Sabtu, Januari 30, 2021

Tafsir asas quran nota 9(229)14

Tafsir asas quran nota 9(229)14


Menurut Imam Ibnu 'Arabi, Jalaluddin as-Suy'uthi dan lain-lain, ayat ini dimansukhkan oleh ayat berikut:

Al-Ahzab 33:6
ٱلنَّبِىُّ أَوْلَىٰ بِٱلْمُؤْمِنِينَ مِنْ أَنفُسِهِمْۖ وَأَزْوَٰجُهُۥٓ أُمَّهَٰتُهُمْۗ وَأُو۟لُوا۟ ٱلْأَرْحَامِ بَعْضُهُمْ أَوْلَىٰ بِبَعْضٍ فِى كِتَٰبِ ٱللَّهِ مِنَ ٱلْمُؤْمِنِينَ وَٱلْمُهَٰجِرِينَ إِلَّآ أَن تَفْعَلُوٓا۟ إِلَىٰٓ أَوْلِيَآئِكُم مَّعْرُوفًاۚ كَانَ ذَٰلِكَ فِى ٱلْكِتَٰبِ مَسْطُورًا 
Bermaksud: Nabi itu (hendaknya) lebih utama bagi orang-orang mukmin dari diri mereka sendiri dan isteri-isterinya adalah ibu-ibu mereka. Dan orang-orang yang mempunyui hubungan dalah satu sama lain lebih berhak (waris-mewarisi) di dalam Kitab Allah daripada orang-orang mukmin dan orang-orang Muhajirin (orang bukan kerabatnya). kecuali kalau kamu berbuat baik kepada saudara-saudararnu (seagama).Adalah yang demikian itu telah tertulis di dalam Kitab(Allah). 
(al-Ahzaab:6).

Bagi mereka di peringkat permulaan zaman hijrah ke Madinah, Nabi s.a.w. telah mempersaudarakan orang-orang Muhajirin dan Anshaar. Persaudaraan yang dijalinoleh Rasulullah s.a.w. di antara mereka itu dipanggil "Muakhaat". Setiap orangdaripada mereka yang dipersaudarakan itu dianggap seperti saudara sebenar yang mempunyai pertalian darah, sehingga kalau orang Anshaar yang dipersaudarakan dengan orang Muhajir meninggal dunia, saudaranya yang Muhajir akan mewarisinya seperti pewaris-pewarisnya yang lain. Begitulah juga sebaliknya. Inilah hukum yang tersebut di dalam ayat 33 Surah an-Nisaa' itu. 


Apabila hukum pesaka dengan segala perinciannya ditumnkan, pada ketika itu saudara-mara yang mempunyai pertalian darah dengan si mati diutamakan daripada saudara seagama dari kalangan Muhajirin dan Anshaar yang dijalin persaudaraanya oleh Rasulullah s.a.w. sebelum itu. Mereka tidak lagi dikira sebagai pewaris simati. 


Hukum yang menyatakan kedudukan saudara-mara yang mempunyai pertalian darah dengan si mati lebih utama daripada saudara seagama hasil "muaakhaat" itu terdapat didalam ayat 6 Surah al-Ahzaab. Ayat inilah yang menjadi nasikh kepada ayat 33 Surah an-Nisaa'.

Menurut Shah Waliyyullah pula, ayat 33 Surah an-Nisaa' itu tidak mansukh, ia bahkan satu ayat yang muhkam. Maksudnya ialah pesaka sememangnya hak pewaris
yang terdiri daripada sanak saudara si mati. Saudara-saudara seagama si mati pula

229

Tafsir asas quran nota 9(230)14

Tafsir asas quran nota 9(230)14

berhak mendapat bahagiannya berupa wang ehsan, sagu hati dan lain-lain daripada keluarga si mati yang merupakan pewaris-perwarisnya. Adapun saudara seagama yang
terjalin persaudaraannya melalui 'aqad muaakhaat itu mereka sebenarnya tidak pernahpun diberikan hak sebagai pewaris. Apa yang diberikan kepada mereka itu tidak lebih daripada wang ehsan atau sagu hati sahaja. Tetapi sesetengah pihak menganggap apa yang diberi kepada mereka sebagai pesaka. Pendapat Shah Waliylullah ini nampaknya lebih sesuai dan selari dengan terjemahan dan tafsir al-Qur'an terbitan Departmen agama Indonesia. Lihatlahn terjemahannya itu di bawah ini:


Bermaksud: Bagi tiap-tiap harta peninggalan dari harta yang ditinggalkan ibu bapak dan karib kerabat, Kami jadikan pewaris-pewarisnya. Dan (jika ada) orang-orangyang kamu telah bersumpah setia dengan mereka, maka berilah kepada mereka bahagiannya. Sesungguhnya Allah menyaksikan segala sesuatu. (an-Nisaa':33).

Bahagian yang diberikan kepada orang-orang yang kamu telah bersurnpah setia dengan rnereka itu adalah berupa wang ehsan atau sagu hati dan sebagainya. Iabukanlah berupa pesaka seperli yang diberikan kepada pewaris-pewaris si mati. Ayat 6 Surah al-Ahzaab juga menceritakan perkara yang sama, iaitu orang-orang yang
mempunyai hubungan darah satu sama lain lebih berhak dalam waris-mewarisi harta peninggalan. Adapun orang-orang mukmin dan orang-orang Muhajirin yang bukan kerabat si mati, maka mereka haruslah dilayani dengan baik dan penuh sirnpati. Boleh juga diwasiatkan sesuatu yang bernilai untuknya. Walaupun mereka tidak berhak mendapat pesaka daripada si mati, mereka juga sewajarnya diberikan sesuatu oleh penerima pesaka sebagai sagu hati, bukan sebagai sesuatu yang mesti atau wajib diberikan.

Menurut Shah Waliylullah, perkataan    أولو الأرحام  yang tersebut di dalam aya 33 Surah al-Ahzaab itu merupakan bayan atau mubayyin bagi perkataan موالي yang tersebut di
dalam  ayat ayat 33 Surah an-Nisaa'. Oleh itu nasakh dengan erti yang dipakai oleh 'ulama' muta'akkhirin tidak terdapat juga di sini.

(9) Firman Allah s.w.t. di dalam Surah an-Nisaa, berikut:

An-Nisa' 4:8
وَإِذَا حَضَرَ ٱلْقِسْمَةَ أُو۟لُوا۟ ٱلْقُرْبَىٰ وَٱلْيَتَٰمَىٰ وَٱلْمَسَٰكِينُ فَٱرْزُقُوهُم مِّنْهُ وَقُولُوا۟ لَهُمْ قَوْلًا مَّعْرُوفًا 
Dan apabila sewaktu pembagian itu hadir beberapa kerabat, anak-anak yatim dan orang-orang miskin, maka berilah mereka dari harta itu (sekedarnya) dan ucapkanlah kepada mereka perkataan yang baik.


230

Daurah tafsir 2019 sesi 17(45)nota 14(298)

Daurah tafsir 2019 sesi 17(45)nota 14(298)

Zaman Diturunkan Surah Dan Latar Belakangnya
Surah al-Jaatsiyah merupakan surah ke-6 dalam rangkaian surah-surah حَوامميم , Surah al-Jaatsiyah diturunkan di peringkat ketiga kehidupan Rasulullah s.a.w. di Madinah antara tahun ke-6 hingga ke-10 Kenabian, ia diturunkan bersama-sama Surah ad-Dukhan, besar sekali kemungkinan ia diturunkan di zaman berlakunya kemarau yang dahsyat di Mekah pada tahun ke-7 Kenabian. Ketika itulah al-Qur'an
yang menyampaikan 'aqidah tauhid dan kepercayaan kepada hari akhirat banyak menggunakan dalil-dalil آفاقي،تاريخي،نقلي،عقلي dan أنفسي .   Dalil-dalil itu beberapa kali disebutkan sebagai آية  atau آيات di dalam surah ini. Orang-orang musyrikin pula menerimanya dengan ejekan dan olokan, mereka terlibat dengan kesyirikan dalam kekuasaan mutlaq Allah, selain tidak percaya kepada hari akhirat, mereka juga tenggelam dalam pemujaan dunia, mempertuhankan hawa nafsu dan begitu teruk mengidap penyakit sombong dan cintakan dunia. Orang-orang musyrikin Quraisy difahamkan bahawa jika mereka
memahami maksud kejadian alam semesta ini berpandukan dalil-dalil al-Qur'an nescaya mereka akan
berjaya dan selamat.

Kesinambungan Surah Al-Jaatsiyah Dengan Surah Sebelum Dan Selepasnya
1. Di dalam Surah ad-Dukhan manusia dicegah daripada bermaharajalela di bumi seperti Fir'aun, di dalam Surah al-Jaatsiyah ini pula disebutkan sebab-sebab manusia boleh menjadi seperti Fir'aun yang bermaharajalela di bumi. Perangai-perangai dan sikap-sikap seperti Fir'aun yang keji itu berpunca daripada menurut hawa nafsu, bersikap sombong dan memperolok-olokkan kebenaran yang datang dari Allah (Ayat:23).

