Sabtu, Julai 30, 2016

Sahih bukhari:kitab mandi sesi 5

Sesi 5
1/11
Bab ke7
باب الْمَضْمَضَةِ وَالاِسْتِنْشَاقِ فِي الْجَنَابَةِ:
Berkumur dan memasukkan air ke hidung ketika mandi
-ini perbuatan khilaf ketika mandi janabah.

-Adakah sebhg dr wuduk atau mandi janabah?ianya tidak jelas
-tujuan imam Bukhari mengadakan bab ini?
-memasukan air ke hidung dan berkumur2 bukan perkara wajib dlm mandi janabah,sebab ia sebhg dr wuduk
-wuduk juga tidak wajib,jadi tentulah  berkumur2 & memasukan air  air ke hidung adalah tidak wajib ketika janabah
-memasukan air ke hidung dan berkumur2 Hanya untuk  mengelukann mandi janabah

2/11
Belum jelas tidak wajib berkumur2 & mengusap air ke hidung bg Bukhari.
Tetapi bila diperhatikan,Tajuk Bukhari ini penting.
-Wuduk sebelum mandi(dah ada berkumur dan menghisap air kehidung)dah dijadikan tajuk.
-untuk kali ini dibuatnya lagi  tajuk bab menghisap air kehidung dan berkumur2.
-malik dan syafie kata tak wajib berkumur2 dan hisap air kehidung.
-mereka cuba "heret"bukhari menyokong pendapat mereka.
-sebab Bukhari kata, wajib berkumur2 dan hisap air kehidung semasa mandi janabah
-ini tajuk Bukhari yg masih khilaf ,sebab tidak jelas pendapat Bukhari.

«259» حَدَّثَنَا عُمَرُ بْنُ حَفْصِ بْنِ غِيَاثٍ قَالَ: حَدَّثَنَا أَبِي حَدَّثَنَا الأَعْمَشُ قَالَ: حَدَّثَنِي سَالِمٌ عَنْ كُرَيْبٍ عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ قَالَ حَدَّثَتْنَا مَيْمُونَةُ قَالَتْ صَبَبْتُ لِلنَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ غُسْلاً، فَأَفْرَغَ بِيَمِينِهِ عَلَى يَسَارِهِ فَغَسَلَهُمَا، ثُمَّ غَسَلَ فَرْجَهُ، ثُمَّ قَالَ بِيَدِهِ الأَرْضَ فَمَسَحَهَا بِالتُّرَابِ، ثُمَّ غَسَلَهَا، ثُمَّ تَمَضْمَضَ وَاسْتَنْشَقَ، ثُمَّ غَسَلَ وَجْهَهُ، وَأَفَاضَ عَلَى رَأْسِهِ، ثُمَّ تَنَحَّى فَغَسَلَ قَدَمَيْهِ، ثُمَّ أُتِيَ بِمِنْدِيلٍ، فَلَمْ يَنْفُضْ بِهَا.
[أطرافه 249، 257، 260، 265، 266، 274، 276، 281، تحفة 18064].

Telah menceritakan kepada kami 'Umar bin Hafsh bin Ghiyats berkata, telah menceritakan kepada kami Bapakku telah menceritakan kepada kami Al A'masy berkata, telah menceritakan kepadaku Salim dari Kuraib dari Ibnu 'Abbas berkata, telah menceritakan kepada kami Maimunah berkata,
"Aku menuangkan air untuk mandi Nabi shallallahu 'alaihi wasallam, lalu dengan tangan kanannya beliau menuangkan air pada tangan kirinya lalu membasuh keduanya.
Kemudian mencuci kemaluannya, lalu menyentuhkan tangannya ke bumi dan mengusapnya dengan tanah, lalu mencucinya dengan air.
Kemudian berkumur-kumur dan memasukkan air ke hidung, kemudian membasuh muka dan menyiramkan air ke atas kepalanya.
Kemudian beliau bergeser(beralih drdr tempat mandi) untuk mencuci kedua telapak kakinya. Setelah itu beliau diberi handuk(tuala) tapi beliau tidak mengeringkan badannya dengan handuk tersebut."

3/11
Hadis pertama begini;
beliau menuangkan air pada tangan kirinya lalu membasuh keduanya.
Kemudian mencuci kemaluannya, lalu menyentuhkan tangannya ke bumi dan mengusapnya dengan tanah, lalu mencucinya dengan air.
Kemudian berkumur-kumur dan memasukkan air ke hidung,

Perbuatan berkumur dan hisap air kehidung hanyalah perbuatan bukan kata2 nabi.
Mudraj Mina rowi,perawi yg sebut bukan asal Maimunah cakap.

Ini hadis kedua,
beliau lalu mencuci kemaluannya dengan tangan, lalu beliau menyentuhkan tangannya ke dinding, lalu mencucinya dengan air. Kemudian berwudlu sebagaimana wudlu untuk shalat,

Berkumur dan hisap air kehidung adakah sebhg dr wuduk atau sebhg dr Manji janabah??

Tapi bg Badarudin Aini,kata Bukhari kata wajib berkumur dan hisap air kehidung.sebab ayat Quran (Sirohmubalaroh) bg tau suruh bersuci betul2 dn segala yg boleh masuk air dan tidak memudaratkan

4/11
Yg jelas,ketika mandi janabah nabi berkumur dan hisap air kehidung cuma tak tentu ketika wuduk atau tidak.
Pendapat ini yg lebih kemas.

