawab: "Kalian tidak akan mampu." Dan pada kali ketiganya beliau bersabda: "Permisalan seorang mujahid di jalan Allah seperti seorang yang berdiri shalat dan puasa, ia tidak pernah berhenti dari shalat dan puasanya hingga orang yang berjihad di jalan Allah kembali dari medan perang." Ia berkata, "Dalam bab ini juga ada hadits dari Asy Syifa', Abdullah bin Hubsyi, Abu Musa, Abu Sa'id, Ummu Malik Al Bahziyah dan Anas.
Dan hadits ini derajatnya hasan shahih. Hadits ini telah diriwayatkan dari Abu Hurairah, dari Nabi shallallahu 'alaihi wasallam dengan banyak jalur."

👉 Sangat besar kelebihan sebab perang ini amat berat.
Seperti solat dan puasa tanpa berhenti.dan mesti ikhlas.
Mukamilat=perkara yg menyempurnakan.
Disebut ketika balik,takkan untuk pergi tak dapat pahala.

مَا كَانَ لِأَهْلِ الْمَدِينَةِ وَمَنْ حَوْلَهُمْ مِنَ الْأَعْرَابِ أَنْ يَتَخَلَّفُوا عَنْ رَسُولِ اللَّهِ وَلَا يَرْغَبُوا بِأَنْفُسِهِمْ عَنْ نَفْسِهِ ۚ ذَٰلِكَ بِأَنَّهُمْ لَا يُصِيبُهُمْ ظَمَأٌ وَلَا نَصَبٌ وَلَا مَخْمَصَةٌ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَلَا يَطَئُونَ مَوْطِئًا يَغِيظُ الْكُفَّارَ وَلَا يَنَالُونَ مِنْ عَدُوٍّ نَيْلًا إِلَّا كُتِبَ لَهُمْ بِهِ عَمَلٌ صَالِحٌ ۚ إِنَّ اللَّهَ لَا يُضِيعُ أَجْرَ الْمُحْسِنِينَ
(Abdullah Muhammad Basmeih)
Tidaklah patut bagi penduduk Madinah dan orang-orang yang di sekeliling mereka dari orang-orang "A'raab" ketinggalan daripada (turut berperang bersama) Rasulullah; dan tidaklah patut mereka mengasihi diri mereka sendiri dengan tidak menghiraukan Rasulullah. Yang demikian kerana sesungguhnya (tiap-tiap kali) mereka merasai dahaga, dan merasai penat lelah, dan juga merasai lapar (dalam perjuangan) pada jalan Allah; dan (tiap-tiap kali) mereka menjejak sesuatu tempat yang menimbulkan kemarahan orang-orang kafir; dan juga (tiap-tiap kali) mereka menderita sesuatu yang mencederakan dari pihak musuh - melainkan semuanya itu ditulis bagi mereka: (pahala) amal yang soleh. Sesungguhnya Allah tidak menghilangkan pahala orang-orang yang berusaha memperbaiki amalannya.
-Sura At-Tawbah, Ayah 120

وَلَا يُنْفِقُونَ نَفَقَةً صَغِيرَةً وَلَا كَبِيرَةً وَلَا يَقْطَعُونَ وَادِيًا إِلَّا كُتِبَ لَهُمْ لِيَجْزِيَهُمُ اللَّهُ أَحْسَنَ مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ
(Abdullah Muhammad Basmeih)
Dan tidak pula mereka membelanjakan sesuatu perbelanjaan yang kecil, atau yang besar; dan tidak mereka melintas sesuatu lembah, melainkan ditulis pahala bagi mereka, supaya Allah membalas dengan balasan yang lebih baik dari apa yang mereka telah kerjakan.
-Sura At-Tawbah, Ayah 121
Setiap keadaan dapat pahala

Ilmu balagha,jawap secara Tasybih maklub,bulan purnama seperti kekasihnya.
Jawapan nabi saw tak sama dgn soalan,ini tasybih
Soalan ,apakah amalan yg menyerupai jihad.
Nabi saw jawab jihad itu menyerupai....
Tak sir sebut tafaum,benda2tak eluk seperti kalah.
Kelebihan
Mati syahid
Kalah dapat pahala
Menang dapat ghanimah
Mesti salah satu ,bukan kosong.

١٥٤٥ - حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ بَزِيعٍ حَدَّثَنَا الْمُعْتَمِرُ بْنُ سُلَيْمَانَ حَدَّثَنِي مَرْزُوقٌ أَبُو بَكْرٍ عَنْ قَتَادَةَ عَنْ أَنَسٍ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَعْنِي يَقُولُ اللَّهُ عَزَّ وَجَلَّ الْمُجَاهِدُ فِي سَبِيلِ اللَّهِ هُوَ عَلَيَّ ضَامِنٌ إِنْ قَبَضْتُهُ أَوْرَثْتُهُ الْجَنَّةَ وَإِنْ رَجَعْتُهُ رَجَعْتُهُ بِأَجْرٍ أَوْ غَنِيمَةٍ قَالَ هُوَ صَحِيحٌ غَرِيبٌ مِنْ هَذَا الْوَجْهِ

1545. Telah menceritakan kepada kami Muhammad bin Abdullah bin Bazi' berkata, telah menceritakan kepada kami Al Mu'tamir bin Sulaiman berkata, telah menceritakan kepadaku Marzuq Abu Bakr dari Qatadah dari
Anas ia berkata, "Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda: "Allah Azza Wa Jalla berfirman: "Orang yang berjihad fi sabilillah menjadi tanggungan(jaminan)-Ku, jika Aku pegang (cabut) ruhnya maka akan Aku masukkan ke dalam surga, dan jika Aku kembalikan maka Aku kembalikan ia dengan membawa pahala dan ghanimah."
Abu Isa berkata, "Hadits ini derajatnya shahih gharib dari jalur periwayatan ini."

٢٢ -  فضائل الجهاد عن رسول الله » ١٠٨٦ -  ما جاء في فضل من مات مرابطا

22. keutamaan jihad » 1086. Keutamaan mati dalam keadaan Ribath(diperbatasan)

١٥٤٦ - حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدٍ أَخْبَرَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ الْمُبَارَكِ أَخْبَرَنَا حَيْوَةُ بْنُ شُرَيْحٍ قَالَ أَخْبَرَنِي أَبُو هَانِئٍ الْخَوْلَانِيُّ أَنَّ عَمْرَو بْنَ مَالِكٍ الْجَنْبِيَّ أَخْبَرَهُ أَنَّهُ سَمِعَ فَضَالَةَ بْنَ عُبَيْدٍ يُحَدِّثُ عَنْ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَنَّهُ قَالَ كُلُّ مَيِّتٍ يُخْتَمُ عَلَى عَمَلِهِ إِلَّا الَّذِي مَاتَ مُرَابِطًا فِي سَبِيلِ اللَّهِ فَإِنَّهُ يُنْمَى لَهُ عَمَلُهُ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ وَيَأْمَنُ مِنْ فِتْنَةِ الْقَبْرِ وَسَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ الْمُجَاهِدُ مَنْ جَاهَدَ نَفْسَهُ قَالَ أَبُو عِيسَى وَفِي الْبَاب عَنْ عُقْبَةَ بْنِ عَامِرٍ وَجَابِرٍ وَحَدِيثُ فَضَالَةَ حَدِيثٌ حَسَنٌ صَحِيحٌ

1546. Telah menceritakan kepada kami Ahmad bin Muhammad berkata, telah mengabarkan kepada kami Abdullah Ibnul Mubarak berkata, telah mengabarkan kepada kami Haiwah bin Syuraih ia berkata; telah mengabarkan kepadaku Abu Hani Al Khaulani bahwa Amru bin Malik Al Janbi telah mendengar
Fadhalah bin Ubaid menceritakan dari Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam, beliau bersabda: "Setiap mayit (meninggal dunia)ditutup berdasarkan amalnya kecuali orang yang mati saat berjaga di jalan Allah, maka amalnya akan tetap berkembang hingga hari kiamat, dan ia akan aman dari fitnah(kubur) Dajjal." Aku mendengar Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda: "Mujahid adalah orang yang bisa melawan dirinya sendiri(nafsunya)." Abu Isa berkata, "Dalam bab ini juga ada hadits dari Uqbah bin Amir dan Jabir. Dan hadits Fadhalah ini derajatnya hasan shahih."
👉Dikira seperti berjihad juga.
Hadis jihad besar,jihad lawan hawa nafsu ,riwayat tak sahih.
Jihad perang yg begitu besar,dikatakan kecil  adalah tak betul?
Ini memperkecilkan jihad perang
Orang sufi biasanya  begitu.
Mujahid yg sebenar ada mujahid yg melawan hawa nafsu,ini baru betul .
Nak sediakan persediaan perang dan pergi berperang sangat banyak melawan nafsu.
٢٢ -  فضائل الجهاد عن رسول الله » ١٠٨٧ -  ما جاء في فضل الصوم في سبيل الله

22. keutamaan jihad » 1087. Keutamaan puasa fii sabiilillah

١٥٤٧ - حَدَّثَنَا قُتَيْبَةُ حَدَّثَنَا ابْنُ لَهِيعَةَ عَنْ أَبِي الْأَسْوَدِ عَنْ عُرْوَةَ بْنِ الزُّبَيْرِ وَسُلَيْمَانَ بْنِ يَسَارٍ أَنَّهُمَا حَدَّثَاهُ عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ مَنْ صَامَ يَوْمًا فِي سَبِيلِ اللَّهِ زَحْزَحَهُ اللَّهُ عَنْ النَّارِ سَبْعِينَ خَرِيفًا أَحَدُهُمَا يَقُولُ سَبْعِينَ وَالْآخَرُ يَقُولُ أَرْبَعِينَ قَالَ أَبُو عِيسَى هَذَا حَدِيثٌ غَرِيبٌ مِنْ هَذَا الْوَجْهِ وَأَبُو الْأَسْوَدِ اسْمُهُ مُحَمَّدُ بْنُ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ نَوْفَلٍ الْأَسَدِيُّ الْمَدَنِيُّ وَفِي الْبَاب عَنْ أَبِي سَعِيدٍ وَأَنَسٍ وَعُقْبَةَ بْنِ عَامِرٍ وَأَبِي أُمَامَةَ

1547. Telah menceritakan kepada kami Qutaibah berkata, telah menceritakan kepada kami Ibnu Lahi'ah dari Abul Aswad dari Urwah bin Az Zubair dan Sulaiman bin Yasar bahwa keduanya telah menceritakan kepadanya (Abul Aswad) dari
Abu Hurairah dari Nabi shallallahu 'alaihi wasallam, beliau bersabda: "Barangsiapa berpuasa satu hari di jalan Allah, maka Allah akan menjauhkannya dari api neraka selama tujuh puluh musim(70th)." Salah seorang dari keduanya meriwayatkan dengan lafadz, 'Tujuh puluh', sementara yang lain dengan lafadz, 'empat puluh'." Abu Isa berkata, "Hadits ini derajatnya gharib melalui jalur periwayatan ini. Dan Abul Aswad nama aslinya adalah Muhammad bin 'Abdurrahman bin Naufal Al Asadi, orang Madinah. Dan dalam bab ini juga ada hadits dari Abu Sa'id, Anas, Uqbah bin Amir dan Abu Umamah."

