Khamis, Januari 28, 2021

Sahih muslim kitab fitnah&tanda qiamat sesi 008

Sahih muslim kitab fitnah&tanda qiamat sesi 008

٥٤ -  الفتن وأشراط الساعة » ١٣٧٢ -  في فتح قسطنطينية وخروج الدجال ونزول عيسى ابن مريم

54. Fitnah dan tanda kiamat » 1372. Pembukaan(penaklukan) Kota Kostantinopel, keluarnya Dajjal dan turunya Isa bin Maryam

٥١٥٧ - حَدَّثَنِي زُهَيْرُ بْنُ حَرْبٍ حَدَّثَنَا مُعَلَّى بْنُ مَنْصُورٍ حَدَّثَنَا سُلَيْمَانُ بْنُ بِلَالٍ حَدَّثَنَا سُهَيْلٌ عَنْ أَبِيهِ عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ لَا تَقُومُ السَّاعَةُ حَتَّى يَنْزِلَ الرُّومُ بِالْأَعْمَاقِ أَوْ بِدَابِقٍ فَيَخْرُجُ إِلَيْهِمْ جَيْشٌ مِنْ الْمَدِينَةِ مِنْ خِيَارِ أَهْلِ الْأَرْضِ يَوْمَئِذٍ فَإِذَا تَصَافُّوا قَالَتْ الرُّومُ خَلُّوا بَيْنَنَا وَبَيْنَ الَّذِينَ سَبَوْا مِنَّا نُقَاتِلْهُمْ فَيَقُولُ الْمُسْلِمُونَ لَا وَاللَّهِ لَا نُخَلِّي بَيْنَكُمْ وَبَيْنَ إِخْوَانِنَا فَيُقَاتِلُونَهُمْ فَيَنْهَزِمُ ثُلُثٌ لَا يَتُوبُ اللَّهُ عَلَيْهِمْ أَبَدًا وَيُقْتَلُ ثُلُثُهُمْ أَفْضَلُ الشُّهَدَاءِ عِنْدَ اللَّهِ وَيَفْتَتِحُ الثُّلُثُ لَا يُفْتَنُونَ أَبَدًا فَيَفْتَتِحُونَ قُسْطَنْطِينِيَّةَ فَبَيْنَمَا هُمْ يَقْتَسِمُونَ الْغَنَائِمَ قَدْ عَلَّقُوا سُيُوفَهُمْ بِالزَّيْتُونِ إِذْ صَاحَ فِيهِمْ الشَّيْطَانُ إِنَّ الْمَسِيحَ قَدْ خَلَفَكُمْ فِي أَهْلِيكُمْ فَيَخْرُجُونَ وَذَلِكَ بَاطِلٌ فَإِذَا جَاءُوا الشَّأْمَ خَرَجَ فَبَيْنَمَا هُمْ يُعِدُّونَ لِلْقِتَالِ يُسَوُّونَ الصُّفُوفَ إِذْ أُقِيمَتْ الصَّلَاةُ فَيَنْزِلُ عِيسَى ابْنُ مَرْيَمَ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَأَمَّهُمْ فَإِذَا رَآهُ عَدُوُّ اللَّهِ ذَابَ كَمَا يَذُوبُ الْمِلْحُ فِي الْمَاءِ فَلَوْ تَرَكَهُ لَانْذَابَ حَتَّى يَهْلِكَ وَلَكِنْ يَقْتُلُهُ اللَّهُ بِيَدِهِ فَيُرِيهِمْ دَمَهُ فِي حَرْبَتِهِ

5157. Telah menceritakan kepadaku Zuhair bin Harb telah menceritakan kepada kami Mu'alla bin Manhsur telah menceritakan kepada kami Sulaiman bin Bilal telah menceritakan kepada kami Suhail dari ayahnya dari Abu Abu Hurairah Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda: "Tidak akan terjadi hari kiamat(perkara ini sangat pasti berlaku sebelum qiamat) hingga bangsa Romawi turun ke medan perang di suatu tempat bernama A'maq atau Dabiq(di Syam atau Siria atau Alippo), sehingga ada sekelompok pasukan dari Madinah yang keluar menghadapi mereka. Mereka adalah sebaik-baik penduduk bumi ketika itu(orang yg nak lawan orang Rom). Dan tatkala mereka berhadapan(berada dalam barisan masing2), pasukan Romawi berkata: 'Biarkanlah kami memerangi (bala tentera)orang-orang yang menawan kami! ' Kaum muslimin (orang Islam )menjawab: 'Tidak, demi Allah, kami tidak akan membiarkan kalian memerangi saudara-saudara kami.(itu) Maka terjadilah peperangan antara mereka. Lalu ada sepertiga yang kalah dimana Allah tidak akan mengampuni(taubat) dosa mereka untuk selamanya, dan sepertiga lagi terbunuh sebagai sebaik-baik para syuhada di sisi Allah, dan sepertiga lagi Allah memberikan kemenangan kepada mereka. Mereka tidak akan ditimpa sebuah fitnah(teruji) untuk selamanya, lalu selanjutnya mereka menaklukkan kostantinopel. Dan ketika mereka sedang membagi-bagi harta rampasan perang dan tengah menggantungkan pedang-pedang mereka pada pohon zaitun, tiba-tiba setan meneriaki mereka 'Sesungguhnya Al Masih(yakni dajal) telah muncul di tengah-tengah keluarga kalian, merekapun berhamburan keluar(balik tengok), dan ternyata itu hanyalah kebohongan belaka. Ketika mereka mendatangi Syam,(baru) ia muncul. Dan ketika mereka sedang mempersiapkan peperangan dan sedang merapikan barisan, tiba-tiba datanglah waktu shalat, dan turunlah Nabi Isa bin Maryam shallallahu 'alaihi wasallam, lalu ia mengimami mereka. Dan apabila musuh Allah (Dajjal) melihatnya, niscaya ia akan meleleh sebagaimana garam yang mencair (larut)di dalam air, meskipun seandainya saja ia membiarkannya nantinya ia juga akan meleleh lalu binasa akan tetapi Allah menginginkan ia membunuhnya dengan tangannya lalu memperlihatkan kepada mereka darahnya yang berada di ujung tombaknya.



٥٤ -  الفتن وأشراط الساعة » ١٣٧٣ -  تقوم الساعة والروم أكثر الناس

54. Fitnah dan tanda kiamat » 1373. Kiamat tegak ketika Romawi adalah bangsa yang paling banyak penduduknya

٥١٥٨ - حَدَّثَنَا عَبْدُ الْمَلِكِ بْنُ شُعَيْبِ بْنِ اللَّيْثِ حَدَّثَنِي عَبْدُ اللَّهِ بْنُ وَهْبٍ أَخْبَرَنِي اللَّيْثُ بْنُ سَعْدٍ حَدَّثَنِي مُوسَى بْنُ عُلَيٍّ عَنْ أَبِيهِ قَالَ قَالَ الْمُسْتَوْرِدُ الْقُرَشِيُّ عِنْدَ عَمْرِو بْنِ الْعَاصِ سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ تَقُومُ السَّاعَةُ وَالرُّومُ أَكْثَرُ النَّاسِ فَقَالَ لَهُ عَمْرٌو أَبْصِرْ مَا تَقُولُ قَالَ أَقُولُ مَا سَمِعْتُ مِنْ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ لَئِنْ قُلْتَ ذَلِكَ إِنَّ فِيهِمْ لَخِصَالًا أَرْبَعًا إِنَّهُمْ لَأَحْلَمُ النَّاسِ عِنْدَ فِتْنَةٍ وَأَسْرَعُهُمْ إِفَاقَةً بَعْدَ مُصِيبَةٍ وَأَوْشَكُهُمْ كَرَّةً بَعْدَ فَرَّةٍ وَخَيْرُهُمْ لِمِسْكِينٍ وَيَتِيمٍ وَضَعِيفٍ وَخَامِسَةٌ حَسَنَةٌ جَمِيلَةٌ وَأَمْنَعُهُمْ مِنْ ظُلْمِ الْمُلُوكِ
5158. Telah menceritakan kepada kami Abdulmalik bin Syu'aib bin Al Laits telah menceritakan kepadaku Abdullah bin Wahab telah mengkhabarkan kepadaku Al Laits bin Sa'ad telah menceritakan kepadaku Musa bin Ali dar ayahnya berkata: Al Mustaudir Al Qurasy berkata didekat Amru bin Al Ash: Aku mendengar Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda: "Kiamat terjadi dan Romawi adalah manusia yang paling banyak." Amru berkata: Perhatikan ucapanmu. Ia(Al Mustaudir) berkata: Aku mengatakan yang aku dengar dari Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam. Ia berkata: Bila kau katakan demikian, pada diri mereka terdapat empat hal; mereka adalah orang-orang yang paling sabar(penyantun) saat terjadi fitnah, paling cepat (pulih)miskin saat terjadi musibah(bencana), paling cepat(bertindakbalas) menyerang setelah mundur, dan yang terbaik dari mereka terhadap orang miskin, anak yatim dan orang lemah. Yang kelima adalah yang(mengawal diri dari dizalimi pemerintah) menawan dan cantik serta paling tahan terhadap kezaliman para raja.

٥١٥٩ - حَدَّثَنِي حَرْمَلَةُ بْنُ يَحْيَى التُّجِيبِيُّ حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ وَهْبٍ حَدَّثَنِي أَبُو شُرَيْحٍ أَنَّ عَبْدَ الْكَرِيمِ بْنَ الْحَارِثِ حَدَّثَهُ أَنَّ الْمُسْتَوْرِدَ الْقُرَشِيَّ قَالَ سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ تَقُومُ السَّاعَةُ وَالرُّومُ أَكْثَرُ النَّاسِ قَالَ فَبَلَغَ ذَلِكَ عَمْرَو بْنَ الْعَاصِ فَقَالَ مَا هَذِهِ الْأَحَادِيثُ الَّتِي تُذْكَرُ عَنْكَ أَنَّكَ تَقُولُهَا عَنْ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَقَالَ لَهُ الْمُسْتَوْرِدُ قُلْتُ الَّذِي سَمِعْتُ مِنْ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ فَقَالَ عَمْرٌو لَئِنْ قُلْتَ ذَلِكَ إِنَّهُمْ لَأَحْلَمُ النَّاسِ عِنْدَ فِتْنَةٍ وَأَجْبَرُ النَّاسِ عِنْدَ مُصِيبَةٍ وَخَيْرُ النَّاسِ لِمَسَاكِينِهِمْ وَضُعَفَائِهِمْ

5159. Telah menceritakan kepadaku Harmalah bin Yahya At Tujibi telah menceritakan kepada kami Abdullah bin Wahab telah menceritakan kepadaku Abu Syuraih bahwa Abdulkarim bin Al Harits menceritakan padanya bahwa Al Mustaurid Al Qurasy(perawi) berkata: Aku mendengar Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda: "Kiamat terjadi dan Romawi adalah manusia yang paling banyak." Kata-kata ini terdengar oleh Amru bin Al Ash, ia berkata: Ucapan-ucapan apa yang disebut darimu bahwa kau mengatakannya dari Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam? Al Mustaurid berkata padanya: Aku katakan yang aku dengar dari Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam. Amru berkata: Bila kau katakan demikian(saya nak tambah lagi), mereka adalah orang-orang paling sabar(penyantun) saat terjadi fitnah, paling kuat(pandai menghadapi musibah) saat terjadi musibah dan yang terbaik terhadap orang-orang miskin dan orang-orang lemah.
 Minit 10

Hadits 5157
Hadits 5158
Hadits 5159

Hadits 5157
-Peperangan ini tak tahu bila berlakunya.
-Allah tak terima bererti mereka tidak sempat bertaubat atau mereka murtad.
-⅓mati ,⅓ tidak diterima dan ⅓ yang terbaik Islamnya.
Mereka akan menguasai Qanstantiniah.
Loni memang berada ditangan Islam.
Ini bererti Turki akan dikuasai bukan Islam dan akan menang lagi.
-Rom maksudnya adalah orang2 Kristian.
-Atau ada juga yang berpendapat yang tak kuat Qanstantiyah adalah bandar pusat orang2 Kristian.
-Orang Islam akan menguasainya juga.
-Mengantung pedang di sangkut di pokok zaiton...
Pedang bererti  senjata yg diketahui pada masa itu.Itu adalah cara Nabi saw  diberitahu supaya mudah difahami bahawa perang sudah berhenti.
-Andaian balik guna pedang setelah ada senjata nuklear adalah salah.
-pedang adalah lambang senjata.
-syaitan bertempik.
-Di sini Masih dengan makna dajal.sebab dipanggil Masih sebab matanya satu atau jajah merata.
-tujuan nak suruh orang sedang berjuang balik...pada hal syaitan yang ambil kesempatan.Orang Islam kena beringat   sebab syaitan boleh membuat suara yang sama. Atau diperdaya oleh syaitan.
-Syam termasuk Siria,Palestin,Jordan.
Minit 49

Hadits 5158
Hadits 5159
-Kiamat tegak ketika Romawi adalah bangsa yang paling banyak penduduknya.
-Rom termasuk semua orang Kristian
-Al Mustaurid Al Qurasy(perawi) berkata: Aku mendengar Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda: "Kiamat terjadi dan Romawi adalah manusia yang paling banyak."
-Amru berkata: Bila kau katakan demikian(saya nak tambah lagi), mereka adalah orang-orang paling sabar
1.(penyantun) saat terjadi fitnah, 
2.paling kuat(pandai/cepat menghadapi musibah) saat terjadi musibah dan yang terbaik terhadap orang-orang miskin dan orang-orang lemah.
3.paling cepat kembali ke medan perang.
4.paling baik dengan orang lemah.
- sifat orang barat yang menganut Kristian.
-Sifat bangsa yang maju kebetulan beragama kristian
5. Mereka tidak suka pada pemerintah yang zalim.

Sahih muslim kitab fitnah&tanda qiamat sesi 008

Sahih muslim kitab fitnah&tanda qiamat sesi 008

٥٤ -  الفتن وأشراط الساعة » ١٣٧٢ -  في فتح قسطنطينية وخروج الدجال ونزول عيسى ابن مريم

54. Fitnah dan tanda kiamat » 1372. Pembukaan(penaklukan) Kota Kostantinopel, keluarnya Dajjal dan turunya Isa bin Maryam

٥١٥٧ - حَدَّثَنِي زُهَيْرُ بْنُ حَرْبٍ حَدَّثَنَا مُعَلَّى بْنُ مَنْصُورٍ حَدَّثَنَا سُلَيْمَانُ بْنُ بِلَالٍ حَدَّثَنَا سُهَيْلٌ عَنْ أَبِيهِ عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ لَا تَقُومُ السَّاعَةُ حَتَّى يَنْزِلَ الرُّومُ بِالْأَعْمَاقِ أَوْ بِدَابِقٍ فَيَخْرُجُ إِلَيْهِمْ جَيْشٌ مِنْ الْمَدِينَةِ مِنْ خِيَارِ أَهْلِ الْأَرْضِ يَوْمَئِذٍ فَإِذَا تَصَافُّوا قَالَتْ الرُّومُ خَلُّوا بَيْنَنَا وَبَيْنَ الَّذِينَ سَبَوْا مِنَّا نُقَاتِلْهُمْ فَيَقُولُ الْمُسْلِمُونَ لَا وَاللَّهِ لَا نُخَلِّي بَيْنَكُمْ وَبَيْنَ إِخْوَانِنَا فَيُقَاتِلُونَهُمْ فَيَنْهَزِمُ ثُلُثٌ لَا يَتُوبُ اللَّهُ عَلَيْهِمْ أَبَدًا وَيُقْتَلُ ثُلُثُهُمْ أَفْضَلُ الشُّهَدَاءِ عِنْدَ اللَّهِ وَيَفْتَتِحُ الثُّلُثُ لَا يُفْتَنُونَ أَبَدًا فَيَفْتَتِحُونَ قُسْطَنْطِينِيَّةَ فَبَيْنَمَا هُمْ يَقْتَسِمُونَ الْغَنَائِمَ قَدْ عَلَّقُوا سُيُوفَهُمْ بِالزَّيْتُونِ إِذْ صَاحَ فِيهِمْ الشَّيْطَانُ إِنَّ الْمَسِيحَ قَدْ خَلَفَكُمْ فِي أَهْلِيكُمْ فَيَخْرُجُونَ وَذَلِكَ بَاطِلٌ فَإِذَا جَاءُوا الشَّأْمَ خَرَجَ فَبَيْنَمَا هُمْ يُعِدُّونَ لِلْقِتَالِ يُسَوُّونَ الصُّفُوفَ إِذْ أُقِيمَتْ الصَّلَاةُ فَيَنْزِلُ عِيسَى ابْنُ مَرْيَمَ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَأَمَّهُمْ فَإِذَا رَآهُ عَدُوُّ اللَّهِ ذَابَ كَمَا يَذُوبُ الْمِلْحُ فِي الْمَاءِ فَلَوْ تَرَكَهُ لَانْذَابَ حَتَّى يَهْلِكَ وَلَكِنْ يَقْتُلُهُ اللَّهُ بِيَدِهِ فَيُرِيهِمْ دَمَهُ فِي حَرْبَتِهِ

5157. Telah menceritakan kepadaku Zuhair bin Harb telah menceritakan kepada kami Mu'alla bin Manhsur telah menceritakan kepada kami Sulaiman bin Bilal telah menceritakan kepada kami Suhail dari ayahnya dari Abu Abu Hurairah Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda: "Tidak akan terjadi hari kiamat(perkara ini sangat pasti berlaku sebelum qiamat) hingga bangsa Romawi turun ke medan perang di suatu tempat bernama A'maq atau Dabiq(di Syam atau Siria atau Alippo), sehingga ada sekelompok pasukan dari Madinah yang keluar menghadapi mereka. Mereka adalah sebaik-baik penduduk bumi ketika itu(orang yg nak lawan orang Rom). Dan tatkala mereka berhadapan(berada dalam barisan masing2), pasukan Romawi berkata: 'Biarkanlah kami memerangi (bala tentera)orang-orang yang menawan kami! ' Kaum muslimin (orang Islam )menjawab: 'Tidak, demi Allah, kami tidak akan membiarkan kalian memerangi saudara-saudara kami.(itu) Maka terjadilah peperangan antara mereka. Lalu ada sepertiga yang kalah dimana Allah tidak akan mengampuni(taubat) dosa mereka untuk selamanya, dan sepertiga lagi terbunuh sebagai sebaik-baik para syuhada di sisi Allah, dan sepertiga lagi Allah memberikan kemenangan kepada mereka. Mereka tidak akan ditimpa sebuah fitnah(teruji) untuk selamanya, lalu selanjutnya mereka menaklukkan kostantinopel. Dan ketika mereka sedang membagi-bagi harta rampasan perang dan tengah menggantungkan pedang-pedang mereka pada pohon zaitun, tiba-tiba setan meneriaki mereka 'Sesungguhnya Al Masih(yakni dajal) telah muncul di tengah-tengah keluarga kalian, merekapun berhamburan keluar(balik tengok), dan ternyata itu hanyalah kebohongan belaka. Ketika mereka mendatangi Syam,(baru) ia muncul. Dan ketika mereka sedang mempersiapkan peperangan dan sedang merapikan barisan, tiba-tiba datanglah waktu shalat, dan turunlah Nabi Isa bin Maryam shallallahu 'alaihi wasallam, lalu ia mengimami mereka. Dan apabila musuh Allah (Dajjal) melihatnya, niscaya ia akan meleleh sebagaimana garam yang mencair (larut)di dalam air, meskipun seandainya saja ia membiarkannya nantinya ia juga akan meleleh lalu binasa akan tetapi Allah menginginkan ia membunuhnya dengan tangannya lalu memperlihatkan kepada mereka darahnya yang berada di ujung tombaknya.



٥٤ -  الفتن وأشراط الساعة » ١٣٧٣ -  تقوم الساعة والروم أكثر الناس

54. Fitnah dan tanda kiamat » 1373. Kiamat tegak ketika Romawi adalah bangsa yang paling banyak penduduknya

٥١٥٨ - حَدَّثَنَا عَبْدُ الْمَلِكِ بْنُ شُعَيْبِ بْنِ اللَّيْثِ حَدَّثَنِي عَبْدُ اللَّهِ بْنُ وَهْبٍ أَخْبَرَنِي اللَّيْثُ بْنُ سَعْدٍ حَدَّثَنِي مُوسَى بْنُ عُلَيٍّ عَنْ أَبِيهِ قَالَ قَالَ الْمُسْتَوْرِدُ الْقُرَشِيُّ عِنْدَ عَمْرِو بْنِ الْعَاصِ سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ تَقُومُ السَّاعَةُ وَالرُّومُ أَكْثَرُ النَّاسِ فَقَالَ لَهُ عَمْرٌو أَبْصِرْ مَا تَقُولُ قَالَ أَقُولُ مَا سَمِعْتُ مِنْ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ لَئِنْ قُلْتَ ذَلِكَ إِنَّ فِيهِمْ لَخِصَالًا أَرْبَعًا إِنَّهُمْ لَأَحْلَمُ النَّاسِ عِنْدَ فِتْنَةٍ وَأَسْرَعُهُمْ إِفَاقَةً بَعْدَ مُصِيبَةٍ وَأَوْشَكُهُمْ كَرَّةً بَعْدَ فَرَّةٍ وَخَيْرُهُمْ لِمِسْكِينٍ وَيَتِيمٍ وَضَعِيفٍ وَخَامِسَةٌ حَسَنَةٌ جَمِيلَةٌ وَأَمْنَعُهُمْ مِنْ ظُلْمِ الْمُلُوكِ
5158. Telah menceritakan kepada kami Abdulmalik bin Syu'aib bin Al Laits telah menceritakan kepadaku Abdullah bin Wahab telah mengkhabarkan kepadaku Al Laits bin Sa'ad telah menceritakan kepadaku Musa bin Ali dar ayahnya berkata: Al Mustaudir Al Qurasy berkata didekat Amru bin Al Ash: Aku mendengar Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda: "Kiamat terjadi dan Romawi adalah manusia yang paling banyak." Amru berkata: Perhatikan ucapanmu. Ia(Al Mustaudir) berkata: Aku mengatakan yang aku dengar dari Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam. Ia berkata: Bila kau katakan demikian, pada diri mereka terdapat empat hal; mereka adalah orang-orang yang paling sabar(penyantun) saat terjadi fitnah, paling cepat (pulih)miskin saat terjadi musibah(bencana), paling cepat(bertindakbalas) menyerang setelah mundur, dan yang terbaik dari mereka terhadap orang miskin, anak yatim dan orang lemah. Yang kelima adalah yang(mengawal diri dari dizalimi pemerintah) menawan dan cantik serta paling tahan terhadap kezaliman para raja.

٥١٥٩ - حَدَّثَنِي حَرْمَلَةُ بْنُ يَحْيَى التُّجِيبِيُّ حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ وَهْبٍ حَدَّثَنِي أَبُو شُرَيْحٍ أَنَّ عَبْدَ الْكَرِيمِ بْنَ الْحَارِثِ حَدَّثَهُ أَنَّ الْمُسْتَوْرِدَ الْقُرَشِيَّ قَالَ سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ تَقُومُ السَّاعَةُ وَالرُّومُ أَكْثَرُ النَّاسِ قَالَ فَبَلَغَ ذَلِكَ عَمْرَو بْنَ الْعَاصِ فَقَالَ مَا هَذِهِ الْأَحَادِيثُ الَّتِي تُذْكَرُ عَنْكَ أَنَّكَ تَقُولُهَا عَنْ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَقَالَ لَهُ الْمُسْتَوْرِدُ قُلْتُ الَّذِي سَمِعْتُ مِنْ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ فَقَالَ عَمْرٌو لَئِنْ قُلْتَ ذَلِكَ إِنَّهُمْ لَأَحْلَمُ النَّاسِ عِنْدَ فِتْنَةٍ وَأَجْبَرُ النَّاسِ عِنْدَ مُصِيبَةٍ وَخَيْرُ النَّاسِ لِمَسَاكِينِهِمْ وَضُعَفَائِهِمْ

5159. Telah menceritakan kepadaku Harmalah bin Yahya At Tujibi telah menceritakan kepada kami Abdullah bin Wahab telah menceritakan kepadaku Abu Syuraih bahwa Abdulkarim bin Al Harits menceritakan padanya bahwa Al Mustaurid Al Qurasy(perawi) berkata: Aku mendengar Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda: "Kiamat terjadi dan Romawi adalah manusia yang paling banyak." Kata-kata ini terdengar oleh Amru bin Al Ash, ia berkata: Ucapan-ucapan apa yang disebut darimu bahwa kau mengatakannya dari Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam? Al Mustaurid berkata padanya: Aku katakan yang aku dengar dari Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam. Amru berkata: Bila kau katakan demikian(saya nak tambah lagi), mereka adalah orang-orang paling sabar(penyantun) saat terjadi fitnah, paling kuat(pandai menghadapi musibah) saat terjadi musibah dan yang terbaik terhadap orang-orang miskin dan orang-orang lemah.
 Minit 10

Hadits 5157
Hadits 5158
Hadits 5159

Hadits 5157
-Peperangan ini tak tahu bila berlakunya.
-Allah tak terima bererti mereka tidak sempat bertaubat atau mereka murtad.
-⅓mati ,⅓ tidak diterima dan ⅓ yang terbaik Islamnya.
Mereka akan menguasai Qanstantiniah.
Loni memang berada ditangan Islam.
Ini bererti Turki akan dikuasai bukan Islam dan akan menang lagi.
-Rom maksudnya adalah orang2 Kristian.
-Atau ada juga yang berpendapat yang tak kuat Qanstantiyah adalah bandar pusat orang2 Kristian.
-Orang Islam akan menguasainya juga.
-Mengantung pedang di sangkut di pokok zaiton...
Pedang bererti  senjata yg diketahui pada masa itu.Itu adalah cara Nabi saw  diberitahu supaya mudah difahami bahawa perang sudah berhenti.
-Andaian balik guna pedang setelah ada senjata nuklear adalah salah.
-pedang adalah lambang senjata.
-syaitan bertempik.
-Di sini Masih dengan makna dajal.sebab dipanggil Masih sebab matanya satu atau jajah merata.
-tujuan nak suruh orang sedang berjuang balik...pada hal syaitan yang ambil kesempatan.Orang Islam kena beringat   sebab syaitan boleh membuat suara yang sama. Atau diperdaya oleh syaitan.
-Syam termasuk Siria,Palestin,Jordan.
Minit 49

Hadits 5158
Hadits 5159
-Kiamat tegak ketika Romawi adalah bangsa yang paling banyak penduduknya.
-Rom termasuk semua orang Kristian
-Al Mustaurid Al Qurasy(perawi) berkata: Aku mendengar Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda: "Kiamat terjadi dan Romawi adalah manusia yang paling banyak."
-Amru berkata: Bila kau katakan demikian(saya nak tambah lagi), mereka adalah orang-orang paling sabar
1.(penyantun) saat terjadi fitnah, 
2.paling kuat(pandai/cepat menghadapi musibah) saat terjadi musibah dan yang terbaik terhadap orang-orang miskin dan orang-orang lemah.
3.paling cepat kembali ke medan perang.
4.paling baik dengan orang lemah.
- sifat orang barat yang menganut Kristian.
-Sifat bangsa yang maju kebetulan beragama kristian
5. Mereka tidakmsuka pada pemerintah yang zalim.

K808.Selain ABC, 123, Mengenal Warna, Ini Ibu Ayah Boleh Ajar Anak Bila Cecah 4 Tahun

K808.Selain ABC, 123, Mengenal Warna, Ini Ibu Ayah Boleh Ajar Anak Bila Cecah 4 Tahun.

Pastinya ibu bapa tertanya-tanya apa yang boleh buat untuk anak-anak yang sedang dalam fasa nak belajar dan memahami dirinya sendiri. Perlu ke setiap kali keluar anak minta mainan kita beli atau paksa anak belajar?

Melalui apa yang dikongsikan oleh Terapis Cara Kerja, Aabidah Ab Ghani sebenarnya ada beberapa cara yang boleh dilakukan untuk mantapkan keupayaan anak dari awal.

Ibu ayah, apa yang boleh kita ajarkan kepada anak-anak sekitar usia 4 tahun ke atas selain ABC, 123, dan mengenal warna?

1. PLAY.

Bila bercakap tentang PLAY, biasanya, kita akan terfikir “nak beli mainan apa eh nak bagi anak main?”. Tukar. Tukar kepada “macam mana ya nak main dengan anak-anak?”. Itu lebih tepat.

Percayalah anak-anak sebenarnya tak memerlukan permainan (tapi Wajihah pun toys dia satu bilik penuh).

Bercakap dengan mereka, respon pada soalan dan perbuatan mereka, beri ekspresi muka yang bersungguh-sungguh, jauhkan handphone ketika bersama mereka, semua ini adalah curahan perhatian yang mereka perlukan.

Ajarkan mengambil giliran, ajarkan berkongsi permainan, ajarkan toleransi, ajarkan mengasihani, ajarkan memberi, ajarkan berani menghadapi ketakutan, ajarkan menyelesaikan masalah….semua ini sangat banyak dipelajari dalam bermain.

Nak main apa?
Main masak-masak,
Main kejar-kejar,
Main hide and seek,
Main lompat tikus,

Ada masa kita perlu masuk ke dunia mereka untuk fahami apa yang mereka nak sampaikan.

Rendahkan ego, tinggikan empati, banyakkan toleransi. Bukan sepanjang masa, hanya semasa bermain.

2. SELF HELP SKILL.

Dah 4 tahun, lepaskan mereka untuk menguruskan diri. Cukup sekadar pandu dan awasi..
Pakai baju, buka baju, Ke tandas, Mandi, Gosok gigi (might need extra help jika masih belum boleh berus bersih..nanti gigi rosak pula jika tak bersih betul-betul kan)
Lap badan
Sikat rambut
Makan minum
Apa yang mereka akan pelajari?
Body awareness
Perceptual motor
Problem solving…dan banyak lagi.

3. FEEL GOOD.

Elakkan kata-kata negatif. Elakkan memberi gambaran negatif tentang diri mereka sendiri.
“Kakak ni comotlah”
“Suka sangat tak dengar kata ni kenapa?”
“Buat lagi perangai tak senonoh ni.

Elakkan dan gantikan dengan kata-kata pembakar semangat!
“Lepas makan cepat-cepat basuh mulut, barulah comel”
“Kalau dengar kata umi, nanti masuk syurga”

Beri mereka self image yang baik supaya mereka mampu feel good about themselves. Beri mereka harapan dan kepercayaan. Bekalkan mereka kekuatan dan perlindungan. Suburkan mereka dengan kasih sayang dan perhatian. Mantapkan mereka dengan ketegasan dan keberanian. We can do it!

Occupational Therapist
Wafa Therapy Centre
Brain Gym Facilitator

K805.TIPS ELAK PERANG SAUDARA: Atasi anak berebut dan bergaduh adik beradik.

K805.TIPS ELAK PERANG SAUDARA: 
Atasi anak berebut dan bergaduh adik beradik.

Bergaduh adik beradik tu sebahagian plot normal dalam cerita mana-mana keluarga. 
Tapi bagaimana nak ubat plot ini menjadi peluang bina EQ anak-anak dan tidak menjadi memori pahit yang membekas dalam diri mereka?

Jalan mudah- ibu bapa jadi referee, sapa salah kena atau dua-dua kena. Jalan ni mungkin yang paling cepat, tapi masalahnya anak-anak tidak belajar apa-apa darinya. Buktinya - sejam lagi dia buat pula.

Jalan susah sikit - tapi therapeuthic. Kita modify behaviour guna acknowledgement of emotion dan consequences. Sekali sekala kena cuba jalan susah, kalau kesannya lebih kekal.

Tips elak anak berebut atau berbalah (tanpa perlu jadi referee)

1. Jika pergaduhan itu mengenai perkara remeh – abaikan. (teknik ini nak latih anak yang kena supaya ada threshold mengadu lebih tinggi, serta discourage anak yang buat supaya tak dapat perhatian)

2. Jika ia lebih serius seperti berebut mainan sehingga menganggu permainan atau melarat menjadi perbalahan – mulakan dengan acknowledge perasaan marah kedua-dua anak (“Mama tengok kakak dengan adik betul-betul marah”).

3. Bila mereka mengadu, dengan dengan hormat (be respectful – dengar, tengok mata mereka dan pegang jika perlu).

4. Tunjukkan pada mereka anda faham dan situasi itu sukar bagi mereka - (“kakak nak lego yang ni buat rumah Barbie, adik nak buat kereta…tapi lego ni ada satu sahaja tinggal. Patutlah kakak dan adik berebut, sebab tinggal satu aje).

5. Tunjukkan yang anda percaya mereka boleh selesaikan – ("Mama tahu dua-dua nak benda yang sama, tapi benda ada satu sahaja, cuba kakak dengan adik fikir, macam mana nak kongsi supaya dua-dua tak bergaduh. Mama tahu kakak dengan adik mesti boleh settlekan..dah besar kan? Dua-dua anak soleh Mama")

6. Tinggalkan.

Teknik ini mungkin tak selesaikan perbalahan mereka. Tapi ia akan elakkan perbalahan jadi lebih teruk. Jika kita konsisten dengan teknik ini, mereka akan mula belajar kaitkan bergaduh dan berebut dengan emosi yang negatif (marah, bergaduh) kerana kita acknowledge dan mereka juga jadi lebih berdikari dalam menguruskan emosi.

Jika pergaduhan jadi berpanjangan aau melarat menjadi fizikal, sambung dengan teknik ini:

7. nyatakan dengan jelas apa yang anda nampak dan tidak suka (“nampaknya kakak dengan adik tak nak beralah dan share permainan sama-sama, sekarang dah jadi gaduh..”)

8. tarik reward bermain (time-off) dan asingkan - (“sekarang, dua-dua tak boleh main untuk sepuluh minit. Kakak pergi bilik kakak, adik pergi main bilik adik. Bila dua-dua dah tenang, baru boleh main semula”).

9. Apa yang paling penting - konsisten. Tak kisah hebat mana teknik, kalau kita give in here and there. mereka akan dengan cepat tahu trick nak tewaskan peraturan kita. 

PERKARA YANG IBUBAPA PERLU ELAKKAN APABILA ANAK-ANAK BEREBUT

1. Jangan label – “kakak dengan adik ni asyik bergaduh aje”

2. Jangan bandingkan – “kenapa kamu berdua tak boleh jadi macam anak auntie X”. Semua adik beradik bergaduh dalam dunia ni, termasuk auntie X, Y dan Z

3. Terima apa cakap mereka. Jangan tunjukkan anda berpihak atau tidak mempercayai salah seorang

4. Biarkan mereka marah – marah ialah emosi manusia, jangan halang, tapi tunjukkan mereka cara betul nak tunjuk marah.

5. Beri perhatian bila mereka main dengan baik tanpa bergaduh – puji dan reward jika perlu.

6. Alihkan tumpuan dengan buat lawak, kisah lucu dan perkara yang buat mereka ketawa.

7. Jika mereka berkelakuan ganas/fizikal. Beri hukuman sewajarnya secara konsisten. Jelaskan yang ia tidak boleh diterima dan setiap kelakuan fizikal akan dapat akibat (tidak semestinya fizikal, contohnya ignore, time off, tarik reward ice cream atau tidak bawa ke playground)

Cuba try test tengok...



#DrRozanizam

K804.Ajar Anak Teknik Berdiplomasi / Musyawarah Sesama Mereka.

K804.Ajar Anak Teknik Berdiplomasi / Musyawarah Sesama Mereka
.

Sejak Khairunnisa' @KN usia dekat 2 tahun masa dia masuk fasa autonomi (nak ikut cara dia), kami train dia untuk bernafas 'breath in', dan asertif : tanya dan minta sendiri dengan abangnya, apa apa dia mahu. Bukan menangis sahaja mengadu. 

Contohnya dalam giliran duduk di kerusi kecil selamat di belakang basikal besar yang ayahnya kayuh, 
.

Macam biasa Fateh yang tegas akan men dominasi, dia saja menang. KN juga keras, dan ada hasrat.  KN cuba minta dengan suara halusnya, tak berjaya, meledak menangis terus dia. 😅

Latihan demi latihan diberi semasa setiap situasi berlaku. 

Ajarkan skrip "Abang, Adik nak minta xxyyzz, BOLEH?" 

Juga ajar skrip sama pada si Abang. "Adik, BOLEH tak abang nak xyz dan adik aabbcc". (pandai dia 'exchange' sebab nak dapat apa dia mahu) 😆
.

Biasanya bila ayat asertif bermula dengan perminta "BOLEH"  atau "MINTA", pihak satu lagi akan terus kata "Boleh!". 

Ini teknik 'leading'. Kita halakan atau tentukan fokus kepada perkara yang kita mahu. 
.

Semalam lepas Maghrib, Fateh tak jadi ikut ayahnya keluar 'meeting', Fateh dah kebuntuan tak ada teman, ayah beri idea ke Fateh untuk 'bincang' / 'negotiate' dengan Mummy, nak tengok cerita 'movie' kartun apa. Jenis Fateh Te (Thinking ekstrovert dalam STIFIn) ni tak boleh seorang, kena ada orang teman 'together gather' dengan dia. 
.

Saya nak tidurkan si Adik. 
Saya kata tak boleh la Fateh sebab Mummy kena tidurkan Adik, gosok gosok adik ni gatal, ekzema, kecuali Adik pun tengok sama. 
.

Tetiba Adik segar dan nak tengok sekali. 

Kelihatannya dua-dua nak tengok cerita lain pula. 
.

Saya tinggalkan mereka berdua.  Saya kata : "Fateh BINCANG dengan Adik". Saya berlalu pergi buat kerja lain.

*Satu lagi 'keyword' kami selalu guna ialah 'bincang' atau 'sembang' (discuss).
.

Tak lama kemudian mereka berdua keluar dari bilik tidur dan Fateh beritahu, Adik nak tengok cerita Boss Baby. 

Saya kata Fateh okay ke, dia kata dia tak berapa suka, boring, tapi tak apa lah (asal dia ada teman tengok😂). 

Jauh di sudut hati, syukur, mereka boleh berbincang berdua, bernegosiasi, dan 'give in', walau keduanya Thinking, keras tegas belaka. 
.

Beza satu perempuan, kecil sedikit usia, boleh dibentuk lagi, makan saman untuk dipengaruhi si abang.  Si besar lebih dominasi namun boleh turun ke 'level' lebih rendah. Seorang ekstrovert memang nak berteman 'sparing partner' sokmo, seorang lagi tak kisah boleh seorang diri (introvert). 


Alhamdulillah. 


1⃣ Dah tahu semua anak / adik beradik akan ada sahaja 'conflict of interest', saya persiapkan, 'bonding'kan mereka sejak KN dalam kandungan: Ebook Adik Beradik Ngam : PERCUMA (https://ebook.maznahibrahim.com/ngam). 

2⃣ Sebaik adik pandai bercakap / tiru percakapan kita,  saya ajarkan teknik negosiasi, asertif, bertoleransi. Biar mereka 'settle' sesama mereka untuk belajar kendali konflik perhubungan. 

3⃣ Sentiasa ajarkan skrip meminta ('request') bukan mengarah. Orang tak suka diarah. Tapi fitrah suka memberi sebenarnya. Mereka tidak tahu ayat apa, bagaimana nak diucapkan. Kerap modelkan dan ajarkan cara guna keyword 'terima kasih', 'maaf', 'tolong', 'boleh xyz'  atau 'minta xyz'. 
.

4⃣ Sentiasa mendengar keduanya, yang salah tetap ditegur teknik kesalahan walau anak kecil/besar (jika si abang, usaha tegur secara berasingan pada waktu lain untuk jaga maruah dia di depan adik). 
.

5⃣ Teknik Nabi : Teknik Menegur Kesalahan: Nyatakan apa tak boleh / tegahan, disusuli apa boleh : Adik tak boleh pukul abang bila marah, tapi beritahu aja baik-baik: "Boleh abang bangun ini kerusi adik, adik nak duduk" (tambah skrip toleransi). 
.

6⃣ Anak-anak sentiasa perlukan model yang positif, dari ibubapanya, bertindak adil saksama dan bijak berhemah kepada mereka. 

Refleksi, 
Maznah Ibrahim
5 Mac 2018

 

Tafsir asas quran nota 9(228 )14

Tafsir asas quran nota 9(228 )14

dikira bersalah kerana meninggalkannya. Sebagai contohnya orang yang tidak mampu berwudhu', hendaklah bertayammum. Ia tidak dipaksa menggunakan air juga
walaupun ketika tiada air atau ketika tidak boleh menggunakannya kerana sakit dan sebagainya. Demikian juga orang yang tidak mampu bersembahyang sambil berdiri, boleh saja bersembahyang sarnbil duduk. Allah tidak mengira salah apabila manusia meninggalkan apa yang tidak mampu dibuatnya. Memang begitulah Sunnatullah (ketetapan Allah). Jadi tidak perlu langsung ayat 102 Surah Aali 'Imraan itu dimansukhkan. Ia tetap dengan halnya menuntut orang-orang yang beriman agar
benar-benar beriman dan menjauhi kesyirikan serta kekufuran hingga ke akhir hayat mereka. Memang itu pun yang diisyaratkan oleh siaq (halaman) ayat berkenaan
apabila ia ditutup dengan firman Allah: "...dan jangan sekali-kali kamu mati melainkan dalam keadaan Islam". Pada kebiasaannya ketika hampir mati manusia
tidak mampu rnelakukan apa-apa amalan zahir lagi selain daripada amalan hati yang boleh tetap teguh dengan kepercayaan dan akidah yang dipegang selama ini. Itu jua
yang dapat dilakukan seseorang yang hampir mati, iaitu bertaqwa kepada Allah dengan erti  berpegang teguh dengan agamaNya, mentauhidkanNya serta memelihara diri daripada kesyirikan dan kekufuran.

Berbeza dengan ayat 16 Surah at-Taghabun, ia sedari awal lagi menuntut orang-orang yang beriman supaya beramal sebanyak mungkin, tetapi tidak pula ia menuntut
mereka melakukan sesuatu yang di luar daripada kemampuan seorang manusia.

(8) Firman Allah di dalam Surah an-Nisa'

An-Nisa' 4:33
وَلِكُلٍّ جَعَلْنَا مَوَٰلِىَ مِمَّا تَرَكَ ٱلْوَٰلِدَانِ وَٱلْأَقْرَبُونَۚ وَٱلَّذِينَ عَقَدَتْ أَيْمَٰنُكُمْ فَـَٔاتُوهُمْ نَصِيبَهُمْۚ إِنَّ ٱللَّهَ كَانَ عَلَىٰ كُلِّ شَىْءٍ شَهِيدًا 
Bermaksud: Dan bagi tiap-tiap (lelaki dan perempuan yang telah mati). kami telah tetapkan orang-orang yang berhak mewarisi peninggalannya iaitu ibu bapa dan kerabat yang dekat dan mana-mana orang yang kamu telah membuat ikatan setia dengan mereka (untuk bantu-membantu dalam masa kecemasan dan kesusahan) maka berikanlah kepada mereka bahagiannya. Sesungguhnya Allah sentiasa Menyaksikan tiap-tiap sesuatu. (an-Nisaa':33).

228

Daurah tafsir 2019 sesi 17(44)nota 14(294)s

Daurah tafsir 2019 sesi 17(44)nota 14(294)s

044.Surah Ad dukhan 
Da'wa atau maksud penting surah ini.
Ayat 6
رَحْمَةً مِنْ رَبِّكَ ۚ إِنَّهُ هُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ
(Untuk menyampaikan) rahmat dari Tuhanmu (kepada umat manusia); sesungguhnya Allah Jualah Yang Maha Mendengar, lagi Maha Mengetahui (akan segala keadaan hamba-hambaNya).

