Jumaat, Julai 29, 2016

Sahih bukhari:kitab mandi sesi 4

Sesi 4

1/12
باب مَنْ أَفَاضَ عَلَى رَأْسِهِ ثَلاَثًا:
Orang yang mandi menyiram kepalanya tiga kali

-isyarat dr bukhari menggosok tubuh adalah khilaf.
-dalil أَفَاضَaku melimpahkan bukan erti gosok,tapi maksud curah air keseluruh tubuh.
-wuduk pun begitu juga anggota yg dibasuh,lebih sempurna gosok ,tapi bukan wajib.
-3Xisyarat yg sempurna.yg wajib cuma sekali

2/12
Air Wuduk yg kedua air tidak lagi mustamal.yg mustamal hanya air wuduk yg pertama.
-melimpah,mencurah bukan dgn maksud gosok.
-dalil tak gosok lebih kuat.


«255» حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ بَشَّارٍ قَالَ: حَدَّثَنَا غُنْدَرٌ قَالَ: حَدَّثَنَا شُعْبَةُ عَنْ مِخْوَلِ بْنِ رَاشِدٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ عَنْ جَابِرِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ قَالَ: كَانَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يُفْرِغُ عَلَى رَأْسِهِ ثَلاَثًا.
[طرفاه 252، 256، تحفة 2642].
Telah menceritakan kepada kami Muhammad bin Basyar berkata, telah menceritakan kepada kami Ghundar berkata, telah menceritakan kepada kami Syu'bah dari Mikhwal bin Rasyid dari Muhammad bin 'Ali dari Jabir bin 'Abdullah berkata, "Nabi shallallahu 'alaihi wasallam menguyurkan air ke atas kepala sebanyak tiga kali."

«256» حَدَّثَنَا أَبُو نُعَيْمٍ قَالَ: حَدَّثَنَا مَعْمَرُ بْنُ يَحْيَى بْنِ سَامٍ حَدَّثَنِي أَبُو جَعْفَرٍ قَالَ: قَالَ لِي جَابِرٌ أَتَانِي ابْنُ عَمِّكَ يُعَرِّضُ بِالْحَسَنِ بْنِ مُحَمَّدٍ ابْنِ الْحَنَفِيَّةِ قَالَ كَيْفَ الْغُسْلُ مِنَ الْجَنَابَةِ فَقُلْتُ كَانَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَأْخُذُ ثَلاَثَةَ أَكُفٍّ وَيُفِيضُهَا عَلَى رَأْسِهِ، ثُمَّ يُفِيضُ عَلَى سَائِرِ جَسَدِهِ. فَقَالَ لِي الْحَسَنُ إِنِّي رَجُلٌ كَثِيرُ الشَّعَرِ. فَقُلْتُ كَانَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَكْثَرَ مِنْكَ شَعَرًا.
[طرفاه 252، 255، تحفة 2643].

Telah menceritakan kepada kami Abu Nu'aim berkata, telah menceritakan kepada kami Ma'mar bin Yahya bin Sam telah menceritakan kepadaku Abu Ja'far berkata, Jabir bin 'Abdullah berkata kepadaku, "Anak pamanmu telah datang kepadaku -mengisahkan Hasan bin Muhammad bin Al Hanafiah-, ia bertanya, "Bagaimana cara mandi janabat? Aku menjawab, "Nabi shallallahu 'alaihi wasallam mengambil air dengan tiga ciduk telapak tangannya lalu menyiramkannya ke atas kepalanya, kemudian menyiramkan ke seluruh tubuh." Al Hasan lalu berkata kepadaku, "Aku adalah seorang laki-laki yang rambutnya lebat!" Aku lalu menjawab, "Nabi shallallahu 'alaihi wasallam rambutnya lebih lebah dari rambutmu."

-Abu Ja'far ,cucucicit,ali ,
(Bapa sepupu)

3/12
Bin datuk.
Ahmad bin hambal(ini bukan ayah tapi tok dia)ayah di nama muhamad
-ibnu rush,datuk keberapa?3@4?
Ibnu,

,ini menunjukan datuk bukan ayah.بن

Muhamad bin Hanafiah ,anak ali bin abu talib yg paling alim.syaiah kaisaniah anggap dia tokoh syiah.

Hasan bin Muhamad bin Hanafiah,cucu ali.
Hasan ni kata nabi ambil 3 ceduk curahkan dikepala,tiada gosok tu.