👉 Dlm satu amalan,diperbanyakan amalan lain.
70 menunjukan byk.
Kelebihan posa dijalan allah.
Penekanan kepada adalah jihad.fokusnya adalah jihad.
Menghimpunkan dua amalan besar pada satu masa.
Mempelbagaikan ibadat pada satu masa.
Syarat boleh berpuasa ,jika berpuasa tapi masih ada kekuatan.
Ada orang kuat dgn puasa.
Tiada masalah walaupun puasa atau peperangan tergendala dgn puasa.
Esuk nak jihad buka kota mekah,nabi saw sendiri minum untuk menunjukan suruh buka posa dan menunjukan berpuasa lebih utama.
Jika jihad jatuh hari isnin khamis ,boleh berpuasa contohnya.
Kuda latihan untuk kuat dgn jangan bg makan atau dia lapar

١٥٤٨ - حَدَّثَنَا سَعِيدُ بْنُ عَبْدِ الرَّحْمَنِ الْمَخْزُومِيُّ حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ الْوَلِيدِ الْعَدَنِيُّ حَدَّثَنَا سُفْيَانُ الثَّوْرِيُّ قَالَ و حَدَّثَنَا مَحْمُودُ بْنُ غَيْلَانَ حَدَّثَنَا عُبَيْدُ اللَّهِ بْنُ مُوسَى عَنْ سُفْيَانَ عَنْ سُهَيْلِ بْنِ أَبِي صَالِحٍ عَنْ النُّعْمَانِ بْنِ أَبِي عَيَّاشٍ الزُّرَقِيِّ عَنْ أَبِي سَعِيدٍ الْخُدْرِيِّ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ لَا يَصُومُ عَبْدٌ يَوْمًا فِي سَبِيلِ اللَّهِ إِلَّا بَاعَدَ ذَلِكَ الْيَوْمُ النَّارَ عَنْ وَجْهِهِ سَبْعِينَ خَرِيفًا قَالَ أَبُو عِيسَى هَذَا حَدِيثٌ حَسَنٌ صَحِيحٌ

1548. Telah menceritakan kepada kami Sa'id bin 'Abdurrahman Al Makhzumi berkata, telah menceritakan kepada kami Abdullah bin Al Walid Al Adani berkata, telah menceritakan kepada kami Sufyan Ats Tsauri ia berkata; dan Telah menceritakan kepada kami Mahmud bin Ghailan berkata, telah menceritakan kepada kami Ubaidullah bin Musa dari Sufyan dari Suhail bin Abu Shalih dari An Nu'man bin Abu Ayyasy Az Zuraqi dari
Abu Sa'id Al Khudri ia berkata, "Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda: "Tidaklah seorang hamba berpuasa satu hari di jalan Allah, kecuali puasa satu hari itu akan menjauhkannya dari api neraka selama tujuh puluh musim (tahun)."
Abu Isa berkata, "Hadits ini derajatnya hasan shahih."

١٥٤٩ - حَدَّثَنَا زِيَادُ بْنُ أَيُّوبَ حَدَّثَنَا يَزِيدُ بْنُ هَارُونَ أَخْبَرَنَا الْوَلِيدُ بْنُ جَمِيلٍ عَنْ الْقَاسِمِ أَبِي عَبْدِ الرَّحْمَنِ عَنْ أَبِي أُمَامَةَ الْبَاهِلِيِّ عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ مَنْ صَامَ يَوْمًا فِي سَبِيلِ اللَّهِ جَعَلَ اللَّهُ بَيْنَهُ وَبَيْنَ النَّارِ خَنْدَقًا كَمَا بَيْنَ السَّمَاءِ وَالْأَرْضِ هَذَا حَدِيثٌ غَرِيبٌ مِنْ حَدِيثِ أَبِي أُمَامَةَ

1549. Telah menceritakan kepada kami Ziyad bin Ayyub berkata, telah menceritakan kepada kami Yazid bin harun berkata, telah mengabarkan kepada kami Al Walid bin Jamil dari Al Qasim Abu 'Abdurrahman dari
Abu Umamah Al Bahili dari Nabi shallallahu 'alaihi wasallam, beliau bersabda: "Barangsiapa berpuasa satu hari di jalan Allah, maka Allah akan menjadikan antara dirinya dengan neraka sebuah parit sejauh langit dan bumi."
Hadits ini derajatnya hasan gharib, dari hadits Abu Umamah."

