Isnin, Mac 26, 2018

Sahih bukhari kitab azan sesi 32

645» حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ يُوسُفَ قَالَ: أَخْبَرَنَا مَالِكٌ عَنْ نَافِعٍ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عُمَرَ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: ((صَلاَةُ الْجَمَاعَةِ تَفْضُلُ صَلاَةَ الْفَذِّ بِسَبْعٍ وَعِشْرِينَ دَرَجَةً)).
[طرفه 649، تحفة 8367- 166/ 1].

609. Telah menceritakan kepada kami 'Abdullah bin Yusuf berkata, telah mengabarkan kepada kami Malik dari Nafi' dari 'Abdullah bin 'Umar, bahwa Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda: "Shalat berjama'ah lebih utama dibandingkan shalat sendirian dengan dua puluh tujuh derajat."

«646» حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ يُوسُفَ أَخْبَرَنَا اللَّيْثُ حَدَّثَنِي ابْنُ الْهَادِ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ خَبَّابٍ عَنْ أَبِي سَعِيدٍ الْخُدْرِيِّ أَنَّهُ سَمِعَ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ: ((صَلاَةُ الْجَمَاعَةِ تَفْضُلُ صَلاَةَ الْفَذِّ بِخَمْسٍ وَعِشْرِينَ دَرَجَةً)).
[تحفة 4096].

610. Telah menceritakan kepada kami 'Abdullah bin Yusuf telah mengabarkan kepada kami Al Laits telah menceritakan kepadaku Ibnu Al Had dari 'Abdullah bin Khabbab dari Abu Sa'id Al Khudri, bahwa dia mendengar Nabi shallallahu 'alaihi wasallam bersabda: "Shalat berjama'ah lebih utama dibandingkan shalat sendirian dengan dua puluh lima derajat."

«647» حَدَّثَنَا مُوسَى بْنُ إِسْمَاعِيلَ قَالَ: حَدَّثَنَا عَبْدُ الْوَاحِدِ قَالَ: حَدَّثَنَا الأَعْمَشُ قَالَ: سَمِعْتُ أَبَا صَالِحٍ يَقُولُ: سَمِعْتُ أَبَا هُرَيْرَةَ يَقُولُ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: ((صَلاَةُ الرَّجُلِ فِي الْجَمَاعَةِ تُضَعَّفُ عَلَى صَلاَتِهِ فِي بَيْتِهِ وَفِي سُوقِهِ خَمْسًا وَعِشْرِينَ ضِعْفًا، وَذَلِكَ أَنَّهُ إِذَا تَوَضَّأَ فَأَحْسَنَ الْوُضُوءَ، ثُمَّ خَرَجَ إِلَى الْمَسْجِدِ لاَ يُخْرِجُهُ إِلاَّ الصَّلاَةُ، لَمْ يَخْطُ خَطْوَةً إِلاَّ رُفِعَتْ لَهُ بِهَا دَرَجَةٌ، وَحُطَّ عَنْهُ بِهَا خَطِيئَةٌ، فَإِذَا صَلَّى لَمْ تَزَلِ الْمَلاَئِكَةُ تُصَلِّي عَلَيْهِ مَا دَامَ فِي مُصَلاَّهُ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَيْهِ، اللَّهُمَّ ارْحَمْهُ. وَلاَ يَزَالُ أَحَدُكُمْ فِي صَلاَةٍ مَا انْتَظَرَ الصَّلاَةَ)).
[أطرافه 176، 445، 477، 648، 659، 2119، 3229، 4717، تحفة 12437].

611. Telah menceritakan kepada kami Musa bin Isma'il berkata, telah menceritakan kepada kami 'Abdul Wahid berkata, telah menceritakan kepada kami Al A'masy berkata, aku mendengar Abu Shalih berkata, Aku mendengar
Abu Hurairah berkata: "Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda: "Shalat seorang laki-laki dengan berjama'ah dibanding shalatnya di rumah atau di pasarnya lebih utama (dilipat gandakan) pahalanya dengan dua puluh lima kali lipat. Yang demikian itu karena bila dia berwudlu dengan menyempurnakan wudlunya lalu keluar dari rumahnya menuju masjid, dia tidak keluar kecuali untuk melaksanakan shalat berjama'ah, maka tidak ada satu langkahpun dari langkahnya kecuali akan ditinggikan satu derajat, dan akan dihapuskan satu kesalahannya. Apabila dia melaksanakan shalat, maka Malaikat akan turun untuk mendo'akannya selama dia masih berada di tempat shalatnya, 'Ya Allah ampunilah dia. Ya Allah rahmatilah dia'. Dan seseorang dari kalian senantiasa dihitung dalam keadaan shalat selama dia menanti pelaksanaan shalat."

5» حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ يُوسُفَ قَالَ: أَخْبَرَنَا مَالِكٌ عَنْ نَافِعٍ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عُمَرَ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: ((صَلاَةُ الْجَمَاعَةِ تَفْضُلُ صَلاَةَ الْفَذِّ بِسَبْعٍ وَعِشْرِينَ دَرَجَةً)).
[طرفه 649، تحفة 8367- 166/ 1].

609. Telah menceritakan kepada kami 'Abdullah bin Yusuf berkata, telah mengabarkan kepada kami Malik dari Nafi' dari 'Abdullah bin 'Umar, bahwa Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda: "Shalat berjama'ah lebih utama dibandingkan shalat sendirian dengan dua puluh tujuh derajat."

646» حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ يُوسُفَ أَخْبَرَنَا اللَّيْثُ حَدَّثَنِي ابْنُ الْهَادِ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ خَبَّابٍ عَنْ أَبِي سَعِيدٍ الْخُدْرِيِّ أَنَّهُ سَمِعَ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ: ((صَلاَةُ الْجَمَاعَةِ تَفْضُلُ صَلاَةَ الْفَذِّ بِخَمْسٍ وَعِشْرِينَ دَرَجَةً)).
[تحفة 4096].

610. Telah menceritakan kepada kami 'Abdullah bin Yusuf telah mengabarkan kepada kami Al Laits telah menceritakan kepadaku Ibnu Al Had dari 'Abdullah bin Khabbab dari
Z wajibAbu Sa'id Al Khudri, bahwa dia mendengar Nabi shallallahu 'alaihi wasallam bersabda: "Shalat berjama'ah lebih utama dibandingkan shalat sendirian dengan dua puluh lima derajat."

👉
باب فَضْلِ صَلاَةِ الْجَمَاعَةِ:
وَكَانَ الأَسْوَدُ إِذَا فَاتَتْهُ الْجَمَاعَةُ ذَهَبَ إِلَى مَسْجِدٍ آخَرَ.
وَجَاءَ أَنَسٌ إِلَى مَسْجِدٍ قَدْ صُلِّيَ فِيهِ، فَأَذَّنَ وَأَقَامَ وَصَلَّى جَمَاعَةً.
Ini menunjukan kelebihan solat jamaah
Masjid ada kelebihan tersendiri
Berjemaah ada kelebih tersendiri.
Untuk membuktikan kelebihan solat berjamaah imam bukhari mengemukakan tabiin besar yg sangat terkenal ,beliau adalah Al Aswad bin Yazid An nakhaie(ahli fikh dan ahli hadis yg terkenal)
Al Aswad jika terlepas jamaah disatu masjid akan cepat2  kemasjid yg lain untuk berjemaah.


B.hadis abu hurairah,nabi saw nak orang ganti dia dan bakar masjid.

Cara solat berjemaah.
Makmun seorang atau dua dan lelaki .
Makmun perempuan.

Masjid matroq,tiada imam khusus,tidak tetap imam dan muazzinnya.
Jgn duk diruang imam.
Jgn bang derah.
Jgn jadikan kebiasaan.

Anas buat solat jemaah ke2.
Boleh disemua masjid?
Masjid ttt.
Buktinya ,anas solat bersama anak buahnya.

998
Ibnu masud buat jemaah dirumah.
Jemaah diberdiri seorang dibelakangnya disebelah kanan dan seorang lagi disebelah  kiri.

Masjid bani tsalabah,masjid luar bandar..tempat ibnu abbas solat bersama anak buahnya seramai 20orang.
Pendapat ibnu masud yg pelik,2 lelaki dibelakang sikit je dibelakang imam.tangan letak celah paha .

Habis tentang tajuk bab.

Hadis 644

👉solat berjemaah, Melebihi 27 darjat
Kenapa berbeza?
Sebab riwayat bil makna.
Semua riwayat ibnu umar,27.
Tetapi tidak bercanggah dgn  25.
Bidun ,boleh guna lebih dari 23 dan keatas.
Khamsin waisyrin.
Lebih ramai meriwayat 25.
Riwayat ubai bin kaab 24 atau 25.(perawi syak)
Mana yg lebih sahih 25@27?

