Sabtu, Ogos 06, 2022

KA.000.7 LANGKAH UNTUK TIME IN DENGAN ANAK YANG SEDANG MENGUJI KESABARAN

KA.000.7 LANGKAH UNTUK TIME IN DENGAN ANAK YANG SEDANG MENGUJI KESABARAN
=================================

Alhamdulillah, selesai saya berkongsi 7 steps untuk kendali saat sukar dengan anak kesayangan kita dengan Alumni EHSABAR dalam coaching hangout tadi.

Post sebelum ini, mengapa penting Time In bukan Time Out, ada di sini ya:

https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=780786102095976&substory_index=0&id=477691842405405

7 Langkah boleh ibubapa cuba setkan framework di dalam diri pabila nak kendali anak dengan tingkahlaku sukarnya ialah:

STEP 1

Adjust Your Mindset
(Sediakan Set Minda Anda)
.

Ini saya mudahkan keyword nya, jaga set minda dengan LUA (law of universal attraction) yang baik, positif, dan yakin.
.

i.    Sebaik sahaja nampak anak sudah ada bunga-bunga nak ‘mencabar’ kesabaran dengan aksi dan emosinya, beritahu diri: “Saya boleh kendalikan anak saya ini” (Jangan lupa tarik nafas dalam dengan niat ‘kuat + tenang’, dan hembus dengan niat ‘lemah dan goyah’).

ii.    Boleh juga buat skrip reasoning untuk yang jenis thinking macam anda: “Anak saya tantrum sebab dia penat, letih tak cukup rest bukan sebab tak dapat mainan semata”.

STEP 2

Listen Actively
(Dengar, dengan Aktif)

i.    Dengar anak, dengan menggunakan telinga, mata dan hati (3 deria ni sangat penting untuk judgement yang tepat).

ii.    Dengar apa dikata, perhati ‘nonverbal’ dia, nilaikan dengan mata hati apa yang sebenarnya dimahukan si anak ini sebenarnya.

iii.    Offer soalan cepumas: “Kakak nampak macam maraaah sangat. Cuba kakak bagitahu mama apa yang kakak marah kan tu, mama nak faham”.

iv.    Ini untuk break dia dari emotional brain terlalu lama dalam mengamuk (contoh menendang, pukul, dan menangis berlamaan) agar hormone stress tidak berlebihan dan move ke ‘rational brain’, mudah nak convert behaviour sukar kepada behaviour kerjasama.

STEP 3

Repeat Their Concern
(Ulangkan Semula Apa Dikehendaki si Anak Ini)

i.    Ucapkan semula dalam ayat mudah dan jelas anda, perkara yang si anak highlightkan isunya tadi. Isu Bimbang? Marah? Penat? Geram? (focus kepada emosi berbanding tingkahlaku sebab emosi sahaja boleh hubungkan manusia dengan manusia lain walau negative atau positif, berbanding fakta di fikiran membuatkan manusia tak berhenti berbalah dan nak menang).

ii.    “Oooh… rupanya Kakak marah sebab tunggu mama lama sangat.. Kakak tunggu sampai semua orang dah balik…”

iii.    Anak akan rasa didengari, difahami, dan diambil berat. 

iv.    Ada juga kes anak tidak beritahu maka Mama akan teka teki teku kan? Heheh, so sebenarnya untuk permulaan, anak jenis ini mahu perhatian dan ‘susahkan’ mama untuk teka sebab dia nak TIME IN dengan anda sebenarnya. Maka boleh solusi di Step 5 untuk akan datang dia mudahkan Mama semudah beritahu apa dia rasa bukan berdingdong lama macam tu ya ;)

STEP 4

Be Empathic & Apologise
(Jadi Empati dan Mohon Maaf Ikhlas Dari Hati, Sungguh-sungguh)

i.    Rasakan apa yang anak rasa JIKA anda di tempatnya.

ii.    Minta maaf siap-siap atas apa jua kesilapan, kekurangan, ke terlepasan pandang kita kepada isu kecil dia (tapi besar pada nya).

iii.    “Maaf sayang Mama… Mama lambat. Jika Mama di tempat Kakak, mesti Mama juga marah sebab tunggu lama sangat… Allahu Akhbar.”

Minta maaf juga boleh jadi dua: satu kita memang silap, kedua atas apa dia rasai kerana perbuatan kita tanpa kita niatkan.  

iv.    Jangan gunakan perkataan Mama faham, Mama tahu, hakikatnya kita takkan tahu dan faham exactly pemikiran kecil mereka. Gunakan ‘Jika Mama di tempat kakak, mama juga… akan rasa… kerana… ‘.

v.    Minta maaf juga banyak melurutkan emosi negatif kepada let go dan maka boleh Move on ke stage seterusnya.

STEP 5

Present a Solution
(Beri Solusi / Penyelesaian)

i.    What you focus will expand, jika anda fokus kepada 1 tingkahlaku negatif kerap anak anda, tingkahlaku ini akan terus berputar-putar di minda dan mindset anda, dan ia akan terusan jadi masalah pada anda.

ii.    Tapi, focus pada penyelesaian, alternatif penyelesaian akan semakin nampak dan bertambah. 

iii.    Berikan solusi berbanding fokus kepada isu anak anda berulang ini, “Haa ni mesti nak ngamuk la ni, bila kita tak beri apa dia nak”. Apa kita fikir, rasa dan ucap adalah doa ya .

iv.    “Mama nampak Kakak lama menangis, mesti penat kan. Apa kata Mama bawa Kakak minum air sejuk / cuci muka Kakak? – solusi sementara.

v.    Ingat, emosi akan switch dengan dua keadaan/syarat sahaja, satu breathing, satu lagi movement. Saya pernah aja minta anak saya bernafas tiga kali semasa dia sedang bising-bising mencabar tu, menjadi sahaja ;) kena masterkan diri skill breathing ni.

vi.    “Baiklah, lain kali Mama akan usaha balik awal, keluar dari ofis awal. Jadi, takdalah Kakak tunggu lama, kan? Mama nak minta kakak beritahu perasaan kakak, iaitu Kakak rasa marah kepada Mama kerana…. Apa, dan lain kali tak perlu bentak-bentak pukul Mama macam tadi tu, boleh anak solehah Mama?

STEP 6
Take Action & Follow Up 
(Ambil Tindakan dan Tanya Susulan)

i.    Lakukan tindakan yang sewajarnya dan perlu.

ii.    Susulan perlu buat dan ambil tahu tindakan yang telah diperbincang dan dipersetujui bersama.

iii.    Ia bertujuan untuk pengukuhan agar tidak berulang sama atau lebih teruk lagi akan datang.

iv.    Esoknya: “Tengok, hari ni Mama berjaya balik awal, ambil Kakak awal sebab Mama ingat kat anak Mama yang baik ni”.

STEP 7

Use the Feedback 
(Gunakan Maklumbalas Diperolehi)

i.    “Alhamdulillah, betul, mood kakak lebih baik la sekarang sejak Mama ambil awal di sekolah. Mama syukur sangat. Selama ni memang Kakak geram sebab tunggu lama sangat. Lepas tu rupanya Kakak gaduh-gaduh dengan kawan sementara tunggu Mama sebab risau Mama lambat sangat ambil ya. Mama gembira sebab Kakak juga gembira”.

ii.    Ini penting untuk wrap up semula semua proses ini untuk pembelajaran bersama.

Selamat berusaha untuk #awareparenting and positive parenting.

Susunan dan Refleksi,
Maznah Ibrahim

KA.000.10 elemen wajib ada dalam ‘POSITIVE PARENTING’

KA.000.10 elemen wajib ada dalam ‘POSITIVE PARENTING’ 

Menjadi ibubapa pada sesetengah orang mungkin datang dengan ‘autopilot mode’. 

