Selasa, Ogos 06, 2019

Kelas bahasa arab @i-paksi sesi 04

Kelas bahasa arab @i-paksi sesi 04
8/9/2018
Lughah iaitu mufrodad atau vocabulary dan cara2 buat ayat dan nahu.
Sorof belum lagi.
Imbas kembali apa yg dah belajar .
Pelajaran  pertama.
Iaitu berkenaan اسم إشره yg dekat ٌهذا بيتatau ٌهذا مسجد
Pelajaran kedua
Iaitu berkenaan اسم إشره juga tetapi beza untuk benda yg jauh ذلك
Pelajaran ketiga berkaitan dgn penggunaan ا dan ل.
Alif lam digunakan untuk membezakan antara perkataan yg khusus dan perkataan yg umum.
Seperti كِتَابٌ(sebuah buku) jadi الكِتَابُ(buku itu)
Seperti قَلَمٌ (sebatang pen)jadi القَلَمُ (pen itu)
Catitan
Bila ada tanwin tidak boleh ada ا dan ل.
Bila ada tanwin tidak boleh ada tanwin.

Pelajaran ke4.
Mukasurat 21

Istikmal fil huruf jaarri
Cara2 nak guna huruf jar atau penggunaan huruf jar.
Huruf jarr atau khafat berfungsi mengubah perkataan huruf akhir selepasnya .
Contoh البَيْتُ dlm keadaan huruf jarr ia dibaca dgn dhommah/depan .
Lepas itu bila masuk huruf jarr ia dibaca dgn baris bawah.
Contoh masuk فِي jadi فِي البَيْتِ
Contoh masuk فِي jadi فِي المَسْجِدِ
Disini فِي dgn makna didlm
Dan عَلَى dgn makna diatas

Tengok mukasurat 24.
Pelajaran ke4.
Penggunaan  ْ مِن   dan أِلَى
Ia huruf jar juga.
Kerjanya mengkhofatkan atau membarisbawahkan isim selepasnya .
Makna  ْمِن  dari /daripada
Makna أِلَى  ke/kepada.
Kita dah jumpa ini dlm kitab nahu kita .
Alamat isim ada huruf jaarr.

Baca.
البَيْتُ مِنَ البَيْتِ

المسجدُ  إِلَى المسجدِ

المُدَرِّسُ مُحَمَدْ

مِنْ أَيْنَ أَنْتَ؟

أَنَا مِن الْيَابَانِ

وَمِنْ أَيْنَ عَمَّرٌ؟

هُوَ مِنْ الصِّيْنِ

وَمِنْ أَيْنَ حَمِدٌ؟

هُوَ مِنْ الحِنْدِ

أَيْنَ عَبَّسٌ؟

خَرَجَ
Telah keluar.

Satu perkara berkaitan dgn sorof.
Dia bg tahu

الكَلَمُ هُوَ اللَّفْظُ  المُرَكَّبُ المَفِيدُ بِالوَضْعِِ

وَأَقْسَمُهُ ثَلَاثَةٌ :إسْمٌ وَفِعْلٌ وَحَرْفٌ جَاءَ لمعْنَى

فَالاسْمُ يُعْرَفُ بِالخَفْضِ وَالتَّنْوِينِ وَالألِفِ وَالأَمِ وَحُرُوفِ الخَفْضِ

وَالفِعْلُ يُعْرَفُ  بِقَدْ وَالسِّيِنِ وَسَوْفَ وَتَاءِ  التَّانِيْثِ السَّاكِنَة

وَالحَرْفُ مَا لَا يَصْلُحُ مَعَه دَلِيلُ الاسْمِ وَلَا دَلِيلُ الفِعْلِ

الإِرَابُ هُوَ تَغْيِيرُ ٱوَاخِر الكَلِمة لاخْتلَافِ العَوَامِل الدَّاخِلَةِ عَليهَا

لَفْظَا ٱوتَقْدِيْرَا

Kalam adalah lafaz ujaran yg tersusun mengandungi makna dan diujarkan dlm keadaan sedar.