Ini kaedah.
Sahabat2 semuanya adil.
Adil makna tidak fasik.
Tidak selalu melakukan dosa kecil.

Kitab maghazi.
Riwayat wahsyi,bunuh saidina hamzah.
Nabi tak bg dtg depan nabi saw.
Ada yg kata dia kaki arak.
Cerita wahsyi mabuk tiada dlm bukhari dgn sanad itu.
Jika guna kaedah,sahabat2 semuanya adil. selesai.
Bukti ,imam bukhari bawa sanad yg sama tetapi tiada sebut tentang wahsyi yg minum arak.

Tamyiz=ayam/ekor/pahala/
Darojatan adalah tamyiz.
Galakan,juzuk,darajatan,solat.
Solatan.
Perbezaan disebabkan hasil tasaroz(tindakan perawi)
Ibnu asir,orang besar,pengarang kitab jamiul usul,,gabungan kitab2 usul dan kamus anihayah.
Nabi saw tak bercanggah dgn quran.

Nabi ibrahim tak berdusta kecuali 3 kali.
Ulamak tak terima.
Quran kata nabi ibrahim seorang yg sangat benar.

Tauriyah.
Saudara
Makna dekat yg dekat adikberadik tetapi boleh juga dgn makna yg jauh iaitu bermakna isteri.

Makan diterjemah dgn ranggos,tidak tepat sebab ranggos makan dgn cara kasar.
Atau tekedaroh.

Hadis ini menunjukan solat jemaah tidak wajib.tapi mustahab.

Solat sendirian ada kelebihan jadi sudah tentu sah.jika tidak kenapa ada kelebihan tapi sangat kurang berberbanding dgn 27.

Tiada persoal kelebihan solat berjemaah,sabit dlm hadis yg sahih
Kelebihan solat berjemaah,jelas dan tsabit
Cuma lah pahala yg berbeza.
27hanya ibnu umar berkesaorangan.
Hadis,609&610menyatakan kelbihan solat berjemaah.
Ulamak cuba selaraskan hadis2 yg ada.
Dgn syafaat nabi saw pun boleh menyebabkan berlaku pertambahan pahala.

Nabi saw menyampaikan agama bukan mengada2kan agama.
Doa nabi saw yg berkesan seperti doa ibubapa.
Nabi saw lebih dari ibubapa.
Balas budi nabi dgn selawat.
25 lebih ramai.
27,hanya ibnu umar bersaorangan.boleh terima tapi yg lebih sedap 27 bg imam tirmizi.
27 yg baca derah ,25yg baca koho.
Kenapa go'mol?
Nak tahu kelebihan!
Bapo nasabah yg bc derah 27.
Ada yg kata asar dan subuh,dapat 27.yg lain 25.
Ada yg kata isyak dan subuh,dapat 27,yg lain dapat 25.
Ada yg kata,25itu bermula kmdn dinaikan.
Juga bergantung kepada orang2 yg berjemaah.
Orang lebih ,pahala pun lebih.
Jemaah para nabi saw adalah lebih.
Dua angka menunjukan byk shj.
100 butir mu make pun tak gemuk?
Adakah makna 100 butir tepat?
Begitu juga disini.
Mengatakan bilangan yg sedikit,bukan bererti menafikan adanya bilangan yg byk.
Ini kerana bilangan tepat tidak diambil kira sangat,itu hanya perbandingan shj.
Ada juga kata sedikit untuk jemaah yg sedikit pahala sedikit.semakin bertambah jemaah pahala semakin meningkat.
Gandaan pahala tidak setakat 27 shj.
Yg dtg awal dpt 27 dan dtg lewat terus solat dapat 25.
Masing2 ada sandarannya.
Gandaan dapat didunia dan gandaan 27 diakhirat kelak.
Kalu dtg tempat yg susah dapat 27 dan tempat yg lebih senang 25 pahala.
Sekali kita pergi tuhan kira belaka.
Solat tahayatul masjid asing pula dikira..terlalu byk pahala.
Penyukat kecil 27 penyukat besar 25.
Ada 21 pendapat semuanya.
Kita rasa sedap kot mana?

Hikmat atau kelebihan









Tiada ulasan:

Catat Ulasan