Al-Jasiyah 45:23
أَفَرَءَيْتَ مَنِ ٱتَّخَذَ إِلَٰهَهُۥ هَوَىٰهُ وَأَضَلَّهُ ٱللَّهُ عَلَىٰ عِلْمٍ وَخَتَمَ عَلَىٰ سَمْعِهِۦ وَقَلْبِهِۦ وَجَعَلَ عَلَىٰ بَصَرِهِۦ غِشَٰوَةً فَمَن يَهْدِيهِ مِنۢ بَعْدِ ٱللَّهِۚ أَفَلَا تَذَكَّرُونَ 
Maka pernahkah kamu melihat orang yang menjadikan hawa nafsunya sebagai tuhannya dan Allah membiarkannya sesat dengan sepengetahuan-Nya, dan Allah telah mengunci pendengaran dan hatinya serta meletakkan tutup atas penglihatannya? Maka siapa yang mampu memberinya petunjuk setelah Allah (membiarkannya sesat? ) Mengapa kamu tidak mengambil pelajaran?


Beberapa Kata Kunci Dan Tema Utama Surah
1. Di dalam surah ini 2 kali disebutkan العزيز الحكيم sebagai sifat Allah, di permulaan surah dan di akhirnya. Melaluinya dikatakan bahawa dengan sifat itulah Allah menguasai langit dan bumi (Ayat:2 dan 37).

Al-Jasiyah 45:2
تَنزِيلُ ٱلْكِتَٰبِ مِنَ ٱللَّهِ ٱلْعَزِيزِ ٱلْحَكِيمِ 
Kitab (ini) diturunkan dari Allah Yang Mahaperkasa, Mahabijaksana.

Al-Jasiyah 45:37
وَلَهُ ٱلْكِبْرِيَآءُ فِى ٱلسَّمَٰوَٰتِ وَٱلْأَرْضِۖ وَهُوَ ٱلْعَزِيزُ ٱلْحَكِيمُ 
Dan hanya bagi-Nya segala keagungan di langit dan di bumi, dan Dialah Yang Mahaperkasa, Mahabijaksana.


2. Tujuan diturunkan al-Qur'an.
(a) Al-Qur'an diturunkan secara beransur-ansur daripada Allah yang Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana (Ayat:2).


298

Jumaat, Januari 29, 2021

K900.10 dosa orang tua terhadap anak.

K900.10  dosa orang tua terhadap anak.

Islam sangat mementingkan pendidikan anak
Pendidikan anak sangat penting
10 perkara yang merosakan hati anak.

1.suka mencaci maki anak.
-apa lagi jika dalam keadaan marah.
-bila marah jauhi dari anak.
-sangat malu ucapan yang disebutkan.

2.menghina anak.
-bagaimana?
-suka menghina anak didepan kawan-kawan nya.
-berkata menyesal mempunyai anak seperti kamu.apalagi didepan kawan-kawan.Anak mungkin tidak menangis tetapi anak telah mati rasa .Akhirnya kecil hati.Akan susah nanti untuk dibina anak soleh atau solehah kerana kita telah hancurkan duluan.Inilah yang dikatakan durhaka orang tua sebelum anak derhaka .
-atau kalu ada saudara yang ramai nasihat dengan cara yang baik bukan didepan orang.itulah nasihat bukan fadihah.
-Nasihah adalah mengingatkan dengan cara yang baik.
Fadihah membukakan aibnya.Beralaskan niat  mahu menasihati.

3.Selalu suka membandingkan dengan orang lain.
Dikatakan abangnya atau orang lain itu luarbiasa kamu tidak sepertinya.Ini bahaya kerana akan mengakibatkan kecil hati dan akan menimbulkan rasa benci .
Berlaku ibu menyakit anak dari 3 anaknya.
Jadi jangan bandingkan anak dengan orang lain.

4.Cinta tapi bersyarat.
Orang tua meletakkan syarat baru anak akan disayangi sedang itu adalah kewajipan orang tua. Ini akan menyebabkan anak mudah pergi menyayangi orang lain.

5.Kita menyampai info yang salah kepada anak seperti anak lelaki tak boleh menangis.Biarkan dia menangis .Menahan menagis boleh menyebabkan sakit jiwa.

6.Selalu memberi ancaman.
Contoh.
Makan bagi habis nanti datang hantu...
Ini menyebabkan hatinya jadi tidak baik.
Anak 2-7tahun  mempunyai kemampuan menguasai 7 bahasa mengikut pakar.Disia-siakan kemampuan ini dengan ancaman yang merosakan hatinya.

7.Selalu melarang anak tanpa menyatakan sebab.
Ertinya melarang tanpa menjelaskan kenapa?
Anak minta sesuatu ,tidak boleh sahaja jawapan tanpa diberikan sebab.
Jadi jika mahu larang  tolong jelaskan sebabnya.
Seperti  tidak boleh menonton tv bila sudah malam kerana nanti menganggu mata mu.contoh.
Habiskan makanan keranaada barkah ,kita pula pula tidak tahu yang mana ada barkahnya.
Ada anak yang diam dan ada yang lawan.
Kena ada contoh yanb baik.

8.Menghancurkan kepercayaan kepada diri anak sendiri.
Walaupun anak sudah berikhtiar tapi orangtua yang menghancurkan.

9.Kita mendoakan yang buruk kepada anak sendiri.
Rasullah saw melarang orang tua terhadap anak kerana nanti dia yang akan menyesal nanti. Jika tidak boleh mendoakan kebaikan jangan mendoakan keburukan kepada anak
contoh anak yang lumpuh sebab didoakan  oleh orangtua.
Orang tua kata jika kamu bohong mudah2an celaka kamu hari ini.
Anaknya pergi tempat hiburan ada kolam renang.Semasa loncat  dia terkena papan ,urat kepala putus menyebabkan lumpuh total,hanya boleh bercakap.kemudian hafaz quran 30 juzuk.Orang tuanya sangat menyesal .


10.Suka membuka aib anak dihadapan orang lain.
Contoh:Beritahu orang anak suka kencing tempat tidur







Sahih muslim kitab fitnah dan tanda qiamat sesi 009

Sahih muslim kitab fitnah dan tanda qiamat sesi 009

٥٤ -  الفتن وأشراط الساعة » ١٣٧٤ -  إقبال الروم في كثرة القتل عند خروج الدجال
54. Fitnah dan tanda kiamat » 1374. Berperang dengan orang Romawi dan banyaknya pembunuhan ketika(sebelum keluar) Dajjal muncul