Bagi sesetengah yang lain pula mungkin masih tercari-cari rentak yang betul dan kena dengan peranan baru yang diperolehi ini. 

Positive parenting adalah konsep dimana ibubapa fokus untuk memperbaiki diri, berbanding berusaha untuk menjadi ‘the perfect parents’ untuk anak-anak. 

Saya kongsikan 10 elemen positive parenting

1. Cuba nilai situasi berdasarkan sudut pandang anak-anak (elakkan one-way approach/ kita sahaja yang betul)
2. Raikan dan ambil peduli kemampuan, bakat, kapasiti dan keinginan anak untuk berkembang dan belajar (jangan hanya nilai hasil)
3. Usaha cari moments bonding dengan anak
4. Sensitif dan tunjukkan respon yang jujur pada signal yang anak berikan setiap hari
5. Sediakan had/limit/disiplin yang bertepatan dengan umur anak secara konsisten
6. Uruskan emosi kita dahulu sebelum emosi anak
7. Sedar bahawa rasa stress, penat dan kecewa adalah sebahagian dari proses belajar menjadi ibu bapa yang positif
8. Cuba seimbangkan antara keperluan kita dan keperluan anak, juga di antara kehendak kita dan kehendak anak
9. Cari sokongan, ilmu dan bantuan bila anda memerlukan
10. Jangan lupa minta pertolongan dan bantuan Allah dalam memelihara keluarga kita, menjadikan kita ibu bapa yang beramanah dan memperbetulkan kelemahan kita  

#psikologisikecil
Dr.Rozanizam

Sahih muslim kitab haji sesi 43s

Sahih muslim kitab haji sesi 43s


664. Antara kubur (nabi) dan mimbar ada taman dari taman surga

٢٤٦٣ - حَدَّثَنَا قُتَيْبَةُ بْنُ سَعِيدٍ عَنْ مَالِكِ بْنِ أَنَسٍ فِيمَا قُرِئَ عَلَيْهِ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ أَبِي بَكْرٍ عَنْ عَبَّادِ بْنِ تَمِيمٍ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ زَيْدٍ الْمَازِنيِّ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ مَا بَيْنَ بَيْتِي وَمِنْبَرِي رَوْضَةٌ مِنْ رِيَاضِ الْجَنَّةِ
2463. Telah menceritakan kepada kami Qutaibah bin Sa'id dari Malik bin Anas sebagaimana yang telah dibacakan kepadanya, dari Abdullah bin Abu Bakr dari Abbad bin Tamim dari Abdullah bin Zaid Al Mazini bahwa Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda: "Tempat antara rumahku dan minbarku adalah satu taman dari taman-taman surga."

٢٤٦٤ - و حَدَّثَنَا يَحْيَى بْنُ يَحْيَى أَخْبَرَنَا عَبْدُ الْعَزِيزِ بْنُ مُحَمَّدٍ الْمَدَنِيُّ عَنْ يَزِيدَ بْنِ الْهَادِ عَنْ أَبِي بَكْرٍ عَنْ عَبَّادِ بْنِ تَمِيمٍ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ زَيْدٍ الْأَنْصَارِيِّ أَنَّهُ سَمِعَ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ مَا بَيْنَ مِنْبَرِي وَبَيْتِي رَوْضَةٌ مِنْ رِيَاضِ الْجَنَّةِ
2464. Dan Telah menceritakan kepada kami Yahya bin Yahya telah mengabarkan kepada kami Abdul Aziz bin Muhammad Al Madani dari Zaid bin Al Hadi dari Abu Bakr dari Abbad bin Tamim dari Abdullah bin Zaid Al Anshari bahwa ia mendengar Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda: "Tempat antara mimbarku dan rumahku adalah satu taman dari taman-taman surga."

٢٤٦٥ - حَدَّثَنَا زُهَيْرُ بْنُ حَرْبٍ وَمُحَمَّدُ بْنُ الْمُثَنَّى قَالَا حَدَّثَنَا يَحْيَى بْنُ سَعِيدٍ عَنْ عُبَيْدِ اللَّهِ ح و حَدَّثَنَا ابْنُ نُمَيْرٍ حَدَّثَنَا أَبِي حَدَّثَنَا عُبَيْدُ اللَّهِ عَنْ خُبَيْبِ بْنِ عَبْدِ الرَّحْمَنِ عَنْ حَفْصِ بْنِ عَاصِمٍ عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ مَا بَيْنَ بَيْتِي وَمِنْبَرِي رَوْضَةٌ مِنْ رِيَاضِ الْجَنَّةِ وَمِنْبَرِي عَلَى حَوْضِي
2465. Telah menceritakan kepada kami Zuhair bin Harb dan Muhammad bin Al Mutsanna keduanya berkata, Telah menceritakan kepada kami Yahya bin Sa'id dari Ubaidullah -dalam riwayat lain- Dan Telah menceritakan kepada kami Ibnu Numair telah menceritakan kepada kami bapakku telah menceritakan kepada kami Ubaidullah dari Khubaib bin Abdurrahman dari Hafsh bin Ashim dari Abu Hurairah bahwa Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda: "Tempat antara mimbarku dan rumahku adalah satu taman dari taman-taman surga. Dan mimbarku berada di atas telagaku."

"Taman2 syurga" adalah bahasa pinjaman, jadi ada berbagai2 makna namun kesimpulannya tempat yang ada keistimewaan 

Sahih muslim kitab haji sesi 44s

Sahih muslim kitab haji sesi 44s

667. Tidak boleh memaksa akan untuk melakukan perjalanan kecuali pada tiga masjid

٢٤٧٥ - حَدَّثَنِي عَمْرٌو النَّاقِدُ وَزُهَيْرُ بْنُ حَرْبٍ جَمِيعًا عَنْ ابْنِ عُيَيْنَةَ قَالَ عَمْرٌو حَدَّثَنَا سُفْيَانُ عَنْ الزُّهْرِيِّ عَنْ سَعِيدٍ عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ يَبْلُغُ بِهِ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ لَا تُشَدُّ الرِّحَالُ إِلَّا إِلَى ثَلَاثَةِ مَسَاجِدَ مَسْجِدِي هَذَا وَمَسْجِدِ الْحَرَامِ وَمَسْجِدِ الْأَقْصَى و حَدَّثَنَاه أَبُو بَكْرِ بْنُ أَبِي شَيْبَةَ حَدَّثَنَا عَبْدُ الْأَعْلَى عَنْ مَعْمَرٍ عَنْ الزُّهْرِيِّ بِهَذَا الْإِسْنَادِ غَيْرَ أَنَّهُ قَالَ تُشَدُّ الرِّحَالُ إِلَى ثَلَاثَةِ مَسَاجِدَ
2475. Telah menceritakan kepadaku Amru An Naqid dan Zuhair bin Harb semuanya dari Ibnu Uyainah - Amru berkata- Telah menceritakan kepada kami Sufyan dari Az Zuhri dari Sa'id dari Abu Hurairah hingga sampai kepada Nabi shallallahu 'alaihi wasallam, beliau bersabda: "Janganlah kalian bersusah payah melakukan perjalanan jauh, kecuali ke tiga Masjid. Yaitu; Masjidku ini (Masjid Madinah), Masjidil Haram (di Makkah) dan Masjid Al Aqsha." Dan Telah menceritakannya kepada kami Abu Bakr bin Abu Syaibah telah menceritakan kepada kami Abdul A'la dari Ma'mar dari Az Zuhri dengan isnad ini, hanya saja ia menyebutkan; "Diperbolehkan untuk bersusah payah mengadakan perjalanan jauh ke tiga Masjid."


٢٤٧٦ - و حَدَّثَنَا هَارُونُ بْنُ سَعِيدٍ الْأَيْلِيُّ حَدَّثَنَا ابْنُ وَهْبٍ حَدَّثَنِي عَبْدُ الْحَمِيدِ بْنُ جَعْفَرٍ أَنَّ عِمْرَانَ بْنَ أَبِي أَنَسٍ حَدَّثَهُ أَنَّ سَلْمَانَ الْأَغَرَّ حَدَّثَهُ أَنَّهُ سَمِعَ أَبَا هُرَيْرَةَ يُخْبِرُ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ إِنَّمَا يُسَافَرُ إِلَى ثَلَاثَةِ مَسَاجِدَ مَسْجِدِ الْكَعْبَةِ وَمَسْجِدِي وَمَسْجِدِ إِيلِيَاءَ

2476. Dan Telah menceritakan kepada kami Harun bin Sa'id Al Aili telah menceritakan kepada kami Ibnu Wahb telah menceritakan kepadaku Abdul Hamid bin Ja'far bahwa Imran bin Abu Anas telah menceritakan kepadanya bahwa Salman Al Agharr telah menceritakan kepadanya, bahwa ia mendengar Abu Hurairah mengabarkan bahwa Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda: "Tempat yang layak dijadikan tujuan safar hanyalah tiga masjid. Yaitu; Masjid Ka'bah, Masjidku (masjid Nabawi) dan Masjid Iliya (masjidil Aqsha)."

Jumaat, Ogos 05, 2022

KA.000 ‘Warning Signs’ masalah keupayaan pembalajaran (Learning Disorder) dalam kalangan kanak-kanak.

KA.000 ‘Warning Signs’ masalah keupayaan pembalajaran (Learning Disorder) dalam kalangan kanak-kanak. 

Masalah pembelajaran biasanya dibahagikan kepada 3 kategori – language disorder, specific learning disorders (reading, writing and arithmetics) dan masalah lain seperti coordination, motor skills dan sebagainya.

Selalunya, masalah keupayaan pembelajaran berlaku pada semua spektrum di atas (campur-campur pelbagai kategori masalah). 

Ingat! Tugas ibubapa bukan mendiagnosis anak-anak sendiri, tetapi memantau dan mengenal pasti masalah seawal mungkin dan kemudian dapatkan bantuan professional.

Perkongsian ini sebagai maklumat. Setiap kes berbeza berdasarkan sejarah individu. 

Antara tanda-tanda awal yang boleh dikesan pada kanak-kanak berusia 5 tahun: 

1. Lewat bertutur dengan normal (peraturan kasar – 2 tahun 2 perkatan satu ayat, 3 tahun – 3, 4 tahun ayat penuh, boleh bercerita kembali bila ditanya)
2. sukar belajar perkataan baru
3. masalah sebutan (articulation dan pronounciation)
4. sukar belajar mengenal nombor, huruf, hari dalam seminggu, warna dan bentuk
5. Sukar fokus
6. sukar menerima arahan
7. masalah dalam memegang pensil dengan baik
8. sukar belajar kemahiran motor seperti memakai butang, zip dan mengikat.
 
Bagi kanak-kanak yang ke sekolah tadika (penghujung 6 tahun)

1. tidak berminat dengan aktiviti memerlukan membaca, melukis dan menulis
2. tidak mengenal huruf besar dan kecil

Sekolah akan ada ujian saringan, namun lebih baik kalau ibubapa ambil perhatian awal sebelum terlewat. 

Dapatkan maklumbalas dari guru mengenai perkembangan anak-anak di sekolah. Jadikan guru 'share-partner' anda dalam mendidik anak-anak. 

Sekiranya kenal pasti masalah, boleh lakukan ujian saringan di mana-mana Klinik Kesihatan. Rujukan ke klinik pediatrik atau psikiatri kanak-kanak hanya untuk kes yang memerlukan pengesahan diagnosis atau intervensi. Doktor akan buat penilaian lanjut samaada masalah pembelajaran tadi berkait dengan masalah neurodevelopmental lain seperti autism, ADHD, Intellectual disability, sensory problem etc. 

Jangan tunggu sampai anak dah darjah 4 masih tak boleh membaca baru nak bawa untuk penilaian. 

Sumber: (Learning Disorder, Jensen & Breiger, 2005)
Dr .Rozanizam

Khamis, Ogos 04, 2022

Sahih bukhari kitab jenazah sesi 003ss



Sahih bukhari kitab jenazah sesi 3
793. Bab kafan Dengan Baju Gamis Yang Dijahit tepi atau Tidak . Dan sesiapa yg dikafani dengan baju gamis.
794.Bab kafan tanpa baju
795. Ini bab kafan tanpa serban
796. Bab kafan itu dari keseluruhan harta.
Dan dengannya Atoq, Zuhri  itu dan Amar bin Dinar  dan Qatadah berpendapat .
Dan berkata Amar bin Dinar, yakni wangi-wangian yang dilumur kepada simati adalah termasuk keseluruhan harta.
Ibrahim berkata dimulakan dengan kafan kemudian dengan hutang kemudian dengan wasiat.
Berkata Sufiyan ubah yakni gali kubur dan mandikan adalah termasuk dari kafan juga.
797. Ini bab bila tidak ada kecuali satu kain.
798. Ini bab sesaorang mendapati kafan kecuali kadar yang menutupi kepalanya atau 2 kakinya ditutup kepalanya.
799. Ini bab orang yang menyediakan kafan  dizaman Nabi saw, Nabi saw tidak membantahnya.
800. Ini bab wanita dilarang mengikut jenazah.
801. Ini bab berkabung perempuan atas bukan suaminya.



793. Bab kafan Dengan Baju Gamis Yang Dijahit tepi atau Tidak . Dan sesiapa yg dikafani dengan baju gamis.
باب الْكَفَنِ فِي الْقَمِيصِ الَّذِي يكف أَوْ لاَ يكف، وَمَنْ كُفِّنَ بِغَيْرِ قَمِيصٍ: 

Satu يُكَفُّ أَوْ لاَ يُكَفُّ >>Ini bab kafan dalam baju jahit tepinya atau tidak dijahit tepinya.

Duaيَكُفُّ أَوْ لاَ يُكَفُّ>>Ini bab kafan  baju yg dapat menahan simati drp azab atau tidak dapat menahan azab...lebih menepati

Tiga   يَكْفِ أَوْ لاَ يَكْفِ >>ini bab sama ada baju itu labuh panjang atau tidak labuh.


١١٩٠ - حَدَّثَنَا مُسَدَّدٌ قَالَ حَدَّثَنَا يَحْيَى بْنُ سَعِيدٍ عَنْ عُبَيْدِ اللَّهِ قَالَ حَدَّثَنِي نَافِعٌ عَنْ ابْنِ عُمَرَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمَا أَنَّ عَبْدَ اللَّهِ بْنَ أُبَيٍّ لَمَّا تُوُفِّيَ جَاءَ ابْنُهُ إِلَى النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَقَالَ يَا رَسُولَ اللَّهِ أَعْطِنِي قَمِيصَكَ أُكَفِّنْهُ فِيهِ وَصَلِّ عَلَيْهِ وَاسْتَغْفِرْ لَهُ فَأَعْطَاهُ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَمِيصَهُ فَقَالَ آذِنِّي أُصَلِّي عَلَيْهِ فَآذَنَهُ فَلَمَّا أَرَادَ أَنْ يُصَلِّيَ عَلَيْهِ جَذَبَهُ عُمَرُ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ فَقَالَ أَلَيْسَ اللَّهُ نَهَاكَ أَنْ تُصَلِّيَ عَلَى الْمُنَافِقِينَ فَقَالَ أَنَا بَيْنَ خِيَرَتَيْنِ قَالَ { اسْتَغْفِرْ لَهُمْ أَوْ لَا تَسْتَغْفِرْ لَهُمْ إِنْ تَسْتَغْفِرْ لَهُمْ سَبْعِينَ مَرَّةً فَلَنْ يَغْفِرَ اللَّهُ لَهُمْ } فَصَلَّى عَلَيْهِ فَنَزَلَتْ { وَلَا تُصَلِّ عَلَى أَحَدٍ مِنْهُمْ مَاتَ أَبَدًا وَلَا تَقُمْ عَلَى قَبْرِهِ }

