Ahad, November 27, 2016

Tafsir asas al quran sesi 35.

Usul ke14
Usul keempat belas ialah berusaha memahami maksud segala sumpah Allah di dalam al-Qur’an.
Ia mustahak sekali difahami dengan sebaik-baiknya.
Apa yang sangat perlu dipastikan ialah memahami perkaitan di antara dalil dan madlulnya atau dengan kata lain, perkaitan di antara “muqsam bihi” dan “muqsam ‘alaih”nya.

Sumpah-sumpah Allah di dalam al-Qur’an itu sebenarnya adalah dalil-dalil yang tersendiri. Antara tokoh ulama yang telah menulis secara khusus tentang topik sumpah Allah ialah
al-Imam Ibnu al-Qaiyyim,
Hameeduddin @ ‘Abdul Hameed al-Faraahi dan
Ahmad Kamal al-Mahdi.

Buku Ibnu al-Qaiyyim bernama “at-Tibyaan Fi Aqsaami al-Qur’an”.
Buku al-Faraahi bernama “al-Im’aan Fi Aqsaami al-Qur’an” dan
buku Ahmad Kamal al-Mahdi pula bernama “Aayaat al-Qasam Min al-Qur’an al-Karim”.

Di dalam al-Qur’an terdapat sebanyak 200 lebih sumpah.
Hampir seratus daripadanya dengan jelas menggunakan perkataan sumpah.
Termasuklah di dalamnya sumpah Allah, sumpah para nabi dan rasul, juga sumpah-sumpah orang-orang lain selain Allah dan rasul-rasulNya.
Bahasa ‘Arab terkenal dengan keseniaan ibaratnya.
Gaya bahasa yang berbeda diguna untuk menyatakan maksud dan tujuan berbeda.
Gaya bahasa yang berbeda juga diguna ketika berbicara dengan orang-orang yang latar belakangnya berbeda.

Kerana itulah sesuatu cerita (khabar) menurut ilmu Ma’ani (salah satu cabang seni bahasa ‘Arab), semestinya disampaikan sesuai dengan tiga tahap sikap manusia yang akan menerimanya.
“Al-Ibtida’i” (الإبتداعى) digunakan untuk orang yang kosong fikirannya daripada sebarang keputusan tentang sesuatu cerita yang disampaikan.
Cerita yang disampaikan kepada orang-orang pada tahap ini tidak perlu diperkuatkan dengan apa-apa kata penguat.

“At-Thalabi” (الطالبى) digunakan untuk orang yang ragu-ragu dan sangsi tentang sesuatu cerita yang disampaikan kepadanya. Dalam keadaan ini eloklah cerita yang hendak disampaikan itu diperkuatkan dengan sedikit kata penguat, supaya keraguan yang berlegar-legar di dalam hatinya bertukar kepada keyakinan.

“Al-Inkaari” (الإنكارى) pula digunakan untuk orang yang menolak cerita yang disampaikan dan langsung tidak percaya kepadanya.
Dalam keadaan ini cerita yang hendak disampaikan itu mestilah diperkuatkan dengan kata penguat tertentu.
Kata penguat yang digunakan mungkin hanya satu atau dua perkataan sahaja.
Mungkin jauh lebih daripada itu, dalam beberapa bentuk, sesuai dengan keadaan kuat atau lemahnya penolakan oleh pihak yang dihadap cakap.
Sumpah sebenarnya merupakan salah satu bentuk kata penguat bagi sesuatu cerita yang disampaikan.
Oleh kerana al-Qur’an itu diturunkan sebagai hidayah dan untuk membimbing semua lapisan dan tahap masyarakat manusia dan jin, sedangkan ada antara mereka yang meraguinya dan ada pula yang langsung tidak mempercayainya, malah mendustakannya, maka semestinya sesuatu yang hendak disampaikan kepada mereka diperkuat dengan kata-kata penguat tertentu.
Antara kata penguat yang sering digunakan oleh Allah di dalam al-Qur’an ialah
sumpah (أسلوب القسم).
Antara tujuannya ialah menghilangkan keraguan orang yang ragu dan menghapuskan terus kekeliruan yang membuatkan mereka menolak dan tidak mempercayainya, dengan mengemukakan satu bentuk kata penguat yang pada hakikatnya merupakan bukti, dalil dan hujah bagi pihak Allah kepada ‘aqal dan hati nurani manusia.

Enam Perkara Yang Mesti Diketahui Dalam Bab Sumpah:

(1)أداة القسم
iaitu perkataan yang digunakan khusus untuk menunjukkan erti sumpah.

(2) مقسم به
 iaitu perkataan yang digunakan buat bersumpah.
(3) مقسم عليه
 iaitu perkara yang diangkat sumpah kerananya.
(4) غرض القسم
iaitu tujuan sumpah.

(5) kesinambungan dan kesesuaian di antara perkataan yang digunakan buat bersumpah dan perkara yang diangkat sumpah kerananya (المناسبة بين القسم به والمقسم عليه).

(6)keadaan-keadaan orang yang dikhitab (dihadap cakap) dengan ayat sumpah
(أحوال المخاطبين بجماة القسم).  

PERKATAAN YANG DIGUNAKAN KHUSUS UNTUK MENUNJUKKAN ERTI SUMPAH
Pada umumnya empat huruf berikut diguna untuk menunjukkan erti sumpah.
(a) Baa’ (ب)
b) Taa’ (ت)
(c) Wau (و) dan
(d)Laam (ل).
Semuanya memberi erti yang sama iaitu “demi”.
Huruf sumpah dengan majrurnya bergantung (berta’alluq) kepada fi’il qasam yang ditaqdirkan seperti أحلف , اقسم dan sebagainya.

Daripada gabungan fi’il qasam dan fa’ilnya serta jaar dan majrurnyalah terbentuk ayat sumpah (جملة القسم).
Kadang-kadang perkataan جير (sungguh) dan لا جرم  (sudah tentu, mesti, tidak dapat tidak) juga digunakan untuk menunjukkan erti sumpah.
PEMBAHAGIAN SUMPAH DILIHAT KEPADA BENTUK JAWAB SUMPAHNYA Setiap ayat sumpah mesti diiringi ayat jawab sumpah.
Syarat jawab ayat sumpah ialah ia mesti digunakan dalam bentuk خبرية  (ayat cerita), bukan dalam bentuk تعجبية (ayat yang menyatakan kekaguman atau kekagetan).
Contohnya, أقسم بالله لا أنقاد لرأى يجافى العدالة
(Aku bersumpah dengan nama Allah, aku tidak akan menurut pendapat yang mengenepikan keadilan). أقسمبالله
 di dalam contoh ini adalah ayat sumpah.

Dan لا أنقادلرأى يجافى العدالة adalah ayat jawab sumpah.

Ayat jawab sumpah seperti ini dipanggil قسم خبرى atau قسم غير استعطافى .

ayat jawab sumpah dari jenis ini tiada kedudukannya dalam I’raab (لا محللها من الإعراب) .

Jika ayat jawab sumpah dikemukakan dalam bentuk jumlah insya’iyyah dengan tujuan menginsafkan, menyedarkan atau memprovokasi seseorang,
maka ayat sumpah seperti itu dipanggil قسماستعطافي .

dalam ayat sumpah seperti ini, jawab sumpahnya mestilah digunakan dalam bentuk jumlah insya’iyyah.
Contohnya, بربك هل رحمت التكلى
(Demi Tuhanmu, kenapa tidak engkau mengasihani perempuan yang kematian anaknya itu?!) Ayat sumpah dari jenis ini juga tiada kedudukannya dalam I’raab.
Pada ayat jawab قسم استعطافي tidak diperlukan apa-apa tambahan lagi.
Sementara pada ayat jawab قسم خبري  atau قسم غير استعطافي   masih diperlukan kepada tambahan perkataan-perkataan tertentu, seperti ل dan قد, ل sahaja, haraf nafi, ل dan نونتأكيد atau إن danل تأكيد  dan sebagainya.
Sebenarnya sumpah atau qasam dikemukakan untuk menguatkan مقسم عليه.
Untuk lebih menguatkannya lagi, kadang-kadang ditambahkan perkataan-perkataan tertentu di dalam ayat sumpah.
Misalnya ditambahkan perkataan إي(ya),
haraf ijab sebelum perkataan yang digunakan khusus untuk menunjukkan erti sumpah.

Penggunaan seperti ini ada di dalam firman Allah berikut:
ويستنبئونكأحق هو قل إى وربى إنه لحق وما أنتم بمعجزين
(53) Bermaksud: “Dan mereka akan bertanya kepadamu (wahai Muhammad):
Adakah kedatangan azab yang dijanjikn itu benar?
Jawablah: Ya, demi Tuhanku! Sesungguhnya ia adalah benar! Dan kamu tidak sekali-kali berkuasa menahan kedatangannya”. (Yunus:53)
Untuk meringkaskan ayat dan kerana perbuatan sumpah yang jelas, kadang-kadang perkataan sumpah dengan haraf jarnya dibuangkan terus.
Yang tersebut hanyalah jawab sumpahnya sahaja.
Misalnya firman Allah berikut:
لقد كان لكمفى رسول الله أسوة حسنة لمن كان يرجوا الله واليوم الأخر وذكر الله كثيرا (21)

Bermaksud: “Demi sesungguhnya, adalah bagi kamu pada diri Rasulullah itu contoh tauladan yang baik, iaitu bagi orang yang sentiasa mengharapkan (keredhaan) Allah dan (balasan baik) hari akhirat, serta dia pula menyebut dan mengingati Allah banyak-banyak (dalam masa susah dan senang)”. (al-Ahzaab:21).

Apa yang seharusya ditaqdirkan sebelum لقدكان لكم di dalam ayat di atas ialah والله (Demi Allah).
Di situ أداة القسم dan مقسم به, kedua-duasekali dibuang untuk meringkaskan ayat.
Yang ditinggalkan hanyalah مقسمعليه atau jawab sumpah sahaja.
Kadang-kadang pula dibuangkan jawab sumpah untuk meringkaskan ayat, kerana ia dikira sebagai sesuatu yang ma’lum.
Yang ada hanyalah perkataan sumpah.

Menurut sesetengah ulama, qaedah inilah yang berlaku pada firman Allah berikut:
ص والقرانذى الذكر
(1) Bermaksud: “Shaad; demi al-Quran yang mempunyai kemuliaan serta mengandungi peringatan dan pengajaran”. (Shaad:1).
Di dalam ayat ini أداة القسم dan مقسمبه disebutkan, tetapi jawab qasamnya tidak.

