Sesi 25
Bab 30
M/s 36(dlm terjemahan)
Ini pula tarjamatulbab
باب الصَّلاَةُ مِنَ الإِيمَانِ:
Bab solat sebhg dari iman
وَقَوْلُ اللَّهِ تَعَالَى: {وَمَا كَانَ اللَّهُ لِيُضِيعَ إِيمَانَكُمْ} يَعْنِي صَلاَتَكُمْ عِنْدَ الْبَيْتِ.
Allah tidak akan mensia2kan iman kamu iaitu solat kamu yg berhampiran dibaitulaah.
Perkaitan/munasabah bab ini bab sebelumnya.
Perkaitan ayat dgn satu ayat.
Lihat hujung hadis,suruh cari pertolongan allah di3waktu.
Ini ialah solat.
Minta tolong dgn allah secara mendirikan solat
Solat adalah cara pertama meminta tolong dr allah
Bab addinyusron adalah selingan.sebelum tu berat jadi ugama ni mudah.
Iman ada 3,tasdik dgn hati,ikral dgn lidah dan amalan dgn perbuatan,ini adalah hasil/kesan/akibat/cerah lampu,tasdik dgn hati tu adalh iman dan yg menyempurnakan yg 2tu.
Contoh durian tapi tiada buah.
Sebut banyak ,makna sebhg
👉iman dgn makna solat,tiada siapa yg tidak bersetuju,betapa pentingnya solat dianggap solat sebagai iman
👉
Kiblat ke baitul maqdis adalah ujian untuk islam pada masa tu.
👈 عِنْدَ الْبَيْتِ
Maksudnya dekat baitullah.
Solat dekat baitillah
Tapi penukaran kiblat semasa dimadinah.
Ada yg kata ila baitillah
Bebrapa pendapat
1.tersalah tulis.
Sepatut lighairilbait/bukan( baitul maqdis)
2.inda dgn ila
Baitil dgn baitilmaqdis
1.membelakang cucur/saluran emas.
2.nabi dok belah yamani.
Solat yg membelakangkan kaabah,solat tetap tidak disia2kan,kerana itu juga perintah allah apalagi yg mengadap baitulllah
panggil Baitul maqoddis(rumah yg mensucikan) adalah salah
3.ilal baitil maqdis,ini maksud iman bukhari,indal bait =kawasan di sekitar mekah
Sebelum kemadinah,boleh mengadap kaabah.tapi bila tidak boleh/susah maka lebih2 lagilah tuhan tidak akan mensia2kan solat sebab itu bukhari letak indal.
Ada yg kata mansuh ni 2kali dan ada yg kata hanya sekali
Yahudi hanya berdasarkan bangsa.
Alam batin juga perlukan air,iaitu airnya adalah ugama.
Kaabah lebih dulu dibina dari baitul maqdis.
Air untuk kehidupan rohani
Rumah ibadah yg mula2 dibina untuk manusia adalah kaabah.
Kedudukan baitullah yg dberkati,punca petunjuk,penegak kepada kehidupan manusia dibumi.
Kafir quraisy juga beribadah kepada kaabah.
Jadi lebih mudah untuk mereka menerima ajaran islam
Inilah sebabnya ,nabi lebih cenderung untuk mengadap kiblat.
Sahabat telah tahu nabi sangat suka kalau dialihkan kiblat dan sememangnya mereka sedang ternanti2.
Seperti masalah pengharaman arak,mereka tertunggu2.
Akhirnya ayat pengharaman pun turun.
Telah ada isyarat kaabah akan menjadi kiblat.
Dan nabi dok berdoa dan mendongak kelangit.
Kenapa nabi suka kaabah.?
Orang islam semakin ramai ,bermacam bangsa.memang allah yg nak kaabah jadi kiblat.yahudi adalah ugama depa adalah bangsa.
Telaga zamzan dok ada dimekah.yg menghidupkan bumi.tiada air bumi takkan hidup begitulah kehidupan jiwa yg memerlukan air juga iaitu ugama .
Sesuatu yg pelik allah jadikan tempat yg kering kontang ada punca air yg begitu baik,ajaran yg tak putus2,nabi pun dtg dr situ
Rumah yg mula2 dibina untuk kerohanian manusia adalah kaabah
Bekalan punca kehidupan /air yg besar /air yg lebih dr yg lain.disitulah bermulanya tamaddun yg besar disitu,sebab itu nabi cenderung kesitu.
Nabi lahir disitu.
