Selasa, Mac 28, 2017

Hukum berpuasa 3 bulan berturut2.

Hukum berpuasa 3bulan berturut-turut.
a)Bolehkah kita berpuasa 3 bulan berturut-turut ,Rejab ,Sya'ban dan Ramadan?
b)Wujudkah apa yg dikatakan puasa sunat bulan Rejab?
c)Apakah hukum puasa sunat khas di bulan Rejab?

Ini bulan Rejab,semua pakat berpuasa.Tak boleh ke?Molek  la berpuasa?Ini yg keliru dan tak faham yg ini la.Dia dok ingat bid'ah hanyalah bid'ah hakikiyah.Tak.Bid'ah idhofiyah ini adalah asalnya molek dan buat ikut cara kita tak boleh.Pah tengok kitab? banyak dalam kitab.Ada buku Budiman Rodi,kulit bukunya berwarna merah dan didlm tu ada diberitahu kelebihan Rejab ,Sya'ban dan Ramadan.Jika baca yg tu habis terkena.Penulis tak tahu apa yg ditulis.Pakai buat.Kononnya nak dapat pahala bila orang buat.Tak boleh .Boleh dosa.
Boleh dosa.Orang kita puasa penuh daripada bulan Rejab sampai ke Ramadan.3bulan berturut-turut dgn harapan dapat pahala.Itulah benda bid'ah ni.Bidah ni bukan pakaian dan cara ko nak ngaji hok dunia atau naik kenderaan.Bid'ah adalah yg berkait dgn ibadah.Kita anggap perkara ini dapat pahala dan ada kelebihan sebagai ugama kita buat.Inilah yg akan jadi bid'ah.Jika masalah cara hidup ,rumah kita tak serupa.
Ada sahabat nabi nak puasa setiap hari,iaitu Abdullah bin Amar bin Al As.Nabi saw kata tak boleh.
Puasa yg afdal selepas puasa Ramadan adalah puasa Muharam.Tapi bukan puasa penuh sebulan.
Nabi juga tidak pernah khususkan mana2 bulan untuk dia berpuasa.Umur pukul puak2 yg kata ada kelebihan jika berpuasa di bulan Rejab.Adakah Saidina Umar tak reti dan kenapa dia pukul orang puasa di bulan Rejab.Ini menunjukan bid'ah idhofiyah itu tak boleh,di mana kita buat dgn tetap dan anggap ada kelebihan pula.Saidina Umar tentu lebih faham dari kita,tetapi kenapa sehingga pukul orang yg berpuasa.
Ibnu Abbas tidak suka orang puasa semua sekali bulan rejab kerana takut orang jahil anggap sebagai ferdu pula.Pengecualian hanya untuk orang sentiasa puasa Isnin dan Khamis.Puasa semata2 kerana bulan Rejab tidak boleh.Setengah orang berkata kenapa tak boleh nak puasa?.Atau kenapa  nak baca Quran.?Ini kerana mereka tidak faham bid'ah idhofiyah .Dia anggap benda ini tak apa.
Begini ,kita ahli sunnah Waljamaah jamaah maknanya kita pegang sahabat.Tengok sahabat dan nabi,mereka buat atau tidak.
Nabi telah kata aku tinggal cahaya yg terang benderang.Malam seperti siang.Orang yg ikut sunnah jelas dlm semua perkara.Bukan tengahari sj yg terang.Malam pun terang.
Ibnu Umar pun tidak suka puasa bulan Rejab kecuali seperti hari2 diluar bulan Rejab contoh Isnin Khamis atau 13,14 &15 setiap bulan.Ini ada sunnah.
Amalan mengagungkan bulan Rejab adalah amamlan orang jahiliyah dahulu.Kenapa kita pula yg ikut buat sama?Ibnu Abbas kata lagi jangan kamu qada jika tak puasa di bulan Rejab.
Ada orang yg bersiap2 untuk puasa di bulan Rejab.lalu Abu bakar kata apakah kamu buat Rejab ini seperti Ramadan?
Baiklah kita tak anggapnya wajib.Tetapi ini mengelirukan.
Jika puasa Isnin Khamis tak mengapa.Dan nabi saw juga melarang dibulan Rejab.Mengapa pula kita berpuasa di bulan Rejab?
Kalu orang tak mahu makan dibulan Rejab sebab berpuasa ditempat kenduri ,Saidina Umur pukul tangan orang itu dan katanya makan.Selagi tak makan dia akan pukul .
Jika bulan Syaaban pula nabi kata bila sudah sampai separuh bulan Syaaban berhentilah dari berpuasa.
Lojik jika kerajaan keluarkan satu tiket untuk satu perkara ,kita tidak boleh gunakan untuk perkara yg lain.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan