Selasa, April 10, 2018

Sahih bukhari kitab iman sesi 21

Sesi 21
Latihan diri dgn menghidupkan mlm meninggalkan keenakan tidur berbandingan dgn jihad memerlukan lebih pengorbanan sehingga nyawa.

Yahya bin saad

«36» حَدَّثَنَا حَرَمِيُّ بْنُ حَفْصٍ قَال
Telah menceritakan kepada kami Harami bin Hafsh berkata,

َ: حَدَّثَنَا عَبْدُ الْوَاحِدِ قَالَ:
telah menceritakan kepada kami Abdul Wahid berkata,

Abu daud berkata
Abdul wahid ambil hadis dari akmasy
Tak berapa molek.
Tapi dia perawi yg siqoh

حَدَّثَنَا عُمَارَةُ قَال
  telah menceritakan kepada kami Umarah berkata,

Umarah bin al kok kok

Yahya bin main Dan kata siqoh.

َ: حَدَّثَنَا أَبُو زُرْعَةَ بْنُ عَمْرِو بْنِ جَرِيرٍ قَالَ
telah menceritakan kepada kami Abu Zur'ah bin 'Amru bin Jarir berkata:

: سَمِعْتُ أَبَا هُرَيْرَةَ عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَال
Aku mendengar Abu Hurairah dari Nabi shallallahu 'alaihi wasallam, beliau bersabda:

َ: ((انْتَدَبَ اللَّهُ لِمَنْ خَرَجَ فِي سَبِيلِهِ لاَ يُخْرِجُهُ
Allah menjamin orang yang keluar (berperang) di jalan-Nya, tidak ada yang mendorongnya keluar

Jaminan allah
Menyahut jemputan atau cepat2 beri pahala
Jika tengok DLM saluran riwayat yg main/torik yg lain ,dia membenarkan dgn jaminan allah

إِلاَّ إِيمَانٌ بِي وَتَصْدِيقٌ بِرُسُلِي أَنْ أُرْجِعَهُ بِمَا نَالَ مِنْ أَجْرٍ أَوْ غَنِيمَةٍ، أَوْ أُدْخِلَهُ الْجَنَّة
kecuali karena iman kepada-Ku dan membenarkan para rasul-Ku untuk mengembalikannya dengan memperoleh pahala atau ghonimah atau memasukkannya ke surga.

Makna kerana .
Allah jamin 3perkara.
أُرْجِعَهُhamzah baris atas pun boleh
Katakerja melampau.
Salah satu jaminan
1.pahala
2.ghanimah
3.syurga
Au disini Atau dgn makna maa anatil kulud(istilah mantik),ikut kirmani,dapat 2 atau salah satu tak mungkin kosong

Contoh sesaorang yg sabit kesalahan  akan denda atau penjara.
Orang itu tak akan dilepaskan tanpa apa2 denda.

Syurga belum dpt jika tak mati lagi.
Maa antilkulud tak berhimpun satu tempat.
Ada yg kata au dgn makna wa boleh juga,dalil dlm hadis muslim,perawi dia lain.
Perang uhud tiada ghanimah,jadi tak leh pakai dgn makna wa
Ada satu pendapat,Pahala boleh jadi kurang jika dah dpt ghanimah,bererti dia telah menyegerakan 2/3 pahala.yg tinggal hamya 1/3 je lagi. Jadi hadis ini dhoif,atau sahih
Hadis ini sahih.
Perbandingam ahli badar dgn ahli badar juga bukan dgn ahli uhud.
Tinggal 1/3 ,boleh jadi untuk setengah2 ore .
Islam dtg menyelamatkan manusia sekurang2nya didunia.

َ، وَلَوْلاَ أَنْ أَشُقَّ عَلَى أُمَّتِي مَا قَعَدْتُ خَلْفَ سَرِيَّة
Kalau seandainya tidak memberatkan umatku tentu aku tidak akan duduk tinggal diam di belakang sariyyah (pasukan khusus)

Yg dia  tak pergi tiap2 perang takut jadi wajib dan menyusahkan umatnya.bukan kah dlm keadaan ttt adakalanya wajib jadi apa maknanya?

Ada beberapa pendapat.
1.terganggu byk perkara dimadinah dan perlukan nabi tak pergi.
2.jadi wajib kepada pemimpin  yg boleh mengatur stratije
3.madinah seperti corong yg meniup tahi logam.ada badui yg telah baiah tapi mahu batalkan baiahnya tapi nabi enggan.
Orang yg boleh tinggal madinah mempunyai jiwa yg sangat kuat .
Orang yg tiada kenderaan  tidak dibenarkan pergi berperang.
Jadi orang2 ni agar tidak merasa kecewa.
Contoh solat,ada yg terlepas ,sangat rasa kecewa,tapi bila dia ingat pernah terlepas solat dan solat luar waktu maka kekecewaannya menjadi kurang.

