Isnin, Januari 08, 2018

Analisis umur Aisyah ketika berkahwin

KooSIRI PEMURNIAN SEJARAH AWAL ISLAM :
Analisis Umur Aishah r.ha Ketika Berkahwin,
Melalui Neraca Riwayah Dan Dirayah - Sesi 1 dari 2

(Perbincangan Melalui Neraca DIrayah) Maulana Mohd Asri Yusoff Universiti Malaya
2 Dis 2017 RINGKASAN HUJJAH MENGAPA KISAH SAIDATINA AISYAH BERKAHWIN DENGAN NABI S.A.W SEMASA BERUMUR 6 TAHUN TIDAK BENAR
Hujah Pertama – Bertentangan Dengan Fitrah Manusia Hujah Kedua – Bertentangan Dengan Akal Yang Waras Hujah Ketiga – Tiada Contoh Ditemui Di Negara Arab Atau Di Negara Panas Hujah Keempat- Riwayat Ini Bukan Hadis Rasulullah s.a.w.
Hujah Kelima – Riwayat Ini Diriwayatkan Oleh Hisham Selepas Fikirannya Bercelaru
Hujah Keenam – Hanya Perawi Iraq Yang Menukilkan Riwayat Ini
Hujah Ketujuh – Aishah r.ha Masih Ingat Ayat Al-Quran Yang Diturunkan Di Tahun Empat Kerasulan
Hujah Kelapan – Aishah r.ha Masih Ingat Dengan Jelas Peristiwa Hijrah Abu Bakar r.a Ke Habshah
Hujah Kesembilan – Aishah r.ha. Mengelap Luka Dan Hingus Usamah Bin Zaid r.a. Yang Dikatakan Sebaya Dengannya
Hujah Kesepuluh – Ummul Mu’minin r.ha. Turut Serta Di Dalam Peperangan Badar
Hujah Ke-11 – Aishah r.ha Menyertai Perang Uhud Sedangkan Kanak-Kanak Lelaki Berumur Empat Belas Tahun Tidak Dibenarkan Menyertai Perang
Hujah Ke-12 – Aishah r.ha Lebih Muda 10 Tahun Dari Kakaknya Asma, Dan Semasa Peristiwa Hijrah Asma r.ha Berumur 27 Atau 28 Tahun
Hujah Ke-13 – Ahli Sejarah At-Tabari Mengatakan Aishah r.ha Lahir Di Zaman Jahilliyah (Sebelum Kerasulan) Hujah Ke-14 – Aishah r.ha. Adalah Antara Orang-Orang Yang Terawal Memeluk Islam
Hujah Ke-15 – Abu Bakar r.a Bercadang Mengahwinkan Aishah r.a Sebelum Berhijrah Ke Habshah
Hujah Ke-16 – Aishah r.ha Disebut Sebagai Gadis Dan Bukan Kanak-Kanak Semasa Dicadangkan Untuk Bernikah Dengan Rasulullah
Hujah Ke-17 – Rasullulah Tidak Tinggal Bersama Aishah r.ha Kerana Masalah Mendapatkan Mahar, Bukan Kerana Umur Aishah Yang Terlalu Muda
Hujah Ke-18 – Hadis Yang Mensyaratkan Mendapat Persetujuan Seorang Gadis Sebelum Dikahwinkan Memerlukan Gadis Tersebut Telah Cukup Umur
Hujah Ke-19 – Kebolehan Luarbiasa Aishah r.ha Mengingati Syair Yang Biasa Disebut Di Zaman Jahiliyah Membuktikan Beliau r.ha Lahir Di Zaman Jahiliyah
Hujah Ke-20 – Kemahiran Dalam Sastera, Ilmu Salasilah Dan Sejarah Sebelum Islam
Hujah Ke-21 – Keinginan Mendapatkan Anak Dan Naluri Keibuan Tidak Mungkin Timbul Dari Kanak-Kanak Bawah Umur
Hujah Ke-22- Aishah r.ha Sebagai Ibu Angkat Kepada Bashar r.ha. Yang Berumur Tujuh Tahun Selepas Perang Uhud
Hujah Ke-23- Wujudkah Perkahwinan Gadis Bawah Umur Di Tanah Arab Dan Dalam Masyarakat Bertamadun? Hujah Ke-24 – Kesepakatan (Ijmak) Umat Dalam Amalan

Hadis2 itu  sepatutnya diteliti dan dicermati berdasarkan usul2 riwayah dan dirayah.
Ia merupakan usul muktamad dan autentik dan memang dapat menentukan sejauh mana hadis atau  atsar menepati piawaian sebagai hadis yg betul2 sahih dan layak disebut sunnah nabi saw dr semua sudut dinilai dari segi riwayah dan dirayah.
Kadang2 sesuatu hadis dikatakan sahih dari sudut riwayat ,zahir sanadnya tak mengambil kira lagi  beberapa lapisan dibawahnya.
Perbincangan kita ini adalah satu perbincangan ilmiyah dan sangat mencabar.
1.dirayah.
2.riwayat.