Surah ad dukhan
Tertib surah 44
Bilangan ayatnya 59
Bilangan rukuk 3
Surah Makkiyah
Tertib turunnya yg ke 64
Bilangan paragrafnya ada 7
Paragraf 1ayat 1-8 Pengenalan tentang al Quran dan seruan tauhid berpandukan al Quran
Paragraf 2 ayat 9-16 Sikap orang2 musyrikin,kritikan2 mereka dan keraguan serta penolakan mereka terhadap adanya hari akhirat.
Paragraf 3 ayat 17-33 Kisah penentangan Firaun dan Bani Israel dan kisah Bani Israel terselamat daripada kekejaman Firaun
Paragraf4 ayat 34-37 Penolakan adanya hari akhirat oleh orang2 musyirikin Mekah  dan ancaman untuk mereka dgn mengemukakan contoh kebinasaan kaum Tubba'
Paragraf 5 ayat 38- 42 Tujuan kejadian alam semesta
Paragraf 6 ayat 43- 50 Perincian layanan yg akan diberikan kepada orang2 musyrikin dan kafir di dalam neraka
Paragraf 7 ayat 51-57 Layanan yg akan diberikan kepada orang2 yang bertaqwa di dalam syurga.
Paragraf 8 ayat 58-59 Pengulangan seruan alQuran, menghiburkan Rasullah dan ancaman ketua2 kafir Quraisy

Mesej utama.
1.Balasan buruk yg akan diterima oleh orang2 yg menolak seruan alquran  dan mengingkari  aqidah tauhid dan akidah  adanya  hari akhirat ialah kebinasaan didunia dan akan masuk neraka.
2.Demikian juga balasan kepada orang2 yg mengikuti jejak Firaun memuja dunia dan mencari pengaruh dan kedudukan yg tinggi tanpa sebenar  dimuka bumi.


Zaman Diturunkan
Surah ad-Dukhan diturunkan di permulaan peringkat ketiga kehidupan Rasulullah s.a.w. di Mekah antara tahun ke-6 hingga ke-10 Kenabian, besar sekali kemungkinan ia diturunkan ketika berlakunya kemarau yang dahsyat pada tahun ke-7 Kenabian bersama-sama Surah al-Jaatsiyah.
Dalam rangkaian حَوامِيم  ia merupakan surah yang ke-5.
Pada masa itu, macam-macam kritikan dan tuduhan dibuat oleh orang-orang musyrikin Mekah terhadap Rasulullah s.a.w., baginda dituduh gila, dirasuk hantu مُعَلَّم (seorang yang diajar), orang-orang Quraisy berada dalam keraguan tentang kewujudan hari akhirat, mereka diancam akan dihukum pada hari kiamat. Perangai orang-orang Quraisy betul-betul seperti perangai Fir'aun dan penyokong-
penyokongnya yang bermaharajalela di muka bumi. Menggunakan perkataan: 'Tunggulah' (فَارْتَقِب); Rasulullah s.a.w. dipujuk dan dalam masa yang sama orang-orang Quraisy diancam bahawa dalam masa beberapa tahun sahaja lagi keadaan akan menjadi terbalik.

Perkaitan Surah Ad-Dukhan Dengan Surah Sebelum Dan Selepasnya
1. Di dalam Surah az-Zukhruf telahpun dijelaskan tentang tauhid tasyri' dan tauhid haakimiyyah dalam bentuk positif, di dalam Surah ad-Dukhan ini pula perkara yang sama diperjelaskan dalam bentuk negatif dengan menjadikan sikap Fir'aun sebagai contohnya.

2. Sikap Fir'aun dalam عُلُوْ فِي الارض (berrmaharajalela) di muka bumi adalah hasil dan akibat daripada 'aqidah شِرك فِي التَّشرِيع (syirik dalam menerima orang lain selain Allah mempunyai hak untuk membuat peraturan dan undang-undang kepada manusia) dan شِرك فِي الحاكمية  (syirik kerana menerima orang lain selain Allah sebagai hakim dan pemutus perkara).

Beberapa Kata Kunci Dan Tema Utama Surah
1. Di dalam Surah ad-Dukhan al-Qur'an dikatakan sebagai كِتَٰبِ ٱلْمُبِينِ  (kitab yang jelas) (Ayat: 2), Qur'an juga dikatakan sebagai rahmat (Ayat: 6), melalui perkataan  يَسَّرْنَٰهُ بِلِسَانِكَ diperjelaskan bahawa al-Qur'an  diturunkan dalam Bahasa Arab supaya mudah difahami oleh orang-orang Arab yang mula-mula menerimanya (Ayat: 58).

Ad-Dukhan 44:2
وَٱلْكِتَٰبِ ٱلْمُبِينِ 
Demi Kitab (Al-Qur'an) yang jelas,

Ad-Dukhan 44:6
رَحْمَةً مِّن رَّبِّكَۚ إِنَّهُۥ هُوَ ٱلسَّمِيعُ ٱلْعَلِيمُ 
sebagai rahmat dari Tuhanmu. Sungguh, Dia Maha Mendengar, Maha Mengetahui,

Ad-Dukhan 44:58
فَإِنَّمَا يَسَّرْنَٰهُ بِلِسَانِكَ لَعَلَّهُمْ يَتَذَكَّرُونَ 
Sungguh, Kami mudahkan Al-Qur'an itu dengan bahasamu agar mereka mendapat pelajaran.


2. Tuduhan orang-orang Quraisy bahawa Rasulullah gila, dirasuk dan diajar oleh pihak tertentu yang tidak diketahui siapa sebenarnya dijawab dengan al-Qur'an berbahasa Arab yang mudah difahami dan terang maknanya (Ayat: 14).

Ad-Dukhan 44:14
ثُمَّ تَوَلَّوْا۟ عَنْهُ وَقَالُوا۟ مُعَلَّمٌ مَّجْنُونٌ 
kemudian mereka berpaling darinya dan berkata, “Dia itu orang yang menerima ajaran (dari orang lain) dan orang gila.”


3. Awal-awal lagi seruan al-Qur'an kepada tauhid uluhiyyah dikemukakan, sifat qudrat dan rububiyyah Allah dijadikan sebagai dalil bagi kebenarannya (Ayat: 8).
Ad-Dukhan 44:8
لَآ إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ يُحْىِۦ وَيُمِيتُۖ رَبُّكُمْ وَرَبُّ ءَابَآئِكُمُ ٱلْأَوَّلِينَ 
Tidak ada tuhan selain Dia, Dia yang menghidupkan dan mematikan. (Dialah) Tuhanmu dan Tuhan nenek moyangmu dahulu.


4. Di dalam ayat ke-9 dinyatakan keraguan orang-orang Quraisy dengan menggunakan perkataan إمتراء(  تَمْتَرُونَ ) (Ayat: 50).إِنَّ هَٰذَا مَا كُنتُم بِهِۦ تَمْتَرُونَ 

Sikap mereka dalam mengingkari dan tidak mempercayai hari akhirat dijelaskan dalam ayat ke-35.إِنْ هِىَ إِلَّا مَوْتَتُنَا ٱلْأُولَىٰ وَمَا نَحْنُ بِمُنشَرِينَ 


Ad-Dukhan 44:9
بَلْ هُمْ فِى شَكٍّ يَلْعَبُونَ 
Tetapi mereka dalam keraguan, mereka bermain-main.

Ad-Dukhan 44:35
إِنْ هِىَ إِلَّا مَوْتَتُنَا ٱلْأُولَىٰ وَمَا نَحْنُ بِمُنشَرِينَ 
”Tidak ada kematian selain kematian di dunia ini. Dan kami tidak akan dibangkitkan,

Ad-Dukhan 44:50
إِنَّ هَٰذَا مَا كُنتُم بِهِۦ تَمْتَرُونَ 
Sungguh, inilah azab yang dahulu kamu ragukan.


5. Antara jenayah yang dilakukan oleh Fir'aun ialah sikapnya yang bermaharajalela di muka bumi(عُلْوِ  في الأرض ), Nabi Musa telah mengingatkannya supaya tidak bermaharajalela tetapi dia terus tetap
bermaharajalela (عالى في الأرض) (Ayat: 19 dan 31).

Ad-Dukhan 44:19
وَأَن لَّا تَعْلُوا۟ عَلَى ٱللَّهِۖ إِنِّىٓ ءَاتِيكُم بِسُلْطَٰنٍ مُّبِينٍ 
dan janganlah kamu menyombongkan diri terhadap Allah. Sungguh, aku datang kepadamu dengan membawa bukti yang nyata.

Ad-Dukhan 44:31
مِن فِرْعَوْنَۚ إِنَّهُۥ كَانَ عَالِيًا مِّنَ ٱلْمُسْرِفِينَ 
dari (siksaan) Fir‘aun, sungguh, dia itu orang yang sombong, termasuk orang-orang yang melampaui batas.


6. Kisah bagaimana Bani Israil terselamat daripada kezaliman Fir'aun dikemukakan, kelebihan yang
diberikan kepada mereka daripada orang-orang lain juga dinyatakan (Ayat: 30).

Ad-Dukhan 44:30
وَلَقَدْ نَجَّيْنَا بَنِىٓ إِسْرَٰٓءِيلَ مِنَ ٱلْعَذَابِ ٱلْمُهِينِ 
Dan sungguh, telah Kami selamatkan Bani Israil dari siksaan yang menghinakan,



7. Salah satu sifat Allah dikemukakan bahawa Dia menghukum orang-orang yang zalim (Ayat: 16) dan
membinasakan penjenayah-penjenayah kemanusiaan (Ayat : 37).

Ad-Dukhan 44:16
يَوْمَ نَبْطِشُ ٱلْبَطْشَةَ ٱلْكُبْرَىٰٓ إِنَّا مُنتَقِمُونَ 
(Ingatlah) pada hari (ketika) Kami menghantam mereka dengan keras. Kami pasti memberi balasan.

Ad-Dukhan 44:37
أَهُمْ خَيْرٌ أَمْ قَوْمُ تُبَّعٍ وَٱلَّذِينَ مِن قَبْلِهِمْۚ أَهْلَكْنَٰهُمْۖ إِنَّهُمْ كَانُوا۟ مُجْرِمِينَ 
Apakah mereka (kaum musyrikin) yang lebih baik atau kaum Tubba‘, dan orang-orang yang sebelum mereka yang telah Kami binasakan karena mereka itu adalah orang-orang yang sungguh berdosa.

8. Di dalam surah ini orang-orang Quraisy diberi amaran sebanyak 2 kali menggunakan perkataan فَٱرْتَقِبْ
(Tunggulah) (Ayat: 10 dan 59).

Ad-Dukhan 44:10
فَٱرْتَقِبْ يَوْمَ تَأْتِى ٱلسَّمَآءُ بِدُخَانٍ مُّبِينٍ 
Maka tunggulah pada hari ketika langit membawa kabut yang tampak jelas,

Ad-Dukhan 44:59
فَٱرْتَقِبْ إِنَّهُم مُّرْتَقِبُونَ 
Maka tunggulah; sungguh, mereka itu (juga sedang) menunggu.


9. Pada hari kiamat nanti, langit akan kembali menjadi asap (Ayat: 10).فَٱرْتَقِبْ يَوْمَ تَأْتِى ٱلسَّمَآءُ بِدُخَانٍ مُّبِينٍ 

Di dalam Surah حم السجد atau Fusshilat yang lalu telahpun didedahkan tentang kejadian langit di peringkat permulaannya, ia hanya merupakan asap semata-mata (Fusshilat: 11).


Ad-Dukhan 44:10
فَٱرْتَقِبْ يَوْمَ تَأْتِى ٱلسَّمَآءُ بِدُخَانٍ مُّبِينٍ 
Maka tunggulah pada hari ketika langit membawa kabut yang tampak jelas,
Fussilat 41:11
ثُمَّ ٱسْتَوَىٰٓ إِلَى ٱلسَّمَآءِ وَهِىَ دُخَانٌ فَقَالَ لَهَا وَلِلْأَرْضِ ٱئْتِيَا طَوْعًا أَوْ كَرْهًا قَالَتَآ أَتَيْنَا طَآئِعِينَ 
Kemudian Dia menuju ke langit dan (langit) itu masih berupa asap, lalu Dia berfirman kepadanya dan kepada bumi, “Datanglah kamu berdua menurut perintah-Ku dengan patuh atau terpaksa.” Keduanya menjawab, “Kami datang dengan patuh.”






Rabu, Januari 27, 2021

Steamed fruit Cake

      Steamed fruit Cake
Bahan-bahan
* 250g butter ( high quality butter)
* 250g gula pasir (saya guna soft brown sugar untuk colour yg cantik)
* 150ml air panas
* 500g buah-buahan campuran
* 3 biji telur gred A
* 300gm tepung cake ( bukan tepung naik sendiri ye)
* 1 sd kecil cream of tartar*
* 1 sdk soda bicarbonat* 
* 1sdk baking powder*
* 1/2 sdk serbuk buah pala/nutmeg*
* 1 sdk esen vanila
* 1 sdb orange sunquick (saya tambah sendiri)
 Cara-cara
1. Masak gula hingga keperangan dan masukkan air panas perlahan-lahan. Sebatikan. Masukkan butter sehingga cair kemudian masukkan buah-buahan campuran. Kacau sebati dan biarkan mendidih sebentar. Kemudian sejukkan.
2. Ayak bahan-bahan yang bertanda *. Masukkan ke dalam adunan mix fruits tadi sedikit demi sedikit menggunakan senduk kayu sehingga sebati.
3. Mangkuk lain, pukul telur dan esen sehingga kembang dan masukkan perlahan ke dalam adunan kek dan gaul sebati menggunakan senduk kayu juga.
4. Alas loyang 7x7 dengan kertas baking. Sapukan butter keliling dan tuangkan adunan kek ke dalamnya.Tutup loyang dengan aluminium foil.
5. Kukus selama 4 jam untuk mendapat kelembapan yang diinginkan. (boleh juga dikukus 2 jam shj)
6. Sejukkan kemudian potong. (Pastikan kek benar2 sejuk seeloknyer semalaman supaya kek dan buah tidak berderai dan padat ketika dipotong).

kredit resepi: Alin Danial

Sahih muslim kitab fitnah&tanda qiamat sesi 008m

Sahih muslim kitab fitnah&tanda qiamat sesi 008m

٥٤ -  الفتن وأشراط الساعة » ١٣٧٢ -  في فتح قسطنطينية وخروج الدجال ونزول عيسى ابن مريم

54. Fitnah dan tanda kiamat » 1372. Pembukaan Kota Kostantinopel, keluarnya Dajjal dan turunya Isa bin Maryam

٥١٥٧ - حَدَّثَنِي زُهَيْرُ بْنُ حَرْبٍ حَدَّثَنَا مُعَلَّى بْنُ مَنْصُورٍ حَدَّثَنَا سُلَيْمَانُ بْنُ بِلَالٍ حَدَّثَنَا سُهَيْلٌ عَنْ أَبِيهِ عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ لَا تَقُومُ السَّاعَةُ حَتَّى يَنْزِلَ الرُّومُ بِالْأَعْمَاقِ أَوْ بِدَابِقٍ فَيَخْرُجُ إِلَيْهِمْ جَيْشٌ مِنْ الْمَدِينَةِ مِنْ خِيَارِ أَهْلِ الْأَرْضِ يَوْمَئِذٍ فَإِذَا تَصَافُّوا قَالَتْ الرُّومُ خَلُّوا بَيْنَنَا وَبَيْنَ الَّذِينَ سَبَوْا مِنَّا نُقَاتِلْهُمْ فَيَقُولُ الْمُسْلِمُونَ لَا وَاللَّهِ لَا نُخَلِّي بَيْنَكُمْ وَبَيْنَ إِخْوَانِنَا فَيُقَاتِلُونَهُمْ فَيَنْهَزِمُ ثُلُثٌ لَا يَتُوبُ اللَّهُ عَلَيْهِمْ أَبَدًا وَيُقْتَلُ ثُلُثُهُمْ أَفْضَلُ الشُّهَدَاءِ عِنْدَ اللَّهِ وَيَفْتَتِحُ الثُّلُثُ لَا يُفْتَنُونَ أَبَدًا فَيَفْتَتِحُونَ قُسْطَنْطِينِيَّةَ فَبَيْنَمَا هُمْ يَقْتَسِمُونَ الْغَنَائِمَ قَدْ عَلَّقُوا سُيُوفَهُمْ بِالزَّيْتُونِ إِذْ صَاحَ فِيهِمْ الشَّيْطَانُ إِنَّ الْمَسِيحَ قَدْ خَلَفَكُمْ فِي أَهْلِيكُمْ فَيَخْرُجُونَ وَذَلِكَ بَاطِلٌ فَإِذَا جَاءُوا الشَّأْمَ خَرَجَ فَبَيْنَمَا هُمْ يُعِدُّونَ لِلْقِتَالِ يُسَوُّونَ الصُّفُوفَ إِذْ أُقِيمَتْ الصَّلَاةُ فَيَنْزِلُ عِيسَى ابْنُ مَرْيَمَ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَأَمَّهُمْ فَإِذَا رَآهُ عَدُوُّ اللَّهِ ذَابَ كَمَا يَذُوبُ الْمِلْحُ فِي الْمَاءِ فَلَوْ تَرَكَهُ لَانْذَابَ حَتَّى يَهْلِكَ وَلَكِنْ يَقْتُلُهُ اللَّهُ بِيَدِهِ فَيُرِيهِمْ دَمَهُ فِي حَرْبَتِهِ

5157. Telah menceritakan kepadaku Zuhair bin Harb telah menceritakan kepada kami Mu'alla bin Manhsur telah menceritakan kepada kami Sulaiman bin Bilal telah menceritakan kepada kami Suhail dari ayahnya dari Abu Abu Hurairah Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda: "Tidak akan terjadi hari kiamat hingga bangsa Romawi turun ke medan perang di suatu tempat bernama A'maq atau Dabiq, sehingga ada sekelompok pasukan dari Madinah yang keluar menghadapi mereka. Mereka adalah sebaik-baik penduduk bumi ketika itu. Dan tatkala mereka berhadapan, pasukan Romawi berkata: 'Biarkanlah kami memerangi orang-orang yang menawan kami! ' Kaum muslimin menjawab: 'Tidak, demi Allah, kami tidak akan membiarkan kalian memerangi saudara-saudara kami.' Maka terjadilah peperangan antara mereka. Lalu ada sepertiga yang kalah dimana Allah tidak akan mengampuni dosa mereka untuk selamanya, dan sepertiga lagi terbunuh sebagai sebaik-baik para syuhada' di sisi Allah, dan sepertiga lagi Allah memberikan kemenangan kepada mereka. Mereka tidak akan ditimpa sebuah fitnah untuk selamanya, lalu selanjutnya mereka menaklukkan kostantinopel. Dan ketika mereka sedang membagi-bagi harta rampasan perang dan tengah menggantungkan pedang-pedang mereka pada pohon zaitun, tiba-tiba setan meneriaki mereka 'Sesungguhnya Al Masih telah muncul di tengah-tengah keluarga kalian, ' merekapun berhamburan keluar, dan ternyata itu hanyalah kebohongan belaka. Ketika mereka mendatangi Syam, ia muncul. Dan ketika mereka sedang mempersiapkan peperangan dan sedang merapikan barisan, tiba-tiba datanglah waktu shalat, dan turunlah Nabi Isa bin Maryam shallallahu 'alaihi wasallam, lalu ia mengimami mereka. Dan apabila musuh Allah (Dajjal) melihatnya, niscaya ia akan meleleh sebagaimana garam yang mencair di dalam air, meskipun seandainya saja ia membiarkannya nantinya ia juga akan meleleh lalu binasa akan tetapi Allah menginginkan ia membunuhnya dengan tangannya lalu memperlihatkan kepada mereka darahnya yang berada di ujung tombaknya."

