Sesi 6
1/13
Bab 10 Bab cintakan ansar tanda iman dan bencikan ansar tanda nifaq
Cintakan rasul,mesti juga cintakan ansar
Nabi tunjukan bgmn bila cintakan sesaorang maka dia akan cintakan orang yg dikelilingnya juga.
Bab lari dr fitnah adalah ajaran ugama
2/13
Kenapa ansar perlu dicintai?
Sedang dia bukan byk jasa sebgmn muhajirin?
Sebenarnya ansar byk atau besar jasanya,walaupun tidak meninggalkan harta seperti muhajirin.
Jika Tanpa pertolongan ansar mungkin Islam akan mengalami kesukaran until berkembang.
Munafik tidak akan mencintai ansar.atau tanda nifak orang benci ansar dan juga benci Islam naik.
3/13
Orang ansar adalah maidah dan tempat simpanan barang2ku.
Orang ansar sangat istimewa disisi rasullah saw seperti pakaian dlm.
4/13
Pendapat syeikhul hin ,anak murid dia adalah tok khurasan.
Bab Tanpa tajuk.
Kasih tentang orang ansar.
Baiah adalah mengenai dosa2 besar.
Melatih untuk buat kesimpulan.
5/13
Kamu nak letak tajuk apa?
Ini tujuan imam bukhari.
Kita boleh ambil tajuk2 dari isi hadis
Iman bukhari dan mengajar 90,000orang anak murid.dia lupa nak letak tajuk tak munasabah.
Seikhul hinds guru tok khurasan kata imam bukhari nak
Melatih orang belajar pandai menarik kesimpulan.byk hadis sama tapi tajuk yg lain.ini untuk menunjukkan apa yg kita faham dari hadis.
Kasih berlaku dlm hati,tidak boleh dilihat,amal hati yg juga berkait dgn keimanan sesaorang
Jika tidak puak khawarij ambik kesempatan pula
Amal juzuk muqawin =kalu tak solat jadi kafir.
6/13
Maksiat ,boleh jadi allah akan ampunkan dgn syarat masih ada iman
Amal bukan juzuk yg tidak boleh dipisahkan.
Ahli badar boleh buat apa sj kerana allah telah mengampuni mereka kata allah
Contoh hatib bin abi baltaah.pecahkan rahsia nabi nak serang mekah.
Perempuan yg bw surat,akan ditelanjang ali jika tiada,kerana nabi benar,umar nak pancung 2x dia minta tapi nabi ingatkan ia adalah ahli badar.kelebihan ahli badar.
Hatib tulis sebab nak berbudi pada kafir mekah dan dia tiada sesiapa dan kafir akan mengkhianati keluarganya.
Allah kata masuk mekah dgn aman dlm mimpi nabi saw.dan sahabat hatib pula yakin dgn mimpi nabi.
7/13
عُبَادَةَ
Ubadah adalah naqib pada mlm aqobah sebelum hijrah
Orang yg ikut serta dlm aqobah adalah orang yg istimewa juga.
Nak baiah untuk jaga dari dosa besar
اَ تُشْرِكُوا بِاللَّهِ
Telah menceritakan kepada kami Abu Al Yaman berkata, telah mengabarkan kepada kami Syu'aib dari Az Zuhri berkata, telah mengabarkan kepada kami Abu Idris 'Aidzullah bin Abdullah, bahwa 'Ubadah bin Ash Shamit adalah sahabat yang ikut perang Badar dan juga salah seorang yang ikut bersumpah pada malam Aqobah, dia berkata; bahwa Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda ketika berada ditengah-tengah sebagian sahabat: "Berbai'atlah
kalian kepadaku untuk
tidak menyekutukan Allah dengan sesuatu apapun,
tidak mencuri,
tidak berzina,
tidak membunuh anak-anak kalian تَقْتُلُوا أَوْلاَدَكُمْ
(Allah arrozak=pemberi rezeki)
Pembunuhan anak zaman moden.
Kita tidak tahu 10generasi yg akan dtg.jgn memandai untuk menentukan bilangan anak dan bimbang tidak ada duit untuk memberi pendidikan yg tak cukup .
tidak membuat kebohongan yang kalian ada-adakan antara tangan dan kaki kalian, بِبُهْتَانٍ
(Saksi palsu,tak mengaku anak kandungan isteri bukan anak nya-tuduh isteri berzina dosa besar,suami kena sebat kalu tiada saksi atau ber lian dan tidak boleh selamanya)
tidak bermaksiat dalam perkara yang ma'ruf.
(Kena taat kat pemimpin)
Barangsiapa diantara kalian yang memenuhinya maka pahalanya ada pada Allah dan barangsiapa yang melanggar dari hal tersebut lalu Allah menghukumnya di dunia maka itu adalah kafarat baginya, dan barangsiapa yang melanggar dari hal-hal tersebut kemudian Allah menutupinya (tidak menghukumnya di dunia) maka urusannya kembali kepada Allah, jika Dia mau, dimaafkannya atau disiksanya". Maka kami membai'at Beliau untuk perkara-perkara tersebut.
8/13
Baiah untuk taat pada allah swt.,sebagai bekal diakhirat.
Baiah bukan sekali dan berbagai jenis baiah.
Pahala dijamin allah.
ْ فَأَجْرُهُ عَلَى اللَّهِ، terjemah jamin bukan wajib
Ahli sunnah tak kata wajib
Hukuman didunia adalah Kaffarah(penutup doas sehingga tidak disiksa diakhirat).iaitu mengampunkan dia.
Kaffarah juga dgn makna menutup.
tidak menghapuskan kalu dia tak bertaubat,begitu juga dgn jika telah menjalani hukuman .
Bg abu hanifah ,tidak melepaskan dia dari keampunan allah sekadar itu hukuman sj bgnya.
9/13
Baiah satu2 perkara.
Contoh berkata benar.
Pahala dijamin allah,yakin dgn janji allah,allah tak mungkin mungkir janji tapi bukan wajib.
Sesiapa yg melanggar akan dikafarah.
Kafarah dgn makna dgn allah menutup selepas menerima hukuman
Bg imam abu hanifah kafarah tak melepaskan siksa diakhirat kerana dia tak bertaubat.
Bg syafie,jika dah terima hukuman makna dia tak kan dihukum diakhirat nanti
Sahabat minta dihukum menunjukan hukuman boleh menghapuskan dosa,tapi abu hanifah mereka telah bertaubat
10/13
Sahabat dihukum menunjukan hukuman itu praktikal.
Sahabat tidak maksum
Taubat mereka telah terima kerana nabi saw lihat mereka sedang berenang dlm syurga.
11/13
Ada ruang untuk tidak mahu jika ada sebab yg munasabah
12/13
Solat mesti ikut iman.
Hanya syafie walaupun ikut iman mesti baca tak cukup dgn hanya dengar.
13/13.
Ziyad bin abi hi,seorang hebat dan pd mulanya tidak diketahui siapa ayahnya.
Muawiyah kata dia adalah adikberadik dia sebab ayahnya abu suffian pernah dijamu dgn hamba kawannya ketika bertamu dizaman jahiliyah.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan