Sesi 23
Bab 48
Bab meninggalkan sebhg kehendaknya kerana bimbang tidak difahami oleh sbhg orang takut terjerumuskan perkara yg tidak eluk kerananya
-aisyah byk berahsia
-seperti mendirikan semula kaabah.
Guru kena tengok kemampuan sesaorang anak murid.
Aisyah bg ilmu kpd aswad (anak murid yg khusus) tetapi tidak kepada abdullah bin zubair.
Aisyah tak pilih ibnu zubair walaupun itu anak saudara dia.
Aisyah guru yg bijaksana.
Jika tidak kaum mu baru(meninggalkan kekufuran-ibnu zubair mencelah)
Kenapa nabi tak jawab ketika ditanya tentang roh.
Soalan yg tak ada kena mengena soal hidup berugama.
Tak tahu pun tak apa,seperti soal matahari naik ko timur dan jatuh ko barat.
Orang yg tanya pula tak eluk peribadinya.
Bukan eluk jawab semua.
Atau mungkin sia2 sj.(kalung keleher babi)
Mengkhususkan ilmu kepada satu gol dan tidak kepada yg lain.
Masalah nak royat semua,perlu masa yg lama
Meninggal kemahuan takut menimbulkan fitnah kepada yg tidak faham
1.Orang yg kemampuan rendah
2.kerendahan peribadi.
Boleh jwb ketika sedang beribadah menunjukan ilmu lebih dari ibadah.ini sikap guru.
Bila tanya hukum melontar ketika melontar lebih2 lagi la.
Berbicaralah mengikut kemampuan manusia
Nabi pernah kata wahai aisyah jika tidak kerana kaum mu baru meninggalkan kekufuran(zubair mencelah),nescaya aku runtuhkan kaabah dan bina dua pintu satu pintu masuk satu pintu keluar.
Binaan nabi ibrahim,lantai rapat ketanah,pintu ada dua,pintu ada di sebelah timur (sekarang) dan satu lagi kearah barat.hijir@hatim termasuk dlm kaabah.ada dinding dulunya.
Perubahan binaan kaabah
1.nabi adam&malaikat
2.n.ibrahim&ismail
3.binaan orang quraisy.ketika nabi umur 25@35th.nabi pengsan jadi aurat tak terbuka.
4.binaan ibnu zubair(buat seperti yg disukai nabi)
5.binaan hajjaj.bina seperti orang quraisy buat
6.harun arrasyid tanya imam malik,imam malik tak bg ubah.
Apa2 yg tak perlu hebah,seorang yg layak tak kan hebah dan aisyah telah tidak menghebahkannya.
Tahun 8h nabi p kemekah pun tak buat takut timbul fitnah.
Ketika kaabah roboh pun solat tetap mengadap kesitu.
Wahyu pun berpunca dari situ,mekah.
Aqidah adalah soal utama,kaabah no.dua.
Yg tak boleh tolak ansur
1.robohلاله الله
2.bidaah
3.pun tak leh terima,satu tahun sembah tuhan orang kafir setahun sembah allah.
Pologami@ seorang isteri@ quran nak yg mana?
Kamu tak boleh berlaku adil.
Jadi kahwin satu lebih baik.
Tapi ketika itu akan timbul fitnah,jika kahwin satu.
Keadilan perkara utama.
Kelebihan kerana taqwa.
Yg nak jadi pemimpin adalah quraisy.-tengok realiti.-orang quraisy tak leh terima.
Tinggalkan sistem khilafah,kerana takut tumpah darah bila nak tukar sistem pemerintahan beraja atau demokrasi
Kahwin lari atau yg disukai ibubapa,yg eluk tidak timbul kekeruhan dan fitnah
Memotong bahagian badan bila sakit,maka hadis ini boleh digunakan untuk menimbang dalam pemilihan.
Dipanggil kaedah iktikad fidororin(pilih dua perkara yg mudharat)
Tapi bukan soal aqidah.
Kucup kepada sikafir dan melepaskan semua askar islam,boleh bertolak ansur
Tiada ulasan:
Catat Ulasan