Taqdirnya ialah لأعذبنهم على كفرهم (pasti akan Ku azab mereka kerana kekufuran mereka). Kadang=kadang pula ayat jawab sumpah tidak dibuang sepenuhnya.
Yang dibuang daripadanya hanyalah perkataan-perkataan ل dan قد.
Contohnya dapat dilihat pada jawab sumpah bagi sumpah-sumpah yang diangkat Allah di permulaan Surah al-Buruj.
Setelah mengemukakan tiga ayat sumpah, Allah mengemukakan ayat 4 sebagai jawab sumpahnya begini: قتل أصحبالأخدود Bermaksud:
Celakalah kaum yang menggali parit. (al-Buruj:4).
Meskipun و merupakan haraf qasam (perkataan yang digunakan khusus untuk menunjukkan erti sumpah) yang paling banyak digunakan, termasuk di dalam al-Qur’an sendiri, namun para ulama nahu bahasa ‘Arab tidak menganggapnya sebagai haraf qasam yang asal.
Ini kerana ia tidak memasuki dhamir (kata ganti nama) dan tidak juga digunakan dalam قسماستعطافى, sebelum ayat pertanyaan misalnya.
Haraf qasam yang asal bagi mereka ialah ب.
Ini kerana ب mempunyai keistimewaan dan kelebihan berbanding haraf-haraf qasam yang lain.
Antaranya: (1) Fi’ii qasam harus (boleh) disebutkan bersama-samanya.
Contohnya ialah firman Allah berikut:
فكيف إذا أصبتهم مصيبة بما قدمت أيديهم ثم جاءؤك يحلفون بالله إن أردنا إلا إحسنا وتوفيقا
(62) Bermaksud
Maka bagaimanakah halnya apabila mereka ditimpa sesuatu kemalangan
disebabkan (kesalahan) yang telah dibuat oleh tangan mereka sendiri, kemudian mereka datang kepadamu sambil bersumpah:
“Demi Allah, kami tidak sekali-kali menghendaki melainkan kebaikan dan perdamaian (bagi kedua pihak yang berbalah).” (an-Nisaa’).
(2) ب
harus (boleh) memasuki dhamir (kata ganti nama
Kerana itu anda harus berkata begitu بكلأفعلن كذا وكذا (Demi engkau, aku pasti melakukan sekian-sekian).
(3) Dalam قسم استعطافي hanya ب sahaja yang digunakan.
Contohnya: بالله هل قام زيد؟ (Demi Allah, adakah Zaid telah berdiri?).
Haraf تpula hanya digunakan sebelum perkataan Allah dan Rab sahaja.
Anda tidak boleh berkata, تاالرحمن dan تالرحيم.
Bagaimanapun, kata as-Suhaili, sesetengah orang ‘Arab tetap menggunanya sebelum perkataan الرحمن atau perkataan حياتكsebagai haraf qasam.
Menurut az-Zamakhsyari, perbezaan antara ت dan ب  qasam ialah ب merupakan haraf qasam yang asal.
Sedangkan ت hanya merupakan ganti kepada haraf ب. Sebabnya ب dianggap sebagai haraf qasam yang asal ialah kerana penggunaannya paling luas berbanding haraf-haraf qasam yang lain.
Tetapi  ت mempunyai kelebihan yang lain, kerana ia kadang-kadang mengandungi ma’na ta’ajjub (kagum).

🍇🍇
Ringkasan 20 usul tafsir al Quran (yg perlu dikuasai untuk memahami alquran dgn betul dan selamat.

Usul ke 14 ,usul yg pjg.
Mengetahui Kesinambungan diantara dalil dan madlul pada sumpah2 Allah dlm al Quran.
Ianya adalah Asas2 kaedah yg dipanggil sumpah atau qasam
Sedang nabi larang bersumpah .
Sumpah atau qasam byk dlm Quran.
Kena tau istilah.
Jika sudah tahu bhs Arab ia lebih mudah.
Usul ke 14 ialah berusaha memahami maksud segala sumpah Allah didlm al Quran .Ia mustahak sekali difahami dgn sebaik2nya.

Antara tokoh ulamak yg telah  menulis secara khusus tentang topik sumpah Allah ialah
al-Imam Ibnu al-Qaiyyim,
Hameedudin@Abdul Hameed al-Faraahi dan
Ahmad Kamal al-Mahdi.
Buku Abdul Qayyim bernama at-tibyaan fi aqsaami al Quran.
Buku Al-Farahi bernama al im'aan fi aqsaa bi al Quran dan
Buku Ahmad Kamal al mandi pula bernama ayatul al aqsaam al quran al Karim

6perkara yg mesti diketahui dalam bab sumpah atau bila berhadapan dgn sumpah allah

(1)أداة القسم
iaitu perkataan yg digunakan khusus untuk menunjukan erti sumpah .contoh demi
(2)مقسم به
iaitu perkataan yg digunakan Allah buat bersumpah.
Perkataan apa?contoh
Wal  asr, Asr(masa itu perkataan sumpah)
wal asr,itu perkataan muqsambihi

(3)مقسم عليه
iaitu perkara yg di sumpah kerananya atau perkara yg diangkat sumpah atau allah bersumpah kerana apa?

(4)القسم غرضghoradul qasam
tujuan sumpah atau kerananya

(5)kesinambungan dan kesesuaian diantara perkataan yg digunakan  buat bersumpah dan perkara yg diangkat sumpah kerananya(المناسبه).akan bincang lagi selepas ini

(6)بين القسم به والمقسم عليه
keadaan orang yg dikhitab
(dihadap cakap أحوال)

keadaan2 orang yg dihadap cakap ,orang yg macam mn?orang Islam,kafir,makhluk lain ,jin  atau siapa yg dia tuju?
Jin apa beza dgn manusia.
siapa yg dia tuju dlm sumpah itu.
Hakikat Dalil atau sumpah ,muqsambihi
Seperti Masa, kuda ,siang, malam ,negeri adalah
dalil kepada muqsam alaihi
Ada  kaitab

dgn ayat sumpah
المخاطبين بجماة القسم

Contoh
Ada kaitan antara wal asr=adaatul qasam
Innalafihusrin itu Muqsam alaihi
Buktinya masa atau sejarah.menjadi bukti.
Tujuan nakkan manusia beringat pentingnya masa.
Siapa yg dituju sumpah=INSAN tak kira mana zaman
Ini sumpah yg akhir sumpah dlm Quran.
Ini adalah salah satu usul yg kita kena tahu.

Perkaitan muqsambihi ,contoh Al-Asr  .

Apa kaitan al asr dgn kehidupan manusia yg rugi?

Apa yg sangat perlu dipastikan ialah memahami perkaitan dalil (petunjuk-masa)dan madlulnya (yg ditunjukkan-kerugian)atau dgn kata lain ,perkaitan diantara muqsambihi bihi(al asr) dan muqsam alaihinya(innainsanalafihusrin)

Sumpah ini serius,ini Tuhan yg bersumpah.
Masa yg menjadi bukti.
Sumpah2 Allah ini dalil yg tersendiri.
Menarik kita pada kejadian2,langit dan bumi,diri kita sendiri.
Sumpah adalah dalil dr pihak Allah yg dituju pada aqal dan hati manusia.

Sumpah2 Allah di dlm al Quran itu sebenarnya adalah dalil2 yg tersendiri.

Dlm quran  ada lebih 200 sumpah.
Hampir 100 drpnya dgn jelas menggunakan perkataan sumpah.
Termasuklah didlmnya sumpah Allah ,sumpah para nabi dan rasul,juga sumpah2 orang2 lain selain Allah dan rasul2nya.

Bahasa Arab terkenal dgn kesenian ibaratnya .
Gaya bahasa yg berbeda juga digunakan ketika berbicara dgn orang2 yg latar belakangnya berbeza.
Kerana itulah sesuatu cerita (khabar)menurut ilmu Ma'ani (salah satu cabang seni bahasa arab),semestinya disampaikan sesuai dgn 3 tahap sikap

manusia yg akan menerima ibtida'i(الإبتاعى)digunakan
untuk orang yg kosong fikirannya drp sebarang keputusan tentang sesuatu cerita yg disampaikan . dia tak tahu apa2.
Cerita yg disampaikan kepada orang2 pada tahap ini tidak perlu diperkuatkan dgn apa2 kata penguat.i ni peringkat kedua.

Atthalabi(الطالبى)digunakan untuk orang yg ragu2 dan sangsi tentang cerita yg disampaikan kepadanya.k Ita ingin memberitahunya.
Dlm keadaan ini eluklah cerita yg hdk disampaikan itu mestilah diperkuatkan dgn kata sedikit penguat supaya keraguan yg berlegar2 didlm hatinya bertukar kepada keyakinan .
Contoh kata penguat Memang ,Hok sungguh nya,taubat Lillah.
Yg ini mesti ada kata penguat.
Jika tiada kata penguat satu kesilapan.kata penguat  mungkin satu atau dua atau lebih.

Al inkari(الإنكارى)pula digunakan untuk menolak cerita yg disampaikan dan langsung tak percaya kepadanya.Dalam keadaan ini cerita yg hendak disampaikan mestilah diperkuatkan dgn kata penguat tertentu .

Kata penguat yg digunakan mungkin hanya satu atau dua perkataan shj.Mungkin jauh lebih daripada itu ,dlm beberapa bentuk ,sesuai dgn keadaan kuat atau lemahnya penolakan oleh pihak yg dihadap bercakap.

Sumpah sebenarnya merupakan salah satu bentuk kata penguat bg sesuatu cerita yg disampaikan .
Innainsan itu cerita ,kata penguatnya wal asr.

Oleh kerana al Quran itu diturunkan  sebagai hidayah dan untuk membimbing semua lapisan dan tahap  masyarakat  manusia dan jin.sedangkan ada antara mereka yg meragui nya dan ada pula yg langsung tidak mempercayainya,malah mendustakan nya maka semestinya sesuatu yg hendak disampaikan kepada mereka diperkuat dgn kata2  penguat tertentu.Antara kata penguat yg sering digunakan oleh Allah didlm Al-Quran ialah sumpah(أسلوب القسم)gaya bhs sumpah.
Manusia ini kadang2 leka.

Antara tujuannya ialah menghilangkan keraguan orang yg ragu dan menghapuskan terus kekeliruan yg membuatkan mereka menolak dan tidak mempercayainya,dgn mengemukakan satu btk kata penguat yg pada hakikatnya merupakan bukti ,dalil dan hujjah bg pihak Allah kepada aqal dan hati nurani manusia.k ata penguat bukan sebarang kata penguat.ia hujjah ,bukti dan dalil.

Cerita
Dia makan nasi
Kepada orang yg kosong fikirannya ,maka cukup lah dia makan nasi.
Jika tidak percaya ,dia makan nasi sungguh.
Atau lebih kuat lagi,dia makan nasi sungguh la,saya jadi saksi,lagi kuat .
Ini contoh biasa.
Jika Quran lebih lagi .Yg bokeh mencetuskan cahaya pada fikiran kita.
Bila kata alqasam ada 6 perkara.
Jika manusia hanya untuk menguatkan shj.

1)أداة القسمiaitu perkataan yg
digunakan khusus untuk menunjukan erti sumpah
(2)مقسم به
iaitu perkataan yg digunakan Allah buat bersumpah,perkataan apa?
Wal  asri, Asri(masa itu perkataan sumpah

(3)مقسم عليه
iaitu perkara yg di sumpah kerananya atau perkara yg diangkat sumpah
(4)القسم غرض
kerananya atau tujuan sumpah

(5)kesinambungan dan kesesuaian diantara perkataan yg digunakan  buat bersumpah dan perkara yg diangkat sumpah kerananya(المناسبه).akan bincang lagi selepas ini

(6)بين القسم به والمقسم عليه
keadaan2 orang yg dikhitab
(dihadap cakap أحوال)dgn ayat sumpah
المخاطبين بجماة القسم

1)أداة القسمiaitu perkataan yg
perkataan digunakan khusus untuk menunjukan erti sumpah

PERKATAAN YG DIGUNAKAN KHUSUS UNTUK MENUNJUKAN ERTI SUMPAH
Pada umumnya 4 huruf berikut digunakan untuk menunjukan erti sumpah.
(a)baa'ب
(b)Taa'ت
(c)Wau و
(d)Laam ل

Satu huruf sudah memberi makna sumpah
Semuanya memberi erti yg sama iaitu"demi".
Huruf sumpah dgn majrurnya bergantung (berta'alluq)
kepada fi'il qasam yg ditakdirkan seperti
أحلف
اقسم
dan sebagainya.