٥٤ -  الفتن وأشراط الساعة » ١٣٧٣ -  تقوم الساعة والروم أكثر الناس

54. Fitnah dan tanda kiamat » 1373. Kiamat tegak ketika Romawi adalah bangsa yang paling banyak penduduknya

٥١٥٨ - حَدَّثَنَا عَبْدُ الْمَلِكِ بْنُ شُعَيْبِ بْنِ اللَّيْثِ حَدَّثَنِي عَبْدُ اللَّهِ بْنُ وَهْبٍ أَخْبَرَنِي اللَّيْثُ بْنُ سَعْدٍ حَدَّثَنِي مُوسَى بْنُ عُلَيٍّ عَنْ أَبِيهِ قَالَ قَالَ الْمُسْتَوْرِدُ الْقُرَشِيُّ عِنْدَ عَمْرِو بْنِ الْعَاصِ سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ تَقُومُ السَّاعَةُ وَالرُّومُ أَكْثَرُ النَّاسِ فَقَالَ لَهُ عَمْرٌو أَبْصِرْ مَا تَقُولُ قَالَ أَقُولُ مَا سَمِعْتُ مِنْ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ لَئِنْ قُلْتَ ذَلِكَ إِنَّ فِيهِمْ لَخِصَالًا أَرْبَعًا إِنَّهُمْ لَأَحْلَمُ النَّاسِ عِنْدَ فِتْنَةٍ وَأَسْرَعُهُمْ إِفَاقَةً بَعْدَ مُصِيبَةٍ وَأَوْشَكُهُمْ كَرَّةً بَعْدَ فَرَّةٍ وَخَيْرُهُمْ لِمِسْكِينٍ وَيَتِيمٍ وَضَعِيفٍ وَخَامِسَةٌ حَسَنَةٌ جَمِيلَةٌ وَأَمْنَعُهُمْ مِنْ ظُلْمِ الْمُلُوكِ
5158. Telah menceritakan kepada kami Abdulmalik bin Syu'aib bin Al Laits telah menceritakan kepadaku Abdullah bin Wahab telah mengkhabarkan kepadaku Al Laits bin Sa'ad telah menceritakan kepadaku Musa bin Ali dar ayahnya berkata: Al Mustaudir Al Qurasy berkata didekat Amru bin Al Ash: Aku mendengar Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda: "Kiamat terjadi dan Romawi adalah manusia yang paling banyak." Amru berkata: Perhatikan ucapanmu. Ia berkata: Aku mengatakan yang aku dengar dari Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam. Ia berkata: Bila kau katakan demikian, pada diri mereka terdapat empat hal; mereka adalah orang-orang yang paling sabar saat terjadi fitnah, paling cepat miskin saat terjadi musibah, paling cepat menyerang setelah mundur, dan yang terbaik dari mereka terhadap orang miskin, anak yatim dan orang lemah. Yang kelima adalah yang menawan dan cantik serta paling tahan terhadap kelaliman para raja.

٥١٥٩ - حَدَّثَنِي حَرْمَلَةُ بْنُ يَحْيَى التُّجِيبِيُّ حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ وَهْبٍ حَدَّثَنِي أَبُو شُرَيْحٍ أَنَّ عَبْدَ الْكَرِيمِ بْنَ الْحَارِثِ حَدَّثَهُ أَنَّ الْمُسْتَوْرِدَ الْقُرَشِيَّ قَالَ سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ تَقُومُ السَّاعَةُ وَالرُّومُ أَكْثَرُ النَّاسِ قَالَ فَبَلَغَ ذَلِكَ عَمْرَو بْنَ الْعَاصِ فَقَالَ مَا هَذِهِ الْأَحَادِيثُ الَّتِي تُذْكَرُ عَنْكَ أَنَّكَ تَقُولُهَا عَنْ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَقَالَ لَهُ الْمُسْتَوْرِدُ قُلْتُ الَّذِي سَمِعْتُ مِنْ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ فَقَالَ عَمْرٌو لَئِنْ قُلْتَ ذَلِكَ إِنَّهُمْ لَأَحْلَمُ النَّاسِ عِنْدَ فِتْنَةٍ وَأَجْبَرُ النَّاسِ عِنْدَ مُصِيبَةٍ وَخَيْرُ النَّاسِ لِمَسَاكِينِهِمْ وَضُعَفَائِهِمْ

5159. Telah menceritakan kepadaku Harmalah bin Yahya At Tujibi telah menceritakan kepada kami Abdullah bin Wahab telah menceritakan kepadaku Abu Syuraih bahwa Abdulkarim bin Al Harits menceritakan padanya bahwa Al Mustaurid Al Qurasy berkata: Aku mendengar Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda: "Kiamat terjadi dan Romawi adalah manusia yang paling banyak." Kata-kata ini terdengar oleh Amru bin Al Ash, ia berkata: Ucapan-ucapan apa yang disebut darimu bahwa kau mengatakannya dari Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam? Al Mustaurid berkata padanya: Aku katakan yang aku dengar dari Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam. Amru berkata: Bila kau katakan demikian, mereka adalah orang-orang paling sabar saat terjadi fitnah, paling kuat saat terjadi musibah dan yang terbaik terhadap orang-orang miskin dan orang-orang lemah.

Tafsir asas quran nota 9(227)14

Tafsir asas quran nota 9(227)14

Bermaksud: Maka bertaqwalah kamu kepada Allah menurut kemampuanmu dan dengarlah (akan pengajaran- pengajaranNya) serta ta'atlah (akan perintah-
perintahNya) dan belanjakanla harta yang baik untuk dirimu. Dan barangsiapa yang terpelihara daripada kebakhilan dirinya, maka mereka itulah orang-orang yang
beruntung. (at-Taghaabun:16).

Sesetengah 'ulama' pula berpendapat ia tidak mansukh, ia bahkan satu ayat yang muhkam.

Imam Ibnul 'Arabi berkata, "Di dalam Surah Aali 'Imraan tidak ada satu pun ayat lain selain ayat 102 itu yang layak dida'wa telah mansukh.

Alasan para  'ulama' yang mengatakan ayat 102 Surah Aali 'Imraan itu mansukh ialah kandungan perintah Allah yang tersebut di dalamnya di luar daripada kemampuan dan kesanggupan manusia. 

Sedangkan di dalam ayat 286 Surah al-Baqarah Allah telah menegaskan bahawa Dia tidak membebankan manusia melainkan sekadar kemampuannya. 

Perintah Allah di dalam Surah Aali-lmraan ayat 102 pula menghendaki manusia bertaqwa kepadanya dengan sebenar-benar taqwa. Tentu sekali manusia tidak mampu sentiasa ta'at dan ingat kepada Allah setiap masa. Tidak melakukan ma'shiat langsung di sepanjang hayat juga di luar daripada kemampuan dan kesanggupan manusia.

Maka semestinya ada ayat lain yang memansukhkannya. Ia sama ada ayat 16 Surah at-Taghabun atau ayat 286 Surah al-Baqarah yang telah dikemukakan sebelum ini. 

Shah Waliyy'ullah pula berpendapat, ayat 102 di dalam Surah Aali Imran itu tidak perlu dikatakan mansukh dengan mana-mana ayat lain. Ia sememangnya tidak mansukh. Ayat 16 Surah at-Taghabun yang dikatakan sebagai nasikhnya itu sebenarnya hanya menjelaskan dan mentafsirkan ma'na taqwa yang berbeza pada kedua-dua ayat tersebut. Di dalam ayat 102 Surah Aali'imraan ia bererti memelihara diri dengan betul-betul daripada kesyirikan dan kekufuran atau dengan kata lain
dalam bab akidah umat Islam hendaklah betul-betul menjaga akidahnya. Di dalam ayat 16 Surah at-Taghabun pula orang-orang yang beriman diperintahkan agar
bertaqwa sekadar termampu, ia bererti beramal saleh sekadar termampu. Manusia dikira bersalah apabila meninggalkan amalan yang mampu dibuatnya, tetapi jika
sesuatu amalan yang diperintahkan itu tidak mampu dikerjakannya, maka tidaklah ia

227