Minit 41
Atok bin Abi rabah mengatakan bahawa ummulmukminin adalah seorang ahli fekah yg paling hebat,seorang ulamak  yg palinf tinggi pengetahuannya dan seorang pemikir tinggi tahap pemikiranya.Sampai begitu puji2an.Bukan senang.
Cuba kita tengok,sahabat2 ada masalah pergi tanya dia.
Pernahkah kita dengar,kalau sepatutnya  umur seperti dlm hadis2, tahun ke7 perang khaibar dia duk main anak patung lagi.Dia tahu apa nak tanya.Budak tanya buat apa?Saidina Umar ni orang bijaksana,cendikiawan ,ahli fikir pun tanya dia.Bila dia cerita senyap.Benda tu kena fikir,bukan sj2.Kalau dia jawab semua isteri2 rasullah saw yg lain diam.Kenapa siapa yg bangun dan kata ,kamu tahu apa kamu budak2 lagi.Kami ni yg Rasullah saw bercakap dgn sebagai orang tua.Tak pernah kita jumpa ayat2 seperti itu
Minit 42.

Minit 43
Dia boleh tegur Umar.
Bukti kebenaran tiada pertentangan.
Quran....
Tahun ke7,perang khaibar...main patung?
Aisyah boleh tegur ibnu Umar!
Tokoh wanita yg sangat hebat!.
Salah satu  bukti kebenaran tiada pertentangan.
Satu pihak nampak bodoh dan satu pihak cerdik sangat.
Ini dua perkara yg bertentangan.
Pelakon boleh la.
Terima salah satu.
Dulu pun mmay bw kisah yg itu juga.
Minit 46
Inj Kena baiki...
Abu musa al asyaari berkata jika kami mendapati kesulitan  akan dapat penyelesaian yg mudah dr aisyah.
Minit 47.
Abu Zeenat menceritakan bhw  belum pernah melihat seorang lelaki yg lebih mahir dlm bersyair berbanding dgn Urwah(anak saudara Aisyah).Beliau telah bertanya kepada Urwah..hebat dlm syair.
Musa bin Talhah menceritakan..Aisyah petah berbicara
Urwah tidak heran,  seorang fakih,syair..tetapi heran ilmu perubatannya...
Aisyah mengurus ubat semasa rasullah saw sakit...utusan yg dtg mencadangkan...
Aisyah juga pandai ilmu salsilah.
Aisyah juga pandai ilmu faraid.
Dan mesti cukup berumur..
Sedang Kalau ikut Hisyam dia masih kecil!
Asas2 yg kukuh telah dia dapat dr ayahnya.
Ms 42..
Aisyah kritik atau tegur umar,yg mn menunjukan dia seorang yg hebat,dia boleh istidlal dgn quran dan hadis serta sikap nabi yg menunjukan ilmunya mendalam.
Usul dirayat berpunca dari Aisyah ,Antaranya
1.bila  makna sesuatu hadis bercanggah dgn alquran walau betapa tinggi kedudukan sanadnya ia adalah tertolak.
Prinsip ini digunakan oleh fekah hanafi.
Contoh hadis yg bercanggah dgn quran .
Hadis,Orang mati boleh mendengar.(hanya khusus untuk nabi)
Quran kata orang tidak boleh mendengar.
Minit 54

Minit 54

Umar kata orang mati tersiksa dlm kubur disebabkan tangisan orang hidup.
Aisyah kata tak betul tu, sebab ayat quran ..masing2 menanggung sendiri ,sesaorang tidak menanggung dosa yg dibuat oleh orang lain.
Dia guna usul dirayah,dia kata tidak masuk akal ..
Minit 55