1190. Telah menceritakan kepada kami Musaddad berkata, telah menceritakan kepada kami Yahya bin Sa'id dari 'Ubaidullah berkata, telah menceritakan kepada saya Nafi' dari Ibnu'Umar radliallahu 'anhuma bahwa ketika 'Abdullah bin Ubay wafat (bila mati), anaknya datang menemui Nabi shallallahu 'alaihi wasallam lalu berkata: "Wahai Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam: "Berikanlah kepadaku baju anda untuk aku gunakan mengafani (ayahku) dan shalatlah untuknya serta mohonkanlah ampunan baginya". Maka Nabi shallallahu 'alaihi wasallam memberikan bajunya kepadanya lalu berkata: "izinkanlah(beritahulah bila telah siap-siap) aku untuk menshalatkannya"(maka dia bg tau Nabi). Ketika Beliau hendak menshalatkannya tiba-tiba 'Umar bin Al Khaththab radliallahu 'anhu datang menarik Beliau seraya berkata: "Bukankah Allah telah melarang anda untuk menshalatkan orang munafiq?" Maka Beliau bersabda: "Aku berada pada dua pilihan dari firman Allah Ta'ala (QS. At-Taubah ayat 80, yang artinya): "Kamu mohonkan ampun buat mereka atau kamu tidak mohonkan ampun buat mereka (sama saja bagi mereka). Sekalipun kamu memohonkan ampun buat mereka sebanyak tujuh puluh kali, Allah sekali-kali tidak akan mengampuni mereka". Maka Beliau shallallahu 'alaihi wasallam menshalatkannya. Lalu turunlah ayat: (QS. At-Taubah ayat 84 yang artinya): "Janganlah kamu shalatkan seorangpun yang mati dari mereka selamanya dan janganlah kamu berdiri di atas kuburannya".

١١٩١ - حَدَّثَنَا مَالِكُ بْنُ إِسْمَاعِيلَ حَدَّثَنَا ابْنُ عُيَيْنَةَ عَنْ عَمْرٍو سَمِعَ جَابِرًا رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ أَتَى النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ عَبْدَ اللَّهِ بْنَ أُبَيٍّ بَعْدَ مَا دُفِنَ فَأَخْرَجَهُ فَنَفَثَ فِيهِ مِنْ رِيقِهِ وَأَلْبَسَهُ قَمِيصَهُ
1191. Telah menceritakan kepada kami Malik bin Isma'il telah menceritakan kepada kami Ibnu 'Uyainah dari 'Amru bahwa dia mendengar 
Jabir radliallahu 'anhu berkata: "Nabi shallallahu 'alaihi wasallam mendatangi (jenazah) 'Abdullah bin Ubay setelah dimasukkan dalam kubur lalu Beliau mengeluarkannya (menyemburkan), memberkahi dengan ludahnya dan memakaikan dengan baju Beliau kepadanya"

- hadits 1190 ini menyebut pakaikan sebelum dikebumikan.
-maksud berikan itu berjanji akan bagi فَأَعْطَاهُ
- Umar kata ..larangan
- Nabi saw pula ...diberi 2 pilihan..
- ini adalah antara hadits maudhuk dalam kitab bukhari..kata Iman Ghazali..
- Imam Ghazali ini siapa?
Bukhari itu siapa?
- bukankah kitab ihyaulumudinnya juga byk hadits-hadits maudhuk.
- Ketika tulis al mustasfa, Iman Ghazali telah mahir ilmu hadits.
- sanad hadits 1190 ini sahih tetapi matannya bermasalah

-hadits 1191
-diketahui Abdullah bin Ubay seorang yg tinggi  dan  pakaikan korek selepas kebumikan.
- ini dibuat kerana untuk menunaikan janji

At-Taubah ayat 80, yang artinya: "Kamu mohonkan ampun buat mereka atau kamu tidak mohonkan ampun buat mereka (sama saja bagi mereka). Sekalipun kamu memohonkan ampun buat mereka sebanyak tujuh puluh kali, Allah sekali-kali tidak akan mengampuni mereka".
- firman
اسْتَغْفِرْ لَهُمْ أَوْ لَا تَسْتَغْفِرْ لَهُمْ  إِنْ تَسْتَغْفِرْ لَهُمْ سَبْعِينَ مَرَّةً فَلَنْ يَغْفِرَ اللَّهُ لَهُمْ
Maka lagi2 lah tidak boleh di minta ampun..
Adakah Nabi saw tidak faham?
Ada yg kata, ini larangan istighafar..Nabi masih nak ambil peluang untuknya.
Maka surah At-Taubah ayat 84 yang artinya: "Janganlah kamu shalatkan seorangpun yang mati dari mereka selamanya dan janganlah kamu berdiri di atas kuburannya", 

-larang solat bererti larang juga istighafar?
- adakah Nabi saw taqiyah sebab sudah tahu dia munafik? 
- jadi hadits ini tidak boleh diterima,sebab maudhuk.
- jalan selamat nabi takiyah atau nabi tak faham ayat quran, samada terima hadits ini maudhuk atau  jika nak terima juga dengan anggapan Nabi saw sangat mulia hatinya yg inginkan kebaikan untuk nya

-tindakan Nabi saw beri baju menyebabkan 1000 orang  Kharaj munafikin dan tidak Islam  telah masuk Islam.
-antara pengajaran, Nabi mengambil hati anaknya dan tidak memusuhinya walaupun ayahnya itu memusuhi Nabi saw.



 794. Ini bab kafan tanpa baju
باب الْكَفَنِ بِغَيْرِ قَمِيصٍ: 

١١٩٢ - حَدَّثَنَا أَبُو نُعَيْمٍ حَدَّثَنَا سُفْيَانُ عَنْ هِشَامٍ عَنْ عُرْوَةَ عَنْ عَائِشَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهَا قَالَتْ كُفِّنَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فِي ثَلَاثَةِ أَثْوَابِ سُحُولٍ كُرْسُفٍ لَيْسَ فِيهَا قَمِيصٌ وَلَا عِمَامَةٌ
1192. Telah menceritakan kepada kami Abu Nu'aim telah menceritakan kepada kami Sufyan dari Hisyam dari 'Urwah dari '
Aisyah radliallahu 'anha berkata: Nabi shallallahu 'alaihi wasallam (ketika wafat) dikafani jasadnya dengan tiga helai kain yang sangat putih terbuat dari katun(kapas)Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam (ketika wafat) dikafani jasadnya dengan tiga helai kain dan tidak dikenakan padanya baju dan serban (tutup kepala).
'Aisyah radliallahu 'anha bahwa Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam (ketika wafat) dikafani jasadnya dengan tiga helai kain yang sangat putih terbuat dari katun dan tidak dikenakan padanya baju dan serban (tutup kepala).

- imam Malik kata baju dan serban
-imam Abu Hanifah kata baju
-imam Syafie kata kain 3 helai
- sama dengan imam Ahmad
- juga Imam Bukhari yg nak tolak pendapat Malik dan Abu Hanifah.
- jenazah Nabi saw mandi Isnin , tanam hari Rabu
- serban lambang kemuliaan.
- hamba dlm masyarakat arab tak pakai serban.