Daripada gabungan fi'il qasam dan fa'il qasam dan fa'il  serta jaar dan majrurnya lah terbentuk  ayat sumpah(جمله القسم)
Kadang2  perkataan
جير(sungguh) dan
لاجرم(sungguh)
dan لاجرم
(sudah tentu ,mesti tidak dapat tidak
juga digunakan untuk menunjukan erti sumpah.

a)baa'ب
(b)Taa'ت
(c)Wau و
(d)Laam ل

Ta allahi
Ba ,jar dg majrul ,ada tempat takluk,fiil qasam
Gabungan nya lahir ayat sumpah.
Jika Haraf jar asli ada tempat takluk.
Nak kepada 3 perkara.bi Ismi ,jar majrul.
Aku nak baca
Aku nak make
Dgn nama Allah ,aku makan,tempat bergantung perbuatan.

PEMBAHAGIAN SUMPAH DILIHAT KEPADA BENTUK JAWAB SUMPAH NYA

setiap ayat sumpah mesti diiringi ayat jawab sumpah.Syarat jawab ayat sumpah ialah ia mesti digunakan dlm btk خبريه(ayat cerita),bukan dlm btk تعجبية(ayat yg menyatakan kekaguman atau kekagetan)contoh
أقسم بالله لا أنقاد لرأى يجافى العدالة
Aku bersumpah dgn nama Allah ,aku tidak akan menurut pendapat yg mengenepikan keadilan

dlm contoh ini adalah ayat sumpah.atau dipanggil jumlahtul qasam
أقسمبالله

Dan  adalah ayat jawab sumpah
لا أنقاد لرأى يجافى العدالة

Ayat jawab sumpah seperti ini dipanggil
قسم خبرى
atau
قسم غير استعطافي

Ini adalah istilah

Ayat jawab sumpah dari jenis ini tiada kedudukannya dlm I'raab لامحللها من الإعراب .kita tak boleh kata ia mubtadad atau Khobar.

Jika ayat jawab sumpah dikemukakan dlm bentuk jumlah insyaiiyyah dgn tujuan menginsafkan,menyedarkan atau memprovokasi seseorang,maka ayat sumpah seperti itu dipanggil
قسم  استعطافي
Dalam ayat sumpah seperti ini,jawab sumpahnya mestilah digunakan dlm btk jumlah insyaiiyyah.
contoh nya
بربك هل رحمت التكلى
Demi Tuhan mu ,kenapa tidak engkau mengasihi perempuan yg kematian anaknya itu?
Ayat sumpah dari jenis ini juga tiada kedudukannya dlm I'raab لامحللها من الإعراب
Pada ayat jawab قسم استعطافيtidak diperlukan tambahan perkataan2 tertentu,seperti
ل dan قد،لsahaja,haraf nafi
,لdan  ن، نون تأكيدatau
. إن dan ل تأكيد
dan sebagainya.

Sebenarnya sumpah atau qasam dikemukakan untuk menguatkan مقسم عليه.
Untuk lebih menguatkan lagi,kadang2 ditambahkan perkataan tertentu didalam ayat sumpah.
Misalnya ditambahkan perkataan إي,haraf ijab sebelum perkataan yg digunakan khusus untuk menunjukan erti sumpah.Penggunaan seperti ini ada didlm firman Allah berikut

Surah Yunus 53
وَيَسْتَنْبِئُونَكَ أَحَقٌّ هُوَ ۖ قُلْ إِي وَرَبِّي إِنَّهُ لَحَقٌّ ۖ وَمَا أَنْتُمْ بِمُعْجِزِينَ

Dan mereka (yang meminta disegerakan azab) itu akan bertanya kepadamu (wahai Muhammad): "Adakah kedatangan azab yang dijanjikan itu benar? "Jawablah: "Ya, demi Tuhanku! Sesungguhnya adalah ia benar! Dan kamu tidak sekali-kali berkuasa menahan kedatangannya".

قُلْ إِي وَرَبِّيini untuk menguatkan lagi
يadalah tambahan

Untuk meringkaskan ayat dan kerana perbuatan sumpah yg jelas ,kadang2 perkataan sumpah dgn haraf jar dibuangkan terus.yang tersebut hanyalah jawab sumpahnya sahaja.
Tak dah Haraf qasam,musambihi pun tiada ,yg ada hanya muqsam alaihi.
Jika tak pandai bahasa Arab tak boleh suk/akhir.
Jadi bergantung pada ilmu alat.tak sempurna jika tak tahu ilmu alat.untuk lebih tepat dan mendalam mesti pandai bhs Arab.
Minit102
Ada muqsam alaihi shj.
Misalnya firman Allah berikut
Surah Al-Ahzab Ayat 21
لَقَدْ كَانَ لَكُمْ فِي رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِمَنْ كَانَ يَرْجُو اللَّهَ وَالْيَوْمَ الْآخِرَ وَذَكَرَ اللَّهَ كَثِيرًا

Demi sesungguhnya, adalah bagi kamu pada diri Rasulullah itu contoh ikutan yang baik, iaitu bagi orang yang sentiasa mengharapkan (keredaan) Allah dan (balasan baik) hari akhirat, serta ia pula menyebut dan mengingati Allah banyak-banyak (dalam masa susah dan senang)

Apa yg seharusnya ditakdirkan sebelum
لَقَدْ كَانَ لَكُمْ
didlm ayat diatas ialah والله=demi Allah .
Di situ أداة القسم (wa)dan مقسم به(Allah)
kedua2 sekali dibuang untuk meringkaskan ayat.
Terjemah,demi Allah sesungguhnya
Yang ditinggalkan hanyalah مقسمعليهatau jawabقسم  sumpah sahaja ,untuk ringkas.

Kadang2 pula dibuangkan jawab sumpah untuk meringkaskan ayat,kerana ia dikira sebagai sesuatu yg maklum.
Yang ada hanyalah perkataan sumpah.
Menurut sesetengah ulamak,qaedah ini lah yg berlaku pada firman Allah berikut.
Surah Shaad Ayat 1
ص ۚ وَالْقُرْآنِ ذِي الذِّكْرِ

Saad; demi Al-Quran yang mempunyai kemuliaan serta mengandungi peringatan dan pengajaran
Kaedah ini yg terpakai,jawab sumpah dibuang sebab sudah maklum
Demi=أدة القسم

Didlm Ayat ini أداة القسم dan مقسمبهdisebutkan tetapi jawab qasamnya tidak.
Taqdirnya ialah
لأعذبنهم على كفرهم
pasti akan ku azab mereka kerana kekufuran mereka

Kadang2 pula Ayat jawab sumpah tidak dibuang sepenuhnya.yang dibuang daripadanya hanyalah perkataan2 ل dan قد.
contohnya dapat dilihat pada jawab sumpah ,Allah mengemukakan
surah al buruj ayat 4 sebagai jawab sumpah begini.

قُتِلَ أَصْحَابُ الْأُخْدُودِ
Celakalah kaum yang menggali parit,
Ini adalah jawab qasam

Ayat1
وَالسَّمَاءِ ذَاتِ الْبُرُوجِ
Demi langit yang mempunyai tempat-tempat peredaran bintang-bintang;

Ayat 2
وَالْيَوْمِ الْمَوْعُودِ
Demi hari (pembalasan) yang dijanjikan;

Ayat 3
وَشَاهِدٍ وَمَشْهُودٍ
Demi makhluk-makhluk yang hadir menyaksikan hari itu, serta segala keadaan yang disaksikan;

Jumlah sumpah.
Dibwh jawab sumpah atau muqsamalaih atau qasam khobari,sepatut ada jika tiada dianggap dibuang

Ayat 4
قُتِلَ أَصْحَابُ الْأُخْدُودِ
Celakalah kaum yang menggali parit,

Ini perkara lain pula
Meskipun و merupakan haraf (makna satu huruf)qasam (perkataan yg digunakan khusus untuk menunjukan erti sumpah)yg paling byk digunakan,
termasuk didlm al Quran sendiri ,
namun para ulama nahu bahasa Arab tidak menganggapnya sebagai haraf qasam yg asal.
Ini kerana ia tidak memasuki dhamir (kata ganti nama)dan yg tidak juga digunakan dlm
قسم استعطافى
,sebelum ayat pertanyaan misalnya.
Haraf qasam yg asal bg mereka ialah ب.
Ini kerana ب mempunyai keistimewaan dan kelebihan berbanding haraf2 qasam yg lain.
Antaranya:

(1)Fi'il qasam harus (dgn makna boleh)disebutkan bersama2nya,b a yg asli
contoh nya firman Allah berikut :
Surah An-Nisa 62
فَكَيْفَ إِذَا أَصَابَتْهُمْ مُصِيبَةٌ بِمَا قَدَّمَتْ أَيْدِيهِمْ ثُمَّ جَاءُوكَ يَحْلِفُونَ بِاللَّهِ إِنْ أَرَدْنَا إِلَّا إِحْسَانًا وَتَوْفِيقًا

Maka bagaimana halnya apabila mereka ditimpa sesuatu kemalangan disebabkan (kesalahan) yang telah dibuat oleh tangan mereka sendiri, kemudian mereka datang kepadamu sambil bersumpah: "Demi Allah, kami tidak sekali-kali menghendaki melainkan kebaikan dan perdamaian (bagi kedua pihak yang berbalah)".

Cuba perhati.di
mana ayat qasam?di
بِاللَّهِ
Demi Allah berkait
Fi'il qasamnya يَحْلِفُونَ

Jika wau tak boleh bersama

(2)Harus (boleh),ba' boleh memasuki dhamir yakni kata
ganti nama kerana itu anda
harus berkata
بكلأفعلن كذأوكذأ
Demi engkau,aku harus melakukan sekian2.
Ka tu dhamir بكلأفعلن
Kalu huruf lain tak boleh ini menunjukan ba tu huruf asal

(3)Dalam قسم استعطافيhanya بsahaja yg digunakan .contoh
يالله هل قام زيد؟
demi Allah,adakah Zaid telah berdiri?
Ini qasam istaktafi,jumlahnya bukan cerita.

Haraf تpula hanya digunakan sebelum perkataan Allah dan Rab shj.
Anda tidak boleh berkata,تاالحمن  dan تالرحيم.
Bagaimana pun ,kata as Suhaili,sesetengah orang Arab tetap menggunakannya sebelum perkataan الرحمن atau perkataan حياتك(demi hidup mu)sebagai Haraf qasam.

Bihayati,boleh.
Haraf qasam yg asal adalah ba

Menurut az Zamakhshari,perbezaan antara ت dan ب qasam ialah ب merupakan haraf qasam  yg asal.
Sedangkan  تhanya merupakan ganti kepada Haraf ب.sebabnya بdianggap sebagai haraf2 qasam ialah kerana penggunaan nya paling luas berbanding haraf2 qasam yg lain.Tetapi ت mempunyai  kelebihan yg lain ,kerana ia kadang2 mengandungi makna takjub(kagum)

2 orang (orang yg pincang )ahli ilmu balaghah dan nahu
1)Zamakhshari (asalnya dia muktazilah,pernah berlawan hujjah dgn imam Ghazali.akhirnya jadi aswj)
2)Sakkaki

Isnin, November 21, 2016

Sirah,sejarah pengumpulan hadis

Awalnya,sahabat dilarang untuk tulis hadis kerana

1.nak  membawa sahabat tumpu sepenuhnya dgn Quran
Nak membiasakan diri dgn quran
2.Nak menyampaikan agama dlm btk yg paling asas yg kmdn untuk diamalkan dlm solat dimn dibc Quran didlm
Sabda nya ,jgn kamu tulis drpku sesuai drku selain Quran.
Perbincangan ini Al-Quran ditulis bila?
Telah dibincangkan di um.a da dlmu tube dan rakaman darukkausar sudah ada

Sekarangnini adalah pengumpulan al hadis.
Al-Quran dikatakan terkumpul dizaman Abu bakar dan zmn  Osman.
Bayangkan ,terbukti al hadis dikumpul dizaman nabi lagi.mana lebih penting Quran dan hadis. Byk keraguan yg timbul jika diterima zmn Osman barunditulis,itu pun belum ada baris dan titik.
Seolah2 sahabat tiada kesungguhan
Jika demikian ,hadis telah tertulis dlm buku sementara hadis ditulis di tulang atau lain2 ,bgmn dgn sahabat melayan Al-Quran.cuai dan tidak bertanggungjawab???

bukankah juga nabi suruh tulis Quran larang tulis hadis.sahabat tak patuh pada suruhan nabi?mustahil.
Konon tiada kertas.,tak pandai menulis dan membaca.pelik.
Orang Kristian telah ada kitab ,tak kan nak tulis Quran hadis tiada pula kertas.

