Sesi 37
باب فَضْلِ مَنِ اسْتَبْرَأَ لِدِينِهِ:
Kelebihan orang yg menjaga agama.
Apakah yg dimaksudkan syubahat?
Tak tahudisebabkan hukumnya tidakjelas.
Ramai yg tidak tahu/bg dia tak syubahat
Alim ,buat kajian
Tidak alim tanya orang yg tak tahu
Yg khilaf.
Contoh2 dizaman nabi mengelak dr syubhat.
1.ketika nabi iktikaf dimasjid.sofiah bin huyai dtg jumpa nabi.nabi panggil orang yg lalu dan beritahu ini isteriku sofiah.....syaitan berlari dlm darah manusia seperti berlarinya darah
Untuk semua kalangan
Kena cerita jika dikhuatiri boleh menimbulkan sangkaan buruk
Walau ada yg hadis kata bg tangan kanan ,tangan Kiri Tak Tau.
Yg ferdu mesti buat secara terbuka,
Pemimpin-ada catatan,telus,tidak boleh dikaitkan dgn rasuah
Sedekah
Solat
Haji-talbiyah
Cek besar=replika,bagus sebab boleh tunjuk duit kerajaan,contoh bantuan ,ini menjadi jelas,tak bg tau lebih tak eluk.
Duit sendiri tak yah bg tau.
Sahabat jawap kami tak mungkin sangka buruk pada nabi ,tapi ini menunjukkan penting berhati2
Boleh terjemah sekali lalu masih orang awam
Orang awam,tidak boleh keluarkan hukum dr ayat quran atau hadis
Alim dah boleh untuk diri sendiri
Mujtahid/alim peringkat paling tinggi.
Bila berhadapan dgn tidak tahu hukum,yg dulunya tiada.wajib dia menjauhi walaupun kebetulan tidak haram tetap berdosa jika dia tak tahu.
Sesiapa ygmenjadi pemerintah boleh menggunakan duit kerajaan untuk,
Beristeri
Khadam
Kenderaan
Jika ambil lebih, dipanggil pelampau atau pencuri.
Jgn kata uh,adakah boleh gocoh,tampar sepak boleh,pakai qias aulawi ,lebih2lagi tak leh
Molek bismillah,tak sampai tidak sah.mazhab malik mesti bismillah,baru sah.
Berugama bukan mesti susah.nak jaga khilaf sampai tak makan daging.
Hadis ,tak mahu makan daging ,nabi kata kamu tahu dia islam.
Dalil quran,mesti baca bismillah.
Kalu aqidah rosak,baru sembelihan dia tidak makan
Kalu mampu berdebat/diskusi/berdakwah pergilah ,jika tak mampu jangan takut pengaruh
«52» حَدَّثَنَا أَبُو نُعَيْمٍ حَدَّثَنَا زَكَرِيَّاءُ عَنْ عَامِرٍ قَالَ: سَمِعْتُ النُّعْمَانَ بْنَ بَشِيرٍ يَقُولُ: سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ: ((الْحَلاَلُ بَيِّنٌ وَالْحَرَامُ بَيِّنٌ، وَبَيْنَهُمَا مُشَبَّهَاتٌ لاَ يَعْلَمُهَا كَثِيرٌ مِنَ النَّاسِ، فَمَنِ اتَّقَى الْمُشَبَّهَاتِ اسْتَبْرَأَ لِدِيِنِهِ وَعِرْضِهِ، وَمَنْ وَقَعَ فِي الشُّبُهَاتِ كَرَاعٍ يَرْعَى حَوْلَ الْحِمَى، يُوشِكُ أَنْ يُوَاقِعَهُ. أَلاَ وَإِنَّ لِكُلِّ مَلِكٍ حِمًى، أَلاَ إِنَّ حِمَى اللَّهِ فِي أَرْضِهِ مَحَارِمُهُ، أَلاَ وَإِنَّ فِي الْجَسَدِ مُضْغَةً إِذَا صَلَحَتْ صَلَحَ الْجَسَدُ كُلُّهُ، وَإِذَا فَسَدَتْ فَسَدَ الْجَسَدُ كُلُّهُ. أَلاَ وَهِيَ الْقَلْبُ)).
Telah menceritakan kepada kami Abu Nu'aim Telah menceritakan kepada kami Zakaria dari 'Amir berkata; aku mendengar An Nu'man bin Basyir berkata; aku mendengar Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda: "Yang halal sudah jelas dan yang haram juga sudah jelas. Namun diantara keduanya ada perkara syubhat (samar) yang tidak diketahui oleh banyak orang. Maka barangsiapa yang menjauhi diri dari yang syubhat berarti telah memelihara agamanya dan kehormatannya.
Jaga yg syubahat boleh mensejahterakan iman
Himar=kawasan larangan yg sangat menarik
Mendekati yg diharamkan pun tidak.
Nafsu =binatang ternak
Perkara yg diharamkan seperti himar
Binatang ternakan akan lompat masuk ke kwasan larangan
Nafsu dikawal oleh seketul daging/jantung sanuabari/aqal
Sesuatu benda jika telah tersebar dlm masyarakat maka adalah sukar untuk diberhentikan.
Jika perkara syubhat khilaf,syafie kata ketam boleh,hanafi kata tak leh.
Jika rokok ,jaga lebih baik jaga jika khilaf
Bg orang alim ,dlm masalah ttt dia tak tahu dia wajib menjauhkan diri dr perkara itu
Bg orang alim ,jika ada dua,,adalah baik mengutamakan yg haram dlm keadaan dia tidak boleh mentarjihkan .
Harta yg bercampur baur antara yg halal dan haram.ini syubhat.molek kita jaga takut2 terkena dlm yg haram.
Ummubalwa=sukar untuk dielak,tak mahu naik kereta sewa sebab dia guna duit pinjaman bank.jadi boleh naik keretasewa itu
Ummubalwa=hukum jadi lagu lain
Hukum bila diasempit2 dia jadi terbuka.bila terbuka2 jadi sempit.Itu kaedah dia.
Syubhat lain,was2 lain
Syubhat kena jaga
Was2 kena langgar.
Mazhab hanafi,berapa byk tok alim,mujtahid, adakah tuhe tak terima bila ambil wuduk tiada niat,alangkah baiknya orang yg was2 ingat yg tu.
Mazhab malik sembelih mesti bc bismillah,pegang dgn ayat quran.
Molek bismillah tapi tak sampai tak sah sembilah.
Dr satu segi eluk jaga tapi jika was2 akan menyusahkan kita.
Berugama jadi susah itu adalah salah.
Kamu tahu dia islam kamu makan.kecuali diketahui jelas aqidahnya rosak.
Dan barangsiapa yang sampai jatuh (mengerjakan) pada perkara-perkara syubhat, sungguh dia seperti seorang penggembala yang menggembalakan ternaknya di pinggir jurang yang dikhawatirkan akan jatuh ke dalamnya. Ketahuilah bahwa setiap raja memiliki batasan, dan ketahuilah bahwa batasan larangan Allah di bumi-Nya adalah apa-apa yang diharamkan-Nya.
Dulu2raja ada padang ragut yg khusus dan menarik
Dan ketahuilah pada setiap tubuh ada segumpal darah yang apabila baik maka baiklah tubuh tersebut dan apabila rusak maka rusaklah tubuh tersebut. Ketahuilah, ia adalah hati".
باب أَدَاءُ الْخُمُسِ مِنَ الإِيمَانِ:
«53» حَدَّثَنَا عَلِيُّ بْنُ الْجَعْدِ قَالَ: أَخْبَرَنَا شُعْبَةُ عَنْ أَبِي جَمْرَةَ قَالَ كُنْتُ أَقْعُدُ مَعَ ابْنِ عَبَّاسٍ، يُجْلِسُنِي عَلَى سَرِيرِهِ فَقَالَ أَقِمْ عِنْدِي حَتَّى أَجْعَلَ لَكَ سَهْمًا مِنْ مَالِي، فَأَقَمْتُ مَعَهُ شَهْرَيْنِ، ثُمَّ قَالَ إِنَّ وَفْدَ عَبْدِ الْقَيْسِ لَمَّا أَتَوُا النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: ((مَنِ الْقَوْمُ أَوْ مَنِ الْوَفْدُ)). قَالُوا رَبِيعَةُ. قَالَ: ((مَرْحَبًا بِالْقَوْمِ- أَوْ بِالْوَفْدِ- غَيْرَ خَزَايَا وَلاَ نَدَامَى)). فَقَالُوا يَا رَسُولَ اللَّهِ، إِنَّا لاَ نَسْتَطِيعُ أَنْ نَأْتِيَكَ إِلاَّ فِي شَهْرِ الْحَرَامِ، وَبَيْنَنَا وَبَيْنَكَ هَذَا الْحَيُّ مِنْ كُفَّارِ مُضَرَ، فَمُرْنَا بِأَمْرٍ فَصْلٍ، نُخْبِرْ بِهِ مَنْ وَرَاءَنَا، وَنَدْخُلْ بِهِ الْجَنَّةَ. وَسَأَلُوهُ عَنِ الأَشْرِبَةِ. فَأَمَرَهُمْ بِأَرْبَعٍ، وَنَهَاهُمْ عَنْ أَرْبَعٍ، أَمَرَهُمْ بِالإِيمَانِ بِاللَّهِ وَحْدَهُ. قَالَ: ((أَتَدْرُونَ مَا الإِيمَانُ بِاللَّهِ وَحْدَهُ)). قَالُوا اللَّهُ وَرَسُولُهُ أَعْلَمُ. قَالَ: ((شَهَادَةُ أَنْ لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللَّهُ وَأَنَّ مُحَمَّدًا رَسُولُ اللَّهِ، وَإِقَامُ الصَّلاَةِ، وَإِيتَاءُ الزَّكَاةِ، وَصِيَامُ رَمَضَانَ، وَأَنْ تُعْطُوا مِنَ الْمَغْنَمِ الْخُمُسَ)). وَنَهَاهُمْ عَنْ أَرْبَعٍ عَنِ الْحَنْتَمِ وَالدُّبَّاءِ وَالنَّقِيرِ وَالْمُزَفَّتِ. وَرُبَّمَا قَالَ الْمُقَيَّرِ.
وَقَالَ: ((احْفَظُوهُنَّ وَأَخْبِرُوا بِهِنَّ مَنْ وَرَاءَكُمْ))
Bab 40
Menunaikan Khumus(pembagian seperlima bagian ghanimah) merupakan bagian dari iman
Telah menceritakan kepada kami Ali bin Al Ja'di berkata, telah mengabarkan kepada kami Syu'bah dari Abu Jamrah berkata: aku pernah duduk bersama Ibnu 'Abbas saat dia mempersilahkan aku duduk di permadaninya lalu berkata: "Tinggallah bersamaku hingga aku memberimu bagian dari hartaku". Maka aku tinggal mendampingi dia selama dua bulan, lalu berkata: Ketika utusan Abu Qais datang menemui Nabi shallallahu 'alaihi wasallam, Beliau bertanya kepada mereka: "Kaum manakah ini atau utusan siapakah ini? Mereka menjawab: "Rabi'ah!" Beliau shallallahu 'alaihi wasallam bersabda: "selamat datang wahai para utusan dengan sukarela dan tanpa menyesal". para utusan itu berkata: "ya Rasulullah, kami tidak dapat mendatangimu kecuali di bulan suci, karena antara kami dan engkau ada suku Mudlor yang kafir. Oleh karena itu ajarkanlah kami dengan satu pelajaran yang jelas yang dapat kami amalkan dan dapat kami ajarkan kepada orang-orang di kampung kami, yang dengan begitu kami dapat masuk surga." kemudian mereka bertanya kepada Nabi shallallahu 'alaihi wasallam tentang minuman, maka Nabi shallallahu 'alaihi wasallam memerintahkan mereka dengan empat hal dan melarang dari empat hal, memerintahkan mereka untuk beriman kepada Allah satu-satunya, kemudian bertanya: "Tahukah kalian apa arti beriman kepada Allah satu-satunya?" Mereka menjawab: "Allah dan Rasul-Nya yang lebih mengetahui." Nabi shallallahu 'alaihi wasallam menjelaskan: Persaksian tidak ada ilah kecuali Allah dan bahwa Muhammad adalah utusan Allah, menegakkan shalat, menunaikan zakat, berpuasa pada bulan Ramadlan dan mengeluarkan seperlima dari harta rampasan perang". Dan Nabi shallallahu 'alaihi wasallam melarang mereka dari empat perkara, yaitu janganlah kalian meminum sesuatu dari al hantam(tempayan2 hijau), ad Dubbaa(bekas dr labu yg dikering)`, an naqir(pangkal pokoko kurma )dan al Muzaffaat.(bekas yg dilumur tar untuk membuat arak) Atau Beliau shallallahu 'alaihi wasallam menyebut muqoyyir (bukan naqir). Nabi shallallahu 'alaihi wasallam bersabda: "jagalah semuanya dan beritahukanlah kepada orang-orang di kampung kalian".
Tiada ulasan:
Catat Ulasan