795. Ini bab kafan tanpa serbanباب الْكَفَنِ وَلاَ عِمَامَةٌ: 

١١٩٤ - حَدَّثَنَا إِسْمَاعِيلُ قَالَ حَدَّثَنِي مَالِكٌ عَنْ هِشَامِ بْنِ عُرْوَةَ عَنْ أَبِيهِ عَنْ عَائِشَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهَا أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ كُفِّنَ فِي ثَلَاثَةِ أَثْوَابٍ بِيضٍ سَحُولِيَّةٍ لَيْسَ فِيهَا قَمِيصٌ وَلَا عِمَامَةٌ
1194. Telah menceritakan kepada kami Isma'il berkata, telah menceritakan kepada saya Malik dari Hisyam bin 'Urwah dari Bapaknya dari 'Aisyah radliallahu 'anha bahwa Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam (ketika wafat) dikafani jasadnya dengan tiga helai kain yang sangat putih terbuat dari katun dan tidak dikenakan padanya baju dan serban (tutup kepala).




796. Bab kafan itu dari keseluruhan harta
Dan dengannya Atoq, Zuhri  itu dan Amar bin Dinar  dan Qatadah berpendapat .
Dan berkata Amar bin Dinar, yakni wangi-wangian yang dilumur kepada simati adalah termasuk keseluruhan harta.
Ibrahim berkata dimulakan dengan kafan kemudian dengan hutang kemudian dengan wasiat.
Berkata Sufiyan ubah yakni gali kubur dan mandikanadalah termasuk dari kafan juga.

باب الْكَفَنِ مِنْ جَمِيعِ الْمَالِ: 
وَبِهِ قَالَ عَطَاءٌ وَالزُّهْرِيُّ وَعَمْرُو بْنُ دِينَارٍ وَقَتَادَةُ. 
وَقَالَ عَمْرُو بْنُ دِينَارٍ الْحَنُوطُ مِنْ جَمِيعِ الْمَالِ. 
وَقَالَ إِبْرَاهِيمُ يُبْدَأُ بِالْكَفَنِ ثُمَّ بِالدَّيْنِ ثُمَّ بِالْوَصِيَّةِ. 
وَقَالَ سُفْيَانُ أَجْرُ الْقَبْرِ وَالْغَسْلِ هُوَ مِنَ الْكَفَنِ. 
Bab kafan itu dari keseluruhan harta
Dan dengannya Atoq, Zuhri  itu dan Amar bin Dinar  dan Qatadah berpendapat .
Dan berkata Amar bin Dinar, yakni wangi-wangian yang dilumur kepada simati adalah termasuk keseluruhan harta.
Ibrahim berkata dimulakan dengan kafan kemudian dengan hutang kemudian dengan wasiat.
Berkata Sufiyan ubah yakni gali kubur dan mandikanadalah termasuk dari kafan juga.


١١٩٥ - حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدٍ الْمَكِّيُّ حَدَّثَنَا إِبْرَاهِيمُ بْنُ سَعْدٍ عَنْ سَعْدٍ عَنْ أَبِيهِ قَالَ أُتِيَ عَبْدُ الرَّحْمَنِ بْنُ عَوْفٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ يَوْمًا بِطَعَامِهِ فَقَالَ قُتِلَ مُصْعَبُ بْنُ عُمَيْرٍ وَكَانَ خَيْرًا مِنِّي فَلَمْ يُوجَدْ لَهُ مَا يُكَفَّنُ فِيهِ إِلَّا بُرْدَةٌ وَقُتِلَ حَمْزَةُ أَوْ رَجُلٌ آخَرُ خَيْرٌ مِنِّي فَلَمْ يُوجَدْ لَهُ مَا يُكَفَّنُ فِيهِ إِلَّا بُرْدَةٌ لَقَدْ خَشِيتُ أَنْ يَكُونَ قَدْ عُجِّلَتْ لَنَا طَيِّبَاتُنَا فِي حَيَاتِنَا الدُّنْيَا ثُمَّ جَعَلَ يَبْكِي

1195. Telah menceritakan kepada kami Ahmad bin Muhammad Al Makkiy telah menceritakan kepada kami Ibrahim bin Sa'ad dari Saad dari bapaknya ia berkata; Pada suatu hari 'Abdurrahman bin 'Auf dihidangkan makanan kepadanya, lalu ia berkata, Mus'ab bin Umair telah terbunuh. Ia adalah orang yang lebih baik dariku, namun saat (hendak dikafani) tidak ada kain kafan yang bisa membungkusnya kecuali hanyalah burdah (kain bergaris). Dan Hamzah terbunuh atau orang lain yang lebih baik dariku lalu tidak ada kain yang bisa dijadikan kafan untuknya kecuali burdah. Aku khawatir jika kebaikan-kebaikan kita disegerakan didunia ini. Lalu ia mulai menangis(balasan menyebabkan berlaku perubahan2 fikiran).
- kafan itu dari keseluruhan harta atau ⅓
-Mazhab Bukhari apa yg dibawakannya.


797. Ini bab bila tidak ada kecuali satu kain.

باب إِذَا لَمْ يُوجَدْ إِلاَّ ثَوْبٌ وَاحِدٌ: 

Ini bab bila tidak ada kecuali satu kain.
- eluknya 3 tetapi jika  satu sudah boleh.

١١٩٦ - حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ مُقَاتِلٍ أَخْبَرَنَا عَبْدُ اللَّهِ أَخْبَرَنَا شُعْبَةُ عَنْ سَعْدِ بْنِ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ إِبْرَاهِيمَ أَنَّ عَبْدَ الرَّحْمَنِ بْنَ عَوْفٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ أُتِيَ بِطَعَامٍ وَكَانَ صَائِمًا فَقَالَ قُتِلَ مُصْعَبُ بْنُ عُمَيْرٍ وَهُوَ خَيْرٌ مِنِّي كُفِّنَ فِي بُرْدَةٍ إِنْ غُطِّيَ رَأْسُهُ بَدَتْ رِجْلَاهُ وَإِنْ غُطِّيَ رِجْلَاهُ بَدَا رَأْسُهُ وَأُرَاهُ قَالَ وَقُتِلَ حَمْزَةُ وَهُوَ خَيْرٌ مِنِّي ثُمَّ بُسِطَ لَنَا مِنْ الدُّنْيَا مَا بُسِطَ أَوْ قَالَ أُعْطِينَا مِنْ الدُّنْيَا مَا أُعْطِينَا وَقَدْ خَشِينَا أَنْ تَكُونَ حَسَنَاتُنَا عُجِّلَتْ لَنَا ثُمَّ جَعَلَ يَبْكِي حَتَّى تَرَكَ الطَّعَامَ

1196. Telah menceritakan kepada kami Muhammad bin Muqatil telah mengabarkan kepada kami 'Abdullah telah mengabarkan kepada kami Syu'nah dari Sa'ad bin Ibrahim dari bapaknya Ibrahim bahwa; "Pada suatu hari 'Abdurrahman bin 'Auf dihidangkan makanan kepadanya saat itu ia sedang berpuasa. Lalu ia berkata, Mus'ab bin Umair telah terbunuh. Ia adalah orang yang lebih baik dariku, namun saat (hendak dikafani) tidak ada kain kafan yang bisa membungkusnya kecuali hanyalah burdah (kain bergaris) yang apabila kepalanya akan ditutup, kakinya terbuka (karena kain yang pendek) dan bila kakinya yang hendak ditutup kepalanyalah yang terbuka. Dan aku melihat dia berkata, pula; "Hamzah pun atau orang lain yang lebih baik dariku telah terbunuh. Kemudian setelah itu dunia telah dibukakan buat kami atau katanya kami telah diberi kenikmatan dunia dan sungguh kami khawatir bila kebaikan-kebaikan kami disegerakan balasannya buat kami (berupa kenikmatan dunia). Lalu ia pun mulai menangis.