٥١٦٠ - حَدَّثَنَا أَبُو بَكْرِ بْنُ أَبِي شَيْبَةَ وَعَلِيُّ بْنُ حُجْرٍ كِلَاهُمَا عَنْ ابْنِ عُلَيَّةَ وَاللَّفْظُ لِابْنِ حُجْرٍ حَدَّثَنَا إِسْمَعِيلُ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَيُّوبَ عَنْ حُمَيْدِ بْنِ هِلَالٍ عَنْ أَبِي قَتَادَةَ الْعَدَوِيِّ عَنْ يُسَيْرِ بْنِ جَابِرٍ قَالَ هَاجَتْ رِيحٌ حَمْرَاءُ بِالْكُوفَةِ فَجَاءَ رَجُلٌ لَيْسَ لَهُ هِجِّيرَى إِلَّا يَا عَبْدَ اللَّهِ بْنَ مَسْعُودٍ جَاءَتْ السَّاعَةُ قَالَ فَقَعَدَ وَكَانَ مُتَّكِئًا فَقَالَ إِنَّ السَّاعَةَ لَا تَقُومُ حَتَّى لَا يُقْسَمَ مِيرَاثٌ وَلَا يُفْرَحَ بِغَنِيمَةٍ ثُمَّ قَالَ بِيَدِهِ هَكَذَا وَنَحَّاهَا نَحْوَ الشَّأْمِ فَقَالَ عَدُوٌّ يَجْمَعُونَ لِأَهْلِ الْإِسْلَامِ وَيَجْمَعُ لَهُمْ أَهْلُ الْإِسْلَامِ قُلْتُ الرُّومَ تَعْنِي قَالَ نَعَمْ وَتَكُونُ عِنْدَ ذَاكُمْ الْقِتَالِ رَدَّةٌ شَدِيدَةٌ فَيَشْتَرِطُ الْمُسْلِمُونَ شُرْطَةً لِلْمَوْتِ لَا تَرْجِعُ إِلَّا غَالِبَةً فَيَقْتَتِلُونَ حَتَّى يَحْجُزَ بَيْنَهُمْ اللَّيْلُ فَيَفِيءُ هَؤُلَاءِ وَهَؤُلَاءِ كُلٌّ غَيْرُ غَالِبٍ وَتَفْنَى الشُّرْطَةُ ثُمَّ يَشْتَرِطُ الْمُسْلِمُونَ شُرْطَةً لِلْمَوْتِ لَا تَرْجِعُ إِلَّا غَالِبَةً فَيَقْتَتِلُونَ حَتَّى يَحْجُزَ بَيْنَهُمْ اللَّيْلُ فَيَفِيءُ هَؤُلَاءِ وَهَؤُلَاءِ كُلٌّ غَيْرُ غَالِبٍ وَتَفْنَى الشُّرْطَةُ ثُمَّ يَشْتَرِطُ الْمُسْلِمُونَ شُرْطَةً لِلْمَوْتِ لَا تَرْجِعُ إِلَّا غَالِبَةً فَيَقْتَتِلُونَ حَتَّى يُمْسُوا فَيَفِيءُ هَؤُلَاءِ وَهَؤُلَاءِ كُلٌّ غَيْرُ غَالِبٍ وَتَفْنَى الشُّرْطَةُ فَإِذَا كَانَ يَوْمُ الرَّابِعِ نَهَدَ إِلَيْهِمْ بَقِيَّةُ أَهْلِ الْإِسْلَامِ فَيَجْعَلُ اللَّهُ الدَّبْرَةَ عَلَيْهِمْ فَيَقْتُلُونَ مَقْتَلَةً إِمَّا قَالَ لَا يُرَى مِثْلُهَا وَإِمَّا قَالَ لَمْ يُرَ مِثْلُهَا حَتَّى إِنَّ الطَّائِرَ لَيَمُرُّ بِجَنَبَاتِهِمْ فَمَا يُخَلِّفُهُمْ حَتَّى يَخِرَّ مَيْتًا فَيَتَعَادُّ بَنُو الْأَبِ كَانُوا مِائَةً فَلَا يَجِدُونَهُ بَقِيَ مِنْهُمْ إِلَّا الرَّجُلُ الْوَاحِدُ فَبِأَيِّ غَنِيمَةٍ يُفْرَحُ أَوْ أَيُّ مِيرَاثٍ يُقَاسَمُ فَبَيْنَمَا هُمْ كَذَلِكَ إِذْ سَمِعُوا بِبَأْسٍ هُوَ أَكْبَرُ مِنْ ذَلِكَ فَجَاءَهُمْ الصَّرِيخُ إِنَّ الدَّجَّالَ قَدْ خَلَفَهُمْ فِي ذَرَارِيِّهِمْ فَيَرْفُضُونَ مَا فِي أَيْدِيهِمْ وَيُقْبِلُونَ فَيَبْعَثُونَ عَشَرَةَ فَوَارِسَ طَلِيعَةً قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِنِّي لَأَعْرِفُ أَسْمَاءَهُمْ وَأَسْمَاءَ آبَائِهِمْ وَأَلْوَانَ خُيُولِهِمْ هُمْ خَيْرُ فَوَارِسَ عَلَى ظَهْرِ الْأَرْضِ يَوْمَئِذٍ أَوْ مِنْ خَيْرِ فَوَارِسَ عَلَى ظَهْرِ الْأَرْضِ يَوْمَئِذٍ قَالَ ابْنُ أَبِي شَيْبَةَ فِي رِوَايَتِهِ عَنْ أُسَيْرِ بْنِ جَابِرٍ و حَدَّثَنِي مُحَمَّدُ بْنُ عُبَيْدٍ الْغُبَرِيُّ حَدَّثَنَا حَمَّادُ بْنُ زَيْدٍ عَنْ أَيُّوبَ عَنْ حُمَيْدِ بْنِ هِلَالٍ عَنْ أَبِي قَتَادَةَ عَنْ يُسَيْرِ بْنِ جَابِرٍ قَالَ كُنْتُ عِنْدَ ابْنِ مَسْعُودٍ فَهَبَّتْ رِيحٌ حَمْرَاءُ وَسَاقَ الْحَدِيثَ بِنَحْوِهِ وَحَدِيثُ ابْنِ عُلَيَّةَ أَتَمُّ وَأَشْبَعُ و حَدَّثَنَا شَيْبَانُ بْنُ فَرُّوخَ حَدَّثَنَا سُلَيْمَانُ يَعْنِي ابْنَ الْمُغِيرَةِ حَدَّثَنَا حُمَيْدٌ يَعْنِي ابْنَ هِلَالٍ عَنْ أَبِي قَتَادَةَ عَنْ أُسَيْرِ بْنِ جَابِرٍ قَالَ كُنْتُ فِي بَيْتِ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ مَسْعُودٍ وَالْبَيْتُ مَلْآنُ قَالَ فَهَاجَتْ رِيحٌ حَمْرَاءُ بِالْكُوفَةِ فَذَكَرَ نَحْوَ حَدِيثِ ابْنِ عُلَيَّةَ
5160. Telah menceritakan kepada kami Abu Bakr bin Abu Syaibah dan Ali bin Hujr keduanya dari Ibnu Ulaiyah dan teksnya milik Hujr, telah menceritakan kepada kami Isma'il bin Ibrahim dari Ayyub dari Humaid bin Hilal dari Abu Qatadah Al Adawi dari👉 Yasir bin Jabir berkata: Angin merah bergejolak di Kufah lalu seseorang datang, ia tidak memiliki kebiasaan lain selain berkata: Wahai Abdullah bin Mas'ud, kiamat telah tiba. Yasir berkata: Ibnu Mas'ud duduk setelah sebelumnya bersandar (bertelekan)lalu berkata: Kiamat tidak terjadi hingga harta warisan(harta pusaka kerana semua telah mati) tidak dibagi dan harta rampasan tidak membuat senang. Setelah itu ia berisyarat dengan tangannya seperti ini, ia menunjuk ke arah Syam lalu

Minit 27

 berkata: Musuh berkumpul untuk kaum muslimin dan kaum muslimin pun berkumpul untuk (menghadapi) mereka. Aku berkata: Romawi maksudmu? Ia menjawab: Ya, saat perang itu terjadi serangan besar-besaran(peperangan yang amat dashyat). Kaum muslimin mengirim sekelompok pasukan agar mati, tidak kembali kecuali dalam keadaan menang. Mereka menyerang hingga malam hari lalu masing-masing dari kedua kubu kembali, masing-masing tidak menang dan sekelompok pasukan itu pun lenyap. Kaum muslimin mengirim sepasukan untuk mati, agar tidak kembali kecuali dalam keadaan menang. Mereka menyerang hingga malam hari lalu masing-masing dari kedua kubu kembali, masing-masing tidak menang dan sekelompok pasukan itu pun lenyap. Kaum muslimin mengirim sepasukan untuk mati, agar tidak kembali kecuali dalam keadaan menang. Mereka menyerang hingga malam hari lalu masing-masing dari kedua kubu kembali, masing-masing tidak menang dan sekelompok pasukan itu pun lenyap. Pada hari keempat, sisa kaum muslimin yang masih ada maju lalu Allah menjadikan kekalahan atas mereka. Mereka membunuh banyak pasukan, mungkin ia berkata: Tidak terlihat sepertinya, atau mengatakan: Tidak terlihat sepertinya (LAM YURAA MITSLUHAA atau LAM YURA MITSLUHAA)(pembunuhan yang tidak pernah dilihat sebelumnya), hingga burung-burung berterbangan melintasi segala penjuru mereka dan tidaklah melintasi mereka melainkan pasti(burung itu) tersungkur mati. Satu kabilah menghitung, tadinya berjumlah seratus orang tapi mereka hanya menjumpai satu orang saja, lalu harta rampasan perang mana yang bisa membuat senang atau harta peninggalan mana yang bisa dibagikan. Saat mereka seperti itu, mereka tiba-tiba mendengar serangan (mala petaka)lebih besar darinya kemudian orang yang berteriak mendatangi mereka bahwa Dajjal telah mengganti mereka di keluarga mereka lalu mereka membuang(meninggalkan) yang ada ditangan mereka kemudian pulang, setelah itu mereka mengirim sepuluh tentara berkuda ke depan. Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda: "Sesungguhnya aku (benar-benar tahu)mengetahui nama-nama mereka, nama-nama ayah mereka dan warna kuda mereka. Mereka adalah tentara berkuda terbaik di muka bumi saat itu atau diantara tentara berkuda yang terbaik di atas bumi saat itu."

Ibnu Abi Syaibah berkata dalam riwayatnya: Dari Usair bin Jabir. Telah menceritakan kepadaku Muhammad bin Ubaid Al Ghubari telah menceritakan kepada kami Hammad bin Zaid dari Ayyub dari Humaid bin Hilal dari Abu Qatadah dari Yusair bin Jabir berkata: Aku pernah berada di dekat Ibnu Mas'ud lalu angin merah bergejolak(bertiup), ia menyebut hadits serupa. Hadits Ibnu Ulaiyah lebih lengkap. 

Telah menceritakan kepada kami Syaiban bin Farrukh telah menceritakan kepada kami Sulaiman bin Al Mughirah telah menceritakan kepada kami Humaid bin Hilal dari Abu Qatadah dari Asir bin Jabir berkata: Aku berada di kediaman Abdullah bin Mas'ud dan rumahnya penuh dengan orang, ia berkata: Angin merah (bertiup)bergejolak di Kufah, lalu ia menyebut seperti hadits Ibnu Ulaiyah.