٢٢ -  فضائل الجهاد عن رسول الله » ١٠٨٨ -  ما جاء في فضل النفقة في سبيل الله

22. keutamaan jihad » 1088. Keutamaan berderma fii sabiilillah

١٥٥٠ - حَدَّثَنَا أَبُو كُرَيْبٍ حَدَّثَنَا الْحُسَيْنُ بْنُ عَلِيٍّ الْجُعْفِيُّ عَنْ زَائِدَةَ عَنْ الرُّكَيْنِ بْنِ الرَّبِيعِ عَنْ أَبِيهِ عَنْ يُسَيْرِ بْنِ عَمِيلَةَ عَنْ خُرَيْمِ بْنِ فَاتِكٍ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مَنْ أَنْفَقَ نَفَقَةً فِي سَبِيلِ اللَّهِ كُتِبَتْ لَهُ بِسَبْعِ مِائَةِ ضِعْفٍ قَالَ أَبُو عِيسَى وَفِي الْبَاب عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ وَهَذَا حَدِيثٌ حَسَنٌ إِنَّمَا نَعْرِفُهُ مِنْ حَدِيثِ الرُّكَيْنِ بْنِ الرَّبِيعِ

1550. Telah menceritakan kepada kami Abu Kuraib berkata, telah menceritakan kepada kami Al Husain bin Ali Al Ju'fi dari Zaidah dari Ar Rukain bin Ar Rabi' dari Bapaknya dari Yusair bin Amilah dari
Khuraim bin Fatik ia berkata, "Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda: "Barangsiapa berinfak di jalan Allah maka akan dituliskan untuknya tujuh ratus lipat kebaikan." Abu Isa berkata, "Dalam bab ini juga ada hadits dari Abu Hurairah. Dan hadits ini derajatnya hasan, kami hanya mengetahuinya dari hadits Ar rukain bin Ar Rabi'."

👉syarat termasuk dlm golongan yg diberi kelonggaran dr jihad ,boleh bg harta.

Sabtu, Mac 03, 2018

Sahih bukhari kitab maghazi sesi 63.

باب: { لَيْسَ لَكَ مِنَ الأَمْرِ شَيْءٌ أَوْ يَتُوبَ عَلَيْهِمْ أَوْ يُعَذِّبَهُمْ فَإِنَّهُمْ ظَالِمُونَ}:
قَالَ حُمَيْ  دٌ وَثَابِتٌ عَنْ أَنَسٍ شُجَّ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَوْمَ أُحُدٍ
فَ  قَالَ: ((كَيْفَ يُفْلِحُ قَوْمٌ شَجُّوا نَبِيَّهُمْ)).
فَنَزَلَتْ: {لَيْسَ لَكَ مِنَ الأَمْرِ شَيْءٌ}.

4069» حَدَّثَنَا
يَحْيَى بْنُ عَبْدِ اللَّهِ السُّلَمِيُّ أَخْبَرَنَا
عَبْدُ اللَّهِ أَخْبَرَنَا مَعْمَرٌ عَنِ الزُّهْرِيِّ حَدَّثَنِي سَالِمٌ عَنْ أَبِيهِ
أَنَّهُ سَمِعَ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
إِذَا رَفَعَ رَأْسَهُ مِنَ الرُّكُوعِ مِنَ الرَّكْعَةِ الآخِرَةِ مِنَ الْفَجْرِ يَقُولُ: ((اللَّهُمَّ الْعَنْ فُلاَنًا وَفُلاَنًا وَفُلاَنًا)). بَعْدَ مَا يَقُولُ: ((سَمِعَ اللَّهُ لِمَنْ حَمِدَهُ رَبَّنَا وَلَكَ الْحَمْدُ)). فَأَنْزَلَ اللَّهُ: {لَيْسَ لَكَ مِنَ الأَمْرِ شَيْءٌ} إِلَى قَوْلِهِ: {فَإِنَّهُمْ ظَالِمُونَ}.
[أطرافه 4070، 4559، 7346، تحفة 6940].

٤٤ -  المغازي » ٢١٤٥ -  ليس لك من الأمر شيء أو يتوب عليهم أو يعذبهم فإنهم

44. Peperangan »
2145. Firman Allah "Tak ada sedikitpun campur tanganmu dalam urusan mereka itu atau Allah menerima taubat mereka, atau mengazab mereka karena sesungguhnya mereka itu orang-orang yang zalim."

٣٧٦٢ - حَدَّثَنَا يَحْيَى بْنُ عَبْدِ اللَّهِ السُّلَمِيُّ أَخْبَرَنَا عَبْدُ اللَّهِ أَخْبَرَنَا مَعْمَرٌ عَنْ الزُّهْرِيِّ حَدَّثَنِي سَالِمٌ عَنْ أَبِيهِ أَنَّهُ سَمِعَ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِذَا رَفَعَ رَأْسَهُ مِنْ الرُّكُوعِ مِنْ الرَّكْعَةِ الْآخِرَةِ مِنْ الْفَجْرِ يَقُولُ اللَّهُمَّ الْعَنْ فُلَانًا وَفُلَانًا وَفُلَانًا بَعْدَ مَا يَقُولُ سَمِعَ اللَّهُ لِمَنْ حَمِدَهُ رَبَّنَا وَلَكَ الْحَمْدُ فَأَنْزَلَ اللَّهُ { لَيْسَ لَكَ مِنْ الْأَمْرِ شَيْءٌ إِلَى قَوْلِهِ فَإِنَّهُمْ ظَالِمُونَ } وَعَنْ حَنْظَلَةَ بْنِ أَبِي سُفْيَانَ سَمِعْتُ سَالِمَ بْنَ عَبْدِ اللَّهِ يَقُولُ كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَدْعُو عَلَى صَفْوَانَ بْنِ أُمَيَّةَ وَسُهَيْلِ بْنِ عَمْرٍو وَالْحَارِثِ بْنِ هِشَامٍ فَنَزَلَتْ { لَيْسَ لَكَ مِنْ الْأَمْرِ شَيْءٌ إِلَى قَوْلِهِ فَإِنَّهُمْ ظَالِمُونَ }