798. Ini bab sesaorang mendapati kafan kecuali kadar yang menutupi kepalanya atau 2 kakinya ditutup kepalanya

باب إِذَا لَمْ يَجِدْ كَفَنًا إِلاَّ مَا يُوَارِي رَأْسَهُ أَوْ قَدَمَيْهِ غَطَّى رَأْسَهُ: 
Ini bab sesaorang mendapati kafan kecuali kadar yang menutupi kepalanya atau 2 kakinya ditutup kepalanya.
- tutup kepala lebih utama jika tak cukup nak tutup semua.

١١٩٧ - حَدَّثَنَا عُمَرُ بْنُ حَفْصِ بْنِ غِيَاثٍ حَدَّثَنَا أَبِي حَدَّثَنَا الْأَعْمَشُ حَدَّثَنَا شَقِيقٌ حَدَّثَنَا خَبَّابٌ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ هَاجَرْنَا مَعَ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ نَلْتَمِسُ وَجْهَ اللَّهِ فَوَقَعَ أَجْرُنَا عَلَى اللَّهِ فَمِنَّا مَنْ مَاتَ لَمْ يَأْكُلْ مِنْ أَجْرِهِ شَيْئًا مِنْهُمْ مُصْعَبُ بْنُ عُمَيْرٍ وَمِنَّا مَنْ أَيْنَعَتْ لَهُ ثَمَرَتُهُ فَهُوَ يَهْدِبُهَا قُتِلَ يَوْمَ أُحُدٍ فَلَمْ نَجِدْ مَا نُكَفِّنُهُ إِلَّا بُرْدَةً إِذَا غَطَّيْنَا بِهَا رَأْسَهُ خَرَجَتْ رِجْلَاهُ وَإِذَا غَطَّيْنَا رِجْلَيْهِ خَرَجَ رَأْسُهُ فَأَمَرَنَا النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَنْ نُغَطِّيَ رَأْسَهُ وَأَنْ نَجْعَلَ عَلَى رِجْلَيْهِ مِنْ الْإِذْخِرِ

1197. Telah menceritakan kepada kami 'Umar bin Hafsh bin Ghiyats telah menceritakan kepada kami bapakku telah menceritakan kepada kami Al A'masy telah menceritakan kepada kami Syaqiq telah menceritakan kepada kami Khabab radliallahu 'anhu berkata; Kami berhijrah bersama Nabi shallallahu 'alaihi wasallam dengan hanya mengharapkan ridha Allah dan kami telah mendapatkan pahala di sisi Allah. Lalu diantara kami ada yang meninggal lebih dahulu sebelum menikmati pahalanya sedikitpun (di dunia ini), diantaranya adalah Mus'ab bin Umair. Dan diantara kami ada yang buah (perjuangannya) sudah masak lalu dia memetiknya dengan terbunuh sebagai syahid di medan Perang Uhud namun kami tidak mendapatkan kain untuk mengafaninya kecuali burdah (kain bergaris) yang kain tersebut bila kami gunakan untuk menutup kepalanya, kakinya terbuka dan bila kakinya yang hendak kami tutup kepalanyalah yang terbuka. Maka kemudian Nabi shallallahu 'alaihi wasallam memerintahkan kami untuk menutup kepalanya dengan kain tersebut sedangkan kakinya kami tutup dengan dedaunan".


799. Ini bab orang yang menyediakan kafan  dizaman Nabi saw, Nabi saw tidak membantahnya.


باب مَنِ اسْتَعَدَّ الْكَفَنَ فِي زَمَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَلَمْ يُنْكَرْ عَلَيْهِ: 
Ini bab orang yang menyediakan kafan  dizaman Nabi saw, Nabi saw tidak nembantahnya.

١١٩٨ - حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ مَسْلَمَةَ حَدَّثَنَا ابْنُ أَبِي حَازِمٍ عَنْ أَبِيهِ عَنْ سَهْلٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ أَنَّ امْرَأَةً جَاءَتْ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ بِبُرْدَةٍ مَنْسُوجَةٍ فِيهَا حَاشِيَتُهَا أَتَدْرُونَ مَا الْبُرْدَةُ قَالُوا الشَّمْلَةُ قَالَ نَعَمْ قَالَتْ نَسَجْتُهَا بِيَدِي فَجِئْتُ لِأَكْسُوَكَهَا فَأَخَذَهَا النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مُحْتَاجًا إِلَيْهَا فَخَرَجَ إِلَيْنَا وَإِنَّهَا إِزَارُهُ فَحَسَّنَهَا فُلَانٌ فَقَالَ اكْسُنِيهَا مَا أَحْسَنَهَا قَالَ الْقَوْمُ مَا أَحْسَنْتَ لَبِسَهَا النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مُحْتَاجًا إِلَيْهَا ثُمَّ سَأَلْتَهُ وَعَلِمْتَ أَنَّهُ لَا يَرُدُّ قَالَ إِنِّي وَاللَّهِ مَا سَأَلْتُهُ لِأَلْبَسَهُ إِنَّمَا سَأَلْتُهُ لِتَكُونَ كَفَنِي قَالَ سَهْلٌ فَكَانَتْ كَفَنَهُ
1198. Telah menceritakan kepada kami 'Abdullah bin Maslamah telah menceritakan kepada kami Ibnu Abu Hazim dari bapaknya dari Sahal radliallahu 'anhu bahwa ada seorang wanita mendatangi Nabi shallallahu 'alaihi wasallam dengan membawa burdah yang pinggirnya berjahit. (Sahal) berkata; "Tahukah kamu apa yang dimaksud dengan burdah?" Mereka menjawab: "Bukankah itu kain selimut?" Dia berkata: "Ya benar". Wanita itu berkata: "Aku menjahitnya dengan tanganku sendiri, dan aku datang untuk memakaikannya kepada anda". Maka Nabi shallallahu 'alaihi wasallam mengambilnya karena Beliau memerlukannya. Kemudian Beliau menemui kami dengan mengenakan kain tersebut. Diantara kami ada seseorang yang tertarik dengan kain tersebut lalu berkata: "Alangkah bagusnya kain ini". Orang-orang berkata, kepada orang itu: "Mengapa kamu memuji apa yang dipakai oleh Nabi shallallahu 'alaihi wasallam lalu kamu memintanya padahal kamu tahu bahwa Beliau tidak akan menolak (permintaan orang). Orang itu menjawab: "Demi Allah, sungguh aku tidak memintanya untuk aku pakai. Sesungguhnya aku memintanya untuk aku jadikan sebagai kain kafanku". Sahal berkata: "Akhirnya memang kain itu yang jadi kain kafannya".

-boleh jadi dia minta dihadapan Nabi saw betul2.
- atau jika dibelakang Nabi saw , sahabat2 juga tidak membantah juga penyediaan kafan sendiri.
- cerita Imam Ghazali nak mati yg sukakan kain kafan pada malam sebelum kematiannya sehingga sangat dihairankan.


800. Ini bab wanita dilarang mengikut jenazah.
باب اتِّبَاعِ النِّسَاءِ الْجَنَائِزَ: 
Ini bab wanita dilarang mengikut jenazah.

١١٩٩ - حَدَّثَنَا قَبِيصَةُ بْنُ عُقْبَةَ حَدَّثَنَا سُفْيَانُ عَنْ خَالِدٍ الْحَذَّاءِ عَنْ أُمِّ الْهُذَيْلِ عَنْ أُمِّ عَطِيَّةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهَا قَالَتْ نُهِينَا عَنْ اتِّبَاعِ الْجَنَائِزِ وَلَمْ يُعْزَمْ عَلَيْنَا

1199. Telah menceritakan kepada kami Qabishah bin 'Uqbah telah menceritakan kepada kami Sufyan dari Khalid Al Hadza' dari Ummu AL Hudzail dari Ummu 'Athiyyah radliallahu 'anha berkata: "Kami dilarang mengantar jenazah namun Beliau tidak menekankan(dikuatkan larangan) hal tersebut kepada kami".
-larangan bukan peringkat haram
- ini makruh tanzihi.
- bermakna eluk tidak buat.