Dan kalam itu terbahagi  kepada 3,isim(kata nama),
feklun(kata kerja) dan harfun (kata tugas)yg membawa makna

Terdapat 4 ciri2 isim.
1. tanda akhir pada perkataan isim itu samada baris bawah atau ي yg masuk dgn 3 cara(huruf jar,mudo dan huruf tabb'iyah)
2.ada yg berbaris dua(tanwin)  .
3. huruf  ا dan ل yg memasuki awal perkataan isim
4.Yg mendahului isim huruf jar من،الى،عن ،على ،في ،ك،لِ    dan huruf sumpah  و،ب،ت

Dan ciri2 fiil tu ada 4
Pertama adalah قد
Kedua سن
Ketigaسوف
Keempat ta taknith assakinah.
  

Ciri2 harf adalah dia tidak boleh menerima tanda2 isim maupun tanda2 fiil.

Ikrob itu berlaku pada akhir perkataan disebabkan al awamil(faktor2 dan agen2)yg masuk pada akhir perkataan ini samada secara lafaz jelas atau pun secara anggaran.

الكَلَمُ هُوَ اللَّفْظُ  المُرَكَّبُ المَفِيدُ بِالوَضْعِِ

Kalam atau tidak خَرَجَ ni?
Kita bilang semula syaratnya.
Syarat pertama اللَّفْظُ
Tengok خَرَجَ,ni lafaz atau tidak?..lafaz
Syarat kedua المُرَكَّبُ  tersusun atau tidak.nak tersusun kena ada dua perkataan.jadi disini خَرَجَ satu sahaja perkataannya.kurang satu syarat.
Kita pergi pula yg ke tiga المَفِيدُ.kita terjemah dia telah keluar.memberi faham atau المَفِيدُ atau tidak? Dia telah keluar.mufid ,cuma tidak  المُرَكَّبُ.
Lepas tu بِالوَضْعِِ,memanglah perkataan خَرَجَ ada dlm bahasa arab shj.dlm bhs melayu bermakna keluar.
Dia الكَلَمُ tetapi tersembunyi.
Feel ini seperti خَرَجَ
Dlm setiap feel dlm bahasa arab,dia ada kata gantinama secara asal lagi,walaupun kita tak buat tubik.
Contoh خَرَجَ
Kita terjemah dia telah keluar.
Mari dari mana dia?
Sebab dlm خَرَجَ mengikut kaedah bahas arab ,dia ada ganti nama tersembunyi.
dlm dia ada  هُوِ.
Kalu perempuan dia jadi خَرَجَتْ.
Kira2 خَرَجَ dikatakan kalam sebab
walaupun dia tidak murokap pada zahirnya tetapi
murakkap dari segi kira2.
Ada perkataan lain yg tersembunyi dlm perkataan خَرَجَ iaitu هُوِ
,jadi hakikatnya خَرَجَ ni murokap juga.
Jadi gabungan خَرَجَ dan هُوِ.
Sebab itu dia kata خَرَجَ ni pun kalam.
jadi memadai kita kata أَيْنَ عَبَّسٌ؟  dan
muhamad jawab خَرَجَ,sudah cukup.atau kita boleh kata هُوِ خَرَجَ.
Kalu selepas ini jumpa feel mesti ada dhamir dlm tu.
Kalu dua orang خَرَجَ dia jadi خَرَجَا.
Kalu ramai atau tiga keatas ,dia jadi خَرَجُوا dhamir dia هُمْ.

Soalan مدرس, dia أَيْنَ  ذَهَبَ؟.
Dalam bahasa arab beginilah banyak yg mahzuf atau
dibuang. أَيْنَ  ذَهَب tu siapa yg ذَهَبَ.jadi ini merujuk kepada Abbas.
muhamad jawab  ذَهَبَ إِلَى المُدِيْرِ dia telah pergi kepada mudir itu.
Disebabkan ada إِلَى kita kena ingat isim selepas kena kasroh .
Lepas itu وَأَيْنَ ذَهَبَ عَلِيٌ؟.
Jawab  ذَهَبَ إِلَى المِرْحَابِ
Dia telah pergi ke tandas..dia tak letak Ali.
Jadi yg kita nak fokus penggunaan  ْ مِن   dan أِلَى

Minit 20

. Minit 20
Contoh diatas kenapa َمِنْ أَيْن?yakni ن tidak berbaris bawah sedang مِنْitu menjarrkannya?
Kenapa tiada perubahan?
Sebab isim terbahagi kepada dua.
1.mukrob .
2.mabni.