3762. Telah menceritakan kepada kami Yahya bin Abdullah As Sulami telah mengabarkan kepada kami Abdullah telah mengabarkan kepada kami Ma'mar dari Az Zuhri telah menceritakan kepadaku Salim dari Ayahnya bahwa dia mendengar saat Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam mengangkat kepalanya dari rukuk di rakaat terakhir shalat shubuh, beliau mengucapkan: "Ya Allah, laknatlah fulan, fulan dan fulan, " yaitu setelah beliau mengucapkan: "Sami'allahu liman hamidah, rabbanaa walakalhamdu." Setelah itu Allah menurunkan ayat: '(Tak ada sedikitpun campur tanganmu dalam urusan mereka itu -hingga firmanNya- Sesungguhnya mereka itu orang-orang yang zalim) ' (Qs. Ali Imran: 128).
Dan dari Hanzhalah bin Abu Sufyan aku mendengar Salim bin Abdullah berkata, "Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam pernah mendo'akan (kejelekkan) kepada Shofwan bin Umayyah, Suhail bin 'Amru dan Harits bin Hisyam, lalu turunlah ayat: '(Tak ada sedikitpun campur tanganmu dalam urusan mereka itu -hingga firmanNya- Sesungguhnya mereka itu orang-orang yang zalim) ' (Qs. Ali Imran: 128)

🍉🍉🍉
👉ayat 128,ali imran adalah mengenai perang uhud bukan peristiwa lain sebab imam bukhari diletakan dibawah perang uhud.
Dan secara tak langsung dia nak tolak pendapat yg kata sebab peiristiwa lain.

باب: {لَيْسَ لَكَ مِنَ الأَمْرِ شَيْءٌ أَوْ يَتُوبَ عَلَيْهِمْ أَوْ يُعَذِّبَهُمْ فَإِنَّهُمْ ظَالِمُونَ}:
(Abdullah Muhammad Basmeih)
Engkau tidak berhak sedikitpun (wahai Muhammad) dalam urusan (orang-orang yang ingkar) itu, (kerana urusan mereka tertentu bagi Allah), sama ada dia menerima taubat mereka ataupun Ia menyeksa mereka; kerana sesungguhnya mereka itu orang-orang yang zalim.
-Sura Aal-E-Imran, Ayah 128

قَالَ حُمَيْدٌ وَثَابِتٌ عَنْ أَنَسٍ شُجَّ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَوْمَ أُحُدٍ فَقَالَ:
👉Ini adalah juga sebahagian tarjamatil bab.
Riwayat secara takliq(atau dipanggil riwayat muallaqott imam  bukhari)iaitu riwayat humaid dan anas =sesaorang pengarang mengemukakan sanad dibahagian atas ,riwayat bahagian bawah tiada.
Taklid dr segi hadis, bukan dari bahasa.
Riwayat muallaqot boleh jadi sahih dan boleh jadi tidak sahih.
Tidak sebagaimana hadis yg diriwayat secara sanad lengkap hadasana.atau nama al musnad.
Ini adalah isyarat masa turun ayat quran sebelumnya.

Maksud mengemukan Riwayat takliqot;nak menyatakan:
1.Kedudukan tidak menepati syarat beliau
2.Kedaifannya.@
3.Meringkaskan cerita.

((كَيْفَ يُفْلِحُ قَوْمٌ شَجُّوا نَبِيَّهُمْ))
👉bagaimana boleh ...

👉 Dimana sanadnya yg lengkap,ulamak kemudian mcuba mencarinya.
Atau mungkin ada dlm bukhari sendiri atau  dalam kitab mana?
riwayat ini telah dikemukakan oleh bukhari secara taqlid(makna tidak menyebut sanad dgn lengkap),hanya disebut bahagian atas shj

Riwayat humaid(murid anas) daripada anas  diwasalkan oleh imam ahmad,tirmizi dan nasae.
(Disebutkan sanadnya dgn lengkap atau dipanggil diwasalkan)
Sebut imam ahmad bererti dlm kitab musnab yg mashyur.bukan dlm kitab lain seperti kitab buzuhud.akan disebut ,jika tak sebut kitab bererti kitabnya yg mashyur.
Begitu juga bila tirmizi (dlm kitab sunanya bukan kitab nya yg lain )dan nasae(pun sama) ,kita kira maklum dlm kitabnya yg mashyur .
Riwayat sabit al gunani pula diwasalkan oleh imam muslim dlm sahihnya
Maknanya jika nak tengok sanadnya yg tidak putus atau  bersambung2 lihat dlm kitab sahih muslim.
Contoh imam bukhari ia tak sebut sanad sebab sanadnya tak menepati syaratnya.
Adakah tak sahih?
Sahih.tetapi tidak menepati syaratnya(bukhari).dan jika nak tengok sanadnya yg bersambung boleh cari dlm kitab lain.
Maksud syarat,perawi2nya adalah perawi bukhari juga.
Ada dlm kitab bukhari bukan bererti berada hadis yg riwayat hadasana atau hadis yg tinggi atau yg utama bukan yg sokongan.jadi bila ada dlm bukhari ,ada dibahagian mana?
Jika tak belajar,jika dah ada dlm bukhari,dah sangka bukhari terima .
فَنَزَلَتْ: {لَيْسَ لَكَ مِنَ الأَمْرِ شَيْءٌ}.

لَيْسَ لَكَ مِنَ الأَمْرِ شَيْءٌ أَوْ يَتُوبَ عَلَيْهِمْ أَوْ يُعَذِّبَهُمْ فَإِنَّهُمْ ظَالِمُونَ}:
(Abdullah Muhammad Basmeih)
Engkau tidak berhak sedikitpun (wahai Muhammad) dalam urusan (orang-orang yang ingkar) itu, (kerana urusan mereka tertentu bagi Allah), sama ada dia menerima taubat mereka ataupun Ia menyeksa mereka; kerana sesungguhnya mereka itu orang-orang yang zalim.
-Sura Aal-E-Imran, Ayah 128

👉Nabi doa laknat dlm qunutnya
Bukan dlm solat subuh.
3orang yg disebut namanya
Sofwan bin Umaiyah
Suhail bin Amar
Al Harist bin Hisyam
Allah menegur nabi kerana nabi berdoa untuk mereka ,jadi ini bukti quran dari rekaan nabi saw.
Ini lah kesilapan yg nabi saw minta maaf,tapi ini bukan dosa.
Seperti kisah abdulla ibnu abi maktum.
Abasawatawalla.
Atau dipanggil kegelinciran .
Apa yg nabi pertimbangan betul tetapi allah tak berkenan an bukti nabi tak tahu perkara ghaib.kerana mereka itu beriman kemudiannya.
Keluasan rahmat allah begitu besar.
Kita tengok alquran sendirilah untuk dapat teguran.
Urusan menentukan syurga atau neraka atau hidayah atau hendak memaafkan atau menyiksa .
Ini pengajaran untuk kitaa jangan menuduh,ilmu kita terlalu cetek.
Sebab tu tawasul menghampiri syirik.
Hadis yg sebut khusu orang yg menyebakan kecederaan nabi saw tidak sahih.
Seperti saudara saad bin abi waqqas (utbah bin abi waqqas)menyebabkan patah gigi nabi saw.
Telan darah tak disentuh api neraka?
Orang pun nak peluang telan darah agar tak disenuh api neraka!
Darah bukan kah haram?
Kalu najis nabi saw suci,kenapa nabi saw pergi jauh2  bila nak buang?
Rambut suci,nabi saw bg.
Jika darah tak najis ,cuma boleh dibawa solat.itu shj.
Ada ketika ttt,doa laknat nabi saw tak dilarang.
Harapan nabi saw dr firman Allah ,nabi saw tak tahu  yg ghaib.
Taubat 3 orang itu diterima oleh  allah.

Shofwan bin Umayyah,
Semasa pembukaan mekah pun islam.
Abbas minta jaminan aman dr nabi saw.
Abbas pujuk shofwan.
Perang thaif
perang hunain.dia masuk walaupun belum islam.
Selepas itu masuk islam.

Suhail bin 'Amru dan

Harits bin Hisyam,adikberadik abu jahal.
Cabut lari dr perang badar.
Nak tuntut bela dlm perang uhud konon.
Masuk islam ,mati kena taun.

Abbas masuk islam sehari sebelum pembukaan mekah.
Abu Suffiyan masuk islam dipujuk oleh Abbas.

Siapa yg masuk rumah abu sufiyan,selamat ,ini untuk memuliakan bapa mertuanya.


4070» وَعَنْ حَنْظَلَةَ بْنِ أَبِي سُفْيَانَ سَمِعْتُ سَالِمَ بْنَ عَبْدِ اللَّهِ يَقُولُ: كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَدْعُو عَلَى صَفْوَانَ بْنِ أُمَيَّةَ وَسُهَيْلِ بْنِ عَمْرٍو وَالْحَارِثِ بْنِ هِشَامٍ فَنَزَلَتْ: {لَيْسَ لَكَ مِنَ الأَمْرِ شَيْءٌ} إِلَى قَوْلِهِ: {فَإِنَّهُمْ ظَالِمُونَ}.
[أطرافه 4069، 4559، 7346، تحفة 18669].

Jami' tirmizi kitab taharah sesi 71

١ -  الطهارة عن رسول الله » ٢٨ -  ما جاء في مسح الأذنين ظاهرهما وباطنهما

1. Bersuci » 28. Membasuh kedua telinga, bagian luar-dalam
٣٤ - حَدَّثَنَا هَنَّادٌ حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ إِدْرِيسَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَجْلَانَ عَنْ زَيْدِ بْنِ أَسْلَمَ عَنْ عَطَاءِ بْنِ يَسَارٍ عَنْ ابْنِ عَبَّاسٍ أَنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مَسَحَ بِرَأْسِهِ وَأُذُنَيْهِ ظَاهِرِهِمَا وَبَاطِنِهِمَا قَالَ أَبُو عِيسَى وَفِي الْبَاب عَنْ الرُّبَيِّعِ قَالَ أَبُو عِيسَى وَحَدِيثُ ابْنِ عَبَّاسٍ حَدِيثٌ حَسَنٌ صَحِيحٌ وَالْعَمَلُ عَلَى هَذَا عِنْدَ أَكْثَرِ أَهْلِ الْعِلْمِ يَرَوْنَ مَسْحَ الْأُذُنَيْنِ ظُهُورِهِمَا وَبُطُونِهِمَا

34. telah menceritakan kepada kami Hannad berkata, telah menceritakan kepada kami Abdullah bin Idris dari Muhammad bin 'Ajlan dari Zaid bin Aslam dari 'Atho` bin Yasar dari Ibnu Abbas; Bawasanya Nabi shallallahu 'alaihi wasallam mengusap kepala dan kedua telinga bagian luar dan bagian dalamnya." Abu Isa berkata; "Dalam bab ini ada juga hadits riwayat dari Ar Rabi'." Abu Isa berkata lagi, "Hadits Ibnu Abbas derajatnya hasan shahih. Dan hadits ini banyak diamalkan oleh ahli Ilmu, mereka berpendapat bahwa mengusap kedua telinga itu pada bagian luar dan dalamnya."