٥٤ -  الفتن وأشراط الساعة » ١٣٧٥ -  ما يكون من فتوحات المسلمين قبل الدجال
54. Fitnah dan tanda kiamat » 1375. Kaum muslimin akan melakukan penaklukan-penaklukan sebelum Dajjal.
(Ini bab kemenangan orang Islam sebelum kemunculan dajjal)

٥١٦١ - حَدَّثَنَا قُتَيْبَةُ بْنُ سَعِيدٍ حَدَّثَنَا جَرِيرٌ عَنْ عَبْدِ الْمَلِكِ بْنِ عُمَيْرٍ عَنْ جَابِرِ بْنِ سَمُرَةَ عَنْ نَافِعِ بْنِ عُتْبَةَ قَالَ كُنَّا مَعَ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فِي غَزْوَةٍ قَالَ فَأَتَى النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَوْمٌ مِنْ قِبَلِ الْمَغْرِبِ عَلَيْهِمْ ثِيَابُ الصُّوفِ فَوَافَقُوهُ عِنْدَ أَكَمَةٍ فَإِنَّهُمْ لَقِيَامٌ وَرَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَاعِدٌ قَالَ فَقَالَتْ لِي نَفْسِي ائْتِهِمْ فَقُمْ بَيْنَهُمْ وَبَيْنَهُ لَا يَغْتَالُونَهُ قَالَ ثُمَّ قُلْتُ لَعَلَّهُ نَجِيٌّ مَعَهُمْ فَأَتَيْتُهُمْ فَقُمْتُ بَيْنَهُمْ وَبَيْنَهُ قَالَ فَحَفِظْتُ مِنْهُ أَرْبَعَ كَلِمَاتٍ أَعُدُّهُنَّ فِي يَدِي قَالَ تَغْزُونَ جَزِيرَةَ الْعَرَبِ فَيَفْتَحُهَا اللَّهُ ثُمَّ فَارِسَ فَيَفْتَحُهَا اللَّهُ ثُمَّ تَغْزُونَ الرُّومَ فَيَفْتَحُهَا اللَّهُ ثُمَّ تَغْزُونَ الدَّجَّالَ فَيَفْتَحُهُ اللَّهُ قَالَ فَقَالَ نَافِعٌ يَا جَابِرُ لَا نَرَى الدَّجَّالَ يَخْرُجُ حَتَّى تُفْتَحَ الرُّومُ

5161. Telah menceritakan kepada kami Qutaibah bin Sa'id telah menceritakan kepada kami Jarir dari Abdulmalik bin Umair dari Jabir bin Samurah dari  👉Nafi' bin Utbah berkata: Kami bersama Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam dalam suatu peperangan. Ia berkata: Suatu kaum mendatangi nabi shallallahu 'alaihi wasallam dari maghrib(barat), mereka mengenakan baju wool, mereka menemui beliau didekat suatu bukit. Mereka berdiri sementara Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam duduk. Ia (Nafi') berkata: Hatiku berkata: Datangilah mereka dan berdirilah diantara mereka dan Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam agar mereka tidak menyerang beliau(nabi saw) lalu aku berkata: Mungkin beliau berbicara lirih(sulit) dengan mereka. Aku mendatangi mereka lalu aku berdiri diantara mereka dan beliau. Aku menghafal empat kalimat(perkara) dari beliau, aku menghitungnya dengan tanganku. Beliau bersabda: "Kalian akan memerangi jazirah(semenanjung arab) arab lalu Allah menaklukkannya, setelah itu Persia(kawasan yang dijajah oleh raja Parsi) lalu Allah menaklukkannya, kemudian kalian memerangi Romawi lalu Allah menaklukkannya, selanjutnya kalian memerangi Dajjal lalu Allah menaklukkannya(memberi kemenangan kepada kamu)." Kemudian Nafi' berkata: Hai Jabir, kami tidak berpendapat Dajjal muncul hingga Romawi ditaklukkan.(Dajal tak akan keluar sselagi Rom tidak dikalahkan oleh umat Islam)

٥٤ -  الفتن وأشراط الساعة » ١٣٧٦ -  في الآيات التي تكون قبل الساعة
54. Fitnah dan tanda kiamat » 1376. Tanda-tanda sebelum kiamat

٥١٦٢ - حَدَّثَنَا أَبُو خَيْثَمَةَ زُهَيْرُ بْنُ حَرْبٍ وَإِسْحَقُ بْنُ إِبْرَاهِيمَ وَابْنُ أَبِي عُمَرَ الْمَكِّيُّ وَاللَّفْظُ لِزُهَيْرٍ قَالَ إِسْحَقُ أَخْبَرَنَا و قَالَ الْآخَرَانِ حَدَّثَنَا سُفْيَانُ بْنُ عُيَيْنَةَ عَنْ فُرَاتٍ الْقَزَّازِ عَنْ أَبِي الطُّفَيْلِ عَنْ حُذَيْفَةَ بْنِ أَسِيدٍ الْغِفَارِيِّ قَالَ اطَّلَعَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ عَلَيْنَا وَنَحْنُ نَتَذَاكَرُ فَقَالَ مَا تَذَاكَرُونَ قَالُوا نَذْكُرُ السَّاعَةَ قَالَ إِنَّهَا لَنْ تَقُومَ حَتَّى تَرَوْنَ قَبْلَهَا عَشْرَ آيَاتٍ فَذَكَرَ الدُّخَانَ وَالدَّجَّالَ وَالدَّابَّةَ وَطُلُوعَ الشَّمْسِ مِنْ مَغْرِبِهَا وَنُزُولَ عِيسَى ابْنِ مَرْيَمَ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَيَأَجُوجَ وَمَأْجُوجَ وَثَلَاثَةَ خُسُوفٍ خَسْفٌ بِالْمَشْرِقِ وَخَسْفٌ بِالْمَغْرِبِ وَخَسْفٌ بِجَزِيرَةِ الْعَرَبِ وَآخِرُ ذَلِكَ نَارٌ تَخْرُجُ مِنْ الْيَمَنِ تَطْرُدُ النَّاسَ إِلَى مَحْشَرِهِمْ

5162. Telah menceritakan kepada kami Abu Khaitsamah Zuhair bin Harb, Ishaq bin Ibrahim dan Ibnu Abi Umar Al Makki teks milik Zuhair, berkata Ishaq: telah mengkhabarkan kepada kami, sedangkan yang lain berkata: Telah menceritakan kepada kami Sufyan bin Uyainah dari Furat Al Qazzaz dari Abu Ath Thufail dari 👉Hudzaifah bin Asid Al Ghifari berkata: Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam menghampiri kami saat kami tengah membicarakan sesuatu, beliau bertanya: "Apa yang kalian bicarakan?" Kami menjawab: Kami membicarakan kiamat. Beliau bersabda: "Kiamat tidaklah terjadi hingga kalian melihat sepuluh tanda-tanda sebelumnya." Beliau menyebut kabut(asap), Dajjal, binatang(yg keluar dari bumi), terbitnya matahari dari barat, turunnya Isa bin Maryam shallallahu 'alaihi wasallam, ya'juj dan ma'juj, tiga longsor(khusus tanah runtuh); longsor di timur, longsor di barat dan longsor di jazirah arab dan yang terakhir adalah api muncul dari Yaman menggiring manusia menuju tempat perkumpulan(perhimpunan) mereka.


٥١٦٣ - حَدَّثَنَا عُبَيْدُ اللَّهِ بْنُ مُعَاذٍ الْعَنْبَرِيُّ حَدَّثَنَا أَبِي حَدَّثَنَا شُعْبَةُ عَنْ فُرَاتٍ الْقَزَّازِ عَنْ أَبِي الطُّفَيْلِ عَنْ أَبِي سَرِيحَةَ حُذَيْفَةَ بْنِ أَسِيدٍ قَالَ كَانَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فِي غُرْفَةٍ وَنَحْنُ أَسْفَلَ مِنْهُ فَاطَّلَعَ إِلَيْنَا فَقَالَ مَا تَذْكُرُونَ قُلْنَا السَّاعَةَ قَالَ إِنَّ السَّاعَةَ لَا تَكُونُ حَتَّى تَكُونَ عَشْرُ آيَاتٍ خَسْفٌ بِالْمَشْرِقِ وَخَسْفٌ بِالْمَغْرِبِ وَخَسْفٌ فِي جَزِيرَةِ الْعَرَبِ وَالدُّخَانُ وَالدَّجَّالُ وَدَابَّةُ الْأَرْضِ وَيَأْجُوجُ وَمَأْجُوجُ وَطُلُوعُ الشَّمْسِ مِنْ مَغْرِبِهَا وَنَارٌ تَخْرُجُ مِنْ قُعْرَةِ عَدَنٍ تَرْحَلُ النَّاسَ قَالَ شُعْبَةُ وَحَدَّثَنِي عَبْدُ الْعَزِيزِ بْنُ رُفَيْعٍ عَنْ أَبِي الطُّفَيْلِ عَنْ أَبِي سَرِيحَةَ مِثْلَ ذَلِكَ لَا يَذْكُرُ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ و قَالَ أَحَدُهُمَا فِي الْعَاشِرَةِ نُزُولُ عِيسَى ابْنِ مَرْيَمَ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ و قَالَ الْآخَرُ وَرِيحٌ تُلْقِي النَّاسَ فِي الْبَحْرِ و حَدَّثَنَاه مُحَمَّدُ بْنُ بَشَّارٍ حَدَّثَنَا مُحَمَّدٌ يَعْنِي ابْنَ جَعْفَرٍ حَدَّثَنَا شُعْبَةُ عَنْ فُرَاتٍ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا الطُّفَيْلِ يُحَدِّثُ عَنْ أَبِي سَرِيحَةَ قَالَ كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فِي غُرْفَةٍ وَنَحْنُ تَحْتَهَا نَتَحَدَّثُ وَسَاقَ الْحَدِيثَ بِمِثْلِهِ قَالَ شُعْبَةُ وَأَحْسِبُهُ قَالَ تَنْزِلُ مَعَهُمْ إِذَا نَزَلُوا وَتَقِيلُ مَعَهُمْ حَيْثُ قَالُوا قَالَ شُعْبَةُ وَحَدَّثَنِي رَجُلٌ هَذَا الْحَدِيثَ عَنْ أَبِي الطُّفَيْلِ عَنْ أَبِي سَرِيحَةَ وَلَمْ يَرْفَعْهُ قَالَ أَحَدُ هَذَيْنِ الرَّجُلَيْنِ نُزُولُ عِيسَى ابْنِ مَرْيَمَ و قَالَ الْآخَرُ رِيحٌ تُلْقِيهِمْ فِي الْبَحْرِ و حَدَّثَنَاه مُحَمَّدُ بْنُ الْمُثَنَّى حَدَّثَنَا أَبُو النُّعْمَانِ الْحَكَمُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ الْعِجْلِيُّ حَدَّثَنَا شُعْبَةُ عَنْ فُرَاتٍ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا الطُّفَيْلِ يُحَدِّثُ عَنْ أَبِي سَرِيحَةَ قَالَ كُنَّا نَتَحَدَّثُ فَأَشْرَفَ عَلَيْنَا رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ بِنَحْوِ حَدِيثِ مُعَاذٍ وَابْنِ جَعْفَرٍ و قَالَ ابْنُ الْمُثَنَّى حَدَّثَنَا أَبُو النُّعْمَانِ الْحَكَمُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ حَدَّثَنَا شُعْبَةُ عَنْ عَبْدِ الْعَزِيزِ بْنِ رُفَيْعٍ عَنْ أَبِي الطُّفَيْلِ عَنْ أَبِي سَرِيحَةَ بِنَحْوِهِ قَالَ وَالْعَاشِرَةُ نُزُولُ عِيسَى ابْنِ مَرْيَمَ قَالَ شُعْبَةُ وَلَمْ يَرْفَعْهُ عَبْدُ الْعَزِيزِ
5163. Telah menceritakan kepada kami Ubaidullah bin Mu'adz Al Ambari telah menceritakan kepada kami ayahku telah menceritakan kepada kami Syu'bah dari Furat Al Qazzaz dari Abu Ath Thufail dari Abu Sarihah👉 Hudzaifah bin Usaid berkata: Nabi shallallahu 'alaihi wasallam berada di kamar(loteng) sementara kami berada dibawah, beliau melihat kami dari atas lalu bertanya: "Apa yang kalian bicarakan?" Kami menjawab: Kiamat. Beliau bersabda: "Kiamat tidaklah terjadi hingga kalian melihat sepuluh tanda-tanda; longsor (tanah runtuh)di timur, longsor di barat dan longsor di jazirah arab, kabut(asap), Dajjal, binatang bumi, Ya'juj dan Ma'juj, terbitnya matahari dari barat dan api muncul(dari bawah tanah) dari dasar lembah Aden yang menggiring manusia." 

Syu'bah berkata: Telah menceritakan kepadaku Abdulaziz bin Rufai' dari Abu Ath Thufail dari Abu Sarihah seperti itu, ia tidak menyebut nabi shallallahu 'alaihi wasallam. Salah satu dari keduanya berkata tentang tanda-tanda yang kesepuluh: Turunnya Isa bin Maryam shallallahu 'alaihi wasallam. Yang lain menyebut: Angin yang melemparkan manusia ke lautan. 

Telah menceritakannya kepada kami Muhammad bin Basyar telah menceritakan kepada kami Muhammad bin Ja'far telah menceritakan kepada kami Syu'bah dari Furat berkata: Aku mendengar Abu Ath Thufail menceritakan dari Abu Sarihah berkata: Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam berada di kamar sementara kami ada dibawahnya, kami tengah berbincang-bincang, ia menyebut hadits serupa. Syu'bah berkata: Aku kira beliau bersabda: "(Api) menempati dimana pun mereka berada dan bersama mereka saat tidur siang.(api juga berhenti bila oranb tidur)

 Syu'bah berkata: Telah menceritakan kepadaku seseorang hadits ini dari Abu Ath Thufail dari Abu Sarihah dan ia tidak memarfu'kannya. Salah satu dari kedua orang ini berkata: Turunnya Isa bin Maryam. Yang lain menyebut: Angin (kencang)yang melemparkan mereka ke laut. Telah menceritakannya kepada kami Muhammad bin Al Mutsanna telah menceritakan kepada kami Abu An Nu'man Al Hakim bin Abdullah Al Ijli telah menceritakan kepada kami Syu'bah dari Furat berkata: Aku mendengar Abu Ath Thufail menceritakan dari Abu Sarihah, ia berkata: Kami tengah berbincang-bincang lalu Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam melihat kami dari atas, seperti hadits Mu'adz dan Ibnu Ja'far. Ibnu Mutsanna berkata: telah menceritakan kepada kami Abu An Nu'man Al Hakam bin Abdullah telah menceritakan kepada kami Syu'bah dari Abdulaziz bin Rufai' dari Abu Ath Thufail dari Abu Sarihah sepertinya, ia berkata: Dan (tanda-tanda) yang kesepuluh adalah turunnya Isa bin Maryam. Syu'bah berkata: Abdul aziz tidak memarfu'kannya.
Minit 20

Tafsir asas quran nota 9(229)14

Tafsir asas quran nota 9(229)14


Menurut Imam Ibnu 'Arabi, Jalaluddin as-Suy'uthi dan lain-lain, ayat ini dimansukhkan oleh ayat berikut:

Al-Ahzab 33:6
ٱلنَّبِىُّ أَوْلَىٰ بِٱلْمُؤْمِنِينَ مِنْ أَنفُسِهِمْۖ وَأَزْوَٰجُهُۥٓ أُمَّهَٰتُهُمْۗ وَأُو۟لُوا۟ ٱلْأَرْحَامِ بَعْضُهُمْ أَوْلَىٰ بِبَعْضٍ فِى كِتَٰبِ ٱللَّهِ مِنَ ٱلْمُؤْمِنِينَ وَٱلْمُهَٰجِرِينَ إِلَّآ أَن تَفْعَلُوٓا۟ إِلَىٰٓ أَوْلِيَآئِكُم مَّعْرُوفًاۚ كَانَ ذَٰلِكَ فِى ٱلْكِتَٰبِ مَسْطُورًا 
Bermaksud: Nabi itu (hendaknya) lebih utama bagi orang-orang mukmin dari diri mereka sendiri dan isteri-isterinya adalah ibu-ibu mereka. Dan orang-orang yang mempunyui hubungan dalah satu sama lain lebih berhak (waris-mewarisi) di dalam Kitab Allah daripada orang-orang mukmin dan orang-orang Muhajirin (orang bukan kerabatnya). kecuali kalau kamu berbuat baik kepada saudara-saudararnu (seagama).Adalah yang demikian itu telah tertulis di dalam Kitab(Allah). 
(al-Ahzaab:6).

Bagi mereka di peringkat permulaan zaman hijrah ke Madinah, Nabi s.a.w. telah mempersaudarakan orang-orang Muhajirin dan Anshaar. Persaudaraan yang dijalinoleh Rasulullah s.a.w. di antara mereka itu dipanggil "Muakhaat". Setiap orangdaripada mereka yang dipersaudarakan itu dianggap seperti saudara sebenar yang mempunyai pertalian darah, sehingga kalau orang Anshaar yang dipersaudarakan dengan orang Muhajir meninggal dunia, saudaranya yang Muhajir akan mewarisinya seperti pewaris-pewarisnya yang lain. Begitulah juga sebaliknya. Inilah hukum yang tersebut di dalam ayat 33 Surah an-Nisaa' itu. 


Apabila hukum pesaka dengan segala perinciannya ditumnkan, pada ketika itu saudara-mara yang mempunyai pertalian darah dengan si mati diutamakan daripada saudara seagama dari kalangan Muhajirin dan Anshaar yang dijalin persaudaraanya oleh Rasulullah s.a.w. sebelum itu. Mereka tidak lagi dikira sebagai pewaris simati. 


Hukum yang menyatakan kedudukan saudara-mara yang mempunyai pertalian darah dengan si mati lebih utama daripada saudara seagama hasil "muaakhaat" itu terdapat didalam ayat 6 Surah al-Ahzaab. Ayat inilah yang menjadi nasikh kepada ayat 33 Surah an-Nisaa'.