4/12
Muwalaq=berturut2
Selepas Faghsilul tu wa,dan wa.wa tidak menunjukan dulu atau kemudian.tertib pada sebutan(ini masalah khilaf)bukan tertib pada perbuatan
Sekali mandi untuk beberapa kali junub adalah memadai
Cara nabi mandi hadis maimunah(terang basuh kemaluan dulu) adalah paksi.
Hadis jabir adalah paksi untuk buat hajji walau byk hadis2 lain.
Hadis maimunah tentang mandi ini jelas tertibnya,basuh kemaluan paling awal dan basuh kaki yg terakhir.
Bg bukhari sebab nabi basuh kaki agak lama selepas itu maka tidak perlu tertib dan mualaq begitu juga dgn imam malik.tetapi eluk je tertib dan muawalaq

5/12
Mandi sekali sudah memadai
Mandi 7Xadalah dhoif dan jika ada telah mansukh.
Hadis itu hadisabu daud,asal solat 50waktu dan mandi junub dancuci kain kena kencing 7X .sebab abu ayub dan seorang lagi perawi dhoif.
Jika mandi bawah paip hujan ,adakah perlu dikalihkan dulu,nabi kalih ada sebab,kalu tak ada sebab tak perlula kalih.
Asal ambil wuduk 7X wajib juga telah mansukh.
Solat jenazah ,nabi pernah takbir 9&5kali tapi telah mansukh.tetapi yg jumhur diterima4 sebab nabi buat paling byk  dan yg terakhir.
Zukur=jamak kemaluan orang lelaki
Maza kiro=jamak bg kemaluan(adakah byk kemaluan??bukan maknanya sekitar zakar)ini adalah kesemua bhg2 kemaluan yg perlu dibasuh.

6/12
Maza kir=jamak bg kemaluan(sekitar bhg zakar)

Nabi tak pakai kain basahan?
Pakai.
Isterinya tengok atau mandi bersama.
Ini adalah panduan untuk kita umatnya.

Bab ke 5

باب الْغُسْلِ مَرَّةً وَاحِدَةً:
Mandi sekali shj.

-mandi/ghusli= الْغُسْلِ
-ghasli makna basuh
Lubsi makna pakai
Labsi makna keliru
Bar makna darat
Bur makna gandum
Bir  makna kebajikan.

«257» حَدَّثَنَا مُوسَى قَالَ: حَدَّثَنَا عَبْدُ الْوَاحِدِ عَنِ الأَعْمَشِ عَنْ سَالِمِ بْنِ أَبِي الْجَعْدِ عَنْ كُرَيْبٍ عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ قَالَ قَالَتْ مَيْمُونَةُ وَضَعْتُ لِلنَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مَاءً لِلْغُسْلِ، فَغَسَلَ يَدَيْهِ مَرَّتَيْنِ أَوْ ثَلاَثًا، ثُمَّ أَفْرَغَ عَلَى شِمَالِهِ فَغَسَلَ مَذَاكِيرَهُ، ثُمَّ مَسَحَ يَدَهُ بِالأَرْضِ، ثُمَّ مَضْمَضَ وَاسْتَنْشَقَ وَغَسَلَ وَجْهَهُ وَيَدَيْهِ، ثُمَّ أَفَاضَ عَلَى جَسَدِهِ، ثُمَّ تَحَوَّلَ مِنْ مَكَانِهِ فَغَسَلَ قَدَمَيْهِ.
[أطرافه 249، 259، 260، 265، 266، 274، 276، 281، تحفة 18064].

249. Telah menceritakan kepada kami Musa bin Isma'il berkata, telah menceritakan kepada kami 'Abdul Wahid dari Al A'masy dari Salim bin Abu Al Ja'd dari Kuraib dari Ibnu 'Abbas berkata, Maimunah berkata, "Aku menyiapkan air mandi untuk Nabi shallallahu 'alaihi wasallam, beliau mencuci kedua telapak tangannya dua atau tiga kali. Kemudian beliau menuangkan air ke telapak tangan kirinya dan membasuh kemaluannya, kemudian beliau usapkan tangannya ke tanah, kemudian berkumur dan memasukkan air ke dalam hidung, lalu membasuh wajah dan kedua tangannya. kemudian beliau mengguyur seluruh tubuhnya. Setelah itu beliau bergeser dari tempatnya semula, lalu mencuci kedua kakinya."

باب مَنْ بَدَأَ بِالْحِلاَبِ أَوِ الطِّيبِ عِنْدَ الْغُسْلِ:
Orang yang sebelum/ketika/selepas mandi memulainya dengan hilab atau wewangian

Pendapat tentang tajuk
1.Bekas yg dibuat perah susu= بِالْحِلاَبِ
Wangian yg diguna selepas mandi= الطِّيبِ
Disini أَوِdgn makna wa@dan
Nabi minta bila nak mandi.
Jika Pewangi adalah yg dipakai pada ketika untuk mewangikan selepas mandi

7/12
2.Pendapat kedua,pewangi yg digunakan semasa mandi erti sabun wangi
Alhilab bukan pewangi tetapi seperti sabun
Ini الطِّيبِ Sabun wangi

3.pendapat yg kata bukhari keliru
Adakah bukhari keliru??? الطِّيبِjika Wangian (seperti air mawar atau lain2)biasanya digunakan selepas mandi.
Ada yg kata bukan Alhilab,algulab(air mawar).
Kenapa minta ketika nak mandi?
Jamin dari domin dari parsi dan dari hindi

4.
5.ada yg kata bukan  makna bekas tetapi air yg ada dlm bekas.

8/12
Ada yg kata air sebab mandi dgn air pun boleh mewangikan badan ,sebut bekas tapi maknanya benda yg ada dlm bekas itu
Alhilab juga air dan attib ( pewangi)ialah air.
Contoh
Cukur kepala,walhal cukur rambut
Lapar perut,walhal lapar nasi.
Asal makna hilab adalah perah atau sesuatu yg dikeluarkan atau diperah sebab kebiasaan  orang arab yg melumurkan sebelum mandi pada badan.adakah ini pasti?tidak ini ijtihad ahli ilmu.

Mandi bunga ,boleh?
Boleh asal tidak berubah sepenuhnya sifat air.

9/12
Inndi boleh makna sebelum,sedang dan selepas mandi.

Assindi(nama negeri),orang kashmir, pakistan yg ada hasiyah/ komentar
Hilab bekas yg pernah digunakan dan ada meninggalkan kesan2 pengunaannya

Bekas yg ada sedikit byk ada bekas wangi atau tak wangi,masih sah untuk mandi wajib.

Mazhab syafie berkehendak air yg betul2  bersih dari sebarang  campuran.

Alhilab adalah bekas dan attib adalah pewangi.

10/12
Alkhitmi(bunga raya-ubat buta),air yg dicampur dgn bunga khitmi.
Jika mandi ,tak hilang air wangi  yg telah dipakai ,mandi janabah tetap sah

Mandi bunga,mandi cara bomoh,hukumnya boleh.

Ada hikmat tuhe ,menyebabkan bintang boleh ditundukan.
Dan ini boleh untuk maksud ttt yg baik seperti berubat tetapi jgn berlebihan.

«258» حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ الْمُثَنَّى قَالَ: حَدَّثَنَا أَبُو عَاصِمٍ عَنْ حَنْظَلَةَ عَنِ الْقَاسِمِ عَنْ عَائِشَةَ قَالَتْ: كَانَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِذَا اغْتَسَلَ مِنَ الْجَنَابَةِ دَعَا بِشَيْءٍ نَحْوَ الْحِلاَبِ، فَأَخَذَ بِكَفِّهِ، فَبَدَأَ بِشِقِّ رَأْسِهِ الأَيْمَنِ ثُمَّ الأَيْسَرِ، فَقَالَ بِهِمَا عَلَى رَأْسِهِ.
[تحفة 17447- 74/ 1].

Telah menceritakan kepada kami Muhammad bin Al Mutsanna berkata, telah menceritakan kepada kami Abu 'Ashim dari Hanzhalah dari Al Qasim dari 'Aisyah berkata, "Jika Nabi shallallahu 'alaihi wasallam mandi janabat, beliau minta diambilkan bejana sebesar bejana yang digunakan untuk memerah susu. Beliau lalu mengambil air dengan telapak tangannya dan mengguyurkannya dimulai dari sisi sebelah kanan lalu sebelah kiri. Kemudian menuangkan dengan keduanya pada bagian tengah kepala."

Tiada ulasan:

Catat Ulasan