Sariyah,sari=terpilih atau yg istimewa.
Atau pasukan yg nabi tak ikut sama.

ٍ، وَلَوَدِدْتُ أَنِّي أُقْتَلُ فِي سَبِيلِ اللَّهِ ثُمَّ أُحْيَا، ثُمَّ أُقْتَلُ ثُمَّ أُحْيَا، ثُمَّ أُقْتَلُ)).
dan tentu aku ingin sekali bila aku terbunuh di jalan Allah lalu aku dihidupkan lagi kemudian terbunuh lagi lalu aku dihidupkan kembali kemudian terbunuh lagi".

Nabi sndiri yg nak mati syahid,mati mulia.
Mungkin 3x sungguh atau mungkin byk lagi.
Inilah Kelebihan mati syahid.
Tak perlu belajar byk,tak perlu belanja ,sangat mudah.
Mati kerana ugama
Kenapa nabi teringin nak mati syahid?
1.
2.ada kelebihan ttt dan tersendiri.
3.perkara yg sangat disukai dan sangat cinta kepada allah.pahala mati syahid sangat besar.tak kering lagi darah telah disambut oleh isterinya
4.roh dia bebas dab bergantung diarasy
5.dia masih Tak putus dgn dunia.
Dia hidup Dan Ada rezeki yg diberi dari sisi allah

Nak dpt Qiam,kena lwn nafsu
Jihad dgn diri dulu.
Tahan tangan,dirikan solat dan keluar zakat.

Hadis yg dpt ghanimah menyebablan  tinggal pahala 1/3 shj adalah tidak sahih.
Tapi tak dinafikan harta boleh memberi kesan melemahkan jiwa untuk berjuang dgn jika bila kurang atau tiada upah.
Pelajaran jihad cuba dibuang dari sukatan seperti dimesir.
Jika islam telah diterima maka tiada peperangan lagi,tujuan untuk menyelamatkan manusia.

باب تَطَوُّعُ قِيَامِ رَمَضَانَ مِنَ الإِيمَانِ:
Bab mengerjakan ibadat sunat pd bulan ramadan sebahagian Dari iman

مِنَmin li tabbiet
Makna sebahagian.
Ada min ibtidaiyah =berpunca
Nak menolak  murjiah

«37» حَدَّثَنَا إِسْمَاعِيلُ قَال
Telah menceritakan kepada kami Isma'il berkata,

َ: حَدَّثَنِي مَالِكٌ عَنِ ابْنِ شِهَابٍ عَنْ حُمَيْدِ بْنِ عَبْدِ الرَّحْمَنِ عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ:
telah menceritakan kepadaku Malik dari Ibnu Syihab dari Humaid bin Abdurrahman dari Abu Hurairah bahwa Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda:

((مَنْ قَامَ رَمَضَانَ إِيمَانًا وَاحْتِسَابًا غُفِرَ لَهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِهِ)).

"Barangsiapa menegakkan Ramadan karena iman dan mengharap pahala, maka diampuni dosa-dosanya yang telah lalu".

باب صَوْمُ رَمَضَانَ احْتِسَابًا مِنَ الإِيمَانِ:
Melaksanakan shaum Ramadan karena mencari ridla Allah bagian dari iman

«38» حَدَّثَنَا ابْنُ سَلاَمٍ قَال
َ: أَخْبَرَنَا مُحَمَّدُ بْنُ فُضَيْلٍ قَالَ:
حَدَّثَنَا يَحْيَى بْنُ سَعِيدٍ عَنْ أَبِي سَلَمَةَ عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ قَالَ:
قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: ((مَنْ صَامَ رَمَضَانَ إِيمَانًا وَاحْتِسَابًا غُفِرَ لَهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِهِ)).

Telah menceritakan kepada kami Muhammad bin Salam berkata, telah mengabarkan kepada kami Muhammad bin Fudlail berkata, telah menceritakan kepada kami Yahya bin Sa'id dari Abu Salamah dari Abu Hurairah berkata; Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda: "Barangsiapa yang berpuasa karena iman dan mengharap pahala, maka diampuni dosa-dosanya yang telah lalu".

Tiada ulasan:

Catat Ulasan