Menurut Shah Waliyyullah pula, ayat 33 Surah an-Nisaa' itu tidak mansukh, ia bahkan satu ayat yang muhkam. Maksudnya ialah pesaka sememangnya hak pewaris
yang terdiri daripada sanak saudara si mati. Saudara-saudara seagama si mati pula

229

Daurah tafsir 2019 sesi 17(45)nota 14(297)

Daurah tafsir 2019 sesi 17(45)nota 14(297)

Daurah tafair 2016
045.Surah al jathiyat 
Da'wa surah:Ayat 18
ثُمَّ جَعَلْنَاكَ عَلَىٰ شَرِيعَةٍ مِنَ الْأَمْرِ فَاتَّبِعْهَا وَلَا تَتَّبِعْ أَهْوَاءَ الَّذِينَ لَا يَعْلَمُونَ
Kesudahannya Kami jadikan engkau (wahai Muhammad dan utuskan engkau) menjalankan satu Syariat (yang cukup lengkap,agong ,jelas dengan dalil dan bukti jadi tak perlu kepada syariat yang lain) dari hukum-hukum ugama; maka turutlah Syariat itu,  dan janganlah engkau menurut hawa nafsu orang-orang yang tidak mengetahui (perkara yang benar).


Daurah tafsir 2019
Surah al jathiyat 
Tertib surah 45
Bilangan ayatnya 37
Bilangan rukuk 4
Surah Makkiyah
Tertib turunnya yg ke 65
Bilangan paragrafnya ada 7
Paragraf 1ayat 1-6 Dalil2 alQuran tentang akidah tauhid dan kepercayaan kepada hari akhirat  drp العزيز الحكيم
Paragraf 2 ayat 7-11Kesombongan musyirikin Mekah,sikap suka memperolok2an ayat2 Allah dan kesyirikan  mereka dlm menyembah selain dr Allah.
Paragraf 3 ayat 12-15 Dalil2 keperluan bersyukur dan dalil2 (تاريخي(أيام الله
Paragraf 4 ayat 16-20 Tujuan syariat Muhamad selepas syariat Bani Israel
Paragraf 5 ayat 21-25 Perbahasan dgn golongan atheis yg hanya menurut hawa nafsu
Paragraf 6 ayat 26-35 Keadaan hari qiamat ,akibat buruk orang2 durjana,sombong dan memperolok2kan agama
Paragraf 7 ayat 36-37 Puji2an kepada tuhan semesta alam yg Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana.

Daurah tafsir 2016 sesi 157 Al-Jasiah 1-26s

Daurah tafsir 2016 sesi 157 Al-Jasiah 1-26s
045.Surah Al Jasiyah

Kesamaran dlm tauhid istianah.
Orang yg telah mati tidak boleh mendengar kecuali allah yg bagi tau untuk didengar.
Makna bersandar hanya kepada qudrat.ini kekeliruan.
Orang mati tidak boleh mendengar adalah jelas dari banyak ayat quran.
Hadis yang khabar wahid yg bg tau orang mati boleh dengar  bercanggah dgn quran tidak boleh diterima.
-Nabi saw bercakap dengan orang telah mati.
Umar tanya ,nabi saw ,orang mati boleh dengar ?sebab Umar sudah tahu orang mati tak boleh dengar
Aisyah kata bukan dengar tapi tahu.bezaoan antara tahu dan dengar.
Atau mungkin mukjizat dan mukjizat bukan akan jadi sentiasa.
Dalam surah ini jawab dan bagi tau bahawa orang yg mati tidak dengar bila orang hidup seru orang mati.
Ayat manakah yang bagintahunorang mati boleh dengar cakap orang hidup?Tiada dalam quran dan hadis.

Ayat 18,
Da'wa surah al jasiyah

ثُمَّ جَعَلْنَاكَ عَلَىٰ شَرِيعَةٍ مِنَ الْأَمْرِ فَاتَّبِعْهَا وَلَا تَتَّبِعْ أَهْوَاءَ الَّذِينَ لَا يَعْلَمُونَ
Kesudahannya Kami jadikan engkau (wahai Muhammad dan utuskan engkau) menjalankan satu Syariat (yang cukup lengkap,agong ,jelas dengan dalil dan bukti jadi tak perlu kepada syariat yang lain) dari hukum-hukum ugama; maka turutlah Syariat itu,  dan janganlah engkau menurut hawa nafsu orang-orang yang tidak mengetahui (perkara yang benar).

👉Bukan makna zaman ثُمَّ,hakikat sebenar ia  hanya susunan dalam quran.

Mana ayat quran yg bagi tahu ,Alah bg tahu orang mati dengar bila diseru?
Iaitu syariat sudah jelas.orangbyang mati tidak akan dapat dengar apa yang orang hidup cakap.
-dalilnya tiada.
- hanya dalil minat boleh yanh dikatakan nafsu أَهْوَاءَ jika mengabaikan syariat yang telah ditetapkan.
-agama adalah sesuatu yang mempunyai dalil yang jelas
- celek alquran adalah faham alquran.

-syariat  شَرِيعَةٍ adalah pegangan (bagaimana nak percaya)dan cara hidup (bagaimana  nak buat)
Cara hidup dengan Allah dipanggil Ibadah.
Cara hidup dengan hamba Allah yang lain dipanggil adat.

Hamiyah ke6
Mudah2an keraguan kesamaran biasa ada dlm berdoa bila habis belajar surah hamim yg ke7nanti akan hilang.
Minit 16

Ayat 1
حم
Haa, Miim.

Ayat 2
تَنْزِيلُ الْكِتَابِ مِنَ اللَّهِ 
الْعَزِيزِ الْحَكِيمِ

Turunnya Al-Quran ini, 
dari Allah Yang Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana.
👉

Ayat 3
إِنَّ فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ 
لَآيَاتٍ لِلْمُؤْمِنِينَ

Sesungguhnya pada langit dan bumi terdapat tanda-tanda (yang membuktikan kekuasaan Allah) bagi orang-orang yang beriman.
👉Dalil aqli
Dalil dan bukti qudrat allah.

Ayat 4
وَفِي خَلْقِكُمْ 
وَمَا يَبُثُّ 
مِنْ دَابَّةٍ 
آيَاتٌ 
لِقَوْمٍ يُوقِنُونَ

Dan pada kejadian diri kamu sendiri, 
serta (pada kejadian) segala binatang yang dibiakkanNya, 
terdapat juga tanda-tanda (yang membuktikan kekuasaan Allah) bagi orang-orang yang meyakininya.
👉

Ayat 5
وَاخْتِلَافِ اللَّيْلِ وَالنَّهَارِ 
وَمَا أَنْزَلَ اللَّهُ مِنَ السَّمَاءِ 
مِنْ رِزْقٍ 
فَأَحْيَا بِهِ الْأَرْضَ 
بَعْدَ مَوْتِهَا 
وَتَصْرِيفِ الرِّيَاحِ 
آيَاتٌ 
لِقَوْمٍ يَعْقِلُونَ

Dan (pada) pertukaran malam dan siang silih berganti, dan juga (pada) rezeki yang diturunkan oleh Allah dari langit,
lalu Ia hidupkan dengannya tumbuh-tumbuhan di bumi sesudah matinya, 
serta (pada) peredaran angin, (semuanya itu mengandungi) 
tanda-tanda (yang membuktikan keesaan Allah, kekuasaanNya, kebijaksanaanNya, serta keluasan rahmatNya) 
bagi kaum yang mahu menggunakan akal fikiran.
👉orang guna aqal untuk tengok qudrat يَعْقِلُونَ
Untuk yakin ,untuk faham dan untuk beriman ,semuanya orang yg sama dgn يَعْقِلُونَ


Ayat 6
تِلْكَ آيَاتُ اللَّهِ نَتْلُوهَا عَلَيْكَ بِالْحَقِّ ۖ 
فَبِأَيِّ حَدِيثٍ 
بَعْدَ اللَّهِ وَآيَاتِهِ يُؤْمِنُونَ

Itulah ayat-ayat penerangan Allah yang kami bacakan kepadamu (wahai Muhammad) kerana menegakkan kebenaran; 
maka dengan perkataan yang manakah lagi mereka hendak beriman, 
sesudah penerangan Allah dan tanda-tanda kekuasaanNya (mereka tidak mahu memahami dan menelitinya)?
👉Takhwif duniawi
Apa yg allah buat diluar sana dan juga apa yg allah bg tau  dlm quran,untuk kenal allah.

Ayat 7
وَيْلٌ 
لِكُلِّ أَفَّاكٍ أَثِيمٍ

Kecelakaanlah
bagi tiap-tiap pendusta yang berdosa, -
👉Zajrun dan takhwif ukhrowi.
Jika tak mahu dengar,akibatnya diakhirat nanti.
Membohongi أَفَّاكٍ

Ayat 8
يَسْمَعُ آيَاتِ اللَّه
ِتُتْلَىٰ عَلَيْهِ 
ثُمَّ يُصِرُّ مُسْتَكْبِرًا 
كَأَنْ لَمْ يَسْمَعْهَا ۖ 
فَبَشِّرْهُ بِعَذَابٍ أَلِيمٍ

Yang mendengar ayat-ayat penerangan Allah sentiasa dibacakan kepadanya, 
kemudian dia terus berlagak sombong (enggan menerimanya), 
seolah-olah ia tidak mendengarnya; 
oleh itu gembirakanlah dia dengan azab seksa yang tidak terperi sakitnya.
👉golongan yg dengar tapi tak mahu pakai.
Teguran pertama

Ayat 9
وَإِذَا عَلِمَ مِنْ آيَاتِنَا شَيْئًا 
اتَّخَذَهَا هُزُوًا ۚ 
أُولَٰئِكَ لَهُمْ عَذَابٌ مُهِينٌ

Dan apabila sampai ke pengetahuannya sesuatu dari ayat-ayat penerangan Kami, 
ia menjadikannya ejek-ejekan; 
mereka yang demikian keadaannya, akan beroleh azab yang menghina.
👉Teguran ke2
Jadikan ayat persendaan اتَّخَذَهَا هُزُوًاbuat main2.


Ayat 10
مِنْ وَرَائِهِمْ جَهَنَّمُ ۖ 
وَلَا يُغْنِي عَنْهُمْ مَا كَسَبُوا شَيْئًا 
وَلَا مَا اتَّخَذُوا مِنْ دُونِ اللَّهِ أَوْلِيَاءَ ۖ 
وَلَهُمْ عَذَابٌ عَظِيمٌ

Di hadapan mereka (di akhirat kelak) ada neraka Jahannam (yang disediakan untuk mereka), 
dan apa jua yang mereka usahakan, 
tidak dapat menyelematkan mereka sedikit pun; demikian juga yang mereka sembah atau puja selain Allah, 
tidak dapat memberikan sebarang perlindungan; 
dan (kesudahannya) mereka akan beroleh azab seksa yang besar.
👉Penerangan مِنْuntuk عَذَابٌ مُهِينٌ
Amalan baik ْ مَاseperti buat baik kepada ibu bapa,batu orang miskin atau amalan yg masyarakat kata baik.

Ayat 11
هَٰذَا هُدًى ۖ 
وَالَّذِينَ كَفَرُوا بِآيَاتِ رَبِّهِمْ 
لَهُمْ عَذَابٌ مِنْ رِجْزٍ أَلِيمٌ

Al-Quran ini ialah hidayah petunjuk yang cukup lengkap; dan orang-orang yang kufur ingkar akan ayat-ayat penerangan Tuhannya, 
mereka akan beroleh azab dari jenis azab seksa yang tidak terperi sakitnya.
👉Ilmu petunjuk هَٰذَا هُدًى
Jalalain kata هَٰذَاini quran.
Takhwif ukhrowi.

Ayat 12 
اللَّهُ الَّذِي سَخَّرَ لَكُمُ الْبَحْرَ 
لِتَجْرِيَ الْفُلْكُ فِيهِ 
بِأَمْرِهِ 
وَلِتَبْتَغُوا مِنْ فَضْلِهِ 
وَلَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ

Allah yang memudahkan laut bagi kegunaan kamu, supaya kapal-kapal belayar padanya 
dengan perintahNya, 
dan supaya kamu mencari rezeki dari limpah kurniaNya, dan juga supaya kamu bersyukur.
👉dalil aqli.
Berniaga guna laut.
Laut adalah alat perniagaan yg sangat besar.
Allah adakan laut tu penting untuk perniagaan.
Juga ada bermacam rezeki seperti ikan.


Ayat 13
وَسَخَّرَ لَكُمْ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ 
جَمِيعًا مِنْهُ ۚ 
إِنَّ فِي ذَٰلِكَ لَآيَاتٍ 
لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ

Dan Ia memudahkan untuk (faedah dan kegunaan) kamu, segala yang ada di langit dan yang ada di bumi, 
(sebagai rahmat pemberian) daripadaNya; sesungguhnya semuanya itu mengandungi tanda-tanda (yang membuktikan kemurahan dan kekuasaanNya) bagi kaum yang memikirkannya dengan teliti.
👉


Ayat 14
قُلْ لِلَّذِينَ آمَنُوا 
يَغْفِرُوا لِلَّذِينَ لَا يَرْجُونَ أَيَّامَ اللَّهِ 
لِيَجْزِيَ قَوْمًا بِمَا كَانُوا يَكْسِبُونَ

Katakanlah (wahai Muhammad) kepada orang-orang yang beriman: 
hendaklah mereka memaafkan (kejahatan dan gangguan) orang-orang yang tidak menaruh ingatan kepada hari-hari (pembalasan yang telah ditentukan) Allah; 
(disuruh berbuat demikian), kerana Allah akan memberi kepada satu-satu puak: balasan yang patut dengan apa yang mereka telah usahakan.
👉Takhwif duniawi.
Jgn buat tindakan yg gopoh pada orang yg melawan dakwah.
Perang mesti ada khalifah.
Secara Personal ,negeri dan negara tidak boleh.
Allah suruh biarkan ,nanti allah sendiri akan balas.

Ayat 15
مَنْ عَمِلَ صَالِحًا فَلِنَفْسِهِ ۖ 
وَمَنْ أَسَاءَ فَعَلَيْهَا ۖ 
ثُمَّ إِلَىٰ رَبِّكُمْ تُرْجَعُونَ

(Tiap-tiap balasan berdasarkan kaedah): Sesiapa yang mengerjakan amal soleh, maka faedahnya akan terpulang kepada dirinya sendiri; 
dan sesiapa yang berbuat kejahatan, maka bahayanya akan menimpa dirinya sendiri; 
kemudian kamu akan dikembalikan kepada Tuhan kamu.
👉Masing2 fikir untuk rebut peluang memperbanyakan amal soleh.


Ayat 16
وَلَقَدْ آتَيْنَا بَنِي إِسْرَائِيلَ الْكِتَابَ وَالْحُكْمَ وَالنُّبُوَّةَ 
وَرَزَقْنَاهُمْ مِنَ الطَّيِّبَاتِ 
وَفَضَّلْنَاهُمْ عَلَى الْعَالَمِينَ

Dan demi sesungguhnya, Kami telah memberi kepada Bani Israil Kitab Taurat, dan pangkat kehakiman serta pangkat kenabian; 
dan Kami telah kurniakan mereka benda-benda yang baik-baik, 
serta Kami lebihkan (nenek moyang) mereka di atas orang-orang yang ada pada zamannya.
👉Dalil aqli.
Cuma allah adakan cerita nabi musa bani musa
Qibti kafir asli
Bani israel orang islam
Cukup baik untuk belajar dari kisah mereka.
Rezeki yg baik2,yg biasa pun  dan luar biasa pun ada.
Isteri jabir tak risau bila nabi panggil.

Ayat 17
وَآتَيْنَاهُمْ بَيِّنَاتٍ مِنَ الْأَمْرِ ۖ 
فَمَا اخْتَلَفُوا 
إِلَّا مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَهُمُ الْعِلْمُ 
بَغْيًا بَيْنَهُمْ ۚ 
إِنَّ رَبَّكَ يَقْضِي بَيْنَهُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ 
فِيمَا كَانُوا فِيهِ يَخْتَلِفُونَ

Dan lagi Kami telah berikan mereka keterangan-keterangan yang jelas nyata mengenai perkara ugama; maka mereka tidak berselisihan (dalam perkara ugama itu) 
melainkan setelah sampai kepada mereka ajaran-ajaran yang memberi mereka mengetahui (apa yang baik dan yang sebaliknya; berlakunya yang demikian) 
kerana hasad dengki yang ada dalam kalangan mereka. Sesungguhnya Tuhanmu akan menghukum di antara mereka pada hari kiamat tentang apa yang mereka perselisihkan itu.
👉Zalim kerana dengki بَغْيًاyg boleh meranapkan imam,punca tak mahu mengalah.
Sanggup tak terima wahyu kerana dengki.
Nak jadi tuan ,jadi tak sanggup ikut wahyu
Dengki tak ingin orang lain lebih dari kita.
Zalim dengki ilmiah.

Ayat 18
ثُمَّ جَعَلْنَاكَ عَلَىٰ شَرِيعَةٍ مِنَ الْأَمْرِ فَاتَّبِعْهَا 
وَلَا تَتَّبِعْ أَهْوَاءَ الَّذِينَ لَا يَعْلَمُونَ

Kesudahannya Kami jadikan engkau (wahai Muhammad dan utuskan engkau) menjalankan satu Syariat (yang cukup lengkap) dari hukum-hukum ugama; 
maka turutlah Syariat itu, dan janganlah engkau menurut hawa nafsu orang-orang yang tidak mengetahui (perkara yang benar).
👉

Ayat 19
إِنَّهُمْ لَنْ يُغْنُوا عَنْكَ مِنَ اللَّهِ شَيْئًا ۚ 
وَإِنَّ الظَّالِمِينَ بَعْضُهُمْ أَوْلِيَاءُ بَعْضٍ ۖ 
وَاللَّهُ وَلِيُّ الْمُتَّقِينَ

Sesungguhnya mereka tidak sekali-kali akan dapat menyelamatkanmu sedikitpun dari (azab) Allah (kalau engkau menurut mereka); 
dan sesungguhnya orang-orang yang zalim itu setengahnya menjadi penolong dan penyokong bagi setengahnya yang lain (dalam perkara yang salah); 
dan (sebaliknya) Allah menjadi penolong dan pelindung bagi orang-orang yang bertaqwa (yang engkaulah pemimpinnya).
👉Hawa nafsu =minat.tiada dlm ajaran.
Buat dan kata itu syariat pula ,ini salah.

Ayat 20
هَٰذَا بَصَائِرُ لِلنَّاسِ 
وَهُدًى وَرَحْمَةٌ لِقَوْمٍ يُوقِنُونَ

Al-Quran ini menjadi panduan-panduan yang membuka matahati manusia, 
dan menjadi hidayah petunjuk serta membawa rahmat bagi kaum yang meyakini (kebenarannya).
👉Quran هَٰذَا
Perkara sebenar dan bolh diterima بَصَائِرُ
Sumber ilmu وَهُدًىdan rahmat bila diamalkan.

Ayat 21
أَمْ حَسِبَ الَّذِينَ اجْتَرَحُوا السَّيِّئَاتِ 
أَنْ نَجْعَلَهُمْ كَالَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ 
سَوَاءً مَحْيَاهُمْ وَمَمَاتُهُمْ ۚ 
سَاءَ مَا يَحْكُمُونَ

Patutkah orang-orang yang melakukan kejahatan menyangka bahawa Kami akan menjadikan mereka seperti orang-orang yang beriman dan beramal soleh, dengan menyamakan keadaan (mereka semua) semasa mereka hidup dan semasa mereka mati? 
Buruk sungguh apa yang mereka hukumkan itu.
👉Zajrun
Menyamakan dunia dgn akhirat.
Tak mahu ubah dgn tidak memperdulikan ajaran wahyu

Ayat 22
وَخَلَقَ اللَّهُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ بِالْحَقِّ 
وَلِتُجْزَىٰ كُلُّ نَفْسٍ بِمَا كَسَبَتْ 
وَهُمْ لَا يُظْلَمُونَ

Dan (ingatlah), Allah menciptakan langit dan bumi dengan cara yang sungguh layak dan berhikmat (untuk membuktikan keesaanNya dan keadilanNya), 
dan supaya tiap-tiap diri diberi balasan dengan apa yang mereka telah kerjakan (baik atau jahat), 
sedang mereka tidak dikurangkan balasannya sedikitpun.
👉Dalil aqli yg ke2

Ayat 23
أَفَرَأَيْتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلَٰهَهُ هَوَاهُ 
وَأَضَلَّهُ اللَّهُ عَلَىٰ عِلْمٍ 
وَخَتَمَ عَلَىٰ سَمْعِهِ 
وَقَلْبِهِ وَجَعَلَ عَلَىٰ بَصَرِهِ غِشَاوَةً 
فَمَنْ يَهْدِيهِ مِنْ بَعْدِ اللَّهِ ۚ 
أَفَلَا تَذَكَّرُونَ

Dengan yang demikian, bagaimana fikiranmu (wahai Muhammad) terhadap orang yang menjadikan hawa nafsunya: tuhan yang dipatuhinya, 
dan ia pula disesatkan oleh Allah kerana diketahuiNya (bahawa ia tetap kufur ingkar), 
dan dimeteraikan pula atas pendengarannya dan hatinya, serta diadakan lapisan penutup atas penglihatannya? Maka siapakah lagi yang dapat memberi hidayah petunjuk kepadanya sesudah Allah (menjadikan dia berkeadaan demikian)? 
Oleh itu, mengapa kamu (wahai orang-orang yang ingkar) tidak ingat dan insaf?
👉Dalil, boleh meninggalkan syariat tuhan kerana minat atau hawa nafsu.
Semua tahu,tapi ikut nafsu juga.
Boleh faham dan dengar, tapi tak boleh terima .

Ayat 24
وَقَالُوا مَا هِيَ 
إِلَّا حَيَاتُنَا الدُّنْيَا 
نَمُوتُ وَنَحْيَا 
وَمَا يُهْلِكُنَا إِلَّا الدَّهْرُ ۚ 
وَمَا لَهُمْ بِذَٰلِكَ مِنْ عِلْمٍ ۖ 
إِنْ هُمْ إِلَّا يَظُنُّونَ

Dan mereka berkata: "Tiadalah hidup yang lain selain daripada hidup kita di dunia ini. 
Kita mati dan kita hidup (silih berganti); 
dan tiadalah yang membinasakan kita melainkan edaran zaman". 
Pada hal mereka tidak mempunyai sebarang pengetahuan tentang hal itu; mereka hanyalah menurut sangkaan semata-mata.
👉Syikayah.
Allah bg tahu perkataan bodoh mereka.

Ayat 25
وَإِذَا تُتْلَىٰ عَلَيْهِمْ آيَاتُنَا 
بَيِّنَاتٍ 
مَا كَانَ حُجَّتَهُمْ 
إِلَّا أَنْ قَالُوا 
ائْتُوا بِآبَائِنَا 
إِنْ كُنْتُمْ صَادِقِينَ

Dan apabila dibacakan kepada mereka ayat-ayat keterangan Kami yang jelas nyata (mengenai soal hidup semula sesudah mati), 
tidaklah ada hujah mereka (untuk menolak kebenarannya) 
selain daripada berkata: "Bawakanlah datuk nenek kami (hidup semula) 
kalau betul kami orang-orang yang benar!"
👉Syikayah ke2

Ayat 26
قُلِ اللَّهُ يُحْيِيكُمْ 
ثُمَّ يُمِيتُكُمْ 
ثُمَّ يَجْمَعُكُمْ 
إِلَىٰ يَوْمِ الْقِيَامَةِ 
لَا رَيْبَ فِيهِ 
وَلَٰكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لَا يَعْلَمُونَ

Katakanlah (wahai Muhammad): "Allah yang menghidupkan kamu, 
kemudian Ia akan mematikan kamu, 
setelah itu Ia akan menghimpunkan kamu (dalam keadaan hidup semula) pada hari kiamat - (hari) yang tidak ada sebarang syak tentang kedatangannya; 
akan tetapi kebanyakan manusia tidak mengetahui (ketetapan itu)".
👉Jawab syikayah.

Khamis, Januari 28, 2021

K900.Didiklah anak lelaki kita

K900.Didiklah anak lelaki kita

- mengemas rumah
- membersihkan tandas
- merapikan katil
- mencuci pinggan
- menolong di dapur

Kerana suatu hari nanti anak lelaki kita itulah yang akan menggalas tanggungjawab sebagai

- suami
- ketua keluarga

Untuk anak lelaki kita menjadi suami dan ketua keluarga yang terbaik mereka perlu dahulu

- memahami kesusahan pasangan
- memahami pekerjaan rumahtangga
- merasai keperitan mengurus sebuah keluarga

Dari situlah lahirnya ketua keluarga yang tinggi empati dan sangat memahami bahawa tugas mengurus rumahtangga bukanlah cuma tugas isteri.

Taufiq Razif
Percaya bahawa mendidik anak lelaki umpama mendidik satu generasi

K809.Sampai skrg... saya masih tak boleh hadam bila bertemu dengan ibu bapa yang menganggap anak dia pandai

K809.Sampai skrg... saya masih tak boleh hadam bila bertemu dengan ibu bapa yang menganggap anak dia pandai ABC 123 dari usia 2 tahun tu takde masalah apa2 & dah cukup pandai. 

Hyperlexia dan Hypernumeric di kalangan kanak2 bawah 4 tahun bukan sesuatu yg membanggakan. Ianya adalah sesuatu yg membimbangkan. 

Kerana anak2 yang kenal huruf dan nombor serta sangat obses dengannya mengalami masalah depression dalam senyap. It kills the child’s imagination,creative thinking,judgement & problem solving skills. In fact,ianya juga “membunuh” emosi anak2 ini walaupun secara mata kasarnya kita nampak anak itu enjoy dengan huruf dan nombor. 

**Kesedaran ini saya bagi pada ibu bapa yang tiada anak Autism dan ADHD. Bagi anak Autism dan ADHD yg ada symptom Hyperlexia dan Hypernumeric ni,ianya adalah satu “anugerah”,yang mana jika kita tahu “menggunakan” symptoms ini dengan baik,ianya dapat membantu mengatasi masalah social-communication yang mereka alami**

Tapi utk anak anda yang asalnya normal....lahir takde isu Sensory Processing Disorder yg ketara... tiba2 anda bersemangat terlebih nak bagi anak pandai akademik... anda silap. 

Bawah usia 4 tahun kalau anak2 tak reti lagi nak membaca,kenal huruf dan nombor tu semua adalah bukan satu masalah. 

Saya ulang... IANYA BUKAN SATU MASALAH. 

Dan berapa banyak kes saya jumpa kanak2 yg di usia 4-6 tahun yang dah pandai membaca,kenal huruf dan nombor suffer from anxiety and depression issues? Banyak. 

Nak cakap lebih2 pun susah jugak.

Sebab yang merawatnya adalah kami. 

Lebih berat lagi... nak “merawat” pemikiran ibu bapa mereka sendiri. 

Kanak2 sepatutnya BERMAIN. Cukup. 

BERMAIN. 
BERMAIN. 
BERMAIN. 

Jika benda yang dia main tu adalah bahaya,PANTAULAH SEPENUH HATI ANDA. TELEFON LETAK TEPI. 

Create bonding dengan anak2 ketika bermain. 

Tuhan bagi masa sehari 24 jam,takkan 30 minit masa bersama anak setiap hari pun kita tak boleh bagi?