👉Maksud tajuk bab,tirmizi juga seperti bukhari.
Tirmizi ada 3 maksud.
1.menolak pendapat yg menyatakan anggota yg dibasuh iaitu disebalik
perkataan -  ما جاء في مسح الأذنين ظاهرهما وباطنهما
Membasuh kedua telinga, bagian luar-dalam
Sunan itu adalah fikah sunnah.

2.Tirmizi nak cerita ada khilaf ulamak.
Khilaf dgn sebab dlm memahami hadis2.
Khilaf adalah berselisih  yg tak boleh
Cara bukhari,imam tirmizi nak tolak pendapat basuh dikedua bhg telinga dibahagian hadapan yg termasuk bahagian muka dan belakang telinga yg termasuk bahagian kepala yg disapu shj .dgn buat tajuk.
Bg tirmizi ,kedua2 bhg disapu shj.
Terjemahan kitab tirmizi menyebabkan susah nak jangka maksud imam tirmizi yg tolak pendapat itu.
Khilaf buat sesuatu yg disengajakan mengikut nafsu.khilaf ada dasarnya.
Yg tak boleh iftirat(yg diadakan)
Iktilaf  adalah perbezaan atau kelainan contoh jari2 atau gigi2.
Iktilaf tak semestinya memberi makna yg tidak baik.
Iktilaf dlm perkara cabang tiada masalah.
Imam tirmizi nak ajar apa itu khilaf dan bg mn perlu bersikap dgn perkara khilaf.

3.menyapu telinga luar atau dlm adalah sunnah nabi saw.apa yg dtg ما جاء iaitu perbuatan nabi saw(paling tidak sunnah)
Buat sesuatu amalan yg serupa dgn nabi saw walaupun tidak diwajibkan  dapat pahala.

Zahir yg luar depan telinga
Batin yg dlm  telinga
Ada juga batin yg dibelakang telinga.

Kebanyakan yg dlm telinga adalah batin

Ini isyarat khilaf telinga yg ada ,imam tirmizi nak bg tau.


١ -  الطهارة عن رسول الله » ٢٩ -  ما جاء أن الأذنين من الرأس

1. Bersuci » 29. Kedua telinga bagian dari kepala

٥ - حَدَّثَنَا قُتَيْبَةُ حَدَّثَنَا حَمَّادُ بْنُ زَيْدٍ عَنْ سِنَانِ بْنِ رَبِيعَةَ عَنْ شَهْرِ بْنِ حَوْشَبٍ عَنْ أَبِي أُمَامَةَ قَالَ تَوَضَّأَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَغَسَلَ وَجْهَهُ ثَلَاثًا وَيَدَيْهِ ثَلَاثًا وَمَسَحَ بِرَأْسِهِ وَقَالَ الْأُذُنَانِ مِنْ الرَّأْسِ قَالَ أَبُو عِيسَى قَالَ قُتَيْبَةُ قَالَ حَمَّادٌ لَا أَدْرِي هَذَا مِنْ قَوْلِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَوْ مِنْ قَوْلِ أَبِي أُمَامَةَ قَالَ وَفِي الْبَاب عَنْ أَنَسٍ قَالَ أَبُو عِيسَى هَذَا حَدِيثٌ لَيْسَ إِسْنَادُهُ بِذَاكَ الْقَائِمِ وَالْعَمَلُ عَلَى هَذَا عِنْدَ أَكْثَرِ أَهْلِ الْعِلْمِ مِنْ أَصْحَابِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَمَنْ بَعْدَهُمْ أَنَّ الْأُذُنَيْنِ مِنْ الرَّأْسِ وَبِهِ يَقُولُ سُفْيَانُ الثَّوْرِيُّ وَابْنُ الْمُبَارَكِ وَالشَّافِعِيُّ وَأَحْمَدُ وَإِسْحَقُ و قَالَ بَعْضُ أَهْلِ الْعِلْمِ مَا أَقْبَلَ مِنْ الْأُذُنَيْنِ فَمِنْ الْوَجْهِ وَمَا أَدْبَرَ فَمِنْ الرَّأْسِ قَالَ إِسْحَقُ وَأَخْتَارُ أَنْ يَمْسَحَ مُقَدَّمَهُمَا مَعَ الْوَجْهِ وَمُؤَخَّرَهُمَا مَعَ رَأْسِهِ و قَالَ الشَّافِعِيُّ هُمَا سُنَّةٌ عَلَى حِيَالِهِمَا يَمْسَحُهُمَا بِمَاءٍ جَدِيدٍ

35. telah menceritakan kepada kami Qutaibah berkata, telah menceritakan kepada kami Hammad bin Zaid dari Sinan bin Rabi'ah dari Syahr bin Hausyab dari Abu Umamah ia berkata; Nabi shallallahu 'alaihi wasallam berwudlu, beliau membasuh wajahnya tiga kali, dan kedua tangannya tiga kali, lalu mengusap kepalanya seraya bersabda: "Kedua telinga adalah termasuk bagian dari kepala." Abu Isa berkata; Qutaibah berkata; bahwa Hammad berkata; "Aku tidak tahu apakah ini perkataan Nabi shallallahu 'alaihi wasallam atau dari Abu Umamah." Abu Isa berkata; "Dalam bab ini ada juga hadits dari Anas, " ia berkata lagi, "Hadits ini sanadnya tidak sesuai dengan susunannya." Dan hadits ini diamalkan oleh kebanyakan ahli ilmu dari para sahabat Nabi shallallahu 'alaihi wasallam dan orang-orang setelah mereka, bahwa kedua telinga termasuk bagian dari kepala. Pendapat ini diambil juga oleh Sufyan Ats Tsauri, Ibnul Mubarak, Syafi'i, Ahmad dan Ishaq. Sementara ulama lain berpendapat, bahwa telinga bagian depan adalah termasuk wajah, sementara telinga bagian belakang adalah termasuk kepala. Ishaq berkata; "Aku memilih mengusap bagian depannya bersama wajah dan bagian belakangnya bersama kepala." Sedangkan Syafi'i berkata; "Keduanya adalah sunnah, bahwasanya beliau mengusap keduanya dengan air yang baru."