Dlm Quran sendiri di sebut kitab.kitab tu apa?
Sahabat adalah orang setia ,kalau nabi larang jgn tulis  hadis,kenapa Al-Quran ditulis dan hadis sepatutnya tidak ditulis.
Logik sahabat sangat setia
Jika Kertas kurang,quran lebih patut diutamakan

Pengumpulan hadis atau dipanggil Tadwi nulhadis.
Bilakan hadis ini nyata dlm btk buku??
Pengumpulan hadis berlaku setelah kematian nabi saw ada karut dan tak benar sama sekali.
Yg betulnya hadis seperti alquran juga telah jadi buku semenjak zaman Rasullulah saw lagi.
Bahkan ianya terus menerus  dizaman kemudian dibukukan secara berterusan dgn lebih hebat dan byk lagi dizaman kmdn.

Apakah peranan sahabat dan sebyk mn yg sempat sahabat bukukan?
boleh ditolak pendapat  yg mengatakan hadis baru dikumpulkan pada abad ke dua dan ketiga .
Antaranya sudah ada dokumen tertentu sudah Rasullah saw tuliskan atau nabi saw perintahkan sahabat tuliskan.banyak sekali.ada yg ditulis sebelum hijrah dan ada yg selepas berhijrah ke Madinah.

1.Dokumen yg ditulis sebelum nabi hijrah ke Madinah.
Nabi pernah dikejar Suraqahbin malik.Setiap kali nak hampir nabi Suraqah tersungkur.lalu dia meraung  dan minta jaminan dari Nabi.akhirnya nabi doakan dan dia dpt dtg kepada  nabi.suraqah telah minta tuliskan satu surat  jaminan keselamatan secara bertulis.dan nabi tulis.dia mati tahun 24hijrah.bila dia bertemu nabi ,ada disebutkan .Kamu(suraqah)akan dipakaikan gelang Kiara kepada kamu.
Zaman Umar parsi baru jauh ke tangan orang islam ,harta rampasan kuasa dan gelang itu dipakaikan kepada Suraqah.untuk menyempurnakan hasrat nabi .
saifah Amar bin Munabih (murid kepada Abu Hurairah )di hadiah oleh Abu Hurairah kepada muridnya Amar bin Munabih seorang Perawi hadis lebih dipercayai dari
Wahab bin Munabih.
Suraqah dia masuk Islam tahun ke8hijrah.
Catatan cerita ini ada dlm Sahifah Amar bin munabih.sahifah ini ditulis oleh Abu Hurairah dizaman nabi saw lagi. Suraqah sendiri yg minta nabi tulis dan merupakan sejarah penting.

2.R saw pernah berkata kepada Tamin Addariri,iaitu Tamin addari bin kharijah bin Sawad Addari .Yg nabi tulis ,apabila negeri Palestin dikuasai maka akan diberi tanah sekian byk untuk kamu. Ini nabi saw sebut.dan ini tersebut dlm buku almuwarafakul si ya si yah walkhilafaturasyiyah oleh Dr Hamidullah dari Pakistan.Ianya mengumpulkan dokumen2 penting yg berkaitan politik dizmn Rasullah dan dizaman Khulafa Ar-rasyidin.dan memang diberikan kepadanya sebanyak yg Rasullah saw sebutkan.seluas estet diberikan kepadanya.

3.Bila Rasullah saw pergi ke Madinah disitu ada Perlembagaan Madinah , ditulis juga  jaminan pihak pemerintah R saw untuk  rakyat yg Ansar dan Yahudi dll.dan ini tertulis pada satu kepingan belulang dan ada dlm buku itu.

4.Pada Bulan safar ,nabi saw  membuat perjanjian dgn baju hamzah.jaminan bertulis dan ada dlm kitab yg sama.Dr Hamidullah seorang yg sangat terkenal dan seorang tokoh yg telah mentafsirkan Quran dlm bahasa peranchis.salah satu keistimewaanya ,dia mengkaji dokumen2 yg ada dizaman nabi saw dan dizmn Khulafa arrisyiddin.
Pada tahun yg ke5,dua qabilah iaitu banu Azar dan banu  gatfan bersetuju untuk buat perjanjian dgn Rasullah saw dan perjanjian itu  ditulis. Ini semua adalah merupakan hadis .jadi hadis itu secara terpecah-pecah atau terpisah2 atau sedikit2 dlm bentuk dokumen.dan bila pembukuan secara hebat lagi,benda2 ini masuk dlm kitab2 hadis itu.

5.seterusnya pada tahun ke6 berlaku pula Dlm Perjanjian Hudaibiyah,dalam Bukhari dan Muslim pun ada sebut bila pihak kafir tak setuju sebut Muhamad lalu Rasullah saw padamkan sendiri namanya.perjanji berlaku dan bertulis juga.

6.Tahun 7h.nabi mengutuskan  surat pada pembesar2  negara kisra, kaisar, mauqis.surat itu surat dakwah terhadap mereka .dlm kitab sejarah ditulis apa kandungannya.ini juga adalah bentuk yg tertulis.ditulis kepada Yahudi Khaibar.

7.Surat nabi ke najasi Maharaja habshan
Surat nabi kepada kaisar.
Surat nabi kepada pope
Surat nabi kepada makaukis
Surat nabi kepada maharaja Iran ketika itu dipanggil parsi.
Ini semua bertulis

8.Pada  tahun ke9 hijrah
Nabi telah buat perjanjian  damai dgn pemimpin di Daumatul jannda(nama satu tempat disyam dekat Tabuk)ini perjanjian bertulis.ibnu Saad dlm tabaqotnya menuliskan khatannabubizulmihi.Nabi cop  dgn kuku.zaman tu dicop dgn kuku.danerjanjian damai itu ditulis diatas sekeping belulang putih.i ni disebut dlm almasaik nombor 190.

9.Nabi saw pernah
Nabi pernah pernah tulis surat kepada  Bilal bin Haris almozani yg mn kandungannya tersebut dlm Sunan Abi Daud dibawah kitab kitabulkatoai,dlm kitab imam Malik dibawah kitab kitabulzakat.dlm kitab  futuhul zakat .disebutkan surat itu diwaris oleh anak cucu bilal  bin alharis tadi yg merupakan sahabat nabi.bila sampai dizaman Umar Abdul Aziz,anak cucu bilal kemukakan kepada Umar bin Abdul Aziz dan Umar bin Abdul Aziz keluar akan surat sokongan ya untuk dapat bantuan

10.Dlm sahih Bukhari,kitab ilmu,nabi saw tulis surat yg diberi kepada sahabat dan nabi pesan jgn Buka surat ini kecuali  telah sampai ke satu tempat sekian2.dan bila sampai ke tempat itu dia baru buka .maknanya bertulis.semua ini dikira  hadis semuanya.
Ini juga ada  dlmsahifah ammar.

11.abdullah bin Umar telah meriwayatkan bhw nabi saw,nabi telah menyediakan satu buku kecil untuknya tentang zakat dan digantung pada sarung pedang.nabi saw nak hantar surat itu kepada pegawai2 dia yg memungut zakat.selepas itu diwarisi oleh keluarga Umar.kemudian disimpan dan disalin oleh Umar bin Abdul aziz satu naskah drpnya.ini juga disebut dlm Sahifah Hammam bin Munabih.disebut dlm Sunan Tarmizi dlm kitabbul zakat.

12.Nabi pernah suruh catat  berapa bilangan penduduk Madinah.n Abi suruh tulis dgn lengkap.kami pun tulis sahabat kata seramai 1,500yg layak untuk menerima zakat .ini tersebut dlm sahih Bukhari kitabul jihad.

13.Dlm Peperangan Khandak,abu suffian  pernah utus surat kepada nabi.yg memberitahu kami bw bala tentera untuk memusnahkan kamu.dan nabi balas surat itu.d gn berkata kamu terpedaya,yg menentukan binasa atau kekal itu Allah shj.
Akan tiba masa latta ,uzair akan lenyap dari muka bumi.ini ada kitab Dr hamidullah asiyasiyah.dr Hamidullah telah kumpulkan sebanyak 386 surat dan dan arahan2 dan juga ucapan baginda yg dikatakan disitu.200dripadanya secara langsung drp Rasullah saw sendiri.

14.Semasa pembukaan Mekah,ada yg dtg Dr Yaman minta dicatat khutbah,nabi jawab kamu tulislah untuk Abu Syah apa yg dia nak.ini ada dlm sahih bukhari.

15.Pernah ada orang Ansar berkata ingatan saya lemah,saya tak ingat byk nasihat2 nabi saw.nabi jawab kamu gunakan lah tangan atau maksudnya tulislah dan perkara ini ada dlm Sunan tirmizi.

16.Amar bin Al Ash meninggal pada tahun 65h,dia memang catit sabda nabi saw.pernah semasa hayat nabi pernah dikatakan kepada nya kenapa kamu ini tulis semua keadaan ,seperti ketika nabi marah.lalu dia bg tau nabi dan nabi ,dan nabi pegang lidahnya dan nabi berkata tulislah.aku tidak akan mengatakan kecuali yg hak atau yg benar.walaupun dlm keadaan marah,semuanya jadi rujukan kepada umat nya.yg ditulis itu seringnya adalah ucapan nabi yg terkumpul dalam satu buku yg dipanggil assahihfatu sodikoh.yg ditulis itu sebhg besar telah termasuk dlm musnad imam Ahmad.orang belajar hadis ,dlm Abu Daud ,tirmizi dan lain2 jika dikatakan dr an abi ibnu Syuib an jadi an abihi adalah maksud dr buku itu.