801. Ini bab berkabung perempuan atas bukan suaminya.

باب  إِحْدَادِ الْمَرْأَةِ عَلَى غَيْرِ زَوْجِهَا: 
Ini bab berkabung perempuan atas bukan suaminya.


١٢٠٠ - حَدَّثَنَا مُسَدَّدٌ حَدَّثَنَا بِشْرُ بْنُ الْمُفَضَّلِ حَدَّثَنَا سَلَمَةُ بْنُ عَلْقَمَةَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سِيرِينَ قَالَ تُوُفِّيَ ابْنٌ لِأُمِّ عَطِيَّةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهَا فَلَمَّا كَانَ الْيَوْمُ الثَّالِثُ دَعَتْ بِصُفْرَةٍ فَتَمَسَّحَتْ بِهِ وَقَالَتْ نُهِينَا أَنْ نُحِدَّ أَكْثَرَ مِنْ ثَلَاثٍ إِلَّا بِزَوْجٍ

1200. Telah menceritakan kepada kami Musaddad telah menceritakan kepada kami Bisyir bin Al Mufadhdhal telah menceritakan kepada kami Salamah bin 'Alqamah dari Muhammad bin Sirin berkata: Telah wafat anak Ummu 'Athiyyah radliallahu 'anha. Pada hari ketiga (dari kematian anaknya) dia meminta wewangian, lalu memakainya kemudian berkata: "Kami dilarang berkabung melebihi tiga hari kecuali bila ditinggal mati suaminya".

- syirin =manis
- melepaskan dari perkabungan
- berkabung menyatakan kelebihan
- jalan2 menyatakan sedih atau gembira ada.
- menampakkan kesedihan

١٢٠١ - حَدَّثَنَا الْحُمَيْدِيُّ حَدَّثَنَا سُفْيَانُ حَدَّثَنَا أَيُّوبُ بْنُ مُوسَى قَالَ أَخْبَرَنِي حُمَيْدُ بْنُ نَافِعٍ عَنْ زَيْنَبَ بِنْتِ أَبِي سَلَمَةَ قَالَتْ لَمَّا جَاءَ نَعْيُ أَبِي سُفْيَانَ مِنْ الشَّأْمِ دَعَتْ أُمُّ حَبِيبَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهَا بِصُفْرَةٍ فِي الْيَوْمِ الثَّالِثِ فَمَسَحَتْ عَارِضَيْهَا وَذِرَاعَيْهَا وَقَالَتْ إِنِّي كُنْتُ عَنْ هَذَا لَغَنِيَّةً لَوْلَا أَنِّي سَمِعْتُ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ لَا يَحِلُّ لِامْرَأَةٍ تُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ أَنْ تُحِدَّ عَلَى مَيِّتٍ فَوْقَ ثَلَاثٍ إِلَّا عَلَى زَوْجٍ فَإِنَّهَا تُحِدُّ عَلَيْهِ أَرْبَعَةَ أَشْهُرٍ وَعَشْرًا

1201. Telah menceritakan kepada kami Al Humaidiy telah menceritakan kepada kami Sufyan telah menceritakan kepada kami Ayyub bin Musa berkata, telah mengabarkan kepada saya Humaid bin Nafi' dari Zainab binti Abu Salamah berkata; Ketika kabar kematian Abu Sufyan sampai dari negeri Syam, Ummu Habibah radliallahu 'anha meminta wewangian pada hari ketiga lalu memakainya untuk bagian sisi badannya dan lengannya dan berkata; Sungguh bagiku ini sudah cukup seandainya aku tidak mendengar Nabi Shallallahu'alaihiwasallam bersabda: "Tidak halal bagi wanita yang beriman kepada Allah dan Hari Akhir untuk berkabung melebihi tiga hari kecuali bila ditinggal mati suaminya yang saat itu dia boleh berkabung sampai empat bulan sepuluh hari".
- berkabungتُحِدَّ
- Abu Sufiyan mati di Madinah tanpa khilaf
- Yazid bin Abi Sufyan yg mati di Syam, saudara Ummu Habibah bt Abu Sufyan.
- sahih bukhari tidak sunyi dari salah atau sila
Ibnu Hajar sudahpun kesan

١٢٠٢ - حَدَّثَنَا إِسْمَاعِيلُ حَدَّثَنِي مَالِكٌ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ أَبِي بَكْرِ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عَمْرِو بْنِ حَزْمٍ عَنْ حُمَيْدِ بْنِ نَافِعٍ عَنْ زَيْنَبَ بِنْتِ أَبِي سَلَمَةَ أَخْبَرَتْهُ قَالَتْ دَخَلْتُ عَلَى أُمِّ حَبِيبَةَ زَوْجِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَقَالَتْ سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ لَا يَحِلُّ لِامْرَأَةٍ تُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ تُحِدُّ عَلَى مَيِّتٍ فَوْقَ ثَلَاثٍ إِلَّا عَلَى زَوْجٍ أَرْبَعَةَ أَشْهُرٍ وَعَشْرًا ثُمَّ دَخَلْتُ عَلَى زَيْنَبَ بِنْتِ جَحْشٍ حِينَ تُوُفِّيَ أَخُوهَا فَدَعَتْ بِطِيبٍ فَمَسَّتْ بِهِ ثُمَّ قَالَتْ مَا لِي بِالطِّيبِ مِنْ حَاجَةٍ غَيْرَ أَنِّي سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ عَلَى الْمِنْبَرِ يَقُولُ لَا يَحِلُّ لِامْرَأَةٍ تُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ تُحِدُّ عَلَى مَيِّتٍ فَوْقَ ثَلَاثٍ إِلَّا عَلَى زَوْجٍ أَرْبَعَةَ أَشْهُرٍ وَعَشْرًا

1202. Telah menceritakan kepada kami Isma'il telah menceritakan kepada saya Malik dari 'Abdullah bin Abu Bakar bin Muhammad bin 'Amru bin Hazm dari Humaid bin Nafi' dari Zainab binti Abu Salamah bahwa dia mengabarkannya, katanya; Aku pernah menemui Ummu Habibah radliallahu 'anha, isteri Nabi Shallallahu'alaihiwasallam. Lalu dia berkata; Aku mendengar Rasulullah Shallallahu'alaihiwasallam bersabda: "Tidak halal bagi wanita yang beriman kepada Allah dan Hari Akhir untuk berkabung melebihi tiga hari kecuali bila ditinggal mati suaminya yang saat itu dia boleh berkabung sampai empat bulan sepuluh hari". Lalu aku menemui Zainab binti Jahsy ketika saudara (bukan saudaranya pendapat yang lebih baik) laki-lakinya meninggal dunia. Saat itu dia meminta minyak wangi lalu memakainya kemudian berkata, "Aku sebenarnya tidak memerlukan minyak wangi seandainya aku tidak mendengar Rasulullah Shallallahu'alaihiwasallam bersabda dari atas mimbar: tidak halal bagi seorang wanita yang beriman kepada Allah dan hari akhir berkabung atas mayit melebihi tiga hari selain karena kematian suaminya, boleh hingga empat bulan sepuluh hari. 