2.Setinggi mana pun kedudukan perawi sesaorang perawi tetap tidak akan diterima sekiranya dia meriwayatkan bercanggah dgn alquran. Tiada siapa yg mencapai kedudukan seumpama saidina umar dan abdullah bin umar apabila ummu mukminin mengutamakan prinsip  bila berdepan dgn peribadi perawi suatu prinsip lain diperkenalkan iaitu bila shj seorang perawi bila shj  dibandingkan dgn satu prinsip,maka perawi itu akan ditolak dan prinsip itulah yg akan dipakai, inilah prinsip dirayah atau quran .kalau bercanggah atau mencemarkan imej nabi,tak boleh kena tolak.
3.kalau sesaorang mengatakan sesuatu yg bercanggah dgn alquran atau prinsip ini beliau dianggap telah tersalah faham.Kalu dia orang baik kita tak kata dia dusta,kita tak kata dia reka hadis ,cuma lebih baik kita kata dia tersalah.sekadar itu.
Nak kata quran salah mana boleh.Nabi salah mana boleh?
Kena jaga itu keutamaan dia.
Atau tidak mengingati peristiwa itu dgn tepat atau mungkin beliau tidak dapat memahami kedudukan sebenar peristiwa itu

Minit 57
Hujjah 20.

Minit 1jam

Bhg ke 2,bhg Allamah Hiburahman tak sebut,dia tak bincangkan ,maka ramai yg keliru.
Ramai yg kata,o duk sebut hadis Hisyam shj,byk lagi mutabaatnya,banyak lagi syawahidnya  dlm kitab itu kitab ini.ya betul .
Habiburahman tak sebut sebab dia tahu dah yg lain tak boleh pegang semuanya.ni sj yg sebenarnya sebab tu dia selalu sebut Hisyam.Dia bukan anti Hisyam pun.
Dia cuma kata Hisyam tersalah.
Lebih baik kita kata dia tersalah daripada Rasullah saw tercemar ,Aisyah jadi bahan ketawa.Jadi permainan musuh Islam.Kalu kita kata dia salah tiada apa,manusia boleh tersalah.Orang pun tersalah juga.Lebih baik.
Dan kalau nak kata riwayat yg boleh pegang itu shj.
Mari kita buktikan sekarang
Jam 1:03

Ia agak menjemukan dan berat.
Ini campur2,terutama Hakim Niaz Ahmad.
Dia pelupur dan disana sini saya(mmay)ada tambah.
Bhg kedua,
Klasifikasi tabaqot perawi menurut ulamak rijal hadis.
Perawi2 ini dia ada byk peringkat.
Dari segi kekuatan dan kelemahanya itu satu sudut.
Sudut generasi kalau kita tarikh tahun2 tu pun dia ada banyak peringkat juga.
Sekarang kita nak tengok dari sudut generasi selepas dari Rasullah saw.
Jam 1:04
Tabaqot 1
Mereka terdiri dr sahabat nabi saw.
Golongan ini dikecualikan dari tindakan jarh dan takdil.
Tiada.Ini mengikut ahli sunnah.
Sebab sudah cukup dan tidak boleh kata apa dah.Terima shj bila Allah swt memuji mereka dgn begitu byk didlm alquran.Siapa kita nak pertikai mereka.Namun begitu sahabat2 bukan bermakna tidak tersalah ,tidak terlupa atu maksum dgn kata lain.Cuma nak kritik hadis dia tak bolehp pakai ,dia lemah wakaupun sahabat tu paling kurang sehingga kita tak tahu nama dia tak kisah asalkan pastikan dia sahabat.
Tetapi kalu orang lain tak boleh.Ni majhul jadi dhaif terus.Dgn sebab seorang shj perawi jadi dhaif.
Sahabat tidak timbul walaupun begitu,ulamak2 hadis bincang ,dia terkeliru,dia tersalah nak buat macam mana sebagai manusia adala macam tu.
Jam 1:05
Tabaqot ke 2

Jam 1:05
Tabaqot ke 2
Mereka terdiri dr kalangan tabiin.
Dari sini bermula tindakan jarh dan takdil.
Termasuk dlm tobaqoh ke2 ini para tabiin besar seperti Said Musayyab.
Urwah bin Azzubair dll.

Tobaqot ke3 dan seterusnya bc sendiri.Sampai kepada 12.

Tertib ini adalah berdasarkan yg dikemukakan oleh Hafiz Ibnu Hajar dlm Taqribultahzib.
Sebab dikalangan ulamak jarh dan takdil ada sedikit2 perbezaan pendapat.itu adalah tetapi yg kita sebut tadi adalah berdasarkan apa yg dikemukan oleh Hafiz Ibnu Hajar dlm Taqribultahzib.
Cuba tengok bermula dari
tabaqot ke2 hingga tobaqot ke6 adalah tabaqot para tabiin.Bermula dari
tobaqot ke7 hingga tobaqot ke 9 adalah tabiin tabiin.
Tobaqot atbat tabiin tabiin bermula dari
tobaqot ke10 hingga tobaqot ke12.
Secara ringkas,bolehlah dikatakan
golongan tabiin berada didlm 5 tobaqot.
golongan tabiin tabiin berada didlm 3 tobaqot dan
golongan atbab tabiin  tabiin  juga  dlm 3 tobaqot .
Ini kesimpulan.
Jam 1:07
Hingga tahu ke100h,semua orang dari tobaqot ke2 meninggal dunia.ini sejarah.
Dari tahun100hijrah hingga 200hijrah,Orang2  dari tobaqot ke2 hingga ke8 semuanya telah meninggal dunia.begitulah kajian sejarah setakat itu shj.
Tobaqot ke9 adalah hingga 12,golongan yg hidup selepas tahun 200hijrah .
Ini kena ingat tobaqot keberapa?
Jika termasuk dlm tobaqot ini
,bererti dia hidup  selepas tahun 200hijrah.
Adanya pengetahuan tobaqot perawi  akan memudahkan kita memahami kedudukan hadis2 berhubungan dgn umur Aisyah ketika berkahwin dgn Rasullah saw dan ketika bersama baginda sebagai suami isteri.
Jam 1:09
Riwayat2 yg saya(mmay) buat.
Riwayat2 umur Aisyah selain dari Hisyam.
Nombor bilangan.
Siapa perawi
Nama kitab
Umur ketika kahwin
Umur ketika bersama sebagai suamiisteri
Umur ketika nabi wafat
Berdasarkan riwayat itu
1.Riwayat Zuhri.

1.Riwayat Zuhri.
Drp Aisyah drp Urwah ,ini bukan Hisyam sanad lain.saluran lain.
Jadi yg ada selain drp Hisyam.
Dalam apa?
Dalam sahih muslim.
Tetapi dia sebut itu jetika kahwin umur 7 tahun.bukan 6 tapi 7.
Dan ketika bersama 9 tahun.
Ketika meninggal dunia umur dia 18 tahun.
Untuk memudahkan kita buat begini nampak terus
2.Abu Muawiyah  daripada Akmasy hingga Aswad.nanti kita tengok ,saya(mmay)bagi  teks dia  kemudian.ini tengok sepintas lalu.ini ada dimana?ada dlm sahih muslim.
Sama seperti biasa.
3.Dari Akmasy hingga Aswad dlm sunan nasaei.
4.Abu Muawiyah hingga Akmasy hingga Aswad dlm musnad Ahmad.maknanya samalah tu.,kitab sahaja lain.
Yg ke
5. Israel drp Abi Ishak,yakni cucu kepada Abu Ishak  hingga Abu Ubaidah hingga iaitu anak kepada Abdullah bin Masud,ini ada dlm sunan ibnu majah.
Disini pun sebut 7tahun,9tahun dan 18tahun ketika meningggal.
Yg ke
6. Mutorif drp Abi Ishak hingga Abu Ubaidah.ini ada dlm sunan nasaei.
Seterusnya yg ke
7.Umaarah bin Ghaziyoh drp Muhamad bin Ibrahim  bin Abi Salamah.Abi Salamah bin Abdirahman bin Auf,anak kepada Abdurahman bin Auf.
Ini ada dlm sunan nasaei.kalu ada lagi selebih ni ,dia tak lari drp ini.
Untuk mudah cerita kita tumpu kesini.
Inilah orang2nya kalu selain drp Hisyam.
Baik,kalu drp Hisyam  pula,12@13 orang perawinya semua drp Hisyam.cuba tengok 12 orang murid Hisyam yg meriwayatkan hadis umur Aisyah drp nya.
1. Ali bin Musheer.ini ada dlm sahih bukhari,sunan ibnu majah dan sunan darimi.
2.Abu Usamah dlm sahih bukhari,sahih muslim,
Sufiyan AtSauri ,
Wahid bin Khalid ,
Yunus bin  yukir,
Abdah bin Sulaiman,
Ahmad bin Zaid,Abu Muawiyah ,
Sufyan bin Uyainah,
Jaafar bin Sulaim,Hammad bin Salamah,
Wakeed bin AlJaaroh.
Ini semua orang2 yg meriwayatkan drp Hisyam.Sebab itu riwayat Hisyam paling kukuh  atau paling kuat dlm bab ini.
Tetapi yg kuat tu nak tau sejauh mana.
Dan yg lain2 tu boleh ke nak jadi penyokong?
Ke sokong membawa rebah?
Itu yg kita nak tahu.
Boleh ke nak  jadi penyokong kepada riwayat Hisyam itu?
Itu soalnya.
Ada orang kata,tak mahu pakai riwayat hisyam,ada riwayat lain tak apa kita tengok lagi.