1.mukrob -isim yg menerima perubahan contoh
  الحِنْدِ, المسجدِ
Yg berubah jadi kasroh disebabkan مِنْ

2.mabni-adapun َأَيْن tiada perubahan  sebab ia adalah idim mabni.
Isim mabni  isim yg tidak akan berubah.
Minit 23
Isim munsorih isim yg boleh bertanwin @tamarinu.
Mufrod dia tamrinu ,tamrinuni jamak dia.
ْممحمد jadi محمدٌ

Isim  yg tak boleh bertanwim-isim ghairimunsorih
آمِنَةُ
زَيْنَبُ
فَطِمَةُ
Soalan
من اين انت؟
أنا من مليزيا

أأنت من فليفين؟
لا أنا من مليزيا

مَنْ من الصيني؟
هو من الصيني أنا من مليزيا

Minit 27.

Minit 52
المُدِيْرُ
Cerita mudir?
المُدِيْرُ سَيَذْهَبُ
Mudir itu akan pergi.
Kalam?kalam dah
Murokab?murokab dah.
Mufid?tidak.sebab tergantung.
Kita tambah..ayat tergantung.
Kita tambah.
المُدِيْرُ سَيَذْهَبُ إِلَى الجَمِعَةِ
Mudir itu akan pergi ke u itu.
Ini orang panggil kalam iaitu ayat lengkap.
Sa =akan,gi selalu,masa terdekat
Saufa lama sikit atau ambil masa.contoh selepas 3 minggu.itu beza nya .maksud sama iaitu akan.
Itulah kalam.
Ada ya?vi dulu ,bab dia selepas ni.
Boh tu sebab nak suruh ma'suk dgn alamat feel dibawah قد س صوف.
Kalu المُدِيْرُ   يَذْهَبُ إِلَى الجَمِعَةِ pun boleh dah
Kalu boh zahabaذحب ,telah pergi.
المُدِيْرُ َذْهَبُ إِلَى الجَمِعَةِ
kalam dah.

Kemudian pembahagian kalam (aksa mulkalam)
Kalam ada 3 bahagian iaitu isim,feel dan haraf.
Alamat Isim ada 5:
1.alkhofat tak boleh diterjemah ,khofat ni satu keadaan beberapa tanda.mudahnya baris bawah.
Keadaan itu tanda dia isim
2.at tanwinum.tadak tanwin kita tukar محمدjadi  محمدٌ
3.dhukhulu (masuk)alif wa lam.atau ada alif lam.iaitu pada almudir.
Dan huruf dul khafdil.مِنْ,إِلَى,أَنْ,عَلَى,فِيْ,رُبَا,أَلْبَ,كdan ل
Huruf qasami و, ب،ت.
-Huruf khafat bukan isim tetapi tanda perkataan selepasnya  isim dan juga bukan haraf.

Bhgn kedua,feel.
Alamat nak kena feel ada sebelumnya قد atau س atau صوف atau ta taknith ت
Contoh .  ْخرجت dimana تْ dipanggil ta utaknith.
Ia menunjukan kepada perempuan.Perempuan apa?
Perempuan kata nama yg tersembunyi dlm خرج  iaitu هي ia merujuk kepada seorang perempuan telah keluar.
Ini dikenali sebagai ta tak nith yg mati atau ta sakinah.
Dgn ada ta tak nith ni ,kita boleh cerap selalu خرج ni feel bukan isim.begitu juga dgn س pada سَيَذْهَبُ ,maka  itu adalah feel.
Kalu س dan صوف ada pada فعل مضارع shj.
Kita juga boleh bubuh صوف kat sini jadi
المُدِيْرُ َصُوفَ يَذْهَبُ إِلَى الجَمِعَةِ
Jadi 4 alamat atau tanda ini س،قد،صوف dan تْ ini ada pada feel.Tak mungkin ada pada isim.
Begitu juga khofat atau baris bawah tak mungkin ada pada feel contoh tak jumpa خَرَجِ feel ,dia ba'loh dgn feel ,dia ba'loh khofat.
Tak mungkin ada alamat feel pada isim.
Begitu juga tak mungkin ada alamat isim pada feel.

Haraf.
Mudah shj .
Tiada tanda2 isim dan feel.
Contoh2 haraf إِنَّ،أَنَّ،كَأَنَّ،لَكِنَّ،لَيْتَ،لَعَلَّ
Makna Sesungguhnya,seolah2,tetapi,mudah2an,semuga harap2.

Ikrob ialah  perubahan (baris)yg berlaku pada akhir perkataan disebabkan berbeza aamil(faktor2 dan agen2)yg masuk, pada akhir perkataan tersebut samada secara lafaz jelas atau pun secara anggaran.

الإِرَابُ هُوَ تَغْيِيرُ ٱوَاخِر الكَلِمة لاخْتلَافِ العَوَامِل الدَّاخِلَةِ عَليهَا

لَفْظَا ٱوتَقْدِيْرَا

Contoh yg ada.byk ni.
kita buh contoh الكِتَابُ
Ini dr segi ikrob.
Ikrob tu apa?
Beberapa perkara yg perlu diperhatikan.
Perubahan.perubahan dibelakang.
Amil kerja melakukan perubahan.
Kita baca الكِتَابُ
Apakah faktor perkataan ini dibaca dengan dhommah?
Sebab  aliftidak  yg berada dipermulaan ayat.
Amil yg tak nampak menyebabkan dia jadi rofok atau baris depan.
Kalu kita buh إِنَّ diakan jadi إِنَّ  الكَتَابَ
Perubahan drp dhommah kepada fatthah disebabkan aamil dia إِنَّ yg masuk pada perkataan الكَتَابُ ni.
Perubahan dari segi lafaz dr dhommah kepada fathah.
Inilah yg orang panggil ikrob.
Contoh kalu kita bubuh فِي dia jadi  فَيْ الكِتَابِ.dlm buku itu.
Perubahan2 ini dipanggil ikrob.
Dan perubahan2 dr segi lafaz.

Byk lagi contoh.
Sekarang contoh feel pula iaitu يَكْتِبُmaksud dia seorang lelaki sedang menulis.
Jadi apa sebab يَكْتِبُ dia dibaca dgn baris bawah?atau apakah amilnya?
Sebab tak amil nawasik dan amil jawazil(apa ni?...biar dulu)
Contoh masuk amil nawasik أَنْ
Bila ada أَنْ nak baca macam mana?
Baca يَكْتُبَ pula.
Perubahan ini dari drp dhommah kepada fathah orang panggil ikrob الإِرَابُ
Sebab berubah ?sebab ada faktor amil.
Tadi dibaca lain sebab amil dia lain.
Bila masuk lain ,dia dibaca dengan baris lain.
Perubahan ini nampak atau tak nampak?
Nampak .perubahan ini dipanggil perubahan lafzan.
Masuk pula amil لَمْ berubahpula jadi لَمْ يَكْتُبُ
Ini lah dipanggil ikrob.
Cuma ini ikrob dari segi lafzan.perubahan yg terang pafa tulisan.
Begitu juga perubahan yg tidak jelas perubahan dia.tapi andaikan berlaku ikrob disitu.iaitu takdiron
Sebagai contoh.contoh bukan dlm bentuk kalam.
اَلْفَتَى
Tak boleh fatayu,orang arab tak guna begitu,dia berat bila sebut fatayu.bila kita buhuh haraf jaarr إِلَى
jadi إَلَى الفٕتَىkepada pemuda itu.
Serupa juga bukan  إِلَى  اَلْفَتَىِsebab اَلْفَتَى tak boleh berubah.
Kalu kita bubuh إِنَّ الفَتَى.disini tak jelas tetapi ada perubahan secara andaian shj.
Bhs arab byk begitu.
Sebab tu ulamak kata kalu tidak kerana benda2 hazaf ini himarpun pandai bahasa arab

Ini adalah kalam.
1.ujaran اللَّفْظُ
2.tersusun المُرَكَّبُ-
3.memberi faham المَفِيدُ-
4.sengaja بِالوَضْعِِ













Tiada ulasan:

Catat Ulasan