17. pada tahun yg ke 8 Abbas ,bapa saudara nabi saw telah membawa seorang hamba berbangsa qibtti iaitu Abu rofik al qibti meninggal pada tahun 36hdibw kehadapan nabi untuk dimerdekakan dan ini ditulis bhw dia telah memerdekakan hamba dan diberi kepada Muawiyah bin Abu suffian ,jadi ini semua berlaku dihadapan nabi saw.
18.bila Rasullah saw meninggal dunia,ulamak hadis terpaksa kerana sini untuk mencari hadis.kadang2 untuk nak dapat satu hadis terpaksa pergi ke negeri lain.tapi mereka dpt byk dari anas bin Malik .(yg meninggal pada th 51h)telah keluarkan satu juz kitab dan memberi tahu itu adalah hadis nabi yg dicatat semasa nabi hidup lagi dan diberinya untuk orangramai disalin dan sendiri telah membaca didepan nabi dan nabi telah mengiakanya.dan setelah orang tu salin  dr Anas bin malik,dia kata dia bc didepan anas dan dia mengesahkan seperti mana catatannya.jadi pengumpulan hadis bermula dizaman nabi lagi dan tidak benar sama sekali pengumpulan hadis berlaku 200tahun selepas itu.
Kmdn Yg ditulis  Anas bin Malik itu dilihat orang kemudian ada pada anak muridnya yg bernama  Abak bin Usman,iaitu anak Usman.
Ia salin dari yg Anas tulis dan Anas membenarkannya.jadi penyebaran hadis secara tulisan hadis telah berlaku dizaman itu lagi dan ini juga ada disebut dlm Sahifah Amar bin munabih(Meninggal pd tahun 60 hijrah)muka surat 8
Kalu kita baca dlm sahih Muslim kita akan bertemu dgn beberapa riwayat ,dia kata,ini adalah apa yg  diriwayatkan sendiri  oleh Abu huraiarah kepada kami.jadi yg tersebut dlm Sahifah amar bin munabih banyak, tetapi yg diriwayatkan dari Abu Hurairah secara lafaz  (begini)dan itulah yg dia dengar  dan imam Muslim ambil,bukan yg imam Muslim ambil daripada buku.tidak.bukan semua Abu Hurairah bc depan dia.tetapi sebahagiannya  yg dia dengar sendiri dari Abu Hurairah.dan perkara itu tercatat dlm Sahifah Ammar.
19. Wahid bin hujj (meninggal pada th 60 h),dia adalah anak raja Hadramaut ,Yaman.kmdn bila sampai ke Madinah,dia memeluk agama Islam.bila dia nak pulang ke negerinya,dia minta nabi saw tuliskan,beberapa hadis sebagai panduan untuknya .didlm tulisan itu ada arahan tentang solat ,puasa, arak yg menjadi kebiasaan orang di tempatnya minum,riba ,ini juga ada dll dlm btk bertulis.(difaham ada orang yg tulis untuk nabi.)
Bila Amar bin hazam (meninggal dunia pada tahun 21 hijrah.)nabi lantik dia jadi gabenor,nabi juga ada tulis sesuatu arahan untuk dia jadikan panduan di sana.a Abdullah bin Umar kata
Rasullah saw pernah tulis arahan dlm btk surat berkait dgn hasil pertanian di Yaman.iaitu sebanyak mana yg perlu dikeluarkan hasilnya untuk zakat.ini di sebut dlm Sunan darutkutni dll.
Dizmn Abu bakar,dia menentukan Anas bin Malik sebagai pegawai di Bahrain dan sebagai panduan mengutip zakat.inilah ferdu zakat yg ditentukan oleh Rasullah saw
20.Pernah Saidina Omar bertanya sahabat2 tentang sebanyak manakah diyat/pampasan/gantirugi untuk isteri yg  suaminya yg meninggal kerana dibunuh.
Dohak bin Abu Suffiyan jawab ada dgn kami surat Rasullah yg menyebutkan sebanyak mana.ini ada dlm catitan Sunan darulkutni.
21.dgn Abu bakar  ada 500 hadis yg bertulis dan  telah dibakar setelah disalin dan tak diperlukan.ini disebut dlm tazkiyatul Huffaz.
22.samurah bin jundup,dgn dia ada juga satu buku kecil yg mengandungi hadis2 .Hasan Basri turut meriwayatkan hadis daripada buku itu ,ini tersebut dlm tarhrilbutazzib dibawah tajuk biografi Hasan Basri.
23.Dalam tirmizi ada disebutkan ,Jabir bin Abdillah ada satu Sahifah atau buku, dgn dia yg mana tirmizi tulis, dia kata ,saya  baca dihadapan Qatadah (seorang tabiin )dan dia ,Qatadah ingat ,seorang ulamak hadis yg kuat ingatannya.
24.Dgn s.Ali pun ada satu Sahifah tentang zakat unta2 ,tentang ganti rugi kerana luka2 atau kecederaan yg menimpa seseorang itu,tentang atau had kawasan tanah haram dan macam2 lagi yg disebut dlm Bukhari.
25.Rafik bin Kharij,pernah bertanya nabi saw ,bolehkah kami catit hadis yg nabi cakap atau buat ,kami nak buat sebagai ingatan.nabi saw uktubu haraj(tulislah tak mengapa)
26.Ammar bin Hazam ,nabi saw pernah lantik dia sebagai gabenor diYaman ,dia ada 21 surat2 .himpunan surat2 yg mn Ibnu Taulong  dlm kitab2nya iklanmankutubusayyid Mursalin ada sebut dia masukan juga surat2 nabi itu.
27.Abdullah bin Amar Al Ash ini ,dia ada Sahifah yg tersendiri dan boleh dianggap yg terbesar antara buku2 yg memuatkan hadis nabi saw.beribu2 hadis .ini disebut dlm husnulghaafah.
28.Jabir bin Abdillah pun ada bukunya.
Aisyah dan urwah arzubir pun ada himpunan hadis yg tersendiri  yg dihimpun hadis2 yg diriwayatkan oleh aisyah shj yg diriwayat oleh tabaqotnya Ibnu Saad. Dll byk lagi.
Anak murid Abu Hurairah,basyir bin nahit kata dia tulis dr Abu Hurairah dan dia kata bila dia nak berpisah dgnnya saya pun baca  dgn nya apa yg saya tulis dihadapan Abu Hurairah ,kmdn saya bc dan tanya Abu Hurairah ,ini yg saya dengar dr engkau.Abu Hurairah jawab naam.maknanya diakui.
Zmn Umar bin Abdul Aziz,dia hantar surat kepada gabenornya,untuk kumpul semua hadis yg ditemui dlm buku.ini ada dlm Fathul Bari.
38.Yg terkumpul dlm abad pertama dan kedua.
Tokoh2 yg mengumpulkan hadis pada masa tu dlm btk buku.
1.Said bin Jubair,dia tabiin yg sempat menerima dari sahabat(meninggal di Kufah tahun 95h).
2.Kharijah bin Zaid bin Tsabit(m dimadinah tahun 99h)
3.Hamman bin Munabih di Yaman.
4.Taus bin Kaisar di Hamadat
5.Muhamad bin Ishak di Baghdad
6.Qatadah bin Ammar di Baghdad
7.Suffiyan bin Uyainah di Kufah
8.Hasan Basri di Basarah
9.Hammad  bin Munabih diYaman
10.Ibnu Syihab bin Munabih di Madinah
Termasuklah imam2 besar termasuk imam Abu hanifah,Hammad,Ibnu Juraid,abu Suffiyan assauri,imam Malik.ini semua terkumpul kitab2 hadis sekian byk.

Sejarah Huffaz atau penghafal2 hadis,sehingga ulamak tulis berasingan.kitab perawi ni umum.tetapi Hafiz sahaja hufaz ini dia ingat 100,000 hadis.yg macam ini ada buku berjilid2.walaupun perkara sukar ,tetapi jadi kebanggaan umat islam.selain mereka hafal hadis Rasullah saw,selain itu mereka juga ada tulis.

Antara buku yg mengumpulkan tentang hufaz atau hafiz2 hadis   ini adalah
Asma ulhuffaz oleh Ibnu Dabba abul walid bin Abdul Aziz al andalusi
Akhbarruhufaz
Attobaqot
Tobaqotul Huffaz
Takirotul huffaz oleh imam zahabi
Zaid tazkiyatul Huffaz
Nazmutazkiyatul Huffaz
Badiah attibyan
Zaid attibyan
Dll 16 buah buku hadis

Zmn kmdn berkembang lagi pembukuan dlm bentuk lain
Ada  yg dipanggil
kitab Jamek
Kitab Sunan
Kitab Musnad
Ini dilakukan oleh orang kmdn.

Kitab Jamek adalah mengumpulkan 8 bab besar sekurang2nya
Dianggap Kitab Hadis yg paling lengkap jika ada
Aqidah
Hukum
Manaqib
Tentang fitan dsbg

Orang yg mula2 kitab Jamek ialah Makmal bin Rasyid al Yamani ,orang Yaman
Orang mula2 tulis Sunan Mak hul.
Orang yg mula2 tulis musnad adalah imam Abu Hanifah.
Jamek=8bab
Musnad=Berdasarkan sahabat
Sunan=disusun mengikut fekah
Mukjam=ada 2 macam  ,ada berdasarkan abjad seperti qamus, nama guru ,contoh Ahmad,ibrahim,khalid
Contoh mukjam Tabrani
Muawatoq,bukan muawatoq imam Malik shj.tak dinafikan muawatoq imam Malikyg paling mashyur.muawatoq imam Malik ada naskah2nya.
ada 16 naskah.tapi yg terkenal adalah Yahya bin Yahya al masmudi,naskah Ahmad bin al hasan asyaibani.ini semua muatoq .

Kitab Jamek,termasuk
kitab Bukhari,
kitab tirmizi,
muslim.
Amir bin Abdillah
Jamek Sufyan Assauri

Kitab peringkat bawah yg terkemudian,kitab misykatul musobih
Riadusalihin ,ia mengumpulkan hanya sebhg hadis shj.hadis2 tentang akhlak.
Bulughumaram,kitab hadis tentang hukum2 shj.
Ada juga terkenal dgn nama seperti
Mustaskhaj
Arbainnat,hadis 40 byk
Sunan,byk .Sunan nasai,sunan Abu Daud ,Sunan tirmizi.ia  disusun seperti kitab fekah tapi ia bukan kitab fekah.kalau kitab fekah ia memasukan pendapat orang itu dan ini.tetapi ini berdasarkan hadis semata2 misalnya bab bersuci,bab solat,bab zakat.dan ia bukan mengandungi masalah fekah shj.sudut tertib tertib fekah.
Kitabul Sunan
Hadis tak sama dgn sunnah.
Hadis boleh mauduk
Sunnah tiada yg doif.
Sunnah mauduk tiada.

Ahad, November 13, 2016

Sejarah sahabat2 yg dipadam atau diselewengkan

Sahabat Rasullah saw,sejarah mereka yg disembunyikan.