Kedudukan baitullah.
Punca petunjuk sekalian manusia.
Orang yg mula2 diseru adalah puak arab yg dok dimekah yg juga memuliakan kaabah.
Allah tak mensia2kan solat dekat baitullah,cerita ini dimadinah.yg baitullah tak musykil.
Jadi patut solat kamu yg dok adap kebaitulmaqdis.kalu ini terang.
Tiba2 kata baitullah.
Jadi ada yg kata hadis ini musohah/tersalah tulis.sepatutnya tulis lighairilbait/bukan baitullh(baitulmaqdis)
Ada dalil ke salah?semua salinan tak ada.jadi macam mn?maka ini telah ditinggalkan.
Ada yg inda adalah ila dan baitul adalah baitulmaqdis
Baitulmaqdis
Baitul Moqodas
Xbaitulmuqoddis
Ketika dimekah adap kemn?
Sebelum kemadinah telah adap baitulmaqdis tapi boleh juga adap kaabah
Tapi bila ke madinah hanya adap baitulmaqdis
Dlm keadaan adap baitulmaqdis dan hanya ada kemungkinan ttt allah tak sia2kan.apalagi ketika mungkin langsung boleh adap kiblat tentulah allah tak sia2kan solat itu.
Kerana adap ikut baitulmaqdis tu ikut perintah allah juga
INI kaedah MIM BABIL AULA
Musykil:adalah Allah akan mensia2kan?
Tak dak wahyu/Wahyu khairul matlu@wahyu khofi, tidak boleh dibc dlm solat sebab bukan ayat quran/berdasarkan wahyu yg lain/yg allah tentukan jadi hadis juga adalah wahyu.
Dalam quran melalui malaikat atau jibrail.
Dari balik tabir=dgn bahasa atau kalam yg sebenar
Seperti nabi musa cakap dgn allah.
Manusia hanya dapat ilham
Nabi dapat wahyu gharil matlul/wahyukhofi istilah ulamak.
Macam mn tahu?nabi yg bg tahu.
Bab mansuh nasakh.
Adap kiblat mansuh 2kali dan ada yg kata sekali.
Ibnul arobi rahimallah.Allah telah mansuh:
Kiblat 2X
Nikah mutah 2X
Haram himar kampung 2X
Ambil wuduk balik ketika makan yg dimasak dgn api.kmdn dimansuhkan setengah ulamak kata mansuh 2X
ta hanya5shj ,kemudian tiada yg batal
Beberapa kali dimansuhkan kiblat ?
2X
Nikah mut'ah 2kali.
Nasakh kena ambil wuduk bila makan makanan yg dimasak dgn api.
Hukum nasakh dlm bab hukum.
Tiada dlm masalah aqidah atau bilangan isteri nabi ibrahim.
Byk juga hadis yg kata nabi mengadap kaabah.
Tapi Ada yg kata walaupun dia ngadap kaabah sebenarnya dia ngadap kaabah.tapi human berdasarkan Quran yg jelas adalah SATU sahaja.
Ringkas ,mansuh hanya 1X yg lebih sahih tentang kaabah
Jadi perkataan KAMI TENTUKAN ITU adalah had is Dan had is adalah wahyu juga.
👉Hukum nasakh/BATAL,ADA KE?
Manshuk=contoh hadis yg suruh adap baitul maqdis
Nasikh=ayat quran
Hadis Dibatal dgn quran
Hadis kata batal
Dtg hadis lain kata tak batal
Hadis batal dgn hadis
Quran batal dgn quran?TIADA sedang ramai yg kata Ada.
Hadis batal quran?syarat hadis mutawatir
Jalaluddin kata,21ayat quran shj yg batal
Sheh Waliyullah kata tiada ayat quran yg batal/nasikh.
Abdullah sindi tiada yg batal.