١٢ -  الجنائز » ٨٠٢ -  زيارة القبور
12. Jenazah » 802. Ziarah Qubur
باب زِيَارَةِ الْقُبُورِ: 

١٢٠٣ - حَدَّثَنَا آدَمُ حَدَّثَنَا شُعْبَةُ حَدَّثَنَا ثَابِتٌ عَنْ أَنَسِ بْنِ مَالِكٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ مَرَّ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ بِامْرَأَةٍ تَبْكِي عِنْدَ قَبْرٍ فَقَالَ اتَّقِي اللَّهَ وَاصْبِرِي قَالَتْ إِلَيْكَ عَنِّي فَإِنَّكَ لَمْ تُصَبْ بِمُصِيبَتِي وَلَمْ تَعْرِفْهُ فَقِيلَ لَهَا إِنَّهُ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَأَتَتْ بَابَ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَلَمْ تَجِدْ عِنْدَهُ بَوَّابِينَ فَقَالَتْ لَمْ أَعْرِفْكَ فَقَالَ إِنَّمَا الصَّبْرُ عِنْدَ الصَّدْمَةِ الْأُولَى

1203. Telah menceritakan kepada kami Adam telah menceritakan kepada kami Syu'bah telah menceritakan kepada kami Tsabit dari Anas bin Malik radliallahu 'anhu berkata,: Nabi Shallallahu'alaihiwasallam pernah berjalan melewati seorang wanita yang sedang menangis di sisi kubur. Maka Beliau berkata,: "Bertakwalah kepada Allah dan bersabarlah". Wanita itu berkata,: "Kamu tidak mengerti keadaan saya, karena kamu tidak mengalami mushibah seperti yang aku alami". Wanita itu tidak mengetahui jika yang menasehati itu Nabi Shallallahu'alaihiwasallam. Lalu diberi tahu: "Sesungguhnya orang tadi adalah Nabi Shallallahu'alaihiwasallam. Spontan wanita tersebut mendatangi rumah Nabi Shallallahu'alaihiwasallam namun dia tidak menemukannya. Setelah bertemu dia berkata; "Maaf, tadi aku tidak mengetahui anda". Maka Beliau bersabda: "Sesungguhnya sabar itu pada kesempatan pertama (saat datang mushibah) ".

Rabu, Ogos 03, 2022

KA.000 Puji Anak

KA.000 Puji Anak. 

Puji ni macam baja. Kena bagi pada kadarnya, ikut caranya, terlebih tak elok, terkurang pun tak baik. 

Ada dua cara memuji: 

1. Puji hasil - Fokus pada outcome. Highlight pada pelaku. 

Contoh: "cantiknya lukisan adik!" "Bagusnya kakak dapat no 1!"

2. Puji proses - puji usaha, idea, kesungguhan, keazaman, cubaan. Highlightnya adalah perbuatan dan usaha. 

Contohnya - "bagus idea kakak nak belajar guna water colour!", "Ibu suka abang berkongsi dengan adik", "Babah happy tengok abang berusaha nak bertanya untuk belajar".

Nak didik anak jadi resilient, strong-minded, ada self-esteem yang sihat, kena banyakkan puji yang ke-2. 

Puji yang pertama akan groom anak jadi perfectionist, sukar terima kegagalan dan akan elak cuba benda yang lebih sukar dalam hidup. 

Cuba kita tadabbur cara Allah memuji Nabi dalam surah Al-Qalam ayat 4 ni.

قَدْ جَاءَكُمْ رَسُولٌ مِنْ أَنْفُسِكُمْ عَزِيزٌ عَلَيْهِ مَا عَنِتُّمْ حَرِيصٌ عَلَيْكُمْ بِالْمُؤْمِنِينَ رَءُوفٌ رَحِيمٌ

“Sungguh telah datang kepadamu seorang Rasul dari kaummu sendiri, berat terasa olehnya penderitaanmu, sangat menginginkan (keimanan dan keselamatan) bagimu, amat belas kasihan lagi penyayang terhadap orang-orang mukmin.”

Begitulah satu-satu Allah sebut usaha dan perbuatan Nabi bagi mengangkat pujian kehebatan baginda. 

Dalam buku Psikologi Si Kecil, bab 16 (Pandai Anak Ummi) saya ada tekankan tentang respon kita pada perilaku anak akan menentukan keberadaan emosi (emotional presence) kita dalam perhubungan dengan anak. Nak tahu apa pentingnya emotional presence ni kenalah baca sampai habis bab tu pula. 

Cuba praktis bab puji ni dulu. 

#psikologisikecil

KA.000 4 cara konsisten buat benda baik.

KA.000 4 cara konsisten buat benda baik.

1.Tetapkan NIAT  baik itu secara jelas identiti merujuk diri sendiri, contoh Saya ibu yang sabar.

2.Mulakan langkah kecil dari strategi dianjurkan dan raikan diri sendiri setiap kali lakukannya walau berjaya bersenam atau tarik nafas 1 kali.

3. Kenal pasti dan aktifkan trigger yang baik seperti melihat gambar anak masa bayi, peluk anak lepas solat dsb.

4. Catat perubahan diri dalam buku khas maka  boleh rujuk kembali perubahan kecil dari sehari kesehari.

ADAPUN KITA MEMANG TIDAK SEMPURNA NAMUN BUKAN BERMAKNA KITA TAK PERLU BUAT APA-APA.

KA.000.Apabila Anak Bertingkahlaku Tak Ok

KA.000.Apabila Anak Bertingkahlaku Tak Ok

Kita cuba cari makna label lebih baik dari prasangka spontan yang selalu tak berapa baik kepada si anak..

Contoh : Anak pukul kakak selepas berebut barang mainan dengan kakaknya.

Pause, renung seketika. 
Cari makna di sebalik itu (kita latih empati).

"Oh.. adik pukul kakak sebab adik nak jaga mainan adik punya tu.... (diam seketika).
Tak boleh lah macam tu adik, bagi tahu aja ELOK-ELOK dekat kakak, minta balik, ini adik punya, tak perlu pukul kakak, ok, kesian kakak, sakit tu..."

Haish, tak mudah tapi boleh latih.

Apalah 'coping skill' yang adik ada pada waktu dia rasa terancam macam tu selain bertindak agresif? Kitalah yang 'verbalise' kan apa dia rasa dan beritahu tindakan lebih baik untuk dia.

Kepada si kakak, kita jelaskan (sebab sesuai jelaskan untuk 'empower' skil kakak kemudian nanti), yang adik ni sebab nak 'memelihara' barang dia, sama macam kakak juga. Cuma kita kena tunjuk contoh yang baik dan cara yang betul saja.... ok.

Usaha selalu ya,
Maznah Ibrahim.

Selasa, Ogos 02, 2022

KA.000.BAGAIMANA NAK ELAK NYANYUK?

KA.000.BAGAIMANA NAK ELAK NYANYUK? 

Pada waktu ini ada 50 juta penduduk dunia mengalami demensia (kemerosotan fungsi kognitif pada usia tua disebabkan pelbagai faktor seperti Alzheimer's, masalah cardiovascular dll.) Nombor ini akan meningkat ke 150 juta menjelang 2050.

2020 Report of Lancet Commission on Dementia baru release dan update beberapa info. 

2017 Report yang sama bagitahu ada 9 faktor yang modifiable menyumbang kepada demensia 
1. Kurang pendidikan 
2. Darah tinggi
3. Masalah pendengaran
4. Merokok
5. Diabetes
6. Depression 
7. Tidak aktif aktiviti fizikal
8. Kurang bersosial
9. Obesiti

2020 punya report dia tambah 3 lagi

10. Pengambilan alkohol berlebihan
11. Kecederaan kepala
12. Pencemaran udara, termasuk 2nd hand smoking

Jika semua 12 faktor ini dapat dicegah, kita mampu mengurangkan 40 peratus kes demensia. 

#fikirmasadepan

Dr Rozanizam