👪
Jam 1:13
Riwayat pertama bukhari drp  Hisyam begini..
Perincian sanad bukhari
1.Nama Perawi siapa.
2.Tarikh lahirnya.
3.Tarikh wafat
Yg lebih penting perbahasan ulamak ni ialah tarikh wafat.
Kalu tak dak tarikh wafat tarikh lahir pun tak kisah sangat tapi ada tarikh lahir satu kelebihan.
Ya pertama
Aisyah,tabaqot pertama( Mereka terdiri dr sahabat nabi saw.Golongan ini dikecualikan dari tindakan jarh dan takdil.Tiada.
Urwah bin Azzubair
tabaqot kedua.
Taboqot kedua apa maksudnya?kena rujuk kesitu tabaqot ke2 hingga tobaqot ke6 adalah tabaqot para tabiin . Mereka terdiri dr kalangan tabiin.
Dari sini bermula tindakan jarh dan takdil.
Termasuk dlm tobaqoh ke2 ini para tabiin besar seperti Said Musayyab.
Urwah bin Azzubair dll.

1.Nama Perawi = Hisyam
2.Tarikh lahirnya.
3.Tarikh wafat= 58hijrah

Ini tobaqot pertama.
Tobaqot kedua urwah bin azzubair(tadi telah disebut)
Meninggal dunia 93 hijrah.
Tobaqot ke 5, Hisyam bin Urwah bukan tobaqot 3@4 tapi 5.berdasarkan kajian ulamak rijal.tarikh dia 61-146 hijrah.
Tobawot ke8 Ali bin Musheer,115-189hijrah
Tobawot ke10,Farwah bin Abi magkrok,ini guru imam bukhari(imam bukhari ambil drp dia.tidak dapat dipastikan tarikh lahir dia tetapi tarikh meninggal dia
225hijrah.
Tobawot ke11.Imam bukhari sendiri lahir 194 dan meninggal dunia pada tahun 256hijrah ,ini dipanggil abad
Ke3.
Minit 1:15
Riwayat kedua bukhari drp Hisyam.
Ni lafaz dia,dgn sanad
1.Riwayat yg pertama Rasullah mengahwinimu
Perincian sanad macam tadi (tengok sendiri)
Nama kitab
Umur ketika kahwin
Umur ketika bersama sebagai suamiisteri
Umur ketika nabi wafat berdasarkan  riwayat itu.

2.Riwayat kedua
Riwayat daripada Hisyam darp Ayahnya.
Ini riwayat mursal.
Tadi riwayat itu riwayat mausul(sampai kepada perawi paling atas
Ini kepala paling atas.
Urwah tak sempat jumpa perawi paling atas.
Cuba tengok
Jan 1:17
Khadijah  meninggalkan3 tahun sebelum hijrah.
Selepas dua tahun,nabi saw  menikahi Aisyah.

Kalu macam ni  dah macam lain.
Cuba perhati.makna setelah dua tahun kematian.
Yg kata kahwin selama dua tahun  pada umur 6 tahun baru 7 tahun.dh
Jam 1:18

Urwah mencerita nabi mengahwini  aisyah pada umur
Riwayat ketiga drp hisyam mausul (sampai kepada ayah.)
Jam 2
Riwayat drp bapanya daripada hisyam drp bapanya.
Rasullah saw menikahinya.
Ni walaupun mausul dia kait sampai kepada asiyah
Dia kata menikahi aisyah.
Bila selepas khadijah mati atau beberapa tahun?
Jadi tak jelas,terus kahwin.
Tapi tadi tak betul.
Tak keluar 9,dia akan jadi 7
Sini sudah ada percanggahan.

Riwayat ke4
Rasullah saw mengahwininya ketika berumur 6tahun dan bersama  pada umur 9tahun.kata Hisyam diceritakan kepada saya  duduk bersamanya 9tahun.
Jadi sini juga  disebut mengahwininya..
Jadi  hadis yg aisyah  sebut mengahwininya ada berapa?
Satu shj.
Ini dinamakan kaji,kalu baca sekali lalu itu bukan kaji.
Kalu macam tu siapa shj boleh mengajar.
Nak tahkid atau banding biar betul itu bukan kerja orang biasa.sebab itu  kena teliti betul.habis.

Hadis riwayat muslim pertama Hisyam,mausul.
Sama seperti bukhari,rasullah mengahwini saya.

63.riwayat drp muslim,mausul juga.
Rasullah mengahwini saya ketika saya umur 6tahun.

Riwayat ke3zuhni drp muslim,ini tidak melalui hisyam.
Seolah imam muslim mutabik.
Jam 1:24

Tiada ulasan:

Catat Ulasan