Faidul bari ,syarah bukhari,kata tiada yg dikatakan mansuh sehingga tidak boleh dipakai tiada
Ayat hukum hanya sedikit shj
«40» حَدَّثَنَا عَمْرُو بْنُ خَالِدٍ
Telah menceritakan kepada kami 'Amru bin Khalid
قَالَ: حَدَّثَنَا زُهَيْرٌ
berkata, telah menceritakan kepada kami Zuhair
قَالَ: حَدَّثَنَا أَبُو إِسْحَاقَ عَنِ الْبَرَاءِ
berkata, telah menceritakan kepada kami Abu Ishaq dari Al Barro` bin 'Azib
أَنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ كَانَ أَوَّلَ مَا قَدِمَ الْمَدِينَةَ نَزَلَ عَلَى أَجْدَادِهِ- أَوْ قَالَ أَخْوَالِهِ- مِنَ الأَنْصَارِ،
bahwa Nabi shallallahu 'alaihi wasallam saat pertama kali datang di Madinah, singgah pada kakek-kakeknya ('Azib) atau paman-pamannya dari Kaum Anshar,
وَأَنَّهُ صَلَّى قِبَلَ بَيْتِ الْمَقْدِسِ سِتَّةَ عَشَرَ شَهْرًا، أَوْ سَبْعَةَ عَشَرَ شَهْرًا،
dan saat itu Beliau shallallahu 'alaihi wasallam shalat menghadap Baitul Maqdis selama enam belas bulan atau tujuh belas bulan,
وَكَانَ يُعْجِبُهُ أَنْ تَكُونَ قِبْلَتُهُ قِبَلَ الْبَيْتِ،
dan Beliau sangat senang sekali kalau shalat menghadap Baitullah (Ka'bah)
وَأَنَّهُ صَلَّى أَوَّلَ صَلاَةٍ صَلاَّهَا صَلاَةَ الْعَصْرِ،
Shalat yang dilakukan Beliau shallallahu 'alaihi wasallam pertama kali (menghadap Ka'bah) itu adalah shalat 'ashar
وَصَلَّى مَعَهُ قَوْمٌ،
dan orang-orang juga ikut shalat bersama Beliau.
فَخَرَجَ رَجُلٌ مِمَّنْ صَلَّى مَعَهُ،
فَمَرَّ عَلَى أَهْلِ مَسْجِدٍ،
وَهُمْ رَاكِعُونَ
Pada suatu hari sahabat yang ikut shalat bersama Nabi shallallahu 'alaihi wasallam pergi melewati orang-orang di Masjid lain saat mereka sedang ruku',
فَقَالَ أَشْهَدُ بِاللَّهِ لَقَدْ صَلَّيْتُ مَعَ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قِبَلَ مَكَّةَ،
maka dia berkata: "Aku bersaksi kepada Allah bahwa aku ikut shalat bersama Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam menghadap Makkah
فَدَارُوا كَمَا هُمْ قِبَلَ الْبَيْتِ،
maka orang-orang yang sedang (ruku') tersebut berputar menghadap Baitullah dan
وَكَانَتِ الْيَهُودُ قَدْ أَعْجَبَهُمْ إِذْ كَانَ يُصَلِّي قِبَلَ بَيْتِ الْمَقْدِسِ، وَأَهْلُ الْكِتَابِ،
orang-orang Yahudi dan Ahlul Kitab menjadi heran, sebab sebelumnya Nabi shallallahu 'alaihi wasallam shalat menghadap Baitul Maqdis.
فَلَمَّا وَلَّى وَجْهَهُ قِبَلَ الْبَيْتِ أَنْكَرُوا ذَلِكَ
Ketika melihat Nabi shallallahu 'alaihi wasallam menghadapkan wajahnya ke Baitullah mereka mengingkari hal ini.
. قَالَ زُهَيْرٌ حَدَّثَنَا أَبُو إِسْحَاقَ عَنِ الْبَرَاءِ فِي حَدِيثِهِ
هَذَا أَنَّهُ مَاتَ عَلَى الْقِبْلَةِ قَبْلَ أَنْ تُحَوَّلَ رِجَالٌ وَقُتِلُو
Berkata Zuhair Telah menceritakan kepada kami Abu Ishaq dari Al Barro`,
dalam haditsnya ini menerangkan tentang (hukum) seseorang yang meninggal dunia pada saat arah qiblat belum dialihkan dan juga banyak orang-orang yang terbunuh pada masa itu?,
فَلَمْ نَدْرِ مَا نَقُولُ فِيهِمْ،
فَأَنْزَلَ اللَّهُ تَعَالَى: {وَمَا كَانَ اللَّهُ لِيُضِيعَ إِيمَانَكُمْ}.
[أطرافه 399، 4486، 4492، 7252، تحفة 1840- 17/ 1].
kami tidak tahu apa yang harus kami sikapi tentang mereka hingga
akhirnya Allah Ta'ala menurunkan firman-Nya:
"Dan Allah tidaklah akan menyia-nyiakan iman kalian". (QS. Al Baqoroh: 143)
Tiada ulasan:
Catat Ulasan