Sahabat2 sangat penting dlm sejarah Islam.
Sahabat2 ini berbeza dr generasi lain walaupun mereka sama2 menyebarkan Islam.
Generasi lain perlu diselidiki samada cerita yg mereka bawa itu sahih ,daif atau lain2.
Berbeza dgn sahabat Rasullah saw ,mengikut semua ahli sunnah Waljamaah sepakat mereka tidak perlu diselidiki nya.
Tidak timbul untuk tolak riwayat sahabat,mereka orang yg adil dan cukup syarat.
Latarbelakang sahabat tak perlu diselidiki siap guru mereka.
Bahkan mereka adalah contoh tentang keimanan mereka.
Iman dan kehidupan para sahabat  adalah penentu atau ukuran iman dan kehidupan orang lain.
Sahabat2 adalah orang2 yg telah diredai oleh Allah.
Allah memuji dan dijanjikan syurga untuk para sahabatnya.
Juga Allah mengampuni mereka  dosa2 mereka disebabkan sumbangan mereka yg besar terhadap agama.
Dizaman usman ,tentera yg diketuai oleh Muawiyah.
Sahabat2 tidak mungkin berdusta atas nama Rasullah saw.
Itulah gambaran ringkas tentang sahabat2.
Ada usaha2 cerita sahabat2 yg cuma diselewengkan sejarah mereka .
Ibnu Ishak
Siri pemurnian sirah,anak cucu Rasullah yg dipinggirkan.
Contoh
S.abu bakar
Penglibatan dlm hijrah ke Madinah.
Ada dlm darul kausar.net
Tersebar dikalangan umum ,nabi hijrah diwaktu mlm.kononnya .pada hal Rasullah tidak berhijrah diwaktu mlm.Puncanya adalah lbnu Ishak .dan disebarkan oleh ibnu Hisyam.inilah puncanya.
Berdasarkan Ibnu Ishak dan orang yg seperti itu.
Jelas dlm bukhari tiada cerita hijrah waktu mlm.genggam pasir dan dibc wajaalna....
Seang yg sebenarnya adalah Abu bakar dan keluarga Abu bakar yg terlibat.
Isterinya,anaknya asma dan Aisyah serta Abdullah.dan juga hambanya Amir bin furaihah.
Bila riwayat itu bercanggah dgn Bukhari,maka perlu diabaikan.
Ramai yg tidak tahu tentang in i sebab tak mesra kitab Bukhari.
Ini juga bukti ,Aisyah bukan kecil.sebab Aisyah telah ingat.
Aisyah telah menceritakan dua hijrah.
Jika umur  Aisyah  masih kecil,mustahil Aisyah boleh mengingati peristiwa hijrah itu.ini kekeliruan  yg sangat besar.ini telah dinyatakan Maulana habiburahman yg  Aisyah tidak berkahwin dgn Rasullah saw pada umur 6 tahun salah sebab kisah ini yg  ada dlm  bukhari.ininsemua permainan Syicccah untuk memadamkan jasa keluarga Abu bakar.syiah ada penyakit untuk melebihkan s.ali.
Riwayat Bukhari tiada langsung terlibatnya Ali,syiah cukup tak senang.
Imam Bukhari di katakan tokoh dlm hadis dan Ibnu Ishak tokoh dlm sirah.
Jadi bila utamakan  Ibnu Ishak  tentang sirah,ini satu kesilapan yg besar.sedang cerita dari imam Bukhari yg lebih sahih kerana ceritanya adalah dari hadis yg sahih
Peristiwa hari Khamis telah diselewengkan oleh Syiah.umar telah halang sebab nabi sedang sakit.
Bukan Umar shj berada dlm majlis itu.ketika Umar balik kenapa nabi tak boleh tulis.syiah kata nabi nak tulis imam 12.jika betul ,nabi pasti tidak akan tak tulis.ini permainan Syiah.ini dipanggil tabarok(menyatakan kebencian secara berselindung)Syiah sebenarnya nak hina nabi .
Berbagai keburukan Umar ditulis oleh Syiah.Ini cara musuh Islam nak memburukkan  Islam.
Abu bakar tak bg pusaka pada Fatimah sebab benci padanya.padahal nabi kata para nabi tak diwarisi.
Abu bakar dan Umar musuh Syiah,sebab itu diadakan cerita untuk memburukkan Syiah.
Akibatnya ,Fatimah dilihat mementingkan dunia kerana memarahi Abu bakar.

Lagi ,
Tentang s.usman
Siapa cucu nabi?
Yg kita tahu hanya Hasan dan Husin.
Kenapa begitu?
Ini nak memadamkan jasa2 mereka.
Mereka sembunyikannya.
Usman kahwin dgn dua orang anak nabi .dan nabi nak bg lagi.
Dgn roqayah, dikatakan mati dipatuk ayam.
Sekurang2nya dua orang ,satu bernama Abdullah,tidak mati kecil bahkan mati pada umur 70th.

Ummu habibah

Abul Ash bin Aero bik kahwin dgn Zainab.cucunya umamah dan Ali.Ali bin Abdul Ash mati dlm perang Yarmuk.

Umamah bt abul Ash kahwin dgn Ali  bin Abu Talib dan ada anak juga.

Kenapa tak sebut cucu selain Hasan dan husin?
Ummu kulsum bt ali
Zainab bt Ali anak Fatimah dgn Ali. ini juga anak cucu nabi.
Yazid bunuh Husin bin Ali. dikarbala itu tak benar  dan diberitahu oleh
Ummu kulsum ,anak Fatimah dan ali berkahwin dgn umar dapat anak bernama Zaid bin umar,ada bersama dikarbala dan tahu siapa yg bunuh husin.syiah sangat marah pada ummu kulsum.
Kenapa memusuhi bani Umaiyah.?
Sebab Muawiyah telah berjaya memerintah dan merosakan perancangan Syiah.

Muawiyah sangat dibenci oleh Syiah.
Usman juga bani Umaiyah yg dibenci oleh Syiah.
Muawiyah telah mengubah sistem khilafah kepada beraja.
Khulafa Ar-rasyidin(yg betul2 ikut nabi) setakat 4 shj.bg Syiah.
Syiah telah berjaya meracuni otak orang Islam yg Muawiyah jahat
Pada hal Muawiyah telah berjaya merentas laut dan telah dijanjikan syurga.makna Muawiyah adalah ahli syurga.
Jika betul Muawiyah telah ubah,kenapa sahabat2 tidak menentang atau bantah?perawi Safinah juga telah terima jika Muawiyah betul buat begitu.HAsan bin ali juga telah berbaiah dgn Muawiyah.
Kenapa imam Syiah tiada dr keturunan Hasan?
Sebab Syiah marah pada Hasan kerana telah berbaiah kepada Muawiyah.
Syiah kata Hasan ada 400isteri.suka berkahwin. Syiah tuduh Hasan ikut perangai nabi.
Kenapa yg dilantik oleh sahabat tidak rasyid.?
Mana dalil ,Khulafa arasyidun itu hanya 4.
Khilafah selepas aku adalah 30 tahun .dan Muawiyah salah seorang dari khalifah Ar-rasyidin.
Kenapa Syiah pukul Muawiyah?
Ini kerana syiah nak memberitahu sistem khulafaarrasyidun tidak berjaya.
Kamu nak tegak Islam dgn apa.?sedang Muawiyah telah berjaya memerintah.
Syiah suka umat Islam berpecah belah dan tidak yakin dgn Islam.
Sedang pemerintahan Muawiyah telah berjaya, memerintah dgn baik .
Syiah begitu dahsyat menyelewengkan sejarah.
Abu Suffiyan juga seorang yg sangat berjasa setelah menjadi orang islam.
Abu suffian juga buta sebelah mata dlm perang Taif.
Anak dia  Yazid saudara Muawiyah  jadi gabenor disyam(yg dahulu)selama 20tahun.dan selepas itu jadi pula khalifah .Syiah tuduh Abu suffian pura2 masuk Islam.
Abu Suffiyan mati dimadinah,ia bermakna dia telah memeluk Islam sebelum pembukaan Mekah.
Sebab bapa Muawiyah ,Syiah memburukkan Abu suffian

3Permintaan Abu suffian.
Kahwin ummu habibah bukan sebab ia layak
MuawiyahJadi penulis  nabi
Abu Suffiyan jadi panglima perang.

Suami ummu habibah,Ubaidullah bin jashsyi dituduh telah murtad .siapa dia ?
Zainab bin jashysi isteri nabi .Ubaidullah adalah ipar nabi.
Soalan najasyi.ada dak pengikut nabi yg murtad,kalu beul Ubaidullah murtad ,kenapa Abu suffian kata tiada ?sedangkan masa tu Ubaidullah itu menantu dia tak kan Abu suffian tak tahu.

Soalan.










Jumaat, November 11, 2016

Sahih bukhari:kitab mandi sesi 14

Sesi 14
1/14
Bab ke 28
باب إِذَا الْتَقَى الْخِتَانَانِ:
Apabila bertemu dua khitan

«291» حَدَّثَنَا مُعَاذُ بْنُ فَضَالَةَ قَالَ: حَدَّثَنَا هِشَامٌ (ح) وَحَدَّثَنَا أَبُو نُعَيْمٍ عَنْ هِشَامٍ عَنْ قَتَادَةَ عَنِ الْحَسَنِ عَنْ أَبِي رَافِعٍ عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: ((إِذَا جَلَسَ بَيْنَ شُعَبِهَا الأَرْبَعِ ثُمَّ جَهَدَهَا، فَقَدْ وَجَبَ الْغَسْلُ)). تَابَعَهُ عَمْرُو بْنُ مَرْزُوقٍ عَنْ شُعْبَةَ مِثْلَهُ.
وَقَالَ مُوسَى حَدَّثَنَا أَبَانُ قَالَ: حَدَّثَنَا قَتَادَةُ أَخْبَرَنَا الْحَسَنُ مِثْلَهُ.
[تحفة 14659].
Telah menceritakan kepada kami Mu'adz bin Fadlalah berkata, telah menceritakan kepada kami Hisyam. (dalam jalur lain disebutkan) Telah menceritakan kepada kami Abu Nu'aim dari Hisyam dari Qatadah dari Al Hasan dari Abu Rafi'
dari Abu Hurairah
dari Nabi shallallahu 'alaihi wasallam, beliau bersabda: "Jika seseorang duduk di antara empat anggota badannya(4 cabang Orang perempuan kemudian dia menyetubuhinya.), lalu bersungguh-sungguh kepadanya, maka wajib baginya mandi."
Hadits ini dikuatkan oleh 'Amru bin Marzuq(menjadi mutabik)
dari Syu'bah seperti hadits tersebut.
Dan Musa berkata,
telah menceritakan kepada kami Aban berkata,
telah menceritakan kepada kami Qatadah telah mengabarkan kepada kami Al Hasan
seperti hadits tersebut."

Bab
باب غَسْلِ مَا يُصِيبُ مِنْ فَرْجِ الْمَرْأَةِ:
Mencuci (apa2)bagian badan yang terkena sesuatu yang keluar dari kemaluan wanita

«292» حَدَّثَنَا أَبُو مَعْمَرٍ حَدَّثَنَا عَبْدُ الْوَارِثِ عَنِ الْحُسَيْنِ قَالَ يَحْيَى وَأَخْبَرَنِي أَبُو سَلَمَةَ أَنَّ عَطَاءَ بْنَ يَسَارٍ أَخْبَرَهُ أَنَّ زَيْدَ بْنَ خَالِدٍ الْجُهَنِيَّ أَخْبَرَهُ أَنَّهُ سَأَلَ عُثْمَانَ بْنَ عَفَّانَ فَقَالَ أَرَأَيْتَ إِذَا جَامَعَ الرَّجُلُ امْرَأَتَهُ فَلَمْ يُمْنِ. قَالَ عُثْمَانُ يَتَوَضَّأُ كَمَا يَتَوَضَّأُ لِلصَّلاَةِ، وَيَغْسِلُ ذَكَرَهُ. قَالَ عُثْمَانُ سَمِعْتُهُ مِنْ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ. فَسَأَلْتُ عَنْ ذَلِكَ عَلِيَّ بْنَ أَبِي طَالِبٍ وَالزُّبَيْرَ بْنَ الْعَوَّامِ وَطَلْحَةَ بْنَ عُبَيْدِ اللَّهِ وَأُبَيَّ بْنَ كَعْبٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمْ فَأَمَرُوهُ بِذَلِكَ. قَالَ يَحْيَى وَأَخْبَرَنِي أَبُو سَلَمَةَ أَنَّ عُرْوَةَ بْنَ الزُّبَيْرِ أَخْبَرَهُ أَنَّ أَبَا أَيُّوبَ أَخْبَرَهُ أَنَّهُ سَمِعَ ذَلِكَ مِنْ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ.
[طرفه 179، تحفة 9801، 3477، 10098، 3621 ل، 4997 ل- 81/ 1].
Telah menceritakan kepada kami Abu Ma'mar telah menceritakan kepada kami 'Abdul Warits dari Al Husain, Yahya berkata, dan telah mengabarkan kepadaku Abu Salamah bahwa
'Atha' bin Yasar mengabarkan kepadanya,
bahwa Zaid bin Khalid Al Juhaini mengabarkan kepadanya, bahwa dia bertanya kepada
'Utsman bin 'Affan,
"Bagaimana pendapatmu bila seseorang berhubungan dengan isterinya tapi tidak keluar air mani?"
'Utsman bin 'Affan menjawab, "Hendaknya ia berwudlu sebagaimana wudlu untuk shalat, lalu mencuci kemaluannya."
'Utsman lalu melanjutkan ucapannya, "Aku mendengarnya dari Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam, dan
aku juga pernah bertanya kepada
'Ali bin Abu Thalib, Az Zubair bin Al 'Awam, Thalhah bin 'Ubaidullah dan Ubay bin Ka'b? radliallahu 'anhum. Mereka semua memerintahkan seperti itu."
Yahya berkata,
telah mengabarkan kepadaku Abu Salamah
bahwa 'Urwah bin Az Zubair mengabarkan kepadanya, bahwa Abu Ayyub mengabarkan kepadanya,
bahwa ia mendengar seperti itu dari Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam."

«293» حَدَّثَنَا مُسَدَّدٌ حَدَّثَنَا يَحْيَى عَنْ هِشَامِ بْنِ عُرْوَةَ قَالَ: أَخْبَرَنِي أَبِي قَالَ: أَخْبَرَنِي أَبُو أَيُّوبَ قَالَ: أَخْبَرَنِي أُبَيُّ بْنُ كَعْبٍ أَنَّهُ قَالَ يَا رَسُولَ اللَّهِ إِذَا جَامَعَ الرَّجُلُ الْمَرْأَةَ فَلَمْ يُنْزِلْ قَالَ: ((يَغْسِلُ مَا مَسَّ الْمَرْأَةَ مِنْهُ، ثُمَّ يَتَوَضَّأُ وَيُصَلِّي)). قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ الْغَسْلُ أَحْوَطُ، وَذَاكَ الآخِرُ، وَإِنَّمَا بَيَّنَّا لاِخْتِلاَفِهِمْ.
[تحفة 12].
Telah menceritakan kepada kami Musaddad telah menceritakan kepada kami Yahya dari
Hisyam bin 'Urwah berkata,
telah mengabarkan kepadaku Bapakku ia berkata,
telah mengabarkan kepadaku Abu Ayyub berkata,
telah mengabarkan kepadaku Ubay bin Ka'b bahwa ia berkata,
"Wahai Rasulullah, bagaimana jika seseorang berhubungan dengan isterinya namun tidak keluar (mani)?"
beliau menjawab: "Hendaklah ia cuci apa yang mengenai isterinya (kemaluan), lalu wudlu dan shalat."
Abu 'Abdullah Al Bukhari berkata,
"Mandi adalah sikap yang lebih berhati-hati."
Inilah akhir dari penjelasan bab ini, dan kami telah menerangkan perbedaan pendapat mereka (para imam)."

باب إِذَا الْتَقَى الْخِتَانَانِ:
Apabila bertemu dua khitan

Apakah maksudnya?
Maksudnya bila berlaku persetubuhan.
Bukan hanya pertemuan dua khitan.
Mandi wajib ,adalah wajib bila berlaku persetubuhan.
Hadis yg kata tidak wajib telah mansuh.

Tajuk ini,
Bab
باب غَسْلِ مَا يُصِيبُ مِنْ فَرْجِ الْمَرْأَةِ:
Mencuci (apa2)bagian badan yang terkena sesuatu yang keluar dari kemaluan wanita

Mempunyai pertalian rapat dgn bab sebelumnya ,iaitu imam Bukhari mengemukakan hujjah bagi golongan yg berpendapat wajib mandi janabah bila berlaku persetubuhan walaupun tidak mengeluarkan mani.dalam bab ini pula Bukhari mengemukakan hujjah golongan  berpendapat tidak wajib mandi jika tidak keluar mani.jelas dari hadis yg dikemukakan oleh bukhari siapakah tokoh2 dikalangan sahabat  yg yg berpendapat persetubuhan tidak mengeluarkan mani tidak wajib mandi.dikalangan ulamak mujtahidin selain Bukhari ,ialah Daud zohiri,Atok,Amasy,Qadi Iyad dan Abu Salamah bin Abdul Rahman.

2/14
Yg diberitahu,jika persetubuhan berlaku tetapi tidak keluar air mani.
Imam Bukhari bawa 2 golongan
yg tak keluar mani,kena mandi yg  keluar .
Seperti yg berlaku pada sahabat,itban bin Malik.nabi kata kami telah membuatkan mu tergesa2.kamu perlu basuh dan berwuduk shj.
Jika berlaku begitu

1.tak payah mandi
2.kena mandi.
Biasanya bg tau yg dia berkenan shj tapi yg ini dia bg tau dua2,ini nak menunjukan khilaf.

Dan bila terkena kotoran seperti air mazi yg najis,adalah wajib basuh dan ambil wuduk bukan mandi wajib.
Selain nak cerita pendapat orang lain,dia nak ajar bgmn nak berijtihad.
Majoriti,malik,syafie ,Ahmad kata kena mandi.
Tapi ada yg kata ,cuci yg mn2 kena dan berwuduk sudah boleh solat.tapi jika nak tidur ,lebih baik shj bukan wajib sebagaimana nak solat.

3/14
Tetapi tidak wajib selagi tidak nak buat perkara yg memerlukan wuduk.
Ramai juga sahabat yg berpendapat tidak wajib mandi jika tak keluar mani.bahkan sama ramai antara kedua pendapat itu.yg khilaf selepas kewafatan nabi.
Umar merasa tak puas hati dgn perkara ini.
Tugas utama khalifah adalah ugama.
Dan agama yg paling utama adalah urusan solat.dan ini ada kaitan dgn solat.maka perkara ini menjadi perkara besar.
Umar berpendapat dr awal lagi,pendapat mandi lebih kuat.selepas berbincang sana kuat.akhirnya hantar utusan jumpa isteri nabi.mula hantar wakil jumpa Habsah.habsah tidak boleh bg jawapan.kmdn hantar wakil jumpa Aisyah.aisyah bg kata apabila khitan bertemu khitan,wajib mandi.selepas ini Umar terus beri ancaman untuk orang yg tidak mandi.
Ijmak adalah sepakat semua sekali.

4/14
Perbincangan tentang ijmak.
Jika zaman kemudian nya ijmak,adakah orang kemudian tak boleh langgar langsung ke?
Ayat yg bg tau ijmak  tak boleh langgar masuk neraka,bg Daud zohiri adalah ijmak sahabat.
Disini jika sahabat sudah ijmak,oranb tanya kemudian,mana ada ijmak?
Ubai bin Ka'ab ada tarik balik.
Jika ijmak tak boleh langgar ,siapa yg tak boleh?
Imam Bukhari termasuk dlm golongan yg kedua.
Aini bantah ,orang yg kata ini sudah ijmak.
Mandi itu lebih molek bukan bererti wajib.
Imam Bukhari komen mandi lebih baik.
Khilaf dikalangan sahabat.
Yg kata ijmak,umar dah kumpul sahabat dan beritahu pendapatnya,ini ijmak sukuti.
Kalu betul ijmak,kenapa imam besar langgar lagi?
Betul Umar umum tu ijmak,sedang sahabat2 sudah ada yg keluar dr Madinah ,bgmn ijmak berlaku?

5/14
Walau bgmn pun sebagai langkah cermat,lebih eluklah mandi.untuk elak khilaf.y g dipanggil Subhah khilaf,yg ini kata wajib dan yg lain kata tak wajib.subhaha makna tidak terang.tapi tetap diterima sebagai ini soal ijtihat.jika tersilap tidak berdosa,cuma kurang segi dr segi dunia.contoh kita haram makan ketam.w walaupun salah boleh pahala satu.kalu betul boleh dua pahala.orang yg ikut dia juga boleh pahala.
Mungkin setengah keadaan tidak ketara kesannya.
Yg wajib mandi ,tapi tidak ijmak.malah ijmak itu masih dipertikaikan dan ini menunjukan khilaf.
Ada yg kata ijmak tapi tidak ijmak lagi.dia kata sepakat tapi belum lagi.
Sekarang ini sudah ada buku yg memberitahu tentang ijmak.Yg 4mazhab wajib mandi.
Kesimpulan ada khilaf.
Kadang2 yg alim pun tak tahu,cuma dia tahu ini ijmak.
Sedang ianya belum ijmak lagi,jadi kena berlapang dada.
Bab furuk atau cabang ,boleh bercanggah.yg usul baru tidak boleh bercanggah.
Khilaf dlm perkara ini rahmat kepada kita.tak mau pakai tak apa.
Orang berkeras ,ada ketika akan pakai juga contoh dinegeri yg sejuk yg keterlaluan.

6/14
Ada khilaf,jika dok tempat salji,boleh dipilih.
،
Nabi shallallahu 'alaihi wasallam, beliau bersabda:
إِذَا جَلَسَ بَيْنَ شُعَبِهَا الأَرْبَعِ ثُمَّ جَهَدَهَا
"Jika seseorang duduk di antara empat anggota badannya(4 cabang Orang perempuan kemudian dia menyetubuhinya.), lalu bersungguh-sungguh kepadanya, maka wajib baginya mandi."
Ini tak sebut keluar air mani.adakah imam Bukhari tak faham ke dah keluar air mani?
Ini adalah kinayah bersetubuh keluar air mani.
Memenatkan/menggomolinya جَهَدَهَاini kinayah kepada persetubuhan.dia tak mahu sebut yg sebenar seperti apabila khitan bertemu khitan.
Jibrail dakap aku=meletihkan aku.
Ini mengelak sebut bahasa yg semua orang sangat memahaminya.ini bhs majaz,kinayah,sindiran.bg bukhari ini sudah belum terang keluar air mani.dia tahu hadis dan dia tahu orang lain tahu.perkataan Maharaja yg menunjukan keluar air mani.
Ahli ilmu tidak boleh mesti berfikir seperti oarng ramai fikir jika nak memajukan ilmu.

باب إِذَا الْتَقَى الْخِتَانَانِ
Apabila bertemu dua khitan.ini bahasa kinayah.
Lelaki=hasyafah=kepala zakar ,melepasi tempat khitan.hadis bhs nya sangat halus.
Perempuan =

7/14
Khitan,apa itu khitan?
Khitan lelaki?

Khitan perempuan?
Wajib bg perempuan bg mazhab Syafie.
Makna khitanBuang sedikit bhg melentik.
Ada yg kata tak eluk berkaitan.
Tetapi kebiasaan orang Arab tak kira Islam atau tidak,berkhitan,bukan nabi kata khitan itu eluk.i ni budaya orang Arab.jika ada dlm hadis sekadar menceritakan bukan perintah wajib.

Yg masih bertahan mengatakan nabi Ibrahim berkaitan dgn belum,umur 80th ,jika ini tidak wajib kenapa nabi Ibrahim bersunat?ini dalil yg sangat umum.ini untuk orang lelaki.ada hadis orang  yg masuk Islam nabi suruh dia cukur rambut dan khitan,tapi hadis tidak sahih kerana perawinya.ada  juga hadis abu Daud  tapi maksudnya jgn sampai rata,ambil sikit shj,ini hadis tidak sahih ,perawi dia ,Ahmad bin hasan ini majhul dan imam Abu Daud kata hadis ini dhoif.jadi apa maksudnya yg sebenar?ada nabi dah anjurkan menunjukan nabi bersetuju?tak ,tidak semestinya,ini takut menganiayai .bab hukum tak leh pakai hdis dhoif.orang2 yg besar pakai dia pakai dalil yg umum.