Jumaat, Mac 02, 2018

Sunan abu daud kitab solat

٢ -  الصلاة » ٢٩٧ -  أعضاء السجود
2. Shalat  » 297. Anggota sujud

٧٥٥ - حَدَّثَنَا مُسَدَّدٌ وَسُلَيْمَانُ بْنُ حَرْبٍ قَالَا حَدَّثَنَا حَمَّادُ بْنُ زَيْدٍ عَنْ عَمْرِو بْنِ دِينَارٍ عَنْ طَاوُسٍ عَنْ ابْنِ عَبَّاسٍ عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ أُمِرْتُ قَالَ حَمَّادٌ أُمِرَ نَبِيُّكُمْ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَنْ يَسْجُدَ عَلَى سَبْعَةٍ وَلَا يَكُفَّ شَعْرًا وَلَا ثَوْبًا

755. Telah menceritakan kepada kami Musaddad dan Sulaiman bin Harb keduanya berkata; telah menceritakan kepada kami Hammad bin Zaid dari 'Amru bin Dinar dari Thawus dari Ibnu Abbas dari Nabi shallallahu 'alaihi wasallam beliau bersabda: "aku di perintah" sedangkan Hammad mengatakan; Nabi kalian shallallahu 'alaihi wasallam di perintah supaya melakukan sujud atas tujuh anggota badan, dan supaya seseorang tidak menahan rambut dan kainnya ketika sujud."

٧٥٦ - حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ كَثِيرٍ أَخْبَرَنَا شُعْبَةُ عَنْ عَمْرِو بْنِ دِينَارٍ عَنْ طَاوُسٍ عَنْ ابْنِ عَبَّاسٍ عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ أُمِرْتُ وَرُبَّمَا قَالَ أُمِرَ نَبِيُّكُمْ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَنْ يَسْجُدَ عَلَى سَبْعَةِ آرَابٍ
756. Telah menceritakan kepada kami Muhammad bin Katsir telah mengabarkan kepada kami Syu'bah dari 'Amru bin Dinar dari Thawus dari Ibnu Abbas dari Nabi shallallahu 'alaihi wasallam beliau bersabda: "Aku di perintah" atau sepertinya bersabda: "Nabi kalian shallallahu 'alaihi wasallam telah di perintahkan supaya melakukan sujud atas tujuh macam anggota badan."

٧٥٧ - حَدَّثَنَا قُتَيْبَةُ بْنُ سَعِيدٍ حَدَّثَنَا بَكْرٌ يَعْنِي ابْنَ مُضَرَ عَنْ ابْنِ الْهَادِي عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ إِبْرَاهِيمَ عَنْ عَامِرِ بْنِ سَعْدٍ عَنْ الْعَبَّاسِ بْنِ عَبْدِ الْمُطَّلِبِ أَنَّهُ سَمِعَ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ إِذَا سَجَدَ الْعَبْدُ سَجَدَ مَعَهُ سَبْعَةُ آرَابٍ وَجْهُهُ وَكَفَّاهُ وَرُكْبَتَاهُ وَقَدَمَاهُ

757. telah menceritakan kepada kami Qutaibah bin Sa'id telah menceritakan kepada kami Bakr yaitu Ibnu Mudlar dari Ibnu Al Hadi dari Muhammad bin Ibrahim dari 'Amir bin Sa'd dari Abbas bin Abdul Mutthalib bahwa dia mendengar Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda: "Apabila seorang hamba melakukan sujud, hendaknya ia sujud bersama tujuh anggota badannya, yaitu; keningnya (wajahnya), kedua telapak tangannya, kedua lututnya dan kedua kakinya."

٧٥٨ - حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ حَنْبَلٍ حَدَّثَنَا إِسْمَعِيلُ يَعْنِي ابْنَ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَيُّوبَ عَنْ نَافِعٍ عَنْ ابْنِ عُمَرَ رَفَعَهُ قَالَ إِنَّ الْيَدَيْنِ تَسْجُدَانِ كَمَا يَسْجُدُ الْوَجْهُ فَإِذَا وَضَعَ أَحَدُكُمْ وَجْهَهُ فَلْيَضَعْ يَدَيْهِ وَإِذَا رَفَعَهُ فَلْيَرْفَعْهُمَا

758. Telah menceritakan kepada kami Ahmad bin Hanbal telah menceritakan kepada kami Isma'il yuitu Ibnu Ibrahim dari Ayyub dari Nafi' dari Ibnu Umar yang ia marfu'kan kepada Nabi, "Sesungguhnya kedua tangan bersujud sebagaimana wajah bersujud, apabila salah seorang dari kalian meletakkan wajah, hendaklah dia meletakkan kedua (telapak) tangannya dan apabila mengangkat wajahnya, hendaklah dia mengangkat kedua (telapak) tangannya."