Malah sebenarnya ada beberapa pendapat,sebab tak jelas

Imam Ahmad ada 3pendapat.
1.kedua2nya sunat.
2.kedua2nya wajib
3.satu wajib dan satu sunat.

Nabi dok amal terus menerus,jika hanya khusus untuk nabi mesti kena ada dalil.

Amalan atas agak2 atau ikut rasa tak boleh.

5/11
Azhar, kata2 imam Syafie sendiri.
Asoh ,pendapat anak buah dia.
Sahih dlm telah  bermaksud tak sama dlm sahih hadis.

beliau menuangkan air pada tangan kirinya lalu membasuh keduanya.
Kemudian mencuci kemaluannya, lalu menyentuhkan tangannya ke bumi dan mengusapnya dengan tanah, lalu mencucinya dengan air.
Kemudian berkumur-kumur dan memasukkan air ke hidung,

-Setelah itu beliau diberi handuk(tuala) tapi beliau tidak mengeringkan badannya dengan handuk tersebut."
-siapa yg bawa dan dlm riwayat lain saya(kata Maimunah) yg bawa
-kenapa beliau tak guna??
-tak kali ini shj tak guna,jika tidak kenapa isterinya bw?

6/11
Ada yg kata sebab tuala tu kotor?
Ada yg kata sebab wuduk akan ditimbang diakhirat nanti.adakah tk suka?
Adakah sebab ada kotoran dosa yg keluar bersama wuduk?
Nabi nak bg tau,Kesat tu tidak wajib.
Lagi satu jgn cerewet sangat atau terikat dgn benda2 kecil.
Mn yg lebih penting kasut atau ilmu?
Jgn mewajibkan yg remeh temeh sehingga meninggalkan perkara yg besar.

Bab ke8
باب مَسْحِ الْيَدِ بِالتُّرَابِ لِيَكُونَ أَنْقَى:
Menggosokkan tangan ke tanah agar lebih bersih

«260» حَدَّثَنَا الْحُمَيْدِيُّ قَالَ: حَدَّثَنَا سُفْيَانُ قَالَ: حَدَّثَنَا الأَعْمَشُ عَنْ سَالِمِ بْنِ أَبِي الْجَعْدِ عَنْ كُرَيْبٍ عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ عَنْ مَيْمُونَةَ أَنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ اغْتَسَلَ مِنَ الْجَنَابَةِ، فَغَسَلَ فَرْجَهُ بِيَدِهِ، ثُمَّ دَلَكَ بِهَا الْحَائِطَ ثُمَّ غَسَلَهَا، ثُمَّ تَوَضَّأَ وُضُوءَهُ لِلصَّلاَةِ، فَلَمَّا فَرَغَ مِنْ غُسْلِهِ غَسَلَ رِجْلَيْهِ.
[أطرافه 249، 257، 259، 265، 266، 274، 276، 281، تحفة 18064].
Telah menceritakan kepada kami 'Abdullah bin Az Zubair Al Humaidi berkata, telah menceritakan kepada kami Sufyan berkata, telah menceritakan kepada kami Al A'masy dari Salim bin Abu Al Ja'd dari Kuraib dari Ibnu 'Abbas dari Maimunah, bahwa Nabi shallallahu 'alaihi wasallam mandi janabat, beliau lalu mencuci kemaluannya dengan tangan, lalu beliau menyentuhkan tangannya ke dinding, lalu mencucinya dengan air. Kemudian berwudlu sebagaimana wudlu untuk shalat, selesai mandi beliau mencuci kedua kakinya."

Sapu tangan di tanah supaya lebih bersih?apa maknanya?

7/11
Selepas berjunub ,macam2 boleh berlaku.
Pilih satu ntuk menghilangkan bau.
Membersihkan tangan dan kemaluan.
Paling kurang guna tanah atau Abu.
Lebih bersih dan suci lebih elok tapi bukan wajib.
Segantang air sudah cukup tapi bukan tak boleh lebih.
Jika ada sabun seperti sekarang lebih baik.
Sapu ke dinding,sebab dinding rumah dibuat dr tanah.
Kebersihan memang sangat digalakkan dlm agama Islam

8/11
Air pun sudah membersihkan dan suci tapi bila guna alat2 adalah lebih baik.
Orang Hindu ,sapu tangan ke tanah,jadi tak eluk buat  untuk masa sekarang bahkan eluk tak buat walaupun dulu nabi pernah buat kerana menyerupai orang Hindu.

Contoh nabi buat unta naik haji
Nabi ada maksud,supqya boleh dilihat ramai orang .tiada siapa yg faham sunnah naik unta ketika tawaf.
Sembelih unta sambil berdiri ikut kefahaman Abu Hanifah.dia telah ditendang oleh unta,jadi sunnah itu tak semestinya ikut betul2 mesti dilihat kesesuaianya
Suasana berbeza pd negeri yg berbeza menyebabkan perwatakan yg berbeza.
Binatang pun dah berbeza pada tempat yg berbeza.

9/11
Kitab bukhari ini telah dipermudahkan.
Kenapa hadis yg sama yg dibawa?hadis Maimunah yg paling kemas.

Hadis yg sama tapi boleh byk  disimpulkan

10/11
Soalan

Tiada ulasan:

Catat Ulasan