Ahad, April 15, 2018

Sahih bukhari kitab azan sesi 15

باب كَمْ بَيْنَ الأَذَانِ وَالإِقَامَةِ وَمَنْ يَنْتَظِرُ الإِقَامَةَ:
10. Adzan » 396. Berama lama waktu (yg seeluknya)antara adzan dan iqamah dan orang yang menanti pelaksanaan shalat

٥٨٨ - حَدَّثَنَا إِسْحَاقُ الْوَاسِطِيُّ قَالَ حَدَّثَنَا خَالِدٌ عَنْ الْجُرَيْرِيِّ عَنْ ابْنِ بُرَيْدَةَ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ مُغَفَّلٍ الْمُزَنِيِّ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ بَيْنَ كُلِّ أَذَانَيْنِ صَلَاةٌ ثَلَاثًا لِمَنْ شَاءَ

588. Telah menceritakan kepada kami Ishaq Al Washithi berkata, telah menceritakan kepada kami Khalid dari Al Jurairi dari Abu Burdah dari 'Abdullah bin Mughaffal Al Muzni, bahwa Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda: "Di dua adzan (adzan dan iqamat) ada shalat sunah -beliau ucapkan tiga kali- bagi yang mau."

٥٨٩ - حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ بَشَّارٍ قَالَ حَدَّثَنَا غُنْدَرٌ قَالَ حَدَّثَنَا شُعْبَةُ قَالَ سَمِعْتُ عَمْرَو بْنَ عَامِرٍ الْأَنْصَارِيَّ عَنْ أَنَسِ بْنِ مَالِكٍ قَالَ كَانَ الْمُؤَذِّنُ إِذَا أَذَّنَ قَامَ نَاسٌ مِنْ أَصْحَابِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَبْتَدِرُونَ السَّوَارِيَ حَتَّى يَخْرُجَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَهُمْ كَذَلِكَ يُصَلُّونَ الرَّكْعَتَيْنِ قَبْلَ الْمَغْرِبِ وَلَمْ يَكُنْ بَيْنَ الْأَذَانِ وَالْإِقَامَةِ شَيْءٌ قَالَ عُثْمَانُ بْنُ جَبَلَةَ وَأَبُو دَاوُدَ عَنْ شُعْبَةَ لَمْ يَكُنْ بَيْنَهُمَا إِلَّا قَلِيلٌ

589. Telah menceritakan kepada kami Muhammad bin Basysyar berkata, telah menceritakan kepada kami Ghundar berkata, telah menceritakan kepada kami Syu'bah berkata, aku mendengar 'Amru bin 'Amir Al Anshari dari Anas bin Malik berkata, "Jika seorang mu'adzin sudah mengumandangkan adzan (Maghrib), maka para sahabat Nabi shallallahu 'alaihi wasallam berebut mendekati tiang-tiang (untuk shalat sunnat) sampai Nabi shallallahu 'alaihi wasallam keluar, sementara mereka tetap dalam keadaan menunaikan shalat sunnat dua rakaat sebelum Maghrib. Dan di antara adzan dan iqamat Maghrib sangatlah sedikit (waktunya)." 'Utsman bin Jailah dan Abu Daud menyebutkan dari Syu'bah, "Antara keduanya (adzan dan iqamat) tidak ada waktu kecuali sedikit."

👉
باب كَمْ بَيْنَ الأَذَانِ وَالإِقَامَةِ وَمَنْ يَنْتَظِرُ الإِقَامَةَ:
Berama lama waktu (yg seeluknya)antara adzan dan iqamah dan orang yang menanti pelaksanaan shalat

-pendapat imam bukhari,seeluknya ada jarak sedikit.
Berapa lama?

-Yg paling baik solat adalah Seramai mungkin dari awal solat .

Sekadar orang yg sedang minum,makan dan qada hajat selesai...hadis dhaif..tidak menepati syarat bukhari.dia tak kemukakan .tetapi walaupun dhaif,kandunganya betul.jadi tidak dhaif jiddan(terlajak) sesuai .
Ini cara imam bukhari.

-jika dlm waktu magrib yg pendek pun masanya nabi saw beri ruang antara azan dan iqamatnya.

Tok bilal azan untuk apa?
Untuk solat ferdu.
Tiba2 nak buat benda lain,solat sunat?
Adakah bercanggah?
Tidak ,sebab nabi saw suruh dan nabi saw sendiri buat
begitu.

Nabi saw larang solat dlm keadaan tertekan sebab nak buang air.
Semua sepakat solat sunat sebelum ferdu kecuali untuk solat magrib.

Khilaf masyhur tidak mustahab.
Khilaf maknanya yg berlawanan dgnnya
Kuat qpa makna?
Kaul asoh,tokoh2 anak murid imam syafie.
bukan makna sahih walaupun maknanya juga sahih .

Contoh.
Jadi boleh makan bila buka puasa bg selesai baru solat.
Mazhab syafie ,kena tahu pula khilaf  ko atau asoh atau apa?
Persoalan imam tunggu makmun atau makmun tunggu imam?
Tak habis ke waktu?

Imam bukhari nak buktikan ada waktu senggang antara azan dan iqamat.tapi bukan dgn hadis tirmizi yg dhaif.

Dlm btk Jumlah muktaridoh,contohnya sapa2 nak ambillah ,aku tak sir.aku tak sir  tu jumlah muktaridoh.
Sebut nama nabi terus selawat.selawat tu jumlah muktaridoh.

Diantara dua azan ada solat .ini kaedah taghlib.
2perkataan berbeza,tapi dimenangkan salah satu.
Tasniyah.ibubapa.ibu.bapa.
Walidaini,2ayah?tidak,ibu dan ayah.tak ambil ummain

2azan,dimenangkan perkataan azan bukan iqamat

Qamarain,maksud matahari dan bulan.

Qulhuwallah hu ahad
Lam yaalid ..untuk jantan.

Bilal azan sebelum waktu subuh.

Makan kurma dan minum susu.

Hadis Yg ke2
Haram makan ketika keluar fajar sodiq.

Hadis Ke4
Sahabat nabi saw awal berbuka dan paling lewat bersahur.

50ayat,tempuh bersahur dan mula sembahyang subuh.
Hadis mubham,tak jelas kena kembali kepada hadis yg lebih jelas atau

Yg ke3

Yg ke4
Hadis tentang peri lewatnya bersahur.
Bukan kena berhenti bersahur.

Bidaah mungkaro zaman dulu,ibnu hajar yg kata azan sebelum subuh.





Tiada ulasan:

Catat Ulasan