8/14
kalu nak buat juga (khitan untuk perempuan)mesti ikut peraturan yg betul dan jaga kebersihan dan jgn menimbulkan masalah yg lain pula seperti penyakit dan sbgnya sebagai itu tempat yg sensitif pah nak buat sebyk mana?jadi jika terlalu sedikit lebih baik tak buat.dan nabi larang adalah yg jadi rapat.
Ini amalan sebelum Islam dan bukan nabi berkenan dgn perkara itu.contoh sistem perhambaan.bukan bererti Islam berkenan.adalah tidak bijaksana orang kafir menawan orang Islam dijadikan hamba sedang orang Islam menawan orang kafir jika tidak dijadikan hamba tentulah orang kafir akan sedap hati.
Islam menarik dgn cara  halus dan juga menjaga Islam juga dgn cara telah ada.
Begitu juga poligami,islam dtg menghadkan isteri yg terlalu ramai.contoh yg belum Islam Ghailan ada isteri 10orang, bila Islam dia cuma boleh setakat 4, dan boleh pilih yg mn2 yg dia kehendaki.dan dia ikut.4 itu adalah dikurangkan .
Apa yg Islam mahu?
Apakah erti perhubungan buruk dgn bermasam muka ,bergaduh bahkan tidak mengenali antara satu sama lain.

An Nisa Ayat 129
وَلَنْ تَسْتَطِيعُوا أَنْ تَعْدِلُوا بَيْنَ النِّسَاءِ وَلَوْ حَرَصْتُمْ ۖ فَلَا تَمِيلُوا كُلَّ الْمَيْلِ فَتَذَرُوهَا كَالْمُعَلَّقَةِ ۚ وَإِنْ تُصْلِحُوا وَتَتَّقُوا فَإِنَّ اللَّهَ كَانَ غَفُورًا رَحِيمًا

Dan kamu tidak akan dapat berlaku adil di antara isteri-isteri kamu sekalipun kamu bersungguh-sungguh (hendak melakukannya); oleh itu janganlah kamu cenderung dengan melampau (berat sebelah kepada isteri yang kamu sayangi) sehingga kamu biarkan isteri yang lain seperti benda yang tergantung (di awan-awan); dan jika kamu memperbaiki (keadaan yang pincang itu), dan memelihara diri (daripada perbuatan yang zalim), maka sesungguhnya Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.

ini Quran bg tau, kamu tidak akan dapat berlaku adil,jika sebab2 yg diharus,jgn kamu condong sangat sehingga terawan2. tiada tempat bergantung.dan jika tak mampu adil kena satu seperti Ayat 3surah an nisa.ini takut,bukan yakin.jika yakin ,dia guna bomoh .isteri jadi lembu.guna Islam untuk nafsu

annisa Ayat 3
وَإِنْ خِفْتُمْ أَلَّا تُقْسِطُوا فِي الْيَتَامَىٰ فَانْكِحُوا مَا طَابَ لَكُمْ مِنَ النِّسَاءِ مَثْنَىٰ وَثُلَاثَ وَرُبَاعَ ۖ فَإِنْ خِفْتُمْ أَلَّا تَعْدِلُوا فَوَاحِدَةً أَوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُكُمْ ۚ ذَٰلِكَ أَدْنَىٰ أَلَّا تَعُولُوا

Dan jika kamu takut tidak berlaku adil terhadap perempuan-perempuan yatim (apabila kamu berkahwin dengan mereka), maka berkahwinlah dengan sesiapa yang kamu berkenan dari perempuan-perempuan (lain): dua, tiga atau empat. Kemudian jika kamu bimbang tidak akan berlaku adil (di antara isteri-isteri kamu) maka (berkahwinlah dengan) seorang sahaja, atau (pakailah) hamba-hamba perempuan yang kamu miliki. Yang demikian itu adalah lebih dekat (untuk mencegah) supaya kamu tidak melakukan kezaliman.

9/14
Jika dok bergaduh antara satu sama lain apakah boleh seperti yg nabi nak.
Kehidupan rumahtangga biar mengeluarkan hasil yg baik dan harmoni.
Yg sebenar yg nabi nak dlm rumahtangga?
Ada yg masuk Islam ketika telah dewasa,adakah wajib berkhitan bg wanita?
Contoh tatu,wajib dikorek buang?
Sedang nabi sudah pesan,kamu bg senang bukan susahkan .
Ada yg kata menyederhanakan nafsu?
Adalah suatu penganiayaan kerana wanita tidak boleh kahwin 4.bgmn pula jika nafsunya sudah lemah.
Sederhana macam mn?
Boleh dibuktikan?
Contoh anjing.
Yg dah menerima anjing tu najis,dia baru dtgkan cara. Alasan ada ketika,ayam pun sama juga ketika kena virus
Contoh juga menanam uri.tanam mesti ada dgn bhn2 tertentu.itu cuma khurafat.

10/14
Ikut rasul lelaki,perempuan tak boleh ikut semua perkara.
Bila bertemu 2khitan ,bukan suatu suruhan.tapi kebiasaan dlm masyarakat Arab.
Contoh,perempuan dikahwini 4 perkara,adakah ini suatu suruhan?ini yg menjadi pilihan kebiasaan dan berlaku dlm masyarakat Arab.mesti difahami apakah yg sebenar yg dikehendaki.
Jadi soal khitan itu ,boleh dipastikan itu boleh menyederhanakan nafsu.tidak mungkin nabi suruh sesuatu yg belum pasti.
Bertemu khitan itu ada kinayah kepada persetubuhan.
Persetubuhan tanpa keluar air mani khilaf.
Keluar air mani,kena mandi.
Apa makna Bila seseorang berada diatas 4 cabang perempuan,dua tangan dua kaki?ini bermakna persetubuhan.

11/14
Adakah mesti berada dlm keadaan ini?bgmn jika perempuan tiada tangan.
Yg mesti adalah bersetubuh,maka wajiblah mandi.

باب إِذَا الْتَقَى الْخِتَانَانِ:
Apabila bertemu dua khitan

«291» حَدَّثَنَا مُعَاذُ بْنُ فَضَالَةَ قَالَ: حَدَّثَنَا هِشَامٌ (ح) وَحَدَّثَنَا أَبُو نُعَيْمٍ عَنْ هِشَامٍ عَنْ قَتَادَةَ عَنِ الْحَسَنِ عَنْ أَبِي رَافِعٍ عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: ((إِذَا جَلَسَ بَيْنَ شُعَبِهَا الأَرْبَعِ ثُمَّ جَهَدَهَا، فَقَدْ وَجَبَ الْغَسْلُ)). تَابَعَهُ عَمْرُو بْنُ مَرْزُوقٍ عَنْ شُعْبَةَ مِثْلَهُ.
وَقَالَ مُوسَى حَدَّثَنَا أَبَانُ قَالَ: حَدَّثَنَا قَتَادَةُ أَخْبَرَنَا الْحَسَنُ مِثْلَهُ.
[تحفة 14659].
Telah menceritakan kepada kami Mu'adz bin Fadlalah berkata, telah menceritakan kepada kami Hisyam. (dalam jalur lain disebutkan) Telah menceritakan kepada kami Abu Nu'aim
dari Hisyam
dari Qatadah
dari Al Hasan
dari Abu Rafi'
dari Abu Hurairah
dari Nabi shallallahu 'alaihi wasallam, beliau bersabda: "Jika seseorang duduk di antara empat anggota badannya(4 cabang Orang perempuan kemudian dia menyetubuhinya.), lalu bersungguh-sungguh kepadanya, maka wajib baginya mandi."
Hadits ini dikuatkan oleh 'Amru bin Marzuq(menjadi mutabik)
dari Syu'bah seperti hadits tersebut.
Dan Musa berkata,
telah menceritakan kepada kami Aban berkata,
telah menceritakan kepada kami Qatadah telah mengabarkan kepada kami Al Hasan
seperti hadits tersebut."

Hadits ini dikuatkan oleh 'Amru bin Marzuq(menjadi mutabik)
dari Syu'bah seperti hadits tersebut.
Dan Musa berkata,
telah menceritakan kepada kami Aban berkata,
telah menceritakan kepada kami Qatadah telah mengabarkan kepada kami Al Hasan
seperti hadits tersebut."

Jika dikata Mislahu isyarat kpd lafaz dan maknanya sama.
Nahwahu pula maksudnya sama.
Ha (ح)adalah Pemalingan sanad atau sanad lain pula.
Tujuan ,imam Bukhari seorang yg pakar dan orang akan kritik dia.
Riwayat Secara a nak a nak,an an,ada kemungkinan dia tidak ambil terus.
Mudalis,
Qatadah memang ambil terus dari hasan.ini imam Bukhari bawa.

Kaedah fekah.
Alihtia fil ibadah waa jibon
Dlm perkara ibadah,ikhtiat(mengambil langkah cermat dlm ibadah)adalah  wajib.
Disini tak jelas,imam bukhari pakai kaedah ini ke?

12/14
Iltizam imam Bukhari ,dia janji dan menepati janjinya
Dia wajibkannya ada wuduk ketika dia tulis kitab sahih ini.
14@16tahun dia tulis sahih Bukhari.
Tulis tajuk diraudah
Setiap bab ,dua isyarat kepada permulaan dan yg akhir dia bg isyarat akhir.
Dia tak akan ulang yg perkara yg sama.hadis yg sama tapi apa yg ingin diajar tetap tak sama
Ada isyarat tamat atau kesudahan.maksud dia supaya ingat mati .ingat mati boleh menyebabkan bersungguh2 untuk berbuat baik.
Setiap permulaan ada kesudahan.
Jadi tak boleh main2.ingat mati penting.jadi maju ,jadi baik.
Imam Sayuti,guna masa 8tahun untuk menulis,umur 48th dia mati.
Imam Nawawi mati pada umur 40 th.
Umar buat cop dicincinnya,Cukuplah mati menjadi penasihat kepada ku.
Ingat Mati sudah cukup memberikan motivasi.
Takut mati,semakin rajin buat kerja.
Baroahiftitah,
Mandi, bila mati akan dimandikan.
Sebelum mati ada Mandi junub,bila mati akan dimandikan juga.
Akhir bab ini dan akhir hidup ini.
Disyurga baru tidak berakhir.
Ini semua isyarat kepada mati.
Semasa hidup kita boleh solat sendiri dan nanti kita akan disolatkan.

13/14
Soalan uri.
1.adakah benda yg dihormati dr segi hukum syarat?
Jika dihormati ,maka Kita kena jaga.kalu tidak dihormati  boleh dibuang.anak yg keguguran ,dlm syair disebut jika telah ada tanda2 hidup hukumnya sama dgn manusia lain .jika tidak ada tanda hidup,maka boleh dibuang.
Uri lagi lah bukan anak ,ia adalah najis,najis sesuatu yg tidak dihormati dan boleh dibuang.
Oleh kerana dia najis,tidak boleh dipakai.
Jika sudah berubah sudah hilang hakikatnya  maka boleh.
Jika kita dah buang ,ada orang lain ambil,kita sudah lepas tanggungjawab kita.
Perselisihan menjadikan keras kepala tanpa menghiraukan  al Quran dan sunnah adalah tidak patut berlaku.
Mazhab2 adalah Rahmat,jika permusuhan itu jadi bala.

14/14
Suatu ketika dizaman khilafah osmaniyah,dimasjidil haram ke4 empat mazhab solat berimanlah masing2.
Sekarang sudah tidak begitu,satu imam shj tak kira apa mazhab.
Mesti belajar Quran dan sunnah.
Cabang byk boleh tetapi jgn bergaduh.
Amar berguling dlm debu untuk tayamun mandi wajib.
Umar tak buat apa2.kedua2nya betul untuk berijtihad.
Jika ijtihad,